Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:46

Clasical schreef:
Ik vind juist de paarden met karakter, die geen ‘gebroken’ ziel hebben juist de paarden die durchlässiger bewegen.
Eerder gaf ik al eens het voorbeeld van de manegeponys die ik zo door de wei zag bewegen, vol trots in passage.
Onder het zadel was van die beweging nog maar weinig over.
Ik denk dat die sierlijkheid van de beweging voor het grootste deel uit het mentale paard komt

Elk paard heeft karakter, maar sommigen meer dan ander. Ook als ze niet onder het zadel zijn geweest.

Zelfs de zwaarste karakters kunnen gebroken worden (niet dat het goed is! Meestal onkunde). Maar ook de meest goedzakken van paarden kunnen nog vol karakter zijn (maar minder hard aanwezig en vooral vergevingsgezind)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:52

Clasical schreef:
Ik vind juist de paarden met karakter, die geen ‘gebroken’ ziel hebben juist de paarden die durchlässiger bewegen.
Eerder gaf ik al eens het voorbeeld van de manegeponys die ik zo door de wei zag bewegen, vol trots in passage.
Ik denk dat die sierlijkheid van de beweging voor het grootste deel uit het mentale paard komt

Dat vind ik ook. En als onderdanige paarden, trotse paarden worden zoals bij ons Polie, dan weet je niet wat je ziet. Hun fierheid, trots, hun oogopslag veranderd dan totaal en dat is zo gaaf. Ze zitten lekker in hun vel en dat laten ze zien ook.
Prachtig vind ik dat, als ik die floepert van vroeger van mij, die als veulen al zo vreselijk bang was, na komst bij mij, zag veranderen in zo'n trots paardje. En ook in de kudde werd ze gelukkiger want ze was gewoon fijn aanwezig. En nu, is ze als een hele rustige merrie van 17 jaar, in de kudde aanwezig (10 paarden) waarbij ze gevolgd wordt en waar de jongeren voordeel hebben van haar wijsheid.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 15:53

maralyn schreef:
Clasical schreef:

Elk paard heeft karakter, maar sommigen meer dan ander. Ook als ze niet onder het zadel zijn geweest.

Zelfs de zwaarste karakters kunnen gebroken worden (niet dat het goed is! Meestal onkunde). Maar ook de meest goedzakken van paarden kunnen nog vol karakter zijn (maar minder hard aanwezig en vooral vergevingsgezind)

Ja zo moet ik het zeggen, uiteraard, alle paarden hebben een karakter.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:57

Clasical schreef:

Het ging er niet om welke paarden prettiger zijn om mee te werken. Het ging erom dat de verschillen er zijn. Dat het ene paar zich van nature makkelijker “laat sturen”.

Dat heeft in mijn ogen niets met een “gebroken ziel” te maken. Een paard hoeft geen “gebroken ziel” te hebben om van nature dürchlassig te zijn :n.

Karakter heeft in die zin in mijn ogen ook niets te maken met beweging.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:00

Clasical schreef:
Dat klopt maar een kudde kent ook een dynamiek, het samen gaan als 1 orgaan, versmelting.
Dominate hengsten binnen een kudde komen en gaan.
De echte leider is vaak een oudere merrie met levenservaring.
Dit is een passieve leider die op basis van rust en vertrouwen de plaats heeft in de kudde

En die oudere merrie is dominant geboren. Dat is niet pas ontstaan toen ze oud werd, of toen er een mens in beeld kwam. Evenals de dominante hengsten.

