Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:12

Sorry, deze post snap ik (ondanks twee keer lezen) niet :o (quote 996981)

soms milder in uw reacties, meen ik te lezen
gelijk vergeten als het niet zo is

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:27

In de Franse school is het paard recht op de rechte lijn en gebogen op de gebogen lijn.
Stelling naar binnen is algemeen in de Duitse school, men rijdt het paard iets vermeerderd op de buitenteugel, wat een zekere logika heeft.

Nogmaals beide systemen hebben grote waarde maar worden in mijn ervaring écht interessant wanneer we ze verenigen.
Iets dat gen. de Décarpentry heeft bewerkstelligd in het FEI.
Op hun hoogtepunt is er nagenoeg geen verschil meer waar te nemen.
Lichtheid bij beide.

Het is misschien niet opgevallen maar wanneer ik kritiek heb op een specifieke ruiter dan heeft dat te maken met het mishandelen van het paard ofwel het zich totaal niet houden aan de reglementen, wie of wat de betreffende persoon is zal mij volkomen een wordt wezen.
Omgaan met paarden vereist een zekere ethiek, wanneer een zg professional denkt dat hij daar aan voorbij kan gaan dan uit ik dit.
Al naar gelang de brutaliteit van het mishandelen met aangepaste daar aan aangepaste brutaliteit.
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand de grove mishandeling die zg "topruiters" dagelijks toepassen op hun paarden zonder weerzin aan kunnen zien.
Het verbaast mij dan ook al 25 jaar in hoeverre de brute mishandeling van paarden door zekere dicipelen getolereerd wordt.
Ik laat nooit na ze onder de aandacht te brengen.

In mijn leven heb ik geleerd hoe intens subtiel en gevoelig een paard is maar ook hoe het psychisch reageert op brutaliteit.
Brutaliteit levert vluchtgedrag op, weg gaan van de ruiter, de mishandelaars hebben technieken ontwikkeld om dat vluchtgedrag te beheersen en er hun "voordeel" mee te doen.

Paardrijden is een kunst en deze wordt steeds interessanter en mooier wanneer men zich verdiept in de subtiliteit.
Ons paard is in staat om alles op onze vraag te doen zonder enige vorm van dwang, dat komt voort vanuit zijn kuddegedrag.
Alle paarden in galop naar links is ALLE paarden, ze reageren allen zonder weerstand, zonder denken.
Dat kuddegedrag daarmee werken we, als het goed is...., hier is de klassieke dressuur op gebaseerd, Frans of Duits of Spaans....

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:39

996981 schreef:
De hoeveelheid druk die een paard nodig heeft om na te geven is in mijn ervaring van veel factoren afhankelijk. Onder andere lichaamsbouw, africhtingsgraad, natuurlijke bereidheid tot “overgave”, vermogen en ervaring van de ruiter etc.

Wanneer we dit overgeven als afdwingen beschouwen en er van af zien dan moeten we een andere oplossing zien te vinden.
Die is er, vragen aan het paard mee te werken.

Wanneer we daar aan beginnen dan duurt het begin van de africhting lang maar wordt al snel progressief sneller.
Het vraagt geduld.
Wanneer een paard gerespecteerd wordt en we slechts vragen dan moeten we het paard in de juiste situatie brengen, dat wil zeggen in een situatie waarin het de vraag kan begrijpen en we moeten het de tijd geven om uit te vogelen wat we willen.
Dat raagt intelligentie.
Er komt een moment dat het een poging doet om antwoord te geven, hier moeten we stoppen met de vraag.
STOP!
Dat vraagt afzien.

Maar, als we op dat pad zitten, nogmaals het resultaat is progressief, dan zal het vebazen hoe vér dat gaat.
Het zal verbazen dat paarden zich uit de naad kunnen werken zonder énige druk, hun best doen om het zo te doen dat wij er tevreden mee zijn.
Niet omdat hun persoonlijkheid totaal onderworpen is lmaar in tegendeel totaal ontwikkeld.

Dit bedoelt men wanneer me stelt dat het paard zich edelmoedig overgeeft.
Het voelt zich veilig binnen zijn kudde en wil hierin een voorname plaats innemen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:44

lichtheid schreef:
996981 schreef:
De hoeveelheid druk die een paard nodig heeft om na te geven is in mijn ervaring van veel factoren afhankelijk. Onder andere lichaamsbouw, africhtingsgraad, natuurlijke bereidheid tot “overgave”, vermogen en ervaring van de ruiter etc.

