) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) mylittlejoy schreef:Mijn paard en ik hebben een hele goeie vriendschap, alleen dit vriendje bepaalt wat er gebeurt. En dat staat compleet los van of ik een dressuurproef rij of niet. Ook in de bossen ben ik consequent, ook in mijn proef luister ik naar mijn paard.
Lamar schreef:En bij een fjord dien je alles in drievoud in, en als zijne koninklijke hoogheid het dan blieft, wordt bij gratie het verzoek ingewilligd
) altijd fjorden gereden bij een fokker.
Yamcha schreef:O, zó mee eensDenk dat je sowieso aan paardeneigenaar een goede dosis humor moet hebben, en zéker met een Fjord idd...... jezelf niet altijd zo mega serieus nemen, en soms gewoon eens goed lachen, en ja, Fjorden kunnen knap eigenwijs zijnmaar denk zoals jij er mee omgaat, jij luistert naar hem en hij naar jou, dat doe je super. Ik mis dat weleens bij mensen met paarden, en vooral als er wedstrijden bij komen, dan wordt het allemaal bloedserieus, en er kan geen lachje meer af, geloof ik..... jammer, want je mist dan een hoop lol
. Het maakt het er alleen al allemaal een stuk leuker op en dan heb ik het nog niet eens over de ontspanning die lachen geeft, voor zowel jezelf als paard.
. En dan nog kun je evengoed heel serieus werken, tijdens lessen en oefenen kan ik best bloedserieus zijn, maar zo nu en dan een grolletje tussendoor houdt het een beetje luchtig.
), dat ik toch het liefst met merries bezig ben. Ze hebben dan wel zo hun nukken, maar dat maakt het juist leuk. De uitdaging om een sjaggerijnige ouwe muts zover te krijgen dat ze netjes in de bak voor je aan het werk wil, of überhaupt lopen, past me wel. Gewoon, eerst een beetje slijmen hoe mooi, lief en aardig ze is, vervolgens wat lekker fröbelen, eerst iets doen wat zij leuk vindt en tegen die tijd is ze wel weer redelijk aanspreekbaar. liljebo schreef:Haha, ik las het even verkeerd. Ik dacht even dat je met 'dit vriendje' je paard bedoelde...
Ik las dus dat je paard bepaalde wat er gebeurde en dat je heel consequent was in het luisteren naar hem.![]()
![]()
Had ik wel een goeie gevonden
Yamcha schreef:
Ik wist hem niet meer precies.
Weet wel dat ik een hengst niks ga vragen, dan zegt-ie toch nee
Citaat:Denk dat je sowieso aan paardeneigenaar een goede dosis humor moet hebben, en zéker met een Fjord idd...... jezelf niet altijd zo mega serieus nemen, en soms gewoon eens goed lachen, en ja, Fjorden kunnen knap eigenwijs zijn maar denk zoals jij er mee omgaat, jij luistert naar hem en hij naar jou, dat doe je super. Ik mis dat weleens bij mensen met paarden, en vooral als er wedstrijden bij komen, dan wordt het allemaal bloedserieus, en er kan geen lachje meer af, geloof ik..... jammer, want je mist dan een hoop lol
MyWishMax schreef:Lamar schreef:Stilstaan is natuurlijk stilstaan, daar ben ik wel consequent in. Ik hoef gelukkig niet zo streng te zijn als bv een dressuurruiter omdat ik alleen recreatief rij, dus ik kan ook wat meer filteren wat echt niet kan en wat niet zo erg is.Ik heb daardoor ook gemerkt dat mijn fjord een betere vriendschap met me heeft opgebouwd... hij luistert naar mij maar ik luister ook naar hem. Maar als je wedstrijden moet rijden dan kan dat natuurlijk niet, daar heb ik wel begrip voor.
Hoezo kan dat niet als je wedstrijden rijdt???
liljebo schreef:Yamcha schreef:Zo, klets lekker verder, ik ga de merrie pesten (en dat met deze wind, ja ja, ik durf)
gemenerik.
Ik wacht tot vanmiddag. Het regent en ik ben van suiker. Bovendien is vanmiddag zon voorspeld. Word ik misschien nog bruin ook.
Allemachtig, ik zat op een staaf dynamiet geloof ik...... ik ff blij dat Raf niet mee was
Die 2 hebben een zeer leuke invloed op elkaar 
) tussendoor even lange teugel was ook maar kort, want er kwam een kabouter uit de mesthoop opeens 
Lamar schreef:MyWishMax schreef:
Hoezo kan dat niet als je wedstrijden rijdt???
