[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:51

Trouwe meelezer in dit topic, ik vind het echt super interessant!
Ben nog wel benieuwd wat jullie hier van vinden. :)
Afbeelding

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:05

Sodeletuut schreef:
Afbeelding

Ooohhh, dat is wel errug op de voorhand!
Niet nageeflijk. Het lijkt wel alsof je paard enorm keelpijn heeft! >;)
Achterhand hoog, met een niet-afhangende staart..
Over de benen wel ruim. :D
Maar als je kijkt met een blik van 'zakken in de achterhand, en rijzen in de voorhand' dan krijg ik toch kromme tenen! :=
Tijd voor verandering! *\o/*

Ik ben blij dat je deze foto laat zien. :)
Er zijn zoveel mensen die op deze manier rijden. Gewoon omdat ze niet weten wat de mogelijkheden zijn.
Niet-weten is niet erg. +:)+
Wel-weten-en-niet-willen.. dát is erg! {:)-:(
Jij zit in de eerste categorie. Want hoewel dit geen heel fijne foto is, zet je hem wel mooi even hier neer. <3
Toppie dat je je foto hier plaatst! +:)+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:14

lieve allemaal <3
vanaf morgen heb ik mogelijk een paar dagen geen toegang tot internet. |(
En nee, ik zit dan níet in de bak. _/-\o_

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:17

Ik hou eigenlijk niet van foto's plaatsen in een topic zoals dit, maar ik ben toch wel een beetje benieuwd... :o
En mijn houding is echt bagger :j

Afbeelding

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:27

Thx Bertie :D
Voor de galop, ga je nog even moeten wachten ;) we zijn momenteel aan het opbouwen, sinds we stilstaan sinds augustus. Momenteel zitten we aan 15min 'hobbelen', ik vraag eigenlijk weinig omwille van DA advies nog geen houding te mogen afdwingen.

De osteopaat moet 1 van dees nog eens langs komen voor zowel mij als Tik en zal dan eens vragen of ik ook mag galoperen, omdat dat dit ook een enorm groot werkpunt is voor mij.

Samsie: ik krijg pijn aan mijn rug van naar je te kijken :') Achterhand wordt niet onder gezet, iets achter de LL, maar kan door de stelling? (let niet op mijn commentaar, straks vergelijk ik het met die van bertie en S_en_Z om te zien of ik juist zit )
Laatst bijgewerkt door SheeNegro op 31-01-12 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:30

Pff Nou me houding is echt bagger idd. Ik zit echt heel raar met mijn rug :')
Als ze weer goed is, ga ik les nemen. Is ook wel hard nodig :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:32

bertie schreef:
Sodeletuut schreef:
Afbeelding

Ooohhh, dat is wel errug op de voorhand!
Niet nageeflijk. Het lijkt wel alsof je paard enorm keelpijn heeft! >;)
Achterhand hoog, met een niet-afhangende staart..
Over de benen wel ruim. :D
Maar als je kijkt met een blik van 'zakken in de achterhand, en rijzen in de voorhand' dan krijg ik toch kromme tenen! :=
Tijd voor verandering! *\o/*

Ik ben blij dat je deze foto laat zien. :)
Er zijn zoveel mensen die op deze manier rijden. Gewoon omdat ze niet weten wat de mogelijkheden zijn.
Niet-weten is niet erg. +:)+
Wel-weten-en-niet-willen.. dát is erg! {:)-:(
Jij zit in de eerste categorie. Want hoewel dit geen heel fijne foto is, zet je hem wel mooi even hier neer. <3

Oh zo erg had ik 'm niet verwacht.. :o Kan je niet een keertje hier langs komen? :o O:)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:35

Wat een leuk topic dit :) Foto's blijven natuurlijk momentopnames, maar ik vind dat hier veel nuttige tips worden gegeven, plus ontzettend leuk commentaar +:)+ Trouwe meelezer hier dus :D

Moet ik er eigenlijk ook wel aan geloven qua het plaatsen van een foto natuurlijk :P Ik denk dat er op de meeste foto's van mij en mijn merrie momenteel nog wel wat aan te merken is, ze loopt snel wat te diep. Op dit moment is ons niveau dan ook nog beneden de B, het idee is om voorlopig lekker flink door te lessen en te trainen en dan hopelijk in de loop van het jaar wat oefenwedstrijdjes mee te pakken :)

Afbeelding

Foto loopt een beetje af, ik weet niet hoe je dit rechtzet.

