[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 20:26

Hm hmm.. ja.. je kan niet altijd verwachten dat een les je vooruitgang bied.. ligt ook een beetje aan je eigen instelling-insteek.

Als je de les al ingaat terwijl je tegen jezelf zegt "hopelijk doet hij het want anders is het zonde van mijn les" daar begint het ge-emmer eigenlijk dan al want je gaat jezelf pushen.. waardoor je je paard gaat pushen.. en dan kom je in een neerwaartse spiraal.

Mijn instructrice zegt altijd "Als het altijd goed gaat in je les leer je nooit hoe je iets op moet lossen als het thuis niet lekker gaat."

(dat komt omdat ik meestal dan zit te balen en tegen hardop mompel "maar thuis gaat het altijd zo fijn")

Gelukkig heb ik het knopje gevonden die ik dan omzet naar 0. En dan gewoon rijden, haar opmerkingen meenemen in het rijden. En als ik naar huis ga heb ik ook altijd het idee dat ik echt nuttig commentaar heb gehad. En ja.. als we dan aan bepaalde oefeningen niet toe zijn gekomen is dat jammer.. Maar zij vind de basis belangrijker.

(amen)

Maar.. ik denk toch.. dat een instructrice die goed verstand heeft van paarden, paardrijden en voelen.. die veel paarden onder haar kont heeft en opleid.. dat die niet "samen met jou" gaat zoeken naar "een bepaalde manier"

Die zien vaak al aan een paard hoe die aanvoelt en die anticiperen daar op. En als jij twijfelt aan een instructeur (ik heb een hekel aan pushers, ik heb juist iemand nodig die rustig is en het niet erg vind om 10.000 x hetzelfde te zeggen.. (ook al hoeft dat bijna nooit) ) dan moet je zeker op zoek naar iemand anders.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:45

Lon83 schreef:
Ja sorry, misschien niet zo'n handige opmerking. Ze kan me niet altijd even goed vooruit helpen, soms heb ik een periode dat ik te weinig vooruitgang zie. In de lessen bouw ik dan voor mijn gevoel veel te veel spanning op, terwijl ik wanneer ik zelf aan het rijden ben er wel meer rust in weet te krijgen. Ik overleg het wel met haar hoor, en dan zoeken we samen naar een oplossing :) Ook in de laatste periode waarin ik geen wedstrijden meer reed zijn we even terug gegaan naar de basis. Sporen af gedaan (komen er ook niet meer aan) en vooral geconcentreerd op simpele overgangen rijden. Zelfs de gallop ging op dat moment echt rampzalig, hij kon geen rechte lijn lopen. Dat gaat nu al stukken beter :)
Klonk misschien wel erg of ik haar enorm afval, en dan is het echt aan mij om wat anders te zoeken..

Die periodes horen erbij, helaas, maar de beloning als het kwartje dan ineens valt is des te groter.
Allen om die periode zonder frustraties door te komen valt niet mee.

Wat betreft instructie, ach dat hebben we allemaal wel eens, heb ook goede instr., maar dat zegt niet dat we nooit een discussie hebben.
(die ik dan doorgaans verlies :+ omdat ie toch gelijk heeft :o)

Dat met hoofd omhoog stuurloos, hebben wij ook gehad, en de kreet PAS OP! STUURLOOS!! ging hier ook regelmatig door de bak.
(ja, dat zwarte schatje, van wie je het niet zou verwachten)
Hier was ook de enigste oplossing afblijven van de voorkant en voetjes naar voren (zodat ik niet gelanceerd werd bij rem of draai).
(nu doet hij het al tijden niet meer.)

Dacht altijd dat ik de enigste was met dat probleem, tot dit topic deel 1...

