Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:39

Ik zie de spanning voornamelijk in zijn uitdrukking. Op de eerste foto is het wel duidelijk beter dan op die oudere, maar ik denk nog steeds spanning te zien in zijn (open?) mond, neus en blik. Goed dat je al heel bewust bezig bent om niet teveel met de voorkant bezig te zijn. Of nou ja, uiteindelijk moet zijn neus wel omlaag en naar voren, maar dat zal hij pas doen als ie achter er goed onder zet. Probeer vooral het ritme in de gaten te houden. Het is fijn als hij uit zichzelf voorwaarts wil, maar probeer te voorkomen dat hij het tempo overneemt. Kies één ritme en probeer dat vast te houden bij alles wat je doet. Dat creëert ook rust bij het paard, waardoor hij uiteindelijk eerder zal ontspannen.

Ik denk ook dat het juist niet verstandig is om te snel teveel dingen achter elkaar te doen. Je kunt beter rust proberen te creëren door langere tijd hetzelfde tempo aan te houden, waardoor hij daarin kan ontspannen. Overgangen zijn al lastig voor paarden die wel helemaal bevestigd zijn in de stretch, laat staan voor paarden die nog zoekende zijn, zowel qua houding als qua tempo.

Badeendje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:07

Simpelman, tijd voor een clinic haha. Nee, helaas, ik weet dat je anoniem wil blijven, maar toch lijkt het me gaaf.

Loveuggs, heb je ook een filmpje? Ook van deze foto valt niet veel te zeggen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:11

Bedankt voor de super leuke reacties allemaal! Ik kom net thuis van een dagje Efteling (ik heb vanochtend toen ik het filmpje kreeg deze heel snel gekeken en gepost hier voordat ik weg ging) en dit is wel heel leuk thuis komen zo :D

Morgen zal ik weer verder lezen en ook naar de foto's kijken die gepost zijn. Nu ga ik even relaxen en dan snel naar bed.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:28

Sinds kort heb ik eindelijk weer een eigen paard dat geschikt is om te rijden! Het is een oude dame van 25, met in het verleden een succesvolle dressuurcarriere. Ze is nog goed vitaal en gezond. Wel zie je haar leeftijd en de gevolgen van al een tijd niet werken. Bespiering van de bovenlijn en hals is er nauwelijks. Echt aan het werk zetten ga ik niet meer met haar doen, denk dat ze dat ook niet meer aan kan. Haar luchtpijp/slokdarm voelt erg hard. Denk dat het kraakbeen daar verkalkt is.
Ze gaat vooral met mij mee op buitenritten. Maar om haar zo lang mogelijk gezond te houden, zet ik haar daar wel stukken aan het werk door vwnw te rijden. Rekken en strekken is volgens mij altijd goed. Moet alleen nog op zoek naar m'n goede teugels. Die zijn om een of andere reden spoorloos en de normale teugels zijn veel te kort. Toch raar dat standaardteugels zo snel te kort zijn.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:23

Gisteren heb ik mijn touwteugels gebruikt en ik moet toegeven langere teugels zijn echt veel fijner!

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:48

Wat ik trouwens grappig vind , dat ondanks dat ik de uiterste stretch niet meer gebruikt heb , mijn trainingspaarden als mijn lespaarden het wel direct oppakken .
Valt me op dat vooral spanningspaarden hier erg baat van hebben.

Wat is de relatie van bouw tegenover het makkelijk kunnen vwnw rijden .
Kan iemand mij dat vertellen ?

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:23

monica1978 schreef:
Wat is de relatie van bouw tegenover het makkelijk kunnen vwnw rijden .
Kan iemand mij dat vertellen ?

Ik ben geen deskundige, maar mijn ervaring is dat juist de 'kortere' (niet te lang in de rug) paarden gemakkelijk vwnw rijden.

Maar ik ben wel benieuwd wat de ervaring van anderen is en of we inderdaad een relatie daartussen kunnen leggen.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:16

Mijn paard is lang in de rug, maar ze is ook niet erg opwaarts gebouwd. Ik denk dat dat er ook wel mee te maken heeft?

