Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spettertjuh

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:33

runningkawa schreef:
Ben je al eens op trainingstallen geweest?
weet je hoe kang de wachtlijsten zijn bij een fijne stal?

Heb je enig idee dat het meestal heren zijn van 80/90 kg die dat doen

Hoe denk je dat dan wat voor wachtlijsten er komen als het alleen bij 50/60 kg wegende dames mag?

Denk dat er veel paarden zonder ruiter komen...
Of het moet zijn dat je dat graag wilt, dat kan ook...

Heb je dan nu nog niet begrepen dat het gaat over richtlijnen. Huilen Huilen

Nu kap ik er echt mee want dit is echt zinloos!!!!!!
Slapen maar verder

Ik word hier echt moe van deze kortzichtigheid.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:35

Amanda schreef:
AikePeer schreef:
Nou volgens mij gaf ze die 50 kilo meer als richtlijn aan..
En dan nog hoeveel meiden van tussen de 20 en 25 jaar wegen rond de 60 en hebben genoeg ervaring om paarden in te rijden?
Genoeg volgens mij! En sorry maar ik vind dat dat met hengsten niks te maken heeft!
En knightloeki een keer erop zitten is iets anders dan waar het hier over gaat. Het gaat hier over mensen die hun paarden trainen.

Nee, het ging over paarden inrijden.
Training begint al met longeren. Om spieren sterker te maken.

je moet beter terug lezen!
Ik gaf een reactie over dat loeki zij dat ze er een keer op ging zitten..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:36

Kortzichtig Verward
Alle mogelijkheden worden besproken en over gediscussieerd.
Maar omdat het jouw mening niet is, is het kortzichtig?

Ik ken RK, ze loopt al langer mee op bokt en in het paardenwereldje dan menig bokker hier kan zeggen.
Daarnaast weet ze er ook een stuk meer van dan de meesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:36

Nee ik kan je richtlijn niet begrijpen, want 30/40 kilo ernaast zitten is geen richtlijn maar gel*l

Ja een africhtingsstal is commercieel, klopt
Maar wat fijn dat ze er zijn Ja

Dat jij een verkeerde hebt getroffen dat kan.
Maar dat is geen graadmeter over hoe het algemeen gaat.

Wat wel een graadmeter is, is dat bijna alleen mannen dat werk doen.
Zijn vaak wat minder bang uitgevallen.
En de meeste kerel weegt gewoon een stuk meer dan de "richtlijn" die hier gezegt word.

Dat is pas korzichtig
Dat wil zeggen dat je gewoon niet weet waar je het over hebt
En wil je mee l*llen over zadelmak maken is het fijn dat je weet waar je het over hebt..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:37

AikePeer schreef:

je moet beter terug lezen!
Ik gaf een reactie over dat loeki zij dat ze er een keer op ging zitten..

Ja, maar de discussie ging niet over 'er een keer opzitten', maar over het serieus trainen en inrijden van paarden.
Dus eigenlijk was ik het gewoon met je eens Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:40

"Wie andererseits ganz richtig erkannt wurde deuten klinische Untersuchungen darauf hin, daß Druck auf den Pferderücken der über 250 Gramm pro Quadratzentimeter liegt bei längerer Belastung zu Gewebe- und Muskelschäden führen kann."

"Die Fläche, auf der ein Reiter sitzt (Sitzbeinhöcker etc.) liegt bei 70 bis 100 cm². Ein Reiter mit einem Gewicht von 80 Kg übt damit einen Druck zwischen 1.142 g/cm² und 800 g/cm² auf den Pferderücken aus. Ein Druck also, der bei weitem über dem nicht zu überschreitenden Druck von 250g/cm² liegt."

"Hat der Pferdekäufer beim Kauf alle oben geschilderten Kriterien beachtet und ein Pferd erworben das als Performance-Pferd prädestiniert ist, so ist dies immer noch kein Reitpferd! Wie erwähnt sind Pferde, auch bei bestem Exterieur, nicht von Natur aus in der Lage das Reitergewicht zu tragen."

Ik citeer wat zinnen van de eerder geplaatste link als het mag

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:42

Afbeelding

Afbeelding

Even wat plaatjes ter verluchtiging van het geheel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:43

Heb je ook een nederlandse ondertiteling?
Want zoals ik het lees mag niemand meer paardrijden, maar dat kan dus goed aan mijn duits liggen Haha!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:51

mijn duits is redelijk en dat haal ik er dus ook uit

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:52

Sjips, mag ik zelfs in DLD niet meer rijden Clown

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:53

zullen we verder gaan over waar dit topic eigenlijk over gaat..
Het gaat nu meer richting inrijden..
Ik ben 12.00 uur aanwezig.. in me pauze..Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:55

Inrijden is toch ook op een paard zitten?
Juist een jong ongetraind paard.
Wat je volgens sommige dus op moet bouwen in gewicht.
Maar ga je kijken naar de werkelijkheid, zul je zien dat dit opbouwen zelden haalbaar is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:56

alex66 schreef:
mijn duits is redelijk en dat haal ik er dus ook uit

Maar jullie hebben de link niet geopend, want ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:57

Dat is een heleboel duitse tekst en dan klikt dat weer uit Lachen

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:05

superwoman schreef:
Ik zou heel graag een wetenschappijk tabel willen zien, om mijn gevoel gerust te stellen.
Want als ik sommige plaatjes zie, dan doet dat "zeer aan m'n ogen" en snap ik niet waarom sommige dat
zelf niet willen zien.