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 20:49

:=

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:54

ik wil dit ook even gaan volgen,
lijkt me een zeer leerzaam topic!
Lees straks even wat meer dingen door
(niet alle 53 pagina's hooor := )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 20:55

Er staat veel nuttige informatie in

(en er is ook nog een deel I :P )

Er zijn er die het wel allemaal doorlezen. :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:56

SheeNegro schreef:
En mijn volgend dilemma: wat als ik een ruitertje krijg van de club? Daar heb ik zooo'n scrik voor :(:)
Gewoon doen wat je moet doen. je kunt niet anders.
Blijf integer, en ga uit van de achtergrond dat je je beoordeling voor jezelf kunt verantwoorden.

Ik begrijp je gevoel wel, hoor. Die eerste keer dat er iemand met een videocamera verscheen! Ojee, ik voelde me gecontroleerd! Griezelig! Doe ik het wel goed?!
Nu zeg ik: je kunt beter achter mijn auto gaan staan, dan heb je beter mijn hoek in beeld. :)

En ja, soms komt er een Grote Naam voorbij. Ik heb ooit Parcival in de ring gehad. En andere Bekende Ruiters.
Als je eerlijk en integer bent redt je het ALTIJD.
En komen ze achteraf naar je toe, om te vragen wat je gezien hebt.

Vergeet niet dat je een 'nare' boodschap óók positief kunt brengen. EN met respect. Vooral respect.
"Ja, ik begrijp dat je nog niet zo lang rijdt, of van andere juryleden hoge punten krijgt. Heel fijn voor jou! Het valt ook allemaal niet zo mee. Maar ik zie dit, en dat, en daar kijk ik dan zus, of zo naar. En ik MOET dat dan zo beoordelen, want ..."
Een HELE grote valkuil is dat je je opstelt als instructeur, en dat mag je dus NOOIT doen. Je mag als jurylid NOOIT zeggen "probeer dit eens, of dat". Je mag als jurylid ALLEEN maar feedback geven op dat wat je ZIET.

Ook al krijg je iemand uit je eigen vereniging, als je je integer en vriendelijk opstelt komt het goed. :(:)
Ga niet in discussie. Never. Blijf erbij dat je zegt:"ik heb dit gezien, en ik het het zó beoordeeld. Nét zoals bij de andere ruiters." Punt.
Het zijn vooral de ouders van ponykinderen die boos worden natuurlijk. Ze hebben er vaak geen verstand van, maar 'vinden' er wel wat van.
Laat je vooral ook niet verleiden om 'adviezen' te geven over een instructeur. Als verenigingslid kun je misschien een antwoord geven over zo'n vraag, als jurylid ECHT NIET. De mensen moeten er zelf achter komen of ze misschien eens om moeten kijken naar een andere instructeur.

En in je vereniging, ook later, geef géén achtergrondinformatie of tips, vanuit je rol als (eerder) jurylid.
Nou wat je gezien hebt voor je.

Met andere woorden: wees vooral héél duidelijk over je rol. Vanuit verschillende rollen is het mogelijk dat je anders opstelt, en zelfs verschillende antwoorden geeft.

Een voorbeeld hiervan is wat ik nog niet zo lang geleden heb meegemaakt. Vanuit mijn rol als jurylid vond ik het gewéldig wat ik zag. Zou ik op dat moment instructeur zijn geweest, dan zou ik gezegd hebben: "nu even rustig aan. Deze merrie heeft gewéldige beweging, maar haar lendenpartij is nog niet sterk genoeg. Daarom moet ze eerst nog veel meer op lengte gereden worden. We bouwen voorzichtig op, we nemen de tijd die ze nodig heeft. De punten komen daarna vanzelf wel".
Binnen een jaar was de merrie aan de staak en is ook 'verdwenen'. Dat doet zeer. Maar ik zat daar als jurylid, en kon niet anders. Hadden ze goed instructie gehad, was het zover niet gekomen.

Haha, nu ik dit schrijf merk ik een leuk voordeel van Bokt. Ik mag hier zowel instructeur als jurylid zijn. ik mag HIER lekker mengen! _O-

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:01

Lon83 schreef:
Heeft wellicht iemand ook tips wat betreft een instructeur/ instructrice in (oost-) Groningen? Zeg maar rond hoogezand? Mijn huidige instructrice pakt me niet hard genoeg aan ;)

PB met twee namen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:03

Lijkt me lastig inderdaad dat je als jury soms wat ziet, maar er dan behalve een beoordeling op dat moment, niets mee kunt.
En zo zonde als een fijn paard dan uiteindelijk......

