Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:44

Professor schreef:
KiWiKo schreef:
hmzzz dus als ik in contragalop zit en ik ga gewoon rechtuit over de hoefslag en heb licht stelling naar buiten........ wat noemen we dat dan?

Dan gewoon nadenken, het heeft niet met binnen en buiten te maken, maar de richting die ik ga.
Dus bij contragalop, en dat heb al eerder beschreven is dat alleen in de wendingen dan is het paard contra gesteld . (verzamelde galop).
En voor alle duidelijkheid, de hoeken zijn ook wendingen.
Op een rechtelijn is het geen contragalop.

huh.......... dan moeten alle dressuurboekjes herschreven worden :)

clarence

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:08

Prof,

Wat vraagt u van uw leerlingen als ze gaand op de linkerhand in de rechtergalop aan moeten springen bij E of B (of een andere letter op de lange zijde)? Zegt u dan niet "contra galop bij B"? Zegt u dan "rechter galop bij B"?

Het is wederom semantics.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:12

Moeilijk om na te denken?
Hier noemt men het contragalop aan gezien het contra tegenovergestel betekent.
Pro en contra zijn van het latijn afstammend voor en tegen.

Contra van contraire (F) het tegenovergestelde.

In de duitse taal noemt men het Außengalopp, en de normale galop dus die op de zelfde hand Handgalopp.

Konterübungen, zijn oefening in spiegelbeeld gereden tegenover de hand die je rijdt.

Contrastelling is stelling tegenover de bewegingsrichting.

Dus het is geheel niet nodig de dressuurboekjes te veranderen.
Men rijdt minimaal 1 hoek van de baan door in contragalop. Dus wat voor probleem u hier ziet??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:20

dat is de vraag van Clarence niet :)

bewondering voor uw superieure manier om om de dingen heen te draaien. Mocht het niet meer in de paarden werken kunt u nog altijd in de politiek gaan

Clarence vraagt hoe uw uw leerlingen vraagt om in contragalop aan te springen bij de B, graag rekening houdend met het feit dat wij hier in Nederland wonen en dus met de Nederlandse benaming van oefeningen werken :)

Daarnaast hoe noemt u het dan als er stelling genomen word om wat voor een reden dan ook op het rechte stuk, is dat naar beide zijdes contrastelling?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:31

clarence schreef:
Prof,

Wat vraagt u van uw leerlingen als ze gaand op de linkerhand in de rechtergalop aan moeten springen bij E of B (of een andere letter op de lange zijde)? Zegt u dan niet "contra galop bij B"? Zegt u dan "rechter galop bij B"?

Deze vraag vind ik grappig, niet negatief maar gewoon grappig omdat ik dat vaak zeg maar dan aan het begin van de langezijde om paarden te leren niet verhard of stug of geprogrammeerd altijd maar in de Handgalopp te springen.Kort voor de eerst komende hoek, moeten zij dan in stap overgaan.
Wanneer de galop dan bevestigd is dan zeg ik en nu 1 hoek doorrijden in Außengalopp (contragalop) mijn leerlingen zijn Duits dus zeg geen contragalop.
Wanneer men op de middenlijn rijdt heeft men ook alleen maar links of rechtsgalop.

Wanneer ik met mijn leerlingen op de grote volte werk, laat ik ze ook in contragalop aanspringen, en wissel dat af met de handgalop, steeds weer wisselen dus overgangen.
Bij mijn Nederlandse ruiters, zeg contragalop dan.

En er is niets fout aan zou het echt niet weten hoe men het in Nederland beschrijft, maar hier wordt het anders geschreven en gezegd, bv.:

L dressuur:

Uit de vogengde hoek een keertwending zonder golopwissel (ben op de linker hand de hoek bij M)
Bij A eenvoudige galopwissel.
Hier valt het hele woord contragalop (Außengalop) niet maar men weet dat men die moet uitvoeren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:32

KiWiKo schreef:

bewondering voor uw superieure manier om om de dingen heen te draaien. Mocht het niet meer in de paarden werken kunt u nog altijd in de politiek gaan

Clarence vraagt hoe uw uw leerlingen vraagt om in contragalop aan te springen bij de B, graag rekening houdend met het feit dat wij hier in Nederland wonen en dus met de Nederlandse benaming van oefeningen werken :)

Daarnaast hoe noemt u het dan als er stelling genomen word om wat voor een reden dan ook op het rechte stuk, is dat naar beide zijdes contrastelling?

