[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 23:39

S_en_Z schreef:
[ Afbeelding ]
Zweefmomentje <3 naar mijn gevoel was ze hier erg fijn. Lijn elleboog-bit niet kaarsrecht. Volgens mij had ik hier in m'n gedachten nog twee Zweepjes vast haha. Wel verbaasde ik me dat het me lukte mijn balans te houden met kuiten terug en hakken laag! (Heb korte spieren. Was mijn uitdrukken al aan t oefenen op stoepranden en heb best wel wat spierpijn en krampen gehad.) Heb meer momenten dat lijn elleboog-bit wel keurig was maar vond dit momentje wel fraai. Ze was mooi naar mijn hand toe. Is ietsjes achter de ll. maar mijn inziens niet storend veel.

[ Afbeelding ]
Halsje strekken. Voor mij is dit hét bewijs dat ze mooi naar mijn hand was. Zya heeft de lengte mooi opgezocht. Zou nog lager kunnen/mogen maar dan moet ik echt m'n teugel in 1 hand nemen omdat ik geen lengte over heb. (En dan zijn dit vrij lange teugels. Met mijn vorige paard (scheelde in schoft naar 5 cm maar in lengte 20cm. ) Die was echt kort vergeleken met Zya)

Ruimte en voorwaarts. Zonder sporen, zonder zwepen.

We hebben in het 20x20 stukje gereden naast de dressuurring voor morgen. Lekker veel geschakeld, zaten echt fijne stukken tussen. Rest vd foto's moet ik nog uitzoeken.

Ik vind het erg fijne foto's :j! Je eerste foto lijkt het alsof je je armen heel gek naar links (?) doet... Kan dat kloppen? Of vertekent dit?
Ik vind hier trouwens wel duidelijk te zien dat ze niet 'chacherijnig' of 'boos' kijkt, maar dat ze lekker geconcentreerd loopt! :j

Tweede foto vind ik er ERG fijn uitzien! Je ziet echt dat ze het even fijn vind de hals te strekken. Lekker dat oogje dicht, oortjes opzij, neusje eruit@! <3 helemaal fijn zeg!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 23:44

_Jody_ schreef:
Ik volg het topic natuurlijk nog niet zolang, maar liep met rijden ergens tegenaan en vroeg mij af hoe jullie dit zouden oplossen. Paard in kwestie begint nu lekker te zakken en over de rug te lopen enzo. Hij heeft zijn hoofd dan mooi laag, maar zodra ik been geef om aan te draven gooit hij eerst zijn hoofd omhoog, draaft aan, loopt een paar passen en wil dan pas weer zakken. Zat zelf te denken om dan met je zweepje een tikje te geven dat hij voorwaarts gaat op je been, dat hij weet dat hij moet vertrekken van achteren. Maar vaak als je een tikje geeft krijg je een reactie naar voren en dat wil je natuurlijk ook, maar ja als hij naar voren gaat, gaat dat hoofd om meteen omhoog, iemand enig idee hoe je dit netjes op kan lossen?

Overgangen. Zou mijn manier zijn dan. Dat omhoog gooien met het hoofd laat zien dat hij niet aan je been is, of toch nog een stukje spanning.
Loopt je paard in stap wel lekker aan je been? Als jij aan het stappen bent, kan je dan makkelijk een pasje harder stappen zonder heel veel aan te moeten drijven? Dus op een simpele kuitdruk? Hoe reageert je paard daarop? Moet je er eerst 3x voor aan sporen bij wijze van spreken of vertrekt hij direct? Ik zou daar eerst naar kijken. Eerst daarmee aan de slag. Als dat lekker gaat, ga je dit doortrekken naar de draf. Als jij aan draaft en zijn hoofd vliegt de lucht in, maak je een overgang terug naar stap. Zorg je dat hij weer ontspannen loopt, en aan je been is, en vervolgens draaf je weer aan. Net zo lang tot hij lekker je hand op blijft zoeken. Dus ook fijn aan de teugel blijft lopen TIJDENS je overgang. Lekker veel schakelen en doen. Dat zou mijn manier zijn.

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:11

Het hoofd omhoog komt voort uit onbalans. De meeste paarden hebben dat in het begin, wat kan werken is actiever stappen en zo de overgang iets minder groot maken. Echter zal je hier tijd en geduld voor moeten hebben, als het paard sterker wordt komt dat vanzelf. De overgang terug actief houden kan ook een goede training zijn, vaak vinden paarden dat makkelijker om de hand te blijven volgen. Belangrijk is dan dat je de overgang eerst groot maakt, langzame lichtzijden maar met behoud van activiteit, je kunt zo namelijk op je zit terug rijden maar met je been eraan blijven. Hand iets sluiten in het begin maar als ze het door krijgen kun je later gewoon contact houden. De overgang mag in het begin heel lang duren, als je maar op die activiteit blijft letten. Rijd ook een paar keer schijnovergangen om actief te blijven en het paard te leren wachten. Als je stapt blijf dan meteen goed letten op die activiteit. Mis je op het laatst weer activiteit, rijd dan weer weg.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:25

@ LU

Mnee. Heb m'n handen bij elkaar en voor me uit. Wat jij ziet is dat ik m'n polsen schuin naar boven heb ipv polsen naar buiten en duim hoog. Niet echt pianohandjes maar ook geen "vuistjes".