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:23

Lon83 schreef:
Ja sorry, misschien niet zo'n handige opmerking. Ze kan me niet altijd even goed vooruit helpen, soms heb ik een periode dat ik te weinig vooruitgang zie. In de lessen bouw ik dan voor mijn gevoel veel te veel spanning op, terwijl ik wanneer ik zelf aan het rijden ben er wel meer rust in weet te krijgen. Ik overleg het wel met haar hoor, en dan zoeken we samen naar een oplossing :) Ook in de laatste periode waarin ik geen wedstrijden meer reed zijn we even terug gegaan naar de basis. Sporen af gedaan (komen er ook niet meer aan) en vooral geconcentreerd op simpele overgangen rijden. Zelfs de gallop ging op dat moment echt rampzalig, hij kon geen rechte lijn lopen. Dat gaat nu al stukken beter :)
Klonk misschien wel erg of ik haar enorm afval, en dan is het echt aan mij om wat anders te zoeken..

Ik begrijp dit niet zo goed.Eigenlijk nooit een 'discussie' gehad met mijn instructrice, en mijn man ook niet.
Het was 'gewoon' rijden. Ze is heel secuur, rijdt enórm mee. Héél secuur.
Soms ging ze een stapje verder. Allemaal logisch, in het tijdsverloop.
Het 'waarom' dat vonden we wel wat minder, het waarom van dressuur moesten we maar van huis meenemen, zeg maar. De theorie. Nou ja, daar is niets mis mee, het houdt je scherp. Ze wéét het wel hoor. Maar er is tijdens de lessen geen tijd voor, want dan wordt er geréden. <3
Maar de lessen zelf: altijd rust, altijd gewoon .. eh .. rijden.
Hoe simpel kan het zijn.

Als ik dan dat gesjor van jou zie, en ook die ruiter op de achtergrond op foto 20 in één van je topics, dan begrijp ik niet in wat voor rij-sfeer jij zit. Niet fijn, in ieder geval.
Ik wens je toe dat je uit die sfeer kunt komen, en misschien daarmee je hele stal wel naar een hoger niveau kunt tillen.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:31

Ik lees eigenlijk al mee sinds het eerste topic, en heb geboeid alle commentaren en adviezen zitten lezen. Maar heb het nooit aan gedurfd om zelf ook eens wat te posten.. Maar ik dénk dat ik me hier overheen heb gezet, omdat ik eigenlijk graag wel wat opbouwende kritiek zou willen hebben.

Ik zal even wat informatie geven over mijn paard (pony) en ik. Ik heb hem sinds mei vorig jaar, hij kon toen eigenlijk niks en was totaal niet aan het been. Ik reed pas een paar maanden echt serieus, maar altijd goede begeleiding gekregen. Sinds januari dit jaar, krijg ik nu 2 maal in de week privéles. We werken vooral aan het sterker maken van de achterhand, zorgen dat hij meer gaat dragen. We oefenen ook veel voltes (kleine en grote), waarbij ik dan stelling naar binnen moet vragen.

Omdat ik het gevoel heb, dat we de goede kant op gaan, durf ik hier wel een aantal foto's te posten. Chiem wordt steeds constanter in aanleuning, hij vindt dit nog erg moeilijk. Maar sinds een paar weken gaat dit steeds beter en brengt hij zijn achterhand al steeds beter onder de massa. Ik rijd dus zelf nu ongeveer een jaar. Daarvoor nooit op een manege gereden o.i.d. Ik weet dat er nog veel schort aan mijn houding, dat ik trotser moet zitten en nog al eens teveel been aanleg/hakken optrek.

Genoeg gepraat.. Ik hoop dat jullie wat opbouwend commentaar voor me hebben!

