Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:24

Nessah schreef:
Als je alleen al naar de hengstenkeuringen gaat.. Daar zijn de paarden vaak ook 2,5 jaar oud. Die zijn dan al 1 bonk spier en nu heeft een hengst vaak meer "body" maar niet op en top bespierd.
Dan zijn ontzettend veel paarden en die doen het vaak toch heel goed in de sport.

Ik praat niets goed, mijn merrie heeft tot 4 jaar op het land gestaan, maar ik begrijp het soms wel. Mijn keuze zal het nooit zijn, maar ik verdien mijn brood niet met paarden. Ik heb op heel wat handelstallen gelopen en daar was 2,5 jaar een normale leeftijd om erop te gaan zitten. Dan werden ze met 3 jaar verkocht.
Goed? Nee.. Maar begrijpen doe ik het wel.

Nogmaals, om vergissingen te voorkomen, het zou mijn persoonlijke beslissing nooit zijn.. :)

Spieren doen er helaas niet zoveel toe wanneer het geraamte nog niet volgroeid is....
Het is denk ik voor mij een moreel dilemma; paarden voor de handel hebben en optimaal dierenwelzijn gaan denk ik niet samen.
Dit zou voor mij een dwingende reden zijn niet mijn brood met paarden te willen verdienen op die manier.
Toch zijn er wel professionals die wat langer wachten, maar de gemiddelde handelsstal draait ze er toch op vlot tempo doorheen en kijkt niet op een jaartje meer of minder.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:28

Wat een discussie is dit zeg. Iedereen moet zelf weten wanneer hij zijn paard aan wil rijden. Ik vind persoonlijk 3 jaar een mooie leeftijd om langzaamt te beginnen..hoewel je er dan nog niet echt mee kunt trainen..je bouwt het dan langzaam (spelenderwijs) op. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een paard tot zijn 7e (of langer) te laten staan..maar zou ik zelf niet zo snel doen. Een jong paard leert nou eenmaal sneller dan een oud paard (je stuurt mensen ook vanaf hun 4e jaar naar school, dan wacht je toch ook niet tot ze volwassen zijn? Een paard kan ook het beste op jonge leeftijd vanalles leren. Wat overigens niets met overbelasten te maken heeft) Daar komt bij dat als je later begint met het aanrijden van je paard, dat het dier in veel kortere tijd naar een hoog niveau moet komen. Een paard dat op zijn 3e levensjaar wordt aangereden heeft jaren de tijd om geleidelijk sterker te worden en een hoog niveau te bereiken in de sport (die kan voor alle klassen ruim de tijd nemen en in de bloei van zijn leven op het hoogste niveau presteren). Een paard dat op zijn 7e levensjaar wordt aangereden heeft in dat opzicht een achterstand en zal veel sneller door de klassen moeten gaan om hetzelfde te bereiken..waardoor je meer kans hebt op overbelasting en blessures.

Als je die ambitie niet hebt maakt het natuurlijk niet zoveel uit als je je paard pas op latere leeftijd inrijdt..hoewel je wel in je achterhoofd moet houden dat een 7 jarige op B niveau in de verkoop weinig opbrengt (mocht je je paard ooit willen/moeten verkopen).

marieke1983

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:41

Ben het ook wel met je eens, Marleen. Maar toch kies ik er niet voor. Ik leer mijn paard de oefeningen, onbelast, vanaf de grond aan: met juiste buiging op de volte lopen in balans, schouder binnenwaarts, travers, wijken, etc. Allemaal prima oefeningen ter voorbereiding op het rijden en vanaf de grond perfect aan te leren. Als ik er straks op zit dan weet ze al wat de bedoeling is.

