Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:57

Nadya schreef:
KiWiKo, de NH-methodes werken ook prima bij stal- en sportpaarden, hoor. Knipoog Lachen
Ik zou geen enkele reden weten waarom dat niet zo zou zijn en daarbij ken ik iemand persoonlijk die met behoorlijk heftige paarden werkt op die manier. Lachen

Hihi ik werk ook volgens de basis communicatie regels Haha! kan ook niet anders, want een paard verstaat me anders niet

dat is geen NH, dat is normaal Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 06:58

daniella74 schreef:
sanne83 schreef:
daar kies je natuurlijk zelf voor dat je alleen werkt met paarden die in de sport uitgebracht worden. Dan heb je natuurlijk weer een tijdslimiet en prestatiedrang enzo die meespelen.

Waar baseer jij dit op? Kan mij ook zo voorstellen dat mensen met een rijpaard dat niet eens in de "sport" wordt uitgebracht met probleemgedag worden gebracht. Sport vind ik altijd een beetje moeilijk te plaatsen term. De een schreeuwt van de daken dat zij een sportpaard heeft waarmee ze al 1 1/2 jaar mee in de B zit met 2 winstpunten als je doorvraagt terwijl ze 30x is gestart en een ander springt een beetje en blijkt in de Z/ZZ te starten.

Ik heb meestal met de eerste categorie te maken Haha! mensen die meer paard hebben dan talent Lachen en dan gaat het vaak fout Lachen

kan het paard overigens niks aan doen Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:12

Die groep is bekend Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:13

KiWiKo schreef:
sanne83 schreef:
daar kies je natuurlijk zelf voor dat je alleen werkt met paarden die in de sport uitgebracht worden. Dan heb je natuurlijk weer een tijdslimiet en prestatiedrang enzo die meespelen.

dat valt wel mee hoor Haha! Haha! maar ik hou graag de voor het paard bekende volgorde aan Lachen je haalt ze van stal, je haalt er een borstel over heen, je tuigt het paard op, je gaat werken met het dier, je tuigt het weer af, verzorgd het na.....

bij al die handelingen komt het paard in de hand Haha!

Lijkt me ook logisch dat je een voor het paard bekende volgorde aanhoudt Lachen
Structuur en vastigheid is álles bij paarden Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:13

daniella74 schreef:
Die groep is bekend Knipoog

EN heel groot Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:15

Helaas wel No Cheer

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:23

MissEvil schreef:
Wat een verhaal zeg!!
Bij mij moet ie nog steeds een keer langskomen, maar ik ben er een beetje huiverig voor.. Idd. allemaal verhalen in de buurt over slechte tandartsen..
En aangezien er nog nooit 1 bij is geweest, ken ik ook geen goede..

Toevallig nog aanraders in NB (regio breda/tilburg)?

Wij hebben een hele fijne op stal, hij komt uit Belgie.
Jouw stal is nog dichterbij, dus als je interesse hebt kan ik wel even vragen.
We laten hem ieder jaar komen en toevallig heeft hij gisteren oa mijn knul bijgewerkt.
Hij werkt snel en rustig. Kost wel 70 Euro voor bijwerken, ik weet niet of dat duur of zo is.
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:26

Ik ben er mee gestopt om mij met deze groep bezig te houden. Ik richt mij liever op mensen die wel open staan voor de ervaringen van andere mensen.

