TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:03

Yamcha schreef:
Dat vind ik dan wel weer eerlijk van je :D

*en toen stond Yamcha met de mond vol tanden, heel verhaal en je bent het gewoon met me eens :x *

haha mijn eerste reactie was ook whaa discussie , en toen begon ik te type en toen kwam ik tot de conclusie dat ik het inderdaad met je eens was :D

Anoniem

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:06

Ja, grappig hè :D Potverdikke, ik stond helemaal klaar, vol in het harnas, met strijdbijl en dan ben je in één keer uitgepraat (en dat lukt niet veel mensen bij mij :D )

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:07

Yamcha schreef:
Ja, grappig hè :D Potverdikke, ik stond helemaal klaar, vol in het harnas, met strijdbijl en dan ben je in één keer uitgepraat (en dat lukt niet veel mensen bij mij :D )

hahahaha :=

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:31

Ik liep achter, maar nog steeds bitloze foto's nodig? Was wel een proefles AR, waar ik overigens niet mee door ben gegaan. Ik kraak in dat geval ook mijn eigen foto's af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:33

Kom maar! Helemaal leuk! :D

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:34

Danique_G schreef:
Ik liep achter, maar nog steeds bitloze foto's nodig? Was wel een proefles AR, waar ik overigens niet mee door ben gegaan. Ik kraak in dat geval ook mijn eigen foto's af!

:j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:42

Afbeelding
Klein balans probleempje, pony nam de beentjes

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het verschil met bitloos dat de reacties was trager door te lijken komen, maar ik vind het opzich te doen. Verder vind ik het lastig te vergelijken omdat deze rijstyle natuurlijk anders is. Rijstyle is niet de juiste voor mij en ik kon er geen aansluiting in vinden of het nou met of zonder bit was. Soms lees ik wel eens dat iemand zegt:'met bitloos moet je echt rijden.' Vind ik persoonlijk niet, met bit rijd ik net zoveel eraan met mijn benen als zonder.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:48

Danique_G schreef:
Ik vind het verschil met bitloos dat de reacties was trager door te lijken komen, maar ik vind het opzich te doen. Verder vind ik het lastig te vergelijken omdat deze rijstyle natuurlijk anders is. Rijstyle is niet de juiste voor mij en ik kon er geen aansluiting in vinden of het nou met of zonder bit was. Soms lees ik wel eens dat iemand zegt:'met bitloos moet je echt rijden.' Vind ik persoonlijk niet, met bit rijd ik net zoveel eraan met mijn benen als zonder.

tja dat verschilt per pony , de ene pony reageert er feller op als de ander . Precies het zelfde als bij het bit , de een reageerd op een wiebeling met de pink en bij de ander moet je echt je hand op zij zetten ;). en met dat laatste dik gedrukte stukje ben ik het helemaal eens! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:53

Ik vind het netjes. Je mag alleen je heupen meer openen, zodat je meer op de binnenkant van je bovenbeen zit, ipv de achterkant. Dus niet je heupen naar voren openen naar naar opzij. Als je je voeten naar buiten rolt, dat je kleine teen lager is dan je grote teen, dan is je bekken meer open, hangen je benen meer recht naar beneden, en dan heb je een betere balans.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:00

Kijk het verschil zit hem natuurlijk ook heel erg in je doel met het paard.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:37

Wat bedoel je daar eigenlijk mee Tendance? Tussen bit en bitloos?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:42

Nee, tussen de doelen die je met je paard hebt.
Ik rijd bijvoorbeeld Z1 en wil mijn wedstrijden blijven rijden, want dat is waar ik toch deels ook voor train.
Z starten zonder bit, dat mag gewoon niet, dus bitloos rijden is dan sowieso geen optie.
Als je alleen recreatie wilt hobbelen (sorry het klinkt negatiever dan ik het bedoel) maar dan maakt het simpelweg niet uit of je met of zonder bit rijdt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:50

Aah op die fiets, en stel dat je serieus wilt hobbelen? Zoals ik eigenlijk doe, ik train serieus naar een doel maar ik rijd alleen onderling wedstrijd. Ben ooit eens van plan te starten maar mijn ouders willen dat ik met geld leer om gaan en daarom moet ik het zelf betalen (slechte smoes pa en ma).

