Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:25

KiWiKo schreef:
ach bitloos richt net zoveel schade aan als een bit Lachen

het zit hem allemaal in de ruiter Lachen

maar als je leuk rond kan sturen dressuurmatig kan je dat ook bitloos........ dus dan zou je slechts met wedstrijden een bit in kunnen hangen......

zoals veel goede hogere ruiters doen, die rijden alleen op wedstrijd en soms in de les met S&T

En dat is die OK dan! een verstandig antwoord

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:30

nikita_benno schreef:
met een bitloos hoofdtsel kun je de neus breken heb ik al een keer meegemaakt vind bitloos echt grote onzin als je gewoon met het bit overweg kan is er niks aan de hand kun je het niet rij dan geen paard

Tuuuuuuurlijk. Haha!
Je mag het grote onzin vinden, maar er zijn dus ook ruiters die met bit en zonder bit prima overweg kunnen en er toch voor kiezen hun eigen paard heerlijk bitloos in- en te rijden. Tong uitsteken
Ik zou werkelijk niet weten hoe ik het neusbeen van mijn paard zou kunnen breken. Al zou ik het willen met mijn bitloze optomingen, jij mag mij vertellen hoe ik dat moet doen dan. Rolleyes
Kom maar op met je fabeltjes. Tong uitsteken

En Goofy, ook mensen die bitloos rijden willen graag een los, soepel en ontspannen paard, hoor. Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:54

Het lijkt me duidelijk dat je met bepaalde neusoptomingen op een bepaalde hoogte wel degelijk het neusbeen kan breken. Dat zijn geen fabels, dat is realiteit.
Voor het welzijn van de paarden zou het goed zijn als juist degenen die wel bitloos rijden duidelijk maken aan anderen die het willen gaan doen dat sommige bitloze optomingen wel degelijk schade kunnen aanrichten.
Daar heb je meer aan dan keihard roepen dat het allemaal fabeltjes zijn en zou iets realistischer overkomen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:21

horseyfries schreef:
Het lijkt me duidelijk dat je met bepaalde neusoptomingen op een bepaalde hoogte wel degelijk het neusbeen kan breken. Dat zijn geen fabels, dat is realiteit.
Voor het welzijn van de paarden zou het goed zijn als juist degenen die wel bitloos rijden duidelijk maken aan anderen die het willen gaan doen dat sommige bitloze optomingen wel degelijk schade kunnen aanrichten.
Daar heb je meer aan dan keihard roepen dat het allemaal fabeltjes zijn en zou iets realistischer overkomen.

Nou, ik geloof dat ik redelijk bekend sta om mijn mening vanwege sommige bitloze optomingen en sommige soorten bitten, hoor. Knipoog
Mij zie je niet rijden met een neusriem waarin ijzer verwerkt zit e.d. Dus ja, als iemand het brengt als zijnde 'bitloos rijden' is levensgevaarlijk voor de neus van het paard, dan breng ik daar wat tegenin.
Het is altijd belangrijk om mede te kijken of de neusriem wel op de juiste plek hangt trouwens. Iets waar vele bitrijders ook niet echt kaas van hebben gegeten, is mijn ervaring. Clown

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:23

JoviBan schreef:
Wanneer een paard tekenen van verzet toont, zoals jij deze bijv. noemt, dan geeft dat dus heel simpel aan dat het bit niet prettig of hinderlijk is of zelfs pijn doet. Hoe duidelijk moet het paard zijn?! En hoe wreed kun je zijn om dan doodleuk te zeggen "Ja jammer dan, dan moet je maar leren rijden. Dat bit hoort er nu eenmaal in en daar behoort iedereen mee om te kunnen gaan".

Dat bit hoort er helemaal niet in. De vele uitingen van hinder en pijn spreken dan ook boekdelen.

Dat is nu net waar hem de kneep zit... Verzet waarop? Op het bit? Die uitingen zijn niet van het bit. Lekker dan als je ze niet oplost... Je haalt het bit er uit en het probleem van het paard is weg? Niet dus! En dan is het nog wreder omdat je dus niet echt luistert naar je paard. Je schrijft het toe aan het bit, terwijl het echte probleem ergens anders ligt. Dát noem ik pas wreed. En onkundig.

