Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
maralyn schreef:Nou SinneJ.
Ik kan alleen maar mijn hand met je schudden.
Want zo denk ik er precies net zo over!
Duidelijkheid staat voorop. Maar wel zonder geweld.
Het verschilt dan natuurlijk ook per paard.
De merrie van mijzelf, hoeft maar een extra kuitdruk te vollen en gaat al.
Al werkt iets strenger in werken met de hand enkel averechts.
Maar ik heb ook een ruin gereden. Daar kon je echt een "deuk in trappen" als het ware. Die kon je wat harder behandelen.
De manier hoe, wat, waar, wanneer en waarom is het belangrijkste en het persoonlijkste.
Zo vriendelijk als het kan, zo streng als het moet.
Avanti schreef:Even een vraagje hier omdat ik er via de zoekfunctie niks over kan vinden.
Ik heb mijn paard eindelijk zover dat ze op de volte kan lopen van mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel. Als ik nu een overgang wil maken in die buiging dan wil ze zich weer recht maken en valt op de binnenschouder. Sta ik dit niet toe dan maakt ze de overgang niet.
Vooral van draf naar stap is een probleem. Galop is nog te lastig op de volte.
Waarom is dit moeilijk voor haar?
Is het een kwestie van vaak oefenen of kan ik het haar met tussenstapjes wat makkelijker maken?
Avanti schreef:Even een vraagje hier omdat ik er via de zoekfunctie niks over kan vinden.
Ik heb mijn paard eindelijk zover dat ze op de volte kan lopen van mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel. Als ik nu een overgang wil maken in die buiging dan wil ze zich weer recht maken en valt op de binnenschouder. Sta ik dit niet toe dan maakt ze de overgang niet.
Vooral van draf naar stap is een probleem. Galop is nog te lastig op de volte.
Waarom is dit moeilijk voor haar?
Is het een kwestie van vaak oefenen of kan ik het haar met tussenstapjes wat makkelijker maken?
Sizzle schreef:Ben je bekend met het principe 'bügeltritt"?
(Ook weer zo'n duits woord). Je kunt dan in de overgang ligt taktmatig "wandelen" in de beugels/ in de beugels treden.
Dat heeft vaak een magisch effect doordat je zelf je bovenbenen niet kunt klemmen.
Avanti schreef:Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Ben er nog maar net mee bezig hoor, maar merk dat het idd erg lastig is. Bedoelt u met een halve-overgang een schijnovergang?
Fijn ga ermee aan de slag.
Verticale ophouding is binnenhand hoger tegen de hals?
pol1 schreef:De verticale ophouding: stel je voor je zit op de volte en je paard " valt" naar binnen..En stel dat we op de linkerhand rijden Door nu beide handen iets hoger in te stellen en beide handen in dit geval iets naar rechts te doen kun je je paard weer terug zetten op zn eigen lijn = de verticale ophouding..
DarkoFoitzik schreef:Ik heb het zelfde probleem dat hij op de binnenschouder komt. Ik kan me vinden in het antwoord van pol. Echter vergeet niet je gewicht ook naar buiten te brenge. Ik rijdt sowieso met een ietswat hoge hand. Ga op je buiten zitbeen knobbel zitten. Breng je handen ook wat naar buiten en maak hem daar los. Dan kan hij niet op het binnen been vallen. De gewichtshulp is voor mij heel belangrijk gebleken.