[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:20

Vientje leuke foto! Bedankt voor het delen!

Over de lijnen: je kijkt nooit Alleen maar naar de lijntjes. Ze drukt zich er idd wat uit op de voorhand. Wat teveel stuw van achteren (snel)

Leuk paardje zeg. (dat t je lukt m wit te krijgen tjonge)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:30

Dat wit is het resultaat van vijf keer binnen 1 week wassen (alleen staart + poepvlekken op haar achterwerk hoor, anders erm peerd :brr: ) en een handige fotograaf ;)

Paard heeft een heel vlug en sterk achterbeen, dus in principe echt super, maar stuwt er snel vanaf als ze heet wordt en de ruiter niet handig en ontspannen genoeg is om dat af te laten vloeien :) Op oefenwedstrijd een paar jaar geleden de opmerking op protocol gehad "Paard heeft enorm veel talent, amazone moet het nog in goede banen leren leiden". De beste man sloeg de spijker op zijn kop :D Tegen de tijd dat ik handig genoeg ben voor dit paard ben ik grijs (maar mèn, wat een immens goed leerpaard <3 ).
Laatst bijgewerkt door Vientje op 25-02-13 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:36

Haha, een goed paard kent geen kleur hè. Mooi compliment en toch vleugje kritiek.

Hartstikke leuk

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:54

S_en_Z schreef:
Haha, een goed paard kent geen kleur hè. Mooi compliment en toch vleugje kritiek.

Hartstikke leuk

Inderdaad.. Daarom probeerde ik er vrede mee te hebben mocht ik met een schimmel toendertijd thuis komen.. Aaaaarghhhh vlekken :') gelukkig is hij gew lekker bruin :Y)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:02

S_en_Z schreef:
Haha, een goed paard kent geen kleur hè.

Ik wilde altijd alles behalve een schimmel....uiteraard kom je dan met een extreme witbol thuis :D Ach ja, het is haar vergeven, heb ik wat te penny'en :Y)

Dat was een prettige jury, aanmerkingen op het protocol waren goed raak maar wel opbouwend :) Vind ik knap.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:17

Joolien schreef:
.
Zelf kijk ik nooit naar hoekjes in benen, vind dat zo'n gedoe :o

*\o/* *\o/* Gelukkig Joolien want ik krijg wat van al die streepjes en hoekjes en kijk daar zelf ook helemaal niet naar. Nooit. Maar prima als mensen daar ondersteuning aan hebben.

Wat betreft foto. Ik vind je commentaar heel knap want dat geeft aan dat je weet waar je mee bezig bent. Ben het dan ook helemaal met je eens. Wellicht een tip. Ga echt als het ware in je paard zitten, benen wat naar achteren en hakken uitdrukken naar binnen. Zit in het begin but, maar dan pas kun je paard ondersteunen met je kuit hulpen. Leg tempo maar af en toe onder het tempo, zodat paard beweging kan verwerken door het lijf.
Losmaken middels wending om de voorhand en wijken hoek van 45 graden over de hoefslag met vallende stelling hals. Is niet gemakkelijk als je niets in de handen hebt iets wat ook zichtbaar is. Ben je wellicht wat te streng met je binnenhand?
Vraag ik want foto vind ik altijd van die moment opnames.
Maar nogmaals "chapeau" voor je eigen kritische blik en commentaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:23

Ik dacht dat ik de enige was. Zelf vind ik dat te ver gezocht maar als iemand daar wat aan heeft prima. Ik ga tijdens het rijden ook niet afstappen en hoekjes kijken :') Of tijdens het lesgeven op hoeken letten :P

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:39

Bedankt voor de complimenten en tips! :)

pien_2010 schreef:
Wellicht een tip. Ga echt als het ware in je paard zitten, benen wat naar achteren en hakken uitdrukken naar binnen. Zit in het begin but, maar dan pas kun je paard ondersteunen met je kuit hulpen. Leg tempo maar af en toe onder het tempo, zodat paard beweging kan verwerken door het lijf.
Losmaken middels wending om de voorhand en wijken hoek van 45 graden over de hoefslag met vallende stelling hals. Is niet gemakkelijk als je niets in de handen hebt iets wat ook zichtbaar is.