Het gaat er denk ik niet om wie het paard is, maar wie jij bent voor het paard.
Je bent samen een kudde van 2, waarvan er 1 de leider moet zijn.
Doorgaans volgt een paard liever maar wel een echte leider.
Hij beproeft de andere op zijn leiderschapskwaliteiten, zijn deze er dan word het paard rustiger, stabiel en volgzaam.
Vind hij dit niet of niet voldoende dan voelt hij zich
genoodzaakt vanuit zijn natuur om zelf deze rol in te vullen.
Ik kan uit heel veel praktijkervaring zeggen dat dit echt werkt, al heel veel ‘probleem’ paarden onder het mom van dominant in handen gehad die eigenlijk na traject heel rustig en stabiele paarden werden.
Nog nooit 1 tegen gekomen waarbij het niet ging of het echt een probleem was

Hier ben ik het mee eens, en sommige wat dominantere paarden kunnen deze leiderschapskwaliteiten zeer vaak blijven testen wat best weleens uitdagend kan zijn. Maar uiteindelijk leer je er ontzettend veel van.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 16:04

996981 schreef:
Clasical schreef:

Het ging er niet om welke paarden prettiger zijn om mee te werken. Het ging erom dat de verschillen er zijn. Dat het ene paar zich van nature makkelijker “laat sturen”.

Dat heeft in mijn ogen niets met een “gebroken ziel” te maken. Een paard hoeft geen “gebroken ziel” te hebben om van nature dürchlassig te zijn :n.

Ja dat klopt, daarom is mi grondwerk een hele belangrijke aanvulling en voorbereiding op het rijden.
Hier start al zoveel communicatie dat je met een paard wat voor jouw gevoel misschien moeilijker communiceert vanwege karakter, achtergrond of wat dan ook alvast een basis kunt leggen voor het rijden.
De kwaliteit van dat grondwerk is wel belangrijk.
Ik vind dat veel ruiters dat missen, echte vaardigheid op de grond, in vooral de communicatie.
De ruiters die ik begeleid in het werk op de grond geven aan en laten zien hier in het rijden veel progressie mee te maken

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:11

Clasical schreef:
996981 schreef:

Ja dat klopt, daarom is mi grondwerk een hele belangrijke aanvulling en voorbereiding op het rijden.
Hier start al zoveel communicatie dat je met een paard wat voor jouw gevoel misschien moeilijker communiceert vanwege karakter, achtergrond of wat dan ook alvast een basis kunt leggen voor het rijden.
De kwaliteit van dat grondwerk is wel belangrijk.
Ik vind dat veel ruiters dat missen, echte vaardigheid op de grond, in vooral de communicatie.
De ruiters die ik begeleid in het werk op de grond geven aan en laten zien hier in het rijden veel progressie mee te maken

Klopt :) veel mensen herkennen signalen op de grond ook onvoldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:44

Danique_G schreef:
MCE schreef:
Danique,
deze heer laat mooi zien het veren op de bal van de voet - waardoor je een prettige aanspanning van de kuit hebt - net genoeg om drijvend te kunnen zijn - scharnieren in de gewrichten van de ruiter met lichtrijden, lijkt me als je meer aansluit de souplesse kwijt raakt om durchlässig te kunnen blijven

https://www.youtube.com/watch?v=c7O-FgqNYAM
filmpje van irmaz

Jullie gaan zo snel! Bedankt voor je reactie. Ik zag dat eerder ook iemand vroeg wat nou exact de ruiter moet doen aan zithulpen/spieren in een overgang terug. Ik denk dat dit een hele relevante vraag is. Tot een jaar geleden heb ik twee jaar niet gereden. Voorheen deed ik de zit hulp “gewoon”. Dit voelde soepel en effectief. Nu rijd ik een merrie door en vaak betrap ik mezelf erop dat ik veel meer nadenk nu en eigenlijk niet goed weet welke spieren ik nu moet aanspannen. Waarschijnlijk denk ik teveel na omdat ik mij bewust ben van het feit dat ik even niet gereden heb.

