Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:32

ik heb dus ook een jonkie. al vanaf dat zeeen half jaar was is ze van mij. tuurlijk begint het te kriebelen, maar ik probeer maar verstandig te blijven en haar lekker op de wei te laten. ze kan al veel. lange lijnen nog niet. dat wil ik er sowieso eerst in hebben bij haar voor ik er uberhaupt op ga zitten. zadelmak is ze echter wel al. dat is naar mijn idee gewoon het feit dat ze een zadel op kan en accepteerd.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:32

ik heb niet het hele topic door geploegd hoor, dus het kan zijn dat er al wat over gezegd is...

het heeft zeker niet altijd met ongeduld te maken van degene die het paard beleerd. vaak zijn het de eigenaren van de 'dure' paarden zoals in de hengsten competitie die willen dat die dieren daarin meelopen, en jij als trainer, moet daar dan op in gaan omdat hij anders naar een ander gaat die het wel doet.

verder denk ik dat je een paard best al vroeg (3e levensjaar) een beetje mag gaan belasten, botten worden immers sterk van belasting. je moet het natuurlijk niet gaan overdrijven en volledige proeven of parcoursen gaan rijden, maar 2 tot 3x per week een beetje werken aan de balans en het evenwicht, beetje sturen hier en daar, dat moet kunnen denk ik.

ik las ook iets over het wisselen van de tanden ergens...
als je wilt wachten met inrijden totdat je paard zijn 'volwassen' gebit heeft, dan mag je er niet vóór zijn 5e levensjaar op gaan zitten want dan zijn de buitenste tanden pas gewisseld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:04

Farruquito schreef:
ik heb niet het hele topic door geploegd hoor, dus het kan zijn dat er al wat over gezegd is...

het heeft zeker niet altijd met ongeduld te maken van degene die het paard beleerd. vaak zijn het de eigenaren van de 'dure' paarden zoals in de hengsten competitie die willen dat die dieren daarin meelopen, en jij als trainer, moet daar dan op in gaan omdat hij anders naar een ander gaat die het wel doet.

verder denk ik dat je een paard best al vroeg (3e levensjaar) een beetje mag gaan belasten, botten worden immers sterk van belasting. je moet het natuurlijk niet gaan overdrijven en volledige proeven of parcoursen gaan rijden, maar 2 tot 3x per week een beetje werken aan de balans en het evenwicht, beetje sturen hier en daar, dat moet kunnen denk ik.

ik las ook iets over het wisselen van de tanden ergens...
als je wilt wachten met inrijden totdat je paard zijn 'volwassen' gebit heeft, dan mag je er niet vóór zijn 5e levensjaar op gaan zitten want dan zijn de buitenste tanden pas gewisseld.

Het argument dat een ander het anders wel doet, vind ik zelf een zeer slap argument. Dus als iemand in de sloot spring, ga je er ook maar achteraan??? Helaas gaan de commerciele belangen weer voor het dier. Boos!
De spieren kun je ook gaan opbouwen/belasten op latere leeftijd, maar ja, weer die commerciele belangen.

En over het wisselen; ik rij mijn eigen jonge paard zelf bitloos in. En de eerste jaren blijf ik bitloos rijden, want ja, ik weet dat het wisselen nog wel even duurt. Misschien rij ik zelfs wel voor altijd bitloos, als het prima bevalt (en dat verwacht ik wel). Het is maar wat je je paard aanleert (en ja, ook dan kun je je paard prima laten lopen, kost misschien wat meer oefening, maar het is absoluut mogelijk).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:07

Bitloos is een keuze en je kan andere er niet op aan kijken als die een andere keuze maakt. als je gewoon rekening houd emt wisselen en als ze er last van hebben geen bit in doet is er niks aan de hand lijkt mij

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:10

karoliena schreef:
Vind sommige reacties echt wel een beetje ver gaan, het heeft echt niet altijd met ongeduld te maken. Een paard van 3 a 3.5 jaar kan best af en toe wat doen, zonder daar schade van te ondervinden.

