Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Universely schreef:Veel mensen willen ze vroeger inrijden omdat ze dan in de sport willen (doortrainen tot ze 5zijn en dan mooi jong is de sport) als jij een 8jarige inrijd, duurt ong jaar voordat veel goed is en dan ga je naar de wedstrijd, alleen dan krijg je vaak cometaar van waarom is je paard 8! en loopt die nog niks! bla bla bla, ik vind zelf 2.5 een goede leeftijd om te beginnen met longeren en dan met 3jaar beleren, en met 4.5jaar goed beginnen door te rijden.
tahnee1987 schreef:Ik denk ook wel een beetje dat je je eigen gevoel achterna moet gaan.
een beetje paardenkenner ziet en voeld wanneer het paard er wel en niet aan toe is.
fique schreef:ík denk dat dit een topic is die altijd zal blijven. niemand zal het ooit met elkaar eens zijn. ieder zijn eigen keuze.
sta er ook wel eens van te kijken. mensen gaan dan al een paar maanden van te voren lekker bijna elke dag longeren, en dan komt de dag dat ze er op gaan. tja en dan heeft het paard genoeg conditie ontwikkeld om er lekker onderuit te komen.
ik denk dat de leeftijd van 2 niet eens heel veel uitmaakt. het gaat er om hoe het paard al ontwikkeld is. en idd wat voor ras het is. een kwpner of een quarter is al een verschil qua bespiering, bouw en groei.
Westland schreef:tahnee1987 schreef:Ik denk ook wel een beetje dat je je eigen gevoel achterna moet gaan.
een beetje paardenkenner ziet en voeld wanneer het paard er wel en niet aan toe is.
Precies![]()
En iedereen heeft hier gewoon zijn eigen mening over. Vooral de handels paarden zullen vroeg ingereden worden. Mijn kleine vent is nu 4 jaar en we zijn begin dit jaar begonnen met zadelmak maken. Mijn keuze omdat ik hem zo lang mogelijk van het 'paarden leven' wilde laten genieten in de opfok, plus hij heeft een peesblessure gehad als jaarling dus wilde hem zowiezo al extra tijd geven. September '09 moesten alle 3 jarige hengsten de speeltuin verlaten. Toen opstal en nu rijd ik er net een beetje mee in de rondte, 2x per week.
En Ninx... voor sommige is het geen hobby! Daar zorgen de paarden voor brood op de plank.....
Dat geldt niet voor de tienermeiden die hier verkondigen dat het best kan en dat ze anders niet op tijd de wedstrijdring in kunnen. Het overgrote deel vd mensen die te vroeg beginnen doen dat helaas uit zelfzuchtig oogpunt... En ongeduld....
Ninx schreef:fique schreef:ík denk dat dit een topic is die altijd zal blijven. niemand zal het ooit met elkaar eens zijn. ieder zijn eigen keuze.
sta er ook wel eens van te kijken. mensen gaan dan al een paar maanden van te voren lekker bijna elke dag longeren, en dan komt de dag dat ze er op gaan. tja en dan heeft het paard genoeg conditie ontwikkeld om er lekker onderuit te komen.
ik denk dat de leeftijd van 2 niet eens heel veel uitmaakt. het gaat er om hoe het paard al ontwikkeld is. en idd wat voor ras het is. een kwpner of een quarter is al een verschil qua bespiering, bouw en groei.
Nou ja, het is feitelijk alleen het verschil tussen 'gelijk' en 'ongelijk', mensen die zo vroeg beginnen hebben geen idee wat ze doen. Of ze weten het wel, maar het interesseert ze niet. Met 2,5 jaar beginnen is per definitie te vroeg, daar kun je niks mooiers van maken. De mijne is pas beleerd met 5 jaar, top!!!
Ninx schreef:fique schreef:ík denk dat dit een topic is die altijd zal blijven. niemand zal het ooit met elkaar eens zijn. ieder zijn eigen keuze.
Nou ja, het is feitelijk alleen het verschil tussen 'gelijk' en 'ongelijk', mensen die zo vroeg beginnen hebben geen idee wat ze doen. Of ze weten het wel, maar het interesseert ze niet. Met 2,5 jaar beginnen is per definitie te vroeg, daar kun je niks mooiers van maken. De mijne is pas beleerd met 5 jaar, top!!!
kamsel schreef:Dat hoeft helemaal niet per definitie te vroeg te zijn. JIJ vindt dat te vroeg, prima, is je goed recht.
Ik ken héél véél paarden die met 2,5 zadelmak gemaakt zijn en die gezond oud zijn geworden.
heleenxx schreef:De gemiddelde leeftijd van een kwpn-er is 7 jaar. Met andere woorden, de helft van die dieren wordt niet ouder dan 7. Dan schrik je toch?
Ons jonkie is nu 2 jaar, die staat nog lekker in de opfok, eind van dit jaar halen we hem naar huis.
Dan mag hij nog lekker jong zijn en met mijn andere paarden in de wei. We beginnen zeker niet eerder met longeren en zadelmak maken totdat hij 3,5 is.
Tot die tijd gaat hij mee wandelen aan de hand als we op buitenrit gaan, TTeam, schriktraining, noem maar op. Er zijn genoeg dingen te bedenken die je al kan doen met zo'n jonkie.
Ninx schreef:kamsel schreef:Dat hoeft helemaal niet per definitie te vroeg te zijn. JIJ vindt dat te vroeg, prima, is je goed recht.
Ik ken héél véél paarden die met 2,5 zadelmak gemaakt zijn en die gezond oud zijn geworden.
Het IS per definitie te vroeg... Sorry, ik vind het ook nog eens een keertje ... maar dat staat er los van.
Het is een FEIT en daar heb ik dan vervolgens weer mijn mening op gebaseerd.
Het is wel mooi dat jij heel veel uitzonderingen kent, dat is fijn om te horen natuurlijk... maar dat is wel wat ze zijn: uitzonderingen.
Niet ieder paard toont zijn pijn, slijtage of ongemak.. 'heel veel' paarden zegt me niet zoveel wanneer ik tegelijkertijd weer dat er vooral 'heel veel' voortijdig stuk gaan.
essiesilly schreef:waar basseer je die feiten op? heb je zelf een onderzoek gestart of hoe moet ik dat zien?
ik denk nl dat het aan de manier van trainen ligt en NIET aan of het paard met 2.5 zadelmak is gemaakt...
essiesilly schreef:idd financiele redenen speelt een heel grote rol.. 1 jaar kost een paard al bijna 2 duizend euro.. wat er dan het volgende jaar ook op moet komen om rond te komen. als je dan een vrij hoog bedrag vraagt voor een paard kijken mensen je raar aan.. maar ga maar eens rekenen wat het allemaal kost! (mensen willen een gereden paard, hij moet gekeurd zijn, gecastereerd en ga zo maar door)
daarbij nogmaals: als je er heel verantwoord mee omgaat is er in mijn ogen niks mis.. waarom zijn er anders 3 jarige competities, pavo cup voor 4 en 5 jarigen enz enz dit is echt niet zonder nadenken gedaan hoor. dat wil dan betekenen dat alle mensen van het kwpn dom zijn.. en mensen die met 5 jaar zadelmak maken niet.. nee, als er een onderzoek is geweest en het BEWEZEN is dat het schadelijk is.. dan luister ik graag maar zomaar roepen dat het een feit is.. nee