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:00

Ik zou denken dat paarden met opwaarts gebouwd front in combie weke rug de meeste moeite hebben
Ik heb een paard met lange strakke rug (vroeger een onderhals) die het vwnw zeer makkelijk doet.
Een korte ( half hafflinger half arabier) die veel moeite er mee heeft.
Een combie half paard met strakke rug en wat korte hals die dit moeilijk vind maar t wel fluitend kan ( nooit geleerd staker)
Daarnaas rij ik een half gelderse (z2) die dit n 1 x erg makkelijk op pakte .

Hoe is de ervaring met paarden die op de kop gebouwd zijn ?
En met het evt weer oprichten .

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:12

monica1978 schreef:
Hoe is de ervaring met paarden die op de kop gebouwd zijn ?
En met het evt weer oprichten .

Het voorwaarts neerwaarts pakt ze goed op, heeft ze eigenlijk vanaf het begin al gedaan, nageven deed ze wel altijd maar het oprichten was (en is) een groot probleem. Nu gaat dat wel al stukken beter dan eerst, maar het kost tijd :P

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:35

Milkberry schreef:
Mijn paard legt zijn gewicht heel erg op zijn linkerbeen (omdat hij voorheen vast zat links, die blokkade is weg, maar hij denkt nu dat naar links lopen recht is). Voor hem is naar links lopen dus "in evenwicht". Terwijl hij eigenlijk helemaal niet in evenwicht is. Door die kussentjes onder de voeten moet hij heel erg zoeken naar zijn evenwicht.
Dan wordt hij meer bewust van wat zijn eigen lichaam doet. En als hij het evenwicht heeft gevonden, kan hij veel beter ontspannen. Zijn hals zakte ook echt een stuk meer elke keer dat hij weer op die kussentjes had gestaan.

En indd ik heb les van Tessa Roos. Helemaal leuk! Nu anderhalf jaar ongeveer. Ik ben helemaal verkocht.

Leuk! Tessa is super, ik had vroeger (10 jaar geleden?) altijd les van haar, toevallig paar maanden geleden nog eens, maar ze woont vrij ver weg. Altijd fijn om zo bewust aan je houding te werken :j
Ik was heel benieuwd naar de sure foot clinic, maar ik kon het jammer genoeg niet inpassen.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:54

wat zijn jullie streng voor love uggs.
Ik zie een vriendelijke verbinding tussen elleboog en schuimende mond, een amazone die duidelijk niet probeert te dwingen. . ..
Natuurlijk wil je altijd beter , maar de buikspier is aangespannen en de combinatie heeft plezier.
De blik vind ik juist zacht en de oren zijn naar de amazone gericht. Er mag nog wat meer blijheid aan komen, maar de amazone is al veel blijer en als t paard meer voor de loodlijn dutft te gaan komt dat ook wel.

Zelf zou ik wachten met te veel te willen trainen. Eerst vertrouwen en communicatie winnen. Dus geen overgangen, ze mislukken voorlopig toch, alleen joggen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:08

Sanne, wendy murdoch komt regelmatig naar Nederland. Dus volgende keer?

Ik ben een paar jaar geleden een keer wezen kijken bij tessa toen Ross Lewis clinics gaf. Dat vond ik trouwens ook een fijne manier van rijden. Ook alles op basis van ontspanning en losgelatenheid.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:09

marietta schreef:
Ik zie een vriendelijke verbinding tussen elleboog en schuimende mond, een amazone die duidelijk niet probeert te dwingen. . ..
Natuurlijk wil je altijd beter , maar de buikspier is aangespannen en de combinatie heeft plezier.
De blik vind ik juist zacht en de oren zijn naar de amazone gericht. Er mag nog wat meer blijheid aan komen, maar de amazone is al veel blijer en als t paard meer voor de loodlijn dutft te gaan komt dat ook wel.

Zelf zou ik wachten met te veel te willen trainen. Eerst vertrouwen en communicatie winnen. Dus geen overgangen, ze mislukken voorlopig toch, alleen joggen.

