duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:40

MyStar schreef:
Wat ik mij afvraag is hoe je dan dat lang en laag en mooi over de rug, omzet in een houding die hoger is en waarmee je dus je proef rijdt.

Moeilijk uit te leggen voor mij. (tis een gevoel Haha! )
Als je paard nageeflijk is en rij je lang en laag met wat langere teugel, kun
je de teugel wat korter nemen/vragen en goed de achterhand eronder houden
en dus ook goed het neusje eruit rijden.
Hoe verder die gaat zitten, hoe beter je oprichting/ over de rug etc....

Niet te letterlijk nemen, ik doe een poging om het gevoel op te schrijven Haha!
(Het gaat "normaal" zo vanzelf Bloos)

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:45

Dan heb ik nog een vraag voor jullie: (want dit is toch een beetje een centraal topic geworden?)
Hoe voel je nu of je paard zijn achterhand goed gebruikt? want ik kan het wel zien, en ik kan voelen of mijn paard los is enzovoorts, maar weet niet zo goed hoe ik moet voelen of hij zijn achterhand echt goed gebruikt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:53

Kun je wel voelen of hij zijn rug goed gebruikt? Dat is namelijk het begin van het achterhand goed gebruiken, geen ruggebruik = geen achterhandgebruik.
Voor allebei geldt vooral dat je 't een keer gevoeld moet hebben, zowel de goede als de slechte manier, als je 't eens gevoeld hebt kun je er ook makkelijker 'naartoe' rijden.

Over het algemeen; een paard wat de achterhand goed gebruikt krijgt meer oprichting van voren, het voelt dus letterlijk alsof ie een beetje op z'n achterste gaat zitten. Hij wordt lichter in de hand, krijgt meer ruimte en zweefmoment in zijn lopen. Persoonlijk vind ik de galop het makkelijkst te herkennen, je voelt goed dat het paard gaat 'zitten' en hij gaat meer opwaarts springen zonder te versnellen of vertragen in beweging. De bewegingen worden ritmischer en beheerster.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 18:59

Ik heb ook nog even een paar foto's van mijn zusje op concours;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eigen commentaar geef ik wel nadat jullie 't hebben gedaan Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:00

idd anneliesdj en dat gevoel kun je goed leren door instructie die zegt wanneer je het goed doet.
Helaas zijn er ook wat mensen die denken het "goede gevoel" gevonden te hebben, terwijl dat niet zo is. Zo rij je dus je paard verkeerd met alle gevolgen van dien....

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:01

Ik heb ook een vraag. Mijn arabier is nog niet zo lang onder het zadel. De galop is bij hem best een probleem, het is vrij vlak, dus ik ben hard bezig met het verbeteren van zijn galop.
Is het gebruik van zijn achterhand hier goed? En wat kan beter? Ik zit hier niet zo netjes, maarja, ik was ook bezig met veel dingen, waardoor ik niet op mijn houding lette.

Afbeelding

Hij loopt hier niet echt aan de teugel, maar ik vind het belangrijker om hem goed voorwaarts te houden en dat hij zijn benen goed gebruikt. Lachen

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:03

Het resultaat van vandaag Lachen

Afbeelding

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:07

Ik denk dat als je iets meer terug gaat zitten, iets achterover en iets dieper in het zadel, en hem iets lager en ronder instelt (lees; neus op de loodlijn en hals 2cm lager), dat hij dan nog iets mooier terugkomt, zijn rug iets beter gebruikt, wat meer sprong krijgt en nog iets meer op de achterhand gaat lopen.
Maar ik vind dit er helemaal niet slecht uitzien hoor, ik vind dat ie al netjes ondertreed zo.

Edit: Dit gaat over het witte arabiertje.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:08

anneliesdj schreef:
Ik denk dat als je iets meer terug gaat zitten, iets achterover en iets dieper in het zadel, en hem iets lager en ronder instelt (lees; neus op de loodlijn en hals 2cm lager), dat hij dan nog iets mooier terugkomt, zijn rug iets beter gebruikt, wat meer sprong krijgt en nog iets meer op de achterhand gaat lopen.
Maar ik vind dit er helemaal niet slecht uitzien hoor, ik vind dat ie al netjes ondertreed zo.