*\o/* Dat is exáct waar we met les mee bezig zijn en wat ik als huiswerk mee krijg *\o/* Maar beiden is inderdaad erg moeilijk :j

Ik ben van huis uit een typische "manegeruiter", dwz dat mijn stuur in mijn binnenhand zit. Daardoor inderdaad érg streng met binnenhand, zo was het eerst: http://www.monicabrouwer.nl/Oostwold118/Deel4/images/1%20(20).jpg (arm, arm paard :(:) ). Paard reageert door te verstrakken, buitenschouder naar buiten te gooien, van het achterbeen af en rennen maar. We zijn héél erg hard bezig om meer in evenwicht op beide teugels te gaan rijden, en bij stukjes merk ik ook dat het lukt. Bij spanning steken echter dit soort fouten weer heel hard terug de kop op, automatische piloot zeg maar :) Gelukkig maakt Miep daar korte metten mee, binnenhand blokkeren is tandje extra van het achterbeen af onder me uit vliegen. Doe ik het niet perfect dan kan ik het me opsoppen, braaf peerd :D

Ik teken de driehoekjes niet. Gebruik ze wel als manier van kijken waar het zwaartepunt van een paard ligt op een foto, maar dat is veel subtieler dan lijntjes en dergelijke gaan tekenen :) Vind het een leuk hulpstuk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:05

Vientje, nog een tip dan, als je rechtsom of linksom gaat de hoeken door of op de volte doe dan eens heel bewust je binnenhand naar voren toe. Je zult zien dat je in het begin verrast zult zijn hoeveel je dan nog blijkt te doen met je binnenhand als het gaat om terug werken. Mag je best regelmatig doen (doe ik ook nog steeds om mijzelf bij de les te houden).
Tevens nog een tip, als je teugels in je binnenhand pakt duw dan eens met je andere hand tegen je onderarm aan. Staat strak hé want als het goed is als je een duwtje tegen je onderarm geeft gaat die gelijk omhoog of naar buiten toe. Dus spanning in onderarm, bovenarm en of schouders is ook niet tof voor je paard en dan kun je nog zo zacht in je handen zijn maar dan zal die toch duiken om de druk te ontlopen of het stoeken in zijn bek iedere keer.
Maar niet getreurd, je hebt het wel in je om goed te gaan rijden hoor, dus houd vooral moed.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:41

SheeNegro schreef:
Ik denk dat ze eerder bedoelt op welke moment de foto genomen wordt. In elk boek staan er 4 verschillende plaatjes van de draf, maar uiteraard is de draf 1 vloeiende beweging en zijn er ook stukjes tussen die tekeningetjes.
Zoals:
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/228869_2170490276026_3566305_n.jpg
of
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/316957_2170464715387_287177_n.jpg

en nog meer ontiegelijke fracties van seconde die mogelijk zijn om een momentopname te nemen ;)

Jaaa _/-\o_ Haha, jij zegt wat ik bedoel. Blijft toch moeilijk om iets duidelijk te maken.
In ieder geval zie je dat bij mijn voorbeeldfoto heel duidelijk dat paard te weinig actief is en te weinig van de grond wil lopen.
Bij de foto's die jij plaatst, kan je ook overduidelijk zien waar de "problemen" bij jullie liggen.

Vooral de eerste foto is een goed voorbeeld van het moment dat ik bedoelde (maar de tweede ook hoor!). Als je een richting zou tekenen waar je paard heen loopt, dan zie je dat het paard de grond in loopt. Bij de tweede foto zie je dat al wel minder, maar nog steeds zie je meer stuwen dan dragen. Bij beide foto's zie je ook dat de "lucht/ruimte" bij de kaak mist en de kaak wat strak is.

Juist deze momenten van de beweging, kan je op een foto volgens mij heel goed zien of een paard dragend of stuwend is, maar ook of de aanleuning correct is (ACHTER de teugel (valse knik) of AAN de teugel).
Op deze momenten zie je namelijk hoe "diep" een paard in de grond loopt, hoe "diep" hij op de grond komt (in verband te brengen met hoe zwaar een paard loopt, ofwel: hoe lichtvoetig). Een paard dat traag is, of zich vasthoudt in de rug (dus ook geen correcte aanleuning en dus niet goed aan de teugel) komt heel zwaar op de grond terecht, omdat hij weinig vering in het lijf heeft om het op vangen (dus weinig swung). Daardoor krijg je dat het hele lijf wat "naar beneden hangt" (gewicht komt voornamelijk neer in voorhand, dus gewicht op gewrichten in schouder en benen) in plaats van dat je aangespannen buikspieren ziet die het gewicht ook naar achterhand brengen, dus over voor- EN ACHTERbenen verdeelt (dan wordt het gewicht ook door de vering in gewrichten van de achterhand opgevangen).
De gewrichten van de voorhand zit weinig buiging in, botten staan veel meer recht boven elkaar (meer zo ¦ ), terwijl in de achterhand de botten meer in een hoek boven elkaar staan (dus meer zo > en < ). Dus als er veel gewicht op de voorhand staat, worden gewrichten vooral in elkaar gedrukt (botten worden recht tegen elkaar gedrukt, waardoor kussentje tussen botten (bij de gewrichten) in elkaar geperst wordt) en dat is dus behoorlijk belastend. Als er veel gewicht op de achterhand staat, worden de hoeken tussen de botten kleiner, dus als je naar onderstaande figuur kijkt, wordt dat groene pijltje korter.
Afbeelding

