Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:30

als je natuurlijk dekt en de merrie is hengstig....(gemiddeld een keer of 7 per jaar ) dan moet je soms wel eens een tik uitdelen....en het is niet zo dat dat ik de hengst bestempel maar is gewoon weg bewezen...en niet omdat ik dat vind...zelfs Parelli schrijft er wat over.....en nee ik werk daar verder niet mee want heb me veiligheid voorop staan en ja dan krijgt hij wel eens een tik.
maar verder is hij super braaf....merk dus ook verschil als het zadel erop ligt.
werken en dekken...daar moet ik bij hem gewoonweg soms heel duidelijk in zijn...en natuurlijk maak ik ook fouten......en ja na 28 jaar tussen de paarden...heb ik veel geleerd maar nog steeds leer ik bij. (gelukkig)

mijn gezegde: een mens wat niet in staat is om fouten te maken is tot niks in staat !

ff een stukje wat parelli schrijft over hengsten:

Stallions Demand Savvy
If you have questions about stallion behavior, we are happy to share our knowledge and experience from the natural horsemanship perspective. But because safety is #1 in Parelli horse training, we encourage our students to put their stallions aside until they get their horse “savvy” up to snuff. The Parelli program recommends that students not attempt to work with stallions until they’ve passed Level 4. Stallions are magnificent, awe-inspiring creatures, but they demand the highest possible level of horse savvy…or watch out. Stallion owners think, “It won’t happen to me,” but most people who’ve been on the unhappy end of a stallion never saw it coming…the next thing they knew, they were in his jaws.

Dangerous Stallion Behavior
Safety around stallions is one of Pat Parelli’s concerns for good reason. He once saw a woman killed by a stallion. The horse bit her throat and ripped her esophagus out. He has also seen two fingers snapped off, forearm tendons ripped out, and people lifted off the ground by the teeth of a stallion. He himself has been picked up and dragged. There’s a stallion Pat knows of that lives in a maze of pens that funnel him into the breeding shed so no one has to handle him – even though all his teeth have been removed. One of the top thoroughbred sires in the world was so vicious, only one person could handle him and a pitchfork was required to approach. At top horse establishments around the world, breeding barns look like torture chambers, equipped with chains, whips, hobbles, helmets and flak jackets. Yet every year, every breeding season, people are still hurt, maimed, or killed by stallions. What does this tell you about the potential perils of owning a stallion? In a fight, even a grizzly bear is no match for a stallion.

With a stallion, everything can be fine until:

■He’s faced with mares.
■You get in his way.
■You challenge his dominance, even while just playing games
Even if your stallion appears mellow, please don’t be fooled. In the right situation, stallion behavior can change on a dime and this horse can become a killer. It was a “mild-mannered” stallion that ripped out that woman’s throat.

Understanding Stallion Behavior
The Parelli approach to natural horse training is to always start by understanding your horse, so you must understand that a stallion’s job is to procreate and to fight for dominance. When a stallion’s libido is aroused, he becomes a superhorse. His hormones – mixed with testosterone and adrenalin are like rocket fuel, powering his strength and determination tenfold. Nothing stands in his way and he will fight to the death – a fire breathing dragon.

Upbringing is also an influence on stallion behavior. Usually, the more unnatural the environment, the more perverted the stallion’s behavior. Many stallions are kept isolated from other horses. Stallions crave contact with other horses, so isolation only worsens their behavior. Unable to do their jobs, segregated stallions become extremely pent-up. Then, when exposed to other horses, they exhibit extreme aggression and become very difficult to handle. On the other hand, when stallions are raised with other horses, they learn to become polite. If they’re rude, a pair of teeth or heels quickly come their way.

Often, stallions are petted and handled by people who don’t understand the importance of a respectful relationship. Or, the stallion may be handled aggressively, punished for excitable behavior, restrained with chains over their noses or gums, kept on a tight rein. Like a man in jail, his behavior rarely improves in prison; instead, it usually becomes more perverted.

Very few stallions are excellent breeding quality. Far too many people keep a stallion because they don’t have the heart to geld him. Yet, the stallion goes on to live a life of frustration. Instead of breeding several times a day during the breeding season, he’s allowed one or two servings a year, if he’s lucky. And yet all his hormonal and instinctual drives are still there. Without enough outlet for his libido, you’ll have a very frustrated or depressed stallion on your hands, with potentially serious consequences.