Wanneer we dit overgeven als afdwingen beschouwen en er van af zien dan moeten we een andere oplossing zien te vinden.
Die is er, vragen aan het paard mee te werken.

Wanneer we daar aan beginnen dan duurt het begin van de africhting lang maar wordt al snel progressief sneller.
Het vraagt geduld.
Wanneer een paard gerespecteerd wordt en we slechts vragen dan moeten we het paard in de juiste situatie brengen, dat wil zeggen in een situatie waarin het de vraag kan begrijpen en we moeten het de tijd geven om uit te vogelen wat we willen.
Dat raagt intelligentie.
Er komt een moment dat het een poging doet om antwoord te geven, hier moeten we stoppen met de vraag.
STOP!
Dat vraagt afzien.

Maar, als we op dat pad zitten, nogmaals het resultaat is progressief, dan zal het vebazen hoe vér dat gaat.
Het zal verbazen dat paarden zich uit de naad kunnen werken zonder énige druk, hun best doen om het zo te doen dat wij er tevreden mee zijn.
Niet omdat hun persoonlijkheid totaal onderworpen is lmaar in tegendeel totaal ontwikkeld.

Dit bedoelt men wanneer me stelt dat het paard zich edelmoedig overgeeft.
Het voelt zich veilig binnen zijn kudde en wil hierin een voorname plaats innemen.

En hoe doen we dat in de praktijk?

Overigens heb ik hier al meerdere malen aangeven dat ik ervan overtuigd ben dat een paard 99% van de tijd gewoon mee wil werken als hij fysiek in staat is het gevraagde uit te voeren en de vraag begrijpt.

Er is echter wel nog altijd zo iets als karakter. Onder andere dominantie kan er voor zorgen dat een paard eerst “tegen de vraag ingaat” voor hij het gevraagde uitvoert. In die zin geeft het ene paard zich nu eenmaal makkelijker over dan het andere, wat ervoor kan zorgen dat je bij het ene paard de vraag duidelijker moet stellen, dan bij het andere.

Dat is wat ik een andere post ook bedoelde met natuurlijke Durchlässigkeit. Het ene paard is van nature makkelijker durchlässig dan het andere.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:12

lichtheid schreef:
Elisa2 schreef:
Ja maar dat kan ook heel goed met een contactteugel hoor, en dan heb je geen losvaste aanleuning die een paard imo alleen maar in de weg zit. In de duits klassieke dressuur rijdt je ook niet op het bit maar op de achterhand, dat is de focus. Hals verlengen en paard die de hand volgt en licht is en blijft is daar ook de tendens. Leunen kunnen ze alleen maar als ze iets krijgen om op te leunen.

Het is een denkfout om te denken dat een contactteugel betekent dat er druk op het bit staat of er met het bit gereden wordt. Zolang een ruiter niet terug werkt met de hand, maar de hand steeds netjes voor zich houdt en mee gaat in de beweging vanuit een losse pols en zit blijft dat bit alleen een communicatie middel.

Voor het leveren van commentaar moet je eerst de moeite doen om eea te bestuderen en toe te passen.
Je snapt het pas als je het kan.

Om zo'n reactie te geven moet je een zekere arrogantie hebben richting anderen in dit topic. Ook zij hebben de mogelijkheid en recht om hun mening te geven.
Deze lompe reactie maakt een prettige discussie, die zeer boeiend is, minder aangenaam. Jammer hoor.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:14

Bill Dorrace heeft dat zo samengevat:
"First you go with your horse
Than your horse goes with you
Than yo go together
Dit is elementair en de basis van alles."

Er is geen dominantie.
Je gaat met je paard mee en helpt hem zijn omstandigheden en onze, voor hem, in eerste instantie onzinnige vragen te begrijpen. (waarom..... zou hij nageven, dan moet hij zich op een andere manier gaan bewegen en dat is onzinnig)
Geduld, tact, respect, vriendelijkheid, intelligentie, tederheid.

Op een bepaald moment, vroeger of later vertrouwt je paard je en gaat met je mee.
Waardering, aanmoediging, beloning, stoppen!!!!