Het ene paard heeft van zichzelf grotere/kleinere hoeken in de achterhand en zal daardoor een beter kunnen "doorveren" in de achterhand.
Maar door de hoeken kleiner te maken in de achterbenen kan paard meer dragen en dus ook veel beter schokken absorberen.
Afbeelding
Afbeelding

Het moment van de draf waar ik het over had, kan je goed zien of het paard dus inderdaad meer hoeken maakt in zijn achterhand om het gewicht te dragen en de schokken te absorberen in de achterhand. Bij een paard die dus niet zo goed het gewicht op de achterhand neemt, zie je dat de achterbenen wat meer naar achteren staan en de hoeken in de achterhand vrij groot blijven. Je ziet dat de schok vooral opgevangen wordt door het lijf naar beneden te laten zakken, de gewrichten van het voorbeen in te drukken (botten staan stijf op elkaar: ¦ ) en ver "doorveren" bij de kogel van het voorbeen (je ziet dat het lichaam (voor al buik, maar ook schouder, billen en hals/hoof) wat meer naar beneden hangt).

Daarnaast is op dit moment van de draf veel minder "drang vanuit het lichaam" om naar voren te lopen/om zich lang te maken dan op de momenten die je ziet in de standaard drafplaatjes. Daardoor zal een paard op dit moment NOG DUIDELIJKER achter de teugel lopen als het in een valse knik wordt gereden. Een paard dat niet in een valse knik loopt, heeft op dit moment van de draf WEL de neiging om vooruit te bewegen en zich lang te maken. Ook als je een paard verzamelt, moet je paard de neiging blijven houden om zich langer te willen maken.

Bij de tweede foto van SheeNegro zie je dat paard wel de voorwaartse drang heeft, maar te weinig hoekt in het achterbeen en (inderdaad) een valse knik heeft (zich niet meer lang wil maken). Het paard wil zich daar meer de grond in laten zakken dan "boven de grond zweven" ala swung, lichtvoetigheid.

Snappen jullie wat ik bedoel? :P

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:49

Leuk dat je deze foto's met ons deelt Vientje! Fijn dat je zelf zo bewust bent van de verbeterpunten _/-\o_

Joolien schreef:
Ik dacht dat ik de enige was. Zelf vind ik dat te ver gezocht maar als iemand daar wat aan heeft prima. Ik ga tijdens het rijden ook niet afstappen en hoekjes kijken :') Of tijdens het lesgeven op hoeken letten :P

Haha, ik was/ben ook niet zo'n hoekjes zoeker, maar op die manier is het wel goed uit te leggen.
Vanaf een foto is het heel handig om ook de minder gevorderden goed te laten kijken wat er precies gebeurt. Met lesgeven gebruik je veel meer het gevoel dat je krijgt bij een combinatie. Maar dat gevoel heb je natuurlijk, omdat je ook weet hoe het HOORT te zijn. Zo zijn er instructeurs die lesgeven in valse knikken, omdat die geleerd hebben hoe het HOORT te zijn en dat is die neus op de loodlijn NO MATTER WHAT. Hoe wij in dit topic VINDEN dat het HOORT te zijn, horen bepaalde plaatjes bij met bepaalde hoeken en lijnen, maar daar hoort natuurlijk óók een GEVOEL bij. :) Met al die hoeken en lijntjes kan je natuurlijk nooit de snelheid van een paardenbeweging bij houden in de praktijk :D
Als je op een gegeven moment alle hoekjes en lijntjes weet in ALLE momenten van alle gangen, krijg je vanzelf meer dat gevoel hoe een échte combinatie (volgens ons) hoort te gaan.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:09

_iDj_ schreef:
Fry schreef:
Een tijd geleden:

Hier liep ze nog in de valse knik.
Haar benen lopen wel goed maar niet helemaal evenwijdig.
Ze schuimt wel lekker dus daar ben ik tevreden over :)
Wel mag ze meer haar achterhand eronder zetten (dit komt voornamelijk door stijfheid).
Achter is het driehoekje groter als voor dus dit vind ik wel goed :D
Aan mijn houding moet echter nog veeeeel verbeterd worden...

