Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:49

ThePast03 schreef:
... en als ik toch moet kiezen liever Edward zie rijden dan Anky.

Echt? Dat ga je niet menen! Waarom?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:53

Hermelientje schreef:
Weet je waar ik bijvoorbeeld ook anders tegenaan kijk dan vroeger: de houding en zit van Edward. Ik vond het altijd tenenkrommend vergeleken met veel andere topruiters (dus je hoeft niet in mijn oude berichten te zoeken ik geef zelf toe dat ik er misschien wel eens minder vleiende dingen over gezegd hebt). Maar toen zei een hele goede ruiter en africhter een keer tegen mij "dat mag wel zo zijn van die slechte houding en dat geeft Edward zelf ook altijd ruiterlijk toe, maar dat betekent dat ik persoonlijk nog meer respect voor hem heb als africhter, want zonder ideale zit krijgt hij toch zijn paarden maar op dat niveau". Kijk zo had ik het nog nooit bekeken. Grappig genoeg vind ik hem op Totilas beter zitten dan vroeger vaak het geval was, of misschien kijk ik nu minder kritisch.

Nou vind het geen excuus. Ik verwacht op dit niveau perfectie, op ieder gebied. Straks worden ze inderdaad Olympisch kampioen, ga dan aan een basis ruiter het belang van een correcte zit nog maar eens uitleggen... Ken er veel die van Deurne komen en ook zo krom als een hoepel zitten, maar dat mag tegenwoordig kennelijk allemaal. Kan me nog mijn allereerste proevenboekje herinneren, dat blauwe boekje met die ringband, die met als je 120 reed een winstpunt had, op een van de eerste pagina's stond zoiets als dat "enkel een correcte zit kon leiden tot een correcte inwerking op het paard".

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 18:55

En dan gaan we ook gezellig Anky er nog eventjes bij halen... Dit is overigens niet als kritiek op haar bedoeld, maar gewoon om te laten zien hoe ik tegen haar aan kijk.

Als ik Anky met Salinero zie, zie ik over het algemeen onderstaand beeld. Nu zit ze hier wel heel erg gespannen, maar zo is het beeld ongeveer.
Afbeelding

Tegen dit beeld uit voorgaande jaren.
Afbeelding

Is toch net alsof je naar een andere amazone zit te kijken?

Ilzas

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:56

Nou, sorry, zie eigenlijk weinig verschil hoor...

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 18:58

Ilzas schreef:
Nou vind het geen excuus. Ik verwacht op dit niveau perfectie, op ieder gebied. Straks worden ze inderdaad Olympisch kampioen, ga dan aan een basis ruiter het belang van een correcte zit nog maar eens uitleggen... Ken er veel die van Deurne komen en ook zo krom als een hoepel zitten, maar dat mag tegenwoordig kennelijk allemaal. Kan me nog mijn allereerste proevenboekje herinneren, dat blauwe boekje met die ringband, die met als je 120 reed een winstpunt had, op een van de eerste pagina's stond zoiets als dat "enkel een correcte zit kon leiden tot een correcte inwerking op het paard".

Nu je het daar over hebt hè... Daar lijkt in Deurne absoluut niet aan gewerkt te worden. Als Masterclass leerlingen moesten wij af en toe lesgeven aan de 'normale' Deurne ruiters, en dat was echt rampzalig. De tranen sprongen je daadwerkelijk in de ogen als je dat zag, qua rijden en qua houding en zit. En daarnaast paarden die kreupel liepen en als je er als instructeur dan wat van zei van goh, moet je daar niet eens iets aan gaan doen? Kreeg je terug; Nou zo loopt 'ie altijd.
Laatst bijgewerkt door Bomba op 07-10-09 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:58

Terugkijkend op de laatste pagina's van deze discussie, bekruipt mij een gek gevoel. Het is toch eigenlijk van de zotte dat wij allemaal gaan zitten kijken naar foto's en vertraagde beelden van Totilas en zelfs gaan vergelijken met Parzifal om te zien wat er nu eigenlijk gebeurt? Even heel concreet betekent dat dat dit paard toch niet zo heel erg overtuigend is, anders hoefde dat toch niet? We zitten de beelden te bestuderen of hij wel of niet in- of over stapt, terwijl het toch zo zou moeten zijn dat we dat in eerste instantie met het blote oog en ter plekke gewoon zouden moeten kunnen zien? Winnaar van EK en toekomstig WK en OK, maar waarom???

