[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:22

Wat is er veranderd?
Eh .. wat is er met JOU veranderd, dat je dit resultaat krijgt?

<3

themuisje schreef:
Whaaaaah :#
vandaag weer héérlijk gereden :D die galop :oo
Roy heeft me vandaag iets laten voelen waar ik allang naar zoek, maar tot nu toe nog nooit gevoeld had. Wat kan die pony heerlijk galopperen. Doordat hij er nu meer tussen is begint hij echt veel beter te galopper. Lekker door het lijf en makkelijk te schakelen. Ik kon gewoon écht verruimen! en niet onbelangrijk; hem daarna echt terug nemen... wat een gevoel *\o/* ben er nog steeds hyper van :D Stukjes contra op een gebroken lijn deed hij nu echt met gemak. Kon hem zelfs de middenlijn opsturen om hem vervolgens weer wat terug te laten wijken zodat hij niet teveel op het binnenvoorbeen komt.

zal kijken of ik het ergens deze week kan laten filmen. Kunnen jullie ons weer frisse input geven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:23

Lon83, tuurlijk doet kritiek zeer, maar je hebt de eerste stap naar het willen veranderen al gezet,
wat let je om de volgende te zetten?
Het is best moeilijk om je rijden te veranderen, zit zelf ook vaak genoeg heerlijk in de knoop en verval
dan ernstig in mijn oude fouten.
Denk dan vervolgens $#Q@^%%$^ wat heb ik nou weer gedaan!!
Nou heb ik het geluk dat mijn paard hele mooie spiegel is en zo te zien verteld Duncan jou ook van alles,
luister!!! naar hem!!!

Bertie heeft ook een fimpje van mij de grond in gestampt!
Bedankt nog Bertie ;)
Dat was volkomen terecht, duidelijk geval van weer geen idee wat ik aan het uitspoken was,
terwijl ik het wel degelijk weet.....
Schop onder je achterste doet wel zeer, maar daar groei je van! (mits ze eerlijk schoppen en dat doen ze hier!)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:23

CCC: ik heb er ook geen onwijs goede kijk op maar leer welvan dit topic door te lezen. Ik lees wel mee maar post niet actief. Maar ik vind je voor nog maar een jaar rijden echt al super bezig. En je ziet idd dat Chiem precies doet wat voor hulp hij van jou krijgt. Maar je heb les en met een goede instructeur(trice) zal je je hier zelf bewust van worden.

Ik geef vaak ook een hulp die net niet goed is of waar ik moeite mee heb(wij zijn volgens mij nog geen eens B waardig). En als paardje het dan niet doet raak ik gefrustreerd. Maar dat heeft natuurlijk helemaal geen zin, paard kan daar niets aan doen :)
Peeps is onwijs lastig te rijden, is erg puittig, eigen wil en op jonge leeftijd veel meegemaakt. Maar met een paar lesjes zijn we onwijs vooruit gegaan. Vanaf dinsdag weer oppakken(I.v.m wolfskiezen trekken) en hopen op goed resultaat.

@bertie: ik wil haar inderdaad goed op haar eigen benen laten lopen, dit vind ik belangrijker dan goed nagevelijk lopen. Al hoort dat natuurlijk ook, maar stap voor stap. Rijden veel op de binnenhoefslag ook en veel figuren gezien het we'll een paard is die het liefst aan de bakrand geplakt loopt. Had we'll kritiek. Verwacht eerlijk gezegd.

Sorry voor mijn spelling, telefoon staat op engels ingesteld.
Geen idee hoe ik dat weg krijg.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:24

Welterusten allemaal!
Ik heb vandaag weer genoten van alle fijne verhalen!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:26

Vorige week hadden we een dip. Mijn geluk is dat ik samen met m'n instructrice naar stal ga elke dag. We rijden dus elke dag samen en terwijl zei rijd wil ze me nog wel eens helpen. Zondag hebben we weer een kleine 3 kwartier gelest en daar kunnen we dan met kleine aanwijzingen tussendoor weer een weekje op teren :D

Vindt het echt super zo. Leer nog steeds elke dag veel van haar en mag ook mee op wedstrijd :) erg leuk om betrokken te zijn in de verzorging van zo'n paard :D ook heeft ze momenteel 2 projectjes waarbij ik mag helpen vanaf de grond. Dus helpen longeren, vasthouden met opstappen en wegstappen. Helpen met was etc. Erg leuk allemaal :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:27

bertie schreef:
Wat is er veranderd?
Eh .. wat is er met JOU veranderd, dat je dit resultaat krijgt?