Trouwens, wel grappig om S_en_Z in dit topic weer tegen te komen, van haar heb ik een tijd terug heel veel nuttige tips per PB gehad :D

Wat ik veel lees hier, is dat het punt achter de oren (de nek) altijd het hoogste punt moet zijn.. Maar dit geldt dan alleen voor de wat meer opgerichte hoofd- halshouding :)? Want zodra je je paard wat langer en lager instelt, kan de nek natuurlijk nooit meer het hoogste punt zijn, neem ik aan ;)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:41

SheeNegro: Je rijdt in ieder geval vriendelijk :)! In je lichtrijden herken ik wel het nodige van mijzelf :) Je trekt je hakken plus knieën wat op en gaat erg 'nadrukkelijk' staan en zitten! Als tip van mijn instructrice kreeg ik om wat dichter bij mijn zadel te blijven, wat minder 'nadrukkelijk' licht te rijden en echt meegaan met de beweging van mijn paard, voelen wanneer zij mij omhoog veert (ik was haar ook vaak wat voor, waardoor ik wat stuwend in mijn zit wordt, niet zo handig met een paard wat al zo looplustig is :D). Denk er ook om dat je je hakken goed uitdrukt :) Het heeft misschien niet direct met het aan de teugel lopen te maken, maar hoe makkelijker je zit, hoe makkelijker het voor je paard natuurlijk weer is om fijn onder je te lopen :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:46

Sodeletuut ; ik ga mee in het commentaar van Bertie máár.... ik zie hier wel een paar wat niet gedwongen wordt en dat is ook fijn om te zien!
Over de benen mooi ruim maar ik neem aan dat je hier wat lang en laag aan het rijden was?

Probeer (en dat is makkelijker gezegd dan gedaan) hem/haar vanachter wat te laten zakken zodat de boeg een de voorkant omhoog komt.
Bij lang en laag rijden 'oogt' het wel wat meer als op de voorhand vallen hoor, omdat het paard natuurlijk zijn hals laat vallen.

Yelly ; ziet er niet eens zo verkeerd uit! Heb wel het idee dat zij wat kantelt met het hoofd, zie je dat zelf ook?
Met name het knikje bovenin.
Probeer duidelijk aan te geven dit is stelling naar rechts, dit is stelling naar links en dit is rechtuit! Een slangenvolte is een goede oefening hiervoor!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:49

JoycexLynn12 schreef:
Sodeletuut ; ik ga mee in het commentaar van Bertie máár.... ik zie hier wel een paar wat niet gedwongen wordt en dat is ook fijn om te zien!
Over de benen mooi ruim maar ik neem aan dat je hier wat lang en laag aan het rijden was?

Probeer (en dat is makkelijker gezegd dan gedaan) hem/haar vanachter wat te laten zakken zodat de boeg een de voorkant omhoog komt.
Bij lang en laag rijden 'oogt' het wel wat meer als op de voorhand vallen hoor, omdat het paard natuurlijk zijn hals laat vallen.

Dankje voor je reactie. :) Nou we zijn vooral bezig met de gelijke aanleuning op twee teugels, en daarbij doe ik niks met de hoogte van haar hoofd, alleen laat ik haar niet veel lager dan dit komen.

Dat zou ik inderdaad graag willen kunnen, is ook beter voor haar benen..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:52

Het ziet er verder gewoon heel ontspannen uit, paard word totaal niet gedwongen.. goed van je dat je bezig bent met gelijke druk op 2 teugels, volgens mij is dat stap 1 en wanneer dat bevestigd is zal het andere makkelijker gaan.

