Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
S_en_Z schreef:Haha, een goed paard kent geen kleur hè.
Joolien schreef:.
Zelf kijk ik nooit naar hoekjes in benen, vind dat zo'n gedoe
pien_2010 schreef:Wellicht een tip. Ga echt als het ware in je paard zitten, benen wat naar achteren en hakken uitdrukken naar binnen. Zit in het begin but, maar dan pas kun je paard ondersteunen met je kuit hulpen. Leg tempo maar af en toe onder het tempo, zodat paard beweging kan verwerken door het lijf.
Losmaken middels wending om de voorhand en wijken hoek van 45 graden over de hoefslag met vallende stelling hals. Is niet gemakkelijk als je niets in de handen hebt iets wat ook zichtbaar is.
SheeNegro schreef:Ik denk dat ze eerder bedoelt op welke moment de foto genomen wordt. In elk boek staan er 4 verschillende plaatjes van de draf, maar uiteraard is de draf 1 vloeiende beweging en zijn er ook stukjes tussen die tekeningetjes.
Zoals:
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/228869_2170490276026_3566305_n.jpg
of
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/316957_2170464715387_287177_n.jpg
en nog meer ontiegelijke fracties van seconde die mogelijk zijn om een momentopname te nemen
Joolien schreef:Ik dacht dat ik de enige was. Zelf vind ik dat te ver gezocht maar als iemand daar wat aan heeft prima. Ik ga tijdens het rijden ook niet afstappen en hoekjes kijkenOf tijdens het lesgeven op hoeken letten
_iDj_ schreef:Fry schreef:Een tijd geleden:
Hier liep ze nog in de valse knik.
Haar benen lopen wel goed maar niet helemaal evenwijdig.
Ze schuimt wel lekker dus daar ben ik tevreden over
Wel mag ze meer haar achterhand eronder zetten (dit komt voornamelijk door stijfheid).
Achter is het driehoekje groter als voor dus dit vind ik wel goed![]()
Aan mijn houding moet echter nog veeeeel verbeterd worden...
[ Afbeelding ]
Gister:
Het ging eindelijk alweer wat beter door de les (nog niet helemaal perfect, maar was wel weer super trots)
Tja, mijn houding daar moet nog echt aan gewerkt worden, trek mijn hakken nog teveel op tijdens het drijven.
Haar benen vind ik echt goed! Op 1 na loopt het evenwijdig.
Mijn niet zo nette driehoekjes, je ziet dat ze toch iets op haar voorhand loopt, dus dat is een verbeter punt
En over die halshouding.... daar kom ik niet zo goed uit of het nou weer een valse knik is, wat vinden jullie?
[ Afbeelding ]
Ik heb mijn rug niet echt zo bol, mijn jas is een beetje te groot haha.
Houd je vooral niet in met commentaar !
Denk je er wel om dat je driehoeken maakt van knie/hak tot grond? Anders lijken de voor- en achterbenen even grote passen te maken, terwijl dat niet zo is. Ik zou vooral kijken naar de afstand tussen links en rechts. Verder ga ik je nog even prikkelen om nog wat verder te kijken![]()
Over je knik: Kijk eens naar de onderhals? Heb je het idee dat die los flubbert, of (in meer of mindere mate) aangespannen? Vind je het luchtig ogen tussen paard haar keel en wang?
Kan je ook nog verder iets in verband brengen met je houding? Als je bijvoorbeeld kijkt naar je arm/handhouding kijkt. Wat voor invloed heeft dit op je paard?
Kan je ook nog wat zeggen over de ruimte van haar bewegingen?
Heb je het idee dat jullie beiden hier loodrecht boven de grond zijn? Kan je ook zien/bedenken of je paard hier aan haar linkerzijde net zo ontspannen/gespannen is als aan haar rechterzijde? Ofwel: is je paard hier goed rechtgericht?
Volgens mij kan je nog wel iets verder analyseren
Visitor schreef:Wat een leuk topic is dit toch, net 'even' bijgelezen...
Fry, ik heb zo op het eerste gezicht het idee dat je paardje geen valse knik heeft, maar wel wat last van overtollig vet, ook op de manenkam, waardoor de nek niet altijd als hoogste punt oogt, maar is het volgens mij wel. Ik vind het er netjes uitzien, als een goed uitgangpunt!
bertie schreef:Fry schreef:Kom ik aan met mijn 14 jaar en geen ervaring
he? Wat?
Jij, 14?![]()
FLABBERGASTED
JIJ DENKT
Jouw reacties in dit topic .. ik had niet gedacht dat je zo jong bent!![]()
Denken.. Helaas doet niet iedereen dat.