Een kind van 4 moet idd ook leren, maar een kind van 4 geven we geen gewichten van 10 kg. of laten we sit-ups doen ;) Daarom leer ik een paard van 3 onbelast de oefeningen aan (om sterker te worden), zodat ze het straks met mij op haar rug prima aankan.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:57

Grondoefeningen zijn zeker een goed alternatief, alleen ik zou mijn paard hem al wel langzaam laten wennen aan gewicht... een kind geef je inderdaad geen zware work-out, maar een training op zijn eigen niveau. Dat geldt ook voor een jong paard. Een 3 jarig paard kun je best licht belasten vind ik, als je het maar met beleid doet en hem niet overvraagt.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:58

Ninx schreef:
Spieren doen er helaas niet zoveel toe wanneer het geraamte nog niet volgroeid is....
.

Ik bedoelde meer dat die paarden bij de hengstenkeuring ook al volop in de training staan. Die zijn vaak 2,5 jaar oud als ze gekeurd worden.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:01

Marleen79 schreef:
Grondoefeningen zijn zeker een goed alternatief, alleen ik zou mijn paard hem al wel langzaam laten wennen aan gewicht... een kind geef je inderdaad geen zware work-out, maar een training op zijn eigen niveau. Dat geldt ook voor een jong paard. Een 3 jarig paard kun je best licht belasten vind ik, als je het maar met beleid doet en hem niet overvraagt.

Precies! Ze went aan mijn gewicht, doordat ik ga hangen en er op ga zitten zonder zadel (had ik al eerder gepost, maar staat op vorige pagina ;)). Ik ga er puur opzitten: vooruit, achteruit en halt. Als ze dat kent vind ik dat ze al een heel eind is. Verder lekker doortrainen vanaf de grond en als ze er aan toe is gaan we steeds wat vaker rijden.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:14

Sorry, heb je vorige posts niet gelezen. Mijn reactie was ook geen aanval op jou hoor, maar gewoon hoe ik er tegenaan kijk. :-) Mag ik vragen waarom je dat zonder zadel doet? Ik zou dat zelf niet zo snel doen namelijk ..in het kader van je eigen veiligheid (zonder zadel lig je er toch wat sneller naast als er iets mis gaat) en je paard moet ook wennen aan een zadel?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:15

Zonder zadel ben je er ook effe wat sneller af als er wél wat gebeurt? ;)
Ik vnd het zonder zadel even fijn als met zadel, als het alleen om stappen gaat.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:19

Ninx schreef:
essiesilly schreef:
waar basseer je die feiten op? heb je zelf een onderzoek gestart of hoe moet ik dat zien?
ik denk nl dat het aan de manier van trainen ligt en NIET aan of het paard met 2.5 zadelmak is gemaakt...

Op meer dan voldoende naslagwerk dat aantoont in welke fasen het paard lichamelijk en geestelijk volgroeid is.
Bijna iedereen weet dat toch?
Dat velen ervoor kiezen die info te negeren is uiteraard een andere zaak.
Ik ben op dit punt niet te vermurwen met: "iedereen heeft er een andere mening over".
Iedereen heeft toch ook geen andere mening over het feit dat de zon iedere dag op komt? Dat is ook gewoon een feit...

idd iedereen weet dat... iedereen weet ook dat hij op z n 4e, 5e nog niet is uitgegroeid ;)
dus vind ik het alsnog geen FEIT als het bewezen was dat het echt schade toebrengt, kwamen de hengsten niet zo vroeg op de keuring en waren er geen "jonge paarden competities" ...

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:33

Marleen79 schreef:
Sorry, heb je vorige posts niet gelezen. Mijn reactie was ook geen aanval op jou hoor, maar gewoon hoe ik er tegenaan kijk. :-) Mag ik vragen waarom je dat zonder zadel doet? Ik zou dat zelf niet zo snel doen namelijk ..in het kader van je eigen veiligheid (zonder zadel lig je er toch wat sneller naast als er iets mis gaat) en je paard moet ook wennen aan een zadel?