Voor mij wel functioneel en ik zet mijn handen niet vast dus ik stoor me er niet aan :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 00:43

Ahh, okee! Ik vond het al zo raar, niet storend, maar het lijkt heel erg alsof je je binnenteugel heel erg naar buiten hebt... Maar dat kan wat vertekenen natuurlijk :+

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:59

Is er verder niemand die over mijn foto wat te zeggen heeft 3 pagina's terug? :(
Beetje stom dat ik het zo vraag maar vind het toch wel jammer.. :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:50

Vind hem mooi ruim stappen flooredking. Hij knikt iets veel af maar goed. Mag de pret niet drukken. Lijkt alsof je hier met je linkerhand iets meer deed als ik naar het bakstuk kijk en hij volgens jou niet hing.

Best een fijn plaatje. Weinig commentaar is meestal goed hoor ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:06

Heb even een tijdje in de meeleesmodus gezeten omdat ik het gevoel heb dat ik niet zo veel toe kan vorgen hier :+
Jullie weten allemaal al zo enorm veel!

SenZ wilde wel even zeggen dat ik jouw paard erg fijn vindt lopen!
Hoop dat ik dat ooit ook voor elkaar ga krijgen :)

Jij hebt het wel steeds over het bakstuk, maar niet bij elk hoofdstel zit dat gelijk met de neusriem?
Bij die van mij in ieder geval niet, dat zal dus wel aan het hoofdstel liggen..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:49

Niet exact. Maar hij ligt er in ruste ook geen 5 cm achter ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:51

Vijf cm is misschien wat veel maar bij mijn hoofdstel (Rosner cobmaat) ligt het bakstuk van de neusriem toch wel een paar cm meer naar voren dan die van de bitringen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:54

Ja bij mij ook hoor.

Maar wanneer er meer druk op t bit staat gaan de stukken bovenin uit elkaar en komt ie verder weg van de neusriem dan hij in ruste is. Kan straks wel even kijken of ik duidelijker kan laten zien wat ik bedoel. Ga nu even naar paardlief

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:54

Wat bof ik met zo'n lief paard zeg! <3
Ik was al op stal, had Gas al van top tot teen gerost, ik vermoed dat hij net geen kilo lichter is van al dat haar dat eraf kwam. Nu zijn wintervacht er steeds meer af gaat, komen er witte vlekjes tevoorschijn := meneer word echt oud.. Haha.
Maargoed ik had hem dus al gepoetst toen ik een berichtje kreeg of mijn buurmeisje van 9 nog een keertje mee mocht naar Gas. Dus zo gezegd zo gedaan, en haar moeder bracht haar naar stal. Heb mijn buurmeisje duidelijk verteld dat ik eerst zelf ging rijden. Dus nadat we hem gezadeld hadden ben ik zelf eerst lekker gaan rijden. Echt heerlijk gereden, ondanks dat hij wat last had van struikelen. Hij kwam lekker om mijn binnenbeen heen, en ik kon hem fijn met stelling rijden. Hij zocht lekker mijn hand op, maar er was iets waarin hij niet helemaal los kon laten, waardoor hij zijn hoofd er nogal uit trok. Maar ondanks dat heel fijn gereden. Linker galopje was wat lastig, maar rechtsom ging erg fijn.
Dan nu waarom ik zo blij ben met mijn lieve ventje!
Mijn buurmeisje heeft laten we zeggen: geen ervaring. Ja een beetje rondstappen op een pony, en 1x gedraafd te hebben op Gas.. Ze pakt het erg fijn op, en heeft het lichtrijden aardig onder de knie, maar voor het fijne is Gas net wat te groot voor haar om op te leren rijden. Ze had een eigen cap gekregen, en echte paardrijlaarzen, dus ze was helemaal blij. Ze gaat op les. Ik heb Gas aan de longeerlijn lopen als ze erop zit, en het fijne is dat hij mijn stemhulpen verkiest boven haar hulpen. Hij ging wat te hard waardoor ze behoorlijk ging stuiteren, en klapperbeentjes kreeg.. "Ik val! Ik val!" Riep ze, en na een simpele "Hoooo" uit mijn mond, ging mijn ventje netjes over in stap! <3 hij is zo lief met kinderen! Vervolgens hebben we hem weer afgezadeld in de bak om even te rollen, en was ze niet bij hem weg te krijgen. Heerlijk dier dat ie is, ging lekker met haar staan kroelen in plaats van rollen! :+

