Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:31

hihi , ik ook niet :p
maar je kan er iets van leren ^^
stoppen ermee dus :p

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:33

horseyfries schreef:
Klopt, Anky nam Salinero mee omdat hij op zijn achttiende nog altijd in topvorm was, en dat heeft ze bewezen ook.
Ik vind het vreemd dat jij zegt dat mijn opmerking onzin is, maar dat je aan de andere kant het wel raar vind dat Anky haar paard medisch laat begeleiden. Waarom reikt jouw begrip wel naar de ene kant, maar niet naar de andere kant? Wat is dat toch met dat willen veroordelen van het één, en het goedpraten tot zelfs adoreren van het ander?

Nou, dat hij in topvorm was in discutabel, maargoed.

Ik zeg dat ik het minder vreemd vind dat een normaal onopgeleid paard dat middelmatig dressuur wordt gereden meer blessures heeft dan een paard dat hoog opgeleid is (maar dan wel klassiek). Omdat dit paard scheef is en niet heeft geleerd iemand te dragen op een juiste manier.

Dat jij het kennelijk normaler vindt dat een hoogopgeleid dressuurpaard veel blessures heeft zegt iets over jouw rijstijl. Want dan is dressuur niet een middel om een paard sterker en gezonder te maken, en heeft het juist de averechtse werking. Dus dat heeft niks met mijn begrip te maken, maar wel dat je kennelijk niet begrijpt wat ik probeerde te zeggen :)

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:34

nombrado schreef:
Twist1991 schreef:
Want niet iedereen die rijdt volgens de klassieke principes kan goed rijden, en sommige paarden hebben nou eenmaal aangeboren afwijkingen of krijgen blessures door een misstap of iets dergelijks. Ik bedoel ook niet dat goed opgeleide paarden nooit een behandeling nodig zal hebben, dat kan jij zelf ook wel verzinnen.

Maar ik denk wel echt dat als iemand op een goede manier, dus geduldig en bekwaam, op een klassieke manier zijn of haar paard opleid, het paard daar sterker van wordt en dus op latere leeftijd niet van top tot teen gekraakt en gemasseerd moet worden om nog moeilijke oefeningen te kunnen uitvoeren.

precies. Als je recht en in balans beweegt (geld voor mens en dier) dan houd je het paard sterk en gezond.
Als mijn paarden gekraakt zouden moeten worden?, door mijn manier van rijden en ze dus vastgereden zouden zijn?, moet ik toch wat beter gaan nadenken over de trainingmethode toch?

Eerlijk gezegd, denk ik dat dit bij de "moderne" rijderij ook nog wel gaat komen. Er zijn toch al heel wat "bekende" mensen opgestaan en opgekomen voor het welzijn van het dier.

Mee eens. Ik probeer ook absoluut niet iedere 'moderne' ruiter (wat dat dan ook inhoudt) over 1 kam te scheren.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:53

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door mang op 13-12-12 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:55

dat is dus precies hetzelfde als je al 53 pagina's doet, namelijk 2 totaal nutteloze uiterste plaatjes posten. Slaat echt werkelijk nergens op Nombrado.

ennuh, als ik hier dan toch weer reageer kan ik dit ook gelijk wel even weer neerzetten.
Je maakt eerst een neerhalende opmerking dat ik moet leren lezen, vervolgens bevestig ik wat ik heb gezegt en heb jij niks meer te zeggen? Voortaan dus eerst even zelf goed lezen voor je zoiets roept ;)

mang schreef:
Mijn idee :j Heel Nombrado's verhaal is een beetje penny eigenlijk. Dat zij de verpeste Nederlandse paarden weer goed rijd enz enz. .

nombrado schreef:
goed lezen is ook een kunst
*\o/* {:) }:0

mang schreef:
Lijkt me toch min of meer wat jij hebt gezegt?

nombrado schreef:
Dat waren lessen op een GP geschoolde hengsten om te leren voelen en ervaren...
Ik rijd momenteel geen wedstrijden.
Heb mijn handen vol aan het weer in balans rijden van verreden paarden hier in Nederland :o

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:00

Twist1991 schreef:
dat een normaal onopgeleid paard dat middelmatig dressuur wordt gereden meer blessures heeft

Wow, deze zin heb ik even een keer of 10 gelezen. Normaal, onopgeleid, middelmatig...Wat vind jij normaal? Wat vind jij onopgeleid? En wat vind jij middelmatige dressuur? Of vind je het normaal dat een onopgeleid paard middelmatige dressuur gaat en daardoor meer blessures heeft :roll:?

