[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:12

OEh das idd al een stuk beter dan eerst :=

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:17

S_en_Z schreef:
Ik zie absoluut vooruitgang. Maar dat handremmetje dat er op stond is er nog niet helemaal af.

Klopt :D maar gok dat t nog even duurt voordat die er helemaal af is. Denk dat als hij in de slag gaat met les dat t dan al sneller beter gaat :)
Was gisteren ook wel verbaasd dat ie ineens zo actief was :') (voor zijn doen dan he, hij is bijv totaal niet te vergelijken met mn andere tink, die is altijd overactief :') ).

Hij wordt nu wel veel meer gereden, Kim springt ook regelmatig met m wat ook steeds beter gaat qua activiteit en hij krijgt nu ook brok. Pride is echt zo'n paard dat als je die een paar keer achter elkaar rijdt dat hij steeds actiever wordt. Nu met Kim erbij wordt hij ongeveer 5x in de week gereden en dat doet m erg goed :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 14:44

Hmmm even snel een verslagje van mijn privé les!
Helemaal happy! Ik weet nu dat ik er echt goed aan heb gedaan en dat ik dit even nodig had. :j
Cleo zocht al snel mijn hand wat op maar liep nog niet echt lekker over de rug. Dit kwam door een te snel tempo. Ik zei laatst toch dat als ik gong doorzitten dat ze dan wel lekker ging nageven? Dat kwam dus doordat ze dan in een rustiger tempo loopt en dat ze dan kan ontspannen. We hebben er vandaag aan gewerkt dat ze de achterhand eronder zet en het binnenachterbeen richting het buitenvoorbeen ging. Hebben aan mijn handhouding gewerkt want zodra Cleo ontspant wil ik nog wel eens de spanning in mijn handen houden om haar daar te houden. Het resultaat was een paard dat niet zo extreem aan het hangen was als ze ging nageven en een paard dat de achterhand lekker ging gebruiken. Ik had foto's beloofd en ik wil ze zo best neerzetten alleen waren dit foto's van het begin van de les. Vooral op een afstandje, met veel spanning... Niet echt fijne foto's dus, en een aantal van vooraf.. Jullie mogen het zeggen :p plaatsen of niet? Ik vind het namelijk heel vervelend om foto's te plaatsen die eigenlijk het tegenovergestelde laten zien als dat ik hier vertel. Het vervelende is dat mijn vriendin na mij privé les had en dus toen het lekker ging haar paard moest gaan doen. Dat vind ik nu gewoon vervelend omdat de les ECHT goed ging. Ik weet nu wat ik tijdens de gewone lessen moet doen om haar daar te laten lopen waar ik wil. En dat is waar deze privé les me eigenlijk om ging.

Calanddra ik kijk zo naar je foto's hoor! :=

Staan jullie er trouwens voor open om mijn vriendinnetje die nog geen jaar rijd ook te beoordelen? Ze heeft er geen probleem mee namelijk, qua aan de teugel valt het allemaal wel mee (lees dat ze daar nog niet is) maar ik vind zelf dat ze al een hele nette houding heeft. En haar houding speelt toch ook wel weer een grote rol voor als ze dalijk zo ver is.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:59

Oeh dat paardje is echt al beter gaan lopen.

Ik ben weer op nieuw paard gezet, vrij scheve haflinger welke probeert te vluchten met snelheid voor het rechtrichten. Is waarschijnlijk bij de vorige eigenaar goed gelukt op die manier. Ik begin haar nu wat op eigen benen te krijgen en kan haar af en toe al aardig stukjes recht houden. Madam vind het wel erg moeilijk waardoor ze wel eens wat gaat stuiteren tijdens het rijden, (vooral de rechter galop is een ramp maar als je zo scheef bent is dat natuurlijk ook moeilijk dus dat vervang ik eerst wel door gymnastieken in draf, hele route bokken heb ook ik geen zin in), volgens instructrice krijg ik al een fijne aanleuning en in de wendingen begint de achterhand al mooi onder te treden, dan zie je gewoon het kontje zakken volgens haar. Ik voel wel dat er iets anders is dan maar het is fijn als ze het zegt wat er gebeurd zodat ik gevoel aan oorzaak kan koppelen en ook weet dat ik die kant op moet.
Ik heb vandaag even paar uren eerder rijles, kan ik het scherpe er even af rijden voor de minder ervaren ruiters erop stappen. Vooral dat vliegen moet er even af. Zelfs in de stap gaat ze dribbelen als het moeilijk word.

