Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:25

O nee hoor, zo bedoel ik het niet :D :D

met afkatten bedoel ik dat je iemand best wel aan kan spreken als iemand te dik voor zijn paard/pony is.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:25

vosje456 schreef:
@quartel
Ik vind persoonlijk dat het erg onbeschoft is als je tegen iemand zegt: Je bent te dik voor je paard.(of in die zin) Het kan ook zijn dat die gene zwanger is of zoiets. En ik zal het op dat moment nog niet echt weten wat ik zal doen.
Ik hoor aan de reacties van dit topic dat bokt het wel meent. ;)

Vaak kan je het verschil wel zien tussen iemand die zwanger is, en iemand die echt gewoon 'zwanger is van vet'.
En daarkomt bij dat ik denk, dat als je een erg grote buik krijgt als zwanger persoon niet meerr op je paardje stapt.

Verder als ik zie dat het paard er echt last van heeft zou ik er wel gewoon wat van zeggen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:27

vosje456 schreef:
@quartel
Ik vind persoonlijk dat het erg onbeschoft is als je tegen iemand zegt: Je bent te dik voor je paard.(of in die zin) Het kan ook zijn dat die gene zwanger is of zoiets. En ik zal het op dat moment nog niet echt weten wat ik zal doen.
Ik hoor aan de reacties van dit topic dat bokt het wel meent. ;)

deze reactie was dan ook waar ik op reageerde wat betreft de zwangeren ;)

minikatje

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:07

wat mij idd ook opvalt is dat je "slanke"mensen wel mag aanspreken op hun uiterlijk, maar "corpulente" mensen niet.
terwijl het net zo kwetsend kan zijn.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:11

Rivaldo schreef:
Nee, dit is ten eerste totaal geen aanval op dikke mensen of discriminatie.
Wat hier staat is trouwens vooral niet voor toepassing voor mensen met dikmakende medicijnen, zeker niet!

Ik zie het op concours steeds meer, te dikke mensen te paard.
Ik erger me er ook steeds meer aan.

- Je zit het paard, hoe je het wend of keert gewoon in de weg.
Paardrijden is al moeilijk genoeg, door die extra kilo's kan je niet makkelijk meezitten o.i.d.

- Daarnaast vind ik het ook gewoon niet eerlijk voor het paard, omdat jij als eigenaar ook minder kan eten zodat je paard het makkelijker heeft.

- Is het wel gezond? Is er geen grens? Je kan mij nooit wijsmaken, dat als er 100 kilo op je rug drukt dat je daar veel gezonder van wordt :+

Ben ik hier nou zo extreem in?

Edit; 1 reden weggehaald die nergens op sloeg.

jaa ik vind wel dat je gelijk hebt hoor!! bij ons op de ponyclub zijn wel een paar, maar niet extreem..
je kunt best wat ronder zijn, maar echt heel dik vind ik ook niet eerlijk tegenover het paard, tenzij je een trekpaard hebt ;)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:18

minikatje schreef:
wat mij idd ook opvalt is dat je "slanke"mensen wel mag aanspreken op hun uiterlijk, maar "corpulente" mensen niet.

In positieve of negatieve zin, als jij tegen een slank iemand zegt dat diegene anorexia heeft, tja dan kan dat idd, net zo goed kwetsend zijn,

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:22

Ik zie op concours eigenlijk niet vaak te dikke mensen
eigenlijk bijna nooit
of je moet mij gezien hebben

Als iemand zijn paard niet goed loopt door wat voor oorzaak ook
zal ik er altijd wat van zeggen
Maar het komt echt meestal niet voort uit te zwaarre ruiter die gaat
echt niet op wedstrijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:33

minikatje schreef:

Ik heb dat ook nooit gesnapt.
Je mag mensen wel voor botje, magere spriet, skelet, wegwaaien uitmaken en de verdere vele scheldbenamingen die worden geuit door vaak corpulente mensen.
Maar oei als je iemand op zijn overgewicht aanspreekt, dan mag je je ineens gaan schamen en dan weet je opeens niet hoe moeilijk het is om af te vallen of heeft iedereen het aan een ziekte te danken, amper iemand die toegeeft zich gewoon vol te eten en geen maat kunnen houden of 'men eet echt niet zoveel', hoor je ook vaak. In dit topic evenzo, bijna iedereen heeft het door een ziekte (en bij sommige zal het zo zijn, maar dan nog is het geen excuus om met een bepaald gewicht op een paard te gaan zitten), amper iemand die zegt, ik ben dik omdat ik te veel eet.

