[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:45

IDJ is ook zo (nu heeft ze ook Vrij rechte achterbenen op stand en is ze op de keuring als 3 jarige niet ster geworden omdat ze TE veel stuwde)

Er moet ook veel meer Activiteit komen (dus buiging in de gewrichten vanuit buikspieren en bekken doorkantelen, dat laatste kan ze volgens ze fysio heel erg goed.. Had ze niet verwacht toen ze dr op stand zag)

Zoals ik zei, te snel en te weinig actief :j maar ze kunnen er wel onder. We zijn hard aan t werk om die rugspieren los te laten. Moet zeggen dat ze nu iedere dag lekker blubberruggetje heeft en blubberbillen voor en na het rijden (zat eerst niets van ontspanning in ook niet in vrijheid/op poetsplaats. Niet voor en niet na het rijden.) we boeken dus vooruitgang!

Hoop dat we over paar maandjes met n goed zadel en los paard "sterkere" plaatjes kunnen laten zien. Ik weet dat ze activiteit op KAN wekken (ze vertrekt echt keurig vanuit achter in middendraf waarbij je het achterbeen omhoog naar voor ziet komen) Nu zorgen dat ze in een normaal tempo ook die activiteit gaat gebruiken :)

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:04

Ik zag wel een paar punten op jou foto sam,maar lang niet alles wat je zelf aangeeft.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:39

_iDj_ schreef:
Babootje schreef:
De meeste foto's die we hier bekijken zijn van de draf, vaak net voor of net na het zweefmoment. Het lijkt mij wel leuk om ook eens naar de momenten te kijken daar tussenin. Dus als we naar het plaatje hieronder kijken net vóór 1, net ná 2/net vóór 3, net ná 4.
Afbeelding
(Heb even het eerste plaatje genomen wat ik via google kon vinden) Dit moment dus.
Afbeelding

Volgens mij kan je in dat moment de fouten juist EXTRA GOED zien.

Hoort een paard in draf z'n 2 linkerbenen op de grond te hebben?
Zo ja, wanneer in welke fase? Zo nee, welke gang wel?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:50

Veulen, je verkijkt je := Tis echt linksachter en rechtsvoor. Linkervoorbeen komt alleen akelig dicht langs rechts volgens mij. En dan dat zwart.....
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 24-02-13 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:52

S_en_Z schreef:
Veulen, je verkijkt je :=

fiets ja. Wat een ontzettende klote foto...
Ik sfeer dat ik daar toch echt 2 linkerbenen op de grond zag staan. Nu je het zegt denk ik inderdaad dat het een rare vertekening is.
(Maar ik heb nog steeds het idee dat dit geen echte draf is)
Naja la maar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:00

Haha ik zag t eerst ook niet goed hoor :')

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:04

Ik moest ook al twee keer kijken :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:06

Veulen84 schreef:
S_en_Z schreef:
Veulen, je verkijkt je :=

fiets ja. Wat een ontzettende klote foto...
Ik sfeer dat ik daar toch echt 2 linkerbenen op de grond zag staan. Nu je het zegt denk ik inderdaad dat het een rare vertekening is.
(Maar ik heb nog steeds het idee dat dit geen echte draf is)
Naja la maar ;)

Schuifeldrafje :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:08

Hi, zo'n discussie hebben wel al een keer eerder gehad bij een foto, waarbij we de benen niet goed konden zien.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:16

S_en_Z schreef:

Denk het. Ik heb de foto van achter naar voren gebogen. Maar nee, het is geen draf. Of het moet inderdaad een sukkeldrafje zijn:
Afbeelding

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:00

hey bokkers!
ik keek dit topic even rond en was meteen enthousiast! :D Lekker veel info..
dus ik meld me hier ook! heb helaas nog geen foto's maar komt misschien nog wel eens voorbij. Wel kan ik leren van anderen en dat is ook wat waard! :P Waar ik nog wel wat uitleg over zou willen hebben, is over die getekende hoeken, op foto's. Ik begreep dat het paard goed loopt al de omgekeerde v hoek voor en achter ongeveer even groot is? En de tekeningen van veulen... is dit een voorbeeld voor goed beengebruik? %)

groetjezz xsarinax

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:07

Een tijd geleden:

Hier liep ze nog in de valse knik.
Haar benen lopen wel goed maar niet helemaal evenwijdig.
Ze schuimt wel lekker dus daar ben ik tevreden over :)
Wel mag ze meer haar achterhand eronder zetten (dit komt voornamelijk door stijfheid).
Achter is het driehoekje groter als voor dus dit vind ik wel goed :D
Aan mijn houding moet echter nog veeeeel verbeterd worden...