Ach, je moest eens weten hoeveel mensen me gevraagd hebben of ik al op mijn 2,5 jarige gezeten had.
Want dat kon wel (ik ben zo'n lichtgewicht). Hij is nu 3 en ik heb er nog steeds niet op gezeten. Ik hoor van vooral veel jonge meiden dat ze echt geen geduld zouden hebben (koop dan geen jong paard!). En naar mijn idee veel ouderen ook niet. Ik ken zat mensen die hun (sport)paarden met nog geen 3 jaar al inrijden. Gewoon omdat ze niet kunnen wachten, wedstrijden willen doen e.d.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:12

Nou ik heb echt geen haast en toch ben ik begonnen met zadelmak maken terwijl hij nu bijna drie jaar is.

EDIT: Tuurlijk zijn er zat mensen die niet naar het paard kijken maar alleen doen wat ze zelf uit komt maar dat is met alles zo dan kan je niet zeggen dat iedereen die voor 3.5 jaar begint geen geduld heeft
Laatst bijgewerkt door LADPR op 19-02-07 10:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:13

karoliena schreef:
Bitloos is een keuze en je kan andere er niet op aan kijken als die een andere keuze maakt. als je gewoon rekening houd emt wisselen en als ze er last van hebben geen bit in doet is er niks aan de hand lijkt mij

Tuurlijk is het een keuze, maar als iemand iets roept over wisselen (waar ik iets over had gezegd), laat ik hierbij even weten hoe bewust ik me daarvan ben en hoe ik dat oplos voor de tijd dat het wisselen achter de rug is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:16

En diervriendelijk is naar mijn idee: kijken naar de natuur van het paard en daarop inspelen (heb je wel de juiste kennis en ervaring voor nodig), een jong paard niet overvragen, goed kijken naar zijn fysieke en mentale gezondheid en vooral rekening houden met de groei van het paard aan z'n binnenkant, wat je dus niet kan zien.
Zie groeischema's (er staan er al diverse in dit topic).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:19

Nou daar ben ik het helemaal met je eens, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dei voor de 3.5 jaar begint slecht bezig is

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:52

Dat zeg ik ook niet, ik ga zelf mijn paardje ook rond 3,5 inrijden (waarschijnlijk, want ik wacht nog even af hoe hij tegen die tijd is) en dan laat ik hem van de winter weer even 'staan' om rond zijn vierde het rijden weer rustig op te pakken. Het gaat mij om paarden van 2,5 of paarden die met 3 a 3,5 echt 'door' te rijden. Snap je?

Jij doet het ook met beleid. Dan doe je het toch prima? Het gaat mij erom dat mensen eens rekening houden met de groei van het paard en hun (on)geduld of behoefte mee te doen aan commerciele belangen. Maar ja, dat mag je vaak niet zeggen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:53

Nadya schreef:
Het argument dat een ander het anders wel doet, vind ik zelf een zeer slap argument. Dus als iemand in de sloot spring, ga je er ook maar achteraan??? Helaas gaan de commerciele belangen weer voor het dier. Boos!
De spieren kun je ook gaan opbouwen/belasten op latere leeftijd, maar ja, weer die commerciele belangen.

En over het wisselen; ik rij mijn eigen jonge paard zelf bitloos in. En de eerste jaren blijf ik bitloos rijden, want ja, ik weet dat het wisselen nog wel even duurt. Misschien rij ik zelfs wel voor altijd bitloos, als het prima bevalt (en dat verwacht ik wel). Het is maar wat je je paard aanleert (en ja, ook dan kun je je paard prima laten lopen, kost misschien wat meer oefening, maar het is absoluut mogelijk).

slap of niet, zo gebeurt het in de 'echte' wereld wel...

bitloos is jou keuze, maar de meeste ruiters/paarden mensen zitten nog steeds vast geroest aan het bit...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:57

Nadya: Ik zeg ook niet dat jij dat persoonlijk zo zegt, maar er worden wel heel snel conclusies getrokken hier zonder te weten hoe of wta en dat staat mij tegen.

