Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:12

Patsab, heb je al eens geprobeerd te longeren met een chambon? Want hoe doet hij het nu?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:19

Dat kan natuurlijk ook Simpelman :))
Ik heb vandaag ook simpel gedaan. Ik dacht ik ga eens alleen in stap aan de stretch werken omdat mijn paard in het begin soms wat traag stapt (laaange passen). Dus gefocust op ritme en tempo en daarin naar de stretch gereden. Ik merkte dat hij in het begin wat afgeleid was, beetje rondkijken als er aanleiding was, zakken en meteen weer wat omhoog komen etc. Maar na een half uur was het zover, constant met een superverbinding in de stretch! Paar keer wat voor het binnenbeen opzij geweken, iets hoger ingesteld en klaar! Ik hoop dat hij het de volgende keer eerder constant wordt :) we gaan het zien.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:25

Celiien schreef:
Dus meer ruimte geven :j heb alleen het idee dat ik hem al zoveel ruimte geef. Maar hij moet dus meer gaan inzakken. Naast ruimte geven, meer tips om hem daarin te laten zakken? (en zonder dat hij zn snelheid verhoogt?)

Softening the mouth, zoals Will dat zo mooi kan zeggen. Blijf vooral het contact houden met de mond. Blijf de mond volgen en zorg dat je steeds dezelfde druk hebt (wel de motor aanhouden). Wat het wel eens wil versnellen is inderdaad een aai over de hals of een ophouding (niet terugwerken!). Maar wel direct meegeven als je voelt dat je paard loslaat en de ruimte naar beneden wil. Als jij dan niet direct meegeeft loopt hij tegen het bit aan. Versnelt hij, dan terugrijden op je zit. Als ze het moeilijk vinden is mijn ervaring dat ze gaan rennen.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:31

Damian, ik gebruik ook wel eens een bijzet, echter probleem is dat hij zo'n lange hals heeft dat zelfs maat full altijd net te kort is, waardoor hij dus wel naar beneden kan maar naar mijn idee niet echt lekker zijn neus eruit kan doen.
Ik heb tijdje geleden een longeerhulp gekocht, ook maat full en die past gewoon ook niet lekker
Die gebruik ik dus nu als "chambon" maar geeft weer hetzelfde probleem, wel naar beneden maar niet uit kunnen schuiven, ik moet daar een oplossing voor zien te vinden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:42

Patsab schreef:
http://youtu.be/NjJFsCz07Pk

Hier een filmpje van een week of 4 terug, hier stond hij net een goede week op zijn nieuwe stal wat hem erg veel stress heeft opgeleverd.
Hier was ik al blij mee daar hij hier voor het eerst in lange tijd weer gewoon rustig loopt, oké wel als een dweil maar geen gebok, gerace en sterren kijken.
Leuk om eventueel de vorderingen bij te kunnen houden.
Let wel, paard heeft 4 jaar lang weinig tot niets gedaan.

Wat ik je nog mee kan geven is dat je eigenlijk nét te laat bent met je beloning op het moment dat hij wél zakt.

Omstreeks de 46 seconden zie je dat hij ineens zakt, dát moment prijs je de hemel in. Het proesten daarna zou ik niet belonen, hij zakt daar niet. Probeer daar dus scherp op te zijn door met 'oekiepoekie-stem' hem precies op het juiste moment duidelijk te maken dat je dat bedoelt :)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:44

Ik zal er ook zeker meer op gaan letten Starbreeze!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:45

Patsab schreef:
Damian, ik gebruik ook wel eens een bijzet, echter probleem is dat hij zo'n lange hals heeft dat zelfs maat full altijd net te kort is, waardoor hij dus wel naar beneden kan maar naar mijn idee niet echt lekker zijn neus eruit kan doen.
Ik heb tijdje geleden een longeerhulp gekocht, ook maat full en die past gewoon ook niet lekker
Die gebruik ik dus nu als "chambon" maar geeft weer hetzelfde probleem, wel naar beneden maar niet uit kunnen schuiven, ik moet daar een oplossing voor zien te vinden.

Ik heb ook een groot paard. De Chambon heb ik zelf op maat gemaakt (langere touwtjes) en mijn bijzetters heb ik verlengd met oude sperriempjes (zijn ze toch nog ergens goed voor).

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:50

Ik ga van de week maar eens knutselen met het beter op maat krijgen, zou alleen niet weten waar ik mijn sperriempjes gelaten heb, maar heb nog wel ergens restanten van een Pessoa liggen

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:50

Haha en valt het weer je al tegen, Simpelman? ;)

Vanmiddag les gehad. Mijn instructrice vond stretchen een super idee. We hebben nog meer ontspanning opgezocht door middel van het plaatsen van kussentjes onder de hoeven. Kilian ging helemaal staan doezelen. Daarna zakte hij meteen meer vanuit zijn schoft.
Ook nog even opgepakt.