Mijn paard kent het zadel al. Heeft ze al meerdere keren opgehad. Ik doe het zonder zadel om zoveel mogelijk contact te hebben met mijn paard en te zorgen voor zo min mogelijk 'obstakels'. Gaat er iets mis? Dan kan ik er snel vanaf glijden, met een zadel zit je toch wat vaster (bijvoorbeeld in de beugels). Nu hang ik met mijn buik over de rug van mijn paard en gaat mijn been langzaam over haar achterhand, ik blijf nog even laag hangen en als ze het gewicht accepteert dan ga ik rechterop zitten. Merk ik dat het mis dreigt te gaan dan glijd ik er weer snel vanaf. Eigenlijk zoals hier is beschreven: http://www.paardenbegrijpen.nl/opleiding/stap-5-ruitermak-maken

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:59

ok, ik snap je punt over het contact met je paard, hoewel ik er niet voor ben om er snel af te glijden/stappen als ie begint te bokken ofzo. Volgens mij heeft een paard dan heel snel in de gaten: bokken=ruiter eraf. Je beloont (en stimuleert) dan dus eigenlijk verkeerd gedrag.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:00

Ik ga met essiesilly mee. Ik vind het een feit dat ze met 5/6 nog niet volgroeit zijn maar niet dat het schade toe zal brengen als je er met 3 opstapt (mits je weet waar je mee bezig bent natuurlijk). Ik heb over dat punt nog geen goed onderzoek gezien. De onderzoeken die ik heb gezien concludeerde alleen maar dat ze met 3 nog lang niet volgroeit zijn maar nog niet de gevolgen daarvan.

Ik ken paarden die met 2,5 zijn ingereden en die nu met 15 nog nooit wat gemankeerd hebben en ik ken paarden die met 5 zijn ingereden en een jaar later afgevoerd konden worden omdat ze kompleet kapot waren. Omdat in 1 keer alle knopjes erop moesten. Een jong ding is omdat ze niet volgroeit zijn wel sneller kapot te rijden denk ik en persoonlijk denk ik dat er maar weinig zijn die de kennis hebben en het juiste beleid hebben om een 2.5 jarige in te rijden en heel te houden.

Mijn voorkeur heeft het NIET om er met 2,5 op te stappen. Ik heb niet zo'n haast en dat gaat met die van mij absoluut niet goedkomen
Die van mij wordt volgend jaar in april 3 en ergens in de loop van de zomer volgend jaar wilde ik eens wat gaan klooien met dubbele lijnen en een zadel en dan in het najaar zadelmak maken. Eerst maar eens kijken of ze een beetje in proporties tegen die tijd en nog belangrijker bij die van mij: hoe ze op dat moment tussen de oren is (hittepetit met gebruiksaanwijzing).

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:19

Marleen79 schreef:
ok, ik snap je punt over het contact met je paard, hoewel ik er niet voor ben om er snel af te glijden/stappen als ie begint te bokken ofzo. Volgens mij heeft een paard dan heel snel in de gaten: bokken=ruiter eraf. Je beloont (en stimuleert) dan dus eigenlijk verkeerd gedrag.

Daar zit wat in, inderdaad. Ik heb mijn paardje tegen die tijd echter zo voorbereid op gewicht op haar rug dat ik niet verwacht dat dit zal gebeuren, als ze ontspannen is en mij vertrouwt heeft ze geen reden tot bokken of wat voor capriolen dan ook (maar het is natuurlijk niet uitgesloten). Naast rechtrichtende arbeid zorg ik ervoor dat haar lijf in orde is, door middel van een osteopaat en paardensportmassage (zelf onderhoud ik haar spieren ook, heb een cursus paardensportmassage gevolgd). Bokken is een uiting van ongenoegen, door haar lijf 'blokkadevrij' te maken en houden wil ik ongenoegen voorkomen.

