Marleen79 schreef:Wat een discussie is dit zeg. Iedereen moet zelf weten wanneer hij zijn paard aan wil rijden. Ik vind persoonlijk 3 jaar een mooie leeftijd om langzaamt te beginnen..hoewel je er dan nog niet echt mee kunt trainen..je bouwt het dan langzaam (spelenderwijs) op. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een paard tot zijn 7e (of langer) te laten staan..maar zou ik zelf niet zo snel doen. Een jong paard leert nou eenmaal sneller dan een oud paard (je stuurt mensen ook vanaf hun 4e jaar naar school, dan wacht je toch ook niet tot ze volwassen zijn?
Inmiddels is aangetoond dat kinderen op die leeftijd beter nog kunnen spelen, omdat kinderen die te vroeg worden belast met het moeten leren van zaken, daar vaak niet aan toe zijn en dat psychisch nadelige gevolgen heeft.
Zwemles kan een kind ook al met zijn vierde nemen in menig zwembad. Ik heb daar een tijd geleden een gesprek over gehad met een zwemleraar. Hij was niet zo blij met die grens, want het was overduidelijk dat vierjarige kinderen aanmerkelijk meer tijd nodig hadden met het eigen maken van de zwemkunst dan bv een zes of zevenjarige of liever nog ouder kind. Oudere kinderen hadden nl al betere fysieke vermogens, begrepen sneller wat er van hen werd verlangd en waren beter gemotiveerd. Maar ja... aan de talloze lessen die vierjarigen moeten ondergaan om te leren zwemmen wordt aardig wat geld verdiend.
Marleen79 schreef:Een paard kan ook het beste op jonge leeftijd vanalles leren. Wat overigens niets met overbelasten te maken heeft)
Maar dat risico is dan wel duidelijk aanwezig. Jonge dieren worden makkelijk fysiek en psychisch overvraagd.
Marleen79 schreef:Daar komt bij dat als je later begint met het aanrijden van je paard, dat het dier in veel kortere tijd naar een hoog niveau moet komen. Een paard dat op zijn 3e levensjaar wordt aangereden heeft jaren de tijd om geleidelijk sterker te worden en een hoog niveau te bereiken in de sport (die kan voor alle klassen ruim de tijd nemen en in de bloei van zijn leven op het hoogste niveau presteren). Een paard dat op zijn 7e levensjaar wordt aangereden heeft in dat opzicht een achterstand en zal veel sneller door de klassen moeten gaan om hetzelfde te bereiken..waardoor je meer kans hebt op overbelasting en blessures.
Waarom moet een paard van zeven sneller door de klassen? Wat is het probleem als hij wat ouder aan de hogere klassen deelneemt.
Iemand waar ik vroeger les van had, liet zijn paarden in tegenstelling tot menig anderen niet aan de militery deelnemen voordat ze tussen de 10 en 12 waren. Zijn paarden presteerden goed op internationaal niveau en bleven tot op hun oude dag (ver in de 20) gezond en sterk. Bovendien is nooit een van zijn paarden verongelukt.
Reden dat de sport zo'n slechte naam heeft werd zijn inziens na veroorzaakt door ruiters die te snel wilde meedraaien terwijl de paarden daar lichamelijk en psychisch nog niet aan toe waren en die daardoor verongelukten.
Even afgezien van voor en tegendelen van die sport, is zijn visie wel interessant, vind ik
Hij is hoe dan ook tegenstander van jonge paarden in de hogere klassen.
Marleen79 schreef:Als je die ambitie niet hebt maakt het natuurlijk niet zoveel uit als je je paard pas op latere leeftijd inrijdt..hoewel je wel in je achterhoofd moet houden dat een 7 jarige op B niveau in de verkoop weinig opbrengt (mocht je je paard ooit willen/moeten verkopen).
Dat zal eerder een rol spelen. Zoals ik eerder zei: het paard als handelswaar.