Dank je wel! Dat is ook wat ik zie zegmaar. Paard is gewoon lekker geconcentreerd en ontspannen, 10000 maal beter dan een maand geleden. Dat we er nog lang niet zijn dat weet iedereen die ons ziet rijden :') maar ik durf vol overtuiging te zeggen dat we op de goede weg zijn. Ik wil eerst (wederzijds) vertrouwen, en relaxed rond kunnen rijden zonder een paard dat alle kanten op vliegt, en ik denk dat ik inmiddels mag zeggen dat dit nu wel het geval is. Ik vind ontspanning dan nog belangrijker dan het actiever rijden en van de voorhand afkomen. Vanaf hier kunnen we weer verder, we krijgen les, diegene die ons les geeft geeft celien ook les, zij kent hem net als celien door en door, en als ik toevallig rijd als zij langs de bak zit krijg ik regelmatig nog even wat tips naar mn hoofd geslingerd als ik ergens tegenaan loop. Heb nergens haast mee, alles op zn tijd en in zn eigen gangetje. Waar het mij vooral om gaat is dat wij als combinatie vooruit gaan, en er is niemand die me wijs kan maken van niet :+ ondanks de goede bedoelingen vind ik het best jammer dat jullie blijven hangen in waar JULLIE mee bezig zijn. Niet waar IK met yank mee bezig ben..

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:30

Met de vorige Sure Foot clinic moest ik werken. Maar als Wendy Murdoch er weer is, wil ik ook mijn hoofd even om het hoekje steken.
De manier van ross lewis vind ik ook fijn. Tessa geeft ook veel les vanuit ontspannenheid. En daarbij is ze ook nog heel consequent. En als ik iets niet snap,zal ze me op honderd manieren proberen uit te leggen wat ik moet voelen ;)
Ik kan haar aan iedereen aanraden haha.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:02

LoveUggs schreef:
marietta schreef:

Dank je wel! Dat is ook wat ik zie zegmaar. Paard is gewoon lekker geconcentreerd en ontspannen, 10000 maal beter dan een maand geleden. Dat we er nog lang niet zijn dat weet iedereen die ons ziet rijden :') maar ik durf vol overtuiging te zeggen dat we op de goede weg zijn. Ik wil eerst (wederzijds) vertrouwen, en relaxed rond kunnen rijden zonder een paard dat alle kanten op vliegt, en ik denk dat ik inmiddels mag zeggen dat dit nu wel het geval is. Ik vind ontspanning dan nog belangrijker dan het actiever rijden en van de voorhand afkomen. Vanaf hier kunnen we weer verder, we krijgen les, diegene die ons les geeft geeft celien ook les, zij kent hem net als celien door en door, en als ik toevallig rijd als zij langs de bak zit krijg ik regelmatig nog even wat tips naar mn hoofd geslingerd als ik ergens tegenaan loop. Heb nergens haast mee, alles op zn tijd en in zn eigen gangetje. Waar het mij vooral om gaat is dat wij als combinatie vooruit gaan, en er is niemand die me wijs kan maken van niet :+ ondanks de goede bedoelingen vind ik het best jammer dat jullie blijven hangen in waar JULLIE mee bezig zijn. Niet waar IK met yank mee bezig ben..

Maar LU, niemand is er hier op uit om jou de grond in te boren, we zijn allemaal bezig met hetzelfde doel: fijn rijden. Iedereen heeft zo zijn eigen manier om daar te komen, waardoor tips ook vanuit die visie worden gegeven. In dit topic gaat het vooral over het beginnen met stretchen en van daaruit oppakken, het is dan ook logisch dat je tips krijgt op die manier. Ik ken je nog van het vorige topic en weet dat je ontzettend je best doet, maar blijf je blik open houden, voor ieders commentaar. Ik weet dat het moeilijk is, ik ken je frustratie, maar zet deze weer om in motivatie om weer verder te leren en weer meer kennis en kunde te krijgen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:24

Oh maar dat doe ik ook. Ik vond alleen het oude topic fijner omdat er daar echt naar ieder persoon op zichzelf werd gekeken. Waar staan zij? Hoever zijn zij als combi? Dat mis ik hier. Er zitten heel veel andere mensen in, een groep mensen die anders kijkt. Dit vind ik niet verkeerd, maar ik vind het wel heel jammer dat (voor mijn gevoel) het oude topic zo is overgenomen en stil ligt. Dat vind ik echt heel jammer. Waarom dan niet de manier van kijken, zoals in het oude topic? Dit topic werd geopend zodat er meer discussies gevoerd konden worden. Niet voor een hele andere manier van kijken. Dit vind ik jammer, want voor mijn gevoel schiet ik hier veel minder mee op dan de manier hoe er voorheen gekeken werd en tips gegeven werden. Ik plaatste altijd vol enthousiasme mijn foto's in het oude topic. Nu plaats ik ze, en durf ik eigenlijk niet te kijken naar het commentaar op mijn foto's..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:31

