Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:53

DarkoFoitzik schreef:
maralyn schreef:
Darko....

AAaAAAhh wat word ik toch blij van jouw filmpje!

Wat je instructrice ook zegt: Langzaam lichtrijden, en drijf hem er maar iets op naar impuls toe.
Daardoor houd je hem in zijn snelheid tegen en MOET hij ruimer gaan lopen!!

Ik word er zoooo blij van!!!
Ik zie ze maar weinig, die een bonk spieren van 1200 kg, van 1.80 meter, zo correct onder zijn billen heeft lopen!
*\o/* verdient van mij *\o/*

Enige wat ik zeg: Keep up the good work!
En blijven posten!

Bedankt voor het compliment. Ik rijdt nu een paar maanden bij haar. Ze heeft me al veel bijgebracht.

Voor de vraag waarom dit type. Ik vind het mooier om te zien. Daarnaast probeer ik het stigma te door breken.

Ik ben ongeveer 1 jaar geleden begonnen met hem vanuit een klassiek oogpunt te rijden. Vooral omdat de moderne manier niet werkte. Hoe harder ik trok hoe harder hij duwde. Hij loopt nu mooi vwnw in alle gangen. Dat heeft me een jaar gekost. Nu ben ik misschien een maand/2 bezig met meer oprichting vragen. Dit voelt tegenstrijdig omdat ik dan weer meer in zijn mond moet zitten.

Het grote geluk met hem is dat ik me echt heb moeten verdiepen in het wezen paard. Hij laat zich niet rijden zoals tegenwoordig normaal is. Het rek en trek/plukwerk

Ik ga hier toch even op reageren, de moderne manier werkte niet? Maar de moderne manier is helemaal niet trek m maar aan zn kop en in de krul. Dan heb je gewoon bijzonder slecht les gehad waardoor je denkt dat de moderne manier niet werkt. De moderne manier hangt zowat 100% samen aan de klassieke wijze.

Overigens, 1200 kg is wat ruim geschat hoor :D

Kadankovitch

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 01:53

Ik moet tenminste de illusie hebben dat ik met een persoon 'in gesprek' ben.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 06:34

Hoe zou jij de moderne dressuur omschrijven? Voor mij bevat de moderne dressuur een duidelijk element van onderwerping.

1200 is de bovenzijde van de schatting. Hij weegt, volgens de formule, tussen de 1000kg en 1100kg.

At kandankovitch, leuk filmpje. Het paard staan inderdaad aan de hulpen en beheerst zijn kunstje goed.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:07

Nou R123... deze discussie hebben wij al vaker gevoerd.

Ja, ik vind moderne dressuur, naar wat er vertoont wordt op de OS en de gemiddelde wedstrijdring niet te vergelijken met klassiek.

Waarom niet?
Een paard wordt aan de teugel gevraagd door middel van druk, trekjes, links rechtsjes, op de rem gezet en tegelijkertijd gas gegeven.
Dát is wat ze de leerlingen leren.

Leerlingen leren niets meer over de biomechanika.

Ja 1200 kg is misschien ruim geschat, maar gezien zijn formaat zou mij het niet verbazen dat hij dit zou kunnen halen. Maar serieus?? Ga jij daar een discussiepunt van maken??? Beetje... gewoon... offtopic denk ik maar zo.

En R123. Ik mis volledig je onderbouwing... Want wat maakt het volgens jou wél die 100%??

Bar slecht les? Je ziet zelf overigens wat voor les deze beste meneer krijgt?
Vind ik alles behalve bar slecht?

Overigens vind ik zelf de meeste instructeurs wél barslecht.

Nogmaals... R123.. we kunnen letterlijk niets met jou post.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:14

Modern, klassiek.. duits.. frans.. spaans... Ik heb er maar 1 ding op te zeggen...

Afbeelding

PEACE

Spoiler:
Sorry.. kon het niet laten :')

Afbeelding
<3

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:45

DarkoFoitzik schreef:
Hoe zou jij de moderne dressuur omschrijven? Voor mij bevat de moderne dressuur een duidelijk element van onderwerping.

1200 is de bovenzijde van de schatting. Hij weegt, volgens de formule, tussen de 1000kg en 1100kg.

At kandankovitch, leuk filmpje. Het paard staan inderdaad aan de hulpen en beheerst zijn kunstje goed.

Ik weet dat dit paard erg goed dressuur matig gereden is. Dat is ook te zien in de relatief grote souplesse van beweging. Deze groep wilt vooral meer poëtische beelden opwekken. Ik heb van dit paard al eens een indrukwekkende uitgestrekte draf gezien, waarbij de ruiter groot gemak had.