Als ze de knopjes vooruit, achteruit en stop weet dan ben ik al heel trots. Vervolgens zal ik haar rust geven en vanaf de grond verder gaan werken. Tegen die tijd dat we echt gaan rijden gaat het zadel er wel op, uiteraard.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:37

Bokken kan ook een uiting zijn van jeugdigheid, frissigheid of een schrikreactie. Dat kun je niet altijd voorkomen. Ongenoegen trouwens ook niet..iedereen moet wel eens iets doen waar hij geen zin in heeft, dat geldt ook voor een paard. Je zult dan grenzen moeten aangeven en ik zou in zo'n geval niet willen dat mijn paard zijn zin krijgt (zou toch wat zijn: we gaan alleen rijden als het paard er zin in heeft). Dit is overigens vrij zwart-wit, maar ik denk dat je mijn punt wel begrijpt. :-)

Osteopathie en massage ben ik overigens een voorstander van. Een paard met blokkades in zijn lijf is nooit wenselijk en zeker niet bevorderlijk voor goede sportprestaties, ik laat mijn paard ook geregeld nakijken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:13

essiesilly schreef:
[
idd iedereen weet dat... iedereen weet ook dat hij op z n 4e, 5e nog niet is uitgegroeid ;)
dus vind ik het alsnog geen FEIT als het bewezen was dat het echt schade toebrengt, kwamen de hengsten niet zo vroeg op de keuring en waren er geen "jonge paarden competities" ...

Ik vrees dat dat meer vanuit commercieel oogpunt is. Niet omdat het voor het paard het meest optimale is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:26

Marleen79 schreef:
Wat een discussie is dit zeg. Iedereen moet zelf weten wanneer hij zijn paard aan wil rijden. Ik vind persoonlijk 3 jaar een mooie leeftijd om langzaamt te beginnen..hoewel je er dan nog niet echt mee kunt trainen..je bouwt het dan langzaam (spelenderwijs) op. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een paard tot zijn 7e (of langer) te laten staan..maar zou ik zelf niet zo snel doen. Een jong paard leert nou eenmaal sneller dan een oud paard (je stuurt mensen ook vanaf hun 4e jaar naar school, dan wacht je toch ook niet tot ze volwassen zijn?

Inmiddels is aangetoond dat kinderen op die leeftijd beter nog kunnen spelen, omdat kinderen die te vroeg worden belast met het moeten leren van zaken, daar vaak niet aan toe zijn en dat psychisch nadelige gevolgen heeft.
Zwemles kan een kind ook al met zijn vierde nemen in menig zwembad. Ik heb daar een tijd geleden een gesprek over gehad met een zwemleraar. Hij was niet zo blij met die grens, want het was overduidelijk dat vierjarige kinderen aanmerkelijk meer tijd nodig hadden met het eigen maken van de zwemkunst dan bv een zes of zevenjarige of liever nog ouder kind. Oudere kinderen hadden nl al betere fysieke vermogens, begrepen sneller wat er van hen werd verlangd en waren beter gemotiveerd. Maar ja... aan de talloze lessen die vierjarigen moeten ondergaan om te leren zwemmen wordt aardig wat geld verdiend.

Marleen79 schreef:
Een paard kan ook het beste op jonge leeftijd vanalles leren. Wat overigens niets met overbelasten te maken heeft)

Maar dat risico is dan wel duidelijk aanwezig. Jonge dieren worden makkelijk fysiek en psychisch overvraagd.

Marleen79 schreef:
Daar komt bij dat als je later begint met het aanrijden van je paard, dat het dier in veel kortere tijd naar een hoog niveau moet komen. Een paard dat op zijn 3e levensjaar wordt aangereden heeft jaren de tijd om geleidelijk sterker te worden en een hoog niveau te bereiken in de sport (die kan voor alle klassen ruim de tijd nemen en in de bloei van zijn leven op het hoogste niveau presteren). Een paard dat op zijn 7e levensjaar wordt aangereden heeft in dat opzicht een achterstand en zal veel sneller door de klassen moeten gaan om hetzelfde te bereiken..waardoor je meer kans hebt op overbelasting en blessures.