Think of life from the stallion’s point of view. You’re kept in solitary confinement with no social contact, not enough exercise, and not nearly enough mental and emotional stimulation. Naked “girls” are led past your stall every day. You become frustrated and bored. Then, you are taken to the breeding barn. When you’re led out of your stall, how are you going to act? You know exactly where you are going and what will happen, so you get excited and start prancing. The mare is hobbled and twitched, and all you do is take a flying leap onto her back. No introductions, no friendly chit-chat, no foreplay, no rebuffs from the mare for rough or rude behavior. Stallions treated like this are taught to be rapists. It’s against everything “natural.” The kinder approach is actually to geld the horse.Pat Parelli recommends gelding colts within the first two weeks of birth. Some people are concerned that early gelding will affect a horse’s growth and performance, but it doesn’t. Pat’s geldings – castrated at ten days old – have grown into stout, handsome horses. Pat advises, “Don’t keep your colt a stallion. There are thousands of stallions around who should have been gelded because of poor conformation, bloodlines or personality. They weaken the gene pool and are walking liabilities for their owners.
When your horse is a stallion, you can never relax.”

You must understand a stallion’s psyche and herd behavior. You must know how to earn his respect without using violence. You must read situations very quickly and stay one step ahead of what he’s thinking all the time. This is why handling stallions is a Level 5 study. You should be at least a Level 4 fulfilled. Notice the emphasis on fulfilled. This is probably what people underestimate the most. Owning a stallion is not just about handling his behavior; it’s about considering his lifestyle and needs, too. After all, natural horsemen always think about things from the horse’s point of view first.

Stallions and the Parelli Seven Games
Nipping is a disrespectful behavior. A nipping stallion is playing games and he’s usually winning them. If he can sneak in, take a nip, and then duck away, he’s having a ball. Just watch young horses playing together. You’ll see this exact same nip, recoil and duck pattern. It’s even better if he can make you mad, more points for him!

The answer for this horse, however, is not punishment. It’s the same as for any horse with this behavior. That’s why you need enough savvy to play and win the Parelli Seven Games – especially the Porcupine Game (which is what he’s playing when he’s nipping you). And you’ve got to win without your stallion feeling like a loser. If you earn your stallion’s respect, he will not play those games on you. But you can’t gain a horse’s respect through punishment. Not only does it not cure the problem, it can come back to haunt you on a bad day, and on a bad day a stallion can be your worst nightmare.

Making progress step-by-step, increasing your savvy level by level has never been more simple!

en als mijn paard tussen andere hengsten zo achter mij aan loopt ben ik tevreden :j
en vind ik dat ik het nog niet zo verkeerd doe.
Afbeelding

Anoniem

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:36

Volgens mij is savvy iets anders dan af en toe een knal uitdelen, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:19

Parelli zegt ook dat je eigen veiligheid altijd op de eerste plaats komt en dat je daarvoor moet doen wat nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:30

Yup, alleen savvy staat voor weten wat je doet, weten waar je mee bezig bent, en dat is heel wat meer dan een knal uitdelen. Sterker nog: hoe meer savvy, hoe minder je hoeft te meppen :)* want dan is er duidelijkheid over wie er de leider is.

Overigens kun je Parelli'en wat je wilt, als je niet snapt wat je doet, waarom je het doet, hoe je het moet doen, bereik je nooit iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:45

Een tik met de zweep, een tik met het uiteinde van de leadrope, een fase 4 tik met de carrotstick... komt allemaal op hetzelfde neer. Hoeveel dressuurruiters geven hun paard een tik met de zweep tijdens de training als het paard vervelend doet. Zijn dat dan ook meteen geen goede leiders?
Ik vind er nog wel verschil in zitten of je zo nu en dan je paard een corrigerende tik moet geven of dat je hem dagelijks afrost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:58

Ik vind het echt onzinnig om een tik te geven tijdens de training omdat het paard vervelend is, omdat de ruiter dat namelijk eigenlijk altijd veroorzaakt, en de andere keren kan het paard het gevraagde fysiek gewoon niet uitvoeren.
Ik begrijp werkelijk niet waarom er maar altijd vanuit gegaan wordt dat een paard eigenwijs is, of vervelend, of weet ik wat....... Paarden zijn zo onwijs werkwillig, en er is echt geen paard dat niet wil werken als de ruiter eerlijk is met rijden. Dan moet je hoogstens een tik achter je kuit geven om je beenhulp te verduidelijken, maar dat is echt de enige reden die ik kan bedenken om te slaan tijdens het rijden.