Persoonlijk heeft alle dressuur een element van onderwerping. Maar de ene zal dat verkrijgen via grove middelen en de ander zal juist dat trachten te vermijden. Maar beide uitersten willen als eindresultaat dat het dier doet wat zij wensen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:51

S_en_Z schreef:
Modern, klassiek.. duits.. frans.. spaans... Ik heb er maar 1 ding op te zeggen...

[ Afbeelding ]

PEACE

Spoiler:
Sorry.. kon het niet laten :')

[ Afbeelding ]
<3

Als ik die tong zo zie; verstoorde aanleuning, u moet art.401 nog eens goed doorlezen. En een beetje magnesium nemen om te rust te komen, samen een thee gemaakt van padden kwijl en kikkerdriloogjes. :Y)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:56

Snif snif.... en ik wilde gewoon hollands... niets meer dan... hollands... -O-

(gekheid!)

S _ Z.... ook hier... word ik blij van! *\o/*
Plezier in het paardrijden, dat staat voor op!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:57

maralyn schreef:

Ja, ik vind moderne dressuur, naar wat er vertoont wordt op de OS en de gemiddelde wedstrijdring niet te vergelijken met klassiek.

Waarom niet?
Een paard wordt aan de teugel gevraagd door middel van druk, trekjes, links rechtsjes, op de rem gezet en tegelijkertijd gas gegeven.

Ja 1200 kg is misschien ruim geschat, maar gezien zijn formaat zou mij het niet verbazen dat hij dit zou kunnen halen. Maar serieus?? Ga jij daar een discussiepunt van maken??? Beetje... gewoon... offtopic denk ik maar zo.

En R123. Ik mis volledig je onderbouwing... Want wat maakt het volgens jou wél die 100%??

Sorry deze mening vind ik net zo kort door de bocht als die van degene die u tegenspreekt. Behalve dat ik vind dat Darkofoitzik zeer goed les krijgt!
Persoonlijk denk ik dat bepaalde druk nauwelijks te vermijden is om een dier iets te leren, al is het maar dat men druk veroorzaakt in het verlangen van het dier om beloond te worden.
Ik weet dat op z'n minst twee ruiters op de OS héél veel geleerd hebben gekregen over biomechanica. Strerker: Ik denk dat juist vandaag de dag men zich te zeer concentreert op biomechanica, in die zin dat als ik een paard maar in deze of gene houding breng het dat dan de beweging oplevert die men wenst, ongeacht of het dier het kan, kan volhouden, er geestelijk voor klaar is. En juist daardoor het didactisch aspect uit de ogen verliest.
En dat heeft niets te maken met het zelf-aangemeten 'erenmetaal klassiek', maar alleen met goed paardrijden.

Voor alle duidelijkheid Maralyn ik wijs de intentie van de stelling van R123... ook af [temeer hij/zij het ook nog ten opzichte van de verkeerde ruiter ter sprake bracht], maar ik kan uw redenering op dat punt, niet onderschrijven.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:59

~~}> Vergis ik mij, maar de 'Hollanden' zijn toch maar twee provincies van het Koningrijk der Nederlanden ~~}> }> }> }>
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 12-10-16 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:02

Kadankovitch, ik prefereer Kanille thee. :=

Uw combinatie klinkt mij niet zo fris.

Maralyn, lol hebben we zeker wel!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:04

Maar, maar, maar, euh medicijn is niet bedoeld om fris te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:30

Kadankovitch schreef:
maralyn schreef:

Waarom niet?

Sorry deze mening vind ik net zo kort door de bocht als die van degene die u tegenspreekt. Behalve dat ik vind dat Darkofoitzik zeer goed les krijgt!
Persoonlijk denk ik dat bepaalde druk nauwelijks te vermijden is om een dier iets te leren, al is het maar dat men druk veroorzaakt in het verlangen van het dier om beloond te worden.
Ik weet dat op z'n minst twee ruiters op de OS héél veel geleerd hebben gekregen over biomechanica. Strerker: Ik denk dat juist vandaag de dag men zich te zeer concentreert op biomechanica, in die zin dat als ik een paard maar in deze of gene houding breng het dat dan de beweging oplevert die men wenst, ongeacht of het dier het kan, kan volhouden, er geestelijk voor klaar is. En juist daardoor het didactisch aspect uit de ogen verliest.
En dat heeft niets te maken met het zelf-aangemeten 'erenmetaal klassiek', maar alleen met goed paardrijden.

