Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:17

Er bestaat ook nog zoiets als een combinatie: wedstrijden en buitenrijden, lekker afwisselend.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:18

Die van mij kiest wel voor een buitenritje als ik eerlijk moet zijn, en dit doen we dan ook wekelijks. Maar wedstrijd vind ze ook best leuk dus waarom niet. Ik probeer haar zo vriendelijk mogelijk te rijden, sporen of strenge bitten daar hou ik niet van, paard staat zélfs niet op ijzers dus toch behoorlijk volgens de regeltjes van bosrijders.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:21

Natuurlijk kan dat, Electra, maar ik geef alleen maar aan dat het allemaal niet zo zwart-wit is als hier geschetst wordt. In de ogen van de 'naturals' is het al een schande als je er een bit inhangt, laat staan dat je er wedstrijden mee gaat rijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:22

Voor wie facebook heeft, deze foto's zijn van CHOI Aachen, incl. nederlandse ruiters met paarden met open monden, rollkur, en worried eyes. Gefotografeerd met gezichten van de ruiters gewoon herkenbaar in beeld.

http://www.facebook.com/pages/EPONAtv/4 ... 1449083311

gezichten van de 'ringmeesters' ook vol in beeld die met hun handen in hun zakken toekijken en weer eens niets doen.

Ook op CHOI Aachen komt dit dus voor en vinden mensen dit normaal.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:24

Dat is dan weer een heel ander verhaal arabesk

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:25

Arabesk schreef:
Voor wie facebook heeft, deze foto's zijn van CHOI Aachen, incl. nederlandse ruiters met paarden met open monden, rollkur, en worried eyes. Gefotografeerd met gezichten van de ruiters gewoon herkenbaar in beeld.

gezichten van de 'ringmeesters' ook vol in beeld die met hun handen in hun zakken toekijken en weer eens niets doen.

Oke, er zijn een paar mindere plaatjes tussen, maar als ik eerlijk ben vind ik dit nog wel gaan hoor :?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:26

marjolein_el schreef:

huh? Ik zie precies hetzelfde; open monden etc etc Alleen dit zouden dan onze topruiters moeten zijn :\

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:27

Wat een dramatische foto's, ik schrik ervan <<) :+

Electra63

Fitzroy: Ik ben het helemaal met je eens hoor.
Die naturals moet je je sowieso niets van aantrekken. Ik heb wel eens filmpjes gezien van te grote ruiters op iele, onverzorgde paardjes die bossloffen, word ik ook niet vrolijk van.

Arabesk

bai de wee, niemand is nog gevallen over de spelfoutblunders in het 1e filmpje :D

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:28

Arabesk schreef:
marjolein_el schreef:

huh? Ik zie precies hetzelfde; open monden etc etc Alleen dit zouden dan onze topruiters moeten zijn :\

nou ik niet, op wedstrijd zie ik dit toch meestal niet. Of eigenlijk nooit. ;)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:29

Electra63 schreef:
Fitzroy: Ik ben het helemaal met je eens hoor.
Die naturals moet je je sowieso niets van aantrekken. Ik heb wel eens filmpjes gezien van te grote ruiters op iele, onverzorgde paardjes die bossloffen, word ik ook niet vrolijk van.

nee inderdaaad

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:29

Die waarschijnlijk niet eens door hebben dat hun paard niet rad is omdat ie zo scheef is als een hoepel, want ze doen er toch niets mee ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:30

marjolein_el schreef:
nou ik niet, op wedstrijd zie ik dit toch meestal niet. Of eigenlijk nooit. ;)

Misschien zie je het nu wel. In filmpje 1 (engelstalig) zitten ook stukken op normale snelheid gefilmd. Natuurlijk is het lastig te zien en valt het minder op als een paard vlak voor je neus langsdendert.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:31

wat een foto s zitten daar tussen,

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:32

nou ik ga hier weg en kom ook niet meer terug. := Weltrusten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:33

Morgen ben ik er de hele dag niet (voor het geval dat ik weer naar mijn hoofd krijg dat ik expres wegblijf), zal voortaan mijn agenda eerst op bokt publiceren. _O-

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:38

Arabesk schreef:

Ja, en? Dit vindt je alleen maar heel erg als je niet van bitten houdt. Toevallig zijn bitten nog steeds toegestaan op wedstrijd, dus ik zou niet weten waarom de ringmeesters in zouden moeten grijpen.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:56

In 99% van de gevallen, zoals bijvoorbeeld de filmpjes op een standaard wedstrijdterrein, betreft het mijns inziens onwetendheid. Je wilt het goed doen maar je bent nog niet in staat om het al daadwerkelijk te kunnen, en dat gaat over de rug van een paard. Daar kun je maar 1 ding aan doen, en dat is goede instructie, iemand die je vertelt hoe het WEL moet, zodat je niet in plukken en trekken terecht komt.
Hierboven werd iets genoemd over mensen die niet voelen dat hun paard zo scheef als een hoepel is, inderdaad. Ik denk niet dat de gemiddelde recreant in staat is om een paard over 4 benen, van achter naar voor en in verbinding te rijden. Die beesten hebben niet voor niets een doorhang rug en doorhang buik, dat komt omdat er lekker ''in'' word gezeten in plaats van over de rug gereden.

Een 4jarig paard wat gewoon van achter naar voor wordt gereden, tussen 2 teugels en zo recht mogelijk als dat gaat met een jong lichaam en in verbinding, kan zonder overbelasting hoge punten scoren in het L. Hoeveel paarden lopen er in verbinding en recht door het lijf van achter naar voor? (Daar hebben we het gebrek aan goede instructie weer) Dat is puur basis en een 4jarige (elk paard natuurlijk) moet op die manier gereden worden, als je dat onder de knie hebt ben je al een heel eind.

