paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:45

Als jij mij vraagt welke sport ik doe zal ik “paardrijden”zeggen.
En dan ga jij mij vertellen : Het is geen sport, je zit gewoon, je hebt er geen talent voor nodig, het is gewoon een zielige hobby.
En dan zal ik vragen: Heb jij ooit op iets of iemand moeten vertrouwen die met een misstap mij kan doden?
Ben je ooit van meer dan anderhalve meter gevallen op volle snelhei, en dan gewoon weer rechtgestaan en terug op je paard gestapt, ook al heb je enorm veel pijn?
Heb jij ooit naar een obstakel geracet? Heb jij ook over iets gesprongen dat veel hoger is dan jezelf?
Dus voor je ons ruiters onderschat: Begrijp je de band die je nodig hebt met een wezen dat niet kan praten? Heb je ooit een teammaatje gehad die tien keer zo groot is dan jezelf?
Vraag dat maar aan jezelf voor je ons beoordeeld

Neo2378

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:25

Daks schreef:
En dan ga jij mij vertellen : Het is geen sport, je zit gewoon, je hebt er geen talent voor nodig, het is gewoon een zielige hobby.
En dan zal ik vragen: Heb jij ooit op iets of iemand moeten vertrouwen die met een misstap mij kan doden?
Ben je ooit van meer dan anderhalve meter gevallen op volle snelhei, en dan gewoon weer rechtgestaan en terug op je paard gestapt, ook al heb je enorm veel pijn?
Heb jij ooit naar een obstakel geracet? Heb jij ook over iets gesprongen dat veel hoger is dan jezelf?
Dus voor je ons ruiters onderschat: Begrijp je de band die je nodig hebt met een wezen dat niet kan praten? Heb je ooit een teammaatje gehad die tien keer zo groot is dan jezelf?

Dit is van de video op youtube: "So, you think equestrianism is easy?"

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:31

enzino schreef:
Paris_ schreef:
3. Paardrijden is één van de meest beoefende sporten in Nederland.

Heb je daar ook een bron bij?
(want op elke website waar ik kijk staat het niet eens in de top 10)

Ja! Ik! Sarcasme. :Y)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:49

Daks schreef:

Het filmpje vond ik al flauwekul en deze vertaling van de tekst vind ik toch erg lijken op een "zielige hobby". Sorry hoor, maar waarom zou pijn iets tot sport "verheffen", dan zou een auto-ongeluk krijgen dus ook "sport" zijn? Ga toch fietsen........ (al dan niet als sport }> )
Het hebben van een band met een paard is fijn, maar daarmee is het op dat paard zitten nog geen sport en om heel eerlijk te zijn vraag ik me bij diverse "sportruiters" ernstig af wat voor band die met hun paard hebben. ;(

chantalxoxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:11

Daks schreef:

Amen _/-\o_

prulletje

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:04

Als je na een tijd niet rijden voor het eerst weer opstapt heb je zeker weten spierpijn. Voor mij het perfecte bewijs dat paardrijden een sport is. Wel vind ik paardrijden anders dan andere sporten. Het fysieke deel is minder van belang dan bijvoorbeeld bij wielrennen of hardlopen. Maar het is zeker een vorm van sport.

perryxhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:28

Ik zeg altijd tegen mensen die paardrijden geen sport vinden, Stap zelf dan even op mijn paard en probeer het even en meestal komen ze der dan wel op terug. Want een dag daarna hebben ze spierpijn. :D

Dus paardrijden = een sport :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:47

Beste prulletje en peryxhartje, wat heeft spierpijn te maken met "sport"???? Er zijn diverse sporten waar je nog geen spierpijn van krijgt al doe je nog zo je best en er zijn heel veel activiteiten waar je gruwelijk spierpijn van kunt krijgen die niet sport zijn.
Lees het topic eens door voordat je een post neerzet...... :j

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:06

Ondanks heeeeeeel veeeeeeeeeeel berichten verder blijf ik erbij, het is een sport. MAAR! Dat is dan wel mijn persoonlijke mening over de stelling. Ik kan misschien beter zeggen: Als ik paardrijd, dan sport ik :o

De mensen die het geen sport vinden, rijden misschien minder fanatiek. Maar ik word met het schoffelen van de tuin lang niet zo moe als van het paardrijden. En dan met name wanneer ik net een proef uit kom :D

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:12

oh dat zei iemand ook altijd tegen mij ik zei dan soms;
wacht maar tot jij er een keer op gaat, je hobbelt er zo af,
haha