Edit: Dit gaat over het witte arabiertje.

Gaat dit over mijn post? Tong uitsteken

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:12

oke bedankt!
eh, ja, ruggebruik voel ik wel, als een paard zijn rug loslaat en goed gebruikt voelen zijn bewegingen veel 'ronder' en is hij veel losser in heel zijn lijf..toch? Haha!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:14

Owh ik zie het al, bedankt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:15

@ Kuiken; hij doet het weer Ja (de diagonaal niet gelijk optillen)
Op de eerste foto loopt hij iets te diep en gebruikt zijn achterhand te weinig. Het ruggebruik is wel netjes.
2e foto is een stuk beter maar hij zou nog iets meer sprong mogen hebben. Aanleuning is mooi, rug en achterhandgebruik ook.

@ Yousra; 't gaat over jouw witte arabiertje ja Knipoog

Agnessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:17

Dat paard op de 1e foto heeft ckr wel een goed achterhand gebruik! Dat is nou een goed voorbeeld van goed gebruik van de rug!

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:22

ja en nu moet je gaan rijden met je benen (dan kan je ook beter gaan leren te schakelen).
en ja inderdaad als ze dan over de rug lopen etc.. dan zijn ze in 1x niet meer thuis (dat willen ze niet) Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:36

Agnessje schreef:
Dat paard op de 1e foto heeft ckr wel een goed achterhand gebruik! Dat is nou een goed voorbeeld van goed gebruik van de rug!

Het feit dat hij de diagonaal niet gelijk optilt geeft al aan dat hij teveel gewicht op de voorhand heeft, daarnaast is hij van voren duidelijk ruimer dan van achter. Ik zeg niet dat het slecht is, maar het kan naar mijn mening nog wel wat beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:15

@ Kuiken: ik vind het netjes hoor!!! Je bent goed aan het trainen geweest zie ik... Haha!
Ik sluit me aan bij het commentaar van Annelies, de eerste foto is wat te diep en mag hij de achterhand meer gebruiken...
De tweede foto heb ik geen commentaar op, vind ik gewoon keurig gereden...
Als je dat neusje er iets meer uit rijdt, merk je dat hij dan met de achterhand er netter onder komt?
Je kunt het ook echt zien, op de eerste foto, hij wil een beetje gaan duiken...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:58

WinBinChes schreef:
Goofy, mijn complimenten dat je het zo makkelijk kan uitleggen op papier!! Ik weet nu waarom, maar nu nog de hoe. Hoe voel je en krijg je je paard correct VWNW?

Het uitstrekken van de hals heeft een directe invloed op de totale ontspanning van je paard. Als je paard ontspannen is, kan je daar gemakkelijker mee aan het werk, dan wanneer je paard gespannen is. Er moet echter sprake van een harmonische ontspanning zijn van alle spieren om tot een gymnastische ontwikkeling van de spieren te kunnen komen. De ontspanning van je paard is dus nodig voor een weerstandsloze overgave door je paard van alle spiergroepen die nodig zijn voor de gewenste bewegingsafwikkeling die je wilt bereiken. Het gaat dus om regelmaat, losheid en souplesse van de beweging van je paard. Je paard komt dan tot een verende, elastische spierwerking, die alle delen van het paardenlijf in een harmonisch verlopend en samenwerkend geheel brengen.

Ontspanning betekent ook, dat je paard geestelijk is ontspannen, dat zich uit middels de ontspannen bewegende staart, het kauwen van de mond, het orenspel, de uitdrukking van de ogen, het laten van winden en het afmesten in gang.

