DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:56

SuperPepeijn schreef:

Ik heb mijn mening over de toepassing van LDR niet uitgesproken. Ik probeer in een discussie wel de voor- en nadelen ervan te begrijpen. Dat doe ik ook met rijden. Daar leer ik altijd wat van, als het meezit. Haha!

Als ik mijn mening op een serie foto's zou moeten baseren, dan zou dat een kwestie van emotie of smaak of vooroordeel kunnen zijn. Dat lijkt me geen goede basis om een mening op te baseren. Dus zo kort door de bocht, ga ik niet. Op basis van gezond verstand en wat minder emotie, kun je een heel eind komen.

Wat betreft de hoofd-hals houding van het paard en de invloed op de luchtweerstand van de bovenste luchtwegen van het paard en de invloed van andere factoren die hierbij een rol spelen, is uitgebreid onderzocht. Dat niet iedereen dit weet, of wil weten, of hier belangstelling voor heeft, is een normale zaak. Ook alle websites met publicaties zijn niet vrij toegankelijk, je moet per artikel of via een abonnement betalen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:26

Karl66 schreef:
Arabesk schreef:
In de LDR houding de hele rit uitrijden

Waarom niet proberen om al piafferend een endurance wedstrijd te rijden? Clown

Je kan een turner niet met een lange afstandsloper vergelijken, noch hun trainingstechnieken. Waarom zou je dat bij paarden wel willen?
Ben ik met je eens Karl, lijkt me niet echt een nuttige excercitie. Het meten van bepaalde waarden van de fysiologie m.b.t. de ademhaling (zoals opgenomen volume, bloedzuurstofgehalte, uitgeademde CO2, etc) bij het uitvoeren van dezelfde oefeningen in verschillende hoofd-halshoudingen (liefst door dezelfde paarden), is niet zo héél ingewikkeld en zou hier uitsluitsel over kunnen geven.
Goofy44 schreef:
Wat betreft de hoofd-hals houding van het paard en de invloed op de luchtweerstand van de bovenste luchtwegen van het paard en de invloed van andere factoren die hierbij een rol spelen, is uitgebreid onderzocht. Dat niet iedereen dit weet, of wil weten, of hier belangstelling voor heeft, is een normale zaak. Ook alle websites met publicaties zijn niet vrij toegankelijk, je moet per artikel of via een abonnement betalen.
Kan jij voor ons samenvatten wat er van bovenstaande in relatie tot de LDR-houding is onderzocht en gepubliceerd?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:53

Tact schreef:
Citaat:
(....) om de een of andere reden kan ik de site van Nancy Nicholson niet openen, maar op deze site melde ze toch echt dat bij LDR de luchttoevoer significant afgeknepen werd. Hilary Clayton heeft dat nooit beweerd.

Ik kan bij alle pagina's komen. Goofy44 geeft de link naar de werksite, met de tekst. Dat gaat over BTV rijden, met opgekropte hals en impact op luchtdoorlaat capaciteit en de plaatsen met fysieke spanning. De relatieve positie van hoofd en hals is heel anders als bij RK/LDR. Dus niet terzake wat betreft LDR/RK.

Nou had ik net begrepen dat LDR geen invloed op de luchtdoorlaatcapaciteit had, blijkt het toch weer anders te zijn Verward

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:37

Citaat:
Kan jij voor ons samenvatten wat er van bovenstaande in relatie tot de LDR-houding is onderzocht en gepubliceerd?

Iedereen kan met weinig inspanning achter de publicaties en rapporten boven tafel krijgen, als er serieuze belangstelling voor dit onderwerp is. Het is ook beter om e.e.a. zelf op te zoeken, omdat je daardoor gedwongen wordt om over het onderwerp na te denken. Het doorgeven van links of delen uit publicaties samenvatten doe ik niet.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:50

Karl66 schreef:
Nou had ik net begrepen dat LDR geen invloed op de luchtdoorlaatcapaciteit had, blijkt het toch weer anders te zijn Verward

Je gaat hier erg kort door de bocht. De LDR houding waarbij de relatieve hoofd-hals positie praktisch hetzelfde is als bij een paard dat opgericht gereden worden, heeft in dat opzicht weinig impact. Als je echter naar het oprollen/afrollen kijkt, het met bijna horizontale ronde hals rijden met hoofd achter de loodlijn, e.a. daarbij is de relatieve hoofd-hals positie heel anders. Die hoofd-hals standjes zijn uitgezocht en ook de invloed daarvan op de luchtweerstand van de bovenste luchtwegen van het paard.

