Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 20:58

Mijn paard is heel gehoorzaam en wil dat ook graag zijn, maar hij heeft gewoon zijn beperkingen. En nee, het is geen ideaal dressuurpaard. Maar desalniettemin is hij wel scheef ;-) (zie ook profiel)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:01

HannahFrouk hebben wij alle niet zoals de paarden, ook niet onze beperkingen?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:08

KDS schreef:
Ik wil ook nog wel eens, als het loslaten van de rug niet lukt gewoon afstappen en verder gaan met grondwerk oefeningen (heel vervelend als er iemand meerijdt die het niet begrijpt).

Zelfde hier. Svalur heeft af en toe een stressdag en ziet dan overal kabouters en paardenetende trollen. Het is dan één bonk spanning. Zelf zit ik dan ook niet meer rustig wat hem natuurlijk ook niet helpt ontspannen. Afstappen en aan de hand verder gaan helpt meestal wel. Soms landt hij weer rap en dan ga ik alsnog rijdend verder of hij heeft echt z'n dag niet en dan blijft het bij handwerk. We gaan in ieder geval niet rechtsomkeert naar huis en ik blijf er ook niet voor in de bak (in mijn geval wei).

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:16

FaberSmid schreef:
Refagreni wat u omschrijft is nu net een van de redenen van dressuur.

Snap ik, maar veel mensen houden het zo strikt gescheiden (dressuur moet in de bak en buiten is voor de ontspanning) en dat verbaast me altijd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:52

Ik zeg: Dressuur is er voor de ontspanning :D

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:57

en voor de lol :-) Voor het paard en voor de ruiter.
Als ik bij ons op stal ben vraag ik me wel eens af of paard en ruiter wel plezier hebben in wat ze doen. (gezien de boze blikken en afkeurende woorden)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:05

Jeannine schreef:
en voor de lol :-) Voor het paard en voor de ruiter.
Als ik bij ons op stal ben vraag ik me wel eens af of paard en ruiter wel plezier hebben in wat ze doen. (gezien de boze blikken en afkeurende woorden)

Je hebt tenslotte ook pas "gewerkt" als je het gevoel hebt dat je armen 10cm langer zijn geworden, je van ellende je benen niet meer voelt en je paard gutst van het zweet. :P

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:18

Refagreni schreef:
Dat is nou juist de reden dat ik oefeningen met hem rij. Het houdt hem bezig en is daardoor met zijn aandacht beter bij mij. Ik rij ook altijd oefening buiten. Niet dat ik hem continue aan het "pesten" ben maar zodra ik een taktfout voel of hij meer druk neemt op één kant pas ik gelijk een oefening in.

Nou echt heel anders is het bij mij dan niet denk ik, het verschil zit hem misschien in welke oefeningen maar ik oefen best wel iets geloof ik.
Ik probeer juist mijn zit en houding te verbeteren buiten en hem recht onder me te laten lopen dan en hebben we bijv ergens een breed pad een beetje te laten wijken ofzo, dat soort dingetjes dus..
Echt sb of traver of iets ben ik gewoon nog niet aan toe gekomen, ik ben allang blij als ik hem nu een beetje bewerken kan buiten en kan richten met weinig teugeldruk en ook terug kan nemen op mijn zit zonder mijn benen eraf te halen en om te ontspannen..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:20

Mindfields schreef:
Ik zeg: Dressuur is er voor de ontspanning :D

Waarom zou ik ook beschreven hebben, een van de redenen?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:25

Ik snap :) geniaal onderschrift overigens!!!!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:28

Dank Mindfields, nieuwe profiel ook bekeken? En hoe vindt uw mijn avatar?
Is het rechtrichten niet een basisonderdeel van dressuur? En is rechtrichten eenmalig of terugkerend?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:33

HAHAHAAH die avatar is eveneens geweldig, profiel staat wel HEEUUUL veel info in nu, zal het een sop mn gemakkie doorlezen.

Rechtrichten is een steeds terugkerend iets, je bent nooit 'klaar'. Rechtrichten zou indd een basisonderdeel moeten zijn, echter is kromtrekken iets wat je vaker ziet als je om je heen kijkt op een gemiddeld concours/manege/rijvereniging.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:43

Men mag toch wel wat leesvoer beschreven krijgen, wees blij is maar een klein gedeelte.
Ben blij uw reactie te lezen, denk dat het geen u beschrijft met krom trekken te maken heeft met teveel of teweinig stelling rijden, gezien dat vaststaande feiten zijn is het de taak aan de instructie en de anderen die de taak hebben dat aan ieder te leren correct verder te leren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:51

gaan we nu niet een beetje in herhaling vallen?