[ Afbeelding ]

Gister:

Het ging eindelijk alweer wat beter door de les (nog niet helemaal perfect, maar was wel weer super trots :D)
Tja, mijn houding daar moet nog echt aan gewerkt worden, trek mijn hakken nog teveel op tijdens het drijven.
Haar benen vind ik echt goed! Op 1 na loopt het evenwijdig.
Mijn niet zo nette driehoekjes, je ziet dat ze toch iets op haar voorhand loopt, dus dat is een verbeter punt
En over die halshouding.... daar kom ik niet zo goed uit of het nou weer een valse knik is, wat vinden jullie?

[ Afbeelding ]

Ik heb mijn rug niet echt zo bol, mijn jas is een beetje te groot haha.

Houd je vooral niet in met commentaar !

Denk je er wel om dat je driehoeken maakt van knie/hak tot grond? Anders lijken de voor- en achterbenen even grote passen te maken, terwijl dat niet zo is. Ik zou vooral kijken naar de afstand tussen links en rechts. Verder ga ik je nog even prikkelen om nog wat verder te kijken _/-\o_

Over je knik: Kijk eens naar de onderhals? Heb je het idee dat die los flubbert, of (in meer of mindere mate) aangespannen? Vind je het luchtig ogen tussen paard haar keel en wang?
Kan je ook nog verder iets in verband brengen met je houding? Als je bijvoorbeeld kijkt naar je arm/handhouding kijkt. Wat voor invloed heeft dit op je paard?
Kan je ook nog wat zeggen over de ruimte van haar bewegingen?
Heb je het idee dat jullie beiden hier loodrecht boven de grond zijn? Kan je ook zien/bedenken of je paard hier aan haar linkerzijde net zo ontspannen/gespannen is als aan haar rechterzijde? Ofwel: is je paard hier goed rechtgericht?

Volgens mij kan je nog wel iets verder analyseren :D

Die dingen vind ik juist lastig om te beoordelen, vandaar dat ik de foto's hier ook post. Als het word uitgelegt snap ik het en kan ik het gemakkelijker zien (zoals die driehoekjes, benen etc) alleen dit zijn de punten waar ik helemaal niets vanaf weet.
Tijdens het rijden was ze meer bezig onder het werk uit te komen (in galop ervandoor gaan) dan er voor te gaan dus ik vind haar ook niet echt er actief uitzien, maar dit is meer omdat ik weet hoe ze was tijdens het rijden dan dat ik naar het plaatje kijk :=

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:12

Wat een leuk topic is dit toch, net 'even' bijgelezen...
Fry, ik heb zo op het eerste gezicht het idee dat je paardje geen valse knik heeft, maar wel wat last van overtollig vet := , ook op de manenkam, waardoor de nek niet altijd als hoogste punt oogt, maar is het volgens mij wel. Ik vind het er netjes uitzien, als een goed uitgangpunt! +:)+

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:16

Visitor schreef:
Wat een leuk topic is dit toch, net 'even' bijgelezen...
Fry, ik heb zo op het eerste gezicht het idee dat je paardje geen valse knik heeft, maar wel wat last van overtollig vet := , ook op de manenkam, waardoor de nek niet altijd als hoogste punt oogt, maar is het volgens mij wel. Ik vind het er netjes uitzien, als een goed uitgangpunt! +:)+

Ja ze is VRESELIJK dik :')
Ik probeer het altijd te vermommen door grotere dekjes te gebruiken maar haar buik fubbert er lekker onderuit. :P Maar ze mag dik zijn want ze heeft 10 jaar biks gekregen terwijl ze stil stond... Dat heb je er niet 1,2,3 af :')
Bedankt :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:17

Nee, snap ik hoor (had die van mij ook last van), maar dat kan het beeld soms een beetje vertekenen. Gaat er vast zo af nu je weer lekker aan de slag met d'r gaat.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:18

Visitor schreef:
Nee, snap ik hoor (had die van mij ook last van), maar dat kan het beeld soms een beetje vertekenen. Gaat er vast zo af nu je weer lekker aan de slag met d'r gaat.