Pas als je paard de hals wil strekken en het hoofd laat zakken, is dat een teken dat het paard zich ontspant. Als dat gebeurt, zou je pas mogen en kunnen beginnen met gymnastiserende oefeningen. Het is duidelijk dat deze vorm van ontspanning die bedoeld wordt, niet bereikt wordt met rek- en strekoefeningen. Daarmee wordt deze vorm van ontspanning die bedoeld wordt niet bereikt.

Bij VWNW is het doel om het zwaartepunt van het paard naar achteren te verplaatsen. Op het eerste gezicht lijkt het alsof de voorhand meer belast wordt en dat is ook wat er even gebeurt. Het geheim van de smid VWNW zit niet in het neerwaarts, maar in de combinatie van neerwaarts EN voorwaarts, dat daardoor de gymnastische waarde voor je paard heeft op de rug en de achterhand van je paard.

Het gaat er bij VWNW om de rug en de achterhand sterker maken en als je je paard wilt verzamelen zoals dat rijkunstig bedoeld wordt, de rug en de achterhand ZEER STERK te maken, terwijl daarbij het paard ook ontspannen, los en soepel zal moeten zijn. Dit zijn zaken die haaks op elkaar staan, spieren die zeer sterk zijn, zijn over het algemeen niet los en niet soepel op hetzelfde moment en omgekeerd.

Het zijn de harmonische gangen en bewegingen van het paard zelf, die via het voorste en achterste hefboom punt (schoft en SI gewricht) van je paard weldadig op het paard inwerken. De neerwaartse houding van het paard van hoofd en hals heeft dit effekt en het gebruik van de achterhand, zoals eerder al ingeklopt. De hals werkt als een hefboom aan de schoft. Het gewicht van het hoofd en de hals rekt en strekt in beweging (harmonische bewegingen/gangen) de spieren in de rug naar de achterhand harmonisch. Dit afwisselend of harmonisch aanspannen en ontspannen van de spieren heeft tot gevolg dat deze sterker en elastischer worden. Het wordt allemaal een elastisch geheel.....

In de rijopleiding wordt zo een gegymnastiseerd paard een rugganger genoemd.

Wat je als ruiter dus moet doen, zijn:
1/. zelf ontspannen, los en soepel
2/. paard laten ontspannen, hals laten strekken op een manier alsof er een telescoop wordt uitgeschoven (dus vanuit de schoft strekken), en het hoofd met open keelgang laat zakken en de neus voor de loodlijn, contact met de mond in stand houden.
3/. paard zal grotere passen willen nemen, waardoor het evenwicht dreigt te worden verstoord (meer op voorhand gaan), op dat moment de achterhand meer onder het paard hebben of brengen, om op die manier het rijkunstig evenwicht in stand te houden of te herstellen. Bij regelmatige herhaling zal het zwaartepunt iets naar achteren verplaatsen. Het paard gaat het lijf anders gebruiken.
4/. bij regelmatig oefenen zal de rug en de achterhand sterker worden
5/. daarbij losmakende en soepelmakende oefeningen rijden

Voorwaarden:
6/. het paard moet voorwaarts zijn
7/. het paard moet aan het been zijn.
8/. het paard moet met drang naar voren, halt houden
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 13-09-07 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:14

Super uitleg Goofy! Haha! Hier heb ik zelf ook iets aan.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:14

Kuiken schreef:

Het paard is nog niet helemaal los en soepel in de eerste foto. Het paard gaat nog niet in balans. Als je het paard voor wat meer ruimte geeft, maar wel eerlijk contact met de mond houdt, dan kan het paard de hals beter strekken en het hoofd beter laten zakken. Dat heeft direct uitwerking op hals, rug, lendestreek en achterhand.

Bij deze hoofdjhouding in deze stand, schakel je de terugkoppeling van de mond volledig uit naar je handen, omdat je de hals blokkeert (knik) en de nek vastzet. Ook rijd je je paard met een "gesloten keelgang" terwijl het paard niet meer met je handen kan communiceren en dus niet via je lijf. De manier waarop je de teugels vasthoud, vertoont een knik in je pols van beide handen, de verbinding van de mond naar je ellebogen is door de plek van je ellebogen kortgesloten (werkt niet). Je hoofdhouding is niet correct. Je beinvloedt het paard in de bewegingen daar verkeerd mee. Ook je zit is niet efficient en niet effectief (kont, bovenbeen, kuiten en voeten). Op die manier kan je niet goed op het paard inwerken. Je bent dus een stoorzendertje.