Het lijkt me trouwens ook moeilijker zonder bit, de druk op de neus komt heel anders door dan een bit in de mond.
Knap hoor, ik doe soms een poging tot bitloos maar da's nou niet echt makkelijk! :+

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:53

JoycexLynn12 schreef:
Yelly ; ziet er niet eens zo verkeerd uit! Heb wel het idee dat zij wat kantelt met het hoofd, zie je dat zelf ook?
Met name het knikje bovenin.
Probeer duidelijk aan te geven dit is stelling naar rechts, dit is stelling naar links en dit is rechtuit! Een slangenvolte is een goede oefening hiervoor!

Klopt helemaal :j Slangenvoltes rijden we best veel, ook moeten we tijdens de les vaak achtjes tussen B-E rijden :)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:55

freeride schreef:
@hafjeslief: ik zou als ik jou was mijn beugels met touwtjes aan de singel vastmaken, zodat je je benen houdt waar ze horen, maar dat is een ander detail :)
De evenredigheid in de gangen verraadt dat je VZP wel goed in balans kan lopen, dus,teugels los, neusje eruit laten komen en meezitten, zachter zijn in je binnenhand in wendingen en op voltes, en niet prutsen aan de voorkant, als zijn lijf in orde is qua souplesse,balans en kracht, komt dat koppie vanzelf op de juiste plaats :)

Hmmm ik ben even in de war :')
Lesgeefster zegt vrijwel het omgekeerde. Hij moet zich leren 'kort' maken voor mij, want als ik hem met te lange teugels in de hand rijd, loopt hij veel lomper, en sloft hij :P
Ze zei dat hij zich eerst kort moet maken, en dat het geen ramp is dat hij in het begin ietsie achter de ll loopt, en dan pas uitschuiven. Wie heeft hier nog meningen over? Zal ik eens een wat duidelijkere foto zoeken?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:03

JoycexLynn12 schreef:
Het ziet er verder gewoon heel ontspannen uit, paard word totaal niet gedwongen.. goed van je dat je bezig bent met gelijke druk op 2 teugels, volgens mij is dat stap 1 en wanneer dat bevestigd is zal het andere makkelijker gaan.

Het lijkt me trouwens ook moeilijker zonder bit, de druk op de neus komt heel anders door dan een bit in de mond.
Knap hoor, ik doe soms een poging tot bitloos maar da's nou niet echt makkelijk! :+

Dankjewel :) Ik doe in ieder geval heel hard mijn best er voor te zorgen dat mijn paard zich fijn voelt, alleen ben ik geen rij-natuurtalent. :+

Ik weet eigenlijk niet of het moeilijker is zonder bit, ik ben sinds ik ben gaan 'trainen' met haar, ook bitloos gegaan..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:06

Ik heb nog 2 leuke vergelijkingsfoto's!

Dit was 2009, we waren druk aan het trainen voor onze allereerste wedstrijd in de B.
Zelf had ik toen echt totaal geen verstand van hoe het nou eigenlijk moest, als ze maar naar beneden liep :')

Afbeelding

Dit was 2010, ik begon het iets meer te snappen, dit was in de klasse L1..
Beiden foto's zijn middendraf, de bovenste op een later moment en de onderste bij de inzet.
Toch vind ik dat je wel verschil ziet, de bovenste een paard wat totaal op de voorhand duikt en hieronder al iets meer naar achteren.
Afbeelding

Sinds ik nu les bij mijn huidige instructrice ben ik pas gaan beseffen HOE je een paard moet rijden, wat belangrijk is.
Het is jammer dat ik nu geen foto heb van hoe het momenteel gaat, volgens mij vraag je je dan af of het over hetzelfde paard gaat! *\o/*