Het balanceren op de bal van je voet is een goede tip om goede spierspanning op de benen te krijgen. Wel denk ik dat bij dat bij een overgang terug het een logisch gevolg is dat de zijkant van je bovenbenen meer spanning nodig hebben omdat je anders je kuiten teveel naar binnen draaien/benen gaan afsteken/voeten naar buiten gaan. Maar het klinkt wel logisch dat wanneer dit te veel is je souplesse verliest. Verder denk ik dat het kantelen van mijn bekken voornamelijk komt vanuit lage buikspieren/heupen. Ik denk (?) dat als dit teveel vanuit de lage onder rug komt dat het teveel de rest van de houding beïnvloedt. Maar ik weer niet of ergens op slaat wat ik zeg.

vond een leuk filmpje, die met hetzelfde euvel kampen denk ik
https://www.youtube.com/watch?v=eFKPviBrXH4

citaat:
Helena verkrampft sich auf dem Pferd. Sie möchte unbedingt alles richtig machen und merkt, dass sie sich manchmal in Rückenlage kommt. Auf dem Pferd die Blumentöpfe in der Reithalle zählen oder die Kalendermonate aufsagen? Welchen gymnastischen Effekt das haben soll, erklärt Dirk Bolten im Unterricht mit Helena und ihrem Wallach. Durch zahlreiche Übungen, Tipps und Tricks, werden die Beiden immer lockerer und entspannter. Tolle Tipps für Reiter & Trainer!

lichtheid

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:40

Zolang we in termen van dominantie denken moeten we domineren om onze zin te krijgen.
Wanneer we denken in termen van hiearchie dan hoeft dat niet meer.
De hoogste in de hiearchie IS dat gewoon.
Wanneer we een paard rustig zonder enig vertoon van agressie(dominantie) benaderen naar ZIJN aanwijzingen dan zal hij zich niet gedwongen voelen om zich te verdedigen.
Wij tonen ons hélemaal niet bang of onderdanig want we ZIJN de hoogste in hiarchie en het gevolg is dat we ontspannen samen iets kunnen ondernemen.
Geen druk, geen strijd, geen dominantie.

Nogmaals, Bill Dorrance, zooo belangrijk.
First you go with the horse
Than the horse goes with you
Than you go together.

Eerst naar het paard luisteren.
Moeilijk in onze wereld wij zijn gegeindoctrineerd met het idee dat het paard naar ons moet luisteren.

Paardenfluisteren.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:43

pien_2010 schreef:
Dat vind ik ook. En als onderdanige paarden, trotse paarden worden zoals bij ons Polie, dan weet je niet wat je ziet. Hun fierheid, trots, hun oogopslag veranderd dan totaal en dat is zo gaaf. Ze zitten lekker in hun vel en dat laten ze zien ook.
Prachtig vind ik dat, als ik die floepert van vroeger van mij, die als veulen al zo vreselijk bang was, na komst bij mij, zag veranderen in zo'n trots paardje. En ook in de kudde werd ze gelukkiger want ze was gewoon fijn aanwezig. En nu, is ze als een hele rustige merrie van 17 jaar, in de kudde aanwezig (10 paarden) waarbij ze gevolgd wordt en waar de jongeren voordeel hebben van haar wijsheid.

Paarden die met respect benaderd worden stijgen in waarde.
Wanneer een paard hoog in waarde staat wordt het rustig en kalm.
Pien kan paardenfluisteren. :o

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:50

lichtheid schreef:
Zolang we in termen van dominantie denken moeten we domineren om onze zin te krijgen.
Wanneer we denken in termen van hiearchie dan hoeft dat niet meer.
De hoogste in de hiearchie IS dat gewoon.
Wanneer we een paard rustig zonder enig vertoon van agressie(dominantie) benaderen naar ZIJN aanwijzingen dan zal hij zich niet gedwongen voelen om zich te verdedigen.
Wij tonen ons hélemaal niet bang of onderdanig want we ZIJN de hoogste in hiarchie en het gevolg is dat we ontspannen samen iets kunnen ondernemen.
Geen druk, geen strijd, geen dominantie.

Nogmaals, Bill Dorrance, zooo belangrijk.
First you go with the horse
Than the horse goes with you
Than you go together.

Eerst naar het paard luisteren.
Moeilijk in onze wereld wij zijn gegeindoctrineerd met het idee dat het paard naar ons moet luisteren.

Paardenfluisteren.

En ieder van nature dominant paard geeft zich natuurlijk gelijk aan ons mens als nieuwe leider over omdat we dat zijn :j

Het is opzich wel fijn ja als een hengst naar je luistert. Is toch net even iets minder gevaarlijk.

