[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:51

Ik had over de galop ook al wat geschreven.. Alleen was dat voor een rechts paard, voor een linkspaard moet je dus alles omdraaien haha.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:55

mang schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden. :o

[ Afbeelding ]

Ze is volgens mij wel fijn ontspannen en nageeflijk, spant haar hals op de goede manier aan, en lijkt fijn door haar lichaam, kaak en hals. Verder is ze wel voorwaarts maar loopt ze niet opwaarts, terwijl haar achterbeen wel goed meekomt. Ze is wel aardig overbouwt dus dat zal voor haar nooit makkelijk worden.
Mijn houding is niet best hier, mijn handen zijn te hoog en ongelijk waardoor ik haar ook niet goed recht houd. Ik zit niet goed op mijn kont, hang voorover en mijn beugels zijn hier nog te kort.

[ Afbeelding ]

Naar mijn idee weer fijn los door haar lijf, kaak en hals. Ook lijkt ze hier netjes in te buigen en haar binnenachterbeen onder de massa te (gaan) zetten. Bij mij weer handen ongelijk, verder lijk ik wel ontspannen hier.

Deze 2 foto's waren van Juni, toen ben ik ineens mijn handen heel ongelijk gaan dragen (rechterhand hoger) Vanaf toen ben ik daar heel erg op gaan letten en is het beter/goed geworden :)

[ Afbeelding ]

Hier lijkt ze een stuk actiever en nog wel fijn los en nageeflijk. Mijn houding weer voorover en gespannen, maar mijn handen houd ik wel goed hier.

Hier een foto van het halsstrekken, vind ik zelf een heel fijn plaatje, hoewel ze wel weer op de voorhand valt.
[ Afbeelding ]

En deze is van half september

[ Afbeelding ]

Lijkt mij ook wel een fijn beeld, ontspannen en los door haar lichaam. Wel mag er eigenlijk wat meer actie in. Mijn handen mogen wat dichter bij elkaar.

Preza is een draver en is voor mij erg moeilijk bij elkaar te rijden. Ze is snel gespannen en vraag ik dan door komt ze in protest, om dat te voorkomen is mijn hoofddoel altijd ontspanning, maar hierdoor vergeet ik soms dat er wat meer actie in mag.

Hoi Mang!

Van mij deze keer geen uitgebreide reactie.
alles wat gezegd kan worden heb je zelf al gezegd. _/-\o_
Wat je nu nog rest is 'duiding'.. Net dat stapje méér in denkwerk. :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:57

maralyn schreef:
Nooit te hard zijn tegen een paard wat onzeker is, juist haar zekerheid belonen, dan zal zij ook zekerder lopen
*\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 23:06

little_birdy schreef:
mag ik een vraag stellen aan jullie?
de laatste tijd zijn mijn paard en ik enorm vooruit gegaan doordat ik heel anders ben gaan rijden

ik merk een enorme vooruitgang in de bespiering en ook werklust van mijn paard
de hals word mooier nu al !
maar dus een vraag

mijn paard is dus redelijk scheef
nu weet ik dat in stap en draf goed op te lossen en is hij fijn op 2 teugels te rijden ,
en kan in hem ook fijn in de lengte buiging rijden ,
en hij gaat goed de hoeken in ,

maar met de galop gooit hij dus linkom zijn kont iets naar binnen
hoe kan ik dat oplossen ?

en hij is dus linksgebogen

is het dan wel of niet goed dat ik hem rechtsom met stelling naar binnen rijd in de galop?
ik hoop dat jullie een idee erover hebben :)

In de galop hoort het paard gesteld en gebogen te zijn "volgens de galop".
Om het binnenbeen.

Dus: linkergalop: stelling en buiging naar links.
Máár .. een achterhand hoort bij de galop níet naar binnen te komen.

Wat je kunt doen is in de galop de voorhand iets vóór te zetten.