Ik stop geen bit in mijn paard om macht over hem uit te oeffenen, ik wil alleen met hem kunnen praten. Het is mijn telefoonverbinding.... niet meer en niet minder.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:27

JoviBan schreef:
Je kunt 't leuk vertellen en voor een leek klinkt het allemaal erg aannemelijk denk ik, maar ik blijf 't niet met je eens Goofy.
Je hòeft geen ijzer in die mond te leggen en je hòeft niet rechtstreeks op de tong en onderkaak in te werken om toegang te krijgen tot de nek (en de rest van het lichaam).

Het punt dat gemaakt werd, dat snapt je niet of je wilt het niet snappen. Met mij hoef je het zeker niet eens te zijn. Bitloos of met bit het maakt mij niets uit als je het maar goed doet..... of in ieder geval goed probeert te doen. Dat is waarschijnlijk voor de meesten het maximaal haalbare.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:33

Esperanza schreef:
Dat is nu net waar hem de kneep zit... Verzet waarop? Op het bit? Die uitingen zijn niet van het bit. Lekker dan als je ze niet oplost... Je haalt het bit er uit en het probleem van het paard is weg? Niet dus! En dan is het nog wreder omdat je dus niet echt luistert naar je paard. Je schrijft het toe aan het bit, terwijl het echte probleem ergens anders ligt. Dát noem ik pas wreed. En onkundig.

Ik stop geen bit in mijn paard om macht over hem uit te oeffenen, ik wil alleen met hem kunnen praten. Het is mijn telefoonverbinding.... niet meer en niet minder.

Dit is niet altijd waar, zeker niet . Mijn paard heeft gewoon een hekel aan een bit in zijn mond en nee, dat komt niet door mijn storende handen want dat merk ik zeer duidelijk in de longeerkraal, zonder touw of bijzet. Rijden daarmee probeer ik dus niet eens. Het is een zeer sensibel dier en een scherpe bitloze optoming hoef ik bij hem ook niet te proberen (is ook niet nodig gelukkig).

Het bit past zeer zeker perfect. Op alle manieren is een medische oorzaak uitgesloten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:37

Esperanza schreef:

Ja, dat kan, maar er zijn dus ook andere manieren mogelijk om met je paard te communiceren. Hetzij o.a. door wijken voor druk door bitloos te rijden, hetzij via je zit, je benen, je focus en je lichaamstaal. Knipoog
Ik 'praat' zeer graag met mijn paard en doe daar elke dag weer mijn uiterste best voor en dan vooral op zo'n manier dat ik vooral probeer te denken vanuit het paard. Ook met het bitloos berijden en reken maar dat we er veel plezier in hebben samen..... Ja

(Heb overigens geen idee hoe hij een bit vindt, heeft 'ie nog nooit ingehad namelijk Knipoog ).

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:40

Mijne sinds hij van mij is ook niet meer. Maar bij zijn vorige baas verzorgde ik hem al en toen dus wel.... ik kreeg het er niet door dat het zonder bit voor dit paard gewoon beter was helaas (of eigenlijk gelukkig, anders had ik 'm nu niet Pling Go jij! Go jij! )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:56

Yinari schreef:
Mijne sinds hij van mij is ook niet meer. Maar bij zijn vorige baas verzorgde ik hem al en toen dus wel.... ik kreeg het er niet door dat het zonder bit voor dit paard gewoon beter was helaas (of eigenlijk gelukkig, anders had ik 'm nu niet Pling Go jij! Go jij! )

Fijn dat hij bij jou terecht is gekomen, zeg Lachen . Die van mij rij ik zo in momenteel en hoewel ik eerst een knopje om moest zetten (ojee, er zit geen bit in Pling ), denk ik er nu helemaal niet meer bij na.
Het voelt zo normaal eigenlijk, dat ik het nu soms gek vind om een paard een gewoon hoofdstel om te moeten doen. Haha!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:59

Haha, dat gerommel met die bitringen Knipoog.
Heb ik geen last van, want ik rij ook paarden mét bit.