Hoop het wel ja :j
Nu maar hopen dat ze niet weer met een dik been gaat staan -O-

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:30

bertie schreef:
Fry schreef:
Kom ik aan met mijn 14 jaar en geen ervaring :o

he? Wat?

Jij, 14? 8)7
FLABBERGASTED

JIJ DENKT

Jouw reacties in dit topic .. ik had niet gedacht dat je zo jong bent! <3

Denken.. Helaas doet niet iedereen dat.
Ik HOU van mensen die DENKEN! <3

Ervaring komt natuurlijk later, haha. Niemand kan jou verwijten dat je nog geen ervaring hebt, als je 14 jaar bent. _O-

WOW!

Hier ook flabbergasted :D

Snackie schreef:
Ik had ooit een onderschrift van een vriendin gestolen.

Als je iets over de hele dag wil doen. Lukt het in 15min. Maar wil je het in 15 min doen dan kost het je de hele dag. Monty roberts. Maar dan in t engels

heb ik ook last van :')

S_en_Z schreef:
Snackie schreef:
Maar dan is je been altijd aanwezig.
Krijg je dan niet het * ik val om * effect bij je paard als je dan je been los laat?

Hoezo zou je je benen willen afsteken dan? En waarom zou je een "ik val om"-effect krijgen?

Als ik achter je sta en m'n handen op je armen hou/leg zonder iets te doen val je toch ook niet om als ik m'n hand weg haal? WEL als ik je toesta tegen mijn hand aan te leunen als ik wil dat je opzij gaat door je zachtjes te duwen(begrenzen)(als in: tegen been aanlopen) en dan ineens m'n hand weg haal. Door mijn hand DAN even weg te halen wijs ik je er op dat je op eigen benen moet blijven staan en op moet letten. Of ik geef je een korte por om je de andere richting uit te wijzen :+

Nee lieverd.. Als ik m'n handen op je armen leg hebben wij contact. Wanneer ik je dan een kneepje geef weet je dat ik iets van je wil.

Als ik zonder contact telkens plots in je armen knijp schrik je een paar keer en daarna ga je eigenlijk al telkens (zonder ontspanning) wachten op de volgende kneep. Je concentreert je dan op de kneep. Niet op de oefening die ik met die kneep van je verwacht.

Vanuit je contact wil je dat een paard zich ontspant en je hand opzoekt. Om vervolgens je hulpen te kunnen doorgeven Als je iets vraagt en die afvloeien.

En het grappige is.. Dat je je nu waarschijnlijk bedenkt dat jij al contact hebt voor je een hulp geeft.

Evelijn schreef:
Het is een verschil tussen constant knijpen/pompen met de benen en ze aanleggen waardoor je contact houdt. Als je je paard geleerd hebt om alleen te lopen met zware duwende druk... tja geef hem dan eens ongelijk om dan uit balans te raken als je je been afsteekt. Terwijl als je dit paard een wakend been geeft die dus rustig is aangelegd hij waarschijnlijk ook sneller door heeft wat de bedoeling is.

Omgekeerde zie ik trouwens vaker. Ruiters, m.n. op paarden die wat vluchtiger/zenuwachtig zijn, die hun been afsteken (en dan meestal naar voren zodat ze zelf in de stoelzit zitten). Elke keer als ruiter dan hulp geeft schiet het dier weg... waardoor ruiter weer bevestigd wordt dat het paard te snel loopt en dus nog meer zijn been gaat afsteken. De remedie is om het been juist aan te leggen zodat paard niet elke keer overvallen wordt door de hulpen.

Snackie schreef:
Ja als je eenmaal "schreeuwd" is het moeilijk weer te gaan fluisteren

zo heb ik het nog nooit bekeken .... :o wauw!
bedankt voor de inbreng meiden :)

Sjolvir schreef:
Veulen84 schreef:
Een combinatie zijn? Niet nodig, het paard werkt voor jou. Hij moet zich aanpassen.

Ik kijk soms met pijn in me hart naar dat soort mensen, weten ze eigenlijk wel wat ze missen?

Tja, zo ken ik er ook zat... helaas..
Denk inderdaad dat ze niet weten wat ze missen, of ze zien een paard als een soort hockeystick.