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:07

Hafjesliefde: Ik vind dat het paard eerst actief en op eigen benen moet kunnen lopen (dus ook aan een lange teugel), alvorens je aan de voorkant kunt gaan rijden (hand sluiten, sowieso niet prutsen). De eerste paar lessen bij mijn nieuwe instructrice zijn we ook even helemaal terug naar de basis gegaan, aan een lang teugeltje op zit rijden :) Bracht mijn paard haar hoofd even flink omhoog? Hand naar voren, been eraan en daarna weer terugrijden op zit :) Je wilt straks een paard dat jouw hand volledig opzoekt en daardoor in te stellen is in diverse hoofd- halshoudingen :) Je hand even sluiten op z'n plek moet dan al meer als voldoende zijn, de rest doe je lekker met je benen en zit :D Ik vind dit af en toe ook nog best moeilijk hoor, zeker aangezien ik best wel een druktemakertje heb :D Maar ook tempocontrole moet vanuit mijn zit kunnen komen :)
Laatst bijgewerkt door Yelly op 31-01-12 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:07

Wat een interessant topic, volg dit ook even...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:20

Sodeletuut schreef:
Oh zo erg had ik 'm niet verwacht.. :o Kan je niet een keertje hier langs komen? :o O:)

Ik geloof niet in 'een keertje'.
Leren rijden is een kwestie van lange adem, van opbouwen, van weten waar naartoe gewerkt wordt.
Een keer een lesje? Daar doe ik niet aan.
Je zou een workshop kunnen organiseren. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:24

bertie schreef:
Je zou een workshop kunnen organiseren. :)

Nou, bokkers? Interesse? :))

Anoniem

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:26

Absoluut, maar ik ga niet naar Groningen :D

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:26

Het paard van sheenegro draagt de staart een beetje scheef dit is toch een teken van scheefheid?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:27

Samsie schreef:
Ik hou eigenlijk niet van foto's plaatsen in een topic zoals dit, maar ik ben toch wel een beetje benieuwd... :o
En mijn houding is echt bagger :j

Afbeelding

Tjonge, wat een activiteit ineens hier in het topic!
Ik raffel wat af nu, sorry, heb weinig tijd. Vanaf morgen waarschijnlijk een paar dagen internet-loos.

Ja,
inderdaad een bagger-zit.
Weet je waar dat door komt? Wt je anders zou kunnen doen?

En je hafje mag best een beetje meer actiever! De stap is een MARCHERENDE gang.
Niet te snel tevreden zijn met 'braaf' hoor! :)

succes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:28

Yamcha schreef:
Absoluut, maar ik ga niet naar Groningen :D

Ergens tussenin kan toch ook? :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:29

hafjesliefde schreef:
freeride schreef:
@hafjeslief: ik zou als ik jou was mijn beugels met touwtjes aan de singel vastmaken, zodat je je benen houdt waar ze horen, maar dat is een ander detail :)
De evenredigheid in de gangen verraadt dat je VZP wel goed in balans kan lopen, dus,teugels los, neusje eruit laten komen en meezitten, zachter zijn in je binnenhand in wendingen en op voltes, en niet prutsen aan de voorkant, als zijn lijf in orde is qua souplesse,balans en kracht, komt dat koppie vanzelf op de juiste plaats :)

Hmmm ik ben even in de war :')
Lesgeefster zegt vrijwel het omgekeerde. Hij moet zich leren 'kort' maken voor mij, want als ik hem met te lange teugels in de hand rijd, loopt hij veel lomper, en sloft hij :P
Ze zei dat hij zich eerst kort moet maken, en dat het geen ramp is dat hij in het begin ietsie achter de ll loopt, en dan pas uitschuiven. Wie heeft hier nog meningen over? Zal ik eens een wat duidelijkere foto zoeken?

Heel vervelend om dit te moeten zeggen, maar dan krijg jij dus les van een instructrice die jou enkel kan leren hoe je een paard van voor aan zijn hoofd in elkaar rijdt, terwijl het principe van verzameling(korter worden) moet zijn:
Kracht en balans ontwikkelen,hierdoor kun je werken aan souplesse, en daarvandaan kun je een paard meer verzameld laten lopen, de motor moet achter zo goed draaien, dat de bovenlijn vanzelf beter op zal spannen,waardoor de gedragenheid ook meer tot uiting zal komen, dit duurt overigens best lang, en soms bereik je het nooit, is niet erg, maar probeer niet een paard te rijden op enkel die 20 kilo van zijn hoofd, rij het hele paard, behalve zijn hoofd, dat komt vanzelf wel goed.