Een bekend probleem is bij het terugkomen na een verzamelde galop dat het paard de achterhand naar binnen zet om zo te vermijden dat het terugkomt op het achterbeen - want dat is zwaar werk.
Om dit gedrag te compenseren kun je dus de voorhand vóór zetten: dan blijft het paard veel rechter, en nodig je je paard uit om tóch die achterhand te gebruiken! :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:52

Vandaag niet blij met mijn eigen rijden, wel trots op mijn paard <3

Rug (mijne, niet zijne) zat vandaag helemaal muurvast, nadat ik ook nog uitgleed in de opslag, toen ik voor ik ging rijden
zijn slobber in de week ging zetten.
Hadden we ook nog prive les of all things... Ondertussen had ik namelijk buitenritje in gedachten,
ik hem niet lastig vallen, hij mij niet.
Kan dan niet echt lekker zitten en dus niet meegaan in de beweging, tel daarbij op dat ik vervolgens rechts..
(hadden we het daar niet paar blz terug niet over :D ) ook nog eens fijn vast hield en Toobs daar altijd fijn dankjewel! op zegt.
Dan is de toon van de les wel gezet.
Weg fijn ontspannen te rijden paard, maar goed, ook daar moet je dan doorheen.
Na 20 minuten en ik met een rood hoofd, snapten we elkaar weer zo ongeveer en ging hij steeds lekkerder draven.
Kortom uiteindelijk ik heel blij met Toobs en helemaal stuk :') Sjol nog gewandeld en toen thuis moe maar voldaan omgevallen.

En waar ik nog blijer mee ben, ik zit te overwegen mijn slof weer aan de wilgen te hangen (die hangt er toch al voor jandoedel
aan, reed al tijden zonder, maar nadat hij maanden stil had gestaan en alleen aan de hand gestapt had, zat ik niet op
vliegles te wachten. Morgen ligt die dus weer in de kast, voor lange teugelen.) en zelfs mijn b.p. zit in de overweging richting kast.
Hoewel die in de winter geen straf is, lekker warm, dus die gaat in het voorjaar de kast in. (behalve met crossen en springen)
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Met het idee dat ik het overweeg ben ik al helemaal blij, aangezien ik 2 jaar geleden tijd niet eens meer op hem durfde te
stappen door de bak op de vereniging. (wel elders, ook buiten en durfde wel te crossen, raar mens ikke, geef ik toe.
Ben er in okt/nov2010 raar afgevallen en toen bang geworden (de aanleiding voor de vliegles heb ik nooit kunnen plaatsen),
terwijl ik al veel vaker gevallen ben en daarna ook nog bij herhaling (van zowel Toobs als een keer van mijn fjord :+ ),
alleen die ene keer is in mijn hoofd blijven spoken.)
Ben ook een idioot, met die storm zoals vorige week klim ik er gewoon op, ga buiten rijdend naar de vereniging, waar de deuren
er bijna uit waaien en het dak eraf, maar het dat psychishe hulpmiddel nodig, zucht..

Oh, gisteren, mijn engeltje, hij is echt het paard zoals ik het toen ik hem kocht voor ogen had.
Fijn om mee buiten te rijden, leuk om mee te dressuren (zou tikje minder kwalijk nemend kunnen zijn, aan de andere kant,
hij wijst je keurig op je fouten. En tikje fanatieker zou ook mogen, maar ook vaak mijn schuld, ga ik te veel duwen en willen helpen),
leuk om mee te crossen, schatje in de omgang (en blijft echte kleuter, moet alles in zijn mond stoppen).
Helemaal tjuffed met mijn zwartje! (en heel klein beetje trots op mezelf dat ik hem weer durf te rijden :o )

belletjes zijn ivm verklede springwedstrijd volgende week, kon hij er fijn aan wennen.
In de bak had ik die er niet aan zitten :D zou niet gewaardeerd worden denk ik.
Jup, heerlijk paard...(smiley met grijns van oor tot oor bestaat niet, maar die zou hier dan moeten staan)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:09

