Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:08

setteke schreef:
Niet waar, Burl, ik neem het ook op voor de dressuur van tegenwoordig. Dat gedoe over modern, we leven in het heden en niet in het verleden :D .

Alleen ik kom niet zo vaak meer voor mijn mening uit, wel gedaan en niet zo'n zin meer in.

Eens. alleen ben ik helemaal niet van de methodes. Ik zie het niet zwart-wit. Ben iig niet tégen iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:16

Ben jij dat Ailill? Zo ja, je rijdt fijn. +:)+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:21

pien_2010 schreef:
Ailill schreef:
Klopt helemaal, al die jaren van trainen vergeet een paard echt niet vanwege een andere ruiter. Maar als het paard een goede basis/training achter de rug heeft zie ik weinig problemen, pas als het paard een andere training/werkwijze heeft dan de (nieuwe) ruiter komen er obstakels. Maar die obstakels kan je op twee manieren bekijken; problemen of uitdagingen :)

Wat betreft het rijden met de onderarmen/teugels: Ik zeg altijd het volgende, er moet als het ware een veer in je onderarm zitten. Arm/hand gaat vaak mee met het paard, rekt mee, maar trekt nooit terug. D'r is een heel groot verschil tussen een begrenzende hulp en een terugtrekkende/tegenwerkende hulp.

Dat schrijft zo gemakkelijk op veer in je onderarm enz. maar is zo moeilijk. Het gekwetste en boze paard dat ik nu rijdt reageert zo spits als ik ook maar iets fout doe. Zoals Yamcha schreef daar leer je veel van, maar het luistert zo nauw. Als ik ietwat te strak wordt in schouder of bovenlijf, als ik net te laat ben met been hulp geven, als ik net niet “spons” genoeg ben met mijn handen, of niet genoeg mee rek met arm/ hand, als ik net even uit balans kom met mijn bovenlijf en ga zo maar door dan spant hij rug en geeft hij terug zijn boosheid van: “ik vertrouw je niet”. Zo ook als hij over de hoefslag met mooi rug gebruik door de baan gaat (wouw wat een vertrouwen geeft hij me dan) en wij willen een klein stapje verder gaan dan is wijken nog te hoog gegrepen maar zelfs met stelling vragen dan voel je gelijk dat wantrouwen, onzekerheid en boosheid naar boven komen bij hem. Dat paard is zo gekwetst. Dat doet me gewoon verdriet. Mijn instructrice is verbaasd dat dit paard al na een paar keer rijden ontspannenheid laat zien en juist rug gebruik ook al kan en moet het allemaal nog veel beter en vindt juist dat hij veel vertrouwen aan me geeft want hij is al zoveel beter en ontspannen. Ik lees ook wel eens mee in topic “aan de teugel” en dan zie je gewoon hoe moeilijk het is om op de juiste manier van achteren naar voren te rijden. Volgens mij zit daar ook een probleem als er paarden op hoog niveau worden overgenomen. Het verschil tussen klassiek en correct rijden of echt modern en fout opgeleid zijn is gewoon erg groot. Daar zou ook wel eens een oorzaak kunnen liggen van problemen na overnemen. Ik zal alleen nog maar mijn eigen paarden willen opleiden of een paard kopen die echt klassiek is opgeleid maar niet een paard dat modern gereden is.

Ik schrijf het helemaal niet makkelijk op, dit is iets wat iedere ruiter zijn gehele leven moet blijven trainen. Een onafhankelijk zit is een ding, maar een juist ondersteunende/begeleidende ruiterhand is net zo belangrijk. Mensen beseffen vaak niet wat nageeflijkheid/rijden is en hoeveel voordeel je daar uit kunt halen. Als een paard de ruiterhand zoekt en wilt volgen is er sprake van een ontspannen paard/ruiterhand en de juiste energie die juist gebruikt wordt. Maar die krijg je pas nadat je als ruiter je handen op de juiste manier gebruikt.