End an heb ik het nog niet eens over de correctheid van appuyementen, pirouettes, series enzovoort.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:00

Bomba schreef:
En daarnaast paarden die kreupel liepen en als je er als instructeur dan wat van zei van goh, moet je daar niet eens iets aan gaan doen? Kreeg je terug; Nou zo loopt 'ie altijd.

Ja en dan is het goed he? Ken er 1, jaren terug alweer, die ongeveer een jaar of twee door de baan gehinkelt heeft. Mijn vriendin en ik: "zegt nou niemand eens een keer: joh, dat beest is kreupel, al jaren?". Maar nee hoor....lekker doorrijden ermee....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:02

Lovely schreef:
Terugkijkend op de laatste pagina's van deze discussie, bekruipt mij een gek gevoel. Het is toch eigenlijk van de zotte dat wij allemaal gaan zitten kijken naar foto's en vertraagde beelden van Totilas en zelfs gaan vergelijken met Parzifal om te zien wat er nu eigenlijk gebeurt? Even heel concreet betekent dat dat dit paard toch niet zo heel erg overtuigend is, anders hoefde dat toch niet? We zitten de beelden te bestuderen of hij wel of niet in- of over stapt, terwijl het toch zo zou moeten zijn dat we dat in eerste instantie met het blote oog en ter plekke gewoon zouden moeten kunnen zien? Winnaar van EK en toekomstig WK en OK, maar waarom???

End an heb ik het nog niet eens over de correctheid van appuyementen, pirouettes, series enzovoort.

Dat heb ik al meerdere malen aangegeven, dat het niet voor niets is dat er over Adelinde en Parzival niet een soortgelijk topic bestaat ;)

Ilzas

Lovely schreef:

Ja, dus hij overtuigd niemand. Niet de ene kant op en ook niet de andere kant op...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Ilzas schreef:
Hermelientje schreef:
Weet je waar ik bijvoorbeeld ook anders tegenaan kijk dan vroeger: de houding en zit van Edward. Ik vond het altijd tenenkrommend vergeleken met veel andere topruiters (dus je hoeft niet in mijn oude berichten te zoeken ik geef zelf toe dat ik er misschien wel eens minder vleiende dingen over gezegd hebt). Maar toen zei een hele goede ruiter en africhter een keer tegen mij "dat mag wel zo zijn van die slechte houding en dat geeft Edward zelf ook altijd ruiterlijk toe, maar dat betekent dat ik persoonlijk nog meer respect voor hem heb als africhter, want zonder ideale zit krijgt hij toch zijn paarden maar op dat niveau". Kijk zo had ik het nog nooit bekeken. Grappig genoeg vind ik hem op Totilas beter zitten dan vroeger vaak het geval was, of misschien kijk ik nu minder kritisch.

Ik ben het met je eens, Ilzas. Wij zijn op school heel erg bezig met Rider Physiology. De uitwerking van de zit van de ruiter op het paard. Die is heel groot, al lijken op het oog de gevolgen maar klein. Hoe schever de ruiter zit, hoe harder het paard moet werken om zijn balans te bewaren. Dus slecht zitten en op een hoog niveau komen zegt niks over een persoon als africhter, deze persoon laat het paard onnodig harder werken in feite.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:03

ik zou zeggen........ overtuig de juryleden van de FEI die daar zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:05

Kim, wat en dooddoener. Het is toch raar dat hij als je hem ziet uitstrekken niet overstapt waar dat wel zou moeten? Uitgestrekte draf is ook niet meer wat het geweest is kennelijk.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:05

Ja precies Ilzas... Doorrijden tot dat het paard er bij neer valt doen ze. Kan echt niet, en vond het ook altijd afschuwelijk om naar te kijken. Nou liet één van de officiële Deurne instructeurs ze er ook gewoon mee doorrijden zonder er iets van te zeggen, hij was tijdens de lessen altijd aan het schreeuwen dat ze maar moesten slaan met de zweep, moesten trekken aan de teugels... Die man moesten ze als instructeur direct aan de kant zetten.
Laatst bijgewerkt door Bomba op 07-10-09 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:05

KiWiKo schreef:
ik zou zeggen........ overtuig de juryleden van de FEI die daar zitten :)

Nuttige bijdrage KiWiKo. Heel nuttig. Je specificeert nog niet eens wie waarover de juryleden van moeten overtuigen. Zeker van jou verwacht ik meer dan dit soort oneliners.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:06

we hebben nu zo'n beetje alles gehad, nu nog ff de zit van edward, die natuurlijk volgens vele niet correct is.
hou toch op met zeuren, wil wel eens de zit van jullie zien