Zeer aan mijn ogen - Ik heb niks tegen zwaardere mensen en het maakt me niet uit of het door het eten komt of wat anders. Ik snap gewoon niet dat je erop moet gaan zitten. Ik ga ook niet op een shet zitten. "dat" gevoel idee bedoel
ik daarmee.

Gadverdamme Misselijk Miss Geweldig spreekt...
Wat een walgelijke opmerking zeg! Dus als je zwaarder bent dan gemiddeld moet je je hobby maar opgeven toch? Rolleyes

Uit je opmerking op te maken ben je zelf niet zwaarder dan gemiddeld dus jij hebt makkelijk praten. Hoe haal je het in je hoofd om dan maar te zeggen dat mensen maar niet moeten gaan paardrijden. Serieus zeg Rolleyes

RESPECT weet je wel. Want je zegt wel dat je niks hebt tegen zwaardere mensen maar je opmerking hier slaat alles. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:07

jeetje waar gaat dit nog over...

Ik zou met mijn 70 kilo dus nooit meer mogen rijden, en al helemaal niet straks op mijn haflinger. Ze zal toch ooit zadelmak moeten worden gemaakt. En ja dat ga ik doen, met behulp van een trainer van een commerciele trainings/africhtingstal. En ik zal maar niet vertellen wie haar daar gaat inrijden. Knipoog
Die goede man rijdt dagelijks voornamelijk reininggefokte quarter horses. Die beestjes zijn rond de 1.45/1.50. Volgens jullie theorie zou hij daar dus veels te zwaar voor zijn, maar hij zit zijn paarden niet in de weg. En dat vind ik veel belangrijker!

MarianneR: AMEN!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:20

MarianneR schreef:
superwoman schreef:
Ik zou heel graag een wetenschappijk tabel willen zien, om mijn gevoel gerust te stellen.
Want als ik sommige plaatjes zie, dan doet dat "zeer aan m'n ogen" en snap ik niet waarom sommige dat
zelf niet willen zien.

Zeer aan mijn ogen - Ik heb niks tegen zwaardere mensen en het maakt me niet uit of het door het eten komt of wat anders. Ik snap gewoon niet dat je erop moet gaan zitten. Ik ga ook niet op een shet zitten. "dat" gevoel idee bedoel
ik daarmee.

Gadverdamme Misselijk Miss Geweldig spreekt...
Wat een walgelijke opmerking zeg! Dus als je zwaarder bent dan gemiddeld moet je je hobby maar opgeven toch? Rolleyes

Uit je opmerking op te maken ben je zelf niet zwaarder dan gemiddeld dus jij hebt makkelijk praten. Hoe haal je het in je hoofd om dan maar te zeggen dat mensen maar niet moeten gaan paardrijden. Serieus zeg Rolleyes

RESPECT weet je wel. Want je zegt wel dat je niks hebt tegen zwaardere mensen maar je opmerking hier slaat alles. Boos!

sorry maar naar mijn mening kom je hier binnen vallen heb je niet ver terug gelezen en geeft dan gelijk een reactie op het eerste wat je leest!
Er is al zeeeeer vaak aangegeven dat zwaardere mensen wel degelijk mogen rijden!
Maar zij zullen iets meer rekening moeten houden met het paard waar ze op stappen.
Ik moet daar net zo goed rekening mee houden (57 kilo) maar jullie net iets meer ja.
Je houdt toch ook rekening met de kleding maat waarom respecteerd men dat wel maar als iemand zegt ik denk dat je te zwaar bent voor die pony/paard staan iedereen zijn haren overeind.
Lees mijn posts is terug dan kun je duidelijk terug lezen dat ik absoluut niks tegen zwaardere mensen heb die paardrijden!!!
En zij (superwoman) net zo min!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:30

het probleem is wanneer je te zwaar bent Aikepeer, dan zijn praktisch alle mannen te zwaar om een paard te rijden, wat geen zwaar trekpaard is.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:33

AikePeer en Super Woman:

Helden!

Tenminste, zo bestempelen jullie jezelf...... want jullie zijn zoooooo goed bezig met jullie paarden, zo geweldig.... en "de rest" dus niet.

Tjonge....... Koe

En dan toch maar niet doorhebben dat jullie beiden met je vreemde opmerkingen mensen kwetsen en stug blijven vasthouden aan wat júllie denken dat goed is....

Kijk eerst naar je eigen belabberde houding te paard zou ik willen zeggen.
En kom daarna maar eens terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:35

Dat vind ik persoonlijk ook ver gaan.
Ze zitten misschien wel netjes op hun paard.
Dat mogen wij ook niet beoordelen zonder te zien.