Er komt op de manege een beginner rijden die al snel een 3 jarige merrie koopt die vrijwel niets kan. Zij kan nog niet eens de basis en moet het haar merrie gaan leren. Dat lukt dus niet en gaat echt helemaal mis met de merrie. Ik bied met de instructrice aan dat we 1x per week even ruilen aangezien ik wel de oefeningen als wijken er in kan rijden en zij dan op de merrie die ik rijd kan leren hoe sommige dingen moeten. Antwoord van beginner: nee dank je maar ik laat geen manegeruiters op mijn paard en jij bent een manegeruiter. Prima, paard is helemaal de weg kwijt maar dat is haar probleem. Ik hobbel evengoed wel lekker mijn oefeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:30

Onvoorstelbaar... wat een arrogantie en domheid zeg...
Dat soort mensen gcreëren probleempaarden... of zijn probleemmensen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:32

precies, dat bedoel ik

mensen zonder enig gevoel voor het wezen paard, die een jong sensibel dier kopen........ kan je op wachten dat er op een gegeven moment de pleuris uitbreekt..........

en het arme paard is altijd het haasje, die moet eerst weer in het gareel en helaas gaat dat niet altijd even geweldloos.......

Maar voor de niet slaanders Lachen bij elke tik die ik uit moet delen, krijgt het baasje er twee van Lachen Want gut ik ben dan zo naar richting een eigenaar...... het paard kan er niks aan doen dat ie er geen jota meer van snapt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:40

Dit betreft gelukkig nog een koudbloed want met "gewone" paarden werd het al met de manegepaarden neit echt een succes. Ze staat al enige tijd ergens anders zonder les na een ruzie met de manege eigenaar. Die vond dat tijdens de zomerstop hij best op vakantie kon gaan als het hele spul 24/7 op een veilige wei achter de stal stond en zijn dochter een paar keer per dag zou kijken of alles goed ging. Zij eiste echter dat hij thuisbleef en ieder uur ging kijken dat haar paard er goed bij stond. Ze vind het wel totaal geen enkel bezwaar als een grote hengst haar kleine tinkermerrie dekt want sex is lekker voor een paard. We krijgen haar de risico's niet uitgelegd gezien de grootte van de hengst/merrie en de andere gevaren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:46

daniella74 schreef:
Waar baseer jij dit op? Kan mij ook zo voorstellen dat mensen met een rijpaard dat niet eens in de "sport" wordt uitgebracht met probleemgedag worden gebracht. Sport vind ik altijd een beetje moeilijk te plaatsen term. De een schreeuwt van de daken dat zij een sportpaard heeft waarmee ze al 1 1/2 jaar mee in de B zit met 2 winstpunten als je doorvraagt terwijl ze 30x is gestart en een ander springt een beetje en blijkt in de Z/ZZ te starten.

Kiwiko maakt de opmerking dat het anders is omdat zij met sportpaarden werkt. Ik neem dus aan dat ze bedoelt dat de eigenaren een bepaalde sportgerichte wens hebben, waar ze aan moet voldoen. Dan ben je dus bezig met een sportgerichte training, da's inderdaad anders dan wat ik doe Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:49

Ik geef trouwens meestal alleen de eigenaren les, want het nut van een paard corrigeren is niet zo heel groot. De enige reden dat ik er zelf wat mee doe is als de eigenaren het opgegeven hebben, als je dan voordoet dat het wel kan, kijken ze er met andere ogen tegenaan en gaan ze het zelf weer proberen. Daarnaast doe ik in de les veel voor als het niet lukt.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:52

Idd, dat zal 'm zijn..
Het paard zal heus niet aankomen van; 'Ja, maar ík ben een sportpaard hoor!' Clown Voor het paard zal het weinig uitmaken (hoogstens een ander soort karakter), alleen zal idd. de eigenaar wel bepaalde wensen oid hebben.

@ daniella74; Omg, dat is toch niet normaal?! Alsof een paard niet gewoon in de wei kan staan, zonder toezicht?!
En sowieso, wat een maf mens zeg!

@ Borg; ja is goed!
@ Nadya; zou je ook nog even willen pb-en??