Waar ik wel aan moest wennen is het overal afblijven. Géén been, géén teugels oppakken als ie stress heeft.... alleen maar zitten en rustig ademen in zo'n geval, anders raakt hij ernstig van slag Haha!. Maar eenmaal eraan gewend is het veel logischer dan dat constante beengeven, constante teugeldruk etc.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:10

Rana schreef:
terwijl het anders om net zo is... foto's bij HAW van paarden met een weggedrukte rug kop bij jezus op tafel en 30 reacties:
OH WAT VRIENDELIJK! WAT GOED VAN JE ! enz enz... bij een topic met bit zegt iedereen netjes waar het op staat en geeft tips maar het is bitloos dus goed

Ik wil het graag het goede in kunnen zien maar er heerst overal inderdaad een haleluja sfeer.....

Bloos

Je vergeet de topics van HAW van paarden met lekker hard aangesnoerde sperriempjes en neusriempjes die proberen hun mond te openen voor de pijnlijke druk, die ervoor zorgt dat ze dat o zo mooie krulletje in de hals houden. Maar het beestje loopt mooi en zet zijn achterhand eronder, geen mens die naar de mond van het paard kijkt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:22

Yinari schreef:
Haha, dat gerommel met die bitringen Knipoog.
Heb ik geen last van, want ik rij ook paarden mét bit.

Waar ik wel aan moest wennen is het overal afblijven. Géén been, géén teugels oppakken als ie stress heeft.... alleen maar zitten en rustig ademen in zo'n geval, anders raakt hij ernstig van slag Haha!. Maar eenmaal eraan gewend is het veel logischer dan dat constante beengeven, constante teugeldruk etc.

Ik rij ook nog wel eens paarden met bit, hoor, maar tegenwoordig rij ik het liefst op mijn eigen paard, dus bitloos. Bloos

Ja, het is inderdaad een hele andere manier van rijden, die mij persoonlijk net iets beter ligt. Knipoog
Gek om daar na ruim 30 jaar eens achter te komen. Clown
En voordat iedereen weer denkt dat ik problemen heb om met bit te rijden, niet dus. Lachen
Deze stijl is gewoon meer mijn ding en over het communiceren met mijn paard: Nou, ik communiceer wat af met hem gezien mijn manier van omgaan met paarden. Haha!
Juist die communicatie is helemaal mijn ding. Lachen

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:36

Dorienn schreef:
Rana schreef:
terwijl het anders om net zo is... foto's bij HAW van paarden met een weggedrukte rug kop bij jezus op tafel en 30 reacties:
OH WAT VRIENDELIJK! WAT GOED VAN JE ! enz enz... bij een topic met bit zegt iedereen netjes waar het op staat en geeft tips maar het is bitloos dus goed

Ik wil het graag het goede in kunnen zien maar er heerst overal inderdaad een haleluja sfeer.....

Bloos

Je vergeet de topics van HAW van paarden met lekker hard aangesnoerde sperriempjes en neusriempjes die proberen hun mond te openen voor de pijnlijke druk, die ervoor zorgt dat ze dat o zo mooie krulletje in de hals houden. Maar het beestje loopt mooi en zet zijn achterhand eronder, geen mens die naar de mond van het paard kijkt.

Ja zo kan je over alles iets vinden er is ook een HAW topic geweest met een meisje die L2 rijdt bitloos, dat ziet er prima uit, maar de basis is met bit erin gereden.

Het heeft allemaal met kundig heid te maken.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:50

horseyfries schreef:

Ik denk dat we het hier over een hackemore hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:15

Een hackamore is toch ook bitloos en die Spaanse/Portugese apparaten waarmee je een paard regelrecht mishandelt, zijn ook 100% bitloos. Een kaptoom is ook bitloos en het is toch niet voor niets dat die heel hoog op het neusbeen moet liggen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:41

Lovely, dat zijn dus ook optomingen die ik niet zou willen gebruiken. Zou ook niet weten waarom, want ik wil juist zo vriendelijk mogelijk rijden en samen werken met mijn paard. Niet dwingen, geen pijn doen dus, maar gewoon op een fijne manier bitloos communiceren. Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:04

De discussie wat nu paardvriendelijk is, blijkt oneindig... Waar we het wel over eens lijken te zijn is dat kundigheid van de ruiter het meeste invloed heeft op het welzijn van een paard.