Wat ik me wel af vraag. Hoe kun je een paard nu het beste opvangen als ze zo beginnen te vliegen. Want op die manier krijg je ze natuurlijk slecht aan elkaar, dan probeert ze echt dat ze uit elkaar te vallen en op de voorhand te gaan lopen.
Ik rijd nu telkens een kleine volte of slangenvolte als ze zo gaat vliegen maar op een dag dat ze druk is rijd ik dus constant voltes :P Ze is zo gewend met snelheid te vluchten dat ze nu zelfs in de linkergalop gewoon stukken flink gas geeft om van me af te zijn.

Wel grappig af en toe een ander paard, vooral omdat ik binnen mijn lessen niet bepaald de mogelijkheid heb die paarden echt naar hoger niveau te rijden omdat je daarvoor dan niet genoeg rijd. Op deze manier leer ik toch heel veel dingen door steeds weer andere problemen op te lossen. Aan de andere kant, toch jammer dat je niet samen naar een hoger niveau komt. Zo blijf ik mijn leven lang recreatie ruiter :P

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:36

Joolien schreef:
Nayomie schreef:
En hoe kan ik zorgen dat zijn onderhand er beter onder komt?

Jij zit heel erg uit balans en daarmee kun je je pony er storen en dat kan er voor zorgen dat hij bijv zijn lijf niet goed kan gebruiken en hij daarom gaat hangen. Ga eerst eens netjes rechtboven je paard zetten in balans, je handen losjes. Dan ga je hem eerst een aan het werk zetten want hij sloft ontzettend met zijn voorbenen, die sleept ie gewoon over de grond, dus tempo wisselingen rijden, en het basistempo moet actief zijn. Hij moet aan je been zijn, voorwaarts willen en wees daar consequent in. Voorwaarts is voorwaarts. En als hij gaat hangen,actief maken, aan je been.

Thanks! Hier kan ik helemaal iets mee :D Ga ik vanavond eens aan werken :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 17:50

Calanddra schreef:
Hier 3 foto's van mijn Pride met zijn verzorgster (13). Ze zijn nu een maandje een combi en ze gaan met sprongen vooruit. Pride vind het erg makkelijk om naar beneden te lopen, soms iets te gemakkelijk dus we zijn vooral bezig met hem voorwaarts rijden zodat hij je hand netjes volgt en hem goed aan t been krijgen. Gisteren was hij zowaar erg actief (mr is liever lui dan moe) en toen liep hij ook ontzettend lekker. Aangezien ze ook wedstrijdjes wil gaan rijden gaat ze hem waarschijnlijk 2x in de week doen en zal ze ook 1x in de 2 weken les gaan nemen.

Maar hebben jullie nog tips voor nu en loopt hij zo correct? Ik vind het zelf een fijn plaatje :) Teugels moeten idd korter, ze wilden m lang en laag rijden maar doordat ze m zo actief reed liep hij zelf in deze houding :)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ze rijdt m pas kort en Pride is niet altijd de makkelijkste, hij was vooral erg traag, liep teveel op de voorhand en liep vaak met zn kin richting zn borst (ook als je de teugels los had). Ze gaan dus echt met sprongen vooruit :)

OOOHH Wat een leuke tink!!! <3
Ik vind het een leuke combi :j
Zoals je zelf al zegt zijn de teugels te lang. Ik mis het contact met de mond. Je zegt dat ze hem actief reed en hij daardoor in deze houding loopt. Ik denk juist dat hij nogal aan het zoeken is naar haar hand. Hij loopt wel fijn, maar loopt niet aan de teugel omdat er geen/weinig contact is.
Hij loopt naar mijn idee te veel op de voorhand. Geef je haar (voor nu) zelf les? Ik zou eraan gaan werken, dat ze je paardje meer vw- nw gaat rijden. Lekker schakelen, actief maken voor het been. Met alleen 'actief' rijden bereik je niet het resultaat wat je wilt. Ik weet niet precies wat jij met actief rijden bedoeld, maar ik zou zeggen, lekker veel schakelen en overgangen rijden. Schijnovergangen, en weet ik het wat allemaal. Alles om het paard actief aan haar been te krijgen. Ze zijn een nieuwe combi dus als je daar al mee begint is dit dalijk misschien niet meer het moeilijkste.
(vergeleken met de foto van toen hij net bij jullie was is er trouwens heel veel verschil! Netjes!:j)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:05