<3

themuisje schreef:
Whaaaaah :#
vandaag weer héérlijk gereden :D die galop :oo
Roy heeft me vandaag iets laten voelen waar ik allang naar zoek, maar tot nu toe nog nooit gevoeld had. Wat kan die pony heerlijk galopperen. Doordat hij er nu meer tussen is begint hij echt veel beter te galopper. Lekker door het lijf en makkelijk te schakelen. Ik kon gewoon écht verruimen! en niet onbelangrijk; hem daarna echt terug nemen... wat een gevoel *\o/* ben er nog steeds hyper van :D Stukjes contra op een gebroken lijn deed hij nu echt met gemak. Kon hem zelfs de middenlijn opsturen om hem vervolgens weer wat terug te laten wijken zodat hij niet teveel op het binnenvoorbeen komt.

zal kijken of ik het ergens deze week kan laten filmen. Kunnen jullie ons weer frisse input geven.

ik zit er eindelijk weer een beetje recht boven, dat is het voornaamste :j en weet nu hoe ik hem van het linker schouder af kan krijgen. Door hem rechter te maken begint hij echt 10 punten beter te bewegen waardoor ik ook weer veel beter kan zitten :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:30

Sjolvir schreef:
Bertie heeft ook een fimpje van mij de grond in gestampt!
Bedankt nog Bertie ;)

Oh, die zag ik nog net. Ik ga slapen nu hoor echt! :j

Maar .. oh .. dat weet ik niet eens meer. Er komt ook zóveel voorbij!
Nou ja, het is wel duidelijk hoop ik. Als ik dan zo nodig iemand 'de grond in stamp', zoals jij het zegt, is het nooit persoonlijk. Ik reageer op wat ik zie, niet op de persoon.

Dank je wel Sjolvir, voor je bedankje dat ik je de grond in heb gestampt. _/-\o_

En dank je wel, ik ga slapen, en ik lig in een deuk! *\o/*

:evaw:

Lon83

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:41

Dat is ook zo :) Het is misschien voor mij gewoon wat pijnlijk om zoiets te horen, als je dat in 20 jaar rijden nog nooit gehoord hebt... Maar Duncan pijn doen is het laatste wat ik wil, dus we gaan (met mij) bezig! (Duncan kan het allang :) )

Welterusten! Ik ga ook onder de wol en in mijn hoofd verder droog leren paardrijden! :Z

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:58

Ik vind de foto's van CCCC ook errug fijn om naar te kijken! Helemaal met pas een jaar rijervaring! Ga zo door, dan kan je alleen maar beter worden!

Ik geef onbewust ook wel eens verkeerde hulpen. Dat doet iedereen wel eens, het enige waar je aan moet denken als je paard het niet doet is: wat doe IK fout?
Ik heb problemen met de keertwendingen, maar door het voor de spiegel te doen, kwam ik erachter dat ik allesmet buitenbeen probeer, de wending, het doorstappen, de buiging. Na even wat proberen stapte hij een keurige keertwending linksom. Want ja, hoe kan hij een goede keertwending stappen, als ik aangeef dat ik een travers achtige volte wil :+ Was een kwestie van alleen aangeven met buitenbeen en buitenteugel en daarna niks. Het stomme is dat ik met alles probeer 1 hulp te geven en daarna alleen te blijven waken en met de keertwending ging ik ineens elk paseen hulp geven.

Of vanuit stap aangaloperen, ik hd hem keurig verzameld, lekker los, ontspannen en mooi op de loodlijn + nek hoogste punt. Geef mijn galophulp en krijg 1 enorme sprong en daarna weer stap. He?! Nog een keer proberen, weer hetzelfde? Wat bleek, ik opende mijn zit niet, dus gaf onbewust meteen de hulp voor terugkomen tijdens het aangaloperen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:59

Lon83 schreef:
Dat is ook zo :) Het is misschien voor mij gewoon wat pijnlijk om zoiets te horen, als je dat in 20 jaar rijden nog nooit gehoord hebt... Maar Duncan pijn doen is het laatste wat ik wil, dus we gaan (met mij) bezig! (Duncan kan het allang :) )

Mensen zeggen elkaar wel vaker iets niet. Dat is jammer. Of ze proberen het wel (te?) voorzichtig te zeggen, maar het kwartje valt niet, dat kan ook.
Als je terugkijkt naar je filmpje, kun je dan zien wat ik bedoel?