Maar je hebt de foto's wel hier geplaatst en niet in het andere topic terwijl je hier al kan lezen dat de meeste bezig zijn met vwnw/stretchen en dat dat niet terug te zien is in jou foto.
Zou dan proberen het andere topic weer leven in te blazen ipv in een topic wat een heel andere kant opgaat foto's te plaatsen.

Ik lees met plezier mee en kijk ook met veel plezier naar de filmpjes Horseware etc. Maar ik post voorlopig echt geen foto's hier... Gewoon omdat ik wel weet dat het hier nog niks aan heb.. Ik heb gewoon meer aan veel erover lezen en mijn instructrice. En vooral veel luisteren naar de paarden die ik rijd.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:35

In het vorige topic mocht er op een gegeven moment niet meer uitgeweken worden naar theoretische posts, ik begrijp wel dat dit topic er is en ben er ook blij mee, want ook theoretische uitleg is belangrijk in mijn ogen. Als je het vorige topic echt graag actief wilt maken kan je misschien zelf ook je eigen foto daar posten? Ik denk dat vrijwel alle oud-lezers daar nog wel een stipje hebben staan :).

Ik denk dat je het commentaar niet te zwaar moet opvatten. We willen allemaal het liefst gewoon knettergoed paardrijden, allemaal valegro's op stal hebben staan en net zo goed weten te rijden als charlotte, of ingrid klimke, of will faerber, of wie dan ook! Alleen soms denk je dat je al heel ver bent en als je objectief kijkt valt het dan misschien toch een beetje tegen. Geen zorgen, dat is niet erg, alleen al het feit dat je weer weet aan welke dingen je moet werken zorgen ervoor dat je weer verder kan! Je kent de plaatjes vast wel, van onbewust-onbekwaam naar onbewust bekwaam. Soms denk je, hey, ik snap het allemaal, ik ben er bijna! En dan komt die reality-check, dat je er nog niet bent en dat er nog heel veel te leren valt. Vat niet alles op als kritiek, iedereen wil elkaar hier graag helpen en dat wordt niet altijd in het meest subtiele pakketje gebracht, maar niemand is erop uit om jou te kwetsen! Ik vind het al super dapper van je dat je je foto's hier plaatst, ik durf dat zelf namelijk niet zo goed.

Wat wil je graag horen over je plaatje, wil je dat iemand hem bijvoorbeeld intekent met lijntjes zoals we dat in het vorige topic deden? Wil je praktische tips of enkel een evaluatie van de foto? Heb je misschien ook nog filmmateriaal?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:45

Maar ik snap niet wat er mis is met hier foto's plaatsen met daarbij het idee gewoon de tips te krijgen op mijn foto, wat voor mij van toepassing is. Dit was tenslotte net als in het vorige topic de insteek, alleen mocht er hier meer discussie komen ipv het oude topic.

@Lollieloes, thanks. Wat ik graag terug zou zien in dit topic, zodat het oude topic hier verder kan (zoals in eerste instantie de insteek van Simpelman was, met meer ruimte voor discussie), is dat er idd gekeken word naar de combinatie. Gewoon; wat zie je? Wat moet er beter? De lijntjes die zie ik zelf denkbeeldig in mijn hoofd :+ Dus ik weet wat er wat dat betreft niet goed aan is. Tuurlijk zijn er dingen waar ik aan moet werken met hem. Maar wat ziet een ander? Wat kan ik daar aan doen? Hoe bereik ik dat? Ik heb niets aan 2 posts over dat ik moet stretchen met hem. Ik ben al blij dat er tempo controle is, en dat hij ontspant. Stretchen is niet de volgende stap in mijn ogen. In mijn ogen is de volgende stap het schakelen en daarin de ontspanning behouden. Dan gaat vanzelf dat neusje er wat uit en krijg je ineens een heel ander beeld.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:46

