Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

M_arjolein

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:48

Ik vind niet dat je een slechte ruiter bent als je valt. Ik ben in het verleden zo vaak gevallen, je leert ook hoe je paard kan reageren op bepaalde dingen en door ervaring kun je hierdoor er op leren inspelen. Als ik een paard niet ken en zijn/haar reactie niet kan voorspellen kun je hier door misschien wel eens vallen. Of je dan een slechte ruiter bent? Nee denk ik niet.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:58

Ik voel me altijd wel een beetje een loser als ik van mijn paard gevallen ben :+ Ik denk dan altijd meteen, oh, een ander zou waarschijnlijk wel blijven zitten en ik moet er weer afvallen..

Maargoed, het hoort erbij.

TheMelgut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:54

vind het zeker niet erg als je valt,je leert er van!

Nanaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:44

Dan zou ik nu wel een hele slechte ruiter zijn, zat er vroeger vaker naast dan op. (Mijn moeder keek erg ook niet meer van op als ik weer van mijn paard was gestuiterd).
Paardrijden leer je met vallen en opstaan, 't hoort erbij en vallen maakt je daardoor geen slechte ruiter.

Lola25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:17

Nee, juist niet. Je leert ervan:)

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:57

Ik vind ook dat je leert van vallen ( ben ff een insluiper). Als je nooit valt weet je niet wat je te wachten staat en ga je makkelijk denken ( merk ik meestal vaak aan meiden die nooit vallen)

Linseybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:59

Een echte ruiter is geen echte ruiter als die nooit paar x van z'n paard zou afvallen

Marijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:51

Paardrijden is met vallen en opstaan. Vallen zegt niets over of je een slechte ruiter of goede ruiter bent! En met een jong paard, springen of een druk paard zul je waarschijnlijk vaker vallen!

sky_deamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:00

Gaellevdn schreef:
Volgens mij leer je pas echt goed paardrijden met vallen en opstaan ;) Ik denk dat veel mensen deze mening delen :D

Mee eens. :)
Ik denk dat iedereen wel eens van zijn paard valt. Dat hoort er gewoon helemaal bij.

Lunatic81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:18

Iedereen valt wel eens, anders rijd je te voorzichtig of je rijd helemaal niet :P
Zelf ben ik niet zo vaak gevallen tijdens de les... of ik bleef plakken (handig die pritstift) of ik zat op van die sukkeltjes die voornamelijk voorwaartsheid nodig hadden ~~}> .
Welgeteld herinner ik me nog 2x dat ik er wel naast lag. Beide van dezelfde pony. De eerste keer was ik het na 6 rondjes bokkend door de bak wel zat en ben ik "afgestapt" (laten vallen waar mij uitkwam...)
De tweede keer waren we aan het springen en pony weigerde continu... uiteindelijk kreeg ik hem wel over de hindernis, kwam er een vreugdebok achteraan.. tja die had ik niet verwacht... (in plaats van een weigering die je verwacht een megasprong over de hindernis (lekker al uit je zadel vliegen) en dan er nog een bok achteraan... )
Tja en buiten er op rekenen dat pony een scherp bochtje maakt terwijl hij uit rengalop stil gaat staan... tja dan geeft een boom recht voor je ook niet mee... :+
Maar wel vaak van een shet afgevallen... wat wil je als je zonder zadel en hoofdstel gaat springen... of achterstevoren gaat rijden... :')

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:23

Lijkt mij dat iedereen wel eens valt hoor, gebeurt iedereen.
Als je in galop op een hindernis afgaat en je paard denkt opeens doodleuk ik ga stilstaan, als dat je voor de eerste keer gebeurt weet je niet zo goed hoe je moet blijven zitten. -O-
Je leert er alleen maar van!

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:37

Vind ik niet! Vind het eerder slecht als je er daarna niet meer op gaat (Tenzij je iets hebt natuurlijk :Y) )
Ben zovaak gevallen maar ook zovaak er weer opgestapt.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:01

Interessante discussie! (:

Ik denk niet dat je een slechte ruiter bent als je valt, maar ik denk wel dat je een hele goede ruiter bent als je nooit valt. Hangt natuurlijk wel van de situatie af, maar ik heb heel veel bewondering voor mensen die zó goed zijn in het gedrag van een paard aflezen dat ze al weten wat een paard gaat doen en dat dus kunnen voorkomen of mee bewegen.
Daarentegen is het natuurlijk lastig te meten of mensen zo goed kunnen rijden dat ze een bepaald gedrag van een paard kunnen voorkomen, of dat ze gewoon op een makkelijk paard zitten. :+ Dat vind ik best een groot verschil.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:11

vind ik niet. ik denk dat je er wel van kunt leren. mijn paard sprong altijd 2 meter opzij als ze schrok, ik ben er denk ik wel 5 keer afgevallen alleen maar omdat ze opzij sprong. maar nu kan ik dat 'uitzitten' en val ik (bijna :P ) niet meer.