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:04

Mag een ruin van 4,5 gaan bijrijden.
We moeten nog een afspraak maken om te kijken of het wel gaat. Anders zijn er nog wel andere optie's :) natuurlijk alles onder begeleiding :j
Het is mijn oude instructrice, erg leuk :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:07

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:35

zo ligt ie bij mij ook ongeveer

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 00:54

Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-05-13 01:08, in het totaal 3 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 01:03

Destino schreef:
S_en_Z schreef:
Niet exact. Maar hij ligt er in ruste ook geen 5 cm achter ;)

Nee 5 cm niet idd, maar wel een groter stuk dan op jouw foto's iig : http://i1160.photobucket.com/albums/q48 ... G_9874.jpg
Maar dat ligt denk ik aan mijn hoofdstel :P

Steekt je bitje aan beide kanten evenveel uit? Hij lijkt wel een gaatje te kort op t bakstuk en het bit een (half?) maatje te groot?

Of zie ik dat nou verkeerd?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:05

Hij steekt aan beide kanten even ver uit volgens mij. Misschien op deze foto net ietsje meer aan deze kant.
Of hij te groot is durf ik niet te zeggen eigenlijk.. Met deze maat wordt ze al 8 jaar gereden.. :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:53

Ja bij een watertrensje heb je wel iets ruimte nodig omdat bij het draaien van de ringen anders het lipvelletje er tussen kan komen als ze veel knabbelen. Maar hij oogt mij een tikje groot.

Nu heb ik al een paar jaar een bustrensje in dus moet je bekennen dat ik t niet perfect kan beoordelen maar mijn onderlegtrensje ligt eigenlijk ook veel smaller en lager dan die van jou.

Misschien dat er hier iemand is die dat beter kan zien :j

Kan ook zo zijn dat t me opvalt omdat ik "anders" gewend ben hoor := weet t ook niet zeker

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:35

Hallo iedereen!
Ik kom weer onder een steen vandaan. Vrijdag had ik de rabo regionale selectiedag & mijn moeder was zo lief geweest om foto's te maken. De laatste tijd gaat het erg goed met de training. Hij word steeds sterker van achter en het lukt het steeds langer om goed verzameld te galoperen & draven.
Ik ben heel blij met mijn foto's. Wat ik zie is dat hij veel beter is gaan zitten, hij opwaartser is gaan lopen en beter ondertreed. Wat ik ook zie is dat hij nog steeds meer voor de loodlijn moet. Hij mag ook net iets losser ogen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:47

S_en_Z schreef:
Ja bij een watertrensje heb je wel iets ruimte nodig omdat bij het draaien van de ringen anders het lipvelletje er tussen kan komen als ze veel knabbelen. Maar hij oogt mij een tikje groot.

Nu heb ik al een paar jaar een bustrensje in dus moet je bekennen dat ik t niet perfect kan beoordelen maar mijn onderlegtrensje ligt eigenlijk ook veel smaller en lager dan die van jou.

Misschien dat er hier iemand is die dat beter kan zien :j

Kan ook zo zijn dat t me opvalt omdat ik "anders" gewend ben hoor := weet t ook niet zeker

Nou om eerlijk te zijn ben ik ook alleen een bustrens gewend van hiervoor. :o
Heb niet echt een andere duidelijkere foto, maar misschien dat het op deze ietsje beter te zien is: http://i1160.photobucket.com/albums/q48 ... e96b4d.jpg
Mijn instructrice heeft er overigens nog nooit wat van gezegd en wel over de neusriem (die zat eerst een gaatje te laag en te los..)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 09:20

Ik vind het bit niet groot ogen hoor! Ik zou even kijken voor een foto van Gas waarop je zijn bit duidelijk kan zien want dat is volgens mij prima vergelijkings materiaal.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:58

Een te groot/te klein, te dik/te dun bit KAN een verklaring zijn waarom een paard het bit vast pakt/geen contact maakt.

Een te dun bit zwabbert door de mond, een te dik bit drukt op de lagers (kaak) als het paard de mond sluit. Een te klein bit kan knellen en
een te groot bit kan constant teveel gekanteld liggen als hij teveel hoekt in de mond omdat hij ter compensatie een gaatje hoger gedaan wordt bij de bakstukken.

http://www.passendbit.nl/page10.php

Vroeger heb ik altijd geleerd hoe dikker hoe beter. Dit paard echter loopt helemaal niet fijn op een normale watertrens. Sterker nog.. na max. 2x
met een gewone dubbelgebroken watertrens rijden wil ze niet meer naar haar bitje happen (ja, dat doet mijn paard zelf := ) Ik heb een dubbelgebroken
bustrensje die smal is in de mond. En daar komt ze zelf naartoe.. sterker nog.. als ik mijn hoofdstel pak probeert ze haar hoofd er al in te stoppen _O-

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 11:07

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:11