Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisanne_vic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:24

ik heb die van mij bij de 3,5 zadel mak gemaakt en dan een maand niks mee gedaan en ben toen weer verder gegaan met de hulpen en zo en ze is nu 5 met 8 winstpunten in de L1 en ik vind dat ze het goed doet en nooit nergens las van heeft.

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:26

Ik denk ook wel een beetje dat je je eigen gevoel achterna moet gaan.
een beetje paardenkenner ziet en voeld wanneer het paard er wel en niet aan toe is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:12

Dat is lariekoek. Mensen beginnen vroeg omdat ze geen geduld hebben, een andere (legitieme) reden is er niet. Er zijn eigenlijk geen voordelen aan vroeg beginnen te bedenken...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:17

Universely schreef:
Veel mensen willen ze vroeger inrijden omdat ze dan in de sport willen (doortrainen tot ze 5zijn en dan mooi jong is de sport) als jij een 8jarige inrijd, duurt ong jaar voordat veel goed is en dan ga je naar de wedstrijd, alleen dan krijg je vaak cometaar van waarom is je paard 8! en loopt die nog niks! bla bla bla, ik vind zelf 2.5 een goede leeftijd om te beginnen met longeren en dan met 3jaar beleren, en met 4.5jaar goed beginnen door te rijden.

eh, nou en? Lieve help, het is maar een hobby. Waarom moeten die paarden zo gebruikt/misbruikt worden voor die misplaatste bewijsdrang van mensen? Dit is toch geen fatsoenlijke reden om zo vroeg te beginnen?

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:20

tahnee1987 schreef:
een beetje paardenkenner ziet en voeld wanneer het paard er wel en niet aan toe is.

Precies :j
En iedereen heeft hier gewoon zijn eigen mening over. Vooral de handels paarden zullen vroeg ingereden worden. Mijn kleine vent is nu 4 jaar en we zijn begin dit jaar begonnen met zadelmak maken. Mijn keuze omdat ik hem zo lang mogelijk van het 'paarden leven' wilde laten genieten in de opfok, plus hij heeft een peesblessure gehad als jaarling dus wilde hem zowiezo al extra tijd geven. September '09 moesten alle 3 jarige hengsten de speeltuin verlaten. Toen opstal en nu rijd ik er net een beetje mee in de rondte, 2x per week.

En Ninx... voor sommige is het geen hobby! Daar zorgen de paarden voor brood op de plank.....

:wave:

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:24

fique schreef:
ík denk dat dit een topic is die altijd zal blijven. niemand zal het ooit met elkaar eens zijn. ieder zijn eigen keuze.
sta er ook wel eens van te kijken. mensen gaan dan al een paar maanden van te voren lekker bijna elke dag longeren, en dan komt de dag dat ze er op gaan. tja en dan heeft het paard genoeg conditie ontwikkeld om er lekker onderuit te komen.
ik denk dat de leeftijd van 2 niet eens heel veel uitmaakt. het gaat er om hoe het paard al ontwikkeld is. en idd wat voor ras het is. een kwpner of een quarter is al een verschil qua bespiering, bouw en groei.

Nou ja, het is feitelijk alleen het verschil tussen 'gelijk' en 'ongelijk', mensen die zo vroeg beginnen hebben geen idee wat ze doen. Of ze weten het wel, maar het interesseert ze niet. Met 2,5 jaar beginnen is per definitie te vroeg, daar kun je niks mooiers van maken. De mijne is pas beleerd met 5 jaar, top!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:27

Westland schreef:
tahnee1987 schreef:

Precies :j
En iedereen heeft hier gewoon zijn eigen mening over. Vooral de handels paarden zullen vroeg ingereden worden. Mijn kleine vent is nu 4 jaar en we zijn begin dit jaar begonnen met zadelmak maken. Mijn keuze omdat ik hem zo lang mogelijk van het 'paarden leven' wilde laten genieten in de opfok, plus hij heeft een peesblessure gehad als jaarling dus wilde hem zowiezo al extra tijd geven. September '09 moesten alle 3 jarige hengsten de speeltuin verlaten. Toen opstal en nu rijd ik er net een beetje mee in de rondte, 2x per week.

