Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:31

Gaan we weer!
We kunnen het ook weer on-topic maken. Welk paard is geschikt voor deze dames! Haha. Zou Marilyn op een halflinger kunnen? Hmmmm......moet kunnen alleen die voorgevel he, lastig lastig.
Grappig is dat ik Marilyn dus best stevig eruit vindt zien, zeker vergeleken de modellen in de blaadjes van tegenwoordig. Terwijl ze dus echt slank was, wel met vrouwelijk vormen. Kun je nagaan, mijn beeld is ook al gekleurd.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:16

Het viel me nog mee dat niet de algehele mannelijke populatie de schuld kreeg van alle onzekere tienermeisjes van vandaag de dag :') Ik sluit me bij Tessa_1 aan. Marilyn was slank, wel met vormen, maar dat zijn veel slanke mensen.

Hyppolyte, ik wilde je niet beledigen, het was laat en ik ergerde me aan alles. Sorry voor mijn uitbarsting :7

Marilyn zal vast nog wel op een hafje passen ja :')

Even lichtelijk off-topic (maar zeker niet meer dan die killerwhales), kent iemand de fat acceptance movement in Amerika?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:51

Tja.....in Amerika hebben ze overal wel een movement voor...op zich zijn alle porties in restaurants al 4 keer zo groot als in Europa, dus ze zullen zo''n movement wel nodig hebben. Alles in extremen daar. Volgende is een anorexia acceptance movement.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:57

het is de zelfde persoon hoor;)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 13:11

Appelmoes_11 schreef:
Oh nee hé, dat plaatje... krijgen we dit weer. :roll:

Er is niet één lichaamstype dat het allerbeste is voor iedereen en om de maatschappij nou de schuld te geven...

Je hoeft het toch niet te lezen en alweer opnieuw een onzinnige post te zetten. Snap nu toch eens dat de Moderator omwille van jouw berichten en commentaar ingegrepen heeft.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:13

... mijn berichten en commentaar? Lijkt me sterk. ;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:29

Appelmoes_11 schreef:

Inderdaad, lijkt mij ook sterk, "ingrijpen" mod was nav discussie tussen 2 andere personen, die het overigens bijgelegd hebben...

Bethje31, idd in Amerika hebben ze overal een movement voor, maar in europa net zo goed hoor, vereniging voor kleine mensen,vereniging voro grote mensen, pro-anna websites, verenigingen voro de acceptatie van de zwaardere mens etc...denk zelfs dat het feit dat obesitas nu echt als ziekte gezien wordt ook een vorm is van een acceptatiebeleid invoeren, en hierbij zeg ik niet dat dit goed of verkeerd is, enkel dat ik denk dat dat erop aanstuurd dat het iig makkelijker bespreekbaar zal worden.

Over het plaatje marilyn en het superslanke model, mogen allebei op mijn paarden, de ene is langer de ander iets forser, maar zullen allebei nog wel onder de 90 kilo zitten :+

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 13:32

freeride schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Inderdaad, lijkt mij ook sterk, "ingrijpen" mod was nav discussie tussen 2 andere personen, die het overigens bijgelegd hebben...

Bethje31, idd in Amerika hebben ze overal een movement voor, maar in europa net zo goed hoor, vereniging voor kleine mensen,vereniging voro grote mensen, pro-anna websites, verenigingen voro de acceptatie van de zwaardere mens etc...denk zelfs dat het feit dat obesitas nu echt als ziekte gezien wordt ook een vorm is van een acceptatiebeleid invoeren, en hierbij zeg ik niet dat dit goed of verkeerd is, enkel dat ik denk dat dat erop aanstuurd dat het iig makkelijker bespreekbaar zal worden.

Over het plaatje marilyn en het superslanke model, mogen allebei op mijn paarden, de ene is langer de ander iets forser, maar zullen allebei nog wel onder de 90 kilo zitten :+

correct

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:43

john57 schreef:
Appelmoes_11 schreef:
Oh nee hé, dat plaatje... krijgen we dit weer. :roll:

Er is niet één lichaamstype dat het allerbeste is voor iedereen en om de maatschappij nou de schuld te geven...

