Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fem_daf

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:27

Hoe kunnen ze nou weer weten dat het dan anders af was gelopen? Een goed passende cap zorgt er juist voor dat je geen hoofd/ hersen schade oploopt!

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:32

Ik rijd eigelijk altijd met cap, als ik een keerjte aan het wandelen ben en ik spring erop tsjaa dan een keerjte zonder.
Ik vind trouwens cap eigen keuze Ja Het is verstandig als je het doet maar als je het niet doet moet je teneerste zelf de consequenties ondergaan oke logisch en tentweede je betn altijd gewaarschuwt.
Gister ook een ongelukje gehad van pony gevallen en ik ben blij dat ik me cap had, anders weet ik niet of ik hier had gezeten.. lag soort van tussen de benen en dat was niet prettig..

Zou ik mogen vragen waarom dat meisje geluk moest hebben dat ze geen cap op had? gewoon uit nieuwsgierigheid hoor! Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:43

Moet zeggen dat het vallen zonder cap makkelijker gaat dan met. Gelukkig kon ik in de meeste gevallen zelf bewust van m'n paard af vallen ipv gelanceerd worden. Het vallen/rollen zonder cap gaat veel makkelijker dan met. Helaas door ervaring en toen had ik echt meer pijn aan de rest van m'n lijf, daardat ik niet goed kon rollen. Bij een lancering heb je dus geen keuze op de plek waar je valt en is een cap dus wel veiliger.

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:00

Ik vind dat je op manege's en bedrijven met cap moet rijden. Omdat zij dit waarschijnlijk voor hun les ruiters ook hebben. Maar ook omdat daar eigenlijk een voorbeeld functie moet zijn. Stel je voor, de gene die les geeft, rijd zonder cap op een eigen paard. Iemand in de les wil dit ook, dan heb je geen goed 'overwicht' om hem/haar dit wel verplichten.
Als je thuis zonder cap rijd, is het geheel je eigen verantwoording, maar ontzettend dom!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:08

Er zijn zowel voordelen als nadelen aan een cap. Ik rij zonder cap op m'n oudere paard. Die ken ik door en door. En ja het blijft een dier natuurlijk, maar het is dan ook m'n eigen keuze.
Op m'n jonge paard rij ik wel met cap. Tja, zo'n jonge knol probeert vanalles uit, maar zodra ik echt weet wat ik aan hem heb en z'n kunstjes achter de rug zijn Knipoog dan laat ik die cap terug achterwegen.

Dat men in een manège de cap verplicht, vooral om te rijden met manègepaarden, vind ik wel logisch. Het zijn dikwijls beginners en het zijn tenslotte niet hun eigen paard. Dan moet de ruiter niet gaan zeuren dat hij geen cap wil. Dat beslist hij dan maar zelf als hij ooit een eigen paard heeft. Ik heb trouwens al meer mensen van manègepaarden zien vallen, dan mensen van hun eigen paard. Maar dat kan ook toevallig zijn Haha! .

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:45

Met cap..

Vind ik wat veiliger..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:49

Wienn schreef:
Ik vind dat je op manege's en bedrijven met cap moet rijden. Omdat zij dit waarschijnlijk voor hun les ruiters ook hebben. Maar ook omdat daar eigenlijk een voorbeeld functie moet zijn. Stel je voor, de gene die les geeft, rijd zonder cap op een eigen paard. Iemand in de les wil dit ook, dan heb je geen goed 'overwicht' om hem/haar dit wel verplichten.
Als je thuis zonder cap rijd, is het geheel je eigen verantwoording, maar ontzettend dom!

ik blijf het eigen keuze vinden. Als leerling op andermans paard moet je gewoon doen wat de instructeur zegt. Overwicht genoeg - cap op = les en zonder cap = niet rijden..... Vork

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:14

Met cap.

Met mijn vorige pony reed ik zonder cap. Ik had hem al heel lang (vanaf mijn 10de) en hij zou nooit wat hebben gedaan om me eraf te gooien. Het blijft altijd mogelijk dat je er een keertje vanaf kukelt natuurlijk, maar ik had zoveel vertrouwen in hem dat ik het (vieze zweet)ding maar thuisliet. Maar pony-lief overleed Verdrietig en na een paar jaar kwam er een nieuw paardje.