Maar 't is natuurlijk wel makkelijk om het paard de schuld te geven........
Mijn rijpaard is een Stravinsky x Ferro. Pittig zat dus, in de omgang en met rijden. Ik heb haar werkelijk nog nooit geslagen, niet onder het zadel, en niet ernaast. Ik rijd haar zonder sporen en zonder zweep, en zij reageert in 1 x op een beenhulp, terwijl ik niets bij me heb om die kracht bij te zetten. 't Is dus geen kwestie van: als jij niet luistert, dan.......
Want als zij niet luistert, ben ik gewoon de banketstaaf, want ik laat alle hulpmiddelen thuis. En toch is ze werkwillig (terwijl ik haar niet kan dwingen) is ze vriendelijk als ik ernaast sta, en doet ze haar best om goed te werken voor me. Ook aan de hand. Bij het longeren heb ik overigens ook geen zweep bij me. Mag je mij uitleggen hoe dat dan kan.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:50

ik heb ook nooit een zweep bij...als ik een tikje uitdeel is dit met me handen of ik knijp hem of maatje 36 ja klinkt gek maar waar....ik zeg verder ook nergens dat mijn paardje niet werkwillig is.....maar als er een hengtigge merrie voor zijn neusje staat.....nou dan kun je hoog of laag springen dan moet ik echt ff op een andere manier aandacht trekken dan lief tegen hem praten. (en ja zou het anders willen maar dit zit erin...moet ook bekennen in de loop der jaen wel al een heel stuk minder )
maar onder het rijden is het een super paardje zoals hij al meerdere malen heeft laten zien.....
maar daarom ook somigge dingen onderstreept en dik gedrukt...in me vorigge antwoord :j
me merrie daarin tegen...die heb ik nog nooit met een vinger aangeraakt......dus zit wel soms degelijk in het karakter van het paard zelf.
en elke mens is anders en elk paard ook alleen volgens somigge boekjes werken alle paarden hetzelfde....dit is dus echt niet zo.
en ja wat ik ook al zei leer zo nu en dan ook bij.....en ook ik met 28 jaar ervaring maak soms fouten....maar zal een paard nooit slaan zonder een verdomd goede reden....en bedoel ik me veiligheid en veiligheid voor andere. _/-\o_

MiszMarrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:14

ach soms heb je geen keuze, en moet je ze wel even aanpakken. :)

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:25

Ik ken het boekje denk ik niet goed genoeg om goed te kunnen weten wat het precies inhoud, maar ik ben ook echt niet altijd even lief voor mn paardje hoor..Soms hebben ze gewoon ff een strenge hand nodig...De mijne is er vooral een die altijd maar blijft klieren en proberen, en met een poezelig lief zinnetje te zeggen "hou is op" dan kom ik gewoon niet...Dus ik kom er eerlijk voor uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:52

frangelica schreef:
ik heb ook nooit een zweep bij...als ik een tikje uitdeel is dit met me handen of ik knijp hem of maatje 36 ja klinkt gek maar waar....ik zeg verder ook nergens dat mijn paardje niet werkwillig is.....maar als er een hengtigge merrie voor zijn neusje staat.....nou dan kun je hoog of laag springen dan moet ik echt ff op een andere manier aandacht trekken dan lief tegen hem praten. (en ja zou het anders willen maar dit zit erin...moet ook bekennen in de loop der jaen wel al een heel stuk minder )
maar onder het rijden is het een super paardje zoals hij al meerdere malen heeft laten zien.....
maar daarom ook somigge dingen onderstreept en dik gedrukt...in me vorigge antwoord :j
me merrie daarin tegen...die heb ik nog nooit met een vinger aangeraakt......dus zit wel soms degelijk in het karakter van het paard zelf.
en elke mens is anders en elk paard ook alleen volgens somigge boekjes werken alle paarden hetzelfde....dit is dus echt niet zo.
en ja wat ik ook al zei leer zo nu en dan ook bij.....en ook ik met 28 jaar ervaring maak soms fouten....maar zal een paard nooit slaan zonder een verdomd goede reden....en bedoel ik me veiligheid en veiligheid voor andere. _/-\o_
ik snap je nu beter, dank voor je uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:56

Yamcha schreef:
Ik vind het echt onzinnig om een tik te geven tijdens de training omdat het paard vervelend is, omdat de ruiter dat namelijk eigenlijk altijd veroorzaakt, en de andere keren kan het paard het gevraagde fysiek gewoon niet uitvoeren.