Voor alle duidelijkheid Maralyn ik wijs de intentie van de stelling van R123... ook af [temeer hij/zij het ook nog ten opzichte van de verkeerde ruiter ter sprake bracht], maar ik kan uw redenering op dat punt, niet onderschrijven.

Ik sluit mij volledig bij kadankovitch aan. Daarbij wil ik ook nogmaals benadrukken dat als we het echt zo goed mogelijk voor het paard willen doen, we er gewoon niet op moeten gaan en/of willen zitten. Wij willen paardrijden, het paard heeft nergens om gevraagd.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:37

Ik ga hier toch even op reageren, de moderne manier werkte niet? Maar de moderne manier is helemaal niet trek m maar aan zn kop en in de krul. Dan heb je gewoon bijzonder slecht les gehad waardoor je denkt dat de moderne manier niet werkt. De moderne manier hangt zowat 100% samen aan de klassieke wijze.

Ik denk dat 12312 het niet over de huidige lesgever heeft (zoals ik het lees iig)

Ben het verder helemaal eens met kadank dat mensen er nog weleens in doorslaan zowel in de theorie als de druk vermijden heb het al veel vaker gezegd Kijk liever naar de mogelijkheden van zowel het paard als de ruiter

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:42

Ik volg ook kadankovitch en [***] hierin. Daarbij moeten we ook steeds in gedachten houden dat vaak nieuwe technieken aangehouden worden omdat ze in de praktijk bleken te werken, dat is de definitie van vooruitgang. Uiteraard moet dit zo weinig mogelijk ten koste gaan van paardenwelzijn en uiteraard zijn er tig uitzonderingen die daarmee de regel bevestigen, maar ik vind dat mensen altijd heel veel vertrouwen tonen in het verleden, zonder er zelf in geleefd te hebben en het nu dan maar afschrijven omdat ze de nadelen aan levende lijve ondervinden of zelfs maar denken te ondervinden. Dat is niet wetenschappenlijk te onderbouwen en bij twijfel bekijk ik alles het liefst wetenschappelijk, daar volgt de kunst dan later eventueel uit.

Ik geloof oprecht dat er ook vandaag menig vakmensen zijn die zowel anatomie als didactiek in overweging nemen en daarmee op een zo efficiënt mogelijke manier paarden africhten. Wat veel mensen echter vergeten is dat juist duidelijkheid vaak leed voorkomt; daar waar een lang onbegrepen vraag zeer frustrerend kan zijn voor een dier, zelfs al wordt deze vriendelijk gesteld, zou een rukje of een schop wel eens de meest paardvriendelijke oplossing kunnen zijn.

Echter worden deze laatste technieken ook gebruikt door onkundige mensen die ze niet met een constructief doel aanwenden, de media versterkt dan ook de drang om de grootse ruiters na te doen en dan krijg je problemen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:50

SinneJ schreef:
Ik volg ook kadankovitch en [***] hierin. Daarbij moeten we ook steeds in gedachten houden dat vaak nieuwe technieken aangehouden worden omdat ze in de praktijk bleken te werken, dat is de definitie van vooruitgang. Uiteraard moet dit zo weinig mogelijk ten koste gaan van paardenwelzijn en uiteraard zijn er tig uitzonderingen die daarmee de regel bevestigen, maar ik vind dat mensen altijd heel veel vertrouwen tonen in het verleden, zonder er zelf in geleefd te hebben en het nu dan maar afschrijven omdat ze de nadelen aan levende lijve ondervinden of zelfs maar denken te ondervinden. Dat is niet wetenschappenlijk te onderbouwen en bij twijfel bekijk ik alles het liefst wetenschappelijk, daar volgt de kunst dan later eventueel uit.

Ik geloof oprecht dat er ook vandaag menig vakmensen zijn die zowel anatomie als didactiek in overweging nemen en daarmee op een zo efficiënt mogelijke manier paarden africhten. Wat veel mensen echter vergeten is dat juist duidelijkheid vaak leed voorkomt; daar waar een lang onbegrepen vraag zeer frustrerend kan zijn voor een dier, zelfs al wordt deze vriendelijk gesteld, zou een rukje of een schop wel eens de meest paardvriendelijke oplossing kunnen zijn.

Echter worden deze laatste technieken ook gebruikt door onkundige mensen die ze niet met een constructief doel aanwenden, de media versterkt dan ook de drang om de grootse ruiters na te doen en dan krijg je problemen.