Met hem ga ik voor geen goud zonder cap de deur uit. Zijn vorige baasje is lelijk gevallen met hem en ik waag het er niet op (ik ben ondertussen ook een paar jaar ouder en wijzer, natuurlijk). Misschien dat ik over een paar jaar ook wel met hem zonder cap ga rijden, wie weet...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:35

ik denk dat vele van jullie echt een verkeerd beeld hebben over dit onderwerp. Uiteindelijk heeft dit ook alles te maken met verzekeringen en BA. Hoe braaf je paard ook is, speelt hierin vaak nog geen rol. Stel je valt van je paard, en draagt geen cap. jijzelf hebt niets, maar je paard brengt bijvoorbeeld schade aan bij derde. dan kan je der zelf voor opdraaien. de verzekering zal dan in veel gevallen zich beroepen op de wettelijke verplichting die niet nagekomen is. Hoewel in c niets te maken heeft met het wel of niet dragen. vergelijk het met een auto rijden. stel je hebt een ongeval veroorzaakt en droeg geen gordel, jij hebt daarom mss geen letsel opgelopen maar de verzekering ziet hier wel een kans om er onder uit te komen.
In mijn geval (lees eerder dit topic) is er zelf nog een zware strijd geleverd tussen de verzekeringen. En ik ken reeds vele andere zaken, waarbij jonge mensen(of hun ouders) uitgespannen worden door kosten van dergelijk gedrag. Dus ik vind persoonlijk dat vele van de redenen die hier genoemd worden egoistisch zijn en vaak op niets slagen. En inderdaad in vele gevallen is er niet direct een zwaar gevolg aan verbonden, maar je moet maar net pech hebben, in mijn geval ben ik er goed vanaf gekomen, maar ken mensen die ofwel hier niet meer zijn ofwel niets meer kunnen. Ik hou van mijn leven en als het dragen van een cap mijn veiligheid voor een groot stuk waarborgt dan draag ik die gewoon. is hem versleten of eender wat dan koop ik een nieuwe. en uiteindelijk voor dat uurtje ofzo dat je hem moet opzetten zal je toch wel overleven zeker

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:13

Fem_daf schreef:
Hoe kunnen ze nou weer weten dat het dan anders af was gelopen? Een goed passende cap zorgt er juist voor dat je geen hoofd/ hersen schade oploopt!

omdat haar hoofd anders dubbel was gegaan, en haar nek gebroken zou hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:25

met, t moet Huilen van het lachen
en k ben eer keer gevallen toen pony op hol sloeg buiten en k tegen een paaltje ben gekletterd en nogal koppijn had

_sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:42

met, ik voel er weinig van als ik hem opheb en t is wel net zo veilig, dus waarom niet?

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:50

_Eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:53

Altijd met, je mag op onze manege nieteens zonder

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:02

Altijd met cap, hoewel ik niet van die schrikkerige paarden heb, ben ik heel zuinig op mezelf en het idee dat een dodelijke verwonding verkomen door het dragen van een cap, stelt mij toch wel gerust. En voor zover ik weet zijn er verzekeringen die zeggen, dat als jij van je paard afknalt en geen cap op had, ze niets vergoeden.. Ik heb wel een periode gehad waarin ik zonder cap reed, maar nu ik daarop terug kijk, besef ik weer hoe dom ik toen was Clown.. Als ik zie hoe mijn 4-jarige "baby" afentoe door de bak scheurt en me dan bedenk wat er zou gebeuren als ik daarop zou zitten op dat moment... worden we niet vrolijk van Clown

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:14

Ik rijd altijd met cap, want dat vind ik veiliger..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:46

bulck schreef:
ik denk dat vele van jullie echt een verkeerd beeld hebben over dit onderwerp. Uiteindelijk heeft dit ook alles te maken met verzekeringen en BA. Hoe braaf je paard ook is, speelt hierin vaak nog geen rol. Stel je valt van je paard, en draagt geen cap. jijzelf hebt niets, maar je paard brengt bijvoorbeeld schade aan bij derde. dan kan je der zelf voor opdraaien. de verzekering zal dan in veel gevallen zich beroepen op de wettelijke verplichting die niet nagekomen is.