Als ik dit zo lees (en ik weet dat je goed les krijgt) kan ik alleen maar zeggen; blijf volhouden, probeer zelf zo min mogelijk fouten te maken en zorg dat het paard zo gelukkig mogelijk is. Ook zou het voor het paard zijn vertrouwen goed zijn om af en toe door een nog beter iemand gereden te worden, die hem als ruiter zijn net dat beetje meer vertrouwen kan geven, kan nooit kwaad. Kan het ook zo zijn dat jij als ruiter zijnde af en toe niet genoeg vertrouwen in jezelf en het paard hebt? "Dat doet me gewoon verdriet." Verdriet is een heftige emotie waar veel achter zit, ik associër verdriet niet aan rijden. Rijden staat voor mij aan plezier, uitdaging en avontuur. Ik ga af en toe met lood in mijn laarzen naar stal als ik me ergens druk om maak, maar zodra ik in het zadel zit vergeet ik alles om mij heen. Ik zeg soms van te voren tegen mezelf probeer het eens vast te houden, en dan 's avonds op weg naar huis hoor ik een stemmetje zeggen; zie je wel, je was alles weer vergeten. Daarom denk ik dat je soms een beetje onzeker bent rijdens het rijden, of af en toe de verkeerde gevoelens (en dus energie) voelt.

Ik lees af en toe in het 'aan de teugel topic', ik zit vaak met verbazing te lezen. Ik denk dat er zeker op hoog niveau té veel verschillende manieren zijn, die te ver van elkaar af staan. Ook zijn de mensen te veel met hun eigen manier bezig en staan te weinig open voor andere visie's. Als iedereen iedereen wat meer open zou staan voor input van buitenaf zou er veel meer duidelijkheid zijn, ook voor de paarden. De zin van meneer Jansses "Het paard kent de manier van trainen al, nu de ruiter nog. . ." bezorgt mij kippenvel. Het geeft ontzettend aan hoe mensen denken de wijsheid in pacht te hebben. Hier posten vind ik af en toe al riskant, zeker nu ik door begin te krijgen hoeveel mensen dit topic volgen. Mensen nemen je serieus, dan ben je het in mijn optiek aan de mensen verplicht om open en nieuwsgierig in het leven te staan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:22

burl schreef:

Nee dit ben ik niet, dit is de jongen die na mij daar is gaan werken. Hij liep stage in mijn tijd en reed af en toe mijn paarden als ik op wedstrijd was, een ontzettend goede ruiter. Maar moet nog een hoop leren, maar wat er moet zijn heeft ie :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:23

burl schreef:

Er staat wel een ander filmpje van mij in dit topic, moet je even tussen mijn vorige posts kijken :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:23

Ok Ailill, dus eigenlijk lijkt jou antwoord op dat van Hermelientje. Dat het dus te maken heeft met de bouw en natuurlijk lichaamsgebruik. Maar hoe zit het met die aanspanning over de rug (ja sorry, weer dat woord over de rug). Heeft dat nog iets met de beweging in de gewone draf te maken? Als ik er naar kijk dan zie ik wel een zuivere takt en aanspanning in de bovenlijn in de passages en piaffes, maar lang niet altijd in de andere draftempo's. Hermelientje gaf ook aan dat ze vaak moeite hebben met halsstrekken bijvoorbeeld.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:27

Trouwens, noem mijn manier van rijden maar neo-klassiek zoals Schumacher dat zegt. Dus zuiver klassiek is het misschien niet, maar zeker niet modern lees Rollkur of extreem LDR. Normaal LDR gebruik is dus wel. Of te wel, ietsje ronder als het nodig is, dan klassiek misschien zou "voorschrijven". Dus hier niet alleen maar zuivere klassieke leer aanhangers.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:30

vur schreef:
Ok Ailill, dus eigenlijk lijkt jou antwoord op dat van Hermelientje. Dat het dus te maken heeft met de bouw en natuurlijk lichaamsgebruik. Maar hoe zit het met die aanspanning over de rug (ja sorry, weer dat woord over de rug). Heeft dat nog iets met de beweging in de gewone draf te maken? Als ik er naar kijk dan zie ik wel een zuivere takt en aanspanning in de bovenlijn in de passages en piaffes, maar lang niet altijd in de andere draftempo's. Hermelientje gaf ook aan dat ze vaak moeite hebben met halsstrekken bijvoorbeeld.