Waarom moet een paard van zeven sneller door de klassen? Wat is het probleem als hij wat ouder aan de hogere klassen deelneemt.
Iemand waar ik vroeger les van had, liet zijn paarden in tegenstelling tot menig anderen niet aan de militery deelnemen voordat ze tussen de 10 en 12 waren. Zijn paarden presteerden goed op internationaal niveau en bleven tot op hun oude dag (ver in de 20) gezond en sterk. Bovendien is nooit een van zijn paarden verongelukt.
Reden dat de sport zo'n slechte naam heeft werd zijn inziens na veroorzaakt door ruiters die te snel wilde meedraaien terwijl de paarden daar lichamelijk en psychisch nog niet aan toe waren en die daardoor verongelukten.
Even afgezien van voor en tegendelen van die sport, is zijn visie wel interessant, vind ik
Hij is hoe dan ook tegenstander van jonge paarden in de hogere klassen.

Marleen79 schreef:
Als je die ambitie niet hebt maakt het natuurlijk niet zoveel uit als je je paard pas op latere leeftijd inrijdt..hoewel je wel in je achterhoofd moet houden dat een 7 jarige op B niveau in de verkoop weinig opbrengt (mocht je je paard ooit willen/moeten verkopen).

Dat zal eerder een rol spelen. Zoals ik eerder zei: het paard als handelswaar.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:53

@liljebo ik weet niet wat je precies wil zeggen maar ik vind je reactie eerlijk gezegd nogal zwart-wit en ik vind het jammer dat je mijn verhaal niet eerst iets beter leest alvorens te reageren.

Je hoort mij niet zeggen dat je een jong paard in hoge klassen moet inzetten en ook niet dat een jong paard niet kapot gereden kan worden als ie overbelast wordt. Kortom: een paard opleiden moet met beleid. En als we paarden vergelijken met kinderen: er is een verschil tussen een kind van 4 en een puber evenals er een verschil is tussen een veulen en een paard van 3 of 4 jaar. Je leert ze dingen die ze op hun leeftijd aankunnen. Maar feit is wel dat mens en dier op jonge leeftijd sneller leert (en afleert) dan op oudere leeftijd.

Daarbij zal jouw zwembad verhaal ongetwijfeld waar zijn, alleen als we mogen kiezen tussen ons kind op jonge leeftijd te leren zwemmen óf het risico lopen dat ze verdrinken...denk dat iedereen het erover eens is dat je ze liever op zwemles stuurt.

Ik wil trouwens geen ellenlange discussie hierover voeren hoor, iedereen moet doen waar hij zichzelf goed bij voelt. Ik geef slechts mijn mening.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:09

Ik wil eigenlijk alleen een discussie voeren over argumenten over al dan niet jong inrijden. Dat is geenszins persoonlijk bedoelt, noch echt zwart/wit, zoals je ook uit vorige reacties van mij kunt opmaken.
Ik discussier gewoon graag ;)

Ik reageer op jouw post punt voor punt, om mijn argumenten aan te halen ten opzicht van het beleren van een paard van 2 1/2
In die zin geef ik ook slechts mijn mening.

Maar persoonlijk vind ik het helemaal niet vervelend om erover te discussieren, argumenten aan te halen en argumenten van anderen te bekijken (daarom vroeg ik daar ook naar)
Een discussie hoef absoluut niet negatief te zijn, maar het kan wel leerzaam zijn om te lezen hoe anderen denken en waarom en daartegenover je eigen denkwijze te zetten.
Op die manier wordt nl ieder automatisch aangezet om na te denken over de eigen stelling en ik denk dat dat nooit verkeerd is.

Te vaak worden dingen gedaan omdat het altijd zo is gebeurd, of omdat het zo nu eenmaal hoort of omdat anderen het ook zo doen.
Bv... moet ik sporen gaan gebruiken? mijn vriendinnen doen het ook en ze vinden dat...
-Moet ik sportbrok geven? iedereen op stal doet het en de stalhouder vindt...
-Moet ik het paard een tik geven als ze....
enz enz...

Dat is jammer.