Vandaag 3e keer officieel L1 gestart, eerste proef ging ronduit heel slecht, ook 172 punten, het was in een park en er waren allemaal kinderen aan het gillen en rennen, dat vond Lucky wel leuk om te zien :P
En in de 2e proef ging het heel netjes, was best ontspannen, maar mocht wel iets meer loslaten, gister op de clubkampioenschappen had ik dezelfde jury, zelfde proef en had toen 180 punten (die andere 192) en vandaag 189 :D

Hier mag hij iets meer loslaten, maar vind 'm best netjes lopen, hij voelde ook wel fijn
Afbeelding

Inzet wijken, vond hem beide keren wijken heel fijn lopen en hij schaarde meer dan gister
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:28

Annemyke is geweest....

Mijn pony zat vanaf zijn laatst rib (ruggenwervel) tot zijn lendenwervels op links extreem vast en op recht lichter vast.
Zoals ze kon voelen, was dit er al een tijdje, en met speculeren bracht ze naar voren, dat dit er al zou kunnen zitten voordat hij was ingereden. Al ontzettend lang dus.
Tja, wist ik veel? Toch een super keuze dat ik haar er bij heb gehaald!!
Ze kon bij de heupen niet eens de spieren indrukken, zo strak. En na de behandeling kon ze dit veel beter.
Voor op links zat hij ook vast (reden dat hij onregelmatig liep)

Met andere woorden, hij zat gewoon VAST.
Nu minimaal 4 dagen rust geven. Ik geef m gewoon lekker een weekje :D
Daarna mag ik weer beginnen met kort en langzaam longeren zodat hij leert dat hij achterbenen heeft.
Ik bouw het gewoon weer uit met recht richten aan de hand.

Over 5 a 6 weken wil ze er weer bij komen (GRAAAAG) en dan kan ze het laatste, wat ze vandaag niet meer kon doen, omdat hij eerst ff lekker tot zichzelf moet komen, recht zetten.

Daarna zien we het wel weer.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:34

LoveUggs, dankje :D ik bedoel idd met actief rijden veel schakelen, overgangen, tempo overgangen, etc, je merkt dan ook al dat hij actiever wordt en steeds beter reageert. Ik geef zelf niet echt les maar meer tips waar ik zelf ook aan werk, dus wat ik hierboven omschreef en idd ook vooral voorwaarts neerwaarts. Bij die foto's was de bedoeling dat hij lager zou lopen (hand volgen), maar als hij dan goed voorwaarts gereden wordt gaat hij zijn hoofd weer wat dragen zoals op de foto en komt hij weer hoger en dus in zijn 'houding'.

Vandaag zelf weer gereden, was alweer 2 weekjes terug ofzo dat ik wat serieuzer in de bak heb gereden :P ik heb vooral moeite om mn teugels op lengte te houden :') ik laat ze nogal snel glijden :') vandaag er wel goed op proberen te letten om toch contact te houden. Volgende week heb ik ook mn eerste lesje van S_en_Z :D zin in!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(zijn stills uit n filmpje, mn camera was helaas leeg :\ )

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 22:58

Ik vind het er netter uitzien dan op de foto's van je bijrijdster :j wat eigenlijk ook wel logisch is omdat je je paard beter kent enz.
Zoals je zelf al zegt, probeer contact te houden. Ook bij jou zie ik boogjes.
Je wil dat je paard je hand volgt, en dus wat lager en dieper gaat lopen? Ik zou als ik jou was beginnen met je hand eerst nog meer mee geven. Korte stukjes de hals laten uitschuiven en weer op lengte nemen. Gewoon door je handen wat van plek te wisselen. Mijn verzorgpaard keek ook altijd de sterren uit de hemel. Die van jou komt door het schakelen wat omhoog, dat eigenlijk logisch is. Ik ben begonnen met mijn hand nog meer mee geven. Vervolgens weer op zijn plek, en weer mee geven. Korte stukjes. Toen dit goed ging, liet ik kleine stukjes mijn teugels wat tussen mijn vingers door glijden, en moest hij dus mijn 'hand' naar beneden volgen. Denk dat het als je dit wil doen, en je paard 'kan' dit (nog) niet, dat het handig is om het gewoon kleine stukjes te doen.
Verder zie ik hier een paard dat wel actiever is dan op de foto's van je bijrijdster.