Afbeelding

Foto 1. Wat me hier meteen opvalt, is mijn houding. Ik zit te gespannen en teveel als een zoutzak. Ook moet ik naar voren kijken. Ik was hier voltes aan het rijden op de rechterhand, als ik het goed heb. Verder vind ik dat Chiem op zich zijn benen goed gebruikt, misschien zou hij er aan de voorkant nog wat meer doorheen mogen.

Afbeelding

Foto 2. Hier is mijn houding wat beter, alleen moet ik mijn been lang maken, probeer hem hier wat naar buiten te duwen. Hij valt graag naar binnen met zijn kont. Chiem valt hier in mijn ogen wat op de voorhand heb ik het idee.

Afbeelding

Foto 3. Hier kijkt hij teveel naar buiten. Hier had ik dus wat meer stelling naar binnen moeten vragen. Ook heb ik het idee dat ik wat handen nog wat hoger mag dragen. Ook hier weer binnenbeen, dat moet ik echt af gaan leren.

Afbeelding

Foto 4. Als laatste nog een foto van de stap. Helaas is de foto wat wazig. Op zich vind ik zijn hoofdhouding mooi. Mag alleen mijn handen nog wat meer dragen en naar voren kijken.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:52

CCCC, mijn favourite ras!

Ik had een hele lange post.. en toen zag ik iets..
de post heb ik nog achter de copy past knop..

Maar ... kijk eens naar foto 3, wat doe jij en wat doet je paard?

Doet Chiem niet precies wat je vraagt? (eigenlijk op alle foto's)

(doordenkertje, om je ervan bewust te maken.)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:09

Ik denk dat je me toch even moet helpen.. Ik heb eventueel wel een beetje het idee wat je bedoelt, maar weet even niet zo heel goed hoe ik dit moet verwoorden.

Waarschijnlijk typ jij het zo, en dan denk ik ; OH JA! Natuurlijk, dat is het!

Ik durfde niet zo heel goed hier te posten, omdat ik vaak het idee heb dat ik gewoon écht een leek ben en eigenlijk helemaal niet kan paardrijden. Daarom hoop ik inderdaad hier 'bewust' te worden van wat ik fout doe, en wat ik allemaal kan verbeteren.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:11

ik wil iedereen die het lef heeft gehad om een foto of meerdere of films te plaatsen complimenteren met hun moed . Je geeft jezelf nogal bloot.
Leuk om te zien hoeveel mensen echt hun best doen om hun paard goed te rijden en dit te verbeteren.
Soms is er geen goede instructie, soms is er nog een lange weg te gaan, maar de intentie is er ! en dat is heel fijn om te zien.
Ik heb zoveel gerotzooi om me heen gezien en het lijkt wel steeds meer te worden; al die mensen die "dressuur" willen rijden en als het niet meteen gaat zoals ze willen wordt het paard in elkaar getrokken, slof eraan gehangen, hoofd op de borst getrokken omdat ze bang zijn en wat ik allemaal nog meer voor dingen zie. Ik ben jaren FNRS jury geweest (ben ermee gestopt recentelijk), dus zag ook veel manegeproefjes. Kindjes die ik leuk positief kon beoordelen als ze vriendelijk op de pony zaten en een 8 kon geven voor een geslaagde volte (en die 8 vergeten ze niet meer). Heerlijk omk te zien dat er veel jongelui echt hun best doen om hun paard eerlijk en vriendelijk te rijden.
Kennis verbreiden, niet zozeer veroordelen, maar onderrichten, leren zien is de weg.

Ik heb op mooie pensionstallen gestaan, waar de sfeer is: Kijk mij met mijn dure paarden (die pappie gekocht had) en mooi rijden ? zelden gezien. Zoveel gedwing en gemopper op de paarden, zoveel dieren waarvan de tranen je in de ogen springen.
Nou ja, overpeinzingen van "opoe met d'r fjord" :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:30

CCCCC schreef:
Ik denk dat je me toch even moet helpen.. Ik heb eventueel wel een beetje het idee wat je bedoelt, maar weet even niet zo heel goed hoe ik dit moet verwoorden.