Hoeveel ervaring heb je zelf met hengsten? Nogmaals: theorie is leuk, strookt alleen niet altijd met de praktijk. Daarbij blijf je jouw theorie als waarheid verkondigen, wat in mijn ogen nogal storend begint de worden. Wat jij als waarheid ziet is namelijk niet per definitie de waarheid.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:07

Oeps het gaat echt snel hier nu.

@ Elisa2, de vosmerrie liep zeker niet beter met lichtrijden. Wat niet goed te zien is op het filmpje is dat ik drijf met de zit, daardoor zie je ook iets meer aktiviteit in de achterbenen dan in de voorbenen terwijl ze dat in vrije beweging niet heeft. Met lichtrijden vind ik het lastiger om zithulpen te geven en raakt ze sneller uit balans. Ik ben ook 1 van de weinige personen, denk ik, die de nieuwe regel op wedstrijden, dat je zelf mag kiezen of je wilt doorzitten of lichtrijden een verademing vind. We zijn daarna met VWNW met haar aan de slag gegaan, dit was gewoon een filmpje omdat ik er weer op zat :D

Wat betreft dominantie en hiërarchie, deze theorie is inmiddels best wel achterhaald. De hiërachie van een kudde zit veel complexer in elkaar. Als ik even bij mij in de wei kijk, ik heb een trio van een 6 jarige vosmerrie, een 9 jarige zwarte merrie en een 16 jarige vosruin, die erg lang hengst is geweest. De zwarte merrie is wat men algemeen zou noemen, een dominante tante. Ook in het werk wordt alles ter discussie gesteld. De Vosruin is in de kudde ook altijd een dominant heerschap en hij had de zwarte er zo onder. De zwarte merrie wijkt voor hem bij het minste signaal, was even wennen voor haar maar wel een eye-opener :D . De vosmerrie is er later bij gekomen, werd door haar vorige eigenaar omschreven als dominant paard. En deels lijkt dat te kloppen, de vosruin wijkt wanneer zij alleen maar een oor beweegt. Maar de zwarte merrie niet, de vosmerrie wijkt voor haar. Dus zwarte merrie wijkt voor vosruin, vosruin wijkt voor vosmerrie en vosmerrie wijkt voor zwarte merrie. ... wie is hier de baas?

Daarnaast is het niet mijn ervaring dat dominante dieren moeilijker durchlassig zijn te krijgen. Misschien duurt het wat langer voordat je ze voor je gewonnen hebt maar je hebt er, naar mijn bescheiden mening tenminste, zeker niet meer druk voor nodig, eerder minder.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:18

irmaz schreef:

@ Elisa2, de vosmerrie liep zeker niet beter met lichtrijden. Wat niet goed te zien is op het filmpje is dat ik drijf met de zit, daardoor zie je ook iets meer aktiviteit in de achterbenen dan in de voorbenen terwijl ze dat in vrije beweging niet heeft. Met lichtrijden vind ik het lastiger om zithulpen te geven en raakt ze sneller uit balans. Ik ben ook 1 van de weinige personen, denk ik, die de nieuwe regel op wedstrijden, dat je zelf mag kiezen of je wilt doorzitten of lichtrijden een verademing vind. We zijn daarna met VWNW met haar aan de slag gegaan, dit was gewoon een filmpje omdat ik er weer op zat :D

Wat betreft dominantie en hiërarchie, deze theorie is inmiddels best wel achterhaald. De hiërachie van een kudde zit veel complexer in elkaar. Als ik even bij mij in de wei kijk, ik heb een trio van een 6 jarige vosmerrie, een 9 jarige zwarte merrie en een 16 jarige vosruin, die erg lang hengst is geweest. De zwarte merrie is wat men algemeen zou noemen, een dominante tante. Ook in het werk wordt alles ter discussie gesteld. De Vosruin is in de kudde ook altijd een dominant heerschap en hij had de zwarte er zo onder. De zwarte merrie wijkt voor hem bij het minste signaal, was even wennen voor haar maar wel een eye-opener :D . De vosmerrie is er later bij gekomen, werd door haar vorige eigenaar omschreven als dominant paard. En deels lijkt dat te kloppen, de vosruin wijkt wanneer zij alleen maar een oor beweegt. Maar de zwarte merrie niet, de vosmerrie wijkt voor haar. Dus zwarte merrie wijkt voor vosruin, vosruin wijkt voor vosmerrie en vosmerrie wijkt voor zwarte merrie. ... wie is hier de baas?

