[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:30

Hè jammer Bertie, ik dacht nog net even op tijd een foto te plaatsen, haha :D Ben wel heel benieuwd naar je commentaar, veel nuttige tips voorbij zien komen van jouw kant +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:32

Zwolle :D da's aardig tussenin dacht ik.

Maar ik zou aanraden om een aantal lessen van Bertie te nemen. Ik heb een heel fijne instructrice die heel klassiek, correct en vrolijk lesgeeft, en dat werkt heel goed :j Bertie geeft ook zo les, geloof ik :) Meer met minder, dat idee.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:35

R_ali_R schreef:
Het paard van sheenegro draagt de staart een beetje scheef dit is toch een teken van scheefheid?

Paard loopt de volle 6 minuut nog wat in een lichte buiging, uiteraard is de staart dan iets naar binnen gedragen, de paar meter dat er rechtuit over de hoefslag werd gereden, is er geen beeld wat duidelijk de staartdracht laat zien.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:36

Ik heb zelf naar mijn mening ook een hele fijne instructrice, neem alleen niet vaak genoeg les (€).. Maar het leek me heel interessant om eens les te krijgen vanuit een ander perspectief. :j

Anoniem

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:37

Dat is ook leuk, maar ik vind over het algemeen wel dat je het bij een lesgever moet houden, anders kom je in de knoop bij je verfijning.

Yelly

Hoe vaak les je nu dan, Sodeletuut :)? Volgens mij rijd je wel heel vriendelijk en heb je het beste met je paardje voor +:)+

freeride

Samsie schreef:
Pff Nou me houding is echt bagger idd. Ik zit echt heel raar met mijn rug :')
Als ze weer goed is, ga ik les nemen. Is ook wel hard nodig :j

Kun je noemen wat er beter moet aan je houding?
dat is een goed leermiddel nl. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:39

Yamcha, ja daar ben ik het mee eens, maar ik ben toch nog zo erg bij de basis.. :)

Yelly, dankjewel! Ik les momenteel niet omdat mijn paard in de winter 8)7 is. Maar afgelopen jaar had ik in ieder geval 1x in de maand trainingsdag en dan nog af en toe tussendoor les.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:41

R_ali_R: dat heb je goed opgemerkt ! :D Ik ben mij daar zeer bewust van, die scheve staart.
De osteopaat is langsgeweest, zijn rug was helemaal los, daar moest hij niks aandoen. Hij stond gewoon scheef op zijn benen, alle gewicht op linksvoor. Door dat hij naar links valt ga ik naar rechts zitten (is je dat ook opgemerkt? ) en ik denk dat hij daardoor zijn staart scheef houdt ;)

Ik ben er enorm hard op aant letten dat ik meer links ga zitten en dat hij zijn schouders meer naar rechts verplaatst. Meestal is de scheve staart echt niet extreem (niet zodat je in zen dinges kunt kijken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:42

En juist je basis moet goed doortimmerd zijn, die moet juist heel goed en zorgvuldig gelegd worden.

Zonder een goed fundament stort het hele gehouw in elkaar, en juist het fundament kun je niet even veranderen....... je kunt er wel even een dakkapelletje op zetten omdat je dat mooier vindt, maar even een ander fundament wil niet. Dus dat raad ik je echt af.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:44

@Sodeletuut : kan het mishebben, maar is jouw paard een beetje loperig als je er echt met je been aankomt? het lijkt op de foto nl. alsof je er met je been superzacht af probeert te blijven, ik rij zelf ook regelmatig bitloos, en voor mij maakt dat geen verschil, dus misschien ligt het aan welk bitloos hoofdstel je gebruikt? is het kaak of kingekruist toevallig? mijn vroegere negromerrie ging daar op hangen, nou ja, als ik niet zou loslaten zou ze dat doen, op een normale sidepull deed ze di nooit, sommigen worden liever niet aan hun hele hoofd zo nadrukkelijk begrenst en verstijven daardoor de hals en rug nogal.
Vind het beeld wel plezierig om te zien, jij bent vrolijk op de foto, en je prutst niet aan zijn hoofd :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:45

SheeNegro schreef:
R_ali_R: dat heb je goed opgemerkt ! :D Ik ben mij daar zeer bewust van, die scheve staart.
De osteopaat is langsgeweest, zijn rug was helemaal los, daar moest hij niks aandoen. Hij stond gewoon scheef op zijn benen, alle gewicht op linksvoor. Door dat hij naar links valt ga ik naar rechts zitten (is je dat ook opgemerkt? ) en ik denk dat hij daardoor zijn staart scheef houdt ;)

Ik ben er enorm hard op aant letten dat ik meer links ga zitten en dat hij zijn schouders meer naar rechts verplaatst. Meestal is de scheve staart echt niet extreem (niet zodat je in zen dinges kunt kijken )

Maar dat is niet logisch.. als je paard scheef is en al het gewicht op linksvoor heeft, is hij dus rechtsgebogen en moet je juist naar links gegooid worden..

