[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bets

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:50

Ík ben vandaag ook op wedstrijd geweest de eerste keer L2 gelijk groot concours, 1e proef was ik 2e met 193 pnt en 2e proef was ik 1e met 196pnt en stond los van nummer 2 met wel 10 pnt! Ze liep ook lekker. Dus ben er erg blij mee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:55

Gefeliciteerd Bets! Knappe punten!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:04

Gefelici Bets!! :D

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:05

Schangah schreef:
Hoe zijn de ervaringen met paarden met een blessure aan het achterbeen? Ik lees veel verhalen over paarden met problemen aan de voorbenen die veel beter gaan lopen. Mijn paard heeft nu in 1 jaar 2 maal last van haar knie (binnenknieband).
Kan het rijden op deze manier het probleem verbeteren of juist verslechteren?

Hoi,
ik zag dat je vraag al beantwoord was, maar hier ook nog een succesje:
Ik rijdt een paar dagen in de week op het paard van een stalgenoot, die sinds januari les heeft van een leerling van AdB.
Haar paard heeft spad aan een achterbeen en zodra het paard recht is loopt ie helemaal rad!
Het maakt het zelfs wat makkelijker voor mij: als ie kreupelt, doe ik iets niet goed... :o

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:09

Hoe meer ervaringen hoe beter, hoewel spat een gewrichtsprobleem is en mijn paard een kniebandblessure heeft aan haar achterbeen is het goed om te horen dat het werkt!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:02

Klopt inderdaad.
heeft die blessure ook te maken met een pees dan? want dan moet je wel oppassen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:18

Schangah schreef:
Hoe meer ervaringen hoe beter, hoewel spat een gewrichtsprobleem is en mijn paard een kniebandblessure heeft aan haar achterbeen is het goed om te horen dat het werkt!

Schiet knie dan ook regelmatig op slot?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:06

Nee de knie schiet niet op slot, ze heeft haar binnenknieband opgerekt (op de echo zag je dus irritatie en bloeduitstortingen, gelukkig geen scheur). Hoe ze het heeft gedaan weet ik dus niet. Ze is er twee keer voor ingespoten en heeft er ontstekingsremmers, gel met pretnison en chinese kruidenkuur (2x) gehad . Omdat alles vast zat in haar rug (mede dankzij een slecht passend zadel) heeft ze in de afgelopen 11 dagen 2 maal een spierontspanningstherapie gehad (Bowentherapie). Ik heb de afgelopen maanden alleen maar rechtuit gereden en mag sind 2 maanden wat meer doen. Ik heb dressuurles (klassiek) maar ik merk dat niet goed werkt (volgens het scala rijden dus) Rechtrichten staat daar op de ene laatste plaats en ik heb het gevoel dat zij eerst rechtgericht moet worden (alle 4 de benen gelijkmatig belasten). Volgens mij gevoel is zij nl linksgebogen (ze plaatst haar rechterachterbeen niet onder de massa en en buigt rechtsom niet goed in haar ribben) maar gedraagt ze zich door de blessure aan haar linkerbeen als een rechts gebogen paard, ze wil nu haar linkerbeen niet goed belasten.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:02

Scala of geen scala daar zou ik me niet zo druk om maken eerlijk gezegd. Uiteindelijk komt het veel op elkaar neer. Maar dat even terzijde.

Ze heeft dus haar knieband opgerekt, dus is kwestie van tijd geven en dan is die blessure waarschijnlijk weer voorbij. Het is geen blijvend letsel zeg maar , dat bedoel ik er meer mee te zeggen.

REchtrichten is belangrijk maar de onderdelen hangen vaak aan elkaar samen vast. Als het ene element niet lukt, zal het gevolg element ook niet gaan lukken...

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:59

Het allerbelangrijkste vind ik dat het paard verticaal recht komt (daar kan het paard de rug ontspannen en de ruiter correct gaan dragen) en vandaar uit kun je verder werken.
Blessures aan banden duren lang, hebben echt tijd nodig te herstellen, rustig aan....