Je moet niet zeuren als slank mens, want je bent slank en kan alles eten en daarom mag je schijnbaar wel op slanke mensen schelden, vreemde wereld. Alsof slanke mensen het altijd maar komt aanwaaien, ook zo een aanname.
Er zijn ook dunne mensen die graag wat aan zouden komen, maar waar het niet wil lukken. Die zich generen voor hun magerte, maar daar mag een dikkerd gerust over heen walsen, want wat is het probleem. Ze kunnen alles eten zonder er van aan te komen en er rust niet zo'n stigma op en die praten er niet over, want dan zegt men"what's the problem".

Nee, je mag dunnerds met de grond gelijk maken, maar kom niet aan het heilige huisje van de dikkerds die het nu eenmaal niet kunnen helpen.

Iemand aanspreken op hun dikte? Waarom niet? Het kost de maatschappij evenveel of nog niet meer dan roken. Al de maagbandoperaties en vetgerelateerde ziektes. Nee op straat krijg ik niet iets van dikke mensen, maar uiteindelijk raakt vetzucht iedereen in de portemonnee. Want vetzucht gaat overheersen, het wordt een normaal straatbeeld met alle daarbij behorende medische kosten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:45

Mindim schreef:
minikatje schreef:

Ik heb dat ook nooit gesnapt.
Je mag mensen wel voor botje, magere spriet, skelet, wegwaaien uitmaken en de verdere vele scheldbenamingen die worden geuit door vaak corpulente mensen.
Maar oei als je iemand op zijn overgewicht aanspreekt, dan mag je je ineens gaan schamen en dan weet je opeens niet hoe moeilijk het is om af te vallen of heeft iedereen het aan een ziekte te danken, amper iemand die toegeeft zich gewoon vol te eten en geen maat kunnen houden of 'men eet echt niet zoveel', hoor je ook vaak. In dit topic evenzo, bijna iedereen heeft het door een ziekte (en bij sommige zal het zo zijn, maar dan nog is het geen excuus om met een bepaald gewicht op een paard te gaan zitten), amper iemand die zegt, ik ben dik omdat ik te veel eet.

Je moet niet zeuren als slank mens, want je bent slank en kan alles eten en daarom mag je schijnbaar wel op slanke mensen schelden, vreemde wereld. Alsof slanke mensen het altijd maar komt aanwaaien, ook zo een aanname.
Er zijn ook dunne mensen die graag wat aan zouden komen, maar waar het niet wil lukken. Die zich generen voor hun magerte, maar daar mag een dikkerd gerust over heen walsen, want wat is het probleem. Ze kunnen alles eten zonder er van aan te komen en er rust niet zo'n stigma op en die praten er niet over, want dan zegt men"what's the problem".

Nee, je mag dunnerds met de grond gelijk maken, maar kom niet aan het heilige huisje van de dikkerds die het nu eenmaal niet kunnen helpen.

Iemand aanspreken op hun dikte? Waarom niet? Het kost de maatschappij evenveel of nog niet meer dan roken. Al de maagbandoperaties en vetgerelateerde ziektes. Nee op straat krijg ik niet iets van dikke mensen, maar uiteindelijk raakt vetzucht iedereen in de portemonnee. Want vetzucht gaat overheersen, het wordt een normaal straatbeeld met alle daarbij behorende medische kosten.

Ben ik helemaal met je eens :j
Toen ik een stuk dunner was (en op de grens van ondergewicht zat, terwijl ik écht wel at :D ) kreeg ik ook vaak opmerkingen; spitse snuit, geen kont in de broek, anorexia, alleen vet aan de oorlellen, etc.

Blijf ook van mening dat ongeacht de oorzaak je niet met extreem overgewicht op een paard moet gaan zitten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:54

minikatje schreef:

Vraag me af waar dat van komt, in mijn ervaring kreeg ik met 64 + kilo meer commentaar dan met - 64 kilo. Nu schrikken mensen wel eens en vragen ze ben je niet te dun. Maar goed, misschien kan ik ook beter tegen te dunne commentaar dan te dikke. Nu kan ik tenminste in alle vrijheid eten :D

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:56

lesilla schreef:
minikatje schreef:

