JoviBan schreef:Wanneer een paard tekenen van verzet toont, zoals jij deze bijv. noemt, dan geeft dat dus heel simpel aan dat het bit niet prettig of hinderlijk is of zelfs pijn doet. Hoe duidelijk moet het paard zijn?! En hoe wreed kun je zijn om dan doodleuk te zeggen "Ja jammer dan, dan moet je maar leren rijden. Dat bit hoort er nu eenmaal in en daar behoort iedereen mee om te kunnen gaan".
Dat bit hoort er helemaal niet in. De vele uitingen van hinder en pijn spreken dan ook boekdelen.
Dat is nu net waar hem de kneep zit... Verzet waarop? Op het bit? Die uitingen zijn niet van het bit. Lekker dan als je ze niet oplost... Je haalt het bit er uit en het probleem van het paard is weg? Niet dus! En dan is het nog wreder omdat je dus niet echt luistert naar je paard. Je schrijft het toe aan het bit, terwijl het echte probleem ergens anders ligt. Dát noem ik pas wreed. En onkundig.
Ik stop geen bit in mijn paard om macht over hem uit te oeffenen, ik wil alleen met hem kunnen praten. Het is mijn telefoonverbinding.... niet meer en niet minder.