Oeps het gaat echt snel hier nu.
@ Elisa2, de vosmerrie liep zeker niet beter met lichtrijden. Wat niet goed te zien is op het filmpje is dat ik drijf met de zit, daardoor zie je ook iets meer aktiviteit in de achterbenen dan in de voorbenen terwijl ze dat in vrije beweging niet heeft. Met lichtrijden vind ik het lastiger om zithulpen te geven en raakt ze sneller uit balans. Ik ben ook 1 van de weinige personen, denk ik, die de nieuwe regel op wedstrijden, dat je zelf mag kiezen of je wilt doorzitten of lichtrijden een verademing vind. We zijn daarna met VWNW met haar aan de slag gegaan, dit was gewoon een filmpje omdat ik er weer op zat
Wat betreft dominantie en hiërarchie, deze theorie is inmiddels best wel achterhaald. De hiërachie van een kudde zit veel complexer in elkaar. Als ik even bij mij in de wei kijk, ik heb een trio van een 6 jarige vosmerrie, een 9 jarige zwarte merrie en een 16 jarige vosruin, die erg lang hengst is geweest. De zwarte merrie is wat men algemeen zou noemen, een dominante tante. Ook in het werk wordt alles ter discussie gesteld. De Vosruin is in de kudde ook altijd een dominant heerschap en hij had de zwarte er zo onder. De zwarte merrie wijkt voor hem bij het minste signaal, was even wennen voor haar maar wel een eye-opener

. De vosmerrie is er later bij gekomen, werd door haar vorige eigenaar omschreven als dominant paard. En deels lijkt dat te kloppen, de vosruin wijkt wanneer zij alleen maar een oor beweegt. Maar de zwarte merrie niet, de vosmerrie wijkt voor haar. Dus zwarte merrie wijkt voor vosruin, vosruin wijkt voor vosmerrie en vosmerrie wijkt voor zwarte merrie. ... wie is hier de baas?
Daarnaast is het niet mijn ervaring dat dominante dieren moeilijker durchlassig zijn te krijgen. Misschien duurt het wat langer voordat je ze voor je gewonnen hebt maar je hebt er, naar mijn bescheiden mening tenminste, zeker niet meer druk voor nodig, eerder minder.