Jeetje Sjolvir,
Wat fijn!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:18

Wat een ontzettend mooi filmpje

genieten!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:39

Sjovir, ik hoor

TA-de-di
TA-de-di
TA-de-di

Zit de microfoon misschien aan één kant?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:16

2:50 [Hier tekst invoeren]

Sjolvir: HALLOOOOOOOOOOO _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:26

Leuk verhaal Sjolvir. Ken het gevoel wel uit het verleden. Ben twee weken geleden weer voor het eerst sinds vijf jaar hard van mijn zwartje afgevallen. Nu is mijn T. inmiddels best braaf (geworden) maar hij is en blijft wel altijd "van de geluidjes". Toen ik laatst in de buitenbak les had was er geen enkel signaal dat t mis zou gaan. Op onze drukke stal zijn de paarden wel wat gewend. T. reed heerlijk en was heel ontspannen en braaf aan het werk. Tot... net op het moment dat ik langs reed iemand de deurtjes van de achterbak van haar minicooper, die krek langs de buitenbak geparkeerd stond, liet openspringen. "ploink" deden de openzwaaiende deurtjes en dat was T. natuurlijk te veel. Met een onverwachte strakke zwaai naar links ging hij aan de kletter. Door de zwaai was ik al uit balans en een beugel kwijt. Bleef nog wel even zitten maar kon niet meer stevig terug in het zadel komen. Ben dus hard in het zand beland. Gelukkig deed de hardware het nog. Maar de rest (heup, onderrug, ribben en ego) gekneusd. Hele onderrug + linkerbeen tot knie zag blauw.
Gisteren voor het eerst weer opgestapt (binnenbak, softie die ik ben :+ ). Nog wat last van de ribben maar verder ging het best. Gelukkig geen last gehad van angst, maar dat komt natuurlijk wel doordat ik de oorzaak kende. Het voorval heeft me er wel op gewezen dat je op de paardenrug toch maar beter altijd kunt opletten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:04

S_en_Z schreef:
2:50 [Hier tekst invoeren]

Sjolvir: HALLOOOOOOOOOOO _O-

Je hebt de spelfout in Zaterdag nog over het hoofd gezien :+
bertie schreef:
Sjovir, ik hoor

TA-de-di
TA-de-di
TA-de-di

Ja, aan 1 kant en ik heb het fototoestel ook nog eens in mijn hand met handschoenen aan.
Sjol brulde namelijk ook eigenlijk gewoon hard, na de shet, maar die hoor je ook bijna niet roepen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:12

Sjolvir schreef:
bertie schreef:
Sjovir, ik hoor

TA-de-di
TA-de-di
TA-de-di

Ja, aan 1 kant en ik heb het fototoestel ook nog eens in mijn hand met handschoenen aan.
Sjol brulde namelijk ook eigenlijk gewoon hard, na de shet, maar die hoor je ook bijna niet roepen.

Fantastisch om zo met je mee te mogen rijden! <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 00:57

Weet je, al gaat al gaat zwartje nooit een pas fatsoenlijk dressuur rijden heb ik in het begin gezegd,
als ik maar een fijn buitenrij paard heb.
Samen zwerven... Alle zorgen achter je laten en weg laten waaien... heerlijk...

Slof is sinds gisteren in de kast verdwenen :D.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:41

oh super zeg, dat je de slof er weer af hebt!!!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:38

Sjolvir schreef:
Weet je, al gaat al gaat zwartje nooit een pas fatsoenlijk dressuur rijden heb ik in het begin gezegd,
als ik maar een fijn buitenrij paard heb.
Samen zwerven... Alle zorgen achter je laten en weg laten waaien... heerlijk...

Slof is sinds gisteren in de kast verdwenen :D.