Dit was een antwoord op uw denken, u vroeg niets u dacht, dat men de boekjes moest omschrijven.
En erom heendraaien is geheel mijn bedoeling niet, denkt u aub niet zo negatief.

U zit helaas met u denken nog vast aan de linker en rechterhand, en die zou u toch echt los moeten laten.
Contra stelling is: stelling tegenovergesteld(contra/contraire) aan de richting die het paard gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:35

Professor schreef:
clarence schreef:
Prof,

Deze vraag vind ik grappig, niet negatief maar gewoon grappig omdat ik dat vaak zeg maar dan aan het begin van de langezijde om paarden te leren niet verhard of stug of geprogrammeerd altijd maar in de Handgalopp te springen.Kort voor de eerst komende hoek, moeten zij dan in stap overgaan.
Wanneer de galop dan bevestigd is dan zeg ik en nu 1 hoek doorrijden in Außengalopp (contragalop) mijn leerlingen zijn Duits dus zeg geen contragalop.
Wanneer men op de middenlijn rijdt heeft men ook alleen maar links of rechtsgalop.

Wanneer ik met mijn leerlingen op de grote volte werk, laat ik ze ook in contragalop aanspringen, en wissel dat af met de handgalop, steeds weer wisselen dus overgangen.
Bij mijn Nederlandse ruiters, zeg contragalop dan.

En er is niets fout aan zou het echt niet weten hoe men het in Nederland beschrijft, maar hier wordt het anders geschreven en gezegd, bv.:

L dressuur:

Uit de vogengde hoek een keertwending zonder golopwissel (ben op de linker hand de hoek bij M)
Bij A eenvoudige galopwissel.
Hier valt het hele woord contragalop (Außengalop) niet maar men weet dat men die moet uitvoeren.

maar wat als u uw leerling bij E contragalop laat aanspringen............ dat was de vraag :) en hoe zit het dan met de stelling?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:36

Professor schreef:
KiWiKo schreef:

Dit was een antwoord op uw denken, u vroeg niets u dacht, dat men de boekjes moest omschrijven.
En erom heendraaien is geheel mijn bedoeling niet, denkt u aub niet zo negatief.

U zit helaas met u denken nog vast aan de linker en rechterhand, en die zou u toch echt los moeten laten.
Contra stelling is: stelling tegenovergesteld(contra/contraire) aan de richting die het paard gaat.

en wat als het paard nou gewoon rechtuit gaat? zijn dan allebei de kanten contrastelling?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:37

Mevrouw KiWiKo,

Leest u nu eens in rust door wat ik geschreven heb, u antwoord sneller als dat ik formulieren kan, en reageerd helaas te snel.
Nadenken mevrouw aub.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:39

De pot verwijt de ketel??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:40

ik kan vrij vlot lezen, en ik lees alleen wat to the point is, gerakel eromheen vind ik niet intressant :) (daarvoor lees k veel te veel politieke stukken)

maar wellicht wil u mijn twee bovenstaande vragen kort en krachtig en to the point beantwoorden?
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 07-01-10 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:40

horseyfries schreef:
Klopt, heb ik ook al meerdere keren opgemerkt. De term contrastelling is niet een juiste beschrijving voor de stelling in de schouderbinnenwaarts, maar ik ben ervan overtuigd dat hetgeen ermee bedoelt wordt hetzelfde is als ik wil zien. Ik vind het alleen apart dat mensen die zo op exacte terminologie staan, zelf vinden dat dit dan wel kan. Als je commentaar hebt op andere mensen, wereldtoppers, omdat zij volgens jou in een boek geen correcte terminologie gebruiken, lijkt het me dat je zelf zorgt dat je absoluut het juiste woord gebruikt.
En ook in bovenstaande ellenlange quotes kan ik weer geen enkele keer antwoord vinden op mijn eenvoudige vraag: noem me één boek waarin de stelling in de schouderbinnenwaarts beschreven staat als "contrastelling". Moet toch niet moeilijk zijn als dat de enig juiste omschrijving is en er toppers genoeg zijn die hun boeken vol geschreven hebben met de wel correcte terminologie?

