paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:14

ER zijn best veel mensen die denken dat paardrijden alleen op een paard zitten is.
Maar dat is zo niet waar... Als ik na mijn les van mijn paard stap ben ik soms nog moeier dan mijn paard _O-

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:17

heb t vandaag nog te horen gekregen, paar jongens bij mij uit de klas zeiden dat zo. ga je ze het 'uitleggen', dan nog niet haha

sasco

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:20

_O- ik had ook een keer dat iemand toen meeging en ook eventjes wilde proberen met uitstappen ( nadat ze heel stoer had gezegt dat ze het niet eng vond en dat paardrijden geen sport was)
Nou, die wilde er na een lange zijde weer af, zo eng en moeilijk vond ze het :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:39

Gut, dat is weer een nieuw argument: "het is eng en moeilijk, dus een sport" _O- _O- _O-
Het wordt steeds fraaier :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:40

Waratje, ik ben het deels met je eens, maar mag ik vragen waarom je zo fel bent in het verdedigen van: Paardrijden is geen sport?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:44

Het is niet "per definitie" een sport. Er zijn veel vormen van paardrijden die geen sport zijn, maar wat anders.
Daarnaast vraag ik me nog altijd af waarom het voor sommigen zo'n halszaak lijkt te zijn dat het wel als sport wordt erkend door anderen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:46

Tja...
Ik hou het erop dat paardrijden voor mij een sport is, omdat het de enige sport is die ik kán beoefenen zonder rennen (na een jaar eindelijk achter gekomen dat ik een gescheurde meniscus heb, loop ik dus al een jaar mee rond na een val met paard).

Maar ik denk dat de definitie voor iedereen anders is, en een buitenritje noem ik ook geen sporten :n

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:49

Maar waarom moet het sport heten? Waarom moet je een sport beoefenen? Waar komt die "verplichting" vandaan? Ik sport niet, ik beweeg wel en ik rij ook paard, soms zelfs vrij fanatiek, maar ik zal het geen sport gaan noemen. ;)

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:09

Mensen die dat zeggen hebben vaak zelf nog nooit paardgereden. ik vind wel dat je alleen als je echt heel intensief rijd het sporten kunt noemen, buitenritjes vind ik namelijk ook niet echt sporten.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:51

Als je even over gaat pasen met een bal, noem ik dat geen sport. Voetbal noem ik dan weer wel een sport. Zo het zelfde met paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:45

EskeGirl schreef:
Waratje, ik ben het deels met je eens, maar mag ik vragen waarom je zo fel bent in het verdedigen van: Paardrijden is geen sport?

Misschien komt de felheid ook wel van het feit dat steeds weer dezelfde argumenten naar boven komen omdat blijkbaar weinig mensen de moeite nemen 1-2 pagina's terug te lezen om te zien waar de discussie gebleven was.

:+

Malouu132

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:49

Er komt meer bij kijken dan alleen zitten, maar er zit toch wel een verschil in. Bij bijvoorbeeld voetbal, ben je intensiever bezig als met paardrijden. Maar schaken, dammen enz noemen ze ook een sport, dus waarom zou paardrijden geen sport zijn? Snap wel waarom veel mensen denken dat paardrijden geen sport is, zij veranderen wel van mening zodra zij zelf een aantal keer goed gereden hebben :)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:32

Ik denk persoonlijk dat het afhankelijk is hoe je rijdt, het is namelijk best een verschil tussen buitenritje hobbelen of fanatiek trainen. Daar maak ik namelijk zelf wél een onderscheidt in. Rondje paardzitten/ hobbelen noem ik dan ook geen sport. Een uur fanatiek training weer wel, voor mij hangt het dus van de inspanningsgraad af :j

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:59

Ja, het is een sport. Voor mij omdat je, om goed paard te kunnen rijden, ook aan jezelf moet werken: aan je balans, aan je zit - bepaalde spieren moeten ontwikkeld zijn, anders kun je niet correct zitten. Iemand met een slechte conditie zal geen volle training aankunnen. Wat paardrijden anders en moeilijker maakt, is dat het niet alleen techniek is maar ook mentaal heel moeilijk en vermoeiend. Wat moet je doen, op welk moment, in welke mate. Je moet een uur lang volledig geconcentreerd kunnen zijn, en dat is bij de meeste sporten niet het geval (kijk maar naar hardlopen/marathon: verstand op 0 en gaan). Bij paardrijden ben je ook nog eens niet alleen verantwoordelijk voor de training van je eigen lichaam, maar ook dat van het paard onder je. Voor jezelf kan je voelen wanneer je goed getraind hebt, bij een paard moet je dat inschatten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:17

Malouu132 schreef:
Snap wel waarom veel mensen denken dat paardrijden geen sport is, zij veranderen wel van mening zodra zij zelf een aantal keer goed gereden hebben :)

Want??? Ik rij regelmatig, maar mij zul je niet horen zeggen dat ik dan "sport" of dat ik bezig ben met een sport.