Fijn dat 'ie er af is. Waarom had je hem eigenlijk om? (niet aanvallend bedoeld, puur nieuwsgierigheid!! :D )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:43

Omdat ie stout was? Ben bang dat ik dat ook maar ff doe in de buitenbak voorlopig (tot ik weer voldoende hersteld ben). Heb geen zin in weer zo'n smak.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:20

Sjolvir schreef:
Gooit hij alleen kont naar binnen, dus wordt soort banaan?
Of loopt hij als een soort scheve streep?

Ik vraag me af wat je zou adviseren in het geval van een scheve streep?

Vroeger deed van het paard afvallen ook lang zo zeer niet als nu.. Heb op zijn minst overal spierpijn. Kan me voorstellen dat je dan de slof er even bij pakt, maar fijn dat hij er inmiddels weer van af kan!

kim_hester: Vervelend die zadelissues.. Zo heb ik een zadelpasser die zegt dat witte haren niet betekenen dat een zadel niet goed past.. Ik denk dat het zadel een periode eerder (en een paardomvang anders) het zadel niet goed lag, maar toen hij kwam passen wel :? Eigenlijk zou je gewoon zelf een kundige zadelpasser moeten zijn als je met een zadel op een paard rijdt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:26

[quote="UMayDream]
Fijn dat 'ie er af is. Waarom had je hem eigenlijk om? (niet aanvallend bedoeld, puur nieuwsgierigheid!! :D )[/quote]

Omdat ik na die ene keer vliegles in 2010, een angsthaas was op hem, althans thuis.
Daarna en ervoor er ook afgevlogen, maar dat heeft nooit indruk gemaakt, die ene keer wel.
Had hem er dus aan voor het geval dat... Zeg maar vooral psychisch lijntje voor zijn mens,
om hem te rijden heb je hem echt niet nodig. (is echt en fijn te rijden paard)
Dus eraf is wel fijn, niet opletten of ie er niet over struikeld (vooral dat) en of ie niet te strak zit etc.

Scheve streep eigenlijk hetzelfde, alleen hoef je dan minder op te letten dat paard zijn schouder er niet uitdrukt.
Alleen of zo'n paard toonbeeld van souplesse is betwijfel ik, is banaan allicht nog fijner.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:30

Sjolvir schreef:
[

Ja, vliegles. Die had ik in 1983 .. afgelopen week bleek dat ik er destijds een gebroken wervel aan over gehouden heb. Geen dokter die het toen nodig vond verder onderzoek te doen.
Toen ik er weer opklom gaf ik het paard eerst een kalmerende injectie. Mét hulp van een dierenarts.
Hm .. is dat slecht? Ik krijg nu dagelijks 6 lokale verdovingsinjecties in de rug met lidocaine omdat de rug na al die jaren in staking is gegaan.
Hoewel ik héél erg tegen slof ben is soms een slof niet slecht. :oo

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:44

Bertie, wat erg!
Dat ze dat gemist hebben, hadden ze het wel op tijd, had dat allicht het inzakken van zo'n wervel voorkomen en dus nu een groot deel van je klachten....

Heb met Sjol voor de wagen (niet haar schuld) ongeluk gehad met de wagen, na 3 mnd bleek dat mijn
groom (vriendin van me) haar rug gebroken had, hadden ze niet gezien op de foto's......
(kar ging om, helaas groom tussen pony en lamoen gevallen, Sjol gelukkig niet getrapt en er niet vandoor gegaan. )
Voel met nog steeds vreselijk schuldig over dat ongeluk, want ik was per slot van rekening de menner.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:38

Hihi, ik had eigenlijk commentaar verwacht dat ik dat paard gesedeerd had voordat ik er op kroop. :+
Bokt kennende, en zo.

Goh, ik geloof niet dat je eerder over het ongeluk verteld hebt.
Bijzonder! :(:)

Ik kan 'begrijpen' dat je je schuldig voelt over het ongeluk.
En toch ook weer niet .. dat is nou net wat een ongeluk een 'ongeluk' maakt.

oh, hier hoort een verhaal bij. Waarom een ongeluk een ongeluk is..