Het dragen van een cap is NIET wettelijk verplicht en je aansprakelijkheidsverzekering heeft gewoon uit te keren als jouw paard schade veroorzaakt. Wat niet wegneemt dat het verstandiger is om met cap te rijden. Het verplicht stellen van het dragen van een cap bij maneges komt voort uit hun bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, want de manege is wel aansprakelijk voor schade aan ruiters die van een paard onder de verantwoording van de manege storten.

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:56

ik rijd aleen buiten met cap !
in de bak vind ik het niet zo nodig me paard is heel tam en doet niks ookal heeft ze der buien.. Haha!
buiten vind ik het anders want daar heb je meer gevaren!

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:38

Ik rijd eigenlijk altijd met cap..
Ik heb een aantal jaar geleden een vriendin van mij van haar paard zien vallen (zonder cap). Dat was zo erg dat ze met de traumahelicopter opgehaald moest worden. Ze heeft daarna nog 3 weken in coma gelegen, aantal botbreuken, inwendige bloedingen.. EN haar schedel verbrijzeld..
Daarna is ze bijgekomen, maar altijd verlamd gebleven aan 1 kant van haar lichaam..

Dat risico wil ik gewoon niet nemen dat ik dalijk nooit meer kan paardrijden omdat ik te stom ben geweest om geen cap op te doen..

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:51

ladylay schreef:
Fem_daf schreef:

omdat haar hoofd anders dubbel was gegaan, en haar nek gebroken zou hebben

Door t voorste klepje? oké, daar kan ik me nog wat bij voorstellen dan.

Wat vinden jullie nou een echte veiligheidscap? In engeland rijden ze bijvoorbeeld met caps die dus geen klepje voor hebben, is dit veiliger? En waarom is een driehoek aanzet (bij het oor) veiliger dan gewoon een rechte aansluiting?

Ik weet dat we vroeger met die "eierdopjes" op reden, deze zijn uit veiligheidsredenen uit de winkels gehaald. Hoe weten we dat de veiligheidscaps van tegenwoordig dan wel veilig zijn? Over 5 jaar komt er weer iets nieuws.

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:28

Altijd met cap! Of ik er nou hoofpijn van krijg of een zweterig hoofd. Alles liever dan na een misschien wel stomme val van je paard kwijlend door het leven gaan.
Neem van mij aan dat je lichaam en vooral je hoofd zeer maar echt zeer weinig kan hebben.
Door mijn werk wordt ik regelmatig met beide benen op de grond gezet wat je allemaal te zien krijgt.
Ik ben erg zuinig op mijn lichaam en doe er alles aan om dat te behouden.
Echt een ongeluk zit in een klein hoekje.
Mijn advies mensen cap op!

Gr M

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:30

Ik rij mijn eigen paard met cap en bodyprotector, puur omdat hij pas 3 maanden onder het zadel is en wel een rare sprongen kan maken.

Mijn verzorgpaard rij ik zonder cap, dat is een goeie sul van 18, die niet hoger dan 10cm kan bokken als hij écht zijn best doet.

Nousrufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:51

met cap.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:00

Arethe schreef:
Ik rij mijn eigen paard met cap en bodyprotector, puur omdat hij pas 3 maanden onder het zadel is en wel een rare sprongen kan maken.

Mijn verzorgpaard rij ik zonder cap, dat is een goeie sul van 18, die niet hoger dan 10cm kan bokken als hij écht zijn best doet.

En gelukkig kan je er alleen afvallen bij bokken ... en kan een paard nooit struikelen..

Geef mij ook zo'n paard Haha!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:13

Ik rijd eigenlijk áltijd met cap Ja
gewoon voor de veiligheid Ja Bodyprector niet, vind dat ik dan niet fijn en goed kan bewegen..