LDR wordt genoemd op de site van Nancy N. als referentiewerk naar het boek dat inmiddels is uitgekomen. LDR wordt niet expliciet in het boek toegelicht. Dat neemt niet weg dat een auteur van een boek, en de mensen die aan het boek hebben meegewerkt, een eigen mening mogen en kunnen hebben. Die mening hoeft ook niet in een boek te staan. De doelstelling van het boek heeft ook niets maar dan ook niets met LDR discussie te maken. Omdat duidelijk wordt hoe het onder de motorkap van het paard werkt, kun je wel zelf tot een conclusie komen wat goed en minder goed voor een paard is, dat bereden wordt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:40

Goofy44 schreef:
Citaat:

Iedereen kan met weinig inspanning achter de publicaties en rapporten boven tafel krijgen, als er serieuze belangstelling voor dit onderwerp is. Het is ook beter om e.e.a. zelf op te zoeken, omdat je daardoor gedwongen wordt om over het onderwerp na te denken. Het doorgeven van links of delen uit publicaties samenvatten doe ik niet.

Waarom schrijf jij dan mee op dit soort discussies, als je jouw kennis niet wilt delen? Moet iedereen het wiel opnieuw uitvinden? Ik ben hier niet enorm in geïnteresseerd, want denk zelf niet dat het effect heel erg groot is. Ben wel benieuwd of er überhaupt een effect te zien is. Blijkbaar weet jij het antwoord hierop, dus vind het wat kinderachtig om het aan te snijden, maar dan het antwoord niet te geven, maar ja, dat moet je zelf weten natuurlijk.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:02

Als tegenstander van LDR denk je dat de invloed niet groot is. Je bent er niet echt enorm in geinteresseerd. Een ander doet de inspanning, de moeite en maakt de kosten om het uit te zoeken, en dan wil jij het zonder enige inspanning van jouw kant opgelepeld krijgen. Als je begrijpt waar je het over hebt, kun je er pas zinvol over diskussieren. Je mening staat toch alvast. De invloed is globaal aangegeven, de bronnen kun je zelf opzoeken en bekijken. Ik zoek het niet uit omdat er een discussie op bokt loopt, maar om andere redenen. Ik kan wat ik weet wel of niet op bokt gebruiken, dat is een eigen keuze. Discussies gebaseerd op teksten van anderen en links, zonder inhoudelijk daar zelf een mening over te hebben, zijn weinig zinvol. Ik denk dat als je je wel wat breder in het onderwerp verdiept, dat je kijk op het paard, wanneer gebruikt voor dressuur wel verandert.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:30

Wellicht kan jij beter aangeven waarom men hier meer interesse in zou moeten hebben Pling
"mijn mening staat toch al vast" is uiteraard altijd een goed uitgangspunt Rolleyes

Jij post hier duidelijk ook om van tijd tot tijd "je punt" te maken. Toch kies je ervoor om je te beperken tot vage uitspraken, gevolgd door "zoek de rest zelf maar op". Jouw keuze, inderdaad, maar geen keuze die waardering opwekt (iig niet de mijne ).

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:27

Citaat:
Dr. Nicholson op haar site schrijft dat ademtekort een gevolg is van rijden in het teepotmodel maar in de mail die arie aanhaalt (de eerste reactie is van haar, dus je hoeft het hele verhaal niet door te lezen Bloos ), het opeens heeft over de relatie tussen LDR en ademen Verward

@QQQQ
N.a.v. deze opmerking heb ik wat reacties geplaatst. Ik ben geen lid van een fan-club. Het zou interessanter zijn als je inhoudelijk eens wat zou inbrengen. Cool

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:57

Goofy44 schreef:
N.a.v. deze opmerking heb ik wat reacties geplaatst. Ik ben geen lid van een fan-club. Het zou interessanter zijn als je inhoudelijk eens wat zou inbrengen. Cool
DAAr probeer ik JOU nou toe aan te zetten. Ik heb niets inhoudelijks in te brengen over dat ademhaalverhaal. Jij beweert van wel, ik vraag je om dat te doen, niet om dat te tinten voor een bepaalde fanclub.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:36

Het is eenrichtingverkeer, zou me er niet toe laten aanzetten. Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:02

Tact schreef:
Het is eenrichtingverkeer
Klopt, de vermeende kennis zit aan één kant, maar die kant wil duidelijk niet delen met de rest van bokt.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:18

Je ware aard en wat je echt weet en kan, wordt steeds duidelijker Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:31

dit topic gaat weer in de richting van alle andere LDR topics, en toch blijft het leuk Pling.

wat ik me nou afvraag (ik ben niet voor- of tegen LDR, dat even voorop) Als het echt zo slecht is voor de paarden, als ze hiermee echt zuurstofgebrek hebben, en als het fysiek zo onmogelijk is als ulrike thiel op haar website beschrijft, dan snap ik niet hoe de desbetreffende paarden dag in dag uit toch iedere keer weer zo'n topprestaties kunnen leveren. want laten we rëeel zijn, een paard wat slecht behandelt/mishandelt word is niet happy, een paard wat niet happy is zit niet lekker in zijn vel en kan niet dag in dag uit topprestaties leveren. of heb ik dat nou? daar wil ik jullie (vooral Q's) mening wel eens over weten.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:41

Tact schreef:
Je ware aard en wat je echt weet en kan, wordt steeds duidelijker Haha!

Ik probeer tenminste om wat voor het topic relevante info los te krijgen - helaas niet succesvol.