_Yasmine_ schreef:
Ik denk persoonlijk dat het afhankelijk is hoe je rijdt, het is namelijk best een verschil tussen buitenritje hobbelen of fanatiek trainen. Daar maak ik namelijk zelf wél een onderscheidt in. Rondje paardzitten/ hobbelen noem ik dan ook geen sport. Een uur fanatiek training weer wel, voor mij hangt het dus van de inspanningsgraad af :j

Alweer: want??? Wat heeft inspanning te maken met wel of geen sport?

Nirvana_ schreef:
Ja, het is een sport. Voor mij omdat je, om goed paard te kunnen rijden, ook aan jezelf moet werken: aan je balans, aan je zit - bepaalde spieren moeten ontwikkeld zijn, anders kun je niet correct zitten. Iemand met een slechte conditie zal geen volle training aankunnen. Wat paardrijden anders en moeilijker maakt, is dat het niet alleen techniek is maar ook mentaal heel moeilijk en vermoeiend. Wat moet je doen, op welk moment, in welke mate. Je moet een uur lang volledig geconcentreerd kunnen zijn, en dat is bij de meeste sporten niet het geval (kijk maar naar hardlopen/marathon: verstand op 0 en gaan). Bij paardrijden ben je ook nog eens niet alleen verantwoordelijk voor de training van je eigen lichaam, maar ook dat van het paard onder je. Voor jezelf kan je voelen wanneer je goed getraind hebt, bij een paard moet je dat inschatten.

Ik stel voor dat je eens een tijdje gaat meetrainen met marathonlopers. Er komt bij de training voor een marathon heel wat meer bij kijken dan "verstand op 0 en gaan", daar zit een heel serieuze opbouw achter en je moet donders goed weten waar je mee bezig bent tijdens het lopen.
Daarnaast is paardrijden ook weer niet zo ingewikkeld als je wat meer ervaring hebt. Hoe beter je rijdt, hoe minder moeite/energie het kost. Verantwoordelijkheid is trouwens wel weer een leuke nieuwe :D

Blijft nog altijd mijn vraag staan:
Waratje schreef:
Maar waarom moet het sport heten? Waarom moet je een sport beoefenen? Waar komt die "verplichting" vandaan? Ik sport niet, ik beweeg wel en ik rij ook paard, soms zelfs vrij fanatiek, maar ik zal het geen sport gaan noemen. ;)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:42

Waratje schreef:
_Yasmine_ schreef:

Alweer: want??? Wat heeft inspanning te maken met wel of geen sport?

Hier even de definitie dan:
Sport
Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden. == Kenmerken == Hoewel iedereen `weet` wat met sport bedoeld ...
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sport

sport
de sport zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [spɔrt] Verbuigingen: sport|en (meerv.) 1) lichamelijke activiteit voor je plezier of als beroep Voorbeelden: `Zwemmen, voetballen, schaatsen en wielrennen zijn verschillende sporten.`, `aan sport doen`...
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/sport

Sport
Wat is een sport? Een sport is een fysiek spel (bijvoorbeeld basketbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat volgens regels in competitieverband of recreatief kan gespeeld worden. Het heeft als doel het lichaam of de hersenen te stimuleren naar meer hetzij dmv lichamelijke bewegingen en/of denkoef...
Gevonden op http://www.distation.com/?p=358

sport
•lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn. •trede van een ladder. •stoelspaak •sportarts, sportblad, sportclub, sporten, sportief, sporttak
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/sport

http://www.encyclo.nl/begrip/sport

Even een checklist met bovenstaande:
reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden. - Check
lichamelijke activiteit voor je plezier of als beroep - check, zonder spierspanning val je van je paard
Het heeft als doel het lichaam of de hersenen te stimuleren - check, denken en spierspanning
Conditie en vaardigheid vereist - check, anders houdt je het niet vol

Hierin komt dus al een aantal keer inspanning terug, fysieke of denkend, je moet je inspanning. Dat doe je nu eenmaal als je fanatiek rijdt, je combineert beide. Dat is een onderdeel van het paardrijden en dus een sport :j
En ik denk dan ook dat het voor vele geen sport is, je had eerder een opmerking dat 80% het niet als sport gebruikt. Vind ik dan wel een hoog aantal, maar ik ben het er wel mee eens dat het voor een groot deel clueless rondhobbelen is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:53

Als ik de tuin spit ben ik ook fysiek bezig, moet er zelfs wat over nadenken om het goed te doen, toch noemt niemand dit een sport.....