Als iemand mij nog wil verbeteren (als ik het mis heb) GRAAG!

Voor de gene die het willen zien... Ik dacht woensdag dat Gas koliek had. Gelukkig (arm paard) werd hij gestoken door mugjes en verklaarde dit het trappen naar de buik. Die zelfde dag hebben we een filmpje gemaakt omdat hij gewoon wat vaag deed.. Hebben we erg om gelachen tot ik dacht dat hij koliek had. Inmiddels is het filmpje weer tot 'grappig' verklaard.. Hij vond het blijkbaar erg lekker, dat gekriebel op zn buik.. (dit doet hij ook als hij wat lekkers wil of iets lekker vind)
https://www.facebook.com/video/video.ph ... _processed

(als het goed is is het filmpje openbaar)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:02

Top dankje! Ga ik daar van de week weer even mee aan de slag :D ik merk ook idd dat als ik mn handen alleen al een stukje naar voren doe dat hij dan al meteen volgt, hij vind het alleen erg moeilijk om daar te blijven zeker als ik weer schakel of een overgang maak, dan gaat hij idd weer meteen met zn hoofd omhoog (of hij blijft daar lopen maar reageert dan niet actief genoeg, en dat is natuurlijk niet de bedoeling :') ).
Ik ga er iig de volgende keer meteen mee aan de slag :D ben ook wel erg trots op mn mannetje hoor <3 hij is er pas 3,5 maand :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 23:35

Dat heb je goed gedaan in 3,5 maand! :j dat wist ik niet! :+
Ik hoop dat het lukt! En anders kan S_&_Z je vast verder helpen! :j

Ik had vanavond trouwens (natuurlijk) gewoon weer les op de manege! Vanochtend de prive les op Cleo dat ERG lekker ging! Ik had het al verwacht, dat ik vanavond niet op mijn vriendinnetje zat.. :( mocht op een kleine draver, waar ik ook wel eens over verteld heb, (jeppie) en hij was erg.... Hoe noem je dat? Ik heb er geen woord voor.. Opzich was hij erg vrolijk. Ik denk dat ze pepers in zijn poepert gedouwt hebben, want meneer had het tempo goed te pakken. Aan de andere kant deed hij goed lelijk. Bijten richting sndere paarden enzo. En de nieuwe (we hebben een superleuk nieuw paardje, echt een scheetje) laten schrikken vond hij ook erg interessant. Goed, na ff rijden ging hij dan toch wat meer op mijn tempo lopen, hand opzoeken (hierop komt een vervolg) en de achterhand lekker gebruiken. Binnen achterbeen richting buitenvoorbeen. Helemaal prima, alleen ik werd toch zo pissig! Ik verlies niet snel mijn geduld maar daarstraks... Ik was voor het rijden al op mijn teentjes getrapt door wat vrienden dus denk dat dat wat mee speelde.. Maar Jeppie zocht steeds mijn hand op, kantelde zijn hoofd, en draaide die naar binnen met zijn neus... (Dus bijna horizontaal) ook had hij er een handje van om lekker te gaan gooien met zijn hoofd. Stukje spanning dus. Ik weet dat ik dat moet oplossen door kuit bij te geven, maar dat zag hij aan als: RENNEEEN! En mijn eigen tempo was verdwenen. Weer terug rijden, ontspanning opzoeken, en het hele riedeltje begon weer op nieuw... Ik ben best even gemeen tegen hem geweest. Was hem zo zat, dus kuitgeven en tegelijkertijd tegen houden van voren, zodat hij niet weg zou kunnen. Dit werkte natuurlijk ave rechts, en meneer ging er weer in zijn eigen abnormaal harde tempo (tsjaaa draver, dus gelukkig is het tempo bekent terrein) vandoor. Dan was ik hem weer kwijt, en zo zijn we de les door gekomen. Galop doet hij ook altijd zo hard, daar weet ik hem wel rustig te krijgen en fijn te laten lopen.. Heel makkelijk met die buitenteugel (en buitenbeen anders duwt hij je tegen het beschot aan..).
Was dus een beetje ontevreden over hoe deze les verlopen is. (Was ook een erg drukke les)
Hier dus geen foto's maar wel een vraag.
Hoe kan ik dit probleem, van gooien met het hoofd -> kuit -> rennen, nou goed oplossen? Gewoon zoals ik het gedaan heb..? Kuit -> rennen -> opvangen, en weer op nieuw? Of iemand die daar nog wat leuks op weet voor de volgende keer..?
Ik heb trouwens heel fijn van de beugelriemen een enorme blaar/wond op mijn been... Heel vervelend plekje.. Zo vlak boven mn knieholte, net niet aan de binnenkant van mijn been... :|