Je hoeft het toch niet te lezen en alweer opnieuw een onzinnige post te zetten. Snap nu toch eens dat de Moderator omwille van jouw berichten en commentaar ingegrepen heeft.

En volgens mij had @Appelmoes ook al sorry gezegd voor haar "uitbarsting"...........

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:46

brenndaa schreef:

Jij bedoeld toch het plaatje met de foto"s?
Volgens mij heb je gelijk...........ik zie liever de dame op de rechtse foto.... :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:46

Persoonlijk denk ik dat een paard er weinig boodschap aan heeft wat de normen in een land zijn. En ook het ideale plaatje zal hem worst weten. Hij moet het gewicht dragen. En om dit te kunnen dragen is het wel zo eerlijk om een paard niet eerder dan met 5 te gaan bereiden. Met 5 a 6 jaar zijn zijn botten uitgegroeid en zal hij er dus beter tegen kunnen. En ook is het goed om zich bezig te houden met zijn eigen rijwijze. Hoe kan een paard het beste een gewicht dragen. En of je nu recreatief rijdt of wedstrijd. Je moet zijn rug sterk maken en die "brug" stevig houden.
En jij bent misschien blij met je boomloze zadel, maar voor je paard hoeft dit geen uitkomst te zijn, omdat jouw gewicht dan minder wordt verdeeld. Dus denk ik dat juist wanneer je boomloos rijdt je echt wel een lichtgewicht mag zijn. En denk dus dat juist zwaardere mensen niet met boomloos moeten rijden.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:57

marjootje schreef:
brenndaa schreef:

Jij bedoeld toch het plaatje met de foto"s?
Volgens mij heb je gelijk...........ik zie liever de dame op de rechtse foto.... :D

Off-topic...ik weet niet of de opmerking over dezelfde persoon op het plaatje slaat, maar ehmm dat is volgens mij niet dezelfde persoon. De eerste is Marilyn in een fifties badpak. De tweede foto is veel recenter, als je kijkt naar het badpak/bikini, weet verder niet wie het is!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:04

Dinopino schreef:
Persoonlijk denk ik dat een paard er weinig boodschap aan heeft wat de normen in een land zijn. En ook het ideale plaatje zal hem worst weten. Hij moet het gewicht dragen. En om dit te kunnen dragen is het wel zo eerlijk om een paard niet eerder dan met 5 te gaan bereiden. Met 5 a 6 jaar zijn zijn botten uitgegroeid en zal hij er dus beter tegen kunnen. En ook is het goed om zich bezig te houden met zijn eigen rijwijze. Hoe kan een paard het beste een gewicht dragen. En of je nu recreatief rijdt of wedstrijd. Je moet zijn rug sterk maken en die "brug" stevig houden.
En jij bent misschien blij met je boomloze zadel, maar voor je paard hoeft dit geen uitkomst te zijn, omdat jouw gewicht dan minder wordt verdeeld. Dus denk ik dat juist wanneer je boomloos rijdt je echt wel een lichtgewicht mag zijn. En denk dus dat juist zwaardere mensen niet met boomloos moeten rijden.

:=

Ik ben het verder helemaal met je eens. Als ik nu foto's terugkijk van mijn pony toen ze vier was (en ik een 11-jarige penny) denk ik ook 'die had nog wel een jaartje of twee in de wei kunnen blijven'. Paarden van twee of drie jaar zijn er meestal echt nog niet klaar voor, geestelijk en lichamelijk. Ik zou lichtere mensen ook sneller op een boomloos zadel zetten dan zwaardere mensen. De rug van een paard is erg kwetsbaar, daar mag wel wat voorzichtiger mee worden gedaan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:10