Ik kan best snappen dat er gekeken moet worden naar een max grens.
Alleen de grenzen die hier net voorbij kwamen sloegen dus nergens op, want dan zouden er geen mannen meer kunnen rijden.
En een wat grotere vrouw ook niet. Dan hoef je niet eens te zwaar te zijn.

En dan praat ik dus over flinke paarden van 600 kg of meer, dus heb het niet over ponytjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:40

inderdaad, die maatstaven vind ik gewoon ronduit belachelijk. ik ben ongeveer 1.70 lang en ik weeg ook 70 kilo. Er mogen wel wat kilo's van af, maar met dit gewicht zou ik al niet meer mogen rijden.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:41

ShamalArabs schreef:
Hmm... Onze oudste van 16 met haar 1.48 cm hoogte kan zonder moeite 120 kg (of ze meer kan hebben weet ik niet) op haar rug dragen en dan alle dressuuroefeningen, zelfs een sprongetje maken lukt makkelijk. Dat is een volbloed arabier, dat zijn de enige paarden die we hebben hier. Een andere merrie (1.52 cm) hier is scheef in de rug/kruis/achterhand ergens, zij kan tot +/- 90 kg dragen zonder problemen, daarboven gaat het teveel drukken op haar kruis waardoor ze in plashouding gaat staan. Om weer op haar te kunnen rijden ben ik van 100 terug gegaan naar inmiddels al 68 Knipoog Je merkt het snel genoeg aan het paard of het wel of niet kan. Het is misschien niet altijd een fijn gezicht, maar als het dier er geen problemen mee heeft en je rijdt zeg eens 2x in de week recreatief een uurtje, dan moet dat zeker geen probleem zijn. Natuurlijk ga ik er dan even van uit dat het om een ruiter gaat die en kan rijden en ook qua lengte past op het paard, het is vanzelfsprekend dat teveel lengte voor instabiliteit kan zorgen, en eveneens kan het (extra) belemmeren als je niet correct kunt rijden. Maar in die beide gevallen geldt dat sowieso, ongeacht of er sprake is van overgewicht... In de sport vind ik het iets minder, dan word het paard intensief getraind en draagt de ruiter vrijwel dagelijks minimaal een uur op de rug, dan kan bij ernstig overgewicht het dier daar ook ernstige schade van ondervinden als ik de DA's moet geloven...
Overigens, ik reken wel het gewicht van een leren zadel mee, dat is immers ook gewicht wat tegelijk op de rug gedragen word meestal...

Lezen is ook een vak, misschien een idee om weer terug te gaan naar de basisschool voor diegenen die hierin denken te lezen dat er getest word?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:41

Waar het mij om gaat RK is dat zowel AikePeer als Super Woman zo overduidelijk naar voren willen laten komen dat ze de wijsheid in pacht hebben... terwijl dat niet zo is.

SW met name heeft het er over dat zij aan de hand van een aantal geplaatste foto's hier kan zien dat mensen te zwaar zijn... maar houdt rooms haar mond als gevraagd wordt zich nader te verklaren.... Zeg dan niets!

AikePeer doet er alles aan om SW bij te vallen en vooral maar te benadrukken dat ze zelf met haar vliegengewicht van 57 kg, niet overal op gaat... wat klinkklare onzin is natuurlijk! Maar mijn vraag is, wat wil je hiermee bereiken? Dat mensen zeggen dat 57 kg zoooo licht is, uit op complimenten misschien?

Beide dames zijn overduidelijk afgestudeerd dierenarts met een specialiteit in rugproblematiek bij paarden.... alleen geloof ik dat niet zo Knipoog

Verder erger ik mij aan het feit dat beiden zo heftig reageren, zonder er bij na te denken dat er misschien, heeel misschien... ook wel andere mensen zijn die enigzins verstand hebben van paarden en dus ook wel weten waar ze mee bezig zijn?????

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:48

Er is naar mijn mening, na alles te hebben meegelezen, maar één persoon die deze discussie helaas persoonlijk opvat en deze ook persoonlijk wil maken.
Voorbeelden geven of mensen aanwijzen is niet mogelijk, je weet nooit precies wat de situatie is, wat de oorzaken en de gevolgen zijn etc.
Ik denk dat dit alles ook een stukje te maken heeft met conditie. Iemand die zwaarder is door lengte of simpelweg door man-zijn, maar een voldoende tot goede conditie heeft, zal het paard denk ik een stuk minder belasten dan iemand die een zwaarder gewicht heeft door een hoger vetgehalte.
Het blijft immers sport waar we over praten, en paardrijden houdt nu eenmaal niet in dat je als een zoutzak op een paard kan hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:52

Dus als je dikker bent zit je direct als een zoutzak?

Ik heb dus 20 kg verschil in gewicht met tig jaar terug.
Maar ik kan nog net zo goed doorzitten hoor Lachen
En ook springen en meezijn met de bewegingen.

Beetje rare stelling.