Dat vet getypte bedoelde ik, dat kan niet als je wedstrijden rijdt. Een vriendschap opbouwen natuurlijk wel![]()
Makkelijk voorbeeld: Mijn fjord eet halve heggen en grijpt zijn kans bij lekker uitziende graspollen, gaat staan plassen wanneer het hem uitkomt met mij op zijn rug en stopt als hij jeuk heeft om te krabben. Dat kan je niet hebben tijdens een dressuurproef of halverwege het springparcours![]()
Het zijn wel kleine dingetjes die mijn fjord waardeert dat hij het altijd mag doen. Als ik hem eerder tijdens het mesten aanspoorde wil je niet weten hoe boos hij de rest van de dag op me was
Hij gaat ook niet zomaar stilstaan om te jeuken, maar áls we stil staan en hij heeft jeuk, gaat die toch er iets aan doen
En wie ben ik om hem tegen te houden, ik stop toch ook als er iets niet goed zit.
8nnemiek schreef:Ik sta wel altijd als eerste te zeuren over hoe mensen op wedstrijd het allemaal fout doenMet hun sporen liggen te prikken en dat afranselen na een weigering en aan het bit hangen en straffen in de mond en liggen te bitchen.. krijg ik altijd zin om er met de zweep achteraan te gaan
kijken of zij het leuk vinden
Je bent niet de enige
, maar er zit ook verschil in.Sabientjeuh schreef:8nnemiek schreef:Ik sta wel altijd als eerste te zeuren over hoe mensen op wedstrijd het allemaal fout doenMet hun sporen liggen te prikken en dat afranselen na een weigering en aan het bit hangen en straffen in de mond en liggen te bitchen.. krijg ik altijd zin om er met de zweep achteraan te gaan
Je bent niet de enige
, maar er zit ook verschil in.
Het moet wel terecht zijn, een vaak ligt dan toch de fout bij de ruiter.
Illusion schreef:Citaat:Nee, dat is niet waar.
Hij loopt er meestal gewoon in hoor, alleen als hij er gewoon geen zin in heeft oid.
Ik loop meestal wel zo'n 5x aan voordat ik een tikje geef.
In de trailer word hij ook beloont met brokken en lieve woordjes.
zucht. doordat jij je paard mept/schopt wordt het wel bevestigd dat de trailer inderdaad geen fijne plek is en zal een paard nooit uit zichzelf de trailer op lopen zonder dat hij angst heeft.
je kan je paard wel degelijk leren de trailer op te gaan zonder verzet, door een trailer een fijne plek te laten worden. helaas vinden de mensen het tegenwoordig makkelijker om paarden erin te slaan/schoppen.. jammer, daar schiet je dus niks mee op behalve dat het paard angst gaat creëren voor de trailer en waarschijnlijk ook nog eens voor jou.
_Amigo schreef:Als hij er niet in gaat, dan steekt hij gewoon zijn middelvinger naar mij op, hij heeft totaal geen angst voor de trailer.
_Amigo schreef:en ík weet dat toevalig beter dan jou omdat het mijn pony is en ik hem het beste ken
Citaat:Als hij er niet in gaat, dan steekt hij gewoon zijn middelvinger naar mij op, hij heeft totaal geen angst voor de trailer.
en ík weet dat toevalig beter dan jou omdat het mijn pony is en ik hem het beste ken.
Sabientjeuh schreef:8nnemiek schreef:Ik sta wel altijd als eerste te zeuren over hoe mensen op wedstrijd het allemaal fout doenMet hun sporen liggen te prikken en dat afranselen na een weigering en aan het bit hangen en straffen in de mond en liggen te bitchen.. krijg ik altijd zin om er met de zweep achteraan te gaan
Je bent niet de enige
, maar er zit ook verschil in.
Het moet wel terecht zijn, een vaak ligt dan toch de fout bij de ruiter.
liljebo schreef:Is het ooit terecht om met sporen te prikken, af te ranselen, aan bit te hangen, te straffen in de mond en te bitchen?Mijn inziens na is dat nooit het geval en ligt het probleem in de regel bij de ruiter. Dat kan varieren van verkeerd getraind tot zenuwen bij een wedstrijd en zelfs iets subtiels zijn als een zit die het paard hindert.
Het grootste probleem van het paard zit nog altijd op zijn rug. Alleen willen we dat liever niet inzien. Het is namelijk stukken gemakkelijker om het paard de schuld te geven,
Yviertje schreef:Het topic gaat niet over wie z'n paard afranselt, maar wie z'n paard corrigeert met een tik, schop en stemverheffing. Afranselen is not done, maar een paard laten weten dat hij je pijn doet als hij je bijt, op een normale manier is imo geen probleem.