Yelly

Rijd je dan helemaal niet in de winter, Sodeletuut :)? Mijn paard heeft soms ook zo haar dolle momenten :=, maar ik vind het juist erg fijn om in de lessen te leren hoe ik ook haar aandacht bij mij houd als ze wat minder makkelijk te rijden is :D

Als je iets vaker zou lessen, gaat de ontwikkeling vanzelfsprekend harder, maar dat moet financieel maar net kunnen inderdaad :)

bertie

Yamcha schreef:
Zwolle :D da's aardig tussenin dacht ik.

Maar ik zou aanraden om een aantal lessen van Bertie te nemen. Ik heb een heel fijne instructrice die heel klassiek, correct en vrolijk lesgeeft, en dat werkt heel goed :j Bertie geeft ook zo les, geloof ik :) Meer met minder, dat idee.
Hoe weet je dat nou.. meer met minder.
Ja, dat klopt.
Het rare is: naarmate je meer van dressuurrijden snapt wordt het systeem steeds simpeler. +:)+
Wat niet simpeler wordt is is het rijden zelf. Want wat zitten we onszelf in de weg, he. :+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:46

SheeNegro schreef:

In het filmpje is het paard niet 1x ongebogen, dus logisch dat de staart naar binnen afhangt, wat ga je doen om hem rechter te maken? heeft je osteo daar een plan voor geschreven? ben gewoon oprecht geboeid hoor :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:47

freeride schreef:
@Sodeletuut : kan het mishebben, maar is jouw paard een beetje loperig als je er echt met je been aankomt? het lijkt op de foto nl. alsof je er met je been superzacht af probeert te blijven, ik rij zelf ook regelmatig bitloos, en voor mij maakt dat geen verschil, dus misschien ligt het aan welk bitloos hoofdstel je gebruikt? is het kaak of kingekruist toevallig? mijn vroegere negromerrie ging daar op hangen, nou ja, als ik niet zou loslaten zou ze dat doen, op een normale sidepull deed ze di nooit, sommigen worden liever niet aan hun hele hoofd zo nadrukkelijk begrenst en verstijven daardoor de hals en rug nogal.
Vind het beeld wel plezierig om te zien, jij bent vrolijk op de foto, en je prutst niet aan zijn hoofd :)

Dankje voor het meedenken! :)

Nee loperig is ze niet, mag ik vragen waar aan je dat denkt te zien van mijn been? Omdat ik hem wat naar achter heb?

Ik rijd op deze foto met een sidepull, maar deze is niet van mij, maar het hoofdstel waar ik normaal mee rijd is ook een sidepull. Mijn paard reageerde erg kribbig op een crosslink omdat die meer druk achter de oren geeft, vandaar dat ik voor de sidepull ben gegaan. :)

Dankjewel! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:48

interessant topic :)

vind je paard wel ontspannen sodeletuut :)

zo reed ik bitloos :) rijd inmiddels weer met bit met nieuw paard (pony op de foto's is overleden)
Afbeelding

Afbeelding

bertie

SheeNegro schreef:
Thx Bertie :D
Voor de galop, ga je nog even moeten wachten ;) we zijn momenteel aan het opbouwen, sinds we stilstaan sinds augustus. Momenteel zitten we aan 15min 'hobbelen', ik vraag eigenlijk weinig omwille van DA advies nog geen houding te mogen afdwingen.

Hm .. Hm .. >;)
Een dierenarts is niet perse deskundig op rijtechnisch gebied..
Wat is de reden van zijn advies?