Hier stond hij op de kussentjes
Afbeelding

Hier begon hij wat te zakken. Daarna nog een keer op de kussentjes gezet. En toen ging hij echt met zijn neus over de grond. Ook in draf. Maar mijn instructrice heeft daar geen foto van gemaakt. Jammer, want dat wilde ik eigenlijk laten zien. Maar iets is beter dan niets right? :P
Afbeelding
Afbeelding

Nog even oppakken.
Afbeelding

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:53

Hoe kan het staan op kussentjes ervoor zorgen dat hij ( meer) ontspant, gewoon uit interesse heb dit nog nooit gezien?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:54

Hoe werkt dat met die kussentjes? Wat is de gedachte hier achter? Ik zag het van de week op facebook ook langskomen. Dat ging over een clinic van een dame uit de US, meen ik...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:58

Heb je les van Tessa Roos, Milkberry? :D
Wendy Murdoch werkt met die kussentjes, schijnt heel goed te werken voor ontspanning. Ik wilde er eigenlijk ook heen afgelopen week, maar moest kiezen tussen veel verschillende leuke paarden-dingen :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:02

Mijn paard legt zijn gewicht heel erg op zijn linkerbeen (omdat hij voorheen vast zat links, die blokkade is weg, maar hij denkt nu dat naar links lopen recht is). Voor hem is naar links lopen dus "in evenwicht". Terwijl hij eigenlijk helemaal niet in evenwicht is. Door die kussentjes onder de voeten moet hij heel erg zoeken naar zijn evenwicht.
Dan wordt hij meer bewust van wat zijn eigen lichaam doet. En als hij het evenwicht heeft gevonden, kan hij veel beter ontspannen. Zijn hals zakte ook echt een stuk meer elke keer dat hij weer op die kussentjes had gestaan.

En indd ik heb les van Tessa Roos. Helemaal leuk! Nu anderhalf jaar ongeveer. Ik ben helemaal verkocht.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:04

Sanne, leuk dat je Tessa Roos kent, ik heb al jaren les van Tessa. Ik ben vrijdag en zaterdag met Elvee naar die clinic geweest van Wendy Murdoch, echt weer een eye-opener! http://www.murdochmethod.com/sure-foot- ... y-program/ , hier vind je meer informatie over de kussens.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:08

Wat grappig dat jullie Tessa kennen. Ik kwam bij haar via mijn moeder. In de tijd dat ik dacht dat ik nooit meer op mijn paard durfde te stappen (hij had nogal een trauma, waardoor hij mij steeds over het hek gooide ;)).
Door haar lessen zijn Kilian en ik echt een team geworden. En dat Sure Foot heeft daar vandaag weer een handje bij geholpen. Mijn moeder heeft zelf kussentjes aangeschaft. Dus we kunnen aan de slag.
Ik vind het heel interessant om te voelen hoe Kilian op die kussentjes reageert.
Hij heeft eerst een tijd met zijn rechterbeen op zo'n kussentje gestaan. En toen we weg stapten, voelde ik gewoon dat hij op rechts ruimer was geworden.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:16

Milkberry, zijn dat speciale kussentjes en waar koop je dat? Of kun je zoiets zelf maken of is een gewoon vierkant kussentje ook voldoende? :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:20

Het zijn balance pads. Wij gebruiken zelf de pads van het kruidvat XD
Die werken goed genoeg.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:53

Het zijn balanskussens. Die van Kruidvat enzovoorts zijn rond en met lucht gevuld. Die hebben noppen aan de ene kant en de andere kant is ( vrijwel) glad. Die heb ik ook, maar ik vind degene die Wendy ( en Tessa nu ook) tegenwoordig gebruikt fijner, die zijn iets stabieler: http://www.fysiosupplies.nl/oefenmateri ... anstrainer . De groene zijn wat zachter dan de blauwe en de zwarte worden niet bij de paarden gebruikt.
Verder gebruikt Wendy ook de kleine ronde egels die ook voor balansproblemen bij kinderen en bij honden gebruikt worden, die hebben wel noppen. En daarnaast nog iets dat nergens verder te koop is: slants. Die zijn schuin, redelijk stevig, Elvee vond die heel fijn onder haar rechtervoorhoef, ze staat daarmee ook het liefst met het toongedeelte iets de grond in. Het is haar smallere graasvoetje.
Het zijn zeker geen gewone kussentjes, ik denk niet dat dat hetzelfde zou werken.