Klopt, ook dit heeft dels met de bouw te maken. Juist vanwege die korte/sterke rug heeft het paard geen enkele moeite om die te trainen/sterker te maken, heel fijn maar hij wordt al snel te sterk. Paard gaat dan vast zetten vanuit zijn rug tot aan zijn voorste 2 hoeven, achterhand dus niet. Paard kan dan enkel vanuit een (relatief) sterk verzamelde postitie draven/bewegen, ga je meer vragen (buigen/strekken/rekken) dan zie je heel duidelijk dat het paard daar minder tot geen kracht voor heeft.

Let wel, dit is geen probleem van het PRE als ras. Dit is echt onkunde van de ruiter in combinatie met een kwetsbaar gevaar/probleem, zeker los heb ik PRE's waanzinnig ruim en in balans/recht zien draven.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:39

Ailill schreef:
vur schreef:

Klopt, ook dit heeft dels met de bouw te maken. Juist vanwege die korte/sterke rug heeft het paard geen enkele moeite om die te trainen/sterker te maken, heel fijn maar hij wordt al snel te sterk. Paard gaat dan vast zetten vanuit zijn rug tot aan zijn voorste 2 hoeven, achterhand dus niet. Paard kan dan enkel vanuit een (relatief) sterk verzamelde postitie draven/bewegen, ga je meer vragen (buigen/strekken/rekken) dan zie je heel duidelijk dat het paard daar minder tot geen kracht voor heeft.

Let wel, dit is geen probleem van het PRE als ras. Dit is echt onkunde van de ruiter in combinatie met een kwetsbaar gevaar/probleem, zeker los heb ik PRE's waanzinnig ruim en in balans/recht zien draven.

Geen probleem van het ras, maar wel een punt wat je moet zien te krijgen/verbeteren in de training onder het zadel als je een PRE hebt die dus van nature misschien minder rek van zichzelf heeft. Is goed om te weten als instructeur. Dus toch die rek en souplesse zien te bereiken/behouden en zeker oefenen op de hals laten "vallen".

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:45

burl schreef:
Horseyfries, Heb jij er wel eens bij nagedacht waarom jij in dit topic alleen staat?
Jij bent de enige die het opneemt voor de 'moderne' dressuur.

Je hebt niet echt goed opgelet in dit topic geloof ik? Mijn pb box zegt bovendien iets heel anders ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:52

superwoman schreef:
setteke schreef:
Niet waar, Burl, ik neem het ook op voor de dressuur van tegenwoordig. Dat gedoe over modern, we leven in het heden en niet in het verleden :D .

Alleen ik kom niet zo vaak meer voor mijn mening uit, wel gedaan en niet zo'n zin meer in.

Eens. alleen ben ik helemaal niet van de methodes. Ik zie het niet zwart-wit. Ben iig niet tégen iig.

Het grappige is dat ik eigenlijk ook niet "van de methodes" ben. Ik zie net zo lief een goede klassieke ruiter als een goede moderne ruiter (voor zover dat verschil er zo duidelijk is, wat ik betwijfel) en ga ook bij beiden mijn licht opsteken.
Alleen is er nog nooit een topic geweest waarin moderne ruiters klassieken helemaal zitten af te kraken, waardoor je alleen dit soort discussies krijgt in topics die per definitie worden geplaatst door mensen die het klassieke aanhangen en er een heel aantal mensen daar altijd in meepraten.
Ik ben niet zo van het afkraken, maar geef wel graag tegengas aan mensen die dingen heel zwart wit bekijken. Dus als zij zwart zeggen, dan zeg ik per definitie wit in die discussie en voer daar bewijzen voor aan. Waardoor mensen soms foutief de indruk krijgen dat ik zwart een foute kleur vind.
Maar dat ligt meer aan het feit dat zijzelf zo denken en zich niet kunnen voorstellen dat andere mensen wel eens anders in elkaar kunnen zitten ;)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:04

burl schreef:
Horseyfries, Heb jij er wel eens bij nagedacht waarom jij in dit topic alleen staat?