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:57

Yamcha schreef:
Lijkt me ook logisch dat je een voor het paard bekende volgorde aanhoudt Lachen
Structuur en vastigheid is álles bij paarden Lachen

Wat een onzin. Een paard heeft echt geen vastigheid omdat je eerst poetst en daarna gaat rijden. Vastigheid krijgen ze door vastigheid in de manier van omgaan, niet de volgorde.
Ik heb zelf een enorm angstig paard en die geeft er echt niets om welke volgorde ik dingen doe. Op het moment dat ik geen rekening houd met wat ze op dat moment wel of niet aankan, dan schiet ze in de stress.
en ja, zelfs met dit paard moet ik wel eens eerst grondwerken voordat ik kan poetsen (ondertussen vrij sporadisch maar toch) Knipoog .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:12

Ik heb er zelfs eentje gehad die ik er ernstig van verdacht autistisch te zijn, zo hing deze aan volgorde Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:16

en zo ging mijn zusje eens ergens rijden, en met het aandoen van het hoofdstel werd dat paardje gewoon gék... wat bleek? mijn zusje deed het van de rechterkant aan, en dat paard was het alleen gewend vanaf de linkerkant.

ik hou bij mijn dieren geen specifieke volgorde aan met dingen, want ik vind zo'n reactie op het aandoen van een hoofdstel eigenlijk niet zo nodig. maar goed ik leer ze alles zelf, een paard dat het zo gewend is, tja... geeft verder ook niet, maar je moet het dan wel even weten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:18

Als dat het enige is waar hij aan kan hangen, zal hij daar vast aan hangen, maar ik heb ze liever hangend aan mij (hele rare zin dit Haha! )

(grappig, zit me net te bedenken dat we het over één van de belangrijkste principes van parelli hebben; make no assumptions, teach no assumptions Haha! )

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:45

Ik hanteer zelf ook altijd een vaste volgorde, dan weten paard en ik altijd waar we aan toe zijn enweet ik zeker dat ik niets vergeet wat zeker met inspannen voor de kar de veiligheid alleen maar ten goede komt. Als een paard zeker van zichzelf is, zal hij met kleine wijzigingen in de volgorde weinig problemen hebben.

Ik probeer dingen als weidegang, voeren etc ook altijd een beetje voor zover mogelijk op dezelfde tijden te doen, paarden houden nu eenmaal van routine en vaste gewoontes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:48

optuigen etc. heb ik ook mijn vaste manier voor, maar dat is idd meer voor mezelf, dat houdt het overzichtelijk.

voor mijn paarden wil ik echter dat het niet uitmaakt, wat dat betreft ben ik het met Sanne eens, althans voor mijn eigen dieren dus. een paard dat wel belang hecht aan zo'n volgorde kan je ook gewoon tegemoet komen zolang het geen problemen oplevert.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:50

bij mijn enigste eigenste is ook geen enkele regelmaat of volgorde van toepassing dus die is niet moeilijk Lachen maargoed, dat is mijn paard en mijn opvoeding Lachen

Maargoed ik heb eigenlijk altijd te maken met fouten die anderen maken om die weer recht te trekken Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:53

KiWiKo schreef:
bij mijn enigste eigenste is ook geen enkele regelmaat of volgorde van toepassing dus die is niet moeilijk Lachen maargoed, dat is mijn paard en mijn opvoeding Lachen

Maargoed ik heb eigenlijk altijd te maken met fouten die anderen maken om die weer recht te trekken Lachen

juist ja... en oh wat zou IK gek worden van die eigenaren... als ik zo om me heen kijk al, laat staan als ik die paarden 'recht zou moeten zetten'.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:02

KiWiKo schreef:

Ik heb juist eigenlijk bij dit soort paarden het idee dat je het niet anders genoeg kan doen dan de vorige eigenaren. Juist omdat je dan niet ook nog eens de negatieve associatie erbij hebt. Dat is ook een van de redenen dat ik denk dat bitloos beginnen zo'n goede uitwerking heeft bij zulke paarden. Omdat er nog geen negatieve associatie bij zit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:05

ze krijgen ook eerst een halster aan Haha! Haha! Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:06

wat bedoel je?