Als iemand ze wil gebruiken zonder een ervaren iemand erbij, raad ik diegene wel aan om de dvd bij Wendy te bestellen, er zit een hele gedachtegang bij het gebruik achter en dat kan je niet zomaar even zelf bedenken en doen.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:54

Geloof dat dit topic mij geld gaat kosten hahaha wil die kussens nu ook

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:31

Yank was vorige keer niet klaar om te worden gereden (volgens een aantal van jullie). Hij was niet in balans en gewoon een ongeleid projectiel. Inmiddels een ruime maand verder. Hij gaat niet meer zomaar alle kanten op met mij, loopt niet meer in een overhaast tempo, loopt netjes waar ik hem naar toe rijd, en langzaam maar zeker gaan wij met kleine stapjes vooruit. Hier een foto van gister;
Afbeelding
Ik moet er op letten dat ik rechtop blijf zitten, hand ietsjes meer tillen. Yank mag iets actiever, te zien aan zijn passen (voor ruimer dan achter) en te zien aan zijn hoofd houding. Hij loopt wat achter de ll. Het beeld is relaxed en ontspannen. Hij was ook errug fijn. Zijn veel bezig met overgangen en schakelen. Rijd soms van letter op letter. A-f stap, f-b draf, b-m stap, en zo verder. Ook het halthouden pakken we mee. Galop is een stukje dat we alleen mee pakken als hij fijn te rijden is en echt relaxed loopt, omdat ik wil dat dit goed gaat, en hij, wanneer hij echt fijn loopt, voor mij makkelijker te corrigeren is. Inmiddels hebben wij les, en heb hem inmiddels ook aan de longe gehad waar hij het erg fijn op doet.
Ter vergelijking een foto van een maand geleden;
Afbeelding

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:54

Een gebroken diagonaal (dus de achterbenen doen minder mee dan de voorbenen, geeft aan dat je paard op de voorhand loopt. Je paard loopt nu niet over zijn rug. Geef hem wat meer ruimte aan de voorkant en probeer hem in de stretch te rijden. Je zal zien dat hij dan zijn achterbenen meer onder zijn lijf zal gaan brengen.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:14

Ik zie op de meest recente foto nog steeds vrij veel spanning. Hij lijkt (voor zover je dat aan de hand van een foto kunt beoordelen) nog steeds wat te gehaast te zijn en daardoor van het achterbeen af te lopen. Op basis van de foto lijkt het ook alsof je erg bezig bent met zijn hoofdhouding, waardoor je iets terugwerkt met je hand. Ik zou vooral proberen je hand heel bewust 'los' te houden en wat verder van het zadel vandaan, zodat je zeker weet dat je hem daar niet vastzet. Ik ga mee met damian dat hij veel baat zal hebben bij een lagere hoofd- en halshouding, waarbij zijn neus wel voor de loodlijn blijft. Hij loopt nu nog teveel in zijn eigen houding en gebruikt zijn lijf daardoor nog niet optimaal. Ik denk dat die spanning die je nu nog ziet op de foto ook zal verdwijnen op het moment dat hij zich wat langer durft te maken in zijn lijf en zijn neus naar voren leert brengen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:38

Mag ik vragen wat jullie die spanning dan zien? Start heeft hij eigenlijk altijd zo. Soms denk ik dat hij moet mesten en dat is dan niet zo :+ ik ben heel blij met hoe hij loopt vergeleken en maand geleden. Het is en voeld relaxed. Heb tempo controle (hij liep echt lekker rustig! Maar zou eens kijken of ik hem nog net een tandje terug kan rijden) Probeer er zelf wel heel erg op te letten gewoon lekker te rijden en niet te veel met de voorkant bezig te zijn, dus zijn wel punten wat ik op probeer te letten. Toch is dit zelf moeilijker dan wanneer je lees hebt haha

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:07

De spanning is te zien onder andere in de knik in de nek. En de neus achter de loodlijn. Stretchen zou indd niet verkeerd zijn

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:10

Ik denk dat je meer winst kunt behalen door niet zozeer terug te gaan rijden, maar door zijn neus voor de loodlijn te krijgen dmv het rijden in de stretch :) het achterbeen van je paard landt nu niet onder zijn middelpunt, de 'driehoekjes' tussen de voor en achterbenen zijn niet gelijk, je paard buigt af bij de 3e halswervel.

Probeer het eens, geef het een kans en je zult zien dat je paard snel écht verbetert.