Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:01

Waar is dat knopje mevr. Knollentuin?

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:03

Linksboven, bij je naam met dat zwarte bolletje op het rondjeAfbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:04

Of onderaan de bladzijde, hier...Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:06

Nou SinneJ.

Ik kan alleen maar mijn hand met je schudden.
Want zo denk ik er precies net zo over!

Duidelijkheid staat voorop. Maar wel zonder geweld.
Het verschilt dan natuurlijk ook per paard.

De merrie van mijzelf, hoeft maar een extra kuitdruk te vollen en gaat al.
Al werkt iets strenger in werken met de hand enkel averechts.
Maar ik heb ook een ruin gereden. Daar kon je echt een "deuk in trappen" als het ware. Die kon je wat harder behandelen.

De manier hoe, wat, waar, wanneer en waarom is het belangrijkste en het persoonlijkste.

Zo vriendelijk als het kan, zo streng als het moet.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:16

maralyn schreef:
Nou SinneJ.

Ik kan alleen maar mijn hand met je schudden.
Want zo denk ik er precies net zo over!

Duidelijkheid staat voorop. Maar wel zonder geweld.
Het verschilt dan natuurlijk ook per paard.

De merrie van mijzelf, hoeft maar een extra kuitdruk te vollen en gaat al.
Al werkt iets strenger in werken met de hand enkel averechts.
Maar ik heb ook een ruin gereden. Daar kon je echt een "deuk in trappen" als het ware. Die kon je wat harder behandelen.

De manier hoe, wat, waar, wanneer en waarom is het belangrijkste en het persoonlijkste.

Zo vriendelijk als het kan, zo streng als het moet.

Precies! Zo'n ruin heb ik nu dus ook, die is écht niet onder de indruk als je een keertje roept :o in het begin zeer frustrerend want ik ben zelf niet al te breed en sterk en hij kon als jonkie gewoon doorlopen als een stoomboot, of ik er nu voorstond of niet (of er al tierend bovenop zat). Maar nu is hij heel gehoorzaam, tot ik iets nieuw vraag :') en dan krijg ik een dwaze blik, en dan moet ik hem echt wel aanzetten tot actie, zelfde bij corrigeren; een keer hand opheffen weerhoudt hem niet van nog een keer te happen... maar dat soort corrigeren is steeds minder nodig. Het is wel zo dat ik steeds veeleisender word wat betreft reactie op hulpen (dat moet wel als je vooruit wilt in training) en hem daarop ook vaak even scherp moet zetten.

maar dat laatste zal wel iets universeel zijn, hoewel veel mensen beweren nooit hun paard te schoppen, aantikken of in de mond trekken...

edit: ik wordt... goed bezig Sinne
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 12-10-16 16:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:19

Och ik voel me soms zooo stom. Ik heb dat duzend keer gezien en mij nooit afgevraagd waar dat voor dient. [gelukkig heb ik meer verstand van......]

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:17

Even een vraagje hier omdat ik er via de zoekfunctie niks over kan vinden.

Ik heb mijn paard eindelijk zover dat ze op de volte kan lopen van mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel. Als ik nu een overgang wil maken in die buiging dan wil ze zich weer recht maken en valt op de binnenschouder. Sta ik dit niet toe dan maakt ze de overgang niet.
Vooral van draf naar stap is een probleem. Galop is nog te lastig op de volte.
Waarom is dit moeilijk voor haar?
Is het een kwestie van vaak oefenen of kan ik het haar met tussenstapjes wat makkelijker maken?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:57

Avanti schreef:

Ik heb mijn paard eindelijk zover dat ze op de volte kan lopen van mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel. Als ik nu een overgang wil maken in die buiging dan wil ze zich weer recht maken en valt op de binnenschouder. Sta ik dit niet toe dan maakt ze de overgang niet.
Is het een kwestie van vaak oefenen of kan ik het haar met tussenstapjes wat makkelijker maken?