Er zijn ook nog (stille) meelezers, zoals ik, die het met HF eens zijn, maar dit niet melden. :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:05

Twist1991 schreef:
Kabayo schreef:
nomnomnom....
niemand reageert op mij

is het zo leuk om alles beter te weten?
en dat je zelf de top bent?

Uh.. ik weet niet echt wat ik daarop moet reageren :o

Heel simpel: je manier van posten aanpassen ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:06

Betteke schreef:
burl schreef:

Er zijn ook nog (stille) meelezers, zoals ik, die het met HF eens zijn, maar dit niet melden. :)

Ben ik het helemaal mee eens, ik kan me tot op zekere hoogte vinden in de mening/visie van HF. Zolang we blijven praten over kampen en wijzen naar de ander komen we nergens, echt niet.

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:07

Kijk, zo blijken er steeds meer mensen te zijn die niet zwart-wit, maar grijs denken!

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:07

Nou, ik had niet het idee dat ik zo hard ging. Ik denk ook absoluut niet dat ik alles beter weet of dat ik zelf top ben. Ik wilde gewoon even mijn mening vertellen. En horseyfries gaf mij genoeg tegengas dus ik vond het wel een gelijkwaardige discussie. Ik post niet continue met smileys, misschien is dat het verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:09

Dus ik begrijp dat jullie net als Horseyfries voorstanders zijn van de rolkurmethode?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:10

burl schreef:
Dus ik begrijp dat jullie net als Horseyfries voorstanders zijn van de rolkurmethode?

En waar zou ik dat gezegd hebben Burl?

Je moet echt eens gaan lezen wat mensen schrijven ipv constant foute aannames te doen!

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:11

Jij bent diegene hier die als enige de rollkur steeds verdedigd.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:12

Nou ga ik uit de meeleesmodus kruipen. Als je het met HF haar argumentatie eens bent, ben je dus voor de rollkurmethode. :? Dit is dus een typisch geval van zwart-wit denken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:12

Je trekt anders behoorlijk snel conclusies, zit er af en toe helemaal naast en je berichten naar andere komen niet tof over. Je zou i.pv. dan "dus jij doet. . ." ook kunnen zeggen "Begrijp ik het goed dat jij. . .", komt heel anders over.

Maar goed, dit is mijn mening. Die heeft trouwens niets met smileys te maken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:14

burl schreef:

Het moge duidelijk zijn dat niemand binnen dit topic daar voorstander van is, ik mag oprecht hopen dat de kennis daar te groot voor is.

Maar zeker wat betreft het trainen van een paard, de uitvoering van bepaalde oefeningen, enz. kan ik me vinden in de berichten van HF.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:15

Ailill schreef:
Je trekt anders behoorlijk snel conclusies, zit er af en toe helemaal naast en je berichten naar andere komen niet tof over. Je zou i.pv. dan "dus jij doet. . ." ook kunnen zeggen "Begrijp ik het goed dat jij. . .", komt heel anders over.

Maar goed, dit is mijn mening. Die heeft trouwens niets met smileys te maken.

Klopt, twist1991 het verschil is dat jij persoonlijk werd en over mijn rijden begon, en conclusies trok zonder dat je me kent, eigenlijk op dezelfde manier waarop je ook je mening over Anky met Salinero heel ongenuanceerd gaf, wat er trouwens wel voor gezorgd heeft dat ik weer in dit topic reageer, dus dat heb je dan toch maar mooi voor elkaar gekregen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:17

Maar HF heeft of had toch zulke rijfilmjes op haar website van haar eigen rijden. Bij mij kom je ze niet tegen hoor. Ik verafschuw de rollkur.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:17

Wederom fout Burl. Maar als jij graag wilt horen dat iedereen het eens met jou is, ik helemaal alleen sta, jij geweldig bent en ik een afschuwelijk mens, bij deze:
Burl is geweldig, ik ben vreselijk en sta helemaal alleen.

Zo gelukkig?