Ik vind dat je wel heel veel vooroordelen in de groep gooit en ik kan het hier en daar echt niet rijmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:02

horseyfries schreef:
Wat? Salinero, die als enige paard ooit drie Olympische Spelen heeft meegedaan op het allerhoogste niveau bij de besten, zou zwakker zijn geworden door zijn training?

Hij is in ieder geval niet mooier geworden. En een paard zou d.m.v. de training toch mooier moeten worden. Salinero heeft een heel iel kontje . Hij mist bespiering in de achterhand. Ook mist hij de buikbespiering, hij draagt zichzelf niet. En zoals je misschien ook wel weet gebruikt een paard zijn buikspieren om zich te kunnen dragen. Het plaatje wat nombrado hierboven laat zien is ook erg duidelijk waarom de bespeiring bij Salinero niet op de juiste plek zit.

Afbeelding

Wil ik ook nog even gezegd hebben dat er bij Gal, van Grunsven, Adelinde enz maar een enkel paard is waar zij mee in de ring laten zien. De meeste gaan er via de achterdeur al uit. En niet omdat ze niet goed genoeg zijn maar omdat ze de rijmethode niet pikken of blessures krijgen. Gribaldi is een goed voorbeeld. Die ging zelfs in staking als hij moest piafreren. Die pikte het niet meer of had te veel pijn.
En waar is dat paard gebleven die Adelinde 2 jaar geleden met geld van haar sponsor Jerich heeft gekocht? Nooit meer wat van gehoord. En zo zijn er veel voorbeelden.
Ik vind wel dat Anky op de OS in Londen Salinero en stuk beter voorstelde dan in haar gloriejaren. Dat mag ook wel gezegt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:05

nombrado schreef:
kga m toch nog een keer posten
Vind dit toch wel een mooi tekeningetje van de huidige verschillen.
http://i915.photobucket.com/albums/ac35 ... 5790_n.jpg

Die eerste is wat ik bedoel met 'over de rug gaan' een ontspannen, verende rug.

De tweede is een strakke rug, en ik denk dat paarden daar problemen van gaan krijgen.

(snap niet waar jullie de tijd vandaan halen om zoveel te posten trouwens)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:08

Burl, ja, logisch, er zijn maar een handjevol echte toppaarden. Ik vind het bewonderingswaardig met welke paarden bijvoorbeeld Gal allemaal start op het hoogste niveau. Dat het niet allemaal paarden zijn die echt heel hoog in de percentages lopen, ja, die gaan weer weg en daar hoor je niets meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:12

setteke schreef:
Burl, ja, logisch, er zijn maar een handjevol echte toppaarden. Ik vind het bewonderingswaardig met welke paarden bijvoorbeeld Gal allemaal start op het hoogste niveau. Dat het niet allemaal paarden zijn die echt heel hoog in de percentages lopen, ja, die gaan weer weg en daar hoor je niets meer van.

Ik heb het gevoel dat Edward Gal inmiddels wat zuiniger met zijn paarden omgaat.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:12

Twist1991 schreef:
horseyfries schreef:
Klopt, Anky nam Salinero mee omdat hij op zijn achttiende nog altijd in topvorm was, en dat heeft ze bewezen ook.
Ik vind het vreemd dat jij zegt dat mijn opmerking onzin is, maar dat je aan de andere kant het wel raar vind dat Anky haar paard medisch laat begeleiden. Waarom reikt jouw begrip wel naar de ene kant, maar niet naar de andere kant? Wat is dat toch met dat willen veroordelen van het één, en het goedpraten tot zelfs adoreren van het ander?

