met afkatten bedoel ik dat je iemand best wel aan kan spreken als iemand te dik voor zijn paard/pony is.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
vosje456 schreef:@quartel
Ik vind persoonlijk dat het erg onbeschoft is als je tegen iemand zegt: Je bent te dik voor je paard.(of in die zin) Het kan ook zijn dat die gene zwanger is of zoiets. En ik zal het op dat moment nog niet echt weten wat ik zal doen.
Ik hoor aan de reacties van dit topic dat bokt het wel meent.
vosje456 schreef:@quartel
Ik vind persoonlijk dat het erg onbeschoft is als je tegen iemand zegt: Je bent te dik voor je paard.(of in die zin) Het kan ook zijn dat die gene zwanger is of zoiets. En ik zal het op dat moment nog niet echt weten wat ik zal doen.
Ik hoor aan de reacties van dit topic dat bokt het wel meent.
Rivaldo schreef:Nee, dit is ten eerste totaal geen aanval op dikke mensen of discriminatie.
Wat hier staat is trouwens vooral niet voor toepassing voor mensen met dikmakende medicijnen, zeker niet!
Ik zie het op concours steeds meer, te dikke mensen te paard.
Ik erger me er ook steeds meer aan.
- Je zit het paard, hoe je het wend of keert gewoon in de weg.
Paardrijden is al moeilijk genoeg, door die extra kilo's kan je niet makkelijk meezitten o.i.d.
- Daarnaast vind ik het ook gewoon niet eerlijk voor het paard, omdat jij als eigenaar ook minder kan eten zodat je paard het makkelijker heeft.
- Is het wel gezond? Is er geen grens? Je kan mij nooit wijsmaken, dat als er 100 kilo op je rug drukt dat je daar veel gezonder van wordt
Ben ik hier nou zo extreem in?
Edit; 1 reden weggehaald die nergens op sloeg.
minikatje schreef:wat mij idd ook opvalt is dat je "slanke"mensen wel mag aanspreken op hun uiterlijk, maar "corpulente" mensen niet.
terwijl het net zo kwetsend kan zijn.
minikatje schreef:wat mij idd ook opvalt is dat je "slanke"mensen wel mag aanspreken op hun uiterlijk, maar "corpulente" mensen niet.
Mindim schreef:minikatje schreef:wat mij idd ook opvalt is dat je "slanke"mensen wel mag aanspreken op hun uiterlijk, maar "corpulente" mensen niet.
Ik heb dat ook nooit gesnapt.
Je mag mensen wel voor botje, magere spriet, skelet, wegwaaien uitmaken en de verdere vele scheldbenamingen die worden geuit door vaak corpulente mensen.
Maar oei als je iemand op zijn overgewicht aanspreekt, dan mag je je ineens gaan schamen en dan weet je opeens niet hoe moeilijk het is om af te vallen of heeft iedereen het aan een ziekte te danken, amper iemand die toegeeft zich gewoon vol te eten en geen maat kunnen houden of 'men eet echt niet zoveel', hoor je ook vaak. In dit topic evenzo, bijna iedereen heeft het door een ziekte (en bij sommige zal het zo zijn, maar dan nog is het geen excuus om met een bepaald gewicht op een paard te gaan zitten), amper iemand die zegt, ik ben dik omdat ik te veel eet.
Je moet niet zeuren als slank mens, want je bent slank en kan alles eten en daarom mag je schijnbaar wel op slanke mensen schelden, vreemde wereld. Alsof slanke mensen het altijd maar komt aanwaaien, ook zo een aanname.
Er zijn ook dunne mensen die graag wat aan zouden komen, maar waar het niet wil lukken. Die zich generen voor hun magerte, maar daar mag een dikkerd gerust over heen walsen, want wat is het probleem. Ze kunnen alles eten zonder er van aan te komen en er rust niet zo'n stigma op en die praten er niet over, want dan zegt men"what's the problem".
Nee, je mag dunnerds met de grond gelijk maken, maar kom niet aan het heilige huisje van de dikkerds die het nu eenmaal niet kunnen helpen.
Iemand aanspreken op hun dikte? Waarom niet? Het kost de maatschappij evenveel of nog niet meer dan roken. Al de maagbandoperaties en vetgerelateerde ziektes. Nee op straat krijg ik niet iets van dikke mensen, maar uiteindelijk raakt vetzucht iedereen in de portemonnee. Want vetzucht gaat overheersen, het wordt een normaal straatbeeld met alle daarbij behorende medische kosten.

) kreeg ik ook vaak opmerkingen; spitse snuit, geen kont in de broek, anorexia, alleen vet aan de oorlellen, etc.minikatje schreef:wat mij idd ook opvalt is dat je "slanke"mensen wel mag aanspreken op hun uiterlijk, maar "corpulente" mensen niet.
lesilla schreef:minikatje schreef:wat mij idd ook opvalt is dat je "slanke"mensen wel mag aanspreken op hun uiterlijk, maar "corpulente" mensen niet.
