Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:57

Tuurlijk ben je geen slechte ruiter als je valt.
Kan aan veel dingen liggen, misschien aan het paard.
Maar van vallen kun je leren toch?
Het is beter dat je leert van je val dan dat je niet valt en dus ook niks leert

xMaisa

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:55

Nee, want daar leer je van.
En als je paard schrikt en jij bent daar niet op voorbereid kan je er ook niks aan doen.

Maxineeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:32

Jaa idd . Je leert er ook van. En iedereen kan vallen. Als je bijvv valt met fietsen. Ben je toch ook geen slechte fietser ;p ?

DeMaJai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 07:28

overal waar je van afvalt ben je niet slecht in

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:09

Nee hoor, vind ik niet dat je dan een slechte ruiter bent. Meestal is er wel iets aan de hand waardoor je eraf valt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:01

Op de manege zeiden ze vroeger altijd wanneer er iemand er de eerste keer af viel; "Zo en nu mag jij je een echte ruiter noemen!" :P

Oftewel met andere woorden, je was pas een echte ruiter / amazone als je ook een keer gevallen was hahaha! Maar goed, het hoort bij het paardrijden. Juist van de wat lastigere paarden (die een keer weg schieten, of een bok geven of weet ik het wat) leer je van zitten. Dat gaat eigenlijk ALTIJD gepaard met ook wat valpartijen. Dus nee, ik vind absoluut niet dat je een slechte ruiter bent als je een keer valt. Het ligt ook wel aan de situatie natuurlijk, maar ook bv. Anky kan het vandaag de dag overkomen dat ze eraf valt. ;)

Lin1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:49

Je bent geen slechte ruiter als je valt,kan altijd n keer vallen..

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:52

Natuurlijk niet. Het kan zelfs ervan getuigen dat je een goede ruiter bent, want zeg nou zelf: welke beginner gaat op een vaak bokkend paard met eigen wil? Je moet wel kunnen rijden wil je daarvoor kiezen ;)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:51

zelfs van de makste paarden kun je vallen. het blijven dieren he.

heeft naar mijn idee niks te maken met goede of slechte ruiter... kan iedereen overkomen.

ik ben toevallig afgelopen zondag voor het eerst van mijn eigen paard gevallen.. het is een fjordenruin van 9 jaar. kreeg hem toen hij 2 was, heb hem zelf ingereden en dat was echt rodeo, ben er nooit afgevallen. en nu, nu is hij super braaf en mak, maar afgelopen zondag crosste hij van de ene kant van de bak naar de andere uit het niets en ging daarna keihard op zijn rem en deed zijn hoofd tussen zijn voorbenen en gaf me toch een bok, toen kreeg ik vliegles... ben er daarna weer opgestapt, toen ging hij er weer vandoor maar deze keer was ik voorbereid, heb hem een schop na gegeven dat ie door moest crossen tot dat ik zei dat we mochten stoppen, daarna heeft hij het niet meer geprobeerd. helaas heb ik nu wel een beschadigde zenuw door de val haha..

maar daarom, ik ben er vroeger toen hij zo rodeo was nooit afgevallen (vraag me niet hoe ik ooit ben blijven zitten) en nu het eindelijk al een tijd goed gaat, val ik eraf xD dus je weet het nooit... het blijven dieren kun je niks aan doen. je hoeft maar 1 keer ff niet op te letten of net even ongelukkig op het zadel terecht komen of net ff een beugel verliezen en dat in combinatie met net 1 verkeerde beweging van je paard, val je eraf...

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:14

nTttulijk niet , ik rij nu een jaar , en als ik val , ben ik zeker niet h<-- en nee , dit is niet bedoelt als een penny-uitspraak.
Dat zegt mijn instructeur teminste

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:15

Dan ben ik echt mega slecht! -O-

Ik vind van niet, vallen hoort erbij!

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:50

Mijn moeder zei altijd; "Een echte ruiter is een zandruiter." Ik denk dat je er alleen maar van leert :)

AapiieJ19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:25

ik vind ook niet dat je een slechte ruiter bent als je er af valt.. al zijn de gevolgen van een val soms wel vervelend haha is het tog fijner om er op te blijven zitten

abcde123ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:12

Dat ligt een beetje aan de situatie, maar iedereen valt eraf toch? Als je er bijvoorbeeld afvalt omdat je paard besluit er een leuke rodeo van te maken ben je echt geen slechte ruiter hoor.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:47

Niemand is een slechte ruiter, want iedereen die doet z'n best . Dus als je valt ben je pas een echte ruiter want vallen en opstaan hoort erbij!! :)

demie_jinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:48

iedereen leert paardrijden d.m.v. vallen en opstaan
de ruiters die hoog in de sport rijden die hebben het ook moeten leren :j

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:58

bij ons zeiden ze ook dat vallen je een 'echte'ruiter maakt,
maar als je viel moest je wel trakteren in de kantine :=

op sommige maneges leren ze je om te vallen...