Jaren geleden had ik een geit. Eh .. dertig jaar geleden?
Gekocht van een boer waar de geiten nogal wild waren - wist ik veel.
Geit aan de stick, dus. Met steeds haar hok in de buurt waar ze in kon, of op.
Op een dag in oktober hoorde ik steeds weer een geluid. Overvliegende ganzen. Ik keek omhoog, maar ze waren over de boerderij heen verdwenen.
Ik ging naar binnen, klusjes, je kent dat wel. Een broodje. 's Middags kwam ik weer buiten en hoorde het geluid weer, hoewel wat minder frequent, en zwakker. Toen ging ik kijken, en vond de geit met een stroomdraad om haar achterpoot gewonden. Stroom afgeschakeld, geitje in de kruiwagen naar binnen gebracht, water in het bekje gedruppeld, dierenarts erbij.
Geitje dood, natuurlijk.
Ik kon het niet aan te denken hoe sterk een Gallagher is, en dat dat geitje een paar uur die schokken heeft gehad. Ik heb veel aan de dierenarts gehad. Volgens hem is ze heel lang in shock geweest.
En het meest bijzondere wat hij zei was: "dit is een ongeluk".
De dag erop was Military Boekelo. Die dag heb ik gehuild, gehuild, gehuild..
Want ik voelde me zo schuldig!
De opmerking van de dierenarts over 'ongeluk' heeft me heel erg geholpen.
Nu, na al die jaren denk ik nog steeds na over het begrip 'ongeluk.'

Soms zijn er situaties waar je anders had kunnen reageren. Dan kun je je afvragen waarom je niet anders hebt gereageerd, en ervan leren.
Soms ook zijn er situaties waar je niet veel invloed op hebt kunnen uitoefenen. Dat noemen we dan 'ongeluk'.

Als er een 'ongeluk' is, dan is er kennelijk geen verwijtbaarheid.
Een 'ongeluk' is niet fijn - maar het leven kan verder zonder zelfverwijt.

Eh ..
capito? :+

Sjolvir schreef:
Bertie, wat erg!
Dat ze dat gemist hebben, hadden ze het wel op tijd, had dat allicht het inzakken van zo'n wervel voorkomen en dus nu een groot deel van je klachten....

Heb met Sjol voor de wagen (niet haar schuld) ongeluk gehad met de wagen, na 3 mnd bleek dat mijn
groom (vriendin van me) haar rug gebroken had, hadden ze niet gezien op de foto's......
(kar ging om, helaas groom tussen pony en lamoen gevallen, Sjol gelukkig niet getrapt en er niet vandoor gegaan. )
Voel met nog steeds vreselijk schuldig over dat ongeluk, want ik was per slot van rekening de menner.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:51

Ach jee, arm geitje... :() En wat *** van je rug.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:18

Mooie uitleg over ongeluk
zet een mens weer even aan het denken

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:35

Vandaag kreeg ik een PM die ik de moeite waard vind om hier te posten.
Geanonimiseerd uiteraard.

onbekend schreef:
Nog even een vraag over die slof he.. Ik zat er laatst aan te denken, misschien (heel misschien, onder goede begeleiding, verantwoord en geen getrek enzovoort) wil ik dat ook wel eens proberen om mijn paard nét dat tikkeltje meer erdoorheen te vragen wat het paard net zo lastig vind. Ik merk nl dat als ik langer 'vasthoud', mijn paard op een gegeven moment gaat ontspannen en meer naar beneden komt, merkt dat het ook zo kan. 't Punt is alleen dat dat mij zoveel kracht kost dat ik dat niet veel kan doen. (wil ik ook niet, vast zetten is natuurlijk niet de goede weg, weet niet zo goed hoe ik het anders kan verwoorden) Misschien dat die slof ons net even door die facade heen kan helpen van de gedachte van mijn paard 'kan niet, wil niet, doe 'k niet' als je snapt wat ik bedoel.