Zit hier half duitse gesprekken te voeren en ik wist even niet meer hoe ik gewoon moest schrijven geloof ik ;-)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:13

Ik denk dat het niet altijd bekend is bij iedereen dat boomloze zadels belastender zijn voor een paard dan zadels met een boom. Er wordt een beetje gesuggereerd dat ze veel comfortabeler zijn voor het paard maar dat is dus nog maar de vraag. Mensen leggen heel makkelijk allemaal fancy, boomloze zadels op hun paard ook omdat het er gaaf uit ziet, terwijl misschien een klassiek simpel dressuurzadel wel veel beter is. Zeker bij jonge paarden waar nog vanalles gebeurt in de rug.
Als je een beetje gewicht hebt dan druk je met een boomloos zadel veel eerder op de ruggegraat dan een zadel met een stevige boom die de ruggegraat vrij houdt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:27

Boomloos is niet per definitie goed of slecht. Dat beweer ik niet. Maar wanneer men toch voor boomloos kiest dan liever zelf een lichtgewicht.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:36

nog even off topic, de dame die te zien is is dezelfde persoon het is namelijk actrice Katherine Heigl. Die vroeger heel mooi was, en nu heel erg dun geworden is. Snap niet echt wat dit toevoegd aan dit topic. Want mensen schieten inderdaad door naar extremen. Of heel erg dun, of heel erg dik.

Maar goed, hier heeft het paard niks aan. Die moet het dragen. En wat is nou té zwaar voor een paard? Ik denk dat je daar niet precies antwoord op kan geven. Je moet per individu de situatie bekijken en dan oordelen.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:37

Voor dat jullie allemaal uitspraken doen over boomloze zadels is het misschien handig om je er eerst eens in te verdiepen.
Wat jij nu allemaal roept @bethje31 is vooral jouw mening, en geen feiten.

Ik ben het er wel mee eens dat de zwaardere ruiter en zeker de beginnende ruiter misschien beter op een boomzadel kan gaan zitten.
Maar dan kom je weer op de discussie wat is te zwaar, en moet je dan zo wie zo nog wel op een paard stappen.
Ik heb me erg verdiept in het boomloos rijden, en heb nu de stap gemaakt om over te stappen.
Mijn tinker van bijna 5 loopt ruimer en makkelijker met de boomloze, zelf weeg ik 75 kilo.
Maar het zal waarschijnlijk per paard verschillend zijn, wat voor de ene paard prettig is hoeft voor de andere natuurlijk niet prettig te zijn.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:41

oh en nog even over het beleren. Denk dat het niet eens veel uitmaakt of je iets zwaarder (met uitzondering van de extremen natuurlijk) bent of niet, het gaat erom of je een vertrouwensband hebt met het paard. Heb je dit niet kun je hem ook niks leren. Als hij jou niet vertrouwd wordt het lastig. Ik vind mezelf in de catogorie 'zwaardere ruiter' passen, heb mijn paard op 5 jarige leeftijd beleerd, ook zelf zadelmak gemaakt, hij is nu bijna een half jaar onder zadel en hij doet het fantastisch! Zegt niks dus..

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:46

brenndaa schreef:
oh en nog even over het beleren. Denk dat het niet eens veel uitmaakt of je iets zwaarder (met uitzondering van de extremen natuurlijk) bent of niet, het gaat erom of je een vertrouwensband hebt met het paard. Heb je dit niet kun je hem ook niks leren. Als hij jou niet vertrouwd wordt het lastig. Ik vind mezelf in de catogorie 'zwaardere ruiter' passen, heb mijn paard op 5 jarige leeftijd beleerd, ook zelf zadelmak gemaakt, hij is nu bijna een half jaar onder zadel en hij doet het fantastisch! Zegt niks dus..