Daarnaast is het niet mijn ervaring dat dominante dieren moeilijker durchlassig zijn te krijgen. Misschien duurt het wat langer voordat je ze voor je gewonnen hebt maar je hebt er, naar mijn bescheiden mening tenminste, zeker niet meer druk voor nodig, eerder minder.

Dat laatste, sta ik helemaal achter!!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:19

996981 schreef:
En ieder van nature dominant paard geeft zich natuurlijk gelijk aan ons mens als nieuwe leider over omdat we dat zijn :j

Het is opzich wel fijn ja als een hengst naar je luistert. Is toch net even iets minder gevaarlijk.

Hoeveel ervaring heb je zelf met hengsten? Nogmaals: theorie is leuk, strookt alleen niet altijd met de praktijk. Daarbij blijf je jouw theorie als waarheid verkondigen, wat in mijn ogen nogal storend begint de worden. Wat jij als waarheid ziet is namelijk niet per definitie de waarheid.

Een paard zal zich zonder problemen aan de mens overgeven als deze mens duidelijk heeft gemaakt dat het paard veilig bij hem is.

Met hengsten omgaan is niet helemaal hetzelfde als dominantie, je hebt zelfbewuste hengsten en je hebt ook watjes onder de hengsten. Het is wel heel! belangrijk dat de hengst je respecteert maar dat hoef je niet persé af te dwingen. Ik heb 2 hengsten vanaf veulen tot 5 jaar oud gehad. Beide heren liepen zonder veel flauwekul met mij mee, zelfs samen. Ik heb de heren laten castreren omdat 1 van de twee het op een gegeven moment in zijn bol kreeg om zich bijzonder gevaarlijk te gaan gedragen, als in steigeren en gericht kappen, wanneer iemand anders ze meenam. Dus ik ben het wel met je eens dat hengsten een iets ander verhaal kan zijn dan ruinen of merries maar het blijft een kwestie van respect en dat is in mijn ogen niet hetzelfde als geweld.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:24

996981 schreef:

Je denk nog steeds in dominantie zo.
Je denkt "een nieuw paard moet zich overgeven".
Dat hoeft helemaal niet, wanneer je dat idee totaal naast je neer legt en rustig naar dat nieuwe paard kijkt wat hij je "zegt" en dat respecteert dan legt hij zijn verdediging af en gaat naar jou luisteren.
Dat is niet gehoorzamen, hij gaat jou volgen en zo neem je rustig de leiding.

Dat wat ik als waarheid zie komt voort vanuit 55jaar ervaring waarvan ik een jaar of 10 workshops hoe gevaarlijke, moeilijke, probleempaarden om te zetten tot bruikbare dieren.
Ik ben er nooit één tegen gekomen die uiteindelijk gevaarlijk of moeilijk bleek, het was altijd of verdediging of frustratie of pijn.

Theorie heb ik ook bestudeerd, héél veel, dat hielp me om de werkelijkheid beter te begrijpen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:27

Nou... Dan ben ik wel heel erg benieuwd naar je werk lichtheid!!

Deel graag, deel je kennis met filmpjes, wat je ziet in een bepaalde kudde.
Of deel je werk van de workshops, wat mensen verkeerd hebben gezien en hoe het is opgelost!

Ik weet zeker dat het een stuk leerzamer is dan een stuk droge tekst.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:27

irmaz schreef:
996981 schreef:

Een paard zal zich zonder problemen aan de mens overgeven als deze mens duidelijk heeft gemaakt dat het paard veilig bij hem is.