Afbeelding

Gister:

Het ging eindelijk alweer wat beter door de les (nog niet helemaal perfect, maar was wel weer super trots :D)
Tja, mijn houding daar moet nog echt aan gewerkt worden, trek mijn hakken nog teveel op tijdens het drijven.
Haar benen vind ik echt goed! Op 1 na loopt het evenwijdig.
Mijn niet zo nette driehoekjes, je ziet dat ze toch iets op haar voorhand loopt, dus dat is een verbeter punt
En over die halshouding.... daar kom ik niet zo goed uit of het nou weer een valse knik is, wat vinden jullie?

Afbeelding

Ik heb mijn rug niet echt zo bol, mijn jas is een beetje te groot haha.

Houd je vooral niet in met commentaar !
Laatst bijgewerkt door Fry op 24-02-13 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:09

Ik kan je de V's wel proberen uit te leggen maar er zijn zat anderen hier die het vast beter kunnen uitleggen.. Maar ik doe een poging :+
Aan de V's tussen de benen kun je zien of het paard inderdaad goed loopt.
Zijn ze even groot dan loopt het paard goed, actief.
Is de V aan de voorkant groter dan loopt het paard niet goed actief van achteren. De achterhand moet dan dus actiever worden gemaakt. Volgens mij is dit veelal in combinatie met op de voorhand lopen (correct me if I'm wrong.)

Meer kan ik er niet echt over uitleggen :+

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:09

jes_sam schreef:
Ik kan je de V's wel proberen uit te leggen maar er zijn zat anderen hier die het vast beter kunnen uitleggen.. Maar ik doe een poging :+
Is de V aan de voorkant groter dan loopt het paard niet goed actief van achteren. De achterhand moet dan dus actiever worden gemaakt. Volgens mij is dit veelal in combinatie met op de voorhand lopen (correct me if I'm wrong.)

Ja goed uitgelegd, je kan het ook aan de V's zien op mijn post hierboven haha.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:13

Ik kan niet zoveel aanmerken op je foto's fry behalve datgene wat je zelf ook zegt :+
Ik denk dat de halshouding bij de tweede foto wel goed is trouwens, het lijkt alsof hij mooi bolt vanuit de schoft :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:19

jes_sam schreef:
Ik kan niet zoveel aanmerken op je foto's fry behalve datgene wat je zelf ook zegt :+
Ik denk dat de halshouding bij de tweede foto wel goed is trouwens, het lijkt alsof hij mooi bolt vanuit de schoft :)

Haha, heb ik het jullie te gemakkelijk gemaakt?

Dat zou wel heel goed zijn!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:43

Sjolvir schreef:
Hi, zo'n discussie hebben wel al een keer eerder gehad bij een foto, waarbij we de benen niet goed konden zien.

Haha, inderdaad. Wellicht was een foto die recht vanaf de zijkant genomen is beter :P

Wat ik bedoel: we kijken voornamelijk naar het moment dat de linker en rechter benen (zo) ver (mogelijk) uit elkaar zijn (dus LV ver weg van RV; LA ver van RA). Ik ben wel benieuwd naar het moment dat LV en RV dicht bij elkaar zijn, of LA en RA, dus het moment dat de benen langs elkaar gaan.
Volgens mij VERGROOT dat moment juist (kleine) fouten. Zo kan je op DAT moment heel goed zien of een paard de grond in loopt, of draagt. Ook of een paard (geneigd is) in te knikken, in plaats van zachtjes tegen de teugel aan te duwen.
Het voorbeeldplaatje dat ik plaatste, is duidelijk niet perfect. Maar ik ben wel benieuwd naar foto's van DAT moment bij paarden die juist wel of niet fijn (aan de teugel) lopen. Ook bij DAT moment zou je een correcte houding moeten kunnen herkennen.

jes_sam schreef:

HEE JO!! Niet zo bescheiden! Je hebt het best goed uitgelegd, wellicht haal je oorzaak en oplossing in je hoofd nog iets door elkaar?