Tom Dorrance (zijn zoon) heeft deze wijze raad gegeven:
"Allways quit at the right moment."
Het allerbelangrijkste argument voor een paard "met ons mee te gaan".
Stoppen met die onzinnige vragen.

Van daar uit wordt je een koppel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:16

lichtheid schreef:
Than yo go together

Er is geen dominantie.
Je gaat met je paard mee en helpt hem zijn omstandigheden en onze, voor hem, in eerste instantie onzinnige vragen te begrijpen. (waarom..... zou hij nageven, dan moet hij zich op een andere manier gaan bewegen en dat is onzinnig)

Op een bepaald moment, vroeger of later vertrouwt je paard je en gaat met je mee.

Volgens mij ga je volledig voorbij aan de natuur van een paard, waarbij wel degelijk duidelijk verschillen zijn qua dominantie. Er zijn in kuddes nu eenmaal leiders en volgers. Of je dat leuk vindt of niet.

lichtheid

CharleyT schreef:
Om zo'n reactie te geven moet je een zekere arrogantie hebben richting anderen in dit topic. Ook zij hebben de mogelijkheid en recht om hun mening te geven.
Deze lompe reactie maakt een prettige discussie, die zeer boeiend is, minder aangenaam. Jammer hoor.

Den je wel dat je iets inhoudelijk kunt bediscussieren zonder te begrijpen waar het om gaat?
Misschien is dat dan een gebrek aan nederigheid?

pien_2010

996981 schreef:
Overigens heb ik hier al meerdere malen aangeven dat ik ervan overtuigd ben dat een paard 99% van de tijd gewoon mee wil werken als hij fysiek in staat is het gevraagde uit te voeren en de vraag begrijpt.

Er is echter wel nog altijd zo iets als karakter. Onder andere dominantie kan er voor zorgen dat een paard eerst “tegen de vraag ingaat” voor hij het gevraagde uitvoert. In die zin geeft het ene paard zich nu eenmaal makkelijker over dan het andere, wat ervoor kan zorgen dat je bij het ene paard de vraag duidelijker moet stellen, dan bij het andere.

Volgens mij is niet alleen het fysieke aspect belangrijk, maar ik denk dat als het paard zich in verbinding voelt met de ruiter hij ook zijn beste beentje probeert voort te zetten.
Dat betekent voor ons, dat wij zelf als mensen de verantwoordelijkheid hebben om in verbinding te komen met het paard, zodat hij zich veilig voelt en ook plezier heeft in wat wij van hem vragen. Dat kan dus betekenen dat als die verbinding niet gevoeld kan worden het wellicht beter is om met dat betreffende paard te stoppen.
Dit is dus iets anders als rijtechnisch weten hoe en wat en daarop anticiperen. Dit is een ander niveau. Het ene paard heeft minder verbinding nodig en is dus gemakkelijker te rijden→ denk bv aan manege paarden, als het andere paard. Misschien dat dit aspect nog wel eens over het hoofd wordt gezien.
Of misschien omdat ik vooral met eigenwijze zelfstandige merens ben omgegaan, die ons mensen echt niet nodig hebben, ik dat aspect zo'n belangrijk onderdeel vind van het hele paardrijden.
Ik vind zelf, dat als paard en ruiter het tof hebben samen, dat je dit terug ziet in het rijden van die twee. Dan is er iets blij waar te nemen bij beiden.
Dat heeft zeker te maken met vertrouwen.

Earth

Elisa2 schreef:
Clasical schreef:
Hier een video om over te discussiëren mogelijk vanuit meer context.
Kan iemand mij vertellen wat er hier precies van het paard word gevraagd?
Ik ben niet bekend met het praktiseren van deze methode.

https://youtu.be/Uz9r9zqGKhE

Imo wordt hij wat ronder gehouden zodat hij beter over de rug blijft in de passage.

'Wat ronder'? Hij wordt bijna dicht getrokken. Dit heeft imo niks mee met rond maken te maken, al zou dat oorspronkelijk de bedoeling zijn.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:17

996981 schreef:
lichtheid schreef:
Than yo go together

Er is geen dominantie.