Maar dat wordt je op bijna iedere manege wel geleerd, dus is dat wel volgens het boekje, toch?
Mij is het op de manege wel zo geleerd en dat is ook 1 van de redenen dat ik er nooit meer naartoe wil en eigen paardjes heb waarmee ik alles zelf bepaal.
Ik rij ook altijd zonder zweep en sporen (en soms zonder bit).
Maar ik weet uit ervaring dat eem fjord best vervelend kan doen zonder dat de ruiter dat veroorzaakt of hij iets fysiek niet uit kan voeren. Daar kan je dan weer op 2 verschillende manieren mee om gaan, ik kies er altijd voor om er om te lachen ipv te straffen.

Maarja, ik vind het ook wel een best verschil of je nou op een merrie van hete afstamming zit of naast een dekhengst staat die op het punt staat zijn gereedschap te gebruiken en waar de hormonen doorheen jagen. Dan zit ik liever op die merrie waarvan de hormoonhuishouding wat stabieler is :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:02

Ik vind het altijd heel vervelend als ik boos word op het paard, omdat ik dan het idee heb dat ik het zelf niet kan (machteloos gevoel).

Ik heb een jaar lang niet boos hoeven zijn, maar zaterdag ging ik weer eens tussen de bordjes rijden om te oefenen voor een M proef. En ja hoor....mevrouw dacht: Yes, lekker crossen op gras! Tenminste....ik kon haar amper netjes een hoek doorrijden en ze wilde alleen maar hard. Toen werd ik geïrriteerd (je denkt: wat is dit, een groen paard?!?!) en was even flink streng met mijn spoortje aan 't binnenbeen: die hoek door en wel nu. Zie je, als je ze dan even aanpakt doen ze het keurig. Ik vind het nog steeds rot om zo streng te zijn, maar ze kan het best, dat bleek nu wel weer. Paardje was los zát om normaal een hoek door te lopen en niet als een plank de bocht af te snijden. Travers gaat nl. ook prima :+ .

Ik vind al gauw dat ik te streng ben, maar alle instructeurs die ik tot nu toe heb gehad zeggen dat ik te lief ben :+ :+

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:58

Lamar schreef:
Maar ik weet uit ervaring dat eem fjord best vervelend kan doen zonder dat de ruiter dat veroorzaakt of hij iets fysiek niet uit kan voeren. Daar kan je dan weer op 2 verschillende manieren mee om gaan, ik kies er altijd voor om er om te lachen ipv te straffen.

Hoe doe je dat dan wanneer je pony een gevaarlijke situatie veroorzaakt? Lach je er dan ook om? Lijkt me heel lastig voor een paard als iets de ene keer gewoon toegelaten word, en de volgende keer gecorrigeerd. Maar een paard dat niet stilstaat wanneer dat gevraagd word is op een druk kruispunt levensgevaarlijk, dus je zult moeten ingrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:42

julius_juut schreef:
Lamar schreef:

Hoe doe je dat dan wanneer je pony een gevaarlijke situatie veroorzaakt? Lach je er dan ook om? Lijkt me heel lastig voor een paard als iets de ene keer gewoon toegelaten word, en de volgende keer gecorrigeerd. Maar een paard dat niet stilstaat wanneer dat gevraagd word is op een druk kruispunt levensgevaarlijk, dus je zult moeten ingrijpen.