Het lijkt mij altijd zinvol om na te denken over datgene wat je doet en je eigen argumentatie daartoe voor ogen te hebben.
Een discussie kan daarbij helpen, omdat je dan de verschillende oogpunten in acht kunt nemen. Dat wil niet zeggen dat je dan van mening verandert, maar wel dat je weet waarom je iets doet op de manier waarop je het doet, ;)

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:25

Ik ben het met je eens dat discussieren goed is, zeker om stof tot nadenken te leveren en mensen bewust te maken van wat ze met hun paard doen. Alleen komen reacties op een forum als deze vaak verkeerd over doordat je intonatie mist. Ik probeer meestal om me niet in discussies op bokt te mengen om deze reden, maar af en toe kan ik het toch niet laten om mijn mening te geven. :-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:29

Marleen79 schreef:
Ik ben het met je eens dat discussieren goed is, zeker om stof tot nadenken te leveren en mensen bewust te maken van wat ze met hun paard doen. Alleen komen reacties op een forum als deze vaak verkeerd over doordat je intonatie mist. Ik probeer meestal om me niet in discussies op bokt te mengen om deze reden, maar af en toe kan ik het toch niet laten om mijn mening te geven. :-)

Ik ook niet :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:45

Over jonge paarden competities en keuringen gesproken....

Hier in Amerika worden Trakehner hengsten alleen aan de hand gekeurd als ze 3 jaar oud zijn. Als ze voorlopig goedgekeurd worden, hebben ze 2 jaar om bepaalde verrichtingen af te leggen (deelname aan een dressuurwedstrijd, een springwedstrijd en een eventing). Daarna worden ze definitief goed- of afgekeurd.Tegen die tijd zijn ze dus 5 jaar oud. Ook de jonge paarden competities (futurity) voor Trakehners zijn alleen aan de hand met 3 jaar, en pas onder het zadel met 4 en 5 jaar oud. Is dat in NL/Duitsland ook zo? (Bij Trakehners dan, weet dat het KWPN met 3 jaar begint).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:04

Ninx schreef:
kamsel schreef:
Dat hoeft helemaal niet per definitie te vroeg te zijn. JIJ vindt dat te vroeg, prima, is je goed recht.
Ik ken héél véél paarden die met 2,5 zadelmak gemaakt zijn en die gezond oud zijn geworden.

Het IS per definitie te vroeg... Sorry, ik vind het ook nog eens een keertje ... maar dat staat er los van.
Het is een FEIT en daar heb ik dan vervolgens weer mijn mening op gebaseerd.
Het is wel mooi dat jij heel veel uitzonderingen kent, dat is fijn om te horen natuurlijk... maar dat is wel wat ze zijn: uitzonderingen.
Niet ieder paard toont zijn pijn, slijtage of ongemak.. 'heel veel' paarden zegt me niet zoveel wanneer ik tegelijkertijd weer dat er vooral 'heel veel' voortijdig stuk gaan.

En dan concludeer je dus dat het aan de leeftijd ligt?
Als het namelijk per definitie aan de leeftijd ligt zou per definitie alles stuk gaan wat met 2,5 is beleerd, onafhankelijk van de manier waarop. It is as simple as that.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:17

Op 2.5 beleren vind ik niet gangbaar. Sowieso moeten paarden de tijd krijgen om even paard te worden, bij ons staan ze alleen in de zomer met zijn allen in een weiland, in de winter staan ze in een loopstal en worden ze overdag buiten gezet. Totdat ze één jaar zijn staan ze gewoon met een grote groep buiten, als een hengst hengstelijk verdrag gaat vertonen wordt hij met een ruin of hengst apart gezet zodat we geen onnodige risico's lopen, maar in principe spenen wij niet af tot er een nieuw veulen aan zit te komen. Dan gaan ze met zijn allen in één weiland (merries en hengsten apart uiteraard) en daar staan ze gewoon tot ze weer naar binnen moeten.

Als we die dieren met 2.5 al naar binnen zouden halen en zouden beginnen met inrijden, wat zou dat dan betekenen voor de opgroei van zo'n beest? Wij beginnen zo laat mogelijk, ten aller tijden. Stel je voor dat je 4 jaar oud bent. Dat is de leeftijd waarop je naar school gaat, omdat je ouders zijn uitgeleerd over de dingen die je van je ouders hoort te leren. Je gaat dan naar school om nieuwe dingen te leren waar je de rest van je leven wat aan hebt, toch? Stel je voor dat je met 2.5 jaar al naar school zou gaan. Je zou nog een baby zijn, en zou alle informatie niet snappen.

