Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:32

Zo, klets lekker verder, ik ga de merrie pesten (en dat met deze wind, ja ja, ik durf :)) )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:34

Idd, als mijn paard in een proef aangeeft dat het die dag hem niet wordt, ja jammer, dan groet ik af. Hij wil altijd werken en doet altijd zijn best en als hij dat ineens niet doet, is dat voor mij een teken om te stoppen. Ik geloof er niet in dat hij dat doet om te pesten want dat kunnen ze volgens mij niet eens.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:49

mylittlejoy schreef:
Mijn paard en ik hebben een hele goeie vriendschap, alleen dit vriendje bepaalt wat er gebeurt. En dat staat compleet los van of ik een dressuurproef rij of niet. Ook in de bossen ben ik consequent, ook in mijn proef luister ik naar mijn paard.

Haha, ik las het even verkeerd. Ik dacht even dat je met 'dit vriendje' je paard bedoelde...
Ik las dus dat je paard bepaalde wat er gebeurde en dat je heel consequent was in het luisteren naar hem. :+ :D

Had ik wel een goeie gevonden :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:50

Lamar schreef:
En bij een fjord dien je alles in drievoud in, en als zijne koninklijke hoogheid het dan blieft, wordt bij gratie het verzoek ingewilligd :D

Hier moest ik wel mee lachen. Ik heb vroeger (ja ja heel erg lang geleden ^) ) altijd fjorden gereden bij een fokker.
Ik herken wel veel in datgene wat je zoal verteld. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:51

Yamcha schreef:
Zo, klets lekker verder, ik ga de merrie pesten (en dat met deze wind, ja ja, ik durf :)) )

gemenerik.
Ik wacht tot vanmiddag. Het regent en ik ben van suiker. Bovendien is vanmiddag zon voorspeld. Word ik misschien nog bruin ook. :P

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:00

Yamcha schreef:
Denk dat je sowieso aan paardeneigenaar een goede dosis humor moet hebben, en zéker met een Fjord idd...... jezelf niet altijd zo mega serieus nemen, en soms gewoon eens goed lachen, en ja, Fjorden kunnen knap eigenwijs zijn :j maar denk zoals jij er mee omgaat, jij luistert naar hem en hij naar jou, dat doe je super. Ik mis dat weleens bij mensen met paarden, en vooral als er wedstrijden bij komen, dan wordt het allemaal bloedserieus, en er kan geen lachje meer af, geloof ik..... jammer, want je mist dan een hoop lol
O, zó mee eens :j . Het maakt het er alleen al allemaal een stuk leuker op en dan heb ik het nog niet eens over de ontspanning die lachen geeft, voor zowel jezelf als paard.
Met Hafjes moet je idd ook wel humor hebben, daar zitten beste lolbroeken tussen en ben toch wel minstens één keer echt van een Haf afgerold omdat ik zo moest lachen :o . En dan nog kun je evengoed heel serieus werken, tijdens lessen en oefenen kan ik best bloedserieus zijn, maar zo nu en dan een grolletje tussendoor houdt het een beetje luchtig.

En ik moet zeggen, dat merries en verzoeken in drievoud (erg herkenbaar :D ), dat ik toch het liefst met merries bezig ben. Ze hebben dan wel zo hun nukken, maar dat maakt het juist leuk. De uitdaging om een sjaggerijnige ouwe muts zover te krijgen dat ze netjes in de bak voor je aan het werk wil, of überhaupt lopen, past me wel. Gewoon, eerst een beetje slijmen hoe mooi, lief en aardig ze is, vervolgens wat lekker fröbelen, eerst iets doen wat zij leuk vindt en tegen die tijd is ze wel weer redelijk aanspreekbaar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:09

Pluizebolpum schreef:
[ Gewoon, eerst een beetje slijmen hoe mooi, lief en aardig ze is, vervolgens wat lekker fröbelen, eerst iets doen wat zij leuk vindt en tegen die tijd is ze wel weer redelijk aanspreekbaar.

'
_O- _O- zo herkenbaar _O-

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:27

liljebo schreef:
Haha, ik las het even verkeerd. Ik dacht even dat je met 'dit vriendje' je paard bedoelde...
Ik las dus dat je paard bepaalde wat er gebeurde en dat je heel consequent was in het luisteren naar hem. :+ :D

Had ik wel een goeie gevonden :+

Hahaha, nee, mocht ie willen! }>

Van die merries is ook heel bekend hier hoor. Bij mijn oude merrie (nu met pensioen) ga ik ook niet op bezoek, maar op audiëntie.