Maar wat kundig is verschillen ook de meningen over. Imo kun je kundigheid simpel onderscheiden: namelijk een goed lopend paard. Ik hou van dressuur, ik vind dus een Anky of Imke of Tineke kundig. Als ik hen zie rijden zie ik kundigheid.
Bitloos wordt in de regel toch vaak toegepast door ruiters die NH stromingen aanhangen, daar heb ik ook weinig mee op. Ik vind de resultaten die worden toegeschreven aan het bitloos rijden vaak te ver gezocht en moeilijk te definieren. Van alles wat ik bitloos rijdend voorbij zie komen zie ik nog steeds geen voorbeelden waar ik rijtechnisch gezien van onder de indruk raak.

Let op: hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen die bitloos rijdt niet kundig is of niet kan rijden. Een enkele keer zie ik nog wel eens wat voorbijkomen dat ik denk 'wel aardig'. Maar voor mij gaat het nog altijd om het einddoel, het resultaat. En bij bitloos rijdende ruiters zie ik nog steeds geen einddoelen of resultaten die ik (lees 'ik') nastreef.

De meerwaarde van bitloos ten opzichte van het bit qua rijden, diervriendelijkheid etc. is voor mij dus niet aannemelijk. Wat anderen doen moeten zij verder weten. Ik wordt er alleen een beetje moe van dat je als bit rijder door sommige bitloze fanatiekelingen neergezet wordt als mishandelaar met wel heel vergezochte argumenten (neem Arabesk...) Ik zou graag eens zien dat de bitloze fanaten ook eens ophielden met zichzelf te profileren als extra diervriendelijk t.o.v. gewone ruiters en zo. Welke stroming je ook aanhangt, ik denk dat iedere bokker het beste voorheeft met zijn paard (of dat in de praktijk ook lukt is een tweede, maar dat geldt ook voor alle stromingen)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:03

Yinari schreef:

Maar dit vind ik dan dus zo´n rare opmerking. Hoezo constant beengeven en constante teugeldruk....

Ik zie dat zo vaak. Je gaat dus vanuit een slechte bit situatie praten... en dan heb je het daarna over zo´n vriendlijke bitloze situatie. Verward

Je hoort als je met bit rijdt ook niet constante druk te hebben en ook niet constant been te geven. Denk je nu echt dat je zo veel anders moet gaan rijden als je bitloos rijdt? Ik rijdt met bit ook op zit, gewicht en zelfs op ademhaling! Als ik terug van de galop naar de draf wil "sta" ik even in mijn buitenstijgbeugel. Voor een overgang terug van draf naar stap of halthouden hoef ik alleen maar flink uit te ademen en mijn paard staat stil!

Dat is dus wat ik vaak zie, bitloos als excuus om het paard niet meer echt te hoeven trainen. Bitloos als een excuus om maar tegen de dressuur aan te schoppen, terwijl dressuur de basis is van alles. Maar dressuur an sich is geen vies iets, noem het dan gymnastiseren als je niet Anky wil worden, ook prima. Hoeft ook niet iedereen te willen. En ja, ook onder de bitrijders zitten complete nittwits en hufters, dat weet ik maar al te goed. Maar dat is nog steeds geen excuus om maar bij ieder bitloze combinatie op HAW te roepen dat het zo geweldig is.... (als het paard er bij loopt als een oude krant). Loopt ie goed, dan loopt ie goed, zo niet, dan dus niet. Bitloos of met bit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:32

Het klinkt soms inderdaad een beetje als 'ik kan dat niet en dus is het stom en slecht'. Zoals ik al eerder in dit topic aanhaalde is paardrijden niet iets wat je op een zeker punt opeens wel of niet goed kan, jezelf verbeteren als ruiter is je voornaamste taak en je wordt geen betere ruiter door je eigen grens te omzeilen via de optoming. Dat gaat meteen twee kanten uit en gaat op voor zowel allerlei onzin hulpteugels, maar dus ook voor bitloos, boomloos, freestyle en al die moderne foefjes bij elkaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:35