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:07

heei, ik ben afgehaakt toen er bepaalde mensen inhaakte....... maar lees nog wel mee.

en mijn mening is heel simpel, vind je het niet goed........... vind je het niks, en vind je de mensen die punten niet goed genoeg.......

ga daar klagen, want dit word gepunt..... punt :)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:08

criollolover schreef:
we hebben nu zo'n beetje alles gehad, nu nog ff de zit van edward, die natuurlijk volgens vele niet correct is.
hou toch op met zeuren, wil wel eens de zit van jullie zien

oh ja en dan moeten we nu natuurlijk eerst weer eens laten zien dat wij wel beter en correct kunnen zitten, voor we er iets van mogen zeggen of vinden. Hoe vaak we daar al niet tegen in het verweer zijn gegaan in dit topic. Met voorbeelden als de politiek, zwemmen en de muziek van Frans Bauer aan toe....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:09

Nou, ik ben wel benieuwd hoe ze hem straks gaan punten als hij 20% beter kan lopen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:11

KiWiKo schreef:
heei, ik ben afgehaakt toen er bepaalde mensen inhaakte....... maar lees nog wel mee.

en mijn mening is heel simpel, vind je het niet goed........... vind je het niks, en vind je de mensen die punten niet goed genoeg.......

Tsja, daar is nu eenmaal geen "podium" voor en Bokt is daar nu eenmaal een heel geschikt podium voor. En al leuterend kom je nog wel eens tot voortschrijdend inzicht, en als je bij de jury's wilt klagen, moet je met een definitieve eindconclusie komen.

In de krant wordt ook gedebatteerd hoe wij vinden dat ons land bestuurd word, kun je ook wel zeggen: dien meteen een petitie in, maar een discussie dient ook een doel.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:14

KiWiKo schreef:

Discusseren en je mening geven is wat anders dan klagen. Als je alles als klagen afdoet kunnen we het forum discussies beter sluiten.
Omdat ik er geen kippenvel van krijg wil niet zeggen dat ik erover klaag, waarom zou ik? Genoeg mensen die het blijkbaar wel mooi vinden en er van genieten.

Het is wel leerzaam en interessant om te lezen waarom anderen er wel kippenvel van krijgen (uitgezonderd degene die alleen maar roepen: de jury zal het wel weten, hij is EK dus zal het wel weten of doe het eerst zelf eens) en waarom anderen juist weer niet.

Dacht ook dat daar een discussieforum voor bedoelt was en niet voor onliners. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:15

KiWiKo ik vind je nu erg onverzettelijk over komen eerlijk gezegd... Vind niet dat je fair reageert nu.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:49

Ilzas schreef:
Hermelientje schreef:

Wat ben jij streng zeg. ;)

Er kan wel in je boekje staan dat "enkel een correcte zit kon leiden tot een correcte inwerking op het paard" maar er zijn ruiters met 1 been die met dat ene been veel beter kunnen rijden dan ik met twee benen. En ik ken ruiters met een prachtige zit die helemaal niets voor elkaar krijgen van hun paard.
Dit zeg ik vanzelfsprekend niet zodat iedereen daarmee een excuus heeft om krom op z'n paard te hangen maar gewoon om aan te geven dat ieder moet roeien met de riemen die hij heeft. De zit is ook maar een stukje van het totale geheel en africhtingsmisverstanden kunnen volgens mij voor een paard veel storender zijn dan een niet helemaal perfecte zit.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:03

Een "zit" vind ik alleen belangrijk worden, als een paard niet goed loopt.

Als een paard, ontspannen, in aanleuning, nageeflijk, in tact enz laat zien, zal de ruiter zijn paard niet onnodig "in de weg" zitten.

Als iemand zijn "zit" moet/gaat veranderen, komen er heel vaak spanningen. En dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:06

Lees nu alweer een dikke tijd mee, gaat zo snel, houd het nauwelijks bij, maar in ieder geval,
iedereen zou eigenlijk even moeten proberen een rondje op Totilas te rijden en te kijken of 'ie bij hun wel goed correct loopt
zoals hun zeggen dat het hoort. Je kunt wel een boek samenstellen voor Edward met de tekst die je hier vind! :+

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:15

NHevaVD schreef:
iedereen zou eigenlijk even moeten proberen een rondje op Totilas te rijden en te kijken of 'ie bij hun wel goed correct loopt
zoals hun zeggen dat het hoort.

Ook dit is al eens gesuggereerd... Zucht.