Het hangt natuurlijk een beetje af hoelang u ermee bezig bent. Maar in principe kan men zeggen dat het voor elk paard moeilijk is. Ik kan het natuurkundig niet verklaren, behalve dat ik weet [uit ervaring] dat je op een motor echt niet in een bocht volop in de ijzers moet gaan. Dat is een garantie om lelijk op je snuit te gaan. Het ABS-systeem is er ook voor gemaakt om niet te blijven remmen tijdens richtingsverandering en zodoende een bestuurbaar voertuig te houden. [dus niet strikt genomen om een kortere remweg te krijgen]. Bedenk dat de massa van een paard toch veel kilo's is, die massa wilt sowieso rechtuit, maak men het moeilijker voor een paard dat is het automatisch dat het dier het zich liever 'gemakkelijker' maakt.
Ik zelf zou niet het ''en of het andere kiezen. Ik zou proberen eerst een halve overgang te maken en daarin het dier te houden in de positie die het had. Lukt dat, dan ga ik steeds verder en dan komt de harmonische overgang 'vanzelf'. Klinkt erg gemakkelijk, maar kost toch wel iets moeite. Zeker als het nu nog niet gelukt is. Maar als u de 'truc' eenmaal onder de knie hebt, [dat lukt u zeker] dan vraagt u zich later af [als uw kleinkinderen u diezelfde vraag stellen"]: "wat was eigenlijk het probleem?
Dit laatste is niet hatelijk bedoeld, maar juist om duidelijk te maken dat het gaat lukken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:55

Avanti schreef:

De verticale ophouding zou je ook kunnen toepassen..Dit voorkomt dat je paard " valt" op een schouder..

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:04

Geen kritiek, maar wat bedoelt u exact met een verticale ophouding?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:33

Jullie hebben weer veel geschreven zeg!

Picasso :o , dank :)

Darko, is was al fan van jullie, dat is niet veranderd :)

Pol, wat een chic veulentje!
Ik wil ook weer veulentjes :P

Knollentuin, volgens ben ik het nog nooit ergens mee oneens geweest met wat jij schrijft. Vind je bijdrages altijd heel zinvol. Nu ik lees hoeveel ervaring je hebt snap ik dat helemaal. Je bent gewoon echt een paardenvrouw +:)+ en dan ook nog een geweldige bijpassende kerel getroffen dus :D

Ik wilde ooit mijn paard weg doen, maar dat mag ik niet. Iets met ongenietbaar ofzo :=

S_Z, ben net je topic tegen gekomen.
Prachtige combinatie maken jullie.

Mijn les is goed bevallen. Hij heeft rustig afgetast, niets overhaast en prioriteiten op de juiste plek.
Merk op zo'n moment als je gevraagt wordt een oefening te rijden mijn paard toch nog net niet fijn genoeg aan het been staat en dat ik dan te veel ga wurmen.
Maar al met al een tevreden gevoel :j

Avanti, als ze recht kan zijn in de overgang kan ze zich strekken in het lijf. Met stelling en buiging moet ze quasi verzameld terugkomen. Ik zou haar gewoon nog even rechtstellen in de overgang anders gaat ze waarschijnlijk enkel over de schouder weg.
Ben je bekend met het principe 'bügeltritt"?
(Ook weer zo'n duits woord). Je kunt dan in de overgang ligt taktmatig "wandelen" in de beugels/ in de beugels treden.
Dat heeft vaak een magisch effect doordat je zelf je bovenbenen niet kunt klemmen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-10-16 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:36

Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Ben er nog maar net mee bezig hoor, maar merk dat het idd erg lastig is. Bedoelt u met een halve-overgang een schijnovergang?
Fijn ga ermee aan de slag.

Verticale ophouding is binnenhand hoger tegen de hals?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:38

Avanti, zie ook mijn edit. ( cross-post)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:40

De verticale ophouding: stel je voor je zit op de volte en je paard " valt" naar binnen..En stel dat we op de linkerhand rijden Door nu beide handen iets hoger in te stellen en beide handen in dit geval iets naar rechts te doen kun je je paard weer terug zetten op zn eigen lijn = de verticale ophouding..

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 00:21

Sizzle schreef:
Ben je bekend met het principe 'bügeltritt"?
(Ook weer zo'n duits woord). Je kunt dan in de overgang ligt taktmatig "wandelen" in de beugels/ in de beugels treden.
Dat heeft vaak een magisch effect doordat je zelf je bovenbenen niet kunt klemmen.

