Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Farruquito schreef:ik heb niet het hele topic door geploegd hoor, dus het kan zijn dat er al wat over gezegd is...
het heeft zeker niet altijd met ongeduld te maken van degene die het paard beleerd. vaak zijn het de eigenaren van de 'dure' paarden zoals in de hengsten competitie die willen dat die dieren daarin meelopen, en jij als trainer, moet daar dan op in gaan omdat hij anders naar een ander gaat die het wel doet.
verder denk ik dat je een paard best al vroeg (3e levensjaar) een beetje mag gaan belasten, botten worden immers sterk van belasting. je moet het natuurlijk niet gaan overdrijven en volledige proeven of parcoursen gaan rijden, maar 2 tot 3x per week een beetje werken aan de balans en het evenwicht, beetje sturen hier en daar, dat moet kunnen denk ik.
ik las ook iets over het wisselen van de tanden ergens...
als je wilt wachten met inrijden totdat je paard zijn 'volwassen' gebit heeft, dan mag je er niet vóór zijn 5e levensjaar op gaan zitten want dan zijn de buitenste tanden pas gewisseld.
karoliena schreef:Vind sommige reacties echt wel een beetje ver gaan, het heeft echt niet altijd met ongeduld te maken. Een paard van 3 a 3.5 jaar kan best af en toe wat doen, zonder daar schade van te ondervinden.
karoliena schreef:Bitloos is een keuze en je kan andere er niet op aan kijken als die een andere keuze maakt. als je gewoon rekening houd emt wisselen en als ze er last van hebben geen bit in doet is er niks aan de hand lijkt mij
Nadya schreef:Het argument dat een ander het anders wel doet, vind ik zelf een zeer slap argument. Dus als iemand in de sloot spring, ga je er ook maar achteraan??? Helaas gaan de commerciele belangen weer voor het dier.![]()
De spieren kun je ook gaan opbouwen/belasten op latere leeftijd, maar ja, weer die commerciele belangen.
En over het wisselen; ik rij mijn eigen jonge paard zelf bitloos in. En de eerste jaren blijf ik bitloos rijden, want ja, ik weet dat het wisselen nog wel even duurt. Misschien rij ik zelfs wel voor altijd bitloos, als het prima bevalt (en dat verwacht ik wel). Het is maar wat je je paard aanleert (en ja, ook dan kun je je paard prima laten lopen, kost misschien wat meer oefening, maar het is absoluut mogelijk).
Farruquito schreef:slap of niet, zo gebeurt het in de 'echte' wereld wel...
bitloos is jou keuze, maar de meeste ruiters/paarden mensen zitten nog steeds vast geroest aan het bit...
karoliena schreef:Nadya: Die onkunde kom je helaas ook tegen bij mensen die bitloos rijden, of aan NH doen, of aan Parelli doen of wat dan ook, net zo vaak als bij mensen die volgens jou in de gewone paardenwereld zitten