't is enkel nog maar een hersenspinsel, een optie, iets wat een mogelijkheid zou kunnen zijn, enzovoort dus ik laat 't eerst even bezinken en me informeren voordat ik aan eventueel! aan een slof begin. (en natuurlijk overleggen met m'n instructrice en toestemming vragen van de eigenaresse) Zo'n ding kan volgens mij ook een hoop schade veroorzaken als 'ie niet goed gebruikt wordt en dat wil ik natuurlijk absoluut niet.

Laat ik beginnen met uit te spreken hoe blij ik ben met je voorzichtige benadering!
Voor jou is je paard belangrijk!

Ik kan me zó goed voorstellen dat je nét dat beetje meer er doorheen zou willen.
Natúúrlijk zou je dat willen. Want het betekent nét dat verschil tussen worstelen, en FIJN rijden.
Dan is een slof inderdaad een lonkend perspectief.

FANTASTISCH dat je er niet ingetuind bent, in dat lonkend perspectief. *\%/*

Je kunt een slof op twee manieren gebruiken:
- als noodrem (zoals sjolvir hem er slapjes heeft aanhangen)
- als forceermiddel

Een slof werkt als een katrol. Héél simpel: jij hebt weinig in de hand, maar je paard heeft twee keer zoveel in de mond.
Wil je dat? |o

Paarden zijn vluchtdieren. Worden ze beperkt in hun beweging, dan verkrampen ze.
Ik kan me voorstellen dat je graag wilt dat je paard nét dat beetje meer nageeflijk is. Maar in ieder geval één ding is duidelijk: een slof om dat te bereiken roept alleen maar spanning op.. _-:(
en dat is nou precies wat je NIET wilt bereiken. :n

Weet je, het KAN .. nageeflijk, zonder dat het jou kracht kost. Eh .. of slof.
Ik hoop dat je iemand kunt vinden die je daarin kan begeleiden! +:)+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 01:11

Ik geloof dat je het principe van een slof wel goed hebt. Maar let op, de kracht van een slof is hoe je hem gebruikt. Te strak en te hard is nooit goed, maar wat met Te is dat wel?

Een slof is een middel wat gebaseerd is op een leertechniek. Er zijn er veel, de meeste gebruiken 'gewone' ruiters niet. Maar er zijn er een paar die we wel gebruiken. 2 Belangrijkste zijn positieve en negatieve bekrachtiging.
Positief bekrachtiging zegt dat je iets toevoegt (+) om het paard te vertellen/te verduidelijken wat hij moet doen. Neem bv een zweep.

Negatieve bekrachtiging zegt dat je iets verwijderd (-) om het paard te vertellen/te verduidelijken wat hij moet doen. Denk bv aan drijven. Je houd je been aangesloten tot je paard voorwaarts/achterwaarts/zijwaarts gaat. Dan laat je de druk wegvallen... Het wegvallen vertelt het paard dat hij de goede actie uitvoert.

Een slof goedgebruikt werkt volgens het laatste principe. Je zet er druk op, paard zakt voor de druk. Jij laat de druk wegvallen, geen druk is beloning genoeg.
Groot probleem is dat je timing perfect goed moet zijn. En dat jij dus geen druk mag zetten op het moment dat het paard de minste poging tot afbuigen doet.

En dan is er in dit geval de vraag of er ontspanning uit voort kan komen of dat het een kunstje is. Een gewoon rijpaard, zonder problemen moet aanleuning gewoon leren. Soms zijn er paarden die verkeerd geleerd hebben, of bang zijn voor pijn. Hun kun je wel leren dat daar beneden zijn niet verkeerd is.

Ik ben niet voor de slof, maar ik ben er ook niet tegen...