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:29

maralyn schreef:
Annemyke is geweest....

Mijn pony zat vanaf zijn laatst rib (ruggenwervel) tot zijn lendenwervels op links extreem vast en op recht lichter vast.
Zoals ze kon voelen, was dit er al een tijdje, en met speculeren bracht ze naar voren, dat dit er al zou kunnen zitten voordat hij was ingereden. Al ontzettend lang dus.
Tja, wist ik veel? Toch een super keuze dat ik haar er bij heb gehaald!!
Ze kon bij de heupen niet eens de spieren indrukken, zo strak. En na de behandeling kon ze dit veel beter.
Voor op links zat hij ook vast (reden dat hij onregelmatig liep)

Met andere woorden, hij zat gewoon VAST.
Nu minimaal 4 dagen rust geven. Ik geef m gewoon lekker een weekje :D
Daarna mag ik weer beginnen met kort en langzaam longeren zodat hij leert dat hij achterbenen heeft.
Ik bouw het gewoon weer uit met recht richten aan de hand.

Over 5 a 6 weken wil ze er weer bij komen (GRAAAAG) en dan kan ze het laatste, wat ze vandaag niet meer kon doen, omdat hij eerst ff lekker tot zichzelf moet komen, recht zetten.

Als ze zo vastzitten (hebben gezeten), dan heb je denk ik wel meer dan 2 behandelingen nodig :+ . Succes dus

Daarna zien we het wel weer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:43

xNK: beetje spanning, maar liever zie ik dit dan dat op de voorhand geneuzel. Ziet er verder netjes uit hoor.

Mijn dochter heeft vanmorgen ook wedstrijd gehad. 2 x 1e plaats met 191 en 186 in het M1.
We hebben deze week veel geoefend met aan het been maken. En terugrijden zonder de handrem (zeg maar). Veel voltes 10m en eruit wegrijden met meer impuls en zodra hij weer sterk werd weer draaien op de volte en dan weer weg. Dat werkt echt super voor de verzameling. De eerste proef (waar jullie de vorige keer nog wapperende beentjes zagen) zag er heel gemakkelijk uit. In de tweede proef werd hij wat minder (dus kwamen de wapperende beentjes weer om de hoek. Wat foutjes gemaakt (zoals volte 10 m te groot rijden = 2 x 5-en ipv 7-ens :+ ) en ook de uitgestrekte stap is nog niet helemaal wat we willen. Ze had wel (was ik ook wel weer trots op) de hoogste punten gereden van de hele dag (t/m Z) bij deze -naar verluidt - strenge jury.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:06

Afbeelding
Zweefmomentje <3 naar mijn gevoel was ze hier erg fijn. Lijn elleboog-bit niet kaarsrecht. Volgens mij had ik hier in m'n gedachten nog twee Zweepjes vast haha. Wel verbaasde ik me dat het me lukte mijn balans te houden met kuiten terug en hakken laag! (Heb korte spieren. Was mijn uitdrukken al aan t oefenen op stoepranden en heb best wel wat spierpijn en krampen gehad.) Heb meer momenten dat lijn elleboog-bit wel keurig was maar vond dit momentje wel fraai. Ze was mooi naar mijn hand toe. Is ietsjes achter de ll. maar mijn inziens niet storend veel.