Met hengsten omgaan is niet helemaal hetzelfde als dominantie, je hebt zelfbewuste hengsten en je hebt ook watjes onder de hengsten. Het is wel heel! belangrijk dat de hengst je respecteert maar dat hoef je niet persé af te dwingen. Ik heb 2 hengsten vanaf veulen tot 5 jaar oud gehad. Beide heren liepen zonder veel flauwekul met mij mee, zelfs samen. Ik heb de heren laten castreren omdat 1 van de twee het op een gegeven moment in zijn bol kreeg om zich bijzonder gevaarlijk te gaan gedragen, als in steigeren en gericht kappen, wanneer iemand anders ze meenam. Dus ik ben het wel met je eens dat hengsten een iets ander verhaal kan zijn dan ruinen of merries maar het blijft een kwestie van respect en dat is in mijn ogen niet hetzelfde als geweld.

Niet per definitie iedere hengst is dominant. Een hengst die voor de dekdienst wordt gebruikt echter heel vaak wel.

Ik spreek nergens van geweld :) ik heb het gehad over druk. Dat is in mijn ogen niet hetzelfde als geweld. Dat was overigens in de context van nageven en dus de hoeveelheid druk die je daarbij nodig zou kunnen hebben.

In mijn ogen is die druk bij hengsten vaak hoger omdat ze:

a) Gemiddeld een zwaardere hoofd-halsverbinding hebben (wat nageven fysiek al moeilijker maakt)
b) Van nature meer testosteron hebben, wat kan leiden tot dominantie

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:06

Misschien leuk om het wat beeldender te maken. Hoofd-halsverbinding heeft ook veel invloed op het beeld. Ik heb als vergelijking even Totilas en Dalera BB genomen. Totilas heeft een zware hoofd-halsverbinding en relatief korte hals. Dalera BB heeft een lichte hoofd-halsverbinding en een relatief lange hals. Dit zorgt voor een ander beeld onder het zadel. Ook als de neus netjes voor de loodlijn en de nek het hoogste punt is. Wat overigens moeilijk is te zien, bij een zwaar bespierde hals. Zelfs de manier van knotten kan invloed hebben op waar voor het oog het hoogste punt is. Een dikkere knot bij de derde/vierde halswervel (waar de manen over het algemeen dikker zijn dan direct achter de oren) kan voor het oog vertekenen dat de nek niet het hoogste punt is.

Totilas op stand:

Afbeelding

Dalera BB in natuurlijke houding (kon helaas geen standfoto vinden)

Afbeelding

Totilas in piaffe:

Afbeelding

Afbeelding

Dalera BB in Piaffe:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 996981 op 09-01-21 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:20

irmaz schreef:

Ik ook hoor! Ik vind doorzitten vele malen makkelijker en was erg blij toen je in de L1 al zelf.mocht bepalen. Ja er waren onderdelen waarbij ik ging lichtrijden, maar grootste deel zit ik door. (Nu helpt mijn lijf ook niet mee hoor, lichtrijden gaat na een tijdje pijn doen en dan moet ik van paard getild worden. Doorzitten kan ik vol blijven houden) maar ook toen ik minder last had zat ik al liever door op verschillende paarden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:57

Rijd jij hengsten 998196?
Ik denk inderdaad dat hengsten rijden op een vreemd terrein (of een hengstenshow) absoluut een vak apart is waar ik me ook niet aan ga wagen.

Maar wat betreft de hoofd-hals verbinding ben ik het niet helemaal met je eens. Ik denk dat Totilas zelfs misschien een gunstigere bouw heeft om verder in de nek in te buigen, Dalera lijkt wat smal in de kaken te zijn en moet de buiging echt van haar lange, lichte nek hebben. Totilas heeft meer ruimte tussen de kaken en een prima neklengte. Ik denk dat eigenlijk dat Dalera BB door haar lange hals en nek best lastig op lengte is te houden en zich heel makkelijk aan de hulp kan onttrekken door zich op te rollen.

Maar de hoofd-hals houding zelf is toch geen maat voor nageeflijkheid of durchlassigkeit?