De bewegingsafwikkeling van het paard is niet zuiver, het paard is niet in balans. (niet om je zorgen over te maken, je moet er wel wat aan doen).

Ik zou me geen zorgen om deze kritiek maken. Je ziet dit bij het merendeel van de ruiters.
Je kan er wel in de juiste volgorde aandacht aan besteden. Als je zo naar het paard en de
combinatie kijkt, dan ziet het er leuk uit. Het kan veel beter en jij kan nog beter als je dat wilt !

De tweede foto vind ik gewoon leuk om te zien. Ik zie iemand die geniet van paardrijden. Ook hier moet je meer op je zit en houding letten. Het kan bijna vanzelf beter, of onbewust beter. Onbewust beter kan alleen via bewust beter. Suc6

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:35

Ik vind het heel moeilijk om zoiets te zien Nagelbijten / Gniffelen

Loopt mijn pony goed over de rug? Weet ik of ik de goede kant op ga Tong uitsteken
Zo niet, welke kant moet ik dan op?

Draf
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galop ( hebben we heeeel veel moeite mee )
Afbeelding

Ben erg benieuwd wat jullie ervan zeggen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 23:28

Met name bij de eerste 2 foto's zie ik duidelijk dat deukje achter het zadel wat er op duidt dat de rugspieren niet goed gebruikt worden, bij de laatste 2 foto's vind ik dat beter.
Beengebruik vind ik wel vrij goed. Op de 2e en 3e foto vind ik hem iets te diep.

Ik hoop dat ik het een beetje bij het rechte eind heb Clown

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 23:41

loopt mijn pony, volgens jullie, goed over de rug? Ik heb niet zo'n heel erg duidelijke foto's, maar misschien dat je het toch een beetje kunt zien Lachen
Afbeelding
rijtechnisch niet het meest perfecte plaatje, maar volgens mij de duidelijkste voor dit onderwerp Lachen de rest van de foto's staan in mijn onderschrift bij 'jaimy op instructieweek'
Ik vind dit trouwens echt een goed topic met duidelijk commentaar Lachen best heel leerzaam, en een toch een heel belangrijk onderdeel bij het rijden (zo niet hét belangrijkste Knipoog ik besteed er in ieder geval veel aandacht aan).
@ nerootjeh, op de 3e foto loopt hij imo het beste over de rug, de 4e foto is denk ik op niet zo'n mooi moment genomen, en bij de eerste 2 foto's drukt hij zijn rug een beetje weg (zie je ook weer aan de hogere halshouding, terwijl dit geen echte oprichting is, die komt namelijk voort uit een actieve ondergebrachte achterhand). Op de 3e foto loopt hij wel iets te diep, maar dat vind ik niet zo erg, zolang je maar wel verbinding houdt en zijn neusje er ook elk moment weer uit zou kunnen rijden, want zo krijg je hem denk ik wel makkelijker over de rug. Zijn beenwerk is op die foto ook netjes!
Laatst bijgewerkt door krumel op 14-09-07 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 23:46

Hier even een stipje. Supertopic!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 00:00