En dat je Duncan geen pijn wilt doen geloof ik. Ik heb ook andere topics van je gelezen over hem. :)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:06

Helemaal gelijk Bertie.
Ik zie het inderdaad wel op het filmpje, vooral dat hij door mijn 'tegenhouden' echt achter de loodlijn komt. Alleen het idee dat hij zich eruit zou drukken door pijn zie ik niet, want dat lijkt hij juist te doen op momenten dat hij meer ruimte heeft, of denk ik nu heel krom?
Ik ga er in ieder geval heel bewust mee bezig, wil het echt beter doen :) Wat de rest op stal ook doet ;) Doorgaans zijn het mensen die echt heel veel om hun paard geven (tja, daar zit bokt ook vol mee), maar niet altijd zich verder verdiepen in de rijkunst. Ik ben zelf behoorlijk theoretisch ingesteld, altijd op zoek naar meer informatie. Dat heeft (helaas) niet iedereen, waardoor je sneller blijft hangen bij niet weten.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:35

Lon83 schreef:
Ik ga er in ieder geval heel bewust mee bezig, wil het echt beter doen :)

En dit is dus het mooie van dit topic!! We MOGEN hier kritiek geven, vragen en we mogen het ook ontvangen zonder dat we ons aangevallen hoeven te voelen. En als je het niet snapt, mag je gewoon meer uitleg vragen. Dat zal komen. Dat is zo mooi.

_/-\o_

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:40

Lon83 schreef:
Helemaal gelijk Bertie.
Ik zie het inderdaad wel op het filmpje, vooral dat hij door mijn 'tegenhouden' echt achter de loodlijn komt. Alleen het idee dat hij zich eruit zou drukken door pijn zie ik niet, want dat lijkt hij juist te doen op momenten dat hij meer ruimte heeft, of denk ik nu heel krom?
Ik ga er in ieder geval heel bewust mee bezig, wil het echt beter doen :) Wat de rest op stal ook doet ;) Doorgaans zijn het mensen die echt heel veel om hun paard geven (tja, daar zit bokt ook vol mee), maar niet altijd zich verder verdiepen in de rijkunst. Ik ben zelf behoorlijk theoretisch ingesteld, altijd op zoek naar meer informatie. Dat heeft (helaas) niet iedereen, waardoor je sneller blijft hangen bij niet weten.

Dank je wel voor je antwoord! Ik was even bang dat je je gekwetst voelde door m'n opmerkingen en dat je in de 'stopstand' ging.
Fijn dat je het zo oppakt! :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:42

Gisteren weer fijn gereden uiteindelijk.

In het begin had ze echt immens de rem erop. Toen heb ik even paar keer achter elkaar "race-Modus" ingesteld. Daarna begon ik dus weer teveel op haar hoofd te letten en ik merkte dat ik zelf weer boos werd. En toen kreeg ik het door....dus toen ben ik even in het midden van de bak stil gaan staan...even resetten.

Daarna vriendelijk maar wel consequent doorgereden niet teveel lettend op haar hoofd...
Nou mevrouw beloonde me meteen door lekker door te lopen (af en toe wel even terugvallen) maar ze liet los en ik had geen zwaar hoofd in mijn hand. *\o/*

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:48

Ik heb dat ook heel sterk, dat ik vooral theoretisch denk, en niet in de mond van een paard wil zitten. Dus lees ik hier dat je van achter naar voren rijdt, en je paard dus vandaar nagevelijk wordt.
Ik hield mijn handen dus echt stil/los. Paard ging wel beter aan het been lopen, maar keek toch ook wel graag vooruit/om zich heen. Dus toen mijn instructeur zei dat ik best eens wat strenger mocht zijn, snapte ik er niks meer van: ik mag toch niks aan de voorkant doen? Tot hij mij even bij zich riep, en mij wat dingen liet voelen. ( Ik had op dat moment geen les hoor, was dus even tussendoor). Een gespannen arm, ontspannen arm, en wat je daar dan allemaal mee kan.. Ik reed weg, gesloten hand, licht toestaande arm, en mijn vingers vroegen weer of ie wel 'aan de teugel' bleef: En het was een mooie overgang naar stap! Ineens liepen we weer actief, heerlijk aan het been, nagevelijk, en ik had echt bijna niks in de hand, alleen contact... Ik kon mezelf helemaal los laten, en het daarop volgende kwartier hebben we echt heerlijk gereden! Op zit kon ik schakelen, en zelfs de overgang draf/halt ging ineens lekker!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:51

Anne_mieke88 schreef:

In het begin had ze echt immens de rem erop. Toen heb ik even paar keer achter elkaar "race-Modus" ingesteld. Daarna begon ik dus weer teveel op haar hoofd te letten en ik merkte dat ik zelf weer boos werd. En toen kreeg ik het door....dus toen ben ik even in het midden van de bak stil gaan staan...even resetten.

