Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evaaa_

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:28

Ik heb dit topic ook eventjes vlugjes doorgelezen, iedereen dwaalt een beetje van de beginpost af haha! Knipoog
Hier ben ik dus wel mee eens, je mag toch zelf weten of je mét bit of zonder bit rijd? Waarom zou je dan niet mogen starten zonder bit, als je paardje hier goed onder loopt? Ik rijd mijn pony bitloos, hij loopt hier lekker op, ook dressuurmatig, als ik zou willen starten zou ik dit liever bitloos willen, omdat mijn paardje hier lekker onder loopt en ik denk dat mijn pony dit fijner vind dan met bit. Ik rijd nu voornamelijk buiten en dan vind ik het lekker voor hem dat hij bitloos rond kan hobbelen Lachen

Ik heb verder niks tegen bitten, ik ben het met veel mensen eens dat het aan de ruiter ligt. Dus ben het verder eens met Esperanza...Loopt ie goed, dan loopt ie goed, zo niet, dan dus niet. Bitloos of met bit....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:13

Nadya schreef:
horseyfries schreef:
Het lijkt me duidelijk dat je met bepaalde neusoptomingen op een bepaalde hoogte wel degelijk het neusbeen kan breken. Dat zijn geen fabels, dat is realiteit.
Voor het welzijn van de paarden zou het goed zijn als juist degenen die wel bitloos rijden duidelijk maken aan anderen die het willen gaan doen dat sommige bitloze optomingen wel degelijk schade kunnen aanrichten.
Daar heb je meer aan dan keihard roepen dat het allemaal fabeltjes zijn en zou iets realistischer overkomen.

Nou, ik geloof dat ik redelijk bekend sta om mijn mening vanwege sommige bitloze optomingen en sommige soorten bitten, hoor. Knipoog
Mij zie je niet rijden met een neusriem waarin ijzer verwerkt zit e.d. Dus ja, als iemand het brengt als zijnde 'bitloos rijden' is levensgevaarlijk voor de neus van het paard, dan breng ik daar wat tegenin.
Het is altijd belangrijk om mede te kijken of de neusriem wel op de juiste plek hangt trouwens. Iets waar vele bitrijders ook niet echt kaas van hebben gegeten, is mijn ervaring. Clown

Als je dat wel weet, waarom zeg je dan niet "inderdaad, er zijn een heel aantal bitloze optomingen op de markt die absoluut NIET diervriendelijk zijn en minstens zoveel schade kunnen veroorzaken als een bit, daarom gebruik ik DIE ook absoluut niet".
Dat is iets objectiever dan "vertel mij eens hoe ik de neus kan breken, het zijn allemaal fabeltjes"....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:42

horseyfries schreef:
Als je dat wel weet, waarom zeg je dan niet "inderdaad, er zijn een heel aantal bitloze optomingen op de markt die absoluut NIET diervriendelijk zijn en minstens zoveel schade kunnen veroorzaken als een bit, daarom gebruik ik DIE ook absoluut niet".
Dat is iets objectiever dan "vertel mij eens hoe ik de neus kan breken, het zijn allemaal fabeltjes"....

Moet je mij steeds hebben ofzo, horseyfries? Haha!
Ik zei dat, omdat ik als bitloze ruiter in MIJN persoonlijke geval zeker paardvriendelijk te werk ga (ojee, nou krijg ik Jasmijn weer achter me aan, duikt weg Tong uitsteken ). Dus hoe ik met mijn twee bitloze optomingen mijn paard's neusbeen kan breken, werkelijk, ik heb echt geen idee.