En Ninx... voor sommige is het geen hobby! Daar zorgen de paarden voor brood op de plank.....

Dat geldt niet voor de tienermeiden die hier verkondigen dat het best kan en dat ze anders niet op tijd de wedstrijdring in kunnen. Het overgrote deel vd mensen die te vroeg beginnen doen dat helaas uit zelfzuchtig oogpunt... En ongeduld....
:wave:

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:58

Ninx schreef:
fique schreef:
ík denk dat dit een topic is die altijd zal blijven. niemand zal het ooit met elkaar eens zijn. ieder zijn eigen keuze.
sta er ook wel eens van te kijken. mensen gaan dan al een paar maanden van te voren lekker bijna elke dag longeren, en dan komt de dag dat ze er op gaan. tja en dan heeft het paard genoeg conditie ontwikkeld om er lekker onderuit te komen.
ik denk dat de leeftijd van 2 niet eens heel veel uitmaakt. het gaat er om hoe het paard al ontwikkeld is. en idd wat voor ras het is. een kwpner of een quarter is al een verschil qua bespiering, bouw en groei.

Nou ja, het is feitelijk alleen het verschil tussen 'gelijk' en 'ongelijk', mensen die zo vroeg beginnen hebben geen idee wat ze doen. Of ze weten het wel, maar het interesseert ze niet. Met 2,5 jaar beginnen is per definitie te vroeg, daar kun je niks mooiers van maken. De mijne is pas beleerd met 5 jaar, top!!!

Dat hoeft helemaal niet per definitie te vroeg te zijn. JIJ vindt dat te vroeg, prima, is je goed recht.
Ik ken héél véél paarden die met 2,5 zadelmak gemaakt zijn en die gezond oud zijn geworden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:43

dus ninx jij wilt zeggen dat degene die met paarden hun brood verdienen hier, tienermeisjes zijn...
ik vind dat je erg kort door de bocht reageerd.. voor jou is het idd hobby ja, voor sommigen hun werk (waaronder ik) ik verdien met paarden mijn geld maar ik kan me heeeel veel hobby ruiters bedenken die velen malen slechter met hun paarden omgaan dan ik hoor!
verder ben ik het met kamsel eens! ken er zelfs een paar die op 2.5 zadelmak gemaakt zijn en nu ggk kwpn hengst zijn en grand prix loopt... het is maar net hoe verantwoord de ruiter er mee omgaat en dat is niet alleen in de eerste jaren maar zeker ook de jaren erna. en juist daar zit het probleem..
de meeste mensen maken ze laat zadelmak en dan moeten de paarden ineens vanuit het niets aan het werk, in het begin niet zo veel maar daarna ineens 5/6 dagen in de week en binnen een jaar zijn de eigenaren trots: wooww mijn paard kan een wissel!
nee sorry... ben erg trots op de heel goed over nagedachte manier zoals ik het doe..

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:09

Ninx schreef:
fique schreef:

mijn eigen merrie was al 7 dat ik haar ging inrijden. is ook niet alles hoor. bij haar is het dan wel goed gegaan, maar we hebben genoeg oudere paarden gehad en dat ging allemaal niet goed, omdat ze gewoon wisten dat ze sterker waren en ze al die tijd daarvoor niks hebben hoeven doen.
En die van mij wordt nu 16 en die begint nu ook met kwalen. terwijl ik er genoeg ken die nog steeds niks mankeren terwijl die vroeg ingereden zijn. zegt echt niks. idd moet je wel de kennis hebben wat wel en niet kan. en rustig aan doen.

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:36

Ik denk rond het 3de jaar pas rijden en met 2,5 jaar laten wennen aan zadel, hoofdstel, ruiter enzovoort.
Bij hun 4de zowiezo al inrijden. Paarden vinden het leuk om te rijden, en te werken voor jou. Tenminsten als je ze goed behandelt.
Paarden doen graag elke dag het zelfde en soms iets anders. Ik weet bijna zeker dat paarden het helemaal niet leuk vinden om stil te staan als ze gewoon sterk genoeg zijn.