Ik HOU van mensen die DENKEN!![]()
Ervaring komt natuurlijk later, haha. Niemand kan jou verwijten dat je nog geen ervaring hebt, als je 14 jaar bent.![]()
WOW!
Snackie schreef:Ik had ooit een onderschrift van een vriendin gestolen.
Als je iets over de hele dag wil doen. Lukt het in 15min. Maar wil je het in 15 min doen dan kost het je de hele dag. Monty roberts. Maar dan in t engels
S_en_Z schreef:Snackie schreef:Maar dan is je been altijd aanwezig.
Krijg je dan niet het * ik val om * effect bij je paard als je dan je been los laat?
Hoezo zou je je benen willen afsteken dan? En waarom zou je een "ik val om"-effect krijgen?
Als ik achter je sta en m'n handen op je armen hou/leg zonder iets te doen val je toch ook niet om als ik m'n hand weg haal? WEL als ik je toesta tegen mijn hand aan te leunen als ik wil dat je opzij gaat door je zachtjes te duwen(begrenzen)(als in: tegen been aanlopen) en dan ineens m'n hand weg haal. Door mijn hand DAN even weg te halen wijs ik je er op dat je op eigen benen moet blijven staan en op moet letten. Of ik geef je een korte por om je de andere richting uit te wijzen
Nee lieverd.. Als ik m'n handen op je armen leg hebben wij contact. Wanneer ik je dan een kneepje geef weet je dat ik iets van je wil.
Als ik zonder contact telkens plots in je armen knijp schrik je een paar keer en daarna ga je eigenlijk al telkens (zonder ontspanning) wachten op de volgende kneep. Je concentreert je dan op de kneep. Niet op de oefening die ik met die kneep van je verwacht.
Vanuit je contact wil je dat een paard zich ontspant en je hand opzoekt. Om vervolgens je hulpen te kunnen doorgeven Als je iets vraagt en die afvloeien.
En het grappige is.. Dat je je nu waarschijnlijk bedenkt dat jij al contact hebt voor je een hulp geeft.
Evelijn schreef:Het is een verschil tussen constant knijpen/pompen met de benen en ze aanleggen waardoor je contact houdt. Als je je paard geleerd hebt om alleen te lopen met zware duwende druk... tja geef hem dan eens ongelijk om dan uit balans te raken als je je been afsteekt. Terwijl als je dit paard een wakend been geeft die dus rustig is aangelegd hij waarschijnlijk ook sneller door heeft wat de bedoeling is.
Omgekeerde zie ik trouwens vaker. Ruiters, m.n. op paarden die wat vluchtiger/zenuwachtig zijn, die hun been afsteken (en dan meestal naar voren zodat ze zelf in de stoelzit zitten). Elke keer als ruiter dan hulp geeft schiet het dier weg... waardoor ruiter weer bevestigd wordt dat het paard te snel loopt en dus nog meer zijn been gaat afsteken. De remedie is om het been juist aan te leggen zodat paard niet elke keer overvallen wordt door de hulpen.
Snackie schreef:Ja als je eenmaal "schreeuwd" is het moeilijk weer te gaan fluisteren
Sjolvir schreef:Veulen84 schreef:Een combinatie zijn? Niet nodig, het paard werkt voor jou. Hij moet zich aanpassen.
Ik kijk soms met pijn in me hart naar dat soort mensen, weten ze eigenlijk wel wat ze missen?
Tja, zo ken ik er ook zat... helaas..
Denk inderdaad dat ze niet weten wat ze missen, of ze zien een paard als een soort hockeystick.
Ik rij met slof en schaam me er diep voor, maar angsthaas durft anders niet.
Heb er in ieder geval nog nooit 1 doormidden getrokken.
Meest bizarre dat instructeur op betreffende paard gaat zitten en hem gewoon voor zijn hoofd slaat.
Hele essentie van hoe je een paard van achteren naar voren rijdt gaat daar verloren, niet dat ik het kan,
maar ik probeer het tenminste.
En dan de instr. die riep (tegen mij) pak je zweep eens bovenhands en sla hem eens flink en trek aan links!!!
Tja, als dat als normaal wordt gezien hoe moet een onwetende lesser die niet beter weet dan weten dat het anders kan?
En helaas ben ik ook door vallen en opstaan wijzer geworden, helaas nog niet wijs genoeg.
Daarom is het zo leuk dat er ook jonge deelnemers in dit topic zitten en he jonkies! Top dat jullie hier zijn,
maar kies jullie voorbeelden wijs! Paar fijn rijdende dressuur amazones die momenteel hot zijn zijn hier al genoemd,
dat zijn hele leuke om die na te streven qua rijerij.