RusselNuwell

Helaas heb ik geen echt recente duidelijke foto, maar zag veel goed commentaar voorbijkomen, dus ik post even een foto van afgelopen zomer van mijn paardje, hoop dat jullie hier ook goed commentaar op kunnen geven (:

Afbeelding
Mijn eigen commentaar is voornamelijk op mijzelf gericht, mijn hand had minder stug gemogen en rechter op, rug holler en schouders wat meer naar achter. Beenligging is sinds die tijd gelukkig al een stuk verbeterd, voeten staan inmiddels vrij recht op mijn paard (in tegenstelling tot de zomer dus...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:51

Omdat, als je vriendelijker wilt rijden, je altijd meer met minder gaat doen.
Waarom zou ik het binnenachterbeen eronder schoppen, spanning opbouwen aan de buitenkant omdat te begrenzen, en dan ontzettend veel van voren op moeten vangen (waarvan ik een héél boos paard krijg, die vindt dat heel oneerlijk), terwijl ik ook mijn binnenhand opzij en naar voren kan doen, waarmee ik mijn paard niet belemmer maar juist faciliteer, en ik dus niet extreem hoef bij te drijven (überhaupt niet, als ik ruimte geef plaatst zij dat been wel) en door met buitenbeen en buitenteugel licht te begrenzen óók mijn paard van binnenbeen naar buitenteugel rijd, alleen dan zonder geschop en gepluk?

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:52

SheeNegro schreef:

Ik heb het gezien ik wist alleen niet of ik het goed of verkeerd zag :+
Je gaat eigenlijk tegenhangen.

mijn paard heeft zijn staart ook een hele tijd scheef gedragen daarom viel het me op. Mijn paard was erg scheef toen ik hem kreeg hij was rechts meer bespierd dan links en door rechtterichten is hij rechter geworden en zijn staart recht gaan dragen maar daar is echt een lange tijd over heen gegaan en op momenten doet hij het nog steeds.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:55

freeride schreef:
Heel vervelend om dit te moeten zeggen, maar dan krijg jij dus les van een instructrice die jou enkel kan leren hoe je een paard van voor aan zijn hoofd in elkaar rijdt ..

Ja, dat vind ik ook nogal een punt, over die instructie. Dat klinkt niet goed.

Maar om nou met touwtjes aan de beugels te gaan werken .. nee, dat ook weer niet ..

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:59

Yamcha schreef:
En juist je basis moet goed doortimmerd zijn, die moet juist heel goed en zorgvuldig gelegd worden.

Zonder een goed fundament stort het hele gebouw in elkaar, en juist het fundament kun je niet even veranderen....... je kunt er wel even een dakkapelletje op zetten omdat je dat mooier vindt, maar even een ander fundament wil niet. Dus dat raad ik je echt af.

Wat een prachtige omschrijving van 'dressuur'!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:00

Sodeletuut schreef:
SheeNegro schreef:

Maar dat is niet logisch.. als je paard scheef is en al het gewicht op linksvoor heeft, is hij dus rechtsgebogen en moet je juist naar links gegooid worden..

Ik ben er zelf ook niet uit, maar het heeft niets met de laterale scheefheid te maken denk ik. Een rechtsgebogen paard neemt de linkerteugel vast, hij pakte de rechterteugel vast. SB, wijken en travers gingen moeilijk op links en rechts te gemakkelijk (vooral het wijken, want daar durfde hij wel eens op de linkerschouder te vallen) op de linkerhand valt hij naar binnen op de vlte, ook met het hoofd naar links (schouders dus niet naar buiten geduwd) en op de rechterhand valt hij weg over de buitenschouder.
Maar ik dacht dat ik gelezen had, dat als je paard naar links valt, je om te compenseren, jezelf naar rechts zet.

Een afbeelding om te illustreren wat Tik zijn probleem was en dus nog steeds een rol speelt: http://i41.tinypic.com/2j3l4c2.jpg

Bertie; paar pagina's terug heb ik zijn verhaal geplaatst, Tik heeft artrose in de laatste 2 halswervels ;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:01

bertie schreef:
freeride schreef:
Heel vervelend om dit te moeten zeggen, maar dan krijg jij dus les van een instructrice die jou enkel kan leren hoe je een paard van voor aan zijn hoofd in elkaar rijdt ..

Ja, dat vind ik ook nogal een punt, over die instructie. Dat klinkt niet goed.

Maar om nou met touwtjes aan de beugels te gaan werken .. nee, dat ook weer niet ..

Die touwtjes was bij wijze van spreken, had ik er wel beter bijgezet :)
Maar idd, echt heel jammer van de instructie, ik loop continu tegen dit soort verhalen aan als ik een nieuw lesklantje krijg....