Helemaal mee eens.. :D

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:53

Ik volg dit topic al een hele tijd (al vanaf het vorige topic) en ik vind het wel interessant om de meningen van verschillende mensen over dit onderwerp te lezen. Ik heb zelf zwaar overgewicht en rijd al jaren geen paard meer hierdoor omdat ik dat paard het gewoon niet aan wil doen. Toen ik voor het laatst op een paard heb gereden was ik stevig maar zeker niet té dik en toen had ik al problemen om mijn benen goed aan te leggen door mijn stevige dijen, mijn tenen wezen altijd naar buiten. Dit ook zeer waarschijnlijk omdat ik geen geweldige ruiter was maar ook omdat mijn lichaam me gewoon in de weg zat. Ik ga nu een heel traject door voor een maagverkleinings operatie en hoop als ik genoeg gewicht ben kwijt geraakt weer met lessen te beginnen, en geloof me ik ben hard voor mezelf dus boven de 80 kilo zou ik echt niet op een paard willen zitten, niet omdat een paard dit misschien niet aan zou kunnen maar omdat ik mezelf daar gewoon niet lekker bij zou voelen. Dit betekent niet dat ik andere mensen veroordeel als zij wel boven dit gewicht paardrijden trouwens.

Even losstaand van het 'te paard' gedeelte:
Als dik persoon zijnde weet ik dat dik zijn gewoon gevoellig ligt, veel dikke mensen (waaronder ikzelf) willen het liefst natuurlijk ook gewoon slank zijn en geloof me, we wéten donders goed hoe de realiteit qua gezondheid en fitheid in elkaar steekt maar het is gewoon pijnlijk als slankere mensen zich geroepen voelen om dat er steeds maar weer in te hameren. Veelal krijgen dikke mensen van slanke mensen alle dingen te horen die ze -niet- kunnen of mogen (met daarbij horend commentaar) dus ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die zoiets hebben van 'fiets it, ik leef óók, ik wil óók gewoon dingen kunnen doen zonder dat er steeds iemand roept dat ik dat niet kan of mag'. Gewicht aaneten/aankomen door wat voor reden dan ook is gewoon gemakkelijk, het eraf krijgen is moeilijk en voor sommige iets makkelijker en voor andere gewoon bijna niet haalbaar. Om mezelf even als voorbeeld te nemen, ongeveer twee jaar terug doormiddel van dieeten bijna 45 kilo afgevallen, maar helaas door omstandigheden er weer aangekomen, dit is echt een heel pijnlijk gevecht geweest. Met overgewicht hangt vaak een hoop pijn en ongelukkigheid samen en daarom komen dingen die voor een ander (slanker misschien) persoon gewoon bespreekbaar zijn bij de persoon met overgewicht als extra hard aan, vandaar dat sommige mensen nogal heftig reageren. Ik wilde dit gewoon even kwijt :)

Terug naar het 'te paard' gedeelte:
En dit is mijn persoonlijke mening, ik wil hier verder niemand mee beledigen. Ik vind dat bijvoorbeeld 90 kilo altijd 90 kilo blijft op de rug van een paard, of je nou goed kunt rijden of niet, het gewicht wat het paard moet dragen blijft gewoon 90 kilo en er zal door goede rijkunsten niet ineens op magische wijze -20 kilo afgaan. Het zal wél prettiger zijn voor het paard als de 90 kilo wegende persoon meegaat in de bewegingen inplaats van het paard tegen te werken, dat geloof ik zeker. Ik vind ook dat niet ieder paard (net zoals ieder mens) verschillend is qua bouw en 'laad vermogen' ;) zelfs binnen een bepaald ras vind je stevigere en minder stevigere types. Als men individueel kijkt naar de bouw van het paard kan er volgens mij voor veel wat zwaardere ruiters wel een mouw aan te passen zijn. Ik ga me verder niet wagen aan meer rijtechnische dingen want ik rij zelf al jaren niet meer en ik heb zelf ook geen paard dus dan krijg je een beetje 'stuurlui aan wal' gedoe :+