De crux zit hem in dat "reglementaire wijze", heel veel paardrijden wordt zonder reglementen gedaan...... Wedstrijden zijn uiteraard voorzien van reglementen en wanneer men wedstrijden rijdt mag dat wat mij betreft zo "sport" heten. Ik hou me niet bezig met wedstrijden, niet met reglementen (anders dan die van de terreineigenaar) dus niks "sport" :P

De meeste manegeruitertjes (en dat is nou eenmaal het grootste deel van paardrijdend Nederland) zijn ook niet bezig met paardrijden als sport, de meesten willen graag leuk bezig zijn met paarden. Sommigen gaan door voor de wedstrijden, maar heel veel niet. Dan is het een leuke bezigheid, leuke hobby, kun je ook heel veel passie voor hebben. Vandaar dus mijn hoge inschatting van hobby. En nee, het is niet per definitie "clueless rondhobbelen" als het geen sport is, dat zul je mij niet horen zeggen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:57

Alleen is inderdaad de tuin spitten geen denkspel, fysiek spel of is het in reglementair wedstrijdverband wat het dus ondanks inspanning toch geen sport maakt :n
Het is dus vooral het reglementaire gedeelte (officieel gezien)

Gevoelsmatig denk ik dat het ook al eerder onder een sport valt wanneer je fanatiek traint met een (meetbaar) doel :j

Clueless rondhobbelen was misschien niet de meest handige benaming :+
Doelde daar vooral op de mensen die dus zonder doel rijden, maar het voornamelijk voor de lol doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:14

Voor de lol rijden is ook een doel......
En buiten dat, ook al rijdt ik vooral voor mijn lol, ik heb ook een doel: mijn paard zo gezond mogelijk in het werk houden tot hoge leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 08-10-12 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:15

Dan kan je alles wel als doel gaan zien :+
thee zetten, deur open doen etc

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:39

Waratje schreef:
Nirvana_ schreef:

Ik stel voor dat je eens een tijdje gaat meetrainen met marathonlopers. Er komt bij de training voor een marathon heel wat meer bij kijken dan "verstand op 0 en gaan", daar zit een heel serieuze opbouw achter en je moet donders goed weten waar je mee bezig bent tijdens het lopen.
Daarnaast is paardrijden ook weer niet zo ingewikkeld als je wat meer ervaring hebt. Hoe beter je rijdt, hoe minder moeite/energie het kost. Verantwoordelijkheid is trouwens wel weer een leuke nieuwe :D

Blijft nog altijd mijn vraag staan:
Waratje schreef:

Tuurlijk gaat daar een hele training aan vooraf! Maar dat is bij het trainen van een paard naar topniveau idem dito - ook daar moet je donders goed weten waar je mee bezig bent, anders krijg je het trieste beeld van zó gigantisch veel paarden in NL die volledig verpest zijn.
Hoe beter je rijdt, hoe minder moeite/energie het kost... Dat klopt, maar het gaat ook op grenzen verleggen. Je wil nóg beter worden, nóg subtielere hulpen kunnen geven, nét dat beetje meer impuls of achterbeengebruik. Omdat je met levende wezens werkt is elke training en elke situatie weer nieuw, wat mentaal weer veel van je vergt.
Ik zeg niet dat marathonlopers niet aan sport doen, absoluut niet! Maar wel dat paardrijden net zozeer een sport is als wat zij doen, maar op geheel andere vlakken moeilijk en een uitdaging.

Waaróm het een sport moet heten.. Omdat het waardig is een sport genoemd te worden. Hobby klinkt denigrerend. Misschien hebben jullie gelijk, is paardrijden geen sport - het is een levensstijl.

Neo2378

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:47

Citaat:
Waaróm het een sport moet heten.. Omdat het waardig is een sport genoemd te worden. Hobby klinkt denigrerend. Misschien hebben jullie gelijk, is paardrijden geen sport - het is een levensstijl.

+:)+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:35

Bij de Olympische spelen staat nergens "paardrijden" op het programma....... Kijk het maar na :D

Waarom is het woord hobby denigrerend? Ieder mens moet een hobby hebben, toch? Dat is de jus op de gehaktbal :Y)

En laten we wel wezen, het gros van de ruiters in NL is niet bezig met een paard op topniveau te trainen en gilt wel huizenhoog dat hun gehobbel "sport" moet heten. Waarom???
Het gros van wat paardrijdend NL vertoond is het juist niet waardig om sport te worden genoemd, als je nou echt op die toon bezig wil. Laat het liever hobby zijn, dan kun je er tenminste plezier aan beleven en met een beetje goede wil het paard ook nog ;)

Neo2378

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:57

Waratje schreef:
Laat het liever hobby zijn, dan kun je er tenminste plezier aan beleven en met een beetje goede wil het paard ook nog ;)

Netjes gezegt...

Ik rij nu bijna jaar paard,dus niet zo lang.
Ik ben ook laat begonnen,op 33 jarige leeftijd :o,ben nu 34.
Voor mij is paardrijden echt een hobby.Persoonlijke mening BTW.
Het is een soort uitlaatklep voor mij,ik word er (geestelijk)rustiger door.
Als ik iets aan sport doe,is het voor mij fitness. 1 a 1,5 uur aan gewichten sleuren
op de sportschool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 01:15

Paris_ schreef:
3. Paardrijden is één van de meest beoefende sporten in Nederland.

Heb je daar ook een bron bij?
(want op elke website waar ik kijk staat het niet eens in de top 10)