Mijn mening ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:42

Het feit dat een paard op oudere leeftijd te sterk is om in te rijden, vind ik persoonlijk een non-argument.
Dat zou namelijk helemaal niet ter zake moeten doen.
Als je met grondwerk een gedegen basis opbouwt, zodat het vertrouwen er is en het paard goed reageert op je signalen, dan speelt kracht van weerskanten geen enkele rol.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:35

De gemiddelde leeftijd van een kwpn-er is 7 jaar. Met andere woorden, de helft van die dieren wordt niet ouder dan 7. Dan schrik je toch?
Ons jonkie is nu 2 jaar, die staat nog lekker in de opfok, eind van dit jaar halen we hem naar huis.
Dan mag hij nog lekker jong zijn en met mijn andere paarden in de wei. We beginnen zeker niet eerder met longeren en zadelmak maken totdat hij 3,5 is.
Tot die tijd gaat hij mee wandelen aan de hand als we op buitenrit gaan, TTeam, schriktraining, noem maar op. Er zijn genoeg dingen te bedenken die je al kan doen met zo'n jonkie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:55

essiesilly schreef:
dus ninx jij wilt zeggen dat degene die met paarden hun brood verdienen hier, tienermeisjes zijn...

Nee, dat lees je verkeerd....
Ik bedoel het exact andersom.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:02

kamsel schreef:
Dat hoeft helemaal niet per definitie te vroeg te zijn. JIJ vindt dat te vroeg, prima, is je goed recht.
Ik ken héél véél paarden die met 2,5 zadelmak gemaakt zijn en die gezond oud zijn geworden.

Het IS per definitie te vroeg... Sorry, ik vind het ook nog eens een keertje ... maar dat staat er los van.
Het is een FEIT en daar heb ik dan vervolgens weer mijn mening op gebaseerd.
Het is wel mooi dat jij heel veel uitzonderingen kent, dat is fijn om te horen natuurlijk... maar dat is wel wat ze zijn: uitzonderingen.
Niet ieder paard toont zijn pijn, slijtage of ongemak.. 'heel veel' paarden zegt me niet zoveel wanneer ik tegelijkertijd weer dat er vooral 'heel veel' voortijdig stuk gaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:03

heleenxx schreef:
De gemiddelde leeftijd van een kwpn-er is 7 jaar. Met andere woorden, de helft van die dieren wordt niet ouder dan 7. Dan schrik je toch?
Ons jonkie is nu 2 jaar, die staat nog lekker in de opfok, eind van dit jaar halen we hem naar huis.
Dan mag hij nog lekker jong zijn en met mijn andere paarden in de wei. We beginnen zeker niet eerder met longeren en zadelmak maken totdat hij 3,5 is.
Tot die tijd gaat hij mee wandelen aan de hand als we op buitenrit gaan, TTeam, schriktraining, noem maar op. Er zijn genoeg dingen te bedenken die je al kan doen met zo'n jonkie.

Zo is het... er is zoveel dat je kunt doen voordat je je billen erop parkeert! En het is nog leuk om te doen ook!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:13

Ninx schreef:
kamsel schreef:

Het IS per definitie te vroeg... Sorry, ik vind het ook nog eens een keertje ... maar dat staat er los van.
Het is een FEIT en daar heb ik dan vervolgens weer mijn mening op gebaseerd.
Het is wel mooi dat jij heel veel uitzonderingen kent, dat is fijn om te horen natuurlijk... maar dat is wel wat ze zijn: uitzonderingen.
Niet ieder paard toont zijn pijn, slijtage of ongemak.. 'heel veel' paarden zegt me niet zoveel wanneer ik tegelijkertijd weer dat er vooral 'heel veel' voortijdig stuk gaan.

waar basseer je die feiten op? heb je zelf een onderzoek gestart of hoe moet ik dat zien?
ik denk nl dat het aan de manier van trainen ligt en NIET aan of het paard met 2.5 zadelmak is gemaakt...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:09

Zelf kies ik dus voor het later inrijden van paarden. Dat is dus ook de reden waarom ik nu voor een vijfjarig paard kies wat slechts een paar keer onder het zadel is geweest. (hij moet nog worden gekeurd)

Iemand hier schreef dat een koudbloed eerder gereden kon worden dan bv een KWPN omdat ze sterker zijn. Daarmee ben ik het niet eens. Een koudbloed heeft nl nog meer tijd nodig om zich te ontwikkelen dan een KWPN, maar zijn robuuste uiterlijk ´geeft mensen vaak onterecht het idee dat hij op jonge leeftijd al sterk genoeg is.
Maar dat is weer een ander verhaal

Wat ik mij afvraag´...
Wat is de reden dat iemand er bewust voor kiest om een paard op 2,5 jarige leeftijd in te rijden, ipv bv op 4 jarige leeftijd.