Volgens mij ga je volledig voorbij aan de natuur van een paard, waarbij wel degelijk duidelijk verschillen zijn qua dominantie. Er zijn in kuddes nu eenmaal leiders en volgers. Of je dat leuk vindt of niet.

Ik werk er al 55 jaar mee. Dominantie komt voort vanuit onzekerheid rondom de intenties van de "ruiter", het is verdediging.
In een kudde heerst een hiearchie. De leidende hengst is dominant, hij drijft, bijt, bezit. Alle paarden gaan daar van weg, ze gaan naar de leidende merrie, de hoogste in hiarchie.
Laatst bijgewerkt door lichtheid op 09-01-21 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 15:21

996981 schreef:
lichtheid schreef:
Than yo go together

Er is geen dominantie.

Dat klopt maar een kudde kent ook een dynamiek, het samen gaan als 1 orgaan, versmelting.
Jonge dominante hengsten binnen een kudde komen en gaan.
De echte leider is vaak een oudere merrie met levenservaring.
Dit is een passieve leider die op basis van rust en vertrouwen de plaats heeft in de kudde
Laatst bijgewerkt door Clasical op 09-01-21 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:21

lichtheid schreef:
996981 schreef:

Ik werk er al 55 jaar mee. Dominantie komt voort vanuit onzekerheid rondom de intenties van de "ruiter", het is verdediging.

Want zolang er geen mens in beeld is, is de hele kudde gelijk, hebben ze dezelfde rol en dezelfde plek in de kudde :D

Pas zodra er een mens in beeld komt, met onzekere intenties, komt er dominantie naar boven :j

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:23

lichtheid schreef:
CharleyT schreef:

Den je wel dat je iets inhoudelijk kunt bediscussieren zonder te begrijpen waar het om gaat?
Misschien is dat dan een gebrek aan nederigheid?

Nederigheid misstaat niemand in deze discussie. Laat ik het zo zeggen, ik voel me prettiger bij mensen die met aantoonbare ervaring in de Praktijk hun verhaal doen. Dat spreekt me aan en leer ik nog steeds van.
Natuurlijk is er ruimte voor theorie, maar als lappen tekst de overhand krijgen en ik een zekere verhevenheid ten opzichte van de praktici bespeur dan krijg ik jeuk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:23

Clasical schreef:
Dat klopt maar een kudde kent ook een dynamiek, het samen gaan als 1 orgaan, versmelting.
Dominate hengsten binnen een kudde komen en gaan.
Dit is een passieve leider die op basis van rust en vertrouwen de plaats heeft in de kudde

En die oudere merrie is dominant geboren. Dat is niet pas ontstaan toen ze oud werd, of toen er een mens in beeld kwam. Evenals de dominante hengsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:25

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:
Ja maar dat kan ook heel goed met een contactteugel hoor, en dan heb je geen losvaste aanleuning die een paard imo alleen maar in de weg zit. In de duits klassieke dressuur rijdt je ook niet op het bit maar op de achterhand, dat is de focus. Hals verlengen en paard die de hand volgt en licht is en blijft is daar ook de tendens. Leunen kunnen ze alleen maar als ze iets krijgen om op te leunen.

Het is een denkfout om te denken dat een contactteugel betekent dat er druk op het bit staat of er met het bit gereden wordt. Zolang een ruiter niet terug werkt met de hand, maar de hand steeds netjes voor zich houdt en mee gaat in de beweging vanuit een losse pols en zit blijft dat bit alleen een communicatie middel.

Wat ik zie is dat er wordt gecommuniceerd met de mond van het paard. Het is voor mij logisch dat je dit niet met 2 teugels tegelijk doet maar afzonderlijk.

Wat ik me nu afvraag is waarom de moderne rijkunst wel wil dat de beenhulp iedere keer weggehaald wordt, dus korte hulp en paard moet voorwaarts, maar dat de handhulp wel continu aanwezig is (de contactteugel). Waarom deze ook niet weghalen en alleen toepassen als er geremd moet worden?