SheeNegro schreef:Oh dierenbeul! Mishandelaar!![]()
Nee, grapje, correct en kordaat gehandeld![]()
Vind het zo sneu voor sommige paardjes, in elkaar getimmerd worden zonder reden. En dan 500kg zien opgeven, in zichzelf keren tegenover amper 70kg..
_iDj_ schreef:Mijn dag vandaag was zo gemixt. De dag begon BLIJ!
Ik rij paard van pensionklant om het paard te corrigeren (en ik heb de geluk dat ik het mens ook mag corrigeren). Vandaag het paard even voorgereden, zodat eigenaresse er daarna op kon. Eigenaresse heeft veel angst opgebouwd met rijden, omdat het paard wel eens struikelt (soms inclusief valpartijen). Paard houdt zich vast in de rug bij alles wat je doet en is gewoon verkeerd beleerd/doorgereden, waardoor dat struikelen niet zo gek is. Enfin, eigenaresse vandaag voor het eerst weer er op en dat ging hartstikke goed: ze kreeg het paard zelf ook weer fijn aan het lopen zonder al te veel angst. Zo voor de eerste keer gewoon een GROTE mijlpaal
![]()
Vanavond, daarentegen, heb ik moeten uitleggen dat een paard van vlees en bloed is en ook gevoelens heeft. En vooral GEEN schoptoestel ;( [size=7]*maar hij moet toch luisteren? Als je wil dat hij luistert, moet jij luisteren en anders ga je maar op een fiets zitten*[/size]
Gelukkig de avond weer fijn geëindigd, maar jeetje wat was ik boos.
Morgen weer lekker tijd voor mijn eigen paard
Cindybijl: je naam komt me zo bekend voor, hebben we eerder in dit topic ook wat van jou gezien? Maakt verder niet uit hoor, maar je paard komt me niet bekend voor..
Ik vind dat je wel een PLUIM verdient voor het mooie contact!![]()
Nu de rest van het lijf ook nog zo fijn maken! Probeer te focussen op actiever, maar niet sneller. Je zadel lijkt wat op het schouder te liggen ipv er achter.
Fijn Mooney dat het vandaag zo goed BLIJ ging!
Fry schreef:_iDj_ schreef:Denk je er wel om dat je driehoeken maakt van knie/hak tot grond? Anders lijken de voor- en achterbenen even grote passen te maken, terwijl dat niet zo is. Ik zou vooral kijken naar de afstand tussen links en rechts. Verder ga ik je nog even prikkelen om nog wat verder te kijken![]()
Over je knik: Kijk eens naar de onderhals? Heb je het idee dat die los flubbert, of (in meer of mindere mate) aangespannen? Vind je het luchtig ogen tussen paard haar keel en wang?
Kan je ook nog verder iets in verband brengen met je houding? Als je bijvoorbeeld kijkt naar je arm/handhouding kijkt. Wat voor invloed heeft dit op je paard?
Kan je ook nog wat zeggen over de ruimte van haar bewegingen?
Heb je het idee dat jullie beiden hier loodrecht boven de grond zijn? Kan je ook zien/bedenken of je paard hier aan haar linkerzijde net zo ontspannen/gespannen is als aan haar rechterzijde? Ofwel: is je paard hier goed rechtgericht?
Volgens mij kan je nog wel iets verder analyseren
Die dingen vind ik juist lastig om te beoordelen, vandaar dat ik de foto's hier ook post. Als het word uitgelegt snap ik het en kan ik het gemakkelijker zien (zoals die driehoekjes, benen etc) alleen dit zijn de punten waar ik helemaal niets vanaf weet.
Tijdens het rijden was ze meer bezig onder het werk uit te komen (in galop ervandoor gaan) dan er voor te gaan dus ik vind haar ook niet echt er actief uitzien, maar dit is meer omdat ik weet hoe ze was tijdens het rijden dan dat ik naar het plaatje kijk
_iDj_ schreef:SheeNegro schreef:Ik denk dat ze eerder bedoelt op welke moment de foto genomen wordt. In elk boek staan er 4 verschillende plaatjes van de draf, maar uiteraard is de draf 1 vloeiende beweging en zijn er ook stukjes tussen die tekeningetjes.
Zoals:
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/228869_2170490276026_3566305_n.jpg
of
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/316957_2170464715387_287177_n.jpg
en nog meer ontiegelijke fracties van seconde die mogelijk zijn om een momentopname te nemen
JaaaHaha, jij zegt wat ik bedoel. Blijft toch moeilijk om iets duidelijk te maken.
In ieder geval zie je dat bij mijn voorbeeldfoto heel duidelijk dat paard te weinig actief is en te weinig van de grond wil lopen.