Dat is de manier waarop je het (volgens mij) moet bekijken. Het klinkt misschien heel fout om alles op mensen te projecteren, omdat paarden niet zo intelligent zijn als mensen, maar alsnog vind ik het niet meer dan eerlijk om een paard eerst de tijd te geven om te leren van zijn vriendjes, om hem daarna om te scholen tot rijpaard, zoals ze ons omscholen naar beschaafde mensen.

Spirit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:58

Ik ben het met potverdikkie eens! Ik vind 8 jaar eigenlijk wel heel oud om in te rijden maar dat is mijn mening

Ik heb zelf een jong paard is met 3.5 ingereden en is net 4 geworden en loopt sinds begin april spring parcoursen en het gaat echt super! Hij leert elke keer meer bij en op concours leren ze ook van want dan zien ze alles.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:06

Wat is idd het doel om met 2.5 jarige leeftijd in te rijden?
Wedstrijden B mag pas vanaf 3 jaar, L 4 jaar, M 5 jaar en Z 6 jaar.
Meestal zijn ze op deze leeftijd er lang nog niet rijp voor en de ruiter/amazone al helemaal niet!
Vreemd hé dat die B en L klassen zo vol lopen........en doorstroom naar M en Z zo moeilijk is (basis én tijd nemen is hier het sleutelwoord)
Wees realistisch je paard kent een top en jij ook M, Z en hoger is voor een kleine(re)groep mensen én paarden weggelegd.
Als je recreatief gaat rijden heb je toch m.i alle tijd of wil je om de 2 jaar een ander paard om recreatief mee te rijden?
De opmerking dat handelsstallen sneller willen inrijden........sommige misschien maar de goeie niet.
Ik ben opgegroeid tussen de (handels)paarden en weet niet beter dat je elk dier zijn/haar tijd moet gunnen.
Ook wij verdienen voor een deel ons brood met de paarden (nu zo'n 20 jaar) en hopen dat over 20 jaar nog te kunnen doen.
Jeugdige en te snel ingereden paarden, hebben we dus niks aan want je komt er altijd weer mee op de koffie.
Nederland is namelijk vergeven van mensen met paarden in plaats van met paardenmensen.
Natuurlijk gaat deze discussie over gelijk en ongelijk, maar als ik zie dat met onze jonge (handels)paarden rustig aan wordt gedaan en de paarden die blijven leeftijden halen van 30 ,32 ,34, 20 etc zonder één centje pijn........dan is dat voor mij bewijs genoeg!
En idd gemiddelde leeftijd is 7 jaar van een KWPN-er en idd paard groeit door tot z'n 7e/8e levensjaar.
Voor wat betreft keuringen aan de hand: er zijn er genoeg die op 3 jarige leeftijd niet worden toegelaten tot het stamboek met als opmerking: te jeugdige uitstraling
Ook dat zegt m.i. genoeg.
Bekijk het per paard maar tussen de 3,5 jaar en 4,5 jaar al gelang het paard is m.i. de mooiste leeftijd om te beginnen en jarenlang plezier van het paard te hebben.
Dat het paard makkelijker is met aanrijden als je gelongeerd hebt en zo gaat niet atijd op!
Heb paarden meegemaakt die dagelijks in de handen van de eigenaar kwamen en waar men alles mee deed, maar het beleren een drama was en recent hebben we nog een paardje gehad 4 jaa,r zo bij de boer uit het land ( o, jee dachten we daar komt er weer 1!) maar nee hoor binnen 3 weken netjes de bak rond.
Zijn zoveel factoren afhankelijk..........ieder mens is verschillend, ieder paard ook.
'Opvoeden' door mensen kan goed zijn, maar kan door onkunde ook veel verpesten!