Voor degene die nieuwsgierig zijn, ik heb een klein filmpje uit de oude doos van mij en mijn merrie gevonden. Helaas van slechte kwaliteit maar ik hoop dat het een beetje een beeld geeft. De merrie is hier net van het veulen af (zie mij avatar voor veulen) en we hebben hier allebei ongeveer een jaar niks gedaan. Wat ik me nog kan herinneren is dat ze ttv het filmen niet erg wilde lopen en beslist niet lekker zat :+
https://youtu.be/3a7YAkEuyVY

Leuke merrie, dat ze niet lekker zit is wel te zien..ze houdt haar rug vast. Kun je je ook nog herinneren of dat met lichtrijden beter ging? Voor de rest ziet het er netjes uit.

Wat jij zegt over de contactteugel, als de ruiter contact houdt met de mond van het paard dan kan deze door heel licht in te werken al communiceren. Een beweging met de pink of kantelen van de polsen kan al genoeg zijn. Als je het contact helemaal losgooit en er ontstaat een los/vast verbinding dan worden de bithulpen grover. Dat is dus onvriendelijker dan een contactteugel.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:26

996981 schreef:
Want zolang er geen mens in beeld is, is de hele kudde gelijk, hebben ze dezelfde rol en dezelfde plek in de kudde :D

Pas zodra er een mens in beeld komt, met onzekere intenties, komt er dominantie naar boven :j

De hiearchie in de kudde is dynamisch, wisselt al naar gelang de omstandigheden, hengstigheden enz..
Hiearchie is niet hetzelfde als dominantie, heel belangrijk.
De hengst is dominant, maar niemand blijft bij hem.....Hij bijt, drijft, slaat.

Hierarchie is wie gaat het eerst, wie eet eerst, wie drinkt, staat.
Hiearchie bindt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:28

Ik voel me trouwens niet aangesproken door de reactie van Lichtheid, het feit dat hij/zij niet inhoudelijk in gaat op wat ik zeg en met gekopieerde lappen tekst lijkt te komen zegt mij genoeg. Bovendien weet Lichtheid niet waar ik wel of geen ervaring mee heb dus een oordeel is snel gemaakt. ;-) Wat mij betreft laten we inhoudelijk blijven door discussieren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:30

lichtheid schreef:
996981 schreef:

De hiearchie in de kudde is dynamisch, wisselt al naar gelang de omstandigheden, hengstigheden enz..

Hiearchie bindt.

Wauw! Dat klopt dus ook niet!

De aplha merrie is Dominant, die beschermd de minder gestelde merries tegen de hengst en drijft hem uit de kudde, waardoor er, door de merrie rust gecreëerd wordt.
Deze merrie geeft leiding, en andere paarden willen juist graag bij haar zijn.

Tegenover mensen zijn dit ook duidelijk paarden (merries) met een behoorlijke mening.
Hoe een merrie overtuigd kan worden (aplha merrie in de geval) is per paard verschillend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:31

Earth schreef:
Clasical schreef:
Hier een video om over te discussiëren mogelijk vanuit meer context.
Kan iemand mij vertellen wat er hier precies van het paard word gevraagd?
Ik ben niet bekend met het praktiseren van deze methode.

https://youtu.be/Uz9r9zqGKhE

Imo wordt hij wat ronder gehouden zodat hij beter over de rug blijft in de passage.

'Wat ronder'? Hij wordt bijna dicht getrokken. Dit heeft imo niks mee met rond maken te maken, al zou dat oorspronkelijk de bedoeling zijn.

Tja ik zeg niet dat de manier waarop de manier is die me aanspreekt, alleen dat ik denk dat dit het doel is. Hyperflexie wat ik ook zie in dat filmpje vind ik vreselijk.

Imo hoef je een kaakgewricht niet los te wrikken met de hand, een paard wat goed van achter naar voor gereden wordt en niet vastgezet/gehouden wordt aan de voorkant gaat vanzelf de kaak ontspannen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:32

lichtheid schreef:
Interessante waarneming.