In de handel weet ik de beweegreden wel. Mensen die een paard willen kopen, willen graag een ingereden paard kopen. De marktwaarde stijgt dus als het paard is ingereden.

Maar dan komt meteen daarop de volgende vraag.
Waarom willen mensen een driejarig paard kopen wat ingereden is?
Waarom niet een driejarige die ze later zelf opleiden of bv een vijfjarige die goed is opgeleid?

Het lijkt mij persoonlijk toch dat een paard wat op latere leeftijd wordt belast, een veel sterkere basis heeft.
(goed ontwikkelt voor belasting)
En dat niet alleen...
Een ingereden driejarige die wordt verkocht, loopt het risico veel te zwaar belast te worden bij de nieuwe eigenaar. Ze kopen dan tenslotte een ingereden paard om er meteen mee aan het werk te kunnen.
Goed mogelijk dat degene die het paard verkoopt zeer zorgvuldig is en dat de problemen ontstaan door een te zware belasting door de niet-beroepsmatige paardenhouder.
Maar is dat risico niet gewoon enorm groot aanwezig als die niet-beroepsmatige paardenhouder bewust kiest voor een ingereden driejarige?
Want dat een jong paard kwetsbaar is in dat opzicht, daarover zijn we het, denk ik, wel eens.
Zouden de risico's niet veel beperkter zijn als een ingereden paard bv 5 was en dus volgroeid?
Zouden er dan wellicht minder paarden kapot gereden worden?

Maar goed... ik neem aan dat financien hier belangrijk meespelen. Want gedurende de tijd dat het paard niet wordt gereden, kost het geld. Een paard wat op latere leeftijd wordt ingereden, levert minder winst. En dat niet alleen...
Is het niet ook zo dat het feit dat veel paarden erg jong versleten zijn (gem. leeftijd van 7) ervoor zorgt dat er meer paarden worden verkocht en er dus meer handel is?
Ik weet het... dit klinkt hard en ik beledig misschien mensen... ik ga er dan absoluut niet van uit dat goedbedoelende beroepsmensen dit in hun achterhoofd hebben en wil zeker geen verwijt maken..
Maar het kan wel meespelen in het ontstaan van de manier van werken, die nu door iedereen volledig is geaccepteerd en normaal gevonden wordt

Dat bij hengstenkeuringen driejarige hengsten onder het zadel getoond dienen te worden, weet ik ook.
Ook daarbij heb ik mijn vraagtekens. Waarom is hiervoor gekozen? Waarom niet een jaartje later?
Want ook dat kan een reden zijn waarom iemand die beroepsmatig paarden heeft, ze vroeg aan het werk zet, ongeacht of hij of zij daar ook voor zou kiezen als die regels er niet waren.
Maar ook hierbij zal het ontstaan te danken zijn aan zakelijke belangen.

Dus mijn vraag:
Waarom de bewuste keuze van 2,5 jaar om onder het zadel te brengen?
Financiele reden of ander? en zo ja, welke?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:01

idd financiele redenen speelt een heel grote rol.. 1 jaar kost een paard al bijna 2 duizend euro.. wat er dan het volgende jaar ook op moet komen om rond te komen. als je dan een vrij hoog bedrag vraagt voor een paard kijken mensen je raar aan.. maar ga maar eens rekenen wat het allemaal kost! (mensen willen een gereden paard, hij moet gekeurd zijn, gecastereerd en ga zo maar door)
daarbij nogmaals: als je er heel verantwoord mee omgaat is er in mijn ogen niks mis.. waarom zijn er anders 3 jarige competities, pavo cup voor 4 en 5 jarigen enz enz dit is echt niet zonder nadenken gedaan hoor. dat wil dan betekenen dat alle mensen van het kwpn dom zijn.. en mensen die met 5 jaar zadelmak maken niet.. nee, als er een onderzoek is geweest en het BEWEZEN is dat het schadelijk is.. dan luister ik graag maar zomaar roepen dat het een feit is.. nee