Stilstaan is natuurlijk stilstaan, daar ben ik wel consequent in. Ik hoef gelukkig niet zo streng te zijn als bv een dressuurruiter omdat ik alleen recreatief rij, dus ik kan ook wat meer filteren wat echt niet kan en wat niet zo erg is.
Ik heb daardoor ook gemerkt dat mijn fjord een betere vriendschap met me heeft opgebouwd... hij luistert naar mij maar ik luister ook naar hem. Maar als je wedstrijden moet rijden dan kan dat natuurlijk niet, daar heb ik wel begrip voor.
En het is per paard natuurlijk ook verschillend, als ik zo met mijn shire om ga als met mijn fjord dan gaat hij over me heen lopen. Die ziet en snapt niet dat wat de fjord ziet en snapt, de fjord waardeert dingen en laat dat merken in zijn interactie, de shire is daarin wat minder slim.
Maar straffen met een zweep zou ik nooit doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 05:39

Lamar schreef:
Maar dat wordt je op bijna iedere manege wel geleerd, dus is dat wel volgens het boekje, toch?
Mij is het op de manege wel zo geleerd en dat is ook 1 van de redenen dat ik er nooit meer naartoe wil en eigen paardjes heb waarmee ik alles zelf bepaal.

:j
En daar begint het gezeik al, want op maneges is het al altijd de schuld van de pony, en nooit eens die van de ruiter......
Lamar schreef:
Ik rij ook altijd zonder zweep en sporen (en soms zonder bit).
:oo Jij bent levensgevaarlijk, jij!! :oo
Lamar schreef:

Denk dat je sowieso aan paardeneigenaar een goede dosis humor moet hebben, en zéker met een Fjord idd...... jezelf niet altijd zo mega serieus nemen, en soms gewoon eens goed lachen, en ja, Fjorden kunnen knap eigenwijs zijn :j maar denk zoals jij er mee omgaat, jij luistert naar hem en hij naar jou, dat doe je super. Ik mis dat weleens bij mensen met paarden, en vooral als er wedstrijden bij komen, dan wordt het allemaal bloedserieus, en er kan geen lachje meer af, geloof ik..... jammer, want je mist dan een hoop lol.
Lamar schreef:
Maarja, ik vind het ook wel een best verschil of je nou op een merrie van hete afstamming zit of naast een dekhengst staat die op het punt staat zijn gereedschap te gebruiken en waar de hormonen doorheen jagen. Dan zit ik liever op die merrie waarvan de hormoonhuishouding wat stabieler is

Zeker weten :j ik hou het ook bij de merrie, hoor :D
En 't is een hete bliksem, maar wel stabiel idd. En ze is goudeerlijk, waardoor je er toch heel goed mee kunt werken, als jij tenminste ook eerlijk bent. En ze is slim, ze heeft zich vrijheden verworven, omdat ze zich heel goed kan gedragen, maar goed, ik blijf wel opletten uiteraard, je moet niet opeens dingen goed vinden die je daarvoor nooit goed vond, dan ben je je zelf aan het ondermijnen. Een paard pakt de ruimte die je geeft, maar daarin moet je met hengsten wel véél alerter zijn. Bij hengsten moet je echt wel een zero-tolerance beleid voeren, anders ben je je gezag onverbiddelijk kwijt. Terwijl de merrie ook mijn vriendinnetje is, en ik haar sta te knuffen en te tuttelen met haar, hoef je bij een hengst niet te doen.
Is wel echt waar ook wat ze zeggen: een merrie vraag je iets, een hengst draag je gewoon iets op, en met een ruin kun je overleggen :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:08

Ik heb het anders geleerd van een trainer:
Een ruin zeg je iets te doen
Een hengst vraag je om iets te doen
Bij een merrie dien je een verzoek in drievoud in.

Ik heb vroeger altijd ruinen gereden en nu merries, maar kan iig wel onderstrepen wat over de ruin en de merrie wordt gezegd. Zeker bij onze sil.....hahaha....
Ze doet alles voor je, maar waag het niet onbeleefd te zijn.
Met hengsten heb ik zelf geen ervaring. Nja, nauwelijks dan. Heb twee minishetten hengsten gehad.

Overigens gaat het bij bovengenoemde om de manier waarop je iets brengt. Consequent zijn is uiteraard altijd nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:16

:D

Ik wist hem niet meer precies.