Ik nodig die tante (en wat mij betreft alle anderen) die dat zo stellig beweert in die ene post dus ook van harte uit om eens te komen kijken bij ons om haar bewering van ''bitloos rijden is onzin'' en ''dat het neusbeen kan breken'' e.d. (of weet ik veel hoe ze het bracht) te bevestigen of niet. Knipoog

Als ze licht en klein genoeg is mag ze het eens komen proberen om mijn paard. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 00:30

Definieer 'klein en licht' Lachen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:52

Evaaa_ schreef:
Ik heb dit topic ook eventjes vlugjes doorgelezen, iedereen dwaalt een beetje van de beginpost af haha! Knipoog
Hier ben ik dus wel mee eens, je mag toch zelf weten of je mét bit of zonder bit rijd? Waarom zou je dan niet mogen starten zonder bit, als je paardje hier goed onder loopt? Ik rijd mijn pony bitloos, hij loopt hier lekker op, ook dressuurmatig, als ik zou willen starten zou ik dit liever bitloos willen, omdat mijn paardje hier lekker onder loopt en ik denk dat mijn pony dit fijner vind dan met bit. Ik rijd nu voornamelijk buiten en dan vind ik het lekker voor hem dat hij bitloos rond kan hobbelen Lachen

Ik heb verder niks tegen bitten, ik ben het met veel mensen eens dat het aan de ruiter ligt. Dus ben het verder eens met Esperanza...Loopt ie goed, dan loopt ie goed, zo niet, dan dus niet. Bitloos of met bit....

Als ik in je profiel kijk ben ik meer onder de indruk van de foto's waar jij jouw pony MET bit rijdt moet ik zeggen...

Maar kun je dat verklaren, waarom je afwisselt tusen wel bit/geen bit?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:11

Lovely schreef:
Definieer 'klein en licht' Lachen.

Zeker niet groter dan 1,70 en niet zwaarder dan 65 kg. En da's al een stuk langer en zwaarder dan ik zelf ben. Knipoog Sam is niet zo groot en superbreed namelijk, al hoewel, hij heeft een klein grasbuikje momenteel. Haha!

Dus kom je eens kijken, meisje die zo tegen bitloos rijden is????? (ben haar naam kwijt Clown )
Wil dan heel graag van je horen hoe groot de kans is, dat ik zijn neusbeen breek (overigens moet je elk bitloos hoofdstel, zeker die griezels met metaal in de neusriem e.d., ook op de juiste hoogte hangen Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:37

Oh, daar pas ik mooi in, want ik ben 1.68 en nog lang geen 65 kilo Lachen. Loosdrecht is ook best mooi in de zomer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:39

Het is hier schitterend. Lachen
Je bent ook van harte welkom, hoor!!!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:39

Lovely schreef:
Oh, daar pas ik mooi in, want ik ben 1.68 en nog lang geen 65 kilo Lachen. Loosdrecht is ook best mooi in de zomer.

oliebol, 1.84 m. en 70 kilo Haha!

Was zo benieuwd geweest Clown
Lovely, mag 'k mee kijkeh??? Haha! Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:42

Van mij mag iedereen altijd langs komen, hoor, ook om te kijken. Vind ik juist gezellig en het is ook leuk om mensen te ontmoeten..... Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:47

Nadya schreef:
Van mij mag iedereen altijd langs komen, hoor, ook om te kijken. Vind ik juist gezellig en het is ook leuk om mensen te ontmoeten..... Haha!

Das waar, al die mensen die al 10.000 bokkers hebben gemeet...ik (bijna) niemand Verdrietig Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:49

Ik heb inmiddels een paar bokkers in real life ontmoet, van de week nog eentje, hartstikke gezellig. Lachen
Er zijn ook bokkers op wie ik niet zit te wachten, hoor. Haha!
Maar de meesten zijn gelukkig wel aardig en gezellig en als ze in de buurt wonen/zijn, waarom niet?