Vraag me af waar dat van komt, in mijn ervaring kreeg ik met 64 + kilo meer commentaar dan met - 64 kilo. Nu schrikken mensen wel eens en vragen ze ben je niet te dun. Maar goed, misschien kan ik ook beter tegen te dunne commentaar dan te dikke. Nu kan ik tenminste in alle vrijheid eten

Citaat:sommigen mensen kunnen niks aan hun overgewicht doen
.
)
ik snap niet waarom je dit geopent hebt eigenlijk
Sabine_Duco schreef:nienke_H schreef:Zelf ben ik veels te licht ( geen anorexia, maar ik eet heel veel, maar kom gewoon niet aan)
Maar ik vind dat je uit respects zowieso niet dit topic moet openen omdat ik het gewoon onrespectvol vind eigenlijk naar de dikkere mensen te paard. Ik vind het helemaal niet zo'n naar beeld, het kan er gewoon ook heel leuk uitzien!ik snap niet waarom je dit geopent hebt eigenlijk
Wat dacht je van omwille van de gezondheid van het paard? Omdat je respect voor dikke mensen moet hebben, zou je de gezondheid van paarden niet mogen aankaarten? Dat vind ik een beetje raar hoor. Er zijn grenzen.
lesilla schreef:Ik denk dat er een verschil is tussen obese zijn, of je dat wil blijven of niet is een keuze die iedereen alleen voor zichzelf kan maken en daar mag je als buitenstaander je niet in mengen. En aanspreken omdat het kosten zijn voor de gezondheidssector, gaan die mensen dan ook alle rokers, alle drinkers, of dunne mensen die ongezond eten ook aanspreken. Of mag dat alleen bij obese mensen... wat een zever seg in mijn ogen
Echter is er een verschil tussen zijn en wat je ermee doet. Als je te dik op een paard gaat zitten kan dat gevolgen hebben voor je paard, en dan is de verantwoording niet alleen bij jezelf.
robeer schreef:Ik denk dat je naast ruitergewicht en hoogte en bouw van het paard ook moet kijken naar het gebruiksdoel. Er zit natuurlijk ook nogal een verschil tussen een (te) zware ruiter die topsport bedrijft en een (te) zware ruiter die recreatief rijdt. Zou een paard wat recreatieve stapritten door de bossen maakt niet wat meer kilo's kunnen dragen dan een paard wat grand prix loopt. Natuurlijk ga ik er dan vanuit dat beide paarden in goede conditie zijn hé. De algehele belasting ligt bij het eerste paard namelijk veel lager dan bij het tweede paard. Ik ben van mening dat een flink paard aan een lang teugeltje ontspannen door de bossen best wel wat kan hebben hoor. Op ieder potje past een dekseltje.
Wat ik overigens wel een beetje naar vind is het feit dat sommigen (te) dikke mensen hier verweten wordt dat ze niet naar het welzijn van hun paard kijken.
robeer schreef:Ik denk dat je naast ruitergewicht en hoogte en bouw van het paard ook moet kijken naar het gebruiksdoel. Er zit natuurlijk ook nogal een verschil tussen een (te) zware ruiter die topsport bedrijft en een (te) zware ruiter die recreatief rijdt. Zou een paard wat recreatieve stapritten door de bossen maakt niet wat meer kilo's kunnen dragen dan een paard wat grand prix loopt. Natuurlijk ga ik er dan vanuit dat beide paarden in goede conditie zijn hé. De algehele belasting ligt bij het eerste paard namelijk veel lager dan bij het tweede paard. Ik ben van mening dat een flink paard aan een lang teugeltje ontspannen door de bossen best wel wat kan hebben hoor. Op ieder potje past een dekseltje.
Wat ik overigens wel een beetje naar vind is het feit dat sommigen (te) dikke mensen hier verweten wordt dat ze niet naar het welzijn van hun paard kijken.
kohtje schreef:Zijn jullie hier nu nog bezig....leven en laten leven. Waarom je zo druk maken over wat een ander doet? Kijk naar jezelf of je echt alles doet voor je paard.
robeer schreef:Ja, en het ideaal is een ruiter die een BMI heeft van ergens tussen de 18 en 25 die niet rukt en plukt en dat het er ook nog eens super uitziet als combinatie.
Wat ik aan wil geven is dat een recreatieruiter minder hoge eisen stelt en dus ook wel makkelijker mee zal kunnen zitten tijdens dat stapritje. Recreatieruiter wil niet zeggen dat iemand niet de gangen van het paard kan volgen hoor.