Maar dat is zo niet waar... Als ik na mijn les van mijn paard stap ben ik soms nog moeier dan mijn paard
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik had ook een keer dat iemand toen meeging en ook eventjes wilde proberen met uitstappen ( nadat ze heel stoer had gezegt dat ze het niet eng vond en dat paardrijden geen sport was)
EskeGirl schreef:Waratje, ik ben het deels met je eens, maar mag ik vragen waarom je zo fel bent in het verdedigen van: Paardrijden is geen sport?
Malouu132 schreef:Snap wel waarom veel mensen denken dat paardrijden geen sport is, zij veranderen wel van mening zodra zij zelf een aantal keer goed gereden hebben
_Yasmine_ schreef:Ik denk persoonlijk dat het afhankelijk is hoe je rijdt, het is namelijk best een verschil tussen buitenritje hobbelen of fanatiek trainen. Daar maak ik namelijk zelf wél een onderscheidt in. Rondje paardzitten/ hobbelen noem ik dan ook geen sport. Een uur fanatiek training weer wel, voor mij hangt het dus van de inspanningsgraad af :j
Nirvana_ schreef:Ja, het is een sport. Voor mij omdat je, om goed paard te kunnen rijden, ook aan jezelf moet werken: aan je balans, aan je zit - bepaalde spieren moeten ontwikkeld zijn, anders kun je niet correct zitten. Iemand met een slechte conditie zal geen volle training aankunnen. Wat paardrijden anders en moeilijker maakt, is dat het niet alleen techniek is maar ook mentaal heel moeilijk en vermoeiend. Wat moet je doen, op welk moment, in welke mate. Je moet een uur lang volledig geconcentreerd kunnen zijn, en dat is bij de meeste sporten niet het geval (kijk maar naar hardlopen/marathon: verstand op 0 en gaan). Bij paardrijden ben je ook nog eens niet alleen verantwoordelijk voor de training van je eigen lichaam, maar ook dat van het paard onder je. Voor jezelf kan je voelen wanneer je goed getraind hebt, bij een paard moet je dat inschatten.
Waratje schreef:Maar waarom moet het sport heten? Waarom moet je een sport beoefenen? Waar komt die "verplichting" vandaan? Ik sport niet, ik beweeg wel en ik rij ook paard, soms zelfs vrij fanatiek, maar ik zal het geen sport gaan noemen.
Waratje schreef:_Yasmine_ schreef:Ik denk persoonlijk dat het afhankelijk is hoe je rijdt, het is namelijk best een verschil tussen buitenritje hobbelen of fanatiek trainen. Daar maak ik namelijk zelf wél een onderscheidt in. Rondje paardzitten/ hobbelen noem ik dan ook geen sport. Een uur fanatiek training weer wel, voor mij hangt het dus van de inspanningsgraad af :j
Alweer: want??? Wat heeft inspanning te maken met wel of geen sport?

Waratje schreef:Nirvana_ schreef:Ja, het is een sport. Voor mij omdat je, om goed paard te kunnen rijden, ook aan jezelf moet werken: aan je balans, aan je zit - bepaalde spieren moeten ontwikkeld zijn, anders kun je niet correct zitten. Iemand met een slechte conditie zal geen volle training aankunnen. Wat paardrijden anders en moeilijker maakt, is dat het niet alleen techniek is maar ook mentaal heel moeilijk en vermoeiend. Wat moet je doen, op welk moment, in welke mate. Je moet een uur lang volledig geconcentreerd kunnen zijn, en dat is bij de meeste sporten niet het geval (kijk maar naar hardlopen/marathon: verstand op 0 en gaan). Bij paardrijden ben je ook nog eens niet alleen verantwoordelijk voor de training van je eigen lichaam, maar ook dat van het paard onder je. Voor jezelf kan je voelen wanneer je goed getraind hebt, bij een paard moet je dat inschatten.
Ik stel voor dat je eens een tijdje gaat meetrainen met marathonlopers. Er komt bij de training voor een marathon heel wat meer bij kijken dan "verstand op 0 en gaan", daar zit een heel serieuze opbouw achter en je moet donders goed weten waar je mee bezig bent tijdens het lopen.
Daarnaast is paardrijden ook weer niet zo ingewikkeld als je wat meer ervaring hebt. Hoe beter je rijdt, hoe minder moeite/energie het kost. Verantwoordelijkheid is trouwens wel weer een leuke nieuwe![]()
Blijft nog altijd mijn vraag staan:Waratje schreef:Maar waarom moet het sport heten? Waarom moet je een sport beoefenen? Waar komt die "verplichting" vandaan? Ik sport niet, ik beweeg wel en ik rij ook paard, soms zelfs vrij fanatiek, maar ik zal het geen sport gaan noemen.
Waratje schreef:Laat het liever hobby zijn, dan kun je er tenminste plezier aan beleven en met een beetje goede wil het paard ook nog
,ben nu 34.