Maar ik hoef er ook niet honderd(en) te ontmoeten en een waslijst maken voor in mijn profiel, no thanks. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 09:55

Nou, ik ben ook niet zo meeterig meer hoor en ik heb ook wat slechte ervaringen met lui die je nooit irl gezien hebt, maar die wel vinden dat ze je kennen omdat je toevallig allebei bokt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:01

Nou, die ervaring heb ik helemaal niet, hoor, Lovely. Tot nu toe heb ik alleen maar leuke mensen van bokt ontmoet, waar ik ook in het dagelijks leven wel eens mee mail en/of waar ik wel eens langs ga, ervaringen uitwissel...... Ik moet wel zeggen dat het dan ook mensen zijn met wie ik hetzelfde gedachtengoed deel, hoor. Lachen
Verder is 'kennen' natuurlijk al gauw een groot woord..... Dat ben ik zeker met je eens. Knipoog

'Ken' ook wel iemand van bokt, die op een stalling staat waar ik toevallig les geef en die dan stiekem langs loopt uit pure nieuwsgierigheid, maar niet even gedag komt zeggen. Maar wel mijn andere vriendin daar uit hoort over wat ik nou precies doe enzovoort (andere methode dan zij doet met haar paard Haha! ). Dan denk ik 'kom op, meid, laat je gewoon even zien, doe niet zo sneaky, please'.
Misschien leest ze dit, nou, van mij mag ze. Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:22

Nadya schreef:
Moet je mij steeds hebben ofzo, horseyfries? Haha!
Ik zei dat, omdat ik als bitloze ruiter in MIJN persoonlijke geval zeker paardvriendelijk te werk ga (ojee, nou krijg ik Jasmijn weer achter me aan, duikt weg Tong uitsteken ). Dus hoe ik met mijn twee bitloze optomingen mijn paard's neusbeen kan breken, werkelijk, ik heb echt geen idee.

Ik nodig die tante (en wat mij betreft alle anderen) die dat zo stellig beweert in die ene post dus ook van harte uit om eens te komen kijken bij ons om haar bewering van ''bitloos rijden is onzin'' en ''dat het neusbeen kan breken'' e.d. (of weet ik veel hoe ze het bracht) te bevestigen of niet. Knipoog

Als ze licht en klein genoeg is mag ze het eens komen proberen om mijn paard. Haha!

Ik moet jou helemaal niet hebben, maar als jij op iemand reageert die in het algemeen stelt dat sommige neusoptomingen de neus kunnen breken en helemaal niet vriendelijk zijn en jij dat tegenspreekt omdat JOUW neusoptoming dat niet kan en JIJ dat niet doet, daarmee implicerend dat het dus ook überhaupt niet mogelijk zou zijn met andere neusoptomingen, dan ben jij degene die jezelf op de voorgrond plaatst en alles op jezelf betrekt en lijkt het me dus niet zo vreemd dat je daar een reactie op krijgt.

Hoe lang ben je nu je paard aan het "inrijden" en wanneer verandert het in "rijden"??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:23

Goede ervaringen heb ik ook wel hoor, jarenlange vriendschappen die zijn ontstaan via bokt. Maar ik stap niet meer in de auto om zomaar wat bokkertjes te meeten, er moet wel echt een leuke, goede reden voor zijn.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:29

Waarom geen bitloze dressuur wedstrijden zelf organiseren ? Als daar animo voor is en dit aanslaat dan benader je het probleem "bit or no bit" in dressuurwedstrijden heel positief. Als je klinkende resultaten met goed gaande paarden neerzet, dan kan niemand om een goed gesprek heen.... De kans dat daar iets mee bereikt wordt is veel groter. Omdat je als mensen iets met elkaar moet zien te bereiken, creeer je een veel beter klimaat. Je kan en hoeft elkaar dan niet in een verkeerde hoek te zetten en via een stammenstrijd je gelijk proberen te halen. Op die manier strijden voor iets werkt niet. Laat met bitloos rijden gewoon zien dat je de vollledige controle over je paard hebt en dat dressuur rijden geen probleem is en dat je niet onder doet voor traditionele ruiters die met bit rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:29

nikita_benno schreef:
met een bitloos hoofdtsel kun je de neus breken heb ik al een keer meegemaakt vind bitloos echt grote onzin als je gewoon met het bit overweg kan is er niks aan de hand kun je het niet rij dan geen paard