Ik zeg dat ik het minder vreemd vind dat een normaal onopgeleid paard dat middelmatig dressuur wordt gereden meer blessures heeft dan een paard dat hoog opgeleid is (maar dan wel klassiek). Omdat dit paard scheef is en niet heeft geleerd iemand te dragen op een juiste manier.

Dat jij het kennelijk normaler vindt dat een hoogopgeleid dressuurpaard veel blessures heeft zegt iets over jouw rijstijl. Want dan is dressuur niet een middel om een paard sterker en gezonder te maken, en heeft het juist de averechtse werking. Dus dat heeft niks met mijn begrip te maken, maar wel dat je kennelijk niet begrijpt wat ik probeerde te zeggen :)

Dus jij vind een achttienjarig paard wat nog bij de beste tien paarden ter wereld loopt een paard wat niet in topvorm is? Wow, wat had hij dan gescoord als hij wél in topvorm was gereden door een klassiek ruiter? 100 %?

Verder moet je mij even vertellen waar ik iets heb gezeg over blessures, want ik heb het alleen maar over medische begeleiding gehad. Als je ook maar iets van topsport wist dan wist je dat elke stal dat heeft. Wil je dus mij geen woorden in de mond leggen? Die uitspraak over mijn rijstijl begrijp ik al helemaal niet, misschien kun je die ook even uitleggen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:30

Twist1991 schreef:
Maar je verrijd een paard niet zomaar omdat je nog niet goed genoeg bent. Je verrijd een paard als je niet goed genoeg bent maar wel oefeningen probeert die boven jouw niveau liggen. Iemand die zo snel mogelijk door de niveau's probeert te rijden tot ze bij M/Z komen en ineens tegen grote problemen aankomen en het blijkt dat het paard verkeerd gereden is. Dit is omdat de meeste mensen vooral hogerop in de sport willen komen. En nee, dan willen ze niet 10 jaar wachten totdat ze met piaffe en passage kunnen beginnen. En dat is naar mijn mening het verschil tussen klassiek en modern. Klassieke dressuur is er voor het paard, om het te leren de ruiter correct te dragen en zijn lijf goed te gebruiken. Andersom, is het paard er voor de moderne dressuur. Het paard is niet meer het doel, winnen is het doel. Dat is een frame of mind die heel anders is.

Ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt, maar ik zou het niet willen zoeken in "klassieke" of "moderne" dressuur, maar zoals Superwoman al eerder zei bij de "uitvoerder".
Dat "het anders moet kunnen" heeft ook meer te maken met de instructie die je krijgt. En heb ik ook zelf mogen ondervinden.
Ik heb laatst bij onze herfstmeeting veel combinaties zien lopen waar je pijn van in je ogen krijgt.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:30

Yamcha schreef:
nombrado schreef:
kga m toch nog een keer posten
Vind dit toch wel een mooi tekeningetje van de huidige verschillen.
http://i915.photobucket.com/albums/ac35 ... 5790_n.jpg

Die eerste is wat ik bedoel met 'over de rug gaan' een ontspannen, verende rug.

De tweede is een strakke rug, en ik denk dat paarden daar problemen van gaan krijgen.

(snap niet waar jullie de tijd vandaan halen om zoveel te posten trouwens)

studie-ontwijkend gedrag :+

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:34

Whahaha :D wel eerlijk van je :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:41

nombrado schreef:
horseyfries schreef:
Ken jij wedstrijdruiters die hun paard NIET medisch laten begeleiden dan?

Mijn opmerking over strak gaat duidelijk over de post van Nombrado, niet over jou, dus misschien moet jij alles niet zo persoonlijk opnemen en eraan blijven denken dat er ook nog andere mensen in dit topic posten? ;)

Vraag 1 , ja! Die mankeren nooit wat, zijn ook klassiek gereden.
2 e opmerking.
Het merendeel van de huidige ruiters vind ik er strak en gedwongen uitzien. Als dat modern rijden is? Dan houd ik me liever bezig met langdurige klassiek en houd het paard langer in conditie op een verantwoorde manier. (voor het dier)

Misschien kun jij me dan vertellen wie dat zijn?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:42

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 13-12-12 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:42

Twist1991 schreef:
horseyfries schreef:

Dus jij vind een achttienjarig paard wat nog bij de beste tien paarden ter wereld loopt een paard wat niet in topvorm is? Wow, wat had hij dan gescoord als hij wél in topvorm was gereden door een klassiek ruiter? 100 %?