Ik geloof het wel

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:09

Tendance naar aanleiding van je laatste bericht in dit topic ben ik wel nieuwsgierig hoe jij dan tegenover bitloos in de wedstrijdsport staat. Je geeft het zelf al aan, je rijdt Z dressuur dus mag je niet bitloos starten, dus is het weinig interessant voor jou om bitloos te rijden. Om mijzelf even als voorbeeld te geven, ik wil mijn paarden graag zo ver mogelijk opleiden en bitloos wedstrijden rijden. Helaas is dat door de huidige regelgeving niet echt aantrekkelijk... Zou jij dit als (bit)wedstrijdruiter aangepast willen zien?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:23

Het zal mij heel hard gezegd een zorg zijn welke optoming een ander gebruikt. Als iemand bitloos wil rijden in de Z, dan vind ik, dat het moet kunnen!
Zolang niemand mij verplicht bitloos te gaan rijden of mij verbied met S&T te rijden in de Z, zal ik niet zeuren over bitloos.
Zolang je je paard op een nette manier behandelt en niet mishandelt, vind ik dat je zelf je optoming moet kunnen kiezen en dus ook bitloos zou mogen gaan.
Wie ben ik om daar over te beslissen. Het is mijn paard toch niet?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:32

Daan_Ordeal schreef:
Tendance naar aanleiding van je laatste bericht in dit topic ben ik wel nieuwsgierig hoe jij dan tegenover bitloos in de wedstrijdsport staat. Je geeft het zelf al aan, je rijdt Z dressuur dus mag je niet bitloos starten, dus is het weinig interessant voor jou om bitloos te rijden. Om mijzelf even als voorbeeld te geven, ik wil mijn paarden graag zo ver mogelijk opleiden en bitloos wedstrijden rijden. Helaas is dat door de huidige regelgeving niet echt aantrekkelijk... Zou jij dit als (bit)wedstrijdruiter aangepast willen zien?

Zelfs al zouden wij het aangepast willen hebben (zou niet weten waarom maar dat geeft niks, neem aan dat bitloze ruiters moeten aangeven dat ze dat willen) dan nog gaat het niet gebeuren. Zeker niet op korte termijn. Het aantal bitloze starters valt zo enorm tegen.....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:39

Chaos ik was gewoon nieuwsgierig naar de mening van Tendance ;) Waarom je het als bit-ruiter aangepast zou willen hebben... Moet alles een reden met betrekking tot jezelf hebben? Je kunt ook iets voor een ander willen ;) Hoe meer mensen bij de KNHS aangeven dat de huidige regelgeving met betrekking tot de bitloos wedstrijden niet ideaal is, hoe groter de kans dat er iets aangepast zal worden.

En hoe weet jij zo zeker dat dit niet gaat gebeuren? De werkgroep is nog steeds druk met dit onderwerp bezig.

Tendance bedankt voor je antwoord. Dat is ook hoe ik er over denk.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:45

Ik vind gewoon dat het toegestaan moet zijn om gewoon zonder bit te rijden tussen de bitruiters en dat er op dezelfde manier beoordeeld moet worden. Geen aparte jury's!!!
Keuze vrij laten aan de ruiters!
Dan maakt het namelijk ook niet uit als er per concours maar 1 iemand zonder bit wil starten!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:47

Sorry. :+

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:48

Tendance schreef:
Ik vind gewoon dat het toegestaan moet zijn om gewoon zonder bit te rijden tussen de bitruiters en dat er op dezelfde manier beoordeeld moet worden. Geen aparte jury's!!!
Dan maakt het namelijk ook niet uit als er per concours maar 1 iemand zonder bit wil starten!

Plus dat de beoordeling ook vergelijbaarder is.....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:52

Tendance schreef:

Zo zou ik het ook erg graag zien. Ik denk dat het aantal bitloze combinaties dan ook zal toenemen, omdat het wedstrijdrijden toegankelijker wordt.

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:13

Ik vind bitloos rijden heel goed, mijn pony liep er stukken beter van!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:51

Mijn paard bouwt gauw spanning op tijdens het rijden. Sinds we regelmatig bitloos dressuren is ze stukken relaxter! Ze laat zich heel makkelijk oprichten bitloos, ook loopt ze niet te diep wat ze met bit vaak wel deed. Geen idee of het met elkaar te maken heeft, maar ze loopt veel fijner zonder bit in elk geval!

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:19

Ik zou niet anders willen rijden dan bitloos, maar merk dat niet iedereen hiermee overweg kan. Daarom heb ik 2 sets, boom + bit en boomloos + bitloos. Werkt prima, als het paardje maar gelukkig is en blijft. Ik denk dat dit erg persoonlijk is. Er zijn overigens paarden die bitloos niet te stoppen zijn in het bos.. maar goed.. de vraag is of ze uberhaupt voor iets stoppen..
Groetjes

denkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:35

pony van mn zusje verdroeg om de een of andere reden geen enkel bit (pony was onbeleerd toen ze bij ons kwam.. natuurlijk geen garantie dat er niets mee gebeurt is maar dat ter zijde) Haar instructrishe heeft haar toen geintroduceert bij het bit (en boomloos) rijden. Perfect! geen vuiltje aan de lucht. Ze rijdt met een Hackemore en dit doet ze prima. Als haar pony gewoon op een bitje had gereageerd was ze waarschijnlijk nooit bitloos gaan rijden maar het bevalt haar prima, en de pony ook :D!
iedereen moet toch lekker zelf weten hoe hij of zij rijdt, mits ze de optoming juist gebruiken (lijkt me logisch dat we daar even vanuit gaan..)