Zo, heb de bewuste post nog maar even opgezocht.
Horseyfries, waar zie jij in deze post dat 'sommige' bitloze optomingen het neusbeen kunnen breken???? Verward

Verder ben ik sinds eind april begonnen met serieus inrijden van mijn paard. Wanneer het echt rijden wordt? Wat versta jij precies onder echt rijden? Kan je wel vertellen dat ik geen haast heb, maar gewoon lekker bezig ben en ik heb gelukkig ook weer een fijne instructrice gevonden (klassieke dressuur/centered riding/bitloos/NH) met wie ik van de week weer begonnen ben. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:33

Lovely schreef:
Goede ervaringen heb ik ook wel hoor, jarenlange vriendschappen die zijn ontstaan via bokt. Maar ik stap niet meer in de auto om zomaar wat bokkertjes te meeten, er moet wel echt een leuke, goede reden voor zijn.

Ben ik helemaal met je eens Knipoog . Mijn tijd is me kostbaar met een kindje (en veel andere dingen/bezigheden) thuis. Veel bokkers wil ik helemaal niet ontmoeten, totaal geen behoefte aan. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:34

Goofy, hoe kom je er toch bij dat er strijd zou zijn, men elkaar in een hoek zet en er geen goede gesprekken zijn?

Op Bokt komt het misschien zo over (sommige ruiters onderling), maar ik weet bijv. dat de NVBP goede contacten heeft met de KNHS. En dat er eea op gang is gekomen, op een heel positieve manier. Er is iig geen sprake van "strijden" hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:36

Hier op bokt is altijd strijd. Haha!
Gelukkig is het in het echte leven vaak ietsje gezelliger. Ja

Ben blij dat de NVBP goed contact heeft met de KNHS. Hopelijk verandert er snel nog meer....... Knipoog

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:39

Ik hoop ook dat er bitloze wedstrijden komen ^^ ik ga m'n eigen paardje ook zo inrijden. Ik heb wel een bit liggen (geen ijzeren) maar weet nog niet of ik hier iets mee ga doen.
Enne als het gaat om bit of bitloos is er altijd strijd Tong uitsteken dat zie je hier maar Ja

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:02

Hoe zit het eigenlijk met en flexibele bitten, die van rubber, waar geen metaal in zit.

Zijn die ook schadelijk? Mij lijkt me dat die bitten geen schade aan zouden kunnen richten, die bitten kun je zo dubbel vouwen, ze zijn erg flexibel, én zacht.

Voor degenen die op wedstrijd dan wel met bit rijden, is zon bit misschien een oplossing??

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

groetjes Mandy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:24

Nou, ik snap wel wat Goofy bedoelt hoor, het staat ook al eerder in dit topic. Veel bitlozen beweren dat het vriendelijker, respectvoller en fijner is om zonder bit te rijden dan met. Dat heeft een impliciet oordeel dat met bit rijden dus minder fijn, vriendelijk of respectvol zou zijn en ik kan me voorstellen dat dat niet als fijn, vriendelijk of respectvol wordt ervaren door anderen. Nog even bezijden dat het als argument geen waarde heeft.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:42

Lovely schreef:
Nou, ik snap wel wat Goofy bedoelt hoor, het staat ook al eerder in dit topic. Veel bitlozen beweren dat het vriendelijker, respectvoller en fijner is om zonder bit te rijden dan met. Dat heeft een impliciet oordeel dat met bit rijden dus minder fijn, vriendelijk of respectvol zou zijn

Precies. Als het zo gesteld wordt betekent dat automatisch dat je zegt dat het tegenovergestelde, dus met bit, niet vriendelijk, respectvol etc. is. En dat stuit mensen tegen de borst.

Mandy_89 schreef:
Hoe zit het eigenlijk met en flexibele bitten, die van rubber,

Rubber is stroef in de mond, en veel rubberen bitten zijn vrij dik. Ik vind dat niet prettig voor een paard.