Met nog meer woorden:
Waardoor kan een V tussen de voorbenen groter zijn dan bij tussen de achterbenen? Omdat voorbenen grotere passen maken en/of achterbenen kleinere passen. Door die grotere passen zullen de voorbenen ook langer aan de grond staan. Oftewel: er zijn momenten dat de voorbenen wel aan de grond staan, terwijl de achterbenen dat nog niet doen. Dus je paard draagt meer gewicht op de voorbenen dan de achterbenen (immers zonder een voet aan de grond, kan je ook niet dragen).
Om het gewicht meer over ALLE benen te verdelen, zullen de achterbenen meer onder de buik gezet moeten worden, zodat deze ook de mogelijkheid hebben om gewicht te dragen. Het achterbeen komt er vaak onvoldoende onder, doordat paarden traag zijn en/of strak in de rug.

Wat veulen precies met haar foto wil, is mij ook niet helemaal duidelijk. Je ziet rechts een deel van de beenzetting tijdens de draf en onder een deel van de beenzetting tijdens de stap.
Als je naar de foto kijkt, dan zou het ongeveer moeten stroken met nummer drie, maar dan net iets eerder. Het is lijkt mij toch echt duidelijk een voorbeeld van draf, weliswaar een hele relaxte :z Dit paard heeft weinig afdruk en zal ook weinig zweefmoment hebben, maar beweegt toch duidelijk diagonaal.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:08

Fry schreef:
Een tijd geleden:

Hier liep ze nog in de valse knik.
Haar benen lopen wel goed maar niet helemaal evenwijdig.
Ze schuimt wel lekker dus daar ben ik tevreden over :)
Wel mag ze meer haar achterhand eronder zetten (dit komt voornamelijk door stijfheid).
Achter is het driehoekje groter als voor dus dit vind ik wel goed :D
Aan mijn houding moet echter nog veeeeel verbeterd worden...

[ Afbeelding ]

Gister:

Het ging eindelijk alweer wat beter door de les (nog niet helemaal perfect, maar was wel weer super trots :D)
Tja, mijn houding daar moet nog echt aan gewerkt worden, trek mijn hakken nog teveel op tijdens het drijven.
Haar benen vind ik echt goed! Op 1 na loopt het evenwijdig.
Mijn niet zo nette driehoekjes, je ziet dat ze toch iets op haar voorhand loopt, dus dat is een verbeter punt
En over die halshouding.... daar kom ik niet zo goed uit of het nou weer een valse knik is, wat vinden jullie?

[ Afbeelding ]

Ik heb mijn rug niet echt zo bol, mijn jas is een beetje te groot haha.

Houd je vooral niet in met commentaar !

Denk je er wel om dat je driehoeken maakt van knie/hak tot grond? Anders lijken de voor- en achterbenen even grote passen te maken, terwijl dat niet zo is. Ik zou vooral kijken naar de afstand tussen links en rechts. Verder ga ik je nog even prikkelen om nog wat verder te kijken _/-\o_

Over je knik: Kijk eens naar de onderhals? Heb je het idee dat die los flubbert, of (in meer of mindere mate) aangespannen? Vind je het luchtig ogen tussen paard haar keel en wang?
Kan je ook nog verder iets in verband brengen met je houding? Als je bijvoorbeeld kijkt naar je arm/handhouding kijkt. Wat voor invloed heeft dit op je paard?
Kan je ook nog wat zeggen over de ruimte van haar bewegingen?
Heb je het idee dat jullie beiden hier loodrecht boven de grond zijn? Kan je ook zien/bedenken of je paard hier aan haar linkerzijde net zo ontspannen/gespannen is als aan haar rechterzijde? Ofwel: is je paard hier goed rechtgericht?