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:53

Hoe dat zo moll?
Het is zo stil hier, u legt ons nu het zwijgen op?
Verblij ons liever met een bijdrage, die volgens u geen herhaling is?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:57

FaberSmid schreef:
Hoe dat zo moll?
Het is zo stil hier, u legt ons nu het zwijgen op?
Verblij ons liever met een bijdrage, die volgens u geen herhaling is?

hahahahaha ja dat is wel zo he, ik heb ook nog geen nieuwe fotos die ik zou kunnen plaatsen

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:09

Jammer vindt uw foto's ten zeerste interessant en leerzaam, net zo met de foto's van anderen.
Heeft u niks toe te voegen, aan onze herhaling humor niet waar?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 23:33

Mensen, sorry, maar het moet wel over rechtrichten blijven gaan of in ELK geval over de paarden met wie "gerechtricht" wordt (of hoe zeg je dat) en over hun problemen. Anders belanden we in de huiskamer. Er is trouwens al een rechtrichtopic in de huiskamer dus slow-chat kun je heel goed daar kwijt.

Wat ik zelf eigenlijk wel heel leerzaam zou vinden is als mensen die duidelijk verder zijn qua niveau ook eens wat foto's plaatsen. Ik ben me er goed van bewust dat er dan heel veel opmerkingen zullen komen, maar het zou zeker wel iets zijn waar we allemaal veel van kunnen leren! Is dat niet mogelijk?

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:39

Hebben jullie inmiddels niet genoeg info voor en wikipagina?! Ik zou die altijd nog eens schrijven, maar niet aan toe gekomen. Verschillende soorten scheefheden en het rechtrichten. Dus als er liefhebbers zijn ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:44

Wellicht wel leuk, bij gebrek aan inspiratie vanavond :)

Hier ik op een 17 jarige friese ruin, erg verreden, zijn hele rijdbare leven altijd zonder nageeflijkheid gelopen, echt als een giraffe met(zoals ik dat altijd zo elegant zeg)de kop bij jezus op tafel gelopen zo hoog en dus nooit geleerd zichzelf in lossigheid te dragen.

Hier zie je hem na drie weken training, loswerken op beide kanten en veel galoparbeid op de volte. Hier mijn binnenhand iets omhoog en naar voren om te kijken of het paard aan mijn zit en buitenteugel gebogen blijft. Rug nog iets te vast en kruis te hoog maar zijn achterbeen is hier al heel wat beter dan het was:

Afbeelding

Schouder binnenwaarts met wat meer stelling om te zien of dat ging:
Afbeelding

En weer uitschuiven(doe ik steeds, dus afwisselen in halshouding om steeds de spieren weer te ontspannen:
Afbeelding

En zo liep hij drie weken voor de foto's hierboven nog, compleet zonder rug, een valse knik en totaal geen achterbeen(en mijn eerste keer dameszadel overigens), paard liep hier nog netjes voor zijn doen, normaal was er niet eens iets wat op nageven leek:
Afbeelding

Na twee weken:
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:51

Ja, een masseur is heel fijn voor je paard. Mijn paard had zo veel spierpijn dat ik geen steek verder kwam, laat staan dat hij rechter werd :(:) En nu hij behandeld wordt is hij nog steeds krom, maar kan ik daar in elk geval wat aan gaan doen :)
Meteen een vraagje: ik ben een erg visueel ingesteld mens en ik kom er niet uit wanneer ik naast mijn paard loop. Ik kan echt niet zien wat hij doet. Zijn er mensen die vanaf de grond werken met lange lijnen? Mijn paard is aan de LL gewend, vindt 't ook leuk en het lijkt me vooral voor mezelf een prettiger manier van werken dan wanneer ik naast hem loop. Zou het een werkbaar iets zijn volgens jullie? Ik ga in elk geval morgen een stuk van de paddock afzetten (we hebben geen bak) en eens kijken wat er gebeurt.