Verder moet je mij even vertellen waar ik iets heb gezeg over blessures, want ik heb het alleen maar over medische begeleiding gehad. Als je ook maar iets van topsport wist dan wist je dat elke stal dat heeft. Wil je dus mij geen woorden in de mond leggen? Die uitspraak over mijn rijstijl begrijp ik al helemaal niet, misschien kun je die ook even uitleggen?[/quote]

Naar mijn idee is het duidelijk dat de dressuur er is om een paard gezonder en sterker te maken. Als jij het logisch vindt dat een paard wat in de topsport heeft gelopen ongezonder is (dus heel veel medische begeleiding nodig heeft tijdens een wedstrijd) vind ik dat vreemd. En dan zegt dat misschien iets over hoe jij je paarden rijdt. Niet met het doel om het paard gezonder te maken.

Goed, nu ga ik echt verder met studeren :)

Bedankt voor de interessante discussie

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:44

Weet jij uberhaupt waarvoor medische begeleiding dient dat je zo praat? Praat je wel eens met menselijke topsporters? Of kijk je wel eens naar programma's die daarover gaan?

Echt, voor je zoiets roept, verdiep je eerst eens daarin? Want nu praat je mensen na die zelf geen idee van topsport hebben, en ga je dus onzin herhalen. Zonde van je tijd!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:44

Ailill,

Even tussen dit geweld door. Hierbij mijn poging om te beschrijven wat ik zie bij sommige PRE's. Ik zie de paarden in de arbeidsdraf of verzamelde draf (dus geen piaffe of passage) op een vreemde manier bewegen. Ik kan mijn vinger er niet op leggen, maar het lijkt alsof de voor- en de achterhand niet helemaal synchroon lopen. Ik zou dan zeggen dat de verbindingen vanuit het achterbeen naar de hand niet in orde is en het paard zich niet goed draagt. Het is net soms alsof de achterhand loopt ipv draaft. Veel beter dan dit kan ik het niet uitleggen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:45

Zeg vooral niet dat hij niet over de rug loopt hé Vur ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:48

horseyfries schreef:
Zeg vooral niet dat hij niet over de rug loopt hé Vur ;)

Bij Ailill mocht dat toch wel :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:50

Horseyfries, Heb jij er wel eens bij nagedacht waarom jij in dit topic alleen staat?
Jij bent de enige die het opneemt voor de 'moderne' dressuur.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:54

Niet waar, Burl, ik neem het ook op voor de dressuur van tegenwoordig. Dat gedoe over modern, we leven in het heden en niet in het verleden :D .

Alleen ik kom niet zo vaak meer voor mijn mening uit, wel gedaan en niet zo'n zin meer in.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:04

pien_2010 schreef:
Nee, ik heb niets gekocht. Ik rijd dit paard erbij, het is een lief paard en voor mij een heel leerzame ervaring. Mijn twee merens zijn er ook gewoon nog hoor en die gaan zeer goed. Naast dressuur wordt daar fijn recreatief mee gereden. Bekend was dat dit een fout getraind paard betrof dus ik heb hier zelf voor gekozen. Het gaat goed maar het luistert allemaal heel precies. Geen eigen verhalen van maken hoor dames dat hij niet wil werken of zo of niet uit zijn comfort zone wil want dat is gewoon niet zo. Hij gaat goed vooruit maar je moet hem echt goed rijden.
Nombrado dit paard wordt echt niet in oprichting gereden. Foei toch. Dat kan helemaal niet. Jullie gaan er met mijn verhaal vandoor en dat is niet fijn. En Jasmijn ik heb er pas vijf keer op gezet, ben net begonnen. Dus je trekt conclusies die helemaal niet kloppen. Tjonge tjonge.
Dom om dit te posten van mij zeg {:)-: .