Farruquito: Ik zit niet vast geroest aan een bit hoor ik ben er blij mee

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:59

Farruquito schreef:
slap of niet, zo gebeurt het in de 'echte' wereld wel...

bitloos is jou keuze, maar de meeste ruiters/paarden mensen zitten nog steeds vast geroest aan het bit...

Ik fluister mijn paard vaak in dat 'ie blij mag zijn dat 'ie bij mij terecht gekomen is, als ik om me heen kijk. Knipoog
Ik heb persoonlijk niet veel met de 'gangbare paardenwereld'. En gelukkig leer ik steeds meer mensen kennen, die er ook een totaal andere kijk op hebben gekregen. Dat vind ik in elk geval een mooie ontwikkeling en dat creeer ik liever om me heen, omdat ik weet dat ik er niet zo veel aan kan veranderen.

Ik weet heel goed dat de meeste ruiters vast geroest aan het bit zitten. Ik ben bij mij op stal ook de enige die straks zonder bit rijdt. Ik had graag gezien dat meerdere ruiters het eens aan zouden durven (bij ons op stal, durven ze niet zonder bit, laat staan op een jonkie). Nog meer uitdaging om te laten zien, dat het wel degelijk kan. Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:00

Karoliena, over wat voor conclusies maak je je druk dan?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:08

Ik maak me er neit druk om maar er worden gewoon steeds opmerkingen gemaakt die ik niet terecht vind. Net als dat je blij bent dat jou paard bij jou is en niet bij iemand uit de gangbare paardenwereld ik vind niet dat je gewoon zoiets kan zeggen, net zoals zeggen dat mensen vast geroest ziten aan een bit.

Ten eerste is dat een hele ander discussie en heeft dat niks met dit topic te maken net en tweede hoeft neit iets wat anders is fout te zijn. Een hoofdstel met bit goed gebruiken is net zo min slecht als een bitloos hoofdstel goed gebruiken. Net als dat een hoofdstel met bit slecht gebruiken net zo slecht is als een bitloos hoofdstel slecht gebruiken.

Er is niet een manier om het goed te doen en ik vind dat je dus andere niet mag veroordelen omdat ze iets op een andere manier doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:17

Tja, er zijn gelukkig meer mensen die mijn paard een fijn, paardvriendelijk leven kunnen geven. Ik ken ook van die mensen, hoor. Maar ik ben het met veel mensen uit de paardenwereld totaal niet eens. Daarom ben ik er ook jaren uitgestapt, omdat ik het vreselijk vond wat ik zag. Nu met eigen paard heb ik gelukkig niets meer daarmee te maken (en zij niet met mij). Knipoog

Heb alleen afgelopen weekend weer hele nare dingen gezien met paarden en dan ben ik zo blij dat mijn paardje bij mij is en niet in handen is gevallen bij zulke mensen. En dat geldt dus ook voor mensen die met 2,5 al een bit erin gaan hangen of er op gaan zitten. Ik vind dat gewoon te ver gaan. En dat mag ik best zeggen, want het is gewoon een mening gebaseerd op mijn ervaringen. En als er dan mensen zijn, die zich aangesproken voelen, tja.... that's life, hoor. Ik heb gewoon teveel onkunde, ongeduld en hardheid gezien bij paarden, wat echt niet op z'n plaats was.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:17

Nadya, ik vind het wel een rare opmerking om te zeggen dat jouw paard blij moet zijn dat hij/zij bij jou is en niet bij een ander. Verward
Hoe kun jij nou weten of een ander paard het slecht heeft, alleen omdat hij een bit in heeft?!?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:20

Nadya: Die onkunde kom je helaas ook tegen bij mensen die bitloos rijden, of aan NH doen, of aan Parelli doen of wat dan ook, net zo vaak als bij mensen die volgens jou in de gewone paardenwereld zitten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:22

Yousra, ik zeg alleen maar dat ik rekening hou met het feit dat mijn paard nog aan het wisselen is, door hem straks bitloos in te rijden. Ik wil gewoon niet dat hij last heeft van zijn tanden en de gevoelige lagen in de mond. Ieder ander moet zelf weten hoe hij daarmee omgaat (je hebt ook zachtere bitten of goed gebruik van de handen, zodat je de mond zo min mogelijk belast). Ik doe het dus bitloos.