Volgens mij kan je nog wel iets verder analyseren :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:14

Oeh das idd een goeie met oog op analyseren ook tijdens het rijden

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 01:35

_iDj_ schreef:
Wat veulen precies met haar foto wil, is mij ook niet helemaal duidelijk. Je ziet rechts een deel van de beenzetting tijdens de draf en onder een deel van de beenzetting tijdens de stap.
Als je naar de foto kijkt, dan zou het ongeveer moeten stroken met nummer drie, maar dan net iets eerder. Het is lijkt mij toch echt duidelijk een voorbeeld van draf, weliswaar een hele relaxte :z Dit paard heeft weinig afdruk en zal ook weinig zweefmoment hebben, maar beweegt toch duidelijk diagonaal.

Ik probeerde zuiver te laten zien dat voor zowel een draf als een stap, dit geen goede beweging is. Schuifeldrafjestheorie. De achterbenen staan bijna op 1 lijn. Het is meer de fase in stap tussen de 2 passen in, dan de ruime fase van draf. Voorbenen lopen dan wel weer in de draf ruimte.

Maar ik ga de bewegingen even loslaten. Het word wel erg eenzijdig zo. Alleen nog 1 linkje om je te vermaken:
http://www.pferde-magazin.info/ausbildu ... -galopp-25 Filmpjes kijken :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:46

:wave: Normaal lees ik alleen mee (hele fijne sfeer hier en heel leerzaam! Probeer de manier van kijken én overbrengen wat je ziet ook over te brengen op de stallen waar ik rondloop :) ), maar ik heb nu een -voor mij- geniaal leerzame foto die ik toch wilde delen hier :Y) En daarmee bij te dragen ipv alleen maar heerlijk "consumeren" :D

Afgelopen week een fotoshoot gehad, dus paard gewassen en in de knotten en een fototoestel erbij. Ook nog een halve pensionstal aan publiek, altijd fijn :+ Blijkt nou dat dat geheel dezelfde soort spanning met zich meebrengt als op wedstrijden, dus dat is heel mooi leermateriaal geworden :D We gingen in uitgestrekte draf met 180 km/u de bak door, paardje deed enórm haar best op de manier wat haar geleerd is vroeger (in de krul, rug vast, en gooien met de pootjes maar :(:) ) en ik mocht meeliften maar moest verder vooral van haar af blijven want dan schoot ze finaal in de stress.

Nou is dit een van de plaatjes die eruit kwamen:
Afbeelding
Op het eerste gezicht dacht ik *\o/* Valt niet tegen! Bij kritischer kijken dacht ik...valt wel tegen -O- Ships :+

Driehoekje tussen pootjes voor is groter dan achter, ze loopt op de voorhand. Qua gevoel voelde het alsof ze enorm van het achterbeen af liep en stuwde, dat zie ik hierin ook duidelijk terug. Wel mooi ruimte in de benen trouwens, en de diagonale paren zijn ook mooi parallel. Maar illustreert mooi dat de benen niet alles zeggen, ze liep nl allesbehalve correct :P Het stuk vlak voor de schoft is recht en strak, dat houdt ze vast. Onderhals zet ze erop, daar komt dat "stuwen" ook weer terug. Hierdoor doet de houding gedwongen aan en is er een knikje halverwege de hals plus het neusje iets achter de loodlijn. Dat laatste voelde ik wel, ze heeft sowieso moeite met contact maken over de rug, aanleuning is niet correct. In dit geval compleet afwezig, ik had niks in mijn handen ;) Oortjes staan naar mij, paard heeft een heel geconcentreerde blik. Normaal gesproken waait ze vrolijk de bak door met haar oren alle kanten op, ik zie aan haar koppie dat ze veel spanning opbouwt en toch echt heel erg haar best aan het doen is voor me (heerlijk dier is het toch ook :+: ). Helaas is nl "haar best doen" dus bij haar getrixt op veel spanning opbouwen, veel show maar zonder lichaamsgebruik. Veel "moeten" in plaats van fijn en blij aanbieden wat ze kan. Ooit.....krijg ik dat eruit. Maar hoe. Op dit moment is het elk beetje ontspanning belonen en verder heel veel geduld met haar hebben :(:)

