Ben nog wel benieuwd wat jullie hier van vinden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sodeletuut schreef:Trouwe meelezer in dit topic, ik vind het echt super interessant!
we zijn momenteel aan het opbouwen, sinds we stilstaan sinds augustus. Momenteel zitten we aan 15min 'hobbelen', ik vraag eigenlijk weinig omwille van DA advies nog geen houding te mogen afdwingen.
Achterhand wordt niet onder gezet, iets achter de LL, maar kan door de stelling? (let niet op mijn commentaar, straks vergelijk ik het met die van bertie en S_en_Z om te zien of ik juist zit ) bertie schreef:Sodeletuut schreef:Trouwe meelezer in dit topic, ik vind het echt super interessant!
Ooohhh, dat is wel errug op de voorhand!
Niet nageeflijk. Het lijkt wel alsof je paard enorm keelpijn heeft!![]()
Achterhand hoog, met een niet-afhangende staart..
Over de benen wel ruim.![]()
Maar als je kijkt met een blik van 'zakken in de achterhand, en rijzen in de voorhand' dan krijg ik toch kromme tenen!![]()
Tijd voor verandering!![]()
Ik ben blij dat je deze foto laat zien.![]()
Er zijn zoveel mensen die op deze manier rijden. Gewoon omdat ze niet weten wat de mogelijkheden zijn.
Niet-weten is niet erg.![]()
Wel-weten-en-niet-willen.. dát is erg!![]()
Jij zit in de eerste categorie. Want hoewel dit geen heel fijne foto is, zet je hem wel mooi even hier neer.![]()
Toppie dat je je foto hier plaatst!
Kan je niet een keertje hier langs komen?
Foto's blijven natuurlijk momentopnames, maar ik vind dat hier veel nuttige tips worden gegeven, plus ontzettend leuk commentaar
Ik denk dat er op de meeste foto's van mij en mijn merrie momenteel nog wel wat aan te merken is, ze loopt snel wat te diep. Op dit moment is ons niveau dan ook nog beneden de B, het idee is om voorlopig lekker flink door te lessen en te trainen en dan hopelijk in de loop van het jaar wat oefenwedstrijdjes mee te pakken

? Want zodra je je paard wat langer en lager instelt, kan de nek natuurlijk nooit meer het hoogste punt zijn, neem ik aan
! In je lichtrijden herken ik wel het nodige van mijzelf
Je trekt je hakken plus knieën wat op en gaat erg 'nadrukkelijk' staan en zitten! Als tip van mijn instructrice kreeg ik om wat dichter bij mijn zadel te blijven, wat minder 'nadrukkelijk' licht te rijden en echt meegaan met de beweging van mijn paard, voelen wanneer zij mij omhoog veert (ik was haar ook vaak wat voor, waardoor ik wat stuwend in mijn zit wordt, niet zo handig met een paard wat al zo looplustig is
). Denk er ook om dat je je hakken goed uitdrukt
Het heeft misschien niet direct met het aan de teugel lopen te maken, maar hoe makkelijker je zit, hoe makkelijker het voor je paard natuurlijk weer is om fijn onder je te lopen
JoycexLynn12 schreef:Sodeletuut ; ik ga mee in het commentaar van Bertie máár.... ik zie hier wel een paar wat niet gedwongen wordt en dat is ook fijn om te zien!
Over de benen mooi ruim maar ik neem aan dat je hier wat lang en laag aan het rijden was?
Probeer (en dat is makkelijker gezegd dan gedaan) hem/haar vanachter wat te laten zakken zodat de boeg een de voorkant omhoog komt.
Bij lang en laag rijden 'oogt' het wel wat meer als op de voorhand vallen hoor, omdat het paard natuurlijk zijn hals laat vallen.
Nou we zijn vooral bezig met de gelijke aanleuning op twee teugels, en daarbij doe ik niks met de hoogte van haar hoofd, alleen laat ik haar niet veel lager dan dit komen.
JoycexLynn12 schreef:Yelly ; ziet er niet eens zo verkeerd uit! Heb wel het idee dat zij wat kantelt met het hoofd, zie je dat zelf ook?
Met name het knikje bovenin.
Probeer duidelijk aan te geven dit is stelling naar rechts, dit is stelling naar links en dit is rechtuit! Een slangenvolte is een goede oefening hiervoor!
Slangenvoltes rijden we best veel, ook moeten we tijdens de les vaak achtjes tussen B-E rijden
freeride schreef:@hafjeslief: ik zou als ik jou was mijn beugels met touwtjes aan de singel vastmaken, zodat je je benen houdt waar ze horen, maar dat is een ander detail
De evenredigheid in de gangen verraadt dat je VZP wel goed in balans kan lopen, dus,teugels los, neusje eruit laten komen en meezitten, zachter zijn in je binnenhand in wendingen en op voltes, en niet prutsen aan de voorkant, als zijn lijf in orde is qua souplesse,balans en kracht, komt dat koppie vanzelf op de juiste plaats

JoycexLynn12 schreef:Het ziet er verder gewoon heel ontspannen uit, paard word totaal niet gedwongen.. goed van je dat je bezig bent met gelijke druk op 2 teugels, volgens mij is dat stap 1 en wanneer dat bevestigd is zal het andere makkelijker gaan.
Het lijkt me trouwens ook moeilijker zonder bit, de druk op de neus komt heel anders door dan een bit in de mond.
Knap hoor, ik doe soms een poging tot bitloos maar da's nou niet echt makkelijk!
Ik doe in ieder geval heel hard mijn best er voor te zorgen dat mijn paard zich fijn voelt, alleen ben ik geen rij-natuurtalent. 

Bracht mijn paard haar hoofd even flink omhoog? Hand naar voren, been eraan en daarna weer terugrijden op zit
Je wilt straks een paard dat jouw hand volledig opzoekt en daardoor in te stellen is in diverse hoofd- halshoudingen
Je hand even sluiten op z'n plek moet dan al meer als voldoende zijn, de rest doe je lekker met je benen en zit
Ik vind dit af en toe ook nog best moeilijk hoor, zeker aangezien ik best wel een druktemakertje heb
Maar ook tempocontrole moet vanuit mijn zit kunnen komen
Sodeletuut schreef:Toppie dat je je foto hier plaatst!
Oh zo erg had ik 'm niet verwacht..Kan je niet een keertje hier langs komen?
![]()
Samsie schreef:Ik hou eigenlijk niet van foto's plaatsen in een topic zoals dit, maar ik ben toch wel een beetje benieuwd...![]()
En mijn houding is echt bagger![]()

hafjesliefde schreef:freeride schreef:@hafjeslief: ik zou als ik jou was mijn beugels met touwtjes aan de singel vastmaken, zodat je je benen houdt waar ze horen, maar dat is een ander detail
De evenredigheid in de gangen verraadt dat je VZP wel goed in balans kan lopen, dus,teugels los, neusje eruit laten komen en meezitten, zachter zijn in je binnenhand in wendingen en op voltes, en niet prutsen aan de voorkant, als zijn lijf in orde is qua souplesse,balans en kracht, komt dat koppie vanzelf op de juiste plaats
Hmmm ik ben even in de war
Lesgeefster zegt vrijwel het omgekeerde. Hij moet zich leren 'kort' maken voor mij, want als ik hem met te lange teugels in de hand rijd, loopt hij veel lomper, en sloft hij
Ze zei dat hij zich eerst kort moet maken, en dat het geen ramp is dat hij in het begin ietsie achter de ll loopt, en dan pas uitschuiven. Wie heeft hier nog meningen over? Zal ik eens een wat duidelijkere foto zoeken?