Marieke_Put

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:08

_Yasmine_ schreef:
Ik denk persoonlijk dat het afhankelijk is hoe je rijdt, het is namelijk best een verschil tussen buitenritje hobbelen of fanatiek trainen. Daar maak ik namelijk zelf wél een onderscheidt in. Rondje paardzitten/ hobbelen noem ik dan ook geen sport. Een uur fanatiek training weer wel, voor mij hangt het dus van de inspanningsgraad af :j

Ja, daar ben ik het ook mee eens! :j

Marieke_Put

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:11

Waratje schreef:
Beste prulletje en peryxhartje, wat heeft spierpijn te maken met "sport"???? Er zijn diverse sporten waar je nog geen spierpijn van krijgt al doe je nog zo je best en er zijn heel veel activiteiten waar je gruwelijk spierpijn van kunt krijgen die niet sport zijn.
Lees het topic eens door voordat je een post neerzet...... :j

Inderdaad, dat is echt een verkeerde conclusie. Spierpijn kun je ook van heel veel andere dingen krijgen... :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:42

Ik vind paardrijden wel een sport, in die zin dat ik echt wel merk dat bepaalde spiergroepen er sterker van (kunnen) worden. Je leert spiergroepen ook afzonderlijk te gebruiken. Maar als ik echt ECHT ga 'sporten' om mijn lijf in meer conditie te krijgen, dan zoek ik het zelf toch meer in hardlopen, yoga en de sportschool. Ik las net ergens dat iemand yoga ook geen 'sport' vond, het is ook een stuk relaxter dan de gemiddelde sportschoolles en het heeft ook meer met je mind te maken, maar geloof me, als ik yoga heb gehad, voel ik dat heel mijn lijf gewerkt heeft, hoor. :D En ik zie het ook aan mijn lijf, je wordt er echt lenig en slank van. Daar kan de gemiddelde ruiter (die alleen maar paardrijdt) over het algemeen nog wat van leren. :+

Overigens vind ik wat ik doe bij de paarden, stal uitmesten, met zware kruiwagens sjouwen en ze dan uitstorten over de mesthoop, mest uit de paddocks halen, het vele lopen, ook wel eens een sportschoolactiviteit ;) . Ik loop momenteel bij een chiropractor en dan mag ik dat zware werk daarna twee dagen niet eens doen. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:05

Yoga is ook geen sport, het is een manier van met je lijf bezig zijn die heel nuttig en zinvol kan zijn, maar geen sport.
Probleem in deze discussie lijkt te zijn dat mensen inspanning gelijkstellen aan sporten, maar dat klopt dus gewoon in de basis niet. Er is niets mis met sporten om aan je lichaamsbeweging te komen of om je spieren te trainen/ontwikkelen/onderhouden/etc., maar je kunt ook je spieren trainen/ontwikkelen/onderhouden met activiteiten die geen sport zijn.
Staluitmesten en aanverwante activiteiten zijn een goede lichaamsbeweging, je kunt er lekker moe van worden, je gebruikt allerlei spieren die je bij een kantoorbaan niet echt ontwikkelt, maar daarmee is het nog geen sport. Het is gewoon werk dat wat fysieke inspanning kost.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:28

ik vind paardrijden wel een sport,
bij mij op school word je uitgelachen als
je paard rijd omdat ze het een minderwaardige
sport vinden, toen heb ik een paar jongens op
me verzorg pony gezet (joris goed bloed) en ze
stuiterde er een voor een af, en sinds hebben ze
respect voor mij en het paardrijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 02:55

liefpaardjee schreef:
toen heb ik een paar jongens op

Klinkt een beetje gevaarlijk om zo je gelijk te krijgen...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:55

Waves schreef:
Ik zou ook graag willen zeggen tegen mensen dat ik heel sportief ben maar ik kan met de beste wil van de wereld paardrijden geen sport noemen :')

Tuurlijk gebruik je wat spieren maar dat is maar de eerste paar keer. Meer dan die paar spieren worden er niet gebruikt, het wordt ook niet intensiever. Ook voor je conditie doet het vrij weinig. Je krijgt een beetje basisconditie als je een half uur achter elkaar draaft maar meer wordt het niet.

Het is niet voor niets dat zelfs in het Z mensen met behoorlijk overgewicht rijden. En dat is dan de top van je basissport... :') Cross of springen kan ik niet over oordelen maar ik vermoed dat die mensen er juist naast moeten sporten (echt sporten, hardlopen enzo) om goed te kunnen crossen.