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:33

Zie het meer als een leermoment. Paardrijden is gewoon vallen en weer doorgaan. De beste ruiters happen ook wel eens in het zand. IEDERE ruiter valt, en daar leer je van. Ik vind het juist vreemd als iemand zegt 'ik ben nog nooit van mijn paard gevallen'. Zelf ben ik ook al tig keer d'r af gevallen. Zonder zadel, springen, dressuur en buitenritten. Mijn fjordje heeft me er zo vaak afgegooid. Niet kwaad bedoeld, absoluut niet. Springen ging niet meer, dus moest ik maar even over de hindernis (heeft waarschijnlijk ergens pijn gehad). Zonder zadel omdat ik nog een slecht evenwicht had. Dressuur omdat ze het ergens niet mee eens was en keihard bokte. Op buitenrit ben ik nóóit van haar afgevallen (wel veel close calls). Maar met een andere pony wel, die struikelde.

Overal leer je iets van, dus ook vallen :) En opstaan!

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:39

Als je valt, valt er waarschijnlijk nog veel te leren qua evenwicht.
Maar uitgeleerd ben je toch nooit.
Het is wel zo, dat hoe beter je zitten blijft, hoe beter je evenwicht.
Vallen zegt dus helemaal niks over het gevoel en correcte hulpen.

Maar wie heeft er leren fietsen zonder te vallen?
En wie heeft er leren lopen zonder te vallen?
Zelf ben ik al ruim 40 keer gevallen :+

Als je bijna nooit valt neem je misschien wel te weinig risico, of heb je een sloom/mak paard.

soofje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:14

hahah dan zou ik een hele slechte ruiter zijn xD
ik denk altijd vallen hoort er nou eenmaal bij en als je bijv op wat drukkere paarden rijd zul je misschien vaker vallen dan dat je op alleen makke paarden rijd maarja daar leer je toch van:p

SamblablaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 00:27

Ik ben tot afgelopen maand maar 1 keer in mijn leven van een paard afgevallen, nu ik een eigen heb ben ik er wel 4 keer in 1 maand tijd er vanaf gevallen. Ik voel me dan geen lozer, want ik leer ervan. Wel was ik enorm pissig van de week toen ze me eraf gegooid had (ze was heel erg lastig en had haar "leuke" eigenwijze fjorden karakter tevoorschijn gehaald) toen heb ik de zweep achter haar aangegooid en heb ik lopen schelden. Na een paar minuten was ik weer kalm en opgestapt. :')

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 00:39

Van vallen leer je, en daar ben ik een goed voorbeeld in := Ik was een tijdje heel onzeker met springen, en dat voelde paardlief tijdens het springen dus wilde ze weigeren, maar ik bedacht met net iets te laat dat ze juist berucht is om het feit dat ze nooit weigert, desnoods gaat ze er dwars doorheen maar weigeren doet ze niet. Dus ik vloog in een heel charmant boogje over haar heen en heb 3 ribben gekneusd. Sindsdien spring ik alles weer want ik weet dat ze gekke noodsprongen gaat maken als ze onzeker word, dus je leert er toch wel veel van eigenlijk... :D

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 00:42

je bent pas een ruiter als je 10x van je paard flikkert..
ben ik al lang overheen :+

xAnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:21

Van vallen leer je, als ik val om een rede, wat later nog een x gebeurd denk ik: niet zo doen want dan val ik opnieuw
Ik ben nu 6x gevallen ofzo maar elke x leer ik ervan

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:29

Dan zou ik super slechte ruiter zijn. Met mijn oude merrie op een lesuur (waarvan 10min wachten tot je binnen kunt omdat de andere groep dan pas vertrekt, dan nog 10 min eer instructeur alle singels controleerde voor je mag opstappen, ookal ben je met eigen paard) meer als 10x afgevallen. Ben samen met haar gevallen (andere instructeur en priveles), geen enkele rit gehad zonder te vallen in die periode. Er werd gezegd dat te veel paard was en te weinig ruiter (was ook wel waar) en dat paard de kogel van het geweer nog niet waard was.
Heb nooit opgegeven, ben met bloedneus, nadat ik samen met haar neer gegaan ben en zij op mij staand elke keer terug opgestapt (met of zonder schrik laten we in het midden. Was toen eerder moeten van mijn moeder waar ik haar nu dankbaar voor ben.) Heb haar weg gegeven als braafste paardje ooit gereden. (Tot ik haar terug kreeg, maar dat is ander verhaal).
Was ik toen een slechte ruiter? nee
Was ik een super ruiter? Nee
Leerde ik van mijn fouten? ja
Heeft mij dit een goede ruiter gemaakt? Ja
Kan ik nog steeds leren? Kwa bokken, weinig, voor de rest ja.