Bij de foto's die jij plaatst, kan je ook overduidelijk zien waar de "problemen" bij jullie liggen.
Vooral de eerste foto is een goed voorbeeld van het moment dat ik bedoelde (maar de tweede ook hoor!). Als je een richting zou tekenen waar je paard heen loopt, dan zie je dat het paard de grond in loopt. Bij de tweede foto zie je dat al wel minder, maar nog steeds zie je meer stuwen dan dragen. Bij beide foto's zie je ook dat de "lucht/ruimte" bij de kaak mist en de kaak wat strak is.
Juist deze momenten van de beweging, kan je op een foto volgens mij heel goed zien of een paard dragend of stuwend is, maar ook of de aanleuning correct is (ACHTER de teugel (valse knik) of AAN de teugel).
Op deze momenten zie je namelijk hoe "diep" een paard in de grond loopt, hoe "diep" hij op de grond komt (in verband te brengen met hoe zwaar een paard loopt, ofwel: hoe lichtvoetig). Een paard dat traag is, of zich vasthoudt in de rug (dus ook geen correcte aanleuning en dus niet goed aan de teugel) komt heel zwaar op de grond terecht, omdat hij weinig vering in het lijf heeft om het op vangen (dus weinig swung). Daardoor krijg je dat het hele lijf wat "naar beneden hangt" (gewicht komt voornamelijk neer in voorhand, dus gewicht op gewrichten in schouder en benen) in plaats van dat je aangespannen buikspieren ziet die het gewicht ook naar achterhand brengen, dus over voor- EN ACHTERbenen verdeelt (dan wordt het gewicht ook door de vering in gewrichten van de achterhand opgevangen).
De gewrichten van de voorhand zit weinig buiging in, botten staan veel meer recht boven elkaar (meer zo ¦ ), terwijl in de achterhand de botten meer in een hoek boven elkaar staan (dus meer zo > en < ). Dus als er veel gewicht op de voorhand staat, worden gewrichten vooral in elkaar gedrukt (botten worden recht tegen elkaar gedrukt, waardoor kussentje tussen botten (bij de gewrichten) in elkaar geperst wordt) en dat is dus behoorlijk belastend. Als er veel gewicht op de achterhand staat, worden de hoeken tussen de botten kleiner, dus als je naar onderstaande figuur kijkt, wordt dat groene pijltje korter.
[ Afbeelding ]
Het ene paard heeft van zichzelf grotere/kleinere hoeken in de achterhand en zal daardoor een beter kunnen "doorveren" in de achterhand.
Maar door de hoeken kleiner te maken in de achterbenen kan paard meer dragen en dus ook veel beter schokken absorberen.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Het moment van de draf waar ik het over had, kan je goed zien of het paard dus inderdaad meer hoeken maakt in zijn achterhand om het gewicht te dragen en de schokken te absorberen in de achterhand. Bij een paard die dus niet zo goed het gewicht op de achterhand neemt, zie je dat de achterbenen wat meer naar achteren staan en de hoeken in de achterhand vrij groot blijven. Je ziet dat de schok vooral opgevangen wordt door het lijf naar beneden te laten zakken, de gewrichten van het voorbeen in te drukken (botten staan stijf op elkaar: ¦ ) en ver "doorveren" bij de kogel van het voorbeen (je ziet dat het lichaam (voor al buik, maar ook schouder, billen en hals/hoof) wat meer naar beneden hangt).
Daarnaast is op dit moment van de draf veel minder "drang vanuit het lichaam" om naar voren te lopen/om zich lang te maken dan op de momenten die je ziet in de standaard drafplaatjes. Daardoor zal een paard op dit moment NOG DUIDELIJKER achter de teugel lopen als het in een valse knik wordt gereden. Een paard dat niet in een valse knik loopt, heeft op dit moment van de draf WEL de neiging om vooruit te bewegen en zich lang te maken. Ook als je een paard verzamelt, moet je paard de neiging blijven houden om zich langer te willen maken.
Bij de tweede foto van SheeNegro zie je dat paard wel de voorwaartse drang heeft, maar te weinig hoekt in het achterbeen en (inderdaad) een valse knik heeft (zich niet meer lang wil maken). Het paard wil zich daar meer de grond in laten zakken dan "boven de grond zweven" ala swung, lichtvoetigheid.
Snappen jullie wat ik bedoel?
Joolien schreef:Ik dacht dat ik de enige was. Zelf vind ik dat te ver gezocht maar als iemand daar wat aan heeft prima. Ik ga tijdens het rijden ook niet afstappen en hoekjes kijkenOf tijdens het lesgeven op hoeken letten