Dan mijn lijf, dat spiegelt heel mooi mijn paard (of net andersom ;) ) :D Kin en blik naar beneden, dus zelf ook nèt achter de loodlijn. Beetje in mezelf gekeerd en geconcentreerd ("er is geen publiek, er is geen publiek, alleen Miep & en ik & de bak, daarbuiten bestaat er niks" :') ). Schouders iets naar voren. Hand wel mooi vóór, was heel erg aan het focussen op niet blokkeren in de hand aangezien dat hét probleem is wat spanning nog verder opbouwt bij paard (logisch!). Wel binnenhand iets hoger, daaraan zie je dat het toch niet geheel spanningsvrij is en ik stiekem toch blokkeer in de binnenhand. Ik vind zowaar mijn been er vrij fijn ontspannen bijliggen, mag binnen-bovenbeen nog iets meer loslaten om meer te gaan zitten.

En vanuit dit plaatje zie ik dus ook weer een stapje vooruit qua rijden: nóg meer gaan "zitten" en loslaten in dat zitten, schouders ietsje terug maar lengte voor paard behouden, kin omhoog, en om je heen kijken zodat paard ook de kans krijgt om minder de grond in te lopen :D Er mag veel meer veer in mijn lijf, en daardoor ook in Miep’s lijf. Ontspanning, ontspanning, ontspanning. Paard spiegelt mij heel mooi, dus dan wordt het tijd om zelf nog meer het goede voorbeeld te geven :D

Plaatje wat qua hoek niet echt te beoordelen valt, maar wat wel een fijner/minder strak beeld geeft:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vientje op 25-02-13 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:56

Idd een mooie foto om te beoordelen Vientje :)

Ik dacht op het eerste oog ook een mooi beeld te zien, maar helaas ;) Ze kruipt wat achter de teugel, is wat recht in de hals vanuit de schoft, op de voorhand en te voorwaarts. Ze loopt een beetje de grond in aan de voorkant waardoor ze de rug vasthoud en zo van de achterhand af komt.

Zelf kijk ik nooit naar hoekjes in benen, vind dat zo'n gedoe :o

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:03

Bedrieglijke foto is het hè :j Daarom wilde ik hem ook graag hier delen (ook al is hij verdomd confronterend voor mij haha! Auwtsj :+ ). Hij onderschrijft precies waarom je verder moet kijken dan je neus lang is :D Driehoekjes waren voor mij in dit geval wel een steuntje, anders had ik dat op de voorhand er nooit uitgehaald denk ik.

Ik ga weer hard aan het werk met meer (ontspannen) zitten, schakelen en van daaruit controle, en dan hoop ik uiteindelijk losser over de rug/hals en van daaruit meer op de achterhand. Bij ons allebei :D Aan de inzet van mijn viervoeter zal het niet liggen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:04

Je zit idd ook wat voorover, je heb je bekken gekanteld, als je gaat zitten, jezelf zwaar maakt zal je al een boel voorwaarts tempo omzetten in activiteit. Lekker uitschuiven in de hals en met been aanvullen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 13:10

Veulen84 schreef:
S_en_Z schreef:

Denk het. Ik heb de foto van achter naar voren gebogen. Maar nee, het is geen draf. Of het moet inderdaad een sukkeldrafje zijn:
[ Afbeelding ]

Ik denk dat ze eerder bedoelt op welke moment de foto genomen wordt. In elk boek staan er 4 verschillende plaatjes van de draf, maar uiteraard is de draf 1 vloeiende beweging en zijn er ook stukjes tussen die tekeningetjes.
Zoals:
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/228869_2170490276026_3566305_n.jpg
of
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/316957_2170464715387_287177_n.jpg

en nog meer ontiegelijke fracties van seconde die mogelijk zijn om een momentopname te nemen ;)