Dit is maar een theorie dus don't kill me als het nogal dom of naïef overkomt maar ik zat laatst na te denken over het "een paard is niet gemaakt om te dragen" verhaal.
Een paard is al tig jaar gedomesticeerd en heeft net als andere gedomesticeerde dieren een hele evolutie doorgemaakt. Er zijn inmiddels ik weet niet hoeveel rassen ontstaan sinds die tijd. Kan het niet zo zijn dat ons hedendaagse paard -juist- 'gemaakt' is om te dragen? Ik kan het niet helemaal goed verwoorden want het is meer een random idee wat een beetje door mijn hoofd zweeft. Er worden zoveel rassen met speciale eigenschappen gefokt, waarom zou men het 'belangrijkste' van een 'rijdier' dan vergeten?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:33

marjootje schreef:
Voor dat jullie allemaal uitspraken doen over boomloze zadels is het misschien handig om je er eerst eens in te verdiepen.
Wat jij nu allemaal roept @bethje31 is vooral jouw mening, en geen feiten.

Ik ben het er wel mee eens dat de zwaardere ruiter en zeker de beginnende ruiter misschien beter op een boomzadel kan gaan zitten.
Maar dan kom je weer op de discussie wat is te zwaar, en moet je dan zo wie zo nog wel op een paard stappen.
Ik heb me erg verdiept in het boomloos rijden, en heb nu de stap gemaakt om over te stappen.
Mijn tinker van bijna 5 loopt ruimer en makkelijker met de boomloze, zelf weeg ik 75 kilo.
Maar het zal waarschijnlijk per paard verschillend zijn, wat voor de ene paard prettig is hoeft voor de andere natuurlijk niet prettig te zijn.

Even een linkje:
http://www.eigenpaardgoudwaard.nl/?p=1246
Conclusie is volgens mij, maar corrigeer me alsjeblieft als het niet klopt, dat je als je boomloos wilt gaan rijden je een goede zit moet hebben en ook door de mindere drukverdeling moet oppassen met gewicht, wat jij eigenlijk al zegt.
In verband met gewicht zal een zadel met boom, dat wel goed past!!, de druk iets beter verdelen over het algemeen.
Weet alleen niet of bij iedereen bekend is dat er wel een paar dingen zijn waar je op moet letten bij aanschaf van een boomloos zadel, dingen waar je in eerste instantie niet aan zou denken. Ik bedoel het ziet er vriendelijker uit dan een zadel met boom maar dat hoeft echt niet zo altijd te zijn.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:39

Wat dat laatste betreft, omdat mensen niet op draagkracht fokken maar op uiterlijk. Je krijgt nu juist veel paarden die steeds ranker gefokt worden, ziet er allemaal prachtig uit hoor, maar gaat ten koste van de draagkracht.

Even terugkomend op je 90 kilo is 90 kilo en meebewegen maakt niet uit, daar ben ik het dus niet mee eens :n. Het is ook bewezen dat dood gewicht een stuk zwaarder is dan levend gewicht. Iemand die mee kan werken is dus veel minder zwaar dan iemand die dat niet kan. Ga het zelf maar eens na, wat is makkelijker op te tillen, een kind van een kilo of 25 of een zak muesli van hetzelfde gewicht. Een kind kan ik gerust wel een half uurtje op mijn rug of nek meesjouwen, maar zo'n zak muesli toch niet hoor.

Wat betreft die foto, ik weet niet of het indd om katherine heigl gaat, maar als we het hebben over marilyn monroe als actrice (zangeres durf ik haar toch niet echt te noemen) en volgens mij is degene op de rechterfoto ook een actrice en geen model, die zijn vaak nog dunner. En wat betreft het weer wijzen op dunne mensen, als daar iemand die zwaar obees tegenover had gestaan dan was het mij om het even geweest. Het gaat erom dat het normale eens realistisch bekeken zou moeten worden. Ik noemde maat 38-42 omdat dat toch de meest gemiddelde maten zijn, 36 valt daar niet onder. Kijk maar eens bij een gemiddelde winkel, daar zijn in de uitverkoop vaak alleen maar de uitzonderingsmaten over, terwijl er van de gemiddelde maten meestal meer gemaakt wordt.