Mijn dokter vroeg me laatst serieus of ik intensief aan fitness doe. Ik ben nog te lui om naar de ijskast te lopen.
Dus ik gebruikte m'n buitspieren echt niet alleen de eerste paar keer hoor :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:09

Waves schreef:
Het is niet voor niets dat zelfs in het Z mensen met behoorlijk overgewicht rijden. En dat is dan de top van je basissport... :')

Whahaha, dat valt mij ook zeer vaak op, ja. Wil je dat je paard 'goed in conditie' is, zit er zo'n ruiter op, waarvan ik denk 'ga zelf eens wat doen'. Maar ja, dat mag je natuurlijk niet zeggen. :+

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:12

enzino schreef:
liefpaardjee schreef:
toen heb ik een paar jongens op

Klinkt een beetje gevaarlijk om zo je gelijk te krijgen...

de pony zelf was wel heel lief en ze zit heel vlak maar omdat ze
zelf iets harder wilde, k liep er wel naast ging ze over in draf maar
hij kon zen evenwicht niet erg houden

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:33

stukje uit het boek 'paardrijden: fysiek en mentaal evenwicht' :

Paardrijden is een sportactiviteit die zowel voor de fysieke als de mentale gezondheid voordelen te bieden heeft. En in tegenstelling tot wat sommige vooroordelen beweren, is deze sport niet schadelijk voor de rug als er geen bestaande rugproblemen zijn.

Behalve voor personen die al aan een rugletsel lijden, is paardrijden gunstig voor de rug. Deze sport kan zelfs rugpijn verhelpen als deze door spierverslapping wordt veroorzaakt. Doordat men goed recht zit op het paard, worden de spieren van de ruggengraat en de buikwand sterker. Door te leren goed recht te zitten, ontwikkelt men een symmetrische en harmonieuze houding die de gezondheid van de rug bevordert. Bovendien moet men weten dat er met paardrijden geen bruuske bewegingen gemoeid zijn. Het is geen gewelddadige sport die herhaaldelijke trauma's veroorzaakt. Integendeel, de vereiste inspanning is aanhoudend en regelmatig.En doordat het een sport is die in de vrije natuur wordt beoefend, zorgt paardrijden voor een flinke dosis zuurstof, een uitstekende remedie tegen stress…

Paardrijden is goed voor:

het evenwicht,
de lenigheid,
de coördinatie van bewegingen,
de longcapaciteit,
het doorzettingsvermogen,
de spiertonus.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:34

Nou, ik geloof niet dat ik dat boek nog wil hebben voor in mijn boekenkast. Tsssssk O:)

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:54

Paardrijden is echt wel een sport, het kost heel wat tijd, geduld, moeite en energie om je paard goed te laten lopen.
Ik rijd zelf niet zo veel paard meer, dus de keren dat ik rijdt voel ik de dag erna weer spieren waarvan ik vergeten was dat ik ze had :j
Bovendien is het goed voor zoveel andere dingen zoals eerder genoemd: je conditie, evenwicht, motoriek, lenigheid, coördinatie etc.
Ik daag mensen altijd uit om eens een proeflesje te nemen, jammer genoeg krabbelen ze dan meestal meteen terug.
Dus ja hun stelling is dan ook niet te onderbouwen, ik maak me er maar niet druk om, dat soort mensen zijn vaak een beetje hoogmoedig is mijn ervaring.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:05

Ik had recent een PMO (Preventief Medisch Onderzoek), en bij het bespreken van de resultaten vroeg de dame me of ik aan sport deed. Dus, "Ja, paardrijden." Ze keek me fronzend aan en vroeg toen of ik er bezweet van raakte. Nou, ja dus (en niet zo'n beetje ook!). "Oh, nou, dan kan je het wel als sport zien, ja," was haar ietswat lauwe reactie; ze leek nog steeds niet erg overtuigd. *zucht*

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:13

Lise_AD schreef:
Doordat men goed recht zit op het paard, worden de spieren van de ruggengraat en de buikwand sterker. Door te leren goed recht te zitten, ontwikkelt men een symmetrische en harmonieuze houding die de gezondheid van de rug bevordert.

Kan dit alleen maar beamen, maar wat leuk om dit te lezen; het verklaart wel veel voor me. Door te gaan paardrijden is mijn piano spelen ook verbeterd: ik zat vroeger echt als een kromme hoepel op de pianokruk, kreeg veel commentaar van mijn docent dat ik rechtop moest zitten, rechte rug. Door verkrompen te gaan zitten kan je ook minder makkelijk spelen. Tegenwoordig ziet het er heel anders uit (ik heb foto's die meer dan 20 jaar teruggaan, het verschil is echt zichtbaar). :)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:14

Waarom denken mensen dat nou altijd? Moet je eens zien hoe groot de paardensport is! Mijn gymleraar beschouwt het ook niet als een sport... :\