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:02

maralyn schreef:
Nou... Dan ben ik wel heel erg benieuwd naar je werk lichtheid!!

Deel graag, deel je kennis met filmpjes, wat je ziet in een bepaalde kudde.
Of deel je werk van de workshops, wat mensen verkeerd hebben gezien en hoe het is opgelost!

Ik weet zeker dat het een stuk leerzamer is dan een stuk droge tekst.

Markeer punt in mijn leven:

Merrie 12 jaar, eigenaar een vriendelijke goedwillende dame, gehuisvest in een box zoals tienduizenden paarden.
De merrie is niet meer te benaderen, de box kan niet meer uitgemest worden. Ze slaat gericht, bijt aanvallend om te blesseren.
Echt gevaarlijk!
Conclusie van eigenaar en instructeurs, het paard is zo dominant dat het niet meer gebruikt kan worden, het moet naar de slacht, het saat al maanden in de wacht.
Dit is een leukertje, aangeboden in een kennismakings demonstratie van twee uur voor een volgende workshop, met ruim publiek op de tribune.
Goed idee van de organistatie, leuk.
Wat ga je hier nu mee doen mannetje.....

Belevingsomschrijving:
Paard wordt voorgebracht aan een halster aan twee kanten begeleid aan een longe van elk een meter of drie om de begeleiders buiten bereik te houden.
Het gaat verder tussen het paard en mij.
Oogcontact, STOP, innerlijke stilte, luister naar de merrie, wat zegt ze.
Ze zegt raak me niet aan, blijf bij me vandaan! Waag het niet.
Ik, is goed, "het is goed, je bent braaf", ik raak je niet aan, ik blijf bij je vandaan.
Kijk naar mij, kijk naar mijn ogen, mijn gelaatsuitdrukking, mijn houding.
Je ziet me nu als individu, ik jou ook.
Ik respecteer je, je kunt me vertrouwen.
Mag ik me naar je toe draaien...reactie pas op hoor! OK, geen probleem ik kom niet verder.
2 minuten, mag ik een héél klein stukje dichter bij komen, grmmmff, pas op hoor!, ja natuurlijk.
2 minuten, voortdurend oogcontact, klein stapje dichterbij, dreiging, ik, goed zo je bent braaf.
2 minuten ik kom nog een klein beetje dichterbij, het is goed.
Ik ben nu ruim binnen de gevarenzone en ze dreigt me aan te vallen, hoeft niet, ik doe niets.
2 minuten ik sta nu 20 cm naast de hals, de hele houding is dreigend maar zonder agressiviteit.
Mag ik mij arm optillen? dreigt zonder overtuiging.
Mag ik je aanraken, heel langzaam, laag aan de hals, dreigt zachtjes.
Ik raak hééél zacht de zijkant van de hals aan. DREIGT.
Ik stap iets terug, is goed, je bent braaf.
Opnieuw, langzaam, zacht, zachtjes mompelen.
Ik raak opnieuw de hals aan. ZUCHT, relax.
Ik ga nu strelen en blijf reageren op de afweer, afweer, stop met doen, relax, we gaan verder.
het hele geval heeft 20 minuten geduurd, de merrie loopt nu ontspannen aan een halstertouwtje achter me aan.
Dominantie??? Nee angst, onzekerheid, door agressie het heft in handen nemen om de onbegrepen eigenaar op afstand te houden.

Eerst met het paard mee gaan, het paard heeft gelijk, het kan niet anders dan zijn, daarna gaat het volgen.

Deze workshop was overboekt....
O.m. dit soort werk heb ik een paar jaar gedaan.
Ontzettend veel geleerd over eigenaren, het willen en het ego staat het voelen in de weg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:06

irmaz schreef:
Rijd jij hengsten 998196?
Ik denk inderdaad dat hengsten rijden op een vreemd terrein (of een hengstenshow) absoluut een vak apart is waar ik me ook niet aan ga wagen.