Ik denk dat als je goed bitloos en boomloos rijdt, je zwaktes juist veel sneller aan het licht komen, hoor. Knipoog
Ik zou toch niet willen zeggen dat je er iets mee kan verbergen.... Haha!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:50

marieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:09

ik rijd zelf zo wel bitloos als met bit het paard dat ik rij reageert op alee bij heel goed en ik heb een heel zacht appel bitje in als ik wel met bit rijd, ik rij inderdaad nog met bit omdat ik ook op westrijden wil, niet alleen ik wil dit graag mij paad geniet er zelf ook van die wordt al hele maal blij als ze me aan ziet komen in een witte broek. dit komt meschien ook omda het het cross bij de eere ronde zo luek vind maar ja dat zullen we nooit weten.

ik vind wat ik doe op zich niet egowisties, ik rij veel liever bit loos en boomloos ik kom bij dresuur ook altijd eerst an zetten met mijn bitlose hoofstel en vraag of ik als nog zo mag starden voor de zekerheid natuurlijk wel men gewoon mee maar toch..

ik snap je stelling heel goed!!
ben ben het er mee eens.
ik snap ook niet at jedan in de spring sport bij z en zz wel met een hekamoor mag rijden.

groetjes marrieke

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:47

Esperanza schreef:
Yinari schreef:

Maar dit vind ik dan dus zo´n rare opmerking. Hoezo constant beengeven en constante teugeldruk....

Ik zie dat zo vaak. Je gaat dus vanuit een slechte bit situatie praten... en dan heb je het daarna over zo´n vriendlijke bitloze situatie. Verward

Je hoort als je met bit rijdt ook niet constante druk te hebben en ook niet constant been te geven. Denk je nu echt dat je zo veel anders moet gaan rijden als je bitloos rijdt? Ik rijdt met bit ook op zit, gewicht en zelfs op ademhaling! Als ik terug van de galop naar de draf wil "sta" ik even in mijn buitenstijgbeugel. Voor een overgang terug van draf naar stap of halthouden hoef ik alleen maar flink uit te ademen en mijn paard staat stil!

Dat is dus wat ik vaak zie, bitloos als excuus om het paard niet meer echt te hoeven trainen. Bitloos als een excuus om maar tegen de dressuur aan te schoppen, terwijl dressuur de basis is van alles. Maar dressuur an sich is geen vies iets, noem het dan gymnastiseren als je niet Anky wil worden, ook prima. Hoeft ook niet iedereen te willen. En ja, ook onder de bitrijders zitten complete nittwits en hufters, dat weet ik maar al te goed. Maar dat is nog steeds geen excuus om maar bij ieder bitloze combinatie op HAW te roepen dat het zo geweldig is.... (als het paard er bij loopt als een oude krant). Loopt ie goed, dan loopt ie goed, zo niet, dan dus niet. Bitloos of met bit....

Esperanza, je haalt me de woorden uit de mond!

Pak em beet twintig jaar geleden was het westernrijden ineens in opkomst, en dan hoorde je vaak hetzelfde nonargument: nu ik niet meer constant aan de teugels trek en zit te drijven, vind mijn paard het veel leuker. Gestoord Blond

Tuurlijk, ieder paard vind alles leuker dan een ruiter die constant zit te kloppen, bonken en trekken op zijn rug.
Gelukkig heeft dat met dressuur dan ook niets te maken!

Het polariseren in dit topic blijft grappig. Ik rijd met beide optomingen om verschillende redenen, en ik heb nergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:00

Dat zijn idd van die voorbeelden waar ik ook bij denk Verward

En dan maar klagen dat het paard niet op de hulpen reageert...duh
Alsof die verschil snapt als er steeds gepord en gesjord wordt dat het ene bedoeld is als hulp voor bijv zijwaarts en dat andere om hem aan de gang te houden...het is geen fiets waar je op moet blijven trappen Lachen