Afbeelding
Halsje strekken. Voor mij is dit hét bewijs dat ze mooi naar mijn hand was. Zya heeft de lengte mooi opgezocht. Zou nog lager kunnen/mogen maar dan moet ik echt m'n teugel in 1 hand nemen omdat ik geen lengte over heb. (En dan zijn dit vrij lange teugels. Met mijn vorige paard (scheelde in schoft naar 5 cm maar in lengte 20cm. ) Die was echt kort vergeleken met Zya)

Ruimte en voorwaarts. Zonder sporen, zonder zwepen.

We hebben in het 20x20 stukje gereden naast de dressuurring voor morgen. Lekker veel geschakeld, zaten echt fijne stukken tussen. Rest vd foto's moet ik nog uitzoeken.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:20

Nogsteeds zoo verliefd <3
Ziet er erg goed uit!

Bij die 1e foto, is ze daar nou in de valse knik?
Omdat er laatst daar zo'n discussie over was ben ik nu in de war :j

Die 2e foto vind ik heel fijn om naar te kijken <3

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:30

Ik zie zelf geen duidelijk dakje als ik over de buitenste boog kijk. Vertekend een beetje door haar manen. De eerste 10cm valt schuin naar voren ook in standje giraffe. Maar ze is wel ietsje achter de loodlijn :j

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:36

S_en_Z schreef:
Ik zie zelf geen duidelijk dakje als ik over de buitenste boog kijk. Vertekend een beetje door haar manen. De eerste 10cm valt schuin naar voren ook in standje giraffe. Maar ze is wel ietsje achter de loodlijn :j

Ohhh nu snap ik het!
Dan petje af... petje af... :j _/-\o_

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:49

Hier is fototechnisch gezien sws de nek als hoogste punt en neus op de loodlijn. Maar vind haar hier dan net niet ontspannen. Ietsjes bolling bij de onderhals en vind het begin van de hals bij de schoft net niet mooi rond opgebold. Ze maakt zich niet sterk ofzo. Maar dat is net het stukje compensatie van "het moeilijk vinden". (En er mist nog wat bespiering hoor). Gebruik van de rug is hier wel beter dan die van de foto's met het rode setje.

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:57

LoveUggs schreef:
Dat heb je goed gedaan in 3,5 maand! :j dat wist ik niet! :+
Ik hoop dat het lukt! En anders kan S_&_Z je vast verder helpen! :j

Ik had vanavond trouwens (natuurlijk) gewoon weer les op de manege! Vanochtend de prive les op Cleo dat ERG lekker ging! Ik had het al verwacht, dat ik vanavond niet op mijn vriendinnetje zat.. :( mocht op een kleine draver, waar ik ook wel eens over verteld heb, (jeppie) en hij was erg.... Hoe noem je dat? Ik heb er geen woord voor.. Opzich was hij erg vrolijk. Ik denk dat ze pepers in zijn poepert gedouwt hebben, want meneer had het tempo goed te pakken. Aan de andere kant deed hij goed lelijk. Bijten richting sndere paarden enzo. En de nieuwe (we hebben een superleuk nieuw paardje, echt een scheetje) laten schrikken vond hij ook erg interessant. Goed, na ff rijden ging hij dan toch wat meer op mijn tempo lopen, hand opzoeken (hierop komt een vervolg) en de achterhand lekker gebruiken. Binnen achterbeen richting buitenvoorbeen. Helemaal prima, alleen ik werd toch zo pissig! Ik verlies niet snel mijn geduld maar daarstraks... Ik was voor het rijden al op mijn teentjes getrapt door wat vrienden dus denk dat dat wat mee speelde.. Maar Jeppie zocht steeds mijn hand op, kantelde zijn hoofd, en draaide die naar binnen met zijn neus... (Dus bijna horizontaal) ook had hij er een handje van om lekker te gaan gooien met zijn hoofd. Stukje spanning dus. Ik weet dat ik dat moet oplossen door kuit bij te geven, maar dat zag hij aan als: RENNEEEN! En mijn eigen tempo was verdwenen. Weer terug rijden, ontspanning opzoeken, en het hele riedeltje begon weer op nieuw... Ik ben best even gemeen tegen hem geweest. Was hem zo zat, dus kuitgeven en tegelijkertijd tegen houden van voren, zodat hij niet weg zou kunnen. Dit werkte natuurlijk ave rechts, en meneer ging er weer in zijn eigen abnormaal harde tempo (tsjaaa draver, dus gelukkig is het tempo bekent terrein) vandoor. Dan was ik hem weer kwijt, en zo zijn we de les door gekomen. Galop doet hij ook altijd zo hard, daar weet ik hem wel rustig te krijgen en fijn te laten lopen.. Heel makkelijk met die buitenteugel (en buitenbeen anders duwt hij je tegen het beschot aan..).
Was dus een beetje ontevreden over hoe deze les verlopen is. (Was ook een erg drukke les)
Hier dus geen foto's maar wel een vraag.
Hoe kan ik dit probleem, van gooien met het hoofd -> kuit -> rennen, nou goed oplossen? Gewoon zoals ik het gedaan heb..? Kuit -> rennen -> opvangen, en weer op nieuw? Of iemand die daar nog wat leuks op weet voor de volgende keer..?
Ik heb trouwens heel fijn van de beugelriemen een enorme blaar/wond op mijn been... Heel vervelend plekje.. Zo vlak boven mn knieholte, net niet aan de binnenkant van mijn been... :|