Horseyfries begrijp ik u goed, dat u contrastelling geleerd heeft als stelling contra van de gereden hand? En niet contra aan de richting van de beweging?

Als je contrastelling vraagt in de normale schouderbinnenwaarts, wat doe je dan als je het paard omstelt in de schouderbinnenwaarts naar de andere kant?

Bent u nu niet in de war met travers en renvers, beide contra oefeningen van elkaar net als schouder binnenwaarts en schouder buitenwaarts?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:04

horseyfries schreef:
De pot verwijt de ketel??

Mevrouw horseyfries, wat is dit nu weer voor post???
Slaat als een tang op een varken.
U heeft toegegeven dat het zo is maaaaaaaaaaaaaar.
En toen vergaloppeerde u zich, dat is niet erg.
Maar nu weer met zo´n voor mij onruiterlijke opmerking te komen, hadt ik van u niet verwacht.
Het is hier steeds zo dat men dingen in babytaal probeert om te zetten, en dat kan niet dat kan men zien aan de hele discussie, die eigenlijk geheel onnodig is aangezien het gewoon vastgelegde dingen zijn.
Net zo als dat wij 1+1 = 2 noemen.
En door de babytaal wil men er 2,5 van maken of zelfs wel 2,6.
Helaas is dat niet zo met gewoon logische afspraken en vakuitdrukken, die in nuance misschien wel eens verschillen, maar het staat vast.
Stelling los van buiging kan.
Buiging los van stelling niet.
Dit is de meest eenvoudige uitleg, heb het genoegzaam hier op dit topic uitgelegd.
En heb net uitgelegd wat contra is, en daar kunt u dan lezen hoe en wat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:11

mag ik nog kort en krachtig en to the point antwoord op de vraag hoe u dan stelling noemt als het paard bijvoorbeeld op de hoefslag rechtuit loopt, en hoe u iemand verteld aan te springen in contragalop bij bijvoorbeeld de B

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:15

KiWiKo schreef:
ik kan vrij vlot lezen, en ik lees alleen wat to the point is, gerakel eromheen vind ik niet intressant :) (daarvoor lees k veel te veel politieke stukken)

maar wellicht wil u mijn twee bovenstaande vragen kort en krachtig en to the point beantwoorden?

Bijkbaar niet, er ongaat u veel zeer veel.
Daarom leest u terug, u kunt het allemaal terug lezen.
Geef aan deze vragen geen twee keer mijn energie.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:23

Professor en Fabersmid: Jullie kletsen met veel woorden,maar zeggen eigenlijk helemaal niks,geven geen duidelijke antwoorden en gaan op bepaalde vragen niet eens in en blijven maar lekker doordrammen over "niks"concreets!
En voor een hoefsmid en reitlehrer hebben jullie wel errrrghh veel tijd over om te bokken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:25

het antwoord moet toch heel simpel zijn, het is het typen van een paar lettertjes.........

in eerdere posts geeft u schijnantwoorden, die er om heen draaien, die niet ter zake doende zijn met betrekking tot de vraag. Maargoed........ daar blijkt u goed in te zijn

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:33

PERENBOOMPIE schreef:
Professor en Fabersmid: Jullie kletsen met veel woorden,maar zeggen eigenlijk helemaal niks,geven geen duidelijke antwoorden en gaan op bepaalde vragen niet eens in en blijven maar lekker doordrammen over "niks"concreets!
En voor een hoefsmid en reitlehrer hebben jullie wel errrrghh veel tijd over om te bokken.

Perenboompje geeft u dan maar eens het goede voorbeeld en leer ons uw wijze lessen van uw theorie en praktijk?
Ik val u ook niet persoonlijk aan op uw schrijfwijze, waarom doet u dat wel?
Als hoefsmid met een vaste baan en meer dan genoeg werk, heb ik de luxe mijn eigen tijd te besteden en niet zoals u dat mij voor wil schrijven. Als ik onder het papierwerk wens te internetten, dan doe ik dat met of zonder uw toestemming.
Ik werk op een stoeterij met interne smederij en kliniek, voor de rest zit ik ook niet stil en draai meer dan genoeg uren. U hoeft zich geen zorgen en druk te maken om mij, ik ben niet de enige hoefsmid simpelweg omdat er meer dan genoeg werk is voor mij alleen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:42