Maar wat betreft de hoofd-hals verbinding ben ik het niet helemaal met je eens. Ik denk dat Totilas zelfs misschien een gunstigere bouw heeft om verder in de nek in te buigen, Dalera lijkt wat smal in de kaken te zijn en moet de buiging echt van haar lange, lichte nek hebben. Totilas heeft meer ruimte tussen de kaken en een prima neklengte. Ik denk dat eigenlijk dat Dalera BB door haar lange hals en nek best lastig op lengte is te houden en zich heel makkelijk aan de hulp kan onttrekken door zich op te rollen.

Maar de hoofd-hals houding zelf is toch geen maat voor nageeflijkheid of durchlassigkeit?

Ja, wij handelen in sportpaarden en daar zitten ook (dek)hengsten bij.

Hoe bedoel je smal in de kaken? De ruimte tussen de linker- en rechterkaak? Ik heb nooit gehoord dat de afstand tussen twee kaken van invloed kan zijn op buiging.

Dat heeft de afstand tussen de kaak en de nek wel. Een zwaardere hoofd-halsverbinding, waarbij dus weinig ruimte is tussen kaak en hals, maakt het anatomisch moeilijker af te buigen en na te geven in de kaak, dan een lichte hoofd-halsverbinding, waarbij meer ruimte is tussen hals en kaak.

Een zwaardere hoofd-halshouding zorgt door vaak voor meer “tegendruk” dan een lichte hoofd-halsverbinding. Een paard met een lichte hoofd-halsverbinding zal juist weer eerder achter de teugel komen. Puur omdat deze ruimte er is.

Klopt dus dat Dalera moeilijker is op lengte te houden :) dat bedoelde ik echter niet. Ik bedoelde dat halslengte, halsvorm en hoofd-halsverbinding ervoor kunnen zorgen dat het beeld heel erg kan vertekenen. Een paard met een korte, zware hals, met een zware hoofd-halsverbinding kan optimaal gebruik maken van de lengte die er is en er toch korter uit zien dan een paard met een lange hals.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:19

Ben ik wederom met je eens, de bouw van de hals en nek is erg bepalend voor hoe het er uit komt te zien uiteindelijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:20

Voor degenen die meer willen weten van Baucher en zijn methode heb ik het volgende document op Google Books gevonden (ik weet niet of je persé een google account nodig hebt om het te lezen maar dat is de moeite waard om aan te maken).
Het is een in Engels vertaalde versie van de methode die Baucher heeft bedacht om een 6 weken durend traject op te stellen voor de cavalerie en bereden politie. De vertaling is gemaakt door een Amerikaan om de Baucher-methode te introduceren bij het Amerikaans leger in de tijd van Baucher zelf. Ook heel leuk omdat de methode meteen in een historisch perspectief wordt geplaatst, dus geen moderne bewerking maar de echte methode.
https://books.google.nl/books?id=iFUCAA ... &q&f=false

En het volledige werk van Baucher in het Frans (830 pagina's :oo ):
https://books.google.nl/books?id=4WYCAA ... er&f=false

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:20

lichtheid schreef:
996981 schreef:

Je denk nog steeds in dominantie zo.
Je denkt "een nieuw paard moet zich overgeven".
Dat hoeft helemaal niet, wanneer je dat idee totaal naast je neer legt en rustig naar dat nieuwe paard kijkt wat hij je "zegt" en dat respecteert dan legt hij zijn verdediging af en gaat naar jou luisteren.
Dat is niet gehoorzamen, hij gaat jou volgen en zo neem je rustig de leiding.

Dat wat ik als waarheid zie komt voort vanuit 55jaar ervaring waarvan ik een jaar of 10 workshops hoe gevaarlijke, moeilijke, probleempaarden om te zetten tot bruikbare dieren.
Ik ben er nooit één tegen gekomen die uiteindelijk gevaarlijk of moeilijk bleek, het was altijd of verdediging of frustratie of pijn.

Theorie heb ik ook bestudeerd, héél veel, dat hielp me om de werkelijkheid beter te begrijpen.

Goh dan zul je vast veel beeldmateriaal hebben. Ben heel benieuwd.