Maar ik moet zeggen dat ik mijn ruin nu toch ook wel heel prettig vind hoor. Misschien heb ik zo'n blije eikel, maar hij is altijd gezellig, altijd vrolijk en is altijd in voor alles. Aan de ene kant wel een verademing na zo'n koninklijke dame die je met zo'n arrogant hoofd stond aan te kijken. Het heeft beide z'n charmes.

Heel veel verschil tussen hengsten en ruinen heb ik nog niet gemerkt. Ja, de hengst is wat sneller afgeleid door de dames, maar verder zijn ze eigenlijk wel vergelijkbaar.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:15

Yamcha schreef:
:D

Ik wist hem niet meer precies.

Weet wel dat ik een hengst niks ga vragen, dan zegt-ie toch nee :D

moest hier zo om lachen....... :j :D :D
moest er ff wat van zeggen in postieve zin :j
Citaat:
Denk dat je sowieso aan paardeneigenaar een goede dosis humor moet hebben, en zéker met een Fjord idd...... jezelf niet altijd zo mega serieus nemen, en soms gewoon eens goed lachen, en ja, Fjorden kunnen knap eigenwijs zijn maar denk zoals jij er mee omgaat, jij luistert naar hem en hij naar jou, dat doe je super. Ik mis dat weleens bij mensen met paarden, en vooral als er wedstrijden bij komen, dan wordt het allemaal bloedserieus, en er kan geen lachje meer af, geloof ik..... jammer, want je mist dan een hoop lol

was voor mij de reden om te stoppen met dressuur.. :j

oww en die bakkaouters....... :D :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:15

MyWishMax schreef:
Lamar schreef:
Stilstaan is natuurlijk stilstaan, daar ben ik wel consequent in. Ik hoef gelukkig niet zo streng te zijn als bv een dressuurruiter omdat ik alleen recreatief rij, dus ik kan ook wat meer filteren wat echt niet kan en wat niet zo erg is.Ik heb daardoor ook gemerkt dat mijn fjord een betere vriendschap met me heeft opgebouwd... hij luistert naar mij maar ik luister ook naar hem. Maar als je wedstrijden moet rijden dan kan dat natuurlijk niet, daar heb ik wel begrip voor.

Hoezo kan dat niet als je wedstrijden rijdt???

Dat vet getypte bedoelde ik, dat kan niet als je wedstrijden rijdt. Een vriendschap opbouwen natuurlijk wel :)
Makkelijk voorbeeld: Mijn fjord eet halve heggen en grijpt zijn kans bij lekker uitziende graspollen, gaat staan plassen wanneer het hem uitkomt met mij op zijn rug en stopt als hij jeuk heeft om te krabben. Dat kan je niet hebben tijdens een dressuurproef of halverwege het springparcours :+
Het zijn wel kleine dingetjes die mijn fjord waardeert dat hij het altijd mag doen. Als ik hem eerder tijdens het mesten aanspoorde wil je niet weten hoe boos hij de rest van de dag op me was _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:23

liljebo schreef:
Yamcha schreef:

gemenerik.
Ik wacht tot vanmiddag. Het regent en ik ben van suiker. Bovendien is vanmiddag zon voorspeld. Word ik misschien nog bruin ook. :P

Nou, ze was fris. En heet :j Allemachtig, ik zat op een staaf dynamiet geloof ik...... ik ff blij dat Raf niet mee was :)) Die 2 hebben een zeer leuke invloed op elkaar :D

Echt serieus werken kon ik op mijn buik schrijven vandaag, dat zat er echt niet in, heb haar los gewerkt, toen kwam er nog een nette draf uit ipv plat door de bocht (dan kun je veel harder namelijk :') ) tussendoor even lange teugel was ook maar kort, want er kwam een kabouter uit de mesthoop opeens :oo
Na lange teugel nog even gewerkt, maar 't zat er niet in vandaag. Ben maar gestopt, morgen beter. Moet zeggen dat ze naast me wel erg braaf was, niet opeens ontploffen enzo, dat was bepaald prettig :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:27

Lamar schreef:
MyWishMax schreef:

Hoezo kan dat niet als je wedstrijden rijdt???