Weet wel dat ik een hengst niks ga vragen, dan zegt-ie toch nee :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:28

Haha... Onze merrie ook.
Maar het gaat meer om de manier waarop je vraagt.
Natuurlijk wil je wel dat je paard luistert, maar laat ik het zo zeggen... ik kom de wei binnen met mijn spullen om met onze Sil (zeer duidelijk voorbeeld van eerder genoemde) te gaan werken.
Sil kijkt me aan en denkt ah.... je wil dat ik iets voor je doe.... nou..... ik heb hoofdpijn vandaan.
Ga ik met mijn spullen naar haar toe, dan gaan de oortjes naar achteren en krijg ik haar elegante achterwerk te zien. En ze loopt weg. Nu kan ik achter haar aan hollen, opjagen, weet ik veel wat nog meer voor adviezen die op het forum worden aangegeven opvolgen om haar te dwingen, maar dan heb ik kans dat ze erg, heel erg pissig wordt. Tuurlijk kun je dan een brul geven, klap met de zweep, whatever. Maar de volgende dag kom je dan niet eens meer in de buurt. (dat lukt je al niet als je haar gewoon beetje vangt)
Neem ik echter de tijd voor praatje, accepteer ik dat ze in het begin paar keer wegdraait met uhhhmmm ik weet het nog niet hoor, nogmaals praatje, kriebeltje, kopje thee erbij, dan kan ik haar gewoon pakken en loopt ze heel netjes mee. Verder nergens geen probleem mee (in tegenstelling tot wanneer je haar vangt)
Zo kan je ook met jezelf flink dominant opstellen en de houding 'je doet maar wat ik zeg' rekenen op een woedend paard wat niet zal schromen om de tanden in je schouder te zetten. Terwijl... als je dezelfde vragen netjes stelt, ze meteen zoiets heeft van: oh natuurlijk. Graag. Haha. Het is echt een tuttebel, maar mits je beleefd blijft zeer willig en betrouwbaar.

Ik denk dat de trainster het ook zo met de hengst bedoelde. Je vraag niet stellen met een boel poeha, maar wellicht met een simpele geste. Dan gaat ze er, denk ik, vanuit dat je de leiding hebt.
Maar goed... ik heb dus alleen beperkte ervaring op dit gebied, met twee ieniemienies (lijkt me wat anders dan een shire hengst bv) dus hou ik mij verre van meningen of kritiek op dit gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:44

Yamcha schreef:
Is wel echt waar ook wat ze zeggen: een merrie vraag je iets, een hengst draag je gewoon iets op, en met een ruin kun je overleggen :D

Ik vond deze wel heel goed !
En bij een fjord dien je alles in drievoud in, en als zijne koninklijke hoogheid het dan blieft, wordt bij gratie het verzoek ingewilligd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:12

Liljebo: Herken ik wel idd :))
Als je je beleefd en netjes naar de merrie opstelt, wil ze best werken voor je, en hard ook. Maar je hoeft idd niet te proberen haar te overdonderen, ten eerste lukt je dat gewoon niet, en ten tweede doet ze dan hélemaal niks meer. Met een beetje soebatten, lekkere vanille-snoepjes en gewoon aardig zijn is ze echt te genieten :+:
Whahaha, ja klopt Lamar :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:17

Lamar schreef:
Stilstaan is natuurlijk stilstaan, daar ben ik wel consequent in. Ik hoef gelukkig niet zo streng te zijn als bv een dressuurruiter omdat ik alleen recreatief rij, dus ik kan ook wat meer filteren wat echt niet kan en wat niet zo erg is.
Ik heb daardoor ook gemerkt dat mijn fjord een betere vriendschap met me heeft opgebouwd... hij luistert naar mij maar ik luister ook naar hem. Maar als je wedstrijden moet rijden dan kan dat natuurlijk niet, daar heb ik wel begrip voor.

Hoezo kan dat niet als je wedstrijden rijdt???

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:19

MyWishMax schreef:
Lamar schreef:

Hoezo kan dat niet als je wedstrijden rijdt???

Ja...hoezo??? Een goede proef neerzetten gaat echt niet zonder medewerking van mijn paard hoor...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:21

En een goede proef hoeft niet kostte wat het kost foutloos te zijn. Ik kan ook in een deuk liggen als mijn paard ineens ergens een bakkabouter ziet en we dus de verkeerde kant opvliegen. Tja, dan zat ik niet goed op te letten waarschijnlijk.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:29

Mijn paard en ik hebben een hele goeie vriendschap, alleen dit vriendje bepaalt wat er gebeurt. En dat staat compleet los van of ik een dressuurproef rij of niet. Ook in de bossen ben ik consequent, ook in mijn proef luister ik naar mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:30

Zelfs Warum Nicht ziet bakkabouters, en volgens Salinero zitten ze écht overal :))