Daarna vriendelijk maar wel consequent doorgereden niet teveel lettend op haar hoofd...
Nou mevrouw beloonde me meteen door lekker door te lopen (af en toe wel even terugvallen) maar ze liet los en ik had geen zwaar hoofd in mijn hand. *\o/*

Goedzoooo!!!!

Ik ben trots op je!! *\o/* (en dat meen ik oprecht!)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:53

Marocje schreef:
Ik heb dat ook heel sterk, dat ik vooral theoretisch denk, en niet in de mond van een paard wil zitten. Dus lees ik hier dat je van achter naar voren rijdt, en je paard dus vandaar nagevelijk wordt.
Ik hield mijn handen dus echt stil/los. Paard ging wel beter aan het been lopen, maar keek toch ook wel graag vooruit/om zich heen. Dus toen mijn instructeur zei dat ik best eens wat strenger mocht zijn, snapte ik er niks meer van: ik mag toch niks aan de voorkant doen? Tot hij mij even bij zich riep, en mij wat dingen liet voelen. ( Ik had op dat moment geen les hoor, was dus even tussendoor). Een gespannen arm, ontspannen arm, en wat je daar dan allemaal mee kan.. Ik reed weg, gesloten hand, licht toestaande arm, en mijn vingers vroegen weer of ie wel 'aan de teugel' bleef: En het was een mooie overgang naar stap! Ineens liepen we weer actief, heerlijk aan het been, nagevelijk, en ik had echt bijna niks in de hand, alleen contact... Ik kon mezelf helemaal los laten, en het daarop volgende kwartier hebben we echt heerlijk gereden! Op zit kon ik schakelen, en zelfs de overgang draf/halt ging ineens lekker!

Fijn dat je zo iemand gevonden heeft die je kan laten voelen hoeveel effect heeeele kleine dingen hebben. En wat super dat jouw paard je zo beloond door zich dan ook veel fijner te laten rijden <3!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:55

S_en_Z schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Goedzoooo!!!!

Ik ben trots op je!! *\o/* (en dat meen ik oprecht!)

Dank je wel :D
Ben zelf erg tevreden over hoe het gaat :)
Vanavond ga ik mesten borstelen knuffelen misschien longeren/stukje lopen (ze heeft dagje vrij ikke niet want ik ga naar de sportschool)

Morgen ga ik weer rustig oppakken en kijken of ik haar voorwaarts kan houden en niet teveel denk aan de voorkant. Donderdag weer les....

Even vragen aan mijn vriendin of ze het filmpje wilt sturen naar mij :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:00

Ja, ben heel blij met mijn instructeur! Hij legt alles zo duidelijk uit, overal heeft hij wel een metafoor bij (Is dat het goede woord?) Zo ook met een zweepje: laat hij dmv een zweepje zien hoe een paardenrug werkt, met bolle en holle kant. Hij liet het ook voelen: moest eerst de zweep de ene kant buigen (ging soepel) en toen de andere kant (kon minder ver buigen). Dit was trouwens tijdens mijn eerste les van hem, en ik hou wel van die duidelijke voorbeelden, dan kan ik het veel beter koppelen..

Maar idd vooral dat Maroc daarna zo lekker liep, dat was echt hetgeen wat mij duidelijk maakte dat wat ik deed, goed was en voelde. We hadden samen echt plezier, hij ging echt dansen onder me, en wat voelt dat geweldig!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 17:22

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:54

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:05

Kom op zeg, dat meisje is pas 13. Daar kan je toch ook anders op reageren?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:16

Dat vind ik ook, vind je reactie ook behoorlijk heftig.

Dat ik 13 was wilde ik ook alleen maar dat ze naar beneden liep want dat was ´cool´.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:22

Eigenlijk kun je alleen maar adviseren goed les te nemen.
Uitleg via internet is vaak toch niet te behappen voor een kind van die leeftijd (over het algemeen).

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:25

Zie ik daar nou 2 puntjes meer Pion? Wat goed! Knappe Doris!