Mindfields, dat is een hele verbetering (en hoe stoer met dameszadel 8-) ) Ben je er meteen op gaan zitten of ben je aan de hand begonnen met rechtrichten?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-04-10 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 23:57

Dan Nicky, mijn eigen 15 jarige ruin die erg op de voorhand gebouwd is en waarbij ik lang bezig geweest ben voor ik iets van achterhandgebruik voor elkaar had omdat hij al 12 was toen ik met hem begon, hij onhandelbaar was verklaard door diverse trainers, en hij zijn hele leven al op de voorhand gereden was. Hier in een drafappuyement waarbij ik hem heel mooi vind scharen en hij helemaal gelijkmatig door zijn lijf beweegt:
Afbeelding

Verzamelde draf waarbij ook zijn achterbeen mooi meekomt, hij zichtbaar door zijn lijf swingt(bekken los en achterbeen onder de massa, oprichting en ruggebruik:
Afbeelding

Zo was het toen ik hem net twee weken reed:
Afbeelding

Loswerken in draf, hals uitschuiven. Ook al zal hij voor het oog wat op de voorhand komen, hij draagt zichzelf nog steeds want hij is los van mijn hand en zijn rugspieren worden in de lagere houding aangesproken om zich op te rekken en te ontspannen:
Afbeelding

Nog een loswerkfoto, iets meer instellen op de volte, achterbeen doet hier fijn mee en treedt onder en hij draagt zichzelf, mijn binnanhand is hier naar voren en omhoog zodat ik hem nergens kan blokkeren als ik stelling vraag:
Afbeelding

Idem maar dan op de rechte lijn, over de rug vwnw:
Afbeelding

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 00:01

hestejente schreef:
Mindfields, dat is een hele verbetering (en hoe stoer met dameszadel 8-) ) Ben je er meteen op gaan zitten of ben je aan de hand begonnen met rechtrichten?

Ik ben zelf meer van het rijden, omdat ik dingen dan heel snel aanvoel en snel op kan lossen. Ik denk dat dat komt omdat ik me nooit echt bekwaamd heb in het aan de hand werken. Echter in mijn lessen loop ik vaak even naast het paard mee, met mijn handen op de plaats waar de ruiter zijn handen heeft en hou dan de teugels vast. Dat is dan een beetje mijn manier van aan de hand, verder doe ik het de laatste tijd wel vaker met mijn paard, ook omdat ik zwanger ben, en heb dan of de lange teugel eraan of ik loop gewoon bij zijn hoofd.

Maargoed om terug te komen op je vraag, bij de friese ruin ben ik dus ook meteen begonnen met rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 00:04

Okee, dank je wel :) Dat is ook een beetje wat ik merk: wanneer ik er op zit voel ik wat hij doet, maar wanneer ik er naast loop heb ik eigenlijk geen idee waar hij mee bezig is :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 00:36

Mindfields schreef:
hestejente schreef:

Ik ben zelf meer van het rijden, omdat ik dingen dan heel snel aanvoel en snel op kan lossen. Ik denk dat dat komt omdat ik me nooit echt bekwaamd heb in het aan de hand werken. Echter in mijn lessen loop ik vaak even naast het paard mee, met mijn handen op de plaats waar de ruiter zijn handen heeft en hou dan de teugels vast. Dat is dan een beetje mijn manier van aan de hand, verder doe ik het de laatste tijd wel vaker met mijn paard, ook omdat ik zwanger ben, en heb dan of de lange teugel eraan of ik loop gewoon bij zijn hoofd.

Maargoed om terug te komen op je vraag, bij de friese ruin ben ik dus ook meteen begonnen met rijden.

Toch is het jammer dat u geen of weinig gebruik maakt van longeren, wat ik versta onder aan de hand werken. Ik denk dat u dan sneller, meer, beter zou bereiken mede omdat de ruiter dan niet beïnvloed. Alles wat bij het rijden wordt verwacht kan zo licht en gevoelig gevraagd worden, waardoor het paard de souplesse, kracht, begrip bevestiging en vetrouwen krijgt voor het rijden. dat maakt het rijden voor paard en ruiter stukken makkelijker.
Het is een genot om uw vooruitgang met de paarden te zien. Wat mij opvalt dat het veel draf foto's zijn, doet u ook veel stapwerk of merendeel draf en galop?