Verdomd -:(- , Potbliksem -:(- , ZUT ZUT SUPERZUT -:(- , Saint MILJAAR -:(- -:(- }:) =[de vierde van de Heilige Drie-Eenheid; God-de vader,God de Zoon en DE HEILIGE GEEST, ook de officieuze patroonheilige van Maastricht] Heb ik al die tijd mijn mond gehouden over een kernstuk van mijn rijden [en van meneer van Loon], komt mevr. Sizzle ermee aan +:)+ _O- . Weet u wel dat Bügeltrit helemaal niet klassiek is >;) , volgens de Professor >;) Dat is circusdressuur !!!!

Avanti schreef:
Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Ben er nog maar net mee bezig hoor, maar merk dat het idd erg lastig is. Bedoelt u met een halve-overgang een schijnovergang?
Fijn ga ermee aan de slag.

Verticale ophouding is binnenhand hoger tegen de hals?

Deze was voor mij bedoeld? Zo ja, inderdaad een schijnovergang, zodat u de kans krijgt het paard ontspannen te houden. En indien dat lukt [nu kruip ik Sizzly even voor] dan gebruik je Bügeltrit omdat je dan geen ophouding via de hand hoeft te geven.

pol1 schreef:
De verticale ophouding: stel je voor je zit op de volte en je paard " valt" naar binnen..En stel dat we op de linkerhand rijden Door nu beide handen iets hoger in te stellen en beide handen in dit geval iets naar rechts te doen kun je je paard weer terug zetten op zn eigen lijn = de verticale ophouding..

U bedoeld op een volte linkerhand, beide handen iets omhoog en dan naar rechts, dus naar buiten. Dat is de handeling? Heb ik dat zo correct begrepen?
Wederom geen kritiek, ik ken het zo niet, ik ben slechts nieuwsgierig; wat is precies het effect van de handen omhoog en dan; beiden naar buiten brengen, of is het iets dat in een beweging gedaan moet worden?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-10-16 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 berichten in korte tijd geplaatst samen gevoegd

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 05:53

Ik heb het zelfde probleem dat hij op de binnenschouder komt. Ik kan me vinden in het antwoord van pol. Echter vergeet niet je gewicht ook naar buiten te brenge. Ik rijdt sowieso met een ietswat hoge hand. Ga op je buiten zitbeen knobbel zitten. Breng je handen ook wat naar buiten en maak hem daar los. Dan kan hij niet op het binnen been vallen. De gewichtshulp is voor mij heel belangrijk gebleken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 06:07

Met de verticale ophouding kun je heel mooi het gewicht van de stelling verplaatsen, gewicht dus over de schouders verdelen ipv dat je paard bijvoorbeeld al zijn gewicht op het linker of rechterbeen gooit. Kadank: het is inderdaad iets wat je in de beweging doet. Handen iets hoger omdat: je meer stuurt vanuit de mondhoeken en zeker bij de verticale je een paard hebt wat erg "valt" je beide handen ook over de manenkam moet kunnen zetten. Uiteraard moet dit alles wel met gevoel gebeuren! Zodra je paard weer de juiste lijn + stelling te pakken heeft gaan je handen weer terug naar de normale positie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 07:30

Pol _O-
Sorry :D

De lijn herstellen door het verplaatsen van beide handen doe ik ook :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 07:59

Ahh bugeltritt, heet t zo? Dat wist ik niet. Maar ik gebruik het ook en probeer het ook door te geven in m'n lessen.
De handen naar buiten brengen doe ik ook, maar breng ze niet eerst omhoog.
Met zo een jong paard ga ik niet teveel op een volte of in een wending prutsen, idd schakelen, en dat hoeft maar heel klein te zijn
Niemand hoeft het te zien, als jij, de ruiter het maar voelt.
DarkoFoitzik, ik ga nooit in een wending op de buitenkant zitten, als er lengtebuiging is zit ik op de korte kant van de lengtebuiging.
Ga je wel op de lange kant zitten ga je in de lange - eigenlijk- op dat moment zwakke ontspannen spier zitten.
Dank sizzle voor compliment, leuk om te horen! Ik vind jouw posts ook altijd erg raak.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:18

Goh wat een eensgezindheid hier, gezellig hoor :) .