Wellicht zet je onbewust je hand vast en het Klinkt alsof je hulp te groot is. Fight-Flight! (Vechten-vluchten)

Wat ik zou doen is op ieder paard verschillend. Maar ikzelf probeer iig gevechten te vermijden (vastzetten handen). En het ene paard reageert daar beter op dan t andere. Ik moet soms ook weleens doorzetten en op tijd ontspanning bieden.

Maaaaaaaar! Probeer je niet te frustreren. Gevoelige paarden kunnen bij hulpen uit frustratie echt heel spastisch reageren (alsof je ze bijna dood gaat trappen zo hard vluchten ze dan)

Het reageren kan dus meerdere oorzaken hebben. Zou eerst daar eens naar gaan zoeken voor je "vast houdt" aan een "techniekje".
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 11-05-13 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:57

Lijkt inderdaad zijn kaak daar vast te houden.
Maar zakt wel erg mooi in dr kontje <3
Wat is het toch een super mooi paard!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:04

Die spanning zie je iets terug in t voorbeen ook.. Ach. Ze doet haar uiterste best! (En ik ook wel hoor hihi)

Ze is idd een toppertje <3

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:14

S_en_Z schreef:
Die spanning zie je iets terug in t voorbeen ook.. Ach. Ze doet haar uiterste best! (En ik ook wel hoor hihi)

Ze is idd een toppertje <3

Perfecte combi :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:39

Bedankt voor je tip!
Het klopt wel een beetje. Ik heb nog te veel de nijging om hem met de hand terug te rijden, ipv met mijn zit. Heb het vrijwel alleen op dit paardje. Dan merk ik dat ik te veel 'trek' en vervolgens kan ik weer los laten.
Ik vraag me af hoe mijn hulp verder trouwens te groot kan zijn, als ik hem eenmaal ontspannen heb, en hij vervolgens zo gaat 'trekken' met zijn hoofd. Geef dan lichte kuitdruk en ik race door de bak. Op dat moment ben ik dan zelf verder helemaal ontspannen..

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:08

Ik volg het topic natuurlijk nog niet zolang, maar liep met rijden ergens tegenaan en vroeg mij af hoe jullie dit zouden oplossen. Paard in kwestie begint nu lekker te zakken en over de rug te lopen enzo. Hij heeft zijn hoofd dan mooi laag, maar zodra ik been geef om aan te draven gooit hij eerst zijn hoofd omhoog, draaft aan, loopt een paar passen en wil dan pas weer zakken. Zat zelf te denken om dan met je zweepje een tikje te geven dat hij voorwaarts gaat op je been, dat hij weet dat hij moet vertrekken van achteren. Maar vaak als je een tikje geeft krijg je een reactie naar voren en dat wil je natuurlijk ook, maar ja als hij naar voren gaat, gaat dat hoofd om meteen omhoog, iemand enig idee hoe je dit netjes op kan lossen?