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:42

Essiesilly... ik begrijp goed wat je bedoelt, zeker mbt het financiele punt. Maar wat ik eerder noemde...
De beroepsmensen zullen zeker zorgvuldig met de jongelingen omspringen omdat ook dat van belang is, willen ze er de kost mee verdienen. (de discussie over het feit dat het hoe dan ook te vroeg is, daargelaten... ik begrijp het argument)Maar de tendens dat driejarige paarden ingereden worden verkocht, zorgt mijn inziens na wel degelijk voor problemen omdat het merendeel van die paarden niet bij professionals terecht komt. De meeste paarden (hoeveel zal het zijn? 80-90%) komt bij de 'gewone' paardeneigenaar, opgevoed met het idee dat een paard op driejarige leeftijd ingereden dient te zijn en dat je ermee aan de gang kunt. En hoeveel van die mensen zullen de zeer nodige zorgvuldigheid aan de dag leggen? Ik denk persoonlijk (en zie en hoor dat) dat het merendeel volop gaat rijden en overvraagt en dat is dan idd de reden dat paarden veel te jong richting salami gaan. Kapotgereden door overvraging, terwijl het paard daar nog lang niet aan toe was. En mij lijkt het logisch dat een risico tot lichamelijk en psychische overvraging groter wordt naarmate het paard jonger in het circuit komt. Die jonkies zijn vaak ook niet opgewassen tegen de mens worden overdonderd, waardoor ze niet aan de bel trekken, wat een ouder paard wellicht wel doet.
En zo bekeken speelt het jong inrijden, naar mijn mening, wel een rol in voortijdig 'einde verhaal' bij menig paard.
Nog afgezien van het feit dat het zo normaal wordt gevonden dat een paard op driejarige leeftijd is ingereden, dat een groot deel van de paardeneigenaars dat doen, ook als ze niet exact weten waar ze mee bezig zijn.
Gevolg nummer twee, denk ik dan,

Nu ben ik niet (helemaal) achterlijk en begrijp goed dat je als commercieel paardenmens niet kunt zeggen; ok, goed, dan ga ik vanaf nu de paarden later inrijden. Want als er in het hele systeem niets veranderd, kun je dan geen hengsten uitbrengen en zit je in prijs ver boven iedere concurrent. En gezien er dan nog niets in de mentaliteit/gedachtengang van mensen is veranderd, zullen mensen niet bereid zijn om die meerprijs te betalen en lig je binnen de kortste keren op je gat.

Ik denk dat de enige verandering die je daarin kunt brengen op een algemene houding ligt; een verandering van de regels bij paarden die voorgebracht worden, het verleggen van de leeftijd van paarden op concours, goed onderwijs op dit gebied en ja... last but not least.... je betaalt ervoor.
En dat is dus waarschijnlijk veel te veel gevraagd, want het paard is op vandaag nog altijd handelswaar.
Maar goed... de verandering is dus niet simpel (tot moeilijk haalbaar)
In ieder geval niet als je paarden op commerciele basis hebt.

In die zin ben je eerlijk essiesilly. Financiele reden speelt zeker een rol en dat is idd een argument

Waar ik benieuwd naar ben is naar de argumenten van rest... Bij commerciele paardenhouders zal dat in de regel financieel zijn. Maar ik vraag me af wat de reden bij de gewone eigenaar is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:53

essiesilly schreef:
waar basseer je die feiten op? heb je zelf een onderzoek gestart of hoe moet ik dat zien?
ik denk nl dat het aan de manier van trainen ligt en NIET aan of het paard met 2.5 zadelmak is gemaakt...

