runningkawa schreef:170 ongeveer
Das wel een paar cm groter dan ik gewend ben ja

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
runningkawa schreef:170 ongeveer
Yamcha schreef:Nee. En de rug ook niet.... maar ik denk dat dit het de foto is waarbij staat: erg gespannen, drukt de rug weg en kropt zich op in de hals.
BBreedveld schreef:Citaat:En...wat mij opvalt is dat veel ruiters in de hogere dressuur, de paarden achter de loodlijn laten lopen als ze gaan verzemelen, hoort dit???
Nee, júíst nietWat je graag wilt is dat een paard van achteren gaat zakken, zodat hij van voren hoger lijkt (met een duur woord: relatieve oprichting
) omdat de voorhand de vrijheid krijgt om te 'spelen'. Als je de rug daarbij niet verbuigt (dat wil zeggen, niet meer dan de boog die door het onderplaatsen van de achterbenen wordt veroorzaakt) dan blijft het hoofd voor de loodlijn (zelfs wat meer voor de loodlijn dan als je niet verzamelt, want het paard komt 'achterover'
![]()
Als ik het niet duidelijk uitleg, moet je het maar even zeggen
Kamy schreef:Yamcha schreef:Ik hou ook niet van laag en rond. Wel van lang en laag, en dan voorwaarts/neerwaarts, waarbij echt het neusje eruit moet. Het is ook niet heel gymnastiserend, maar het is bij jonge en scheve paarden vaak goed. Ook bij paarden die op de voorhand vallen, en niet kunnen ontspannen werkt het fijn. Het is ook even een basis, en bij een jong paard of een paard dat om wat voor reden ook ben je toch voornamelijk bezig de spieren los te maken. En je gebruikt het bij een jong paard om de aanzet te geven om de achterhand aan het werk te krijgen.
Omdat ze dan nog niet sterk genoeg zijn om de achterhand echt aan het dragen te krijgen, ga je dus stuwen. En ze zijn nog niet sterk genoeg om echt heel rond te komen, dus geef je ook ruimte van voren, om de energie die je hebt opgewekt, ook weer iets af te laten vloeien.
Verder werk je natuurlijk aan de overgangen en schijnovergangen, en de voltes, en wat allemaal, en juist daardoor maak je de achterhand sterker, en zal het paard geleidelijk meer ondertreden en ronder worden.
Maar aan een jong paard vraag je geen stap/galop, geen middendraf, en geen verzameling, dan hou je het bij de arbeidsgangen. Dan kun je in de gang wel schijnovergangen doen, en schakelen mag ook wel, maar nog geen dingen waar heel veel kracht bij nodig is...
De houding is idd puur ontspannend, en met de oefeningen train je.
Hihi, toch een medestander gevonden!Weet je waar ik een beetje huiverig voor ben (en dat kan ik natuurlijk helemaal niet beoordelen vanachter mijn pc-tje, zonder ook maar iemand van jullie ontmoet te hebben....), is het feit dat dat laag rond zo vaak en zo slecht gecopieerd wordt. Zoals je zelf zegt: De houding is idd puur ontspannend, en met de oefeningen train je. Het heeft geen zin je paard bewust in die houding te zetten OMDAT het goed zou zijn. Dan is er geen ontspanning, maar schijnontspanning. Ik heb mijn paard (geheel onbewust hoor) ook aangeleerd dat met het neusje naar beneden ontspanning is. Maar 9 van de 10 keer met losrijden, neemt ze die houding aan omdat ze het kent, maar ze ontspant haar lichaam helemaal nog niet, en dat moet ik als ruiter goed kunnen voelen....
Ik ben geen tegenstander, ik ben alleen bang voor al die mensen met goede bedoelingen, die het toch verkeerd doen (zoals ik zelf ook jaren verspilt heb met verkeerde training).. Maar daar is dit forum voor! Ik wil hier niemand mee aanvallen, spreek alleen mijn gevoelens uit....
moniquelucky schreef:Kunnen jullie hier wat over vertellen?
Als ik wedstrijd heb loopt mn paardje de laatste tijd op de linkerhand scheef in galop alleen op gras(op zand niet en op rechts helemaal niet, dus nietop gras en niet op zand)???
Ik heb les, maar mijn instructrice is op vakantie. Hij doet het het meest in middengalop en volte 10 meter, naar mijn idee komt hij met zijn kont naar binnen. Iemand en idee hoe dit kan en wat ik evt. zou kunnen oefenen of moet laten?(hij loopt zoiezo iets lekkerder rechts als links) Hij draait dan als ik terug ga naar draf ook met zijn kont.
Kan en wil iemand mij wat meer vertellen over de V vorm van de benen in uitgestrekte of middenstap?en de buikspier in goed gebruik van het paard, alvast bedankt.
moniquelucky schreef:anneliesdj schreef:[De kogels/koten van beide benen moeten dus in dezelfde mate gebogen zijn, een heel mooi voorbeeld is de Fjord een paar pagina's terug.
Is dit dan goed of fout bij mijn fjord???
moniquelucky schreef:Ik zag nog een andere fjord bedoelde je mij of haar???(die andere fjord vond ik netjes lopen!!!)
xSiep schreef:dankje
MyWishMax schreef:Ja ook over de houding anneliesje
_angela_ schreef:Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar foto's van bijv. shetlanders of andere kleine pony's.
MyWishMax schreef:vanavond worden er weer foto's gemaakt, dus dan heb ik weer studie materiaal voor jullie!
Ja ook over de houding anneliesje
anneliesdj schreef:MyWishMax schreef:Ja ook over de houding anneliesje
wat bedoel je?
_angela_ schreef:Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar foto's van bijv. shetlanders of andere kleine pony's.
anneliesdj schreef:
Ik bedoelde deze fjord, kan ook geen andere vinden trouwens...