LU, zoals ik de feedback op jouw input las was dit opbouwend bedoeld. Wellicht dat dit hier en daar wat kort door de bocht was geformuleerd. We proberen hier allemaal het beste uit onszelf, ons paard en elkaar te halen. Ik zeg : goed bezig en ga lekker door en plaats over een paar weken nog eens wat beeldmateriaal ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:49

Zou ik ook zeker doen hoor! Ik vind het alleen vervelend dat ik zelf echt eerst een paar keer moet slikken voor ik hier durf te kijken als ik wat gepost heb. Puur omdat het onwijs veranderd is in hele korte tijd. Ik stel het ook echt wel op prijs, alleen heb ik dan liever iets waar ik nu wel echt eerst wat aan heb, en niet iets waar ik voorlopig nog niet ben met hem.. :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:04

Maar dit topic is geen vervanging van het andere topic? Het is een toevoeging. Ik lees vol enthousiasme mee, maar post ook niks hier.

Vind jouw foto's dus echt beter bij het andere topic passen LU, jammer dat het even stil ligt, maar dat komt wel weer. Zelfs grote kans dat een deel van de oude garde zich weer meldt! ( *\o/* )

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:22

Bedankt allemaal voor de leuke reacties :D Ik ben er zelf ook erg blij mee. Mijn paarden gaan met de dag vooruit. Vroeger was het altijd maar afwachten hoe ze die dag te rijden waren; het wisselde nogal per dag. Nu is iedere dag vrijwel hetzelfde en kan ik meestal doorborduren op waar ik de vorige dag geëindigd ben. De overgangen lijkt hij nu ook te begrijpen; die gaan een stuk beter. Ik vraag me alleen af: heeft iemand enig idee hoe je op de juiste manier achterwaarts moet? Laat dat nou iets zijn wat ik in geen enkel WF filmpje kan vinden.

Een Arttoride trainer worden zou natuurlijk helemaal geweldig zijn :D Wie weet ga ik dat nog weleens nastreven. Ik vind het erg leuk om andere mensen te helpen en doe dat nu ook regelmatig.

@Damian23: mijn verloofde herkent zich volledig in wat jij schrijft :') Hij wordt gek van "Hello this is Will Faerber from arttoride" :')

@Celiien: ik ga mee met wat de rest gezegd heeft. Prfobeer meer lengte in de hals van je paard te krijgen en goed de neus vóór de loodlijn te rijden. Je zult een wereld van verschil voelen. In het begin is het onwennig maar als je paard het begint te begrijpen voel je de rug omhoog komen en voel je dat je paard gaat swingen onder je. Ik vind dat nog steeds een bijzondere ervaring.

@LoveUggs: ik vrees dat ik je niet kan helpen want ik ga mee met de rest. Na meerdere manieren van rijden geprobeerd te hebben vind ik de Will Faerber manier de enige manier die me echt brengt wat ik zoek. En dat begint nu eenmaal in de stretch. Wil je niet werken naar de stretch met je paard is dat uiteraard helemaal prima maar dan heb je helaas niets aan mij...

Ik zou het overigens jammer vinden als mensen hier geen eigen foto's en filmpjes zouden durven plaatsen omdat er gevreesd wordt voor het commentaar. Voor mij gaat het er sowieso niet om hoe ver je bent. Veel belangrijker is of je op de goede manier bezig bent. Wat de goede manier is, daar kunnen de meningen natuurlijk over verschillen. In dit topic lijken de meesten inderdaad voor de WF manier te zijn, dus de kans is erg groot dat stretchen als advies gegeven wordt om aan te werken. Maar iemand afkraken of onrealistisch commentaar geven, dat zal ik sowieso niet doen en ik verwacht ook niemand anders hier. Persoonlijk vind ik dit een fijn topic waar je niet afgekraakt wordt zoals op sommige andere plekken op bokt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:23

Hebben jullie trouwens ook dat paardrijden zo verslaven wordt met deze manier van rijden? Ik moet de tijd in de gaten houden tegenwoordig want anders zou ik er zo 2 uur op zitten :')