Op meer dan voldoende naslagwerk dat aantoont in welke fasen het paard lichamelijk en geestelijk volgroeid is.
Bijna iedereen weet dat toch?
Dat velen ervoor kiezen die info te negeren is uiteraard een andere zaak.
Ik ben op dit punt niet te vermurwen met: "iedereen heeft er een andere mening over".
Iedereen heeft toch ook geen andere mening over het feit dat de zon iedere dag op komt? Dat is ook gewoon een feit...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:58

essiesilly schreef:
idd financiele redenen speelt een heel grote rol.. 1 jaar kost een paard al bijna 2 duizend euro.. wat er dan het volgende jaar ook op moet komen om rond te komen. als je dan een vrij hoog bedrag vraagt voor een paard kijken mensen je raar aan.. maar ga maar eens rekenen wat het allemaal kost! (mensen willen een gereden paard, hij moet gekeurd zijn, gecastereerd en ga zo maar door)
daarbij nogmaals: als je er heel verantwoord mee omgaat is er in mijn ogen niks mis.. waarom zijn er anders 3 jarige competities, pavo cup voor 4 en 5 jarigen enz enz dit is echt niet zonder nadenken gedaan hoor. dat wil dan betekenen dat alle mensen van het kwpn dom zijn.. en mensen die met 5 jaar zadelmak maken niet.. nee, als er een onderzoek is geweest en het BEWEZEN is dat het schadelijk is.. dan luister ik graag maar zomaar roepen dat het een feit is.. nee

Het jonge spul dat in de opfok staat en nog niet ingereden wordt kost je geen 2000 euro per jaar per paard hoor.... Tenzij je ze met goud wilt behangen ;-) (even wat luchtigheid).
Er is wel discussie over de jonge leeftijden in de sport.
Hopelijk gaat die discussie ook leiden tot het verhogen van de leeftijden.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:06

toen mijn paard 2,5 was ben ik begonnen met samen met haar aan het halster te stappen door de bak, door het land en toen langs de weg. Een paar maanden later heb ik af en toe het hoofdstel in gedaan en met haar gewandeld. Af en toe als ze in het land stond ben ik er voor een paar seconden op gaan zitten zonder halster of iets om haar, en ze bleef gewoon rustig staan. Nu ze 3 is word ze beleerd onder het zadel en dat gaat super makkelijk.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:13

Als je alleen al naar de hengstenkeuringen gaat.. Daar zijn de paarden vaak ook 2,5 jaar oud. Die zijn dan al 1 bonk spier en nu heeft een hengst vaak meer "body" maar niet op en top bespierd.
Dan zijn ontzettend veel paarden en die doen het vaak toch heel goed in de sport.

Ik praat niets goed, mijn merrie heeft tot 4 jaar op het land gestaan, maar ik begrijp het soms wel. Mijn keuze zal het nooit zijn, maar ik verdien mijn brood niet met paarden. Ik heb op heel wat handelstallen gelopen en daar was 2,5 jaar een normale leeftijd om erop te gaan zitten. Dan werden ze met 3 jaar verkocht.
Goed? Nee.. Maar begrijpen doe ik het wel.

Nogmaals, om vergissingen te voorkomen, het zou mijn persoonlijke beslissing nooit zijn.. :)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:15

Mijn paardje van bijna 3 ga ik ook nog niet zadelmak maken, wel ruitermak. Ik wil dat ze goed voorbereid bereden wordt straks, dus ik ben alleen bezig met grondwerk (rechtrichten en haar haar balans laten vinden en behouden). Ik ben van mening dat ze eerst zichzelf goed moet kunnen dragen en in balans moet kunnen houden voordat er uberhaupt ook maar iemand op kan gaan zitten.

Wat ik wel ga doen is, gewoon zonder zadel, over haar heen hangen en op haar gaan zitten. Stapje vooruit, stapje achteruit en de rem even testen ;). Accepteert ze dit? Dan is ze weer klaar en gaan we vrolijk verder met grondwerk. Heeft ze zichzelf voldoende ontwikkeld, dan gaan we eens kijken wat we kunnen met het zadel en het echte rijden. Maar zover zijn we nog lang niet.

Geen haast, geen stress, alles op zijn tijd! We schotelen een klein kind toch ook geen hogere wiskunde voor? :P ;)