Over aard gesproken: je doet je boktnaam geen eer aan .

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:45

DresslOver schreef:
dit topic gaat weer in de richting van alle andere LDR topics, en toch blijft het leuk Pling.

wat ik me nou afvraag (ik ben niet voor- of tegen LDR, dat even voorop) Als het echt zo slecht is voor de paarden, als ze hiermee echt zuurstofgebrek hebben, en als het fysiek zo onmogelijk is als ulrike thiel op haar website beschrijft, dan snap ik niet hoe de desbetreffende paarden dag in dag uit toch iedere keer weer zo'n topprestaties kunnen leveren. want laten we rëeel zijn, een paard wat slecht behandelt/mishandelt word is niet happy, een paard wat niet happy is zit niet lekker in zijn vel en kan niet dag in dag uit topprestaties leveren. of heb ik dat nou? daar wil ik jullie (vooral Q's) mening wel eens over weten.
Zoals ik al zei, heb ik mijn twijfels over de relevantie van de (eventuele) adem-restrictie die de LDR-houding zou kunnen veroorzaken (vandaar dat ik Goofy probeer over te halen om de onderzoeksresultaten die daar wat licht op kunnen schijnen hier kort en duidelijk neer te zetten).

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:38

Google eerst even, je bent toch niet zo blond ?
Eigen ervaringen zijn beter, dan zaken die worden voorgezegd.
"Make up your mind yourself, the best there is".

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:47

Sorry, ben blijven steken op pagina 36 maar wil toch even reageren. Rond pagina 36 werd nogmaals de vraag gesteld wat we van de gelaatsuitdrukking van de getoonde paarden vonden. Sommigen melden dat je zulke foto's kunt maken van alle paarden in welke (trainings) situatie dan ook.

Naar aanleiding daarvan ben ik even gaan knippen in filmpjes van mijn paard:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(voor het flauwe zou ik er even een ruiter en stang en trens op moeten tekenen)

Om maar even te spreken over gedwongen houding en ontevreden kijkend paard.

Probleem is alleen dat het paard deze houdingen zelf aanneemt en toevallig bezig is met een van zijn favoriete bezigheden: bal vermoorden!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:58

jammer dat je de ogen enzo niet duidelijk kan zien maar dit paard maakt een vrolijke indruk op mij. Hij loopt lekker te "wapperen" met zijn hals en heeft zijn oren wijd uiteen in "speelstand". De andere voorbeeldpaarden zijn eerder "ingespannen, serieus of geconcentreerd" te noemen.

Hubbieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:52

Luister allemaal wat meer naar je gevoel wat je bij bepaalde trainings methoden krijgt ... bekijk ze allemaal schift het goede van het mindere en doe er wat mee.....
zijn vele wegen naar het einddoel.... maar je moet wel willen...

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:52

-foutje-

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:53

Tuurlijk brengt een paard wel eens zelf - voor zeer korte tijd - de neus achter de loodlijn, maar hij zal daar niet minuten lang blijven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:56

Tuurlijk gaat een paard wel eens een paar passen voor het hek piafferen, maar dat doet hij ook niet 15 passen lang. Tuurlijk springt een paard op de wei wel eens een wissel, maar echt geen 13 om de passers na elkaar. Zullen we de hele Grand Prix maar gewoon afschaffen ook?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:00

Tenzij je "Groeten & Rollen" wilt introduceren op het eind, en met linker en rechter achterbeen krabben achter het oor.

Ik snap wat je bedoelt natuurlijk, maar toch is er niemand die van LDR een GP-onderdeel op de wedstrijd wilt maken. Is dus toch iets anders blijkbaar...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:11

Jeetje nog steeds zo druk??

QQQQ waar komt jouw frustratie voor LDR vandaan? Wat maakt het dat het je gegeven is om zoveel mogelijk negativiteit op te zoeken waar die er gewoon niet is?

Je blijft roepen dat de pro-LDR ruiters hier nog geen enkele keer hebben aangegeven wat er zo pro aan is... maar als ik voor mezelf alleen spreek staat het er denk ik al 1000x ... in alle rust met uitleg (en dat verspreidt over meerdere topics overigens).

En om even te reageren op je laatste post: niemand heeft gezegd dat LDR een oefening is op zich. Het is niet meer en niet minder dan het stretchen van een sportatleet. Het voelen en doortasten van een paardenlichaam van 500 kilo door een ruiter van 70 kilo en de blokkades aanvoelend om deze te verwijderen.

Het is geen doel maar een super middel om je paard losser te krijgen en daardoor de wel fei gevraagde onderdelen niet voor 65% maar voor 80% te kunnen uitoefenen omdat je een door-gegymnastiseerd happy athlete kan tonen en met weinig hulpen het gevraagde kunt neerzetten.

Let wel: een topvoetballen zie je ook niet constant stretchen op het veld in de wedstrijd maar komt wel al doordrenkt van het zweet het veld op waar hij dan nog 90 minuten moet presteren..... dit alles tegen blessures en voor elasticiteit.