Dat vet getypte bedoelde ik, dat kan niet als je wedstrijden rijdt. Een vriendschap opbouwen natuurlijk wel :)
Makkelijk voorbeeld: Mijn fjord eet halve heggen en grijpt zijn kans bij lekker uitziende graspollen, gaat staan plassen wanneer het hem uitkomt met mij op zijn rug en stopt als hij jeuk heeft om te krabben. Dat kan je niet hebben tijdens een dressuurproef of halverwege het springparcours :+
Het zijn wel kleine dingetjes die mijn fjord waardeert dat hij het altijd mag doen. Als ik hem eerder tijdens het mesten aanspoorde wil je niet weten hoe boos hij de rest van de dag op me was _-:(

Daar zit het verschil denk, mijne mest niet als we aan het werk zijn (niet met losgooien, niet met longeren, niet met rijden) plassen doet hij alleen op stal ;) Hij gaat ook niet zomaar stilstaan om te jeuken, maar áls we stil staan en hij heeft jeuk, gaat die toch er iets aan doen _O- En wie ben ik om hem tegen te houden, ik stop toch ook als er iets niet goed zit.

Maar snap wat je bedoelt :j

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:03

malloesje schreef:
hihi waarschijnlijk ben ik dan ook geen paard waard.. Er zijn bij iedereen op vele momenten wel missers te vinden, vooral als dat is op een stilstaand beeld (foto). Hetzelfde moment zou je in een filmpje waarschijnlijk niet eens opvallen :=

Helemaal mee eens! :D

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:38

8nnemiek schreef:
Ik sta wel altijd als eerste te zeuren over hoe mensen op wedstrijd het allemaal fout doen :') Met hun sporen liggen te prikken en dat afranselen na een weigering en aan het bit hangen en straffen in de mond en liggen te bitchen.. krijg ik altijd zin om er met de zweep achteraan te gaan :') kijken of zij het leuk vinden

_/-\o_ Je bent niet de enige :o, maar er zit ook verschil in.
Het moet wel terecht zijn, een vaak ligt dan toch de fout bij de ruiter.

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:43

Sabientjeuh schreef:
8nnemiek schreef:
Ik sta wel altijd als eerste te zeuren over hoe mensen op wedstrijd het allemaal fout doen :') Met hun sporen liggen te prikken en dat afranselen na een weigering en aan het bit hangen en straffen in de mond en liggen te bitchen.. krijg ik altijd zin om er met de zweep achteraan te gaan :') kijken of zij het leuk vinden

Met name het laatste. Ruiters denken wel eens dat het aan het paard ligt, maar het ligt vaker aan de ruiter zelf.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:06

Illusion schreef:
Citaat:
Nee, dat is niet waar.
Hij loopt er meestal gewoon in hoor, alleen als hij er gewoon geen zin in heeft oid.
Ik loop meestal wel zo'n 5x aan voordat ik een tikje geef.
In de trailer word hij ook beloont met brokken en lieve woordjes.

zucht. doordat jij je paard mept/schopt wordt het wel bevestigd dat de trailer inderdaad geen fijne plek is en zal een paard nooit uit zichzelf de trailer op lopen zonder dat hij angst heeft.
je kan je paard wel degelijk leren de trailer op te gaan zonder verzet, door een trailer een fijne plek te laten worden. helaas vinden de mensen het tegenwoordig makkelijker om paarden erin te slaan/schoppen.. jammer, daar schiet je dus niks mee op behalve dat het paard angst gaat creëren voor de trailer en waarschijnlijk ook nog eens voor jou.

Als hij er niet in gaat, dan steekt hij gewoon zijn middelvinger naar mij op, hij heeft totaal geen angst voor de trailer.
en ík weet dat toevalig beter dan jou omdat het mijn pony is en ik hem het beste ken.

jitsudaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:13

blijft een kwestie van vragen en accepteren. streng zijn is soms nou eenmaal
nodig. maar niet om bijvoorbeeld aan de teugels van je paard te blijven jodelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:21

_Amigo schreef:
Als hij er niet in gaat, dan steekt hij gewoon zijn middelvinger naar mij op, hij heeft totaal geen angst voor de trailer.

Conclusie: paard wil de trailer niet in om jou te pesten? Yeah right.
_Amigo schreef:
en ík weet dat toevalig beter dan jou omdat het mijn pony is en ik hem het beste ken

Er zijn er meer die denken dat zij hun eigen paard het beste kennen........ blijkt in de praktijk nog weleens tegen te vallen ;)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:10

Het vertikken om iets te doen hoeft echt niet per se angst te zijn.
Paarden hebben net zo goed als mensen wel eens ergens geen zin in. Helaas heeft een paard zich te schikken naar wat een mens hem opdraagt, net zoals een kind zijn ouders heeft te gehoorzamen.