(ik ben nog nooit gevallen :o )

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:06

Ik denk dat wat judoles (en dan vooral de valtechniek) voor welke ruiter iig heel nuttig zou zijn. Als je valt, dan val je iig goed.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:46

Vallen maakt je zeker geen slechte ruiter, het hoort er nou eenmaal bij. Mij werd vroeger zelfs verteld dat je pas na 100 keer vallen een echte ruiter was. :)

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:49

Rumina schreef:
Ik denk dat wat judoles (en dan vooral de valtechniek) voor welke ruiter iig heel nuttig zou zijn. Als je valt, dan val je iig goed.

Niet altijd,
ik heb een jaar of 4 op Judo gezeten en de keren dat ik gevallen ben had ik daar niets aan :=
Ik vind ook dat vallen erbij hoort hoor, ik ben er ook al tig x afgedonderd..
Ik zeg altijd; naast ruiter ben ik ook bodeminspecteur! :))

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:51

demie_jinn schreef:
iedereen leert paardrijden d.m.v. vallen en opstaan

Helemaal mee eens!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:34

Nee dat vind ik niet. Volgens mij zijn er bijvoorbeeld ook nogsteeds top springruiters die eraf vallen tijdens wedstrijden e.d. maakt dat hun een slechte ruiter? Ik vind van niet. Het hoort er gewoon bij. Sommige paarden maken het je ook wel echt onmogelijk om af en toe te blijven zitten. Zo is er op de rijvereniging een tijdje geleden een ruiter eraf gestuiterd die al jaren en jaren jonge paarden naar hogere niveau's rijd, omdat dat paard het leuk leek om in de galop opeens 180 graden om te draaien, tja als je dat niet verwacht... :=
Nee, vallen maakt je geen slechte ruiter, je kunt er alleen maar van leren :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:21

Cahill schreef:
Zojuist las ik hier een bericht over iemand waarvan haar paard de laatste tijd wat meer bokt en zij er ook regelt afvalt. Zij krijgt het antwoord dat ze maar beter moet leren rijden!!!!

Vandaar dit topic!

Het valt mij steeds vaker op dat als je paard/pony bokt en je valt er af dat je dan gelijk een stempel op je hoofd krijgt: KAN NIET RIJDEN! Is dit jaloezie omdat mensen je eigenlijk bewonderen dat je eraf bent gevallen, weer opstaat en verder rijd.... maar dit niet durven zeggen????

Ik heb een pony van 4 jaar (en 1 van 18), allebei zijn het 'vreugde' bokkers. I don't care, ik ben van de generatie 'hoe langer je blijft zitten, hoe dikker de pret'! :D
De 4 jarige is pas sinds december onder het zadel en we zaten er al op te wachten....de 1e x zand happen. Eindelijk afgelopen zaterdag is het hem gelukt, een galop bok, lang uit op zijn nek, pony maakt scherpe bocht naar rechts en ruiter: 'links afslaan alstublieft'........
Een andere griet bij ons op stal heeft haar eigen 2,5 jarige zadelmak gemaakt en dat paard heeft nog geen stap verkeerd gezet. MIJN pony wordt uitgemaakt voor 'wild en kreng' (ook vanwege zijn karakter, eigen willetje) en ik krijg het etiket 'kan niet rijden' alleen maar vanwege een natuurlijke reactie (en natuurlijke karakter eigenschap). Tenslot van rekening vind ik het alleen maar leuk als ze eens met de voetjes van de vloer gaan en ik heb menig bok uitgezeten........ (een helling naar beneden en dan een bok......???)

Ik ben er van overtuigd dat door die bokken, door vallen, opstaan en weer verder rijden, je toch zeer zeker ook wel een goede ruiter genoemen mag worden.

dus slot je bent geen slechte ruiter als je valt

whaha sorrie moest eff verveelde me

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 00:53

XMandylover schreef:
Niemand is een slechte ruiter, want iedereen die doet z'n best . Dus als je valt ben je pas een echte ruiter want vallen en opstaan hoort erbij!! :)

Wauw, wat vind ik dit een lieve uitspraak! Natuurlijk niet helemaaaaal waar, want sommige mensen weten echt wel dat ze niet goed of dieronvriendelijk bezig zijn, maar alsnog, this made my day! (of eigenlijk night := )

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:28

Hangt er vanaf van welk paard. Als je elke week van een braaf manegepaard valt, zal je minder goed kunnen rijden dan iemand die regelmatig van een jong paard valt. Hoe langer je rijdt, hoe meer evenwicht je meestal hebt, maar een ongelukje kan natuurlijk altijd nog gebeuren :P