Waarschijnlijk typ jij het zo, en dan denk ik ; OH JA! Natuurlijk, dat is het!

Ik durfde niet zo heel goed hier te posten, omdat ik vaak het idee heb dat ik gewoon écht een leek ben en eigenlijk helemaal niet kan paardrijden. Daarom hoop ik inderdaad hier 'bewust' te worden van wat ik fout doe, en wat ik allemaal kan verbeteren.

Stel.. Het is niet jij op die foto, maar ik, met Sjolvir, zou zomaar kunnen.....
Dus er blanco naar kijken, zonder dat je weet hoe het voelde en wat je aan het doen was.

En je ziet een ruiter zitten op een paard...
Waar ligt het been van de ruiter? Wat zegt dit been tegen het paard?
Wat doen de handen, wat vertellen deze het paard?

Als je het niet ziet, bedenk dan in je hoofd, hoe je een volte naar rechts zou rijden.. in theorie...
Je binnenbeen lang... zodat het paard erom heen kan buigen...
Je buitenhand begrensd... Je binnenhand fractie van de hals af.

Kijk dan nog eens naar de foto, doe weer of niet jij het bent, maar ik...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:31

Heeft iemand je al een antwoord gegeven? Ik ben de tel een beetje kwijt geraakt, geloof ik %)

Zo globaal, zonder op details in te gaan, vind ik dit nou een beeld van een paard dat op eigen benen loopt zonder dat er aan de voorkant 'geprutst' wordt!
De eerste foto is misschien nog wat diep, en op de tweede foto mag de ruiter wel iets rechterop .. bla bla bla.
Niet zeuren, want waar gáát het om? Juist ja, om een blij Hafje dat in een mooie zelfhouding OP EIGEN BENEN loopt! <3

Zie je wel dat het kán?
YOU MADE MY DAY! *\o/*

Marlis schreef:
Paard loopt snel veel te diep en ik geef ook niet altijd de juiste hulp. Probeer haar wel van achter naar voor te rijden.
Afbeelding

Hier lijk ik erg gespannen maar het rijden ging deze les juist voor ons doen super.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:40

Sjolvir schreef:
Lijkt me lastig inderdaad dat je als jury soms wat ziet, maar er dan behalve een beoordeling op dat moment, niets mee kunt.
En zo zonde als een fijn paard dan uiteindelijk......

Daarom is het commentaar juist zo belangrijk.
Laat die schrijver maar zweten! :j

Ja, dat was inderdaad zonde.
Ik heb iets gedaan uiteindelijk wat ik nooit eerder gedaan heb, en later ook niet: ik ben bij die mensen langs geweest, thuis. Na een paar weken. Hélemaal tegen mijn principes in. Om te zeggen dat het ook anders kon.
Het deed me zó pijn, en zoals je merkt nog steeds. Maar de ouders lagen in een scheiding. Einde verhaal.
Het was echt een bijzonder paard. En werd ineens een 'rotbok'.
Afschuwelijk. Zo'n paard komt ineens in een circuit dat je geen paard toewenst.
Ik heb die merrie nog steeds op m'n netvlies. ;(

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:45

CCCCC schreef:
Ik rijd dus zelf nu ongeveer een jaar.

Pardon .. en dan DEZE foto's?

flabbergasted!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:49

Sjolvir, ik zie het inderdaad ook. Moet beter op been- en teugelhulpen gaan letten inderdaad. Of was dat niet precies hetgeen waar je op doelde? Omdat ik niet de juiste hulpen geef, doet Chiem ook niet wat eigenlijk 'de bedoeling' is, maar doet hij wat ik van hem vraag, wat dus niet de bedoeling is in mijn ogen, maar ik ben het 'probleem'. Als ik het goed begrijp..

Bertie, het is heus waar! Vertelde jij mij een jaar dat ik moest lichtrijden op het goede been, zou ik je met een vragend hoofd aan hebben staan kijken! ( En stiekem zit ik nog wel eens niet goed, maar heb dat *gelukkig* meteen door).