Ik moet zeggen dat ik ook niet tegen boomloos ben, wat ik zelf vooral merk is dat je met een boomzadel al heel gauw last kunt krijgen van kleine imperfectie, terwijl je daar met een boomloos zadel minder last van hebt. Ik heb sinds vorig jaar weer een boomzadel, maar ik merk nu dus dat ie, ondanks dat ie echt goed aangemeten is, nu door gebruik is gaan schuiven (wat op zich niet gek is omdat de vulling moet zakken), maar na het opvullen het nog steeds gebeurt, omdat er toch een heel klein verschil in de kussens zit. Dat soort problemen heb je met een boomloos zadel niet, het richt minder schade aan op het moment dat het niet perfect zit. Dus wat dat betreft kun je beter een boomloos zadel hebben die de druk wat minder goed verdeelt maar toch minder schade aanricht dan een boomzadel wat niet perfect zit. En dat laatste kan toch al best gauw.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:45

hyppolyte schreef:
Wat dat laatste betreft, omdat mensen niet op draagkracht fokken maar op uiterlijk. Je krijgt nu juist veel paarden die steeds ranker gefokt worden, ziet er allemaal prachtig uit hoor, maar gaat ten koste van de draagkracht.

Even terugkomend op je 90 kilo is 90 kilo en meebewegen maakt niet uit, daar ben ik het dus niet mee eens :n. Het is ook bewezen dat dood gewicht een stuk zwaarder is dan levend gewicht. Iemand die mee kan werken is dus veel minder zwaar dan iemand die dat niet kan. Ga het zelf maar eens na, wat is makkelijker op te tillen, een kind van een kilo of 25 of een zak muesli van hetzelfde gewicht. Een kind kan ik gerust wel een half uurtje op mijn rug of nek meesjouwen, maar zo'n zak muesli toch niet hoor.

Misschien een idee voor fokkers om op gebruik inplaats van uiterlijk te fokken in dat geval :) vind ik nog niet eens zo'n gek idee. En een kind van hetzelfde gewicht als de zak muesli heeft een andere gewichtsverdeling (en vorm) en is dus makkelijker te dragen, maar het gewicht blijft gewoon hetzelfde, dat is wat ik bedoel, dat het uiteindelijke gewicht wat je moet dragen er niet minder op wordt.

edit: ik heb trouwens niet gezegt dat meebewegen niet bevoordelijk is, maar ik bedoelde dus alleen te zeggen dat 90 kilo, 90 kilo is en blijft. Zou wel bijzonder zijn als mensen ineens veel lichter worden als ze op een paard stappen :+

Doet me een beetje denken aan het kinder raadseltje "wat is zwaarder een kilo lood of een kilo veren"

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:11

Marjootje wie zegt dat wij ons daar niet in verdiept hebben? Er wordt hier konstant gezegd mijn paard loopt er prima onder je hoort hem niet klagen. Nee misschien geeft jouw paard het pas aan na 80 km slecht gereden te zijn dat hij het eigenlijk niet kan dragen. Maar misschien rijdt jij je paard juist wel goed dressuurmatig zodat ie beter overweg kan met je gewicht en die drukbelasting. Dat is allemaal persoonlijk en niet van toepassing op elk paard. In het algemeen kun je echt wel stellen dat een boomzadel een betere drukverdeling geeft. En dit komt niet uit de lucht vallen. Maar voor sommige is gewoon boomloos de beste oplossing. Heel simpel ga eens met je boomloos zadel rijden en kijk naderhand waar de droge plekken zijn op de rug van je paard. Die zijn daar waar jij zit en daar waar jij zit is niet de volledige benutting van de draagvlakte van je paard. Dus wordt er een gedeelte niet belast wat wel zou kunnen dragen.