En ja, de afgelopen dagen heb ik helaas weer gezien hoe mensen soms met jonge paarden omgaan en daar word ik niet vrolijk van. Ik zeg niet dat jullie dat ook doen, dat weet ik helemaal niet, dus daar oordeel ik niet over. Maar op momenten dat ik voor me neus nare taferelen met jonge paarden zie gebeuren, ben ik voor mijn paard erg blij dat 'ie bij mij terecht gekomen is. Mag ik dat van jullie niet denken ofzo?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:23

dat is dan weer zo'n nadeel van een forum...mensen interpreteren het vaak verkeerd.
ik zeg niet dat het slecht is om een bit te gebruiken. ik doel op de mensen die 'professioneel' bezig zijn met het zadelmak maken en inrijden van paarden.

btw, kun je uitleggen wat je met 'de gangbare paardenwereld' bedoeld?
is er dan ook zoiets als een niet gangbare paardenwereld Verward

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:27

2,5 is jong..
wacht nog een jaartje of als je echt niet kan wachten een halfjaar..
het paardje is nog jong en je heb nog genoeg jaren de tijd om er elkedag op te rijden denk ik maar

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:27

karoliena schreef:
Nadya: Die onkunde kom je helaas ook tegen bij mensen die bitloos rijden, of aan NH doen, of aan Parelli doen of wat dan ook, net zo vaak als bij mensen die volgens jou in de gewone paardenwereld zitten

Zelf ervaar ik dat die mensen in elk geval open staan voor nog meer paardvriendelijkheid (waarmee ik niet wil zeggen dat degenen die 'normaal' met paarden omgaan, dat niet doen. Voor alle duidelijkheid!!), veel lessen volgen of goede begeleiding hebben. Daarom ben ik uit dat gewone 'paardenwereldje' gestapt, omdat ik me niet langer in die methodes kon vinden. De mensen die NH doen, bitloos rijden, Parelli doen e.d. zijn zich juist gaan verdiepen in andere methodes, omdat ze hetzelfde ervaren hebben als ik. Ze kijken graag nog ietsje verder.....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:30

Aan de andere kant ken ik ook veel mensen die zelf maar wat aanklungelen met Parelli of NH, of wat dan ook. Aan beide kanten heb je uitwassen, ik vind het nogal ver gaan om er maar van uit te gaan dat als ze die methode volgen, ze per definitie beter met hun paarden omgaan.
Dat jij helemaal voor bent, dat is je goed recht. Maar daarom hoef je nog niet iedereen in de 'gangbare paardenwereld' ( wat je daaronder verstaat dan !!?) als minderwaardig te bestempelen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:31

Waar gaat deze discussie nog om, om de openbaring van sommige mensen.
De kortzichtigheid van normals. Hoe slecht het bit is?

Ik zou toch graag hebben dat het terug gaat over zadelmak maken van jonge paarden. Hoe je de vroeg en laatrijpers ziet, wat te gevolgen van zijn....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:32

Nadya: Dat vind ik nogal kortzichtig om zo te denken eerlijk gezegd.

Als jij bitloos rijd weet je als geen ander hoe belangrijk het is dat het hoofdstel goed gebruikt word, ik zie tegenwoordig een hele lading mensen die hem dus niet goed gebruiken met alle gevolgen van dien omdat mensen zelf met een boekje gaan aanrommelen omdat ze les erin te duur vinden of omdat er weinig instructie te vinden is, zo worden er momenteel heel wat paarden onrecht aangedaan.

Dus om nou te zeggen dat het bij jou niet gangbare paardenwereld minder gebeurd vind ik zeer zeker neit kloppen