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:51

Sjolvir schreef:
CCCC, mijn favourite ras!
Maar ... kijk eens naar foto 3, wat doe jij en wat doet je paard?

Doet Chiem niet precies wat je vraagt? (eigenlijk op alle foto's)

Oh .. wat leuk! Eerst kijken, en dan .. ZIEN. <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:55

CCCCC schreef:
omdat ik vaak het idee heb dat ik gewoon écht een leek ben en eigenlijk helemaal niet kan paardrijden.
Pfff! _O-

Een JAAR rijden, zei je, toch? _O-

Nou, als iedereen na een jaar zó rijdt en zúlk commentaar op eigen foto's geeft bestond dit topic niet. :=

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:00

bertie schreef:
Als ik dan dat gesjor van jou zie, en ook die ruiter op de achtergrond op foto 20 in één van je topics, dan begrijp ik niet in wat voor rij-sfeer jij zit. Niet fijn, in ieder geval.
Ik wens je toe dat je uit die sfeer kunt komen, en misschien daarmee je hele stal wel naar een hoger niveau kunt tillen.

Bertie, dit doet me behoorlijk zeer... ;( vooral het woord gesjor raakt me echt hard. Eerder kreeg ik te horen dat ik erg vriendelijk reed, ook op mijn protocollen, en zelfs dat duncan soms iets té ontspannen was. Daarnaast zou duncan niet altijd zo met de oortjes erop lopen als ik daadwerkelijk sjorde... Ik weet dat ik neiging heb met te veel druk te rijden, maar gesjor vind ik ver gaan...

Dat andere topic waar je waarschijnlijk op doelt was voor mij een erg slechte periode, geef ik eerlijk toe, en ook ik werd niet blij van de foto's, maar plaatste ze om te leren. En dat doe ik nu ook. Ik heb zojuist alweer heerlijk kunnen rijden, en heel bewust bezig geweest met het los laten van de voorkant. Duncan reageerde er goed op, uiteraard :) Ook meer bezig geweest met het afwisselen van hoofd-halshoudingen. Ik merkte dat Duncan er vooral uit probeert te piepen wanner hij van lang en laag weer wat omhoog gevraagd wordt. Hij ging nu niet helemaal met de onderhals erop, dus kon ik hem steeds weer terug naar beneden laten zakken, en vanuit daar een nieuwe poging doen.
wat mijn stalgenoten doen... Tja, daar ben ik ook lang niet altijd positief over. Het ruitertje waar jij waarschijnlijk op doelt heeft haar moeder als instructrice, en ze rijden erg 'wedstrijdgericht', plaatje dus.

CCCC, ik waag me nog niet aan commentaar geven :), maar probeer het in mijn hoofd te doen, en kijk of ik in de juiste richting zit :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:05

CCCCC schreef:
Sjolvir, ik zie het inderdaad ook. Moet beter op been- en teugelhulpen gaan letten inderdaad. Of was dat niet precies hetgeen waar je op doelde? Omdat ik niet de juiste hulpen geef, doet Chiem ook niet wat eigenlijk 'de bedoeling' is, maar doet hij wat ik van hem vraag, wat dus niet de bedoeling is in mijn ogen, maar ik ben het 'probleem'. Als ik het goed begrijp..

Bertie, het is heus waar! Vertelde jij mij een jaar dat ik moest lichtrijden op het goede been, zou ik je met een vragend hoofd aan hebben staan kijken! ( En stiekem zit ik nog wel eens niet goed, maar heb dat *gelukkig* meteen door).

Dat bedoel ik,ja, en jij ziet het *\o/* , je vraagt namelijk iets aan Chiem op de foto's wat hij heel netjes doet.
Alleen wou je eigenlijk iets anders vragen, maar wat Bertie al zegt, met hoelang jij rijdt, he!! Alle lof!