HEAR HEAR een waar woord

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:16

SinneJ schreef:

Hier ben ik zeker wel mee eens!

Al ben ik zeker niet voor een rukje of een schopje.
Liever gewoon helemaal niet... :D

Maar dat ben ik...

Een x extra duidelijk been, ok. Ook even strenger inwerken met de hand... ook ok.

Wat ik versta onder de moderne dressuur: Buitenhand er aan, binnenhand vragen naar je toe.
Of de "links rechts!" methode. Ook de "terugwerkende hand" is zeker iets waar ik pure afkeer tegen heb.
Ik zie vastgehouden handen, en ellebogen tot aan de ruggengraat van de ruiter aan toe.
"als een ruiter niet kan loslaten, kan het paard ook niet loslaten."

Dit is gestart (vooral met instructie) in de tijd dat Anky aan de top kwam.
Daarbij werd er ook veelvuldig gebruikt gemaakt van LDR, wat in mijn ogen ook niets toevoegt aan een waardevolle training.
Sinds 2015, zie ik hier en daar steeds meer ommekeer er in komen.
Mensen merken dat afdwingen hier geen zin meer heeft.
Want dat is het in mijn ogen ook, terugwerkende hand, en schop maar naar voren (enorm tegenwerkende hulpen), afdwingen.

Maar... dat is wat ik zie als de "moderne" dressuur...
Laatst bijgewerkt door maralyn op 12-10-16 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:19

Zo lekker weer eens met elkaar, ik had jullie ont-stipt!
( per ongeluk weliswaar..
DarkoFoitzik, ik heb je filmpje zojuist pas bekeken en ik vind het leuk om naar te kijken, mooi gelijkmatig in de beweging en je zit er netjes op, toch- vraag ik aan je om je beugels eens 2 gaten zeker langer te maken. Ik hoop dan dat je gaat voelen dat je meer bij je paard blijft in het sta moment en daardoor stabieler in je bovenlijf bent en je been langer om je paard heenligt en meer op de plaats waar je aandrijven moet.
Ook zou ik het hoofd en hals liever iets hoger zien ( en met iets, echt iets een fractie, waardoor je paard net wat makkelijker maar voren vooruit kan bewegen ipv naar voren omlaag.
Ik ga aan de thee ben verkleumd!! Koud windje zo

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:33

Citaat:
Hier ben ik zeker wel mee eens!

Al ben ik zeker niet voor een rukje of een schopje.
Liever gewoon helemaal niet... :D

Maar dat ben ik...

Een x extra duidelijk been, ok. Ook even strenger inwerken met de hand... ook ok.

Wat ik versta onder de moderne dressuur: Buitenhand er aan, binnenhand vragen naar je toe.
Of de "links rechts!" methode. Ook de "terugwerkende hand" is zeker iets waar ik pure afkeer tegen heb.
Ik zie vastgehouden handen, en ellebogen tot aan de ruggengraat van de ruiter aan toe.
"als een ruiter niet kan loslaten, kan het paard ook niet loslaten."

Dit is gestart (vooral met instructie) in de tijd dat Anky aan de top kwam.
Daarbij werd er ook veelvuldig gebruikt gemaakt van LDR, wat in mijn ogen ook niets toevoegt aan een waardevolle training.
Sinds 2015, zie ik hier en daar steeds meer ommekeer er in komen.
Mensen merken dat afdwingen hier geen zin meer heeft.
Want dat is het in mijn ogen ook, terugwerkende hand, en schop maar naar voren (enorm tegenwerkende hulpen), afdwingen.

Maar... dat is wat ik zie als de "moderne" dressuur...

Kijk :) we komen dus veel overeen en het is vaak een kwestie van naamgeving die de verwarring hier vergroot

maar voor mij is;
even strenger met het been = een schopje
een keer harder inwerken met de hand, akkoord, hoeft geen ruk te zijn, maar heeft ook als doel oncomfortabel te zijn zodat er tenminste een reactie op komt = druk opleggen

ongetwijfeld ben ik daarin dan harder dan jou, maar met 1 schop voorkom ik vaak 5 zachtere schopjes en ik kom sneller tot het doel en dus de beloning dan wanneer ik die schop niet zo duidelijk had gegeven. Het paard zijn muntje valt heel snel en het weet steeds waar het aan toe is. Het vertrouwt mij, niet omdat ik altijd zacht en vriendelijk ben, maar omdat ik consistent ben en dus een voorspelbare variabele, dat is fijn voor een vluchtdier.