Ik rij met slof en schaam me er diep voor, maar angsthaas durft anders niet.
Heb er in ieder geval nog nooit 1 doormidden getrokken.
Meest bizarre dat instructeur op betreffende paard gaat zitten en hem gewoon voor zijn hoofd slaat.
Hele essentie van hoe je een paard van achteren naar voren rijdt gaat daar verloren, niet dat ik het kan,
maar ik probeer het tenminste.
En dan de instr. die riep (tegen mij) pak je zweep eens bovenhands en sla hem eens flink en trek aan links!!!
Tja, als dat als normaal wordt gezien hoe moet een onwetende lesser die niet beter weet dan weten dat het anders kan?

En helaas ben ik ook door vallen en opstaan wijzer geworden, helaas nog niet wijs genoeg.
Daarom is het zo leuk dat er ook jonge deelnemers in dit topic zitten en he jonkies! Top dat jullie hier zijn,
maar kies jullie voorbeelden wijs! Paar fijn rijdende dressuur amazones die momenteel hot zijn zijn hier al genoemd,
dat zijn hele leuke om die na te streven qua rijerij.

Ik schaam mij er diep voor maar dit heb ik zelf ook zo vaak gedaan... want ja dan loopt ze daarna zo mooi... :?
O Ik ben zo dankbaar dat mij ogen open zijn gegaan _-:(

SheeNegro schreef:
Oh dierenbeul! Mishandelaar! ~~}>

Nee, grapje, correct en kordaat gehandeld :j
Vind het zo sneu voor sommige paardjes, in elkaar getimmerd worden zonder reden. En dan 500kg zien opgeven, in zichzelf keren tegenover amper 70kg..

de geschiedenis van mijn paard... arm dier... wat heeft ze veel van mij gepikt...
nogmaals...blij dat mijn ogen open zijn gegaan...!

_iDj_ schreef:
Mijn dag vandaag was zo gemixt. De dag begon BLIJ!
Ik rij paard van pensionklant om het paard te corrigeren (en ik heb de geluk dat ik het mens ook mag corrigeren *\o/* ). Vandaag het paard even voorgereden, zodat eigenaresse er daarna op kon. Eigenaresse heeft veel angst opgebouwd met rijden, omdat het paard wel eens struikelt (soms inclusief valpartijen). Paard houdt zich vast in de rug bij alles wat je doet en is gewoon verkeerd beleerd/doorgereden, waardoor dat struikelen niet zo gek is. Enfin, eigenaresse vandaag voor het eerst weer er op en dat ging hartstikke goed: ze kreeg het paard zelf ook weer fijn aan het lopen zonder al te veel angst. Zo voor de eerste keer gewoon een GROTE mijlpaal *\o/*

Vanavond, daarentegen, heb ik moeten uitleggen dat een paard van vlees en bloed is en ook gevoelens heeft. En vooral GEEN schoptoestel ;( [size=7]*maar hij moet toch luisteren? Als je wil dat hij luistert, moet jij luisteren en anders ga je maar op een fiets zitten*[/size]
Gelukkig de avond weer fijn geëindigd, maar jeetje wat was ik boos.

Morgen weer lekker tijd voor mijn eigen paard :D

Cindybijl: je naam komt me zo bekend voor, hebben we eerder in dit topic ook wat van jou gezien? Maakt verder niet uit hoor, maar je paard komt me niet bekend voor..
Ik vind dat je wel een PLUIM verdient voor het mooie contact! _/-\o_
Nu de rest van het lijf ook nog zo fijn maken! Probeer te focussen op actiever, maar niet sneller. Je zadel lijkt wat op het schouder te liggen ipv er achter.

Fijn Mooney dat het vandaag zo goed BLIJ ging!

Hier moest ik echt smakelijk om lachen :D

zo ik ben weer terug van vakantie...ik hoop deze week nog wat te kunnen doen aan ons blij teugeltopic naslagwerk :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:47

Welkom terug!!!
Heb je je een beetje vermaakt :)?
Ik ben echt vreselijk moet nog veel toetsen leren maar zit maar op bokt :=

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:49

ja hoor prima vermaakt... en nu met terugkomst ook....had ik 15 paginas te lezen :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:55

Fry schreef:
_iDj_ schreef:
Denk je er wel om dat je driehoeken maakt van knie/hak tot grond? Anders lijken de voor- en achterbenen even grote passen te maken, terwijl dat niet zo is. Ik zou vooral kijken naar de afstand tussen links en rechts. Verder ga ik je nog even prikkelen om nog wat verder te kijken _/-\o_