Maar die bugeltritt dat zou ik nog wel ietsje preciezer uitgelegd willen, dus, ik rij terug van draf naar stap en dan 'wandel' ik iets mee in de beweging, doe je dat dan door iets meer gewicht op je voetbal te nemen (dus ahw jezelf iets minder zwaar te maken met je zit ahw?). Of heb ik dit helemaal verkeerd begrepen?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:30

@knollentuin, maar als het paard niet loslaat en niet inbuigt is de buitenspier niet slap en ontspannen. dan bring ik juis tmijn gewicht naar buiten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:35

DarkoFoitzik schreef:
Ik heb het zelfde probleem dat hij op de binnenschouder komt. Ik kan me vinden in het antwoord van pol. Echter vergeet niet je gewicht ook naar buiten te brenge. Ik rijdt sowieso met een ietswat hoge hand. Ga op je buiten zitbeen knobbel zitten. Breng je handen ook wat naar buiten en maak hem daar los. Dan kan hij niet op het binnen been vallen. De gewichtshulp is voor mij heel belangrijk gebleken.

Beide handen naar buiten brengen helpt (binnenhand niet over de schouder) en vergeet niet je been erbij.
De buitenhand wat van de hals (om het paard te vertellen waar het heen moet).
Gewicht verplaatsen begrijp ik wel (vanuit de gedachte dat je paard zijn gewicht zal willen verplaatsen onder jouw gewicht). Maar overdrijf dat niet. Een beetje meer druk op de beugel volstaat.
Persoonlijk blijf ik er gewoon recht op zitten in de wending om mn paard niet te veel uit balans te brengen.
De verticale ophouding van Pol ken ik wel, niet als ophouding maar als teugelwerking "stuurmechanisme" en eenzijdig (dus met de binnenhand) Ik meen 3e of 4e? teugelwerking (e.e.a een paar pagina's al uitgelegd met plaatjes uit het "rode boekje". Daarmee laat je het paard meer gewicht op de buitenschouder nemen. Dus als je paard niet voldoende reageert met beide handen naar buiten te brengen met je been erbij, kun je daarbij ook je binnenhand wat hoger (dan de buitenhand) brengen bij het sturen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:04

:+ Grrrrrrrrrrr Maar ikke niet. OOOOrlog Ik doel op de "eensgezindheid" van Fransje70.
Nu rij ik altijd met een hoge hand, dat zou niet hoger kunnen.
Ik rij elke snelheids-vermindering op bügeltrit.
Maar ik dacht dat het probleem van Avanti is dat het paard zich quasi weert tegen het maken van een overgang in de wending. Mijn voorstel gaat er meer toe een [noodzakelijke] correctie voor te zijn. Als men weet dat het paard het gaat doen, tracht ik het paard zo te rijden dat het, of zich niet genoodzaakt voelt zich recht te maken en op de binnenschouder te vallen, of het eraan te hinderen het ongewenste uit te voeren.
Het is dus mijn eerste bedoeling dat ik het dier niet hoef terug te brengen op de lijn. MAAR als het is gebeurd, probeer is eerst de ontspanning te herstellen, dus staak de overgang en tracht naar het uitgangspunt terug te gaan. Doordat ik zelf elke overgang terug rij op bügeltrit, voorkom ik dat er verwarring ontstaat; in principe is de werking van de hand gereserveerd voor het bepalen van de positie van hoofd en hals. Ik vertraag op commando van bügeltrit lichter dan de vorige keer en waak ervoor dat het paard ontspannen blijft en in dezelfde houding, gesteld en gebogen. Pas dan breng ik mijn gewicht iets naar buiten, wat een richtingsverandering van de massa teweeg brengt, om het paard weer op de originele baan terug te brengen.
Ik moest even goed nadenken hoe ik dit probleem in precieze volgorde zou aanpakken. Sorry Avanti dat ik nu pas de volledige uitleg geef.
Knollenruin, weet u dat het om een jong paard gaat? Of lees ik ergens overheen?
Trouwens geef ik u geheel gelijk, volten zijn tamelijk belastend, ik zou die niet zoveel maken. Belangrijker is dat de achterhand zich beter ontwikkelt. Dat voorkomt ook veel van de problemen in de volten.
Wederom, dit is mijn praktijk. Maar dat wil niet zeggen dat een andere aanpak niet of slechter zou werken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:08

Nee ik weet niet dat het om een jong paard gaat, ik ga daar gemakshalve vanuit, als ik verhaal lees van avanti, misschien is het paard ouder maar nog jong in africhting?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:21

@Kandankovic: wending voorbereiden uiteraard (die vergat ik er nog bij te vermelden :D :D ) Beter voorkomen dan genezen.