Ik zie mijn paard natuurlijk graag en ik doe hem zeker niet graag pijn (hoewel ik denk dat druk een beter woord is dan pijn in dit geval, want zover gaat het niet), het is voor mij uit eigen ervaring gewoon de manier met de minste weerstand en dus het minste leed.

Maak er wel niet van dat ik hem afslaag en zit te sleuren in de mond he ;) ik doel er gewoon op dat ik veeleisend ben wat betreft snelle reactie op de hulpen. Ik heb meerdere dingen geprobeerd met dit paard en deze methode wordt door hem het beste onthaalt, daarmee wil ik dat niet verhalen op alle paarden hoor, maar ik geloof er toch sterk in.

Dat gezegd zijnde, ik denk dat afdwingen wél werkt, alleen heb je daar bepaalde extremen in die niet meer ethisch te verdedigen zijn. In mijn ogen is alles afdwingen, zeker dat wat wij met dressuur doen. Het is fijner om te zeggen dat we samen naar een doel toewerken, hand in hand, maar zo werkt het niet.

Het is voor mij louter een kwestie van 'hoe ver wil je gaan?' en 'wat is anatomisch gezien nuttig genoeg om de nodige hoeveelheid druk voor uitvoering te verantwoorden?'

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:39

wat is "ontstipt" ???

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:40

Kadankovitch schreef:
wat is "ontstipt" ???

Dan volg je het topic niet meer.
Heeft die naam gekregen vanwege het stipje dat vanboven naast de titel verschijnt als je dat 'volgen' aanzet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:45

SinneJ schreef:
Kadankovitch schreef:
wat is "ontstipt" ???

Dan volg je het topic niet meer.
Heeft die naam gekregen vanwege het stipje dat vanboven naast de titel verschijnt als je dat 'volgen' aanzet.

Juist en als je per ongeluk dat aanraakt, staat het topic niet meer in je lijstje met eigen berichten.
Eens met SinneJ

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:46

knollentuin schreef:
Zo lekker weer eens met elkaar, ik had jullie ont-stipt!
( per ongeluk weliswaar..
DarkoFoitzik, ik heb je filmpje zojuist pas bekeken en ik vind het leuk om naar te kijken, mooi gelijkmatig in de beweging en je zit er netjes op, toch- vraag ik aan je om je beugels eens 2 gaten zeker langer te maken. Ik hoop dan dat je gaat voelen dat je meer bij je paard blijft in het sta moment en daardoor stabieler in je bovenlijf bent en je been langer om je paard heenligt en meer op de plaats waar je aandrijven moet.
Ook zou ik het hoofd en hals liever iets hoger zien ( en met iets, echt iets een fractie, waardoor je paard net wat makkelijker maar voren vooruit kan bewegen ipv naar voren omlaag.
Ik ga aan de thee ben verkleumd!! Koud windje zo

bedankt voor je reactie.

Hij heeft het er ontiechelijk zwaar mee om deze houding te handhaven. ik moet er zelf hard aan werken om hem daar te houden. hij zal hier sterker in moeten worden voordat hij hoger kan (denk ik). het is uiteindelijk wel het type paard dat ergens doorheen duwt. het volet voor mij vaak dan ook niet fijn omdat hij dan zwaar kan worden. voorwaarts neerwaarts is hij fijn zacht en is het heerlijk rijden. hem aan het werk zetten, is hem maar zeker ook mij uit de comfort zone halen. ik krijg dan al snel het gevoel dat ik een houthakker ben. helaas moet hij eerst reageren alvorens ik de hulp zachter kan maken.

het is inderdaad vies koud buiten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:56

Klopt, zo ziet het er ook uit hoor, ik denk dat om dit te bereiken het helpt om je beugels langer te maken, echt, probeer het eens en laat me het verschil weten. Ik verwacht dat door de verandering van je zit je je paard beter kan laten lopen waar je naar op zoek bent
En ja hij moet sterker worden, dat zie je ook, zo een groot sterk paard en dan toch nog slap. Tegenstrijdig hé?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:00

@DarkoFoitzik,

Ik ben van overtuiging dat mijn trainer mij hetzelfde advies zou geven. En je hoeft je echt geen houthakker te voelen :')

ik vind het knap dat je zo'n gevaarte kan africhten, het is ook gewoon logisch dat hulpen niet altijd even fijn gegeven kunnen worden, gezien de omstandigheden lijkt dat in je filmpje allemaal heel goed mee te vallen.