Over je knik: Kijk eens naar de onderhals? Heb je het idee dat die los flubbert, of (in meer of mindere mate) aangespannen? Vind je het luchtig ogen tussen paard haar keel en wang?
Kan je ook nog verder iets in verband brengen met je houding? Als je bijvoorbeeld kijkt naar je arm/handhouding kijkt. Wat voor invloed heeft dit op je paard?
Kan je ook nog wat zeggen over de ruimte van haar bewegingen?
Heb je het idee dat jullie beiden hier loodrecht boven de grond zijn? Kan je ook zien/bedenken of je paard hier aan haar linkerzijde net zo ontspannen/gespannen is als aan haar rechterzijde? Ofwel: is je paard hier goed rechtgericht?

Volgens mij kan je nog wel iets verder analyseren :D

Die dingen vind ik juist lastig om te beoordelen, vandaar dat ik de foto's hier ook post. Als het word uitgelegt snap ik het en kan ik het gemakkelijker zien (zoals die driehoekjes, benen etc) alleen dit zijn de punten waar ik helemaal niets vanaf weet.
Tijdens het rijden was ze meer bezig onder het werk uit te komen (in galop ervandoor gaan) dan er voor te gaan dus ik vind haar ook niet echt er actief uitzien, maar dit is meer omdat ik weet hoe ze was tijdens het rijden dan dat ik naar het plaatje kijk :=

Je hoeft het ook niet zeker te weten! Wat DENK je dat je ziet?
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de onderhals, vergelijk de onderstaande plaatjes eens en kijk dan vooral naar de roodgekleurde op het linkerplaatje en rood/bruine op het rechterplaatje.
Afbeelding Afbeelding

Bij een gespannen onderhals zie je de spieren bol worden, ook aan de buitenkant (rode links). Bij een iets minder hoge hoofdhouding EN een gespannen onderhals, zie je dat de hals vrij recht is. Een ontspannen onderhals zie je niet zo duidelijk, waardoor je een beetje een holle lijn ziet onder langs de hals (rood/bruine rechts).

Oh, en leuk linkje die ik tegenkwam toen ik een onderhals-plaatje zocht: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=742447&start=50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:58

Mooie plaatjes Idj!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:04

_iDj_ schreef:
SheeNegro schreef:
Ik denk dat ze eerder bedoelt op welke moment de foto genomen wordt. In elk boek staan er 4 verschillende plaatjes van de draf, maar uiteraard is de draf 1 vloeiende beweging en zijn er ook stukjes tussen die tekeningetjes.
Zoals:
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/228869_2170490276026_3566305_n.jpg
of
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/316957_2170464715387_287177_n.jpg

en nog meer ontiegelijke fracties van seconde die mogelijk zijn om een momentopname te nemen ;)

Jaaa _/-\o_ Haha, jij zegt wat ik bedoel. Blijft toch moeilijk om iets duidelijk te maken.
In ieder geval zie je dat bij mijn voorbeeldfoto heel duidelijk dat paard te weinig actief is en te weinig van de grond wil lopen.
Bij de foto's die jij plaatst, kan je ook overduidelijk zien waar de "problemen" bij jullie liggen.

Vooral de eerste foto is een goed voorbeeld van het moment dat ik bedoelde (maar de tweede ook hoor!). Als je een richting zou tekenen waar je paard heen loopt, dan zie je dat het paard de grond in loopt. Bij de tweede foto zie je dat al wel minder, maar nog steeds zie je meer stuwen dan dragen. Bij beide foto's zie je ook dat de "lucht/ruimte" bij de kaak mist en de kaak wat strak is.