Jij vraagt onbewust die stelling naar buiten zelf.
Nu je dat door hebt, weet je ook al wat je moet gaan doen.
Jij moet je binnenbeen lang maken, zodat hij erom heen kan buigen ipv proberen zijn achtereind naar buiten te duwen.
(Ik kan je buitenbeen niet zien, dus geen idee wat die doet)
Als hij dan om je binnenbeen moet buigen kan je hem aan de buitenkant voorzichtig begrenzen met je buiten teugel
en je buitenbeen let eventueel op als zijn kont zou gaan uitzwaaien.
'tuurlijk zal hij wel een keer door je binnenbeen heen verder naar binnen vallen en tuurlijk ook wel een
keer over de schouder weglopen, is niet erg! Als je maar snapt waarom!
Bertie's zien!

Maar nu je het zelf hebt gezien! Ga je het je ook realiseren en is de weg naar verandering helemaal open!

En denk dat je hele leuke fjord hebt waar je ontzettend veel plezier van kunt hebben! (mooie maat ook zei ik stik jaloers :o )
Is er eentje met leuke gangen en zelfhouding zat en jii gaat het ook wel redden met hem.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:14

Lon83 schreef:
bertie schreef:

Bertie, dit doet me behoorlijk zeer... ;( vooral het woord gesjor raakt me echt hard. Eerder kreeg ik te horen dat ik erg vriendelijk reed, ook op mijn protocollen, en zelfs dat duncan soms iets té ontspannen was. Daarnaast zou duncan niet altijd zo met de oortjes erop lopen als ik daadwerkelijk sjorde... Ik weet dat ik neiging heb met te veel druk te rijden, maar gesjor vind ik ver gaan...

ja, ik begrijp wel dat het zeer doet. Maar dat doet het Duncan kennelijk ook.
Sjorren bestaat natuurlijk in gradaties, en wat die ruiter in het blauw op de achtergrond doet heb ik jouw filmpjes van jou niet gezien. :+
Toch noem ik het 'gesjor'. Omdat Duncan toch girafje gaat spelen. Dat is niet voor niets.

Het is niet mijn bedoeling jou te kwetsen. Het is wél mijn bedoeling je je bewust te maken van jouw eigen invloed op de aanleuning van Duncan.
Niet weten is niet erg - wel weten, en niet wíllen doen, dát is erg.
Zover is het met jou gelukkig nog absoluut niet! :)

Ik neem jou je manier van rijden niet kwalijk. :(:)
Ik wil je wél graag bewust maken van wat je doet. Ik kan geen fijne lieve zachte woorden gebruiken voor wat ik NIET zo fijn en lief en zacht vind. :o

Begrijp me goed, ik neem jou je manier van rijden ABSOLUUT NIET kwalijk!
Je hebt niet anders geleerd, dus hoe zou je anders kunnen? :(:)

Ik probeer je alleen een beetje los te schudden.
Wie weet is dat nu aan het gebeuren? <3

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:20

Whaaaaah :#
vandaag weer héérlijk gereden :D die galop :oo
Roy heeft me vandaag iets laten voelen waar ik allang naar zoek, maar tot nu toe nog nooit gevoeld had. Wat kan die pony heerlijk galopperen. Doordat hij er nu meer tussen is begint hij echt veel beter te galopper. Lekker door het lijf en makkelijk te schakelen. Ik kon gewoon écht verruimen! en niet onbelangrijk; hem daarna echt terug nemen... wat een gevoel *\o/* ben er nog steeds hyper van :D Stukjes contra op een gebroken lijn deed hij nu echt met gemak. Kon hem zelfs de middenlijn opsturen om hem vervolgens weer wat terug te laten wijken zodat hij niet teveel op het binnenvoorbeen komt.

zal kijken of ik het ergens deze week kan laten filmen. Kunnen jullie ons weer frisse input geven.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 23:22

Goed idee themuisje! Wat lekker dat je in een positieve spiraal zit!!

(Let op, je kan straks ook een keer een dipje krijgen. Laat je daar vooral niet door ontmoedigen!)