vur schreef:Ok Ailill, dus eigenlijk lijkt jou antwoord op dat van Hermelientje. Dat het dus te maken heeft met de bouw en natuurlijk lichaamsgebruik. Maar hoe zit het met die aanspanning over de rug (ja sorry, weer dat woord over de rug). Heeft dat nog iets met de beweging in de gewone draf te maken? Als ik er naar kijk dan zie ik wel een zuivere takt en aanspanning in de bovenlijn in de passages en piaffes, maar lang niet altijd in de andere draftempo's. Hermelientje gaf ook aan dat ze vaak moeite hebben met halsstrekken bijvoorbeeld.
Klopt, ook dit heeft dels met de bouw te maken. Juist vanwege die korte/sterke rug heeft het paard geen enkele moeite om die te trainen/sterker te maken, heel fijn maar hij wordt al snel te sterk. Paard gaat dan vast zetten vanuit zijn rug tot aan zijn voorste 2 hoeven, achterhand dus niet. Paard kan dan enkel vanuit een (relatief) sterk verzamelde postitie draven/bewegen, ga je meer vragen (buigen/strekken/rekken) dan zie je heel duidelijk dat het paard daar minder tot geen kracht voor heeft.
Let wel, dit is geen probleem van het PRE als ras. Dit is echt onkunde van de ruiter in combinatie met een kwetsbaar gevaar/probleem, zeker los heb ik PRE's waanzinnig ruim en in balans/recht zien draven.