Juist deze momenten van de beweging, kan je op een foto volgens mij heel goed zien of een paard dragend of stuwend is, maar ook of de aanleuning correct is (ACHTER de teugel (valse knik) of AAN de teugel).
Op deze momenten zie je namelijk hoe "diep" een paard in de grond loopt, hoe "diep" hij op de grond komt (in verband te brengen met hoe zwaar een paard loopt, ofwel: hoe lichtvoetig). Een paard dat traag is, of zich vasthoudt in de rug (dus ook geen correcte aanleuning en dus niet goed aan de teugel) komt heel zwaar op de grond terecht, omdat hij weinig vering in het lijf heeft om het op vangen (dus weinig swung). Daardoor krijg je dat het hele lijf wat "naar beneden hangt" (gewicht komt voornamelijk neer in voorhand, dus gewicht op gewrichten in schouder en benen) in plaats van dat je aangespannen buikspieren ziet die het gewicht ook naar achterhand brengen, dus over voor- EN ACHTERbenen verdeelt (dan wordt het gewicht ook door de vering in gewrichten van de achterhand opgevangen).
De gewrichten van de voorhand zit weinig buiging in, botten staan veel meer recht boven elkaar (meer zo ¦ ), terwijl in de achterhand de botten meer in een hoek boven elkaar staan (dus meer zo > en < ). Dus als er veel gewicht op de voorhand staat, worden gewrichten vooral in elkaar gedrukt (botten worden recht tegen elkaar gedrukt, waardoor kussentje tussen botten (bij de gewrichten) in elkaar geperst wordt) en dat is dus behoorlijk belastend. Als er veel gewicht op de achterhand staat, worden de hoeken tussen de botten kleiner, dus als je naar onderstaande figuur kijkt, wordt dat groene pijltje korter.
[ Afbeelding ]

Het ene paard heeft van zichzelf grotere/kleinere hoeken in de achterhand en zal daardoor een beter kunnen "doorveren" in de achterhand.
Maar door de hoeken kleiner te maken in de achterbenen kan paard meer dragen en dus ook veel beter schokken absorberen.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Het moment van de draf waar ik het over had, kan je goed zien of het paard dus inderdaad meer hoeken maakt in zijn achterhand om het gewicht te dragen en de schokken te absorberen in de achterhand. Bij een paard die dus niet zo goed het gewicht op de achterhand neemt, zie je dat de achterbenen wat meer naar achteren staan en de hoeken in de achterhand vrij groot blijven. Je ziet dat de schok vooral opgevangen wordt door het lijf naar beneden te laten zakken, de gewrichten van het voorbeen in te drukken (botten staan stijf op elkaar: ¦ ) en ver "doorveren" bij de kogel van het voorbeen (je ziet dat het lichaam (voor al buik, maar ook schouder, billen en hals/hoof) wat meer naar beneden hangt).

Daarnaast is op dit moment van de draf veel minder "drang vanuit het lichaam" om naar voren te lopen/om zich lang te maken dan op de momenten die je ziet in de standaard drafplaatjes. Daardoor zal een paard op dit moment NOG DUIDELIJKER achter de teugel lopen als het in een valse knik wordt gereden. Een paard dat niet in een valse knik loopt, heeft op dit moment van de draf WEL de neiging om vooruit te bewegen en zich lang te maken. Ook als je een paard verzamelt, moet je paard de neiging blijven houden om zich langer te willen maken.

Bij de tweede foto van SheeNegro zie je dat paard wel de voorwaartse drang heeft, maar te weinig hoekt in het achterbeen en (inderdaad) een valse knik heeft (zich niet meer lang wil maken). Het paard wil zich daar meer de grond in laten zakken dan "boven de grond zweven" ala swung, lichtvoetigheid.

Snappen jullie wat ik bedoel? :P

Op deze plaatjes is het nog duidelijker (kwam ik ook tegen :P ):
Als je het meest rechterbeen van het linker plaatje vergelijkt met het meest rechterbeen van het rechterplaatje, is minder makkelijk te beoordelen of paard stuwt of draagt (natuurlijk als je het zo naast elkaar ziet, is het vrij duidelijk nog). Maar als je naar het middelste been kijkt, dan valt het op dat het middelste been van het linker plaatje, nauwelijks onder de achterhand (bil) komt (hier wel wat overdreven), terwijl bij hetzelfde drafmoment een paard dat draagt (rechter plaatje) zijn been (hoef) wél onder zijn bil zet. DAT kan je heel goed zien op het fotomoment dat ik bedoelde (als linker en rechterbenen elkaar passeren).
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:36

Joolien schreef:

Om te leren kijken zijn ze fijn. Anderen begrijpen iig wat we bedoelen met gelijke paslengtes, stuwing vs actief etc.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:42

Idj lekker bezig met al die uitleg!!
Bedankt :D

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:46

ik heb hier een foto,(is niet van mijzelf)
en ik zou graag jullie commentaar hierover willen, ik ben hier zelf namelijk nog niet goed in -O-
http://i50.tinypic.com/azc5fq.jpg

wat ik zie: *
v hoeken zijn ongeveer goed..??
*strenge binnenhand.
* ruiter zit netjes
* gespannen onderhals.
* zweefmoment draf?

(correct me if i'm wrong)