FaberSmid schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Perenboompje geeft u dan maar eens het goede voorbeeld en leer ons uw wijze lessen van uw theorie en praktijk?
Ik val u ook niet persoonlijk aan op uw schrijfwijze, waarom doet u dat wel?
Als hoefsmid met een vaste baan en meer dan genoeg werk, heb ik de luxe mijn eigen tijd te besteden en niet zoals u dat mij voor wil schrijven. Als ik onder het papierwerk wens te internetten, dan doe ik dat met of zonder uw toestemming.
Ik werk op een stoeterij met interne smederij en kliniek, voor de rest zit ik ook niet stil en draai meer dan genoeg uren. U hoeft zich geen zorgen en druk te maken om mij, ik ben niet de enige hoefsmid simpelweg omdat er meer dan genoeg werk is voor mij alleen.

Dat heb ik al gedaan door jullie uit te dagen voor een bijeenkomst zoals je hierboven kunt lezen maar waar door beide noch Professor noch Fabersmid op gereageerd wordt,en van jou onder het mom dat je geen eigen paard hebt,ookal mag je op mijn paardenbeest je kunne vertonen en laten zien hoe het volgens jou/jullie allemaal hoort,misschien dat het dan wel lukt hoe je een simpele SB moet rijden.
En vooral zou ik jou graag eens op het paard zien en de uitleg wat je aan het doen bent.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:49

Het andere topic betreffende clinic die gegeven zou worden is volgens mij ook al doodgelopen omdat er verder niet meer op gereageerd wordt door jou en de Professor??
wanneer dit doorgaat zorg ik dat ik erbij ben,dus wacht af!
Lijkt me zeer interessant,zie graag jullie woorden omgezet in daden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:51

KiWiKo schreef:
mag ik nog kort en krachtig en to the point antwoord op de vraag hoe u dan stelling noemt als het paard bijvoorbeeld op de hoefslag rechtuit loopt, en hoe u iemand verteld aan te springen in contragalop bij bijvoorbeeld de B

Als je op een lange zijde aanspringt is het nog geen contragalop, dat is het pas wanneer je een bocht rijdt. omdat je dan in tegengestelde buiging/stelling rijd dan de rijrichting is.... Als je op X aanspringt in de linkergalop.. is het nog geen contragalop maar pas op het moment dat je naar rechts gaat.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:54

PERENBOOMPIE

Dank u voor de geweldige woorden, van u, vooral die uitnodiging, u dient te weten dat ik mij geheel niet laat dwingen en zeker niet door zomaar iemand, wanneer u iets wilt zien komt u maar op de praktijkdag waar horseyfries haar en ik mijn werken met paarden en ruiters probeer te laten zien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:56

vibabu schreef:
Als je op een lange zijde aanspringt is het nog geen contragalop, dat is het pas wanneer je een bocht rijdt. omdat je dan in tegengestelde buiging/stelling rijd dan de rijrichting is.... Als je op X aanspringt in de linkergalop.. is het nog geen contragalop maar pas op het moment dat je naar rechts gaat.

Heel duidelijk vibabu, onderstreep ik.
Ben het daar volkomen mee eens, men moet het zien in de richting van de beweging.
Mijn dank voor deze.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:58

Perenboomje u kunt terug lezen wat ik geschreven heb op uw berichten, al is het antwoord niet naar uw tevredenheid reactie heeft u wel degelijk gekregen. Kunt u het zich nog herinneren met uw goede geheugen, dat anderen u voor waren geweest en u dat niet gelezen had?
Hoe komt bij uw conclusie en veroordeling dat het topic is vast gelopen en de clinic niet door gaat?
Alsof de topics afhankelijk zijn van mijn schrijven? Onbegrijpelijk na al uw conclusies en veroordelingen over mijn schrijven?
Professor en Faber, Faber en Professor alsof wij een en dezelfde persoon zijn met een schaduwaccount (zo "heet" dat toch?).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:00

vibabu schreef:
KiWiKo schreef:

Dat heeft u duidelijk beschreven, zo te lezen heeft u de contrastelling geleerd zoals Professor en ik ook geleerd hebben.