Dus ja, ik geloof best dat een paard wel eens geen zin heeft om de trailer in te lopen zonder dat dat vanwege angst is. Pesten? Nee, ik geloof niet dat een paard in staat is om de link te leggen tussen gewoon eens iets niet doen en een mens boos maken, maar gewoon geen zin hebben ze echt wel eens hoor.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:35

Citaat:
en ík weet dat toevalig beter dan jou omdat het mijn pony is en ik hem het beste ken.

denk je nou echt dat je paard je pest? dan vooral doorgaan met schoppen&slaan dan kom je d'r wel! +:)+ als iemand dat bij mij zou doen, zou ik 't de volgende keer ook vertikken.
zijn goede cursussen voor te volgen, maargoed als jij je paard liever de trailer in blijft schoppen omdat je denkt dat hij/zij je pest moet je dat zelf weten natuurlijk.

julius_juut, 't hoeft inderdaad niet perse angst te zijn. maar door je paard te schoppen en te slaan kan je wel angst creeeren of iig bevestigen dat een trailer geen leuke plaats is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:09

Juist, jij snapt het :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:14

Sabientjeuh schreef:
8nnemiek schreef:

Is het ooit terecht om met sporen te prikken, af te ranselen, aan bit te hangen, te straffen in de mond en te bitchen?
Mijn inziens na is dat nooit het geval en ligt het probleem in de regel bij de ruiter. Dat kan varieren van verkeerd getraind tot zenuwen bij een wedstrijd en zelfs iets subtiels zijn als een zit die het paard hindert.

Het grootste probleem van het paard zit nog altijd op zijn rug. Alleen willen we dat liever niet inzien. Het is namelijk stukken gemakkelijker om het paard de schuld te geven,

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:22

liljebo schreef:
Is het ooit terecht om met sporen te prikken, af te ranselen, aan bit te hangen, te straffen in de mond en te bitchen?Mijn inziens na is dat nooit het geval en ligt het probleem in de regel bij de ruiter. Dat kan varieren van verkeerd getraind tot zenuwen bij een wedstrijd en zelfs iets subtiels zijn als een zit die het paard hindert.

Het grootste probleem van het paard zit nog altijd op zijn rug. Alleen willen we dat liever niet inzien. Het is namelijk stukken gemakkelijker om het paard de schuld te geven,

Het topic gaat niet over wie z'n paard afranselt, maar wie z'n paard corrigeert met een tik, schop en stemverheffing. Afranselen is not done, maar een paard laten weten dat hij je pijn doet als hij je bijt, op een normale manier is imo geen probleem.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:31

Yviertje schreef:
Het topic gaat niet over wie z'n paard afranselt, maar wie z'n paard corrigeert met een tik, schop en stemverheffing. Afranselen is not done, maar een paard laten weten dat hij je pijn doet als hij je bijt, op een normale manier is imo geen probleem.

Hier vergis je je... het ging niet om het corrigeren als een paard je pijn doet (dus bijt of schopt)
Dit is de opening:

Ik wel, bij deze bokkers: Ik rijd niet altijd volgens het boekje!

Na weer een topic dat zojuist gesloten is over een ruiter die de stang horizontaal in de mond van het paard had zitten, want die ruiter was wel heel dieronvriendelijk!! En dat werd allemaal uit gemaakt van één enkele foto, waarschijnlijk werd het paard gewoon even doorgevraagd/op de plek gezet en was het beeld daarna waarschijnlijk een stuk aangenamer.

Dus welke bokker durft ervoor uit te komen dat je ook je paard wel eens strenger door moet vragen of op de plek moet zetten om een gewenst resultaat te krijgen en weer fijn door te kunnen rijden? in mijn ogen niks mis mee maar voor sommige hier op bokt regel rechte mishandeling

Het ging dus om het ' op zijn plaats zetten, zoals dat zo mooi wordt genoemd, van een paard wat tijdens het rijden niet doet wat de ruiter wil.

Persoonlijk denk ik dat het dan altijd een kwestie is van je afvragen waarom je paard niet doet wat je wil en denk ik dat er heel erg vaak onterecht 'op de plaats wordt gezet'

Maar dat buiten beschouwing gelaten, reageerde ik alleen op een specifieke inlage.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:38

Dat snap ik, maar het gaat hier niet over de extreme afranselingen, want ik denk dat er ook veels te veel paarden gewoon onopgevoed zijn doordat veel mensen met paarden ze iets proberen te leren door de 'knuffelmethode' en veel foei zeggen. (is sarcastisch bedoelt)
Als je je paard af en toe niet wat 'strenger' doorvraagt kom je nergens, ik geloof nooit dat onze GP-ruiters met knuffelen zo ver zijn gekomen. Is dat dan gelijk mishandeling? Nee, imo niet.