Of het niveau echt bedroevend is, tsja.. op elke wedstrijd waar je start/kijkt zie je wel combinaties waarvan je denkt ''oh meisje, zit toch eens wat meer mee!'' of ''van achter naar voor, niet voor op de rem!'', maar iedereen moet het leren en het is nou eenmaal een moeilijke sport. En daarnaast zijn er van iedereen mindere momenten, iedereen gaat weleens de fout in en geeft een hulp waar het paard niks mee kan. Of is in zijn fanatisme iets te enthousiast.
Of het algemene niveau bedroevend is, ik denk van niet maar ik acht mezelf niet in staat daar over te oordelen zonder het zelf, overduidelijk, beter te kunnen.

Over dat paarden niet ''dwars'' zijn, nou.. dat verschilt toch ook per paard. Ik heb paarden gereden die je nooit hoefde te overtuigen om het voor je te doen, maar juist moest dimmen omdat ze zoveel inzet hebben, dat ze zichzelf overnemen. En ook paarden die ietwat flegmatiek zijn en die protesteren iets sneller, je moet tenslotte ook grenzen verleggen en een grens verleggen voel je;) Ze voelen hun lichaam als ze aan het werk moeten, en soms moeten ze overtuigd worden dat het toch echt zo het beste is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 03:29

Fitzroy schreef:
Dat had ik hierboven ook al aangegeven. En ik heb ook getemd. Niet alle paarden zijn nu eenmaal ieder moment even braaf en dan is het wel heeel makkelijk om gebruik te maken van filmmateriaal waarop het net iets minder volgens het boekje gaat.

Lijkt mij dat dat nou net even niets met deze filmpjes te maken heeft. ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 07:48

Waarom niet? Ik zie een paard dat de lucht in gaat, dat vind ik niet bepaald braaf te noemen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:32

Fitzroy schreef:
Die waarschijnlijk niet eens door hebben dat hun paard niet rad is omdat ie zo scheef is als een hoepel, want ze doen er toch niets mee ;)

Nee dat zie je helemaal verkeerd Fitzroy! Dat paard heeft een speciale extra gang ontwikkeld, iets tussen tölt en telgang in. Héél bijzonder :j

Hoe is het eigenlijk afgelopen met dat paard, ben je er nog mee naar de kliniek gegaan en wat hebben ze daar geconstateerd?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:12

Ik krijg er steeds meer een nare smaak van! vooral van de naturals hier, ben er normaal niet zo op tegen, maar jullie beweren dat alles bij jullie koek en ei is!
En dat er nooit wat gebeurd.. Ik zelf vind me een vriendelijke ruiter, hoor het ook wel van anderen!
Maar ik ga vaak zat de mist in hoor, ben nou eenmaal geen Anky qua rijden en zou dat ook niet worden! :)
want dat is mijn doel helemaal niet, Mijn doel is om zo vriendelijk mogelijk in de ontspanning te rijden!
Maar als jouw paard ergens van schrikt, gaan jullie dan nog steeds met de handen los aan de teugels?
Nou mij niet gezien hoor,er bestaat namelijk ook een tussenweg!
Ik vind zelf dat ik een recreatief en een sportief type ben, Dus het kan dat je van ' 2 walletjes tegelijk eet' :+

en nogmaals iedereen maakt fouten/foutjes daarom zit er een gum aan potloden :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:24

-stille meelezer meld zich-

Wedstrijdruiter? Check.
Bit, sporen, zweep ter beschikking? check.
Gezond paardenverstand? check.

En daardoor zie ik dat een stukje van de foto's van het CHIO in Aachen niet door de beugel kunnen.
Ga ik nu prompt alle bitten, sporen en zwepen naar het containerpark brengen, HALLELUJA roepen, en een 'natural' worden? Neen.
IMO heeft je paard pijn/ niet pijn doen niets met bit/ bitloos te maken maar met gezond verstand.

Een natural die zijn paard schaafwonden bezorgd omdat hij aan een bitloos hoofdstel trekt is slechter bezig dan een bitruiter die er wel metaal in heeft hangen, maar er af blijft.

Ohja: voor wie de Klassieke rijschool (Wenen, Jerez de la Frontera en de stoeterij in Lipica) zoveel beter vind ... ga eens naar Lipica (Slovenië) en volg een training.
Kijk hoe ze die Lippizaner leren in de passage dat mooie knietje op te heffen ... Door een ruiter die het paard ophoudingen geeft en de trainer die tegen de pootjes tikt met de zweep. (Wie een foto wil, ik zou die moeten zoeken, maar ik heb er zeker een.)
En dat zijn diezelfde Lipi's die zo mooi oud worden en niet overbelast worden en etc etc.

-leest weer stil mee-

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:29

Zijn jullie niet vergeten dat de druk van het bitlose hoofdstel net zoveel druk kan hebben (en zelfs meer) als een bit!
Ik zie van beide mindere en goede ruiters ermee omgaan, dus ik scheer niemand over een kant!
wat iemand doet, moet diegene ook zelf weten, maar vind het bitten, sporen gedoe een beetje erg overhaalt hoor!

Ik trek hem ook op de rem hoor, het gaat toch om de veiligheid in mijn ogen!
Maar blijkbaar hebben hun een lichaam van steen :+
En Jasmijn dat idee heb ik ook (meestal) bij Naturals! :')