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:12

Ja helaas duurt het al meer als een jaar, dus ben al even bezig. Maar is dan de methode De Bodt dan wel geschikt voor haar omdat er in een hoog tempo wordt gereden? Veel werk op de volte zal zeker in het begin niet mogelijk zijn. Toch is het wel belangrijk dat zij haar benen gelijkmatig gaat belasten omdat er rechts teken zijn dat de spieren daar overbelast raken.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:14

Ik rijd met mijn paard niet in een hoog tempo hoor, niet anders dan ik vroeger deed. Ook heb ik geen enkele volte gemaakt in het begin, wel de slingerlijnen maar ik weet niet of dat ook moeilijk zal zijn? Je moet doen waarvan jij denkt dat dat het beste is voor je paard!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:16

Er wordt niet altijd op een heel hoog tempo gereden hoor :)
Mijn ervaring is dat er wordt gekeken naar wat het paad aankan en wat er per paard het meest geschikt is om te doen.
En ipv volte's heb ik in het begin met Wis alleen maar kwartlijnen gereden, en op de andere hand alleen maar hoefslag volgen met lichte contrastelling om die teugel aan te leren nemen.
Daarna slingerlijntjes en pas weer later op de volte.

Wis was dan ook errug slecht.

Hilde ben ik totaal anders mee begonnen, is ook een anders gebouwd dier met andere(of eigenlijk geen ;) ) problemen.

@Bets, mooie punten +:)+ gefeliciteerd!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:16

ah tegelijk met lotte zie ik nu :D

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:26

Dankje Renske en succes morge

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:27

Afgelopen weekend een clinic van AdB bijgewoond. Wat ik niet begreep, en iemand hier misschien wel, is het nut van de rukjes/rukken aan de teugel om stelling te vragen? Hij heeft het niet uitgelegd in de theorie, maar kwam regelmatig naar voren bij de lessen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:27

Oke. Ik ga morgen in Nuland naar een paar lessen kijken en zal het probleem eens voorleggen.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:43

Renske_ schreef:
ah tegelijk met lotte zie ik nu :D

Zelfde gedachte ;) En zoals Bets al zei, heel veel succes morgen maar jullie kennende komt dat helemaal goed!!

Schangah, Mireille kan heel veel voor je verduidelijken! En weet ook meestal wel een antwoord op al je vragen!

Volgende week heb ik eindelijk weer een zadel, dan nog een trailer en dan kan ik ook weer wekelijk naar Mireille!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:10

@Heino: Kleine rukjes?
Wat ik wel heb als ik een volte rij dat Marny op mijn teugel gaat hangen. Dan laat ik mijn teugel los en pak ik hem weer.
Het lijken rukjes maar zo laat ik haar zo zelfstandig mogelijk stelling houden en word zij licht in de hand.
In het begin was het zelfs zo dan als ik de binnenhand los liet zij als het waren viel.
Het is dus om te voorkomen dat een paard op je teugel gaat leunen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:54

Hmm nee, hij liet de teugel wel los uiteindelijk, maar na er eerst best stevig aan gerukt te hebben. Ik vond het niet erg prettig ogen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:03

Ja, ik kan het niet echt goed uitleggen.
Reed hij zelf?
Ik ben er niet bij geweest dus zal het niet weten.
Enige wat ik weer dat ik wel eens mijn teugel naar voren doe en weer terug, soms zachtjes, soms iets harder. Maar na een paar keer loopt zij zelfstandig met stelling op de volte en buigt ze super in en licht in de hand.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:06

Nee, hij heeft alleen les gegeven. Een van zn leerlingen heeft wel een pony even gereden. Hij ging er zegmaar naast lopen en dat deed dat dan. Vroeg me af wat het te betekenen had, leek mij dat het ook subtieler kon, vandaar dat ik dacht het hier eens te vragen :)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:30

@Schangah : wij rijden ook niet op een enorm tempo hoor, moest zelf rustiger gaan rijden dan ik altijd deed, zodat hij zijn benen meer gecontroleerd kan neerzetten, ik rijd zelf de ene dag veel op de volte en slangelijntjes de andere dag vooral rechtuit op de binnenhoefslag, dit hangt echt af van het paard.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:33

@Heino: bedoel je misschien met die rukjes: van de tikjes met je teugels zogezegd om als achter bv uitzwaaid voor bij te zetten op een rechte lijn? Ik moet dit nu ook doen als we rechtuit stappen omdat zijn benen dan af en toe een eigen leven gaan leiden en zo houd je hem alert en recht, maar ik moet dat alleen heel snel en zacht doen, geen rukken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:21

Vanaf paard gezien moest ruiter hand/arm van de hals af halen. Geen idee hoe hard het werkelijk is, maar het kwam op mij over als flinke rukken, wat mij ook subtieler lijkt te kunnen. Je hoorde bit door de mond heen klapperen zegmaar. Verder vond ik zijn clinic heel interessant hoor (behalve dat hij wel erg hoog van de toren blaast :P)