Anecdote die ikzelf altijd heel speciaal heb gevonden.
Hercule (al jaren een brave ruin) ging bij de eerste ontmoeting met mijn man vol de strijd aan (als een hengst) met mijn onervaren man als het om paarden ging. Ik schrok me kapot toen maar mocht me er niet mee bemoeien van mijn man. Mijn man liet zich niet intimideren en overbluffen en bleef breeduit staan. Opeens ging hij naar Hercule toe en er gebeurde iets tussen die twee toen mijn man hem aanhaalde.
Naderhand toen we in de auto zaten vroeg ik aan mijn man→ "waar heb ik nu precies naar zitten kijken"? Waarop mijn man zei→ "dit was een zeer basale strijd om de vrouw tussen twee wezens met testosteron. :oo Je paard wist dat ik daar ben vanwege jou en hij voelde mij als een echte concurrent. Ik wist als ik ook maar een stapje achteruit doe of anderszins me laat intimideren wordt hij nooit meer mijn vriend. Hij vertelde dat hij Hercule duidelijk had weten te maken tijdens zijn aanraking, dat hij ook van HErcule een vriend zou worden en ik altijd Hercule als zeer belangrijk in mijn leven zou beschouwen, daar wij iets bijzonders hadden samen en dat mijn man daar nooit tussen zou gaan komen.
Hoe dan ook, Hercule is gelijk na dat testosteron gevecht en onderonsje altijd heel erg aardig voor mijn man geweest en ze zijn samen hele goede vrienden geweest jaren aan een stuk. Mijn man kon overal met hem naar toe rijden (manlief kan helemaal niet paardrijden) en Hercule heeft altijd alles gelijk gedaan wat mijn man vroeg.
Toen ben ik bevestigd, dat naast goed kunnen paardrijden er iets is in de omgang tussen mens en paard, dat misschien wel eens veel belangrijker zou kunnen zijn, nl de juiste snaar weten te vinden zodat het paard de bedoelingen begrijpt en een vriend kan zijn die zich vol vertrouwen voegt naar zijn ruiter. Ongeacht het niveau.
Hoe hoger het niveau van paard en ruiter in het kunnen doen van het gevraagde, hoe moeilijker en soepeler de dans tussen die twee.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-01-21 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 15:32

996981 schreef:
Clasical schreef:
Dominate hengsten binnen een kudde komen en gaan.

En die oudere merrie is dominant geboren. Dat is niet pas ontstaan toen ze oud werd, of toen er een mens in beeld kwam. Evenals de dominante hengsten.

Het gaat er denk ik niet om wie het paard is, maar wie jij bent voor het paard.
Je bent samen een kudde van 2, waarvan er 1 de leider moet zijn.
Doorgaans volgt een paard liever maar wel een echte leider.
Hij beproeft de andere op zijn leiderschapskwaliteiten, zijn deze er dan word het paard rustiger, stabiel en volgzaam.
Vind hij dit niet of niet voldoende dan voelt hij zich
genoodzaakt vanuit zijn natuur om zelf deze rol in te vullen.
Ik kan uit heel veel praktijkervaring zeggen dat dit echt werkt, al heel veel ‘probleem’ paarden onder het mom van dominant in handen gehad die eigenlijk na traject heel rustig en stabiele paarden werden.
Nog nooit 1 tegen gekomen waarbij het niet ging of het echt een probleem was

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:33

lichtheid schreef:
996981 schreef:

Hiearchie bindt.

Hiërarchie is niet hetzelfde als dominantie (heb ik overigens ook nergens gezegd?) maar de mate van dominantie en natuurlijk overwicht bepaald wel je plaats in de kudde.

Een dominant paard gaat die plaats echt niet zomaar opgeven. Het werken met een van nature onderdanig paard is daarom makkelijker dan met een van nature dominante.

Een onderdanig paard is gewend te doen wat een leider zegt. Of dat een paard of mens is maakt dan niets uit.

Een dominant paard is gewend richting te geven. Het onderwerpen van zo’n paard aan wat de mens van hem vraagt (ook al is hij er fysiek toe in staat en snapt hij wat er gevraagd wordt) is tegen zijn aard en daarom mentaal moeilijker voor het paard.

Het ene paard is daarom van nature durchlässiger (ontvankelijker voor het gevraagde) dan het andere.

Elisa2

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:38

Dat is ook mijn ervaring in het werken met vele verschillende paarden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 15:41

Ik vind juist de paarden met karakter, die geen ‘gebroken’ ziel hebben juist de paarden die durchlässiger bewegen.
Eerder gaf ik al eens het voorbeeld van de manegeponys die ik zo door de wei zag bewegen, vol trots in passage.
Onder het zadel was van die beweging nog maar weinig over.
Ik denk dat die sierlijkheid van de beweging voor het grootste deel uit het mentale paard komt