Als je naar het werkelijke verloop van de wervelkolom vanuit de achterhand naar de voorkant van het paard kijkt, dan loopt vanaf de verbinding van het SI gewricht (heup/lenden) de as van de wervellolom schuin omlaag naar voren. De halswervels komen op borsthoogte op ongeveer 1/3 van de bovenkant van de schouder binnen de hals tevoorschijn en verloopt dan volgens een S-curve in de hals naar de nek. In de S-curve zit de ruimte die hals en hoofd nodig hebben om de hals te kunnen gebruiken voor het evenwicht. De impuls (massa in beweging) die het paard doorlaat naar voren, verloopt volgens een andere lijn dan men vaak aanneemt. Dat wat je in de bovenlijn ziet, is niet het werkelijke verloop van de wervelkolom en ook niet de richting van de impuls. De revaliteve oprichting van een paard dat verzameld gaat, is in de praktijk niet groot. Door paarden met een bepaald exterieur te kiezen, kan je deze indruk wel versterken, in de praktijk is het echter anders. Een paard dat verzameld gaat, gebruikt de rug op een bepaalde manier. Het paard gaat achter zitten in de gewrichten, de benen komen meer onder de massa (voor het SI gewricht) en er is sprake van een klasse 3 hefboomwerking via het SI gewricht en de achterhand. Daardoor komt de rug en de hals omhoog. Daardoor wordt de voorhand lichter, en wordt de wendbaarheid van het paard veel groter. Het zwaartepunt is iets naar achteren geschoven. Oprichting die je nabootst, door grotere grond reactiekrachten op de voorbenen te laten inwerken om de voorhand meer omhoog te krijgen, is "fake". De rugwerking is dus uitermate belangrijk en dat gaat verder dan het verhaal over de spanningsboog en de peesconstructie in resp. de boven- en onderlijn van het paard.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 05:17

@ Nerootjeh: Ik ga even kritisch zijn. Ben ik verder nooooit Schijnheilig
Ik zie vooral op de eerste foto's een paard (pony denk ik) dat enorm de rug aan het wegdrukken is. Doet ie eigenlijk op alle foto's, maar op die eerste 2 valt het me gewoon op. Verder valt ie op de voorhand, ook op alle foto's.
Je vindt het moeilijk om het te zien schrijf je, is het ook moeilijk voor je om te voelen?
Hoe kun je het zien:
Bij jouw pony zit er heel duidelijk een deukje achter het zadel, de lijn van de rug is hol. Dat wijst op een weggedrukte rug, die blijf ik zien. Dat is een ding.
Dan zijn er 3 dingen waaraan je kunt zien of een paard op de voorhand valt.
Allereerst kun je een lijn van achter naar voren zien, die is bij jou aflopend. Het kruis komt hoger dan de schoft. Nou is dat natuurlijk niet zaligmakend, want de hoek van de foto kan dat vertekenen.
Dus is er nog een ander controleerpunt: de ruimte tussen de achterbenen en de voorbenen. Daar kun je 3 driehoekjes in tekenen, die moeten gelijk zijn. Als het driehoekje tussen de beide voorbenen groter is dan dat tussen de achterbenen, betekent dat dat het paard meer gewicht opvangt op de voorbenen.
Er is nog een laatste punt: de hoek van de koten. Op jouw 2e foto kun je dat mooi zien, de koot van het voorbeen buigt verder door als het achterste been. Op dat been komt dus meer gewicht.
Zie je het nu?

Wat ik zou willen dat je doet met rijden, is allereerst veel meer van achter naar voren werken, het neusje van de pony mag er uit komen. Ik zie op de foto's namelijk een valse knik in de hals. De pony buigt niet vanuit de schoft, maar pas vanaf de 3e nekwervel.
Als de pony meer van achter uit loopt (die achterhand dus echt actief is) moet het aan de teugel verhaal vanzelf goed komen. Dan bolt de rug zich namelijk, en wordt de pony als vanzelf nageeflijk. Ik zou graag zien dat je (met instructie uiteraard) op het moment veel voorwaarts neerwaarts gaat werken, en veel overgangen, en schijnovergangen gaat oefenen, om de pony sterker in de achterhand en rug te maken...
Goofy heeft een paar posts hierboven een heel mooi verhaal geschreven over voorwaarts neerwaarts, lees dat ook even goed door, ik denk dat je het dan al meer begrijpt. Verder heeft WinBinChes in hewt begin van het topic een paar mooie foto's neergezet waar ze het driehoekjes verhaal mooi uitlegt, misschien dat je daar ook meer aan hebt... succes Knipoog