Als ik toen had moeten luisteren was ik de slechtste ruiter van de wereld en had ik het gemeenste paard wat ooit bestond. Enige wat ik sindsdien geleerd heb: elk paard test ALTIJD uit, liever in het begin dan na 3 jaar. En vooral in mijn ogen is het mijn eigen fout (meestal toch) als ik val. Omdat ik vind dat ik het bokken maar had moeten voelen aankomen (in de meeste gevallen)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:40

Ik vind eigenlijk dat afvallen van paarden wel betekend dat je niet zo'n heel stabiele zit hebt van jezelf, op het moment van vallen dan. Die laatste nuance is wel belangrijk, want iemand met de beste zit van de wereld kan nog uit het zadel gegooid worden als je je balans een keertje kwijt bent.

Natuurlijk knal je ook van het ene paard veel makkelijker af dan van het andere. Maar wat ik probeer te zeggen is dat ik vind dat wanneer je regelmatig eraf dondert, of niet eens per se regelmatig, maar bijvoorbeeld 9 van de 10 keer dat je op een bokkend paard zit, je misschien eens achter je oren moet krabben om te kijken of je niet nog ergens aan moet werken.

Edit: Nuance; Als jij 9 van de 10 keer van een paard afdondert wat echt de meest bizarre capriolen uithaalt, maar dat je dit normaal niet hebt als een paard een keer wat bokkensprongen doet, zegt het natuurlijk meer over dat specifieke paard dan de ruiter.

Over 1 kam scheren kan eigenlijk bijna nooit.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:45

Je bent in mijn ogen alleen een slecht ruiter als je op het paard stapt met het bewust idee van het paard slecht te behandelen.

Je bent nooit een slechte ruiter gewoon onervaren op dat moment, en zelfs bij de beste ruiters gebeurt het nog.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:51

Cahill schreef:
Sonja schreef:
Ik denk niet dat het aantal keren vallen nou de graadmeter moet zijn van het wel of niet goede ruiter zijn. De een rijdt op bravere paarden dan de ander, en de een heeft een zuignap en de ander gewoon billen :D

Wat ik me echter wel eens afvraag bij mensen die regelmatig zandhappen (en dan heb ik het over ruiters met eigen paarden), is WAAROM die paarden in hemelsnaam steeds zo raar doen. Ik heb aardig wat paarden ingereden, maar daar slechts zelden echte bokkers bij gehad. Ook met corrigeren was het bokken eigenlijk doorgaans best snel verholpen.
Dus ik heb wel eens het idee dat de zandhappers misschien wel wat mindere paardenmensen zijn in die zin dat ze blijkbaar de oorzaak van het bokken niet kunnen achterhalen en wegnemen. Dat wil niet per sé zeggen dat ze mindere ruiters zijn, want die dingen zie ik apart.

Bij manegeruiters die regelmatig in het zand liggen heb ik meer twijfels bij de manege dan bij de ruiters :D Ik geef zelf een avond in de week les op een manege en als er eens per half jaar iemand afstuitert is het veel.

Ik ben het met je eens, MAAR.... mijn pony's bokken duidelijk uit vreugde. Lekker ontspannen buiten stappen en in eens: hatsikidee :D Mijn jongste pony rijd ik in een binnenbak en bij 1 kant van de korte zijde hebben we van die grote deuren. Als die open staan en er loopt iemand langs net op het moment dat ik langs kom.... die pony schiet als een pijl weg en dan een bok. Ik moet er wel bij zeggen dat hij vrij cool in het hoofd is. We denken dat hij zo reageert dat hij een aanleiding zoekt om even letterlijk de benen te strekken :D

Zo ken ik er nog 1! Mijn verzorgpony heeft ook veel vreugdebokken :D Vooral als de hond voorbij loopt tijdens een buitenrit, heb je altijd prijs! Of een boot, langs het kanaal, die wil hij inhalen }:)