Maar niet om je aan te vallen ofzo.....van wie is dat paard gekocht dan en op welk niveau liep dat paard?
Er zijn een hoop mensen die niet goed kunnen rijden of waarbij combinaties niet kloppen (nu wil ik niet zeggen dat ik zo geweldig ben,sterker nog, ik heb ook fouten gemaakt waar ik me best voor schaam)
Die staan voor mij iig niet symbool voor 1 of andere methode

Maar die mensen vallen imo niet onder het kopje van "trainer" van r of andere methode

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:05

vur schreef:
Ailill schreef:
Klopt helemaal, al die jaren van trainen vergeet een paard echt niet vanwege een andere ruiter. Maar als het paard een goede basis/training achter de rug heeft zie ik weinig problemen, pas als het paard een andere training/werkwijze heeft dan de (nieuwe) ruiter komen er obstakels. Maar die obstakels kan je op twee manieren bekijken; problemen of uitdagingen :)

Wat betreft het rijden met de onderarmen/teugels: Ik zeg altijd het volgende, er moet als het ware een veer in je onderarm zitten. Arm/hand gaat vaak mee met het paard, rekt mee, maar trekt nooit terug. D'r is een heel groot verschil tussen een begrenzende hulp en een terugtrekkende/tegenwerkende hulp.

Ailill, hoe zit het nu met die PRE's en hun tic in hun beweging (vooral draf)? Kun jij daar je visie eens over geven?

Sorry voor mijn late reactie, i-net doet al een paar dagen vreemd en het is ontzettend druk op stal.

PRE's en draven. . . moeilijk onderwerp, vooral omdat ik niet heel veel ervaring heb met PRE's, ik ben zelf ruim 1.90 dus de meeste PRE's waren voor het mooie net iets te klein. Maar goed, ik had toch 3 volbloed PRE's op mijn dagelijkse lijst staan, de rest waren allemaal Cruzado's (GP warmbloed x PRE APTA merrie), dat waren/zijn voor mij de ideale paarden.

Wat ik vooral merk (en al eerder zei) is dat PRE's vanwege hun bouw in een bepaalde vorm lopen, bepaalde passen maken en op een bepaalde manier bewegen. Achter/voorkant en de benen/rug staan anders met elkaar in verbinding dan een warmbloedpaard, maar ook de manier van het verwerken van prikkels werkt anders. PRE's zijn vaak wat heter/feller en maken daardoor korte passen. Tot zo ver het stukje karakter.

Qua bewegen op zich merk ik dat PRE's korter lopen, de achterhand meer onder de massa zetten en vanwege hun bouw korte passen maken. Daar kan je als ruiter je voordeel uit halen, door zelf hele rustige en vooral minimale hulpen te geven, steeds de balans/het tempo in de gaten houden en die draf meer en meer trainen. En dan vooral strekken/ruimer lopen, dat is iets waar PRE-fokkers aan moeten denken. Wat betreft de hogere ofeningen voorzie ik geen enkel probleem, maar juist de basis gangen moeten beter kunnen. Waar de Spaanse fokkers te veel op de hogere oefeningen fokken, fokken de warmbloed-fokkers te veel op de basis/andere zaken, of i.i.g. te weinig op de hogere oefeningen.

Hieronder een filmpje van een van de paarden die ik toen heb in gereden, het was niet de beste van het stel maar wat een karakter had dit paard zeg! Zelfs als een van de goedkopere paarden van het stel was hij nog te duur voor mij, eeuwig zonde. Hij laat wel goed zien dat de bouw van zowel een PRE als een warmbloed zijn sterke en zwakke kanten heeft, ik hoop dat jullie zien wat ik zien. Nogmaals, hij is absoluut niet de beste van het stel en ik baal echt dat er van de andere (nog) geen filmpje zijn, mijn persoonlijke favoriet staat wel op mijn profiel: Fito.