Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wienn schreef:Ik vind dat je op manege's en bedrijven met cap moet rijden. Omdat zij dit waarschijnlijk voor hun les ruiters ook hebben. Maar ook omdat daar eigenlijk een voorbeeld functie moet zijn. Stel je voor, de gene die les geeft, rijd zonder cap op een eigen paard. Iemand in de les wil dit ook, dan heb je geen goed 'overwicht' om hem/haar dit wel verplichten.
Als je thuis zonder cap rijd, is het geheel je eigen verantwoording, maar ontzettend dom!
Fem_daf schreef:Hoe kunnen ze nou weer weten dat het dan anders af was gelopen? Een goed passende cap zorgt er juist voor dat je geen hoofd/ hersen schade oploopt!
bulck schreef:ik denk dat vele van jullie echt een verkeerd beeld hebben over dit onderwerp. Uiteindelijk heeft dit ook alles te maken met verzekeringen en BA. Hoe braaf je paard ook is, speelt hierin vaak nog geen rol. Stel je valt van je paard, en draagt geen cap. jijzelf hebt niets, maar je paard brengt bijvoorbeeld schade aan bij derde. dan kan je der zelf voor opdraaien. de verzekering zal dan in veel gevallen zich beroepen op de wettelijke verplichting die niet nagekomen is.
ladylay schreef:Fem_daf schreef:Hoe kunnen ze nou weer weten dat het dan anders af was gelopen? Een goed passende cap zorgt er juist voor dat je geen hoofd/ hersen schade oploopt!
omdat haar hoofd anders dubbel was gegaan, en haar nek gebroken zou hebben
Arethe schreef:Ik rij mijn eigen paard met cap en bodyprotector, puur omdat hij pas 3 maanden onder het zadel is en wel een rare sprongen kan maken.
Mijn verzorgpaard rij ik zonder cap, dat is een goeie sul van 18, die niet hoger dan 10cm kan bokken als hij écht zijn best doet.