Vraag me af waar dat van komt, in mijn ervaring kreeg ik met 64 + kilo meer commentaar dan met - 64 kilo. Nu schrikken mensen wel eens en vragen ze ben je niet te dun. Maar goed, misschien kan ik ook beter tegen te dunne commentaar dan te dikke. Nu kan ik tenminste in alle vrijheid eten :D

Misschien omdat de meerdere mensen wel aanleg hebben voor steviger zijn(heb ik ook)
Dus zijn de stevigere (aanleg hebben voor stevigheid)mensen misschien een beetje jaloers? :D
En vinden ze het niet beledigen.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:01

Citaat:
sommigen mensen kunnen niks aan hun overgewicht doen

Helemaal eens met het feit dat mensen door allerlei factoren niets aan hun overgewicht kunnen doen. Dat is voor hun vaak al een hele strijd. Toch is dat niet het enige wat TS vraagt, ze heeft het ook over: door met overgewicht paard te gaan rijden en daarmee het paard te hinderen. En daar heeft ze mijns inziens wel een punt.

Om met overgewicht op een paard zijn rug te stappen is een bewuste keuze die je als mens maakt, veel mensen denken aan hun eigen wens/verlangen/belang en kijken niet verder daar wat dat voor het dier zelf betekent. Dat TS daar moeite mee heeft, snap ik, dat deel ik ook.

Ik ben van mening dat je onwijs van paarden kunt genieten, ook met overgewicht. Maar ik vind ook dat je daarin je verantwoordelijkheid kunt nemen naar het paard. Om van paarden te genieten hoef je niet perse op de rug ervan te klimmen. Er zijn legio mogelijkheden: je kunt kijken naar horsemanship, freestyle, grondwerk, longeren, dubbele lijnen, rechtrichten en niet te vergeten de aangespannen paardensport. Allemaal zonder dat je het paard (en jezelf) hoeft te hinderen, maar beiden onwijs plezier kunt beleven.

Dan zijn er altijd nog de mensen die alleen maar lol hebben in het berijden van een paard. Als je zelf dan een zware ruiter bent, kijk dan op zijn minst naar op wat voor type/maat/bouw paard je stapt en wees bereid je rij-wensen dan daarop af te stemmen. Er zijn fijngebouwde paarden, niet zo groot, die duidelijk zichtbaar meer moeite met zware ruiters hebben. Er zijn stevigere of gewoon weg grotere paarden die dat net iets beter kunnen hebben (al blijft het niet optimaal). Ook daarin is best winst te behalen als we zelf bereid zijn hierin iets ruimer kijken.

Ander punt is dat een groot deel van de zware ruiters, ook best wat kilootjes kwijt kan raken door daar daadwerkelijk aan te werken (met een dieetiste, aangepaste voeding, meer cardio sporten etc). Dan doel ik dus niet op die mensen die door ziekte of fysieke factoren zwaar zijn. Maar niet iedereen moet zich meteen tot die groep rekenen, dat wordt gemakshalve wel vaak gedaan. Maar hoe zit dat daadwerkelijk...ik denk dat die mensen in de minderheid zijn...zeker nu obesitas een groter probleem is in Nederland.

Als laatste wil ik afsluiten met nog een manier waarmee je als zware ruiter je paard kunt ontlasten. Dat geldt overigens ook voor slanke ruiters..die kunnen daar hun voordeel mee doen. Maar gekeken naar je houding en zit als ruiter, rijden er velen op een manier waarbij de lichtheid ontbreekt, het in harmonie met het paard meebewegen in de beweging van het paard, het in balans op je paard zitten. Juist zwaardere ruiters kunnen door dat te verbeteren, daar aandacht aan te besteden al zoveel voor hun paard doen. En is aanbod genoeg in NL om je dat aan te leren (Balanced Riding, Centered Riding, Verlichte rijkunst etc). Zelfs dan kan een zware (of zelfs dikke) ruiter voor het paard veel gemakkelijker te dragen zijn, dan een lichte ruiter die hindert, niet in de beweging van het paard komt en tegenwerkt. Je wilt niet weten hoe groot het effect hiervan is.

En we hebben als ruiters ook zeker nog zelf wat te doen, als het gaat om onze lenigheid in het algemeen. De meesten vinden het maar suf om loswerk oefeningen te doen (op de grond) voordat we op het paard stappen. Maar ik denk dat we wel weten hoeveel voordelen dat heeft voor onszelf en het /3 .

Ik denk zelf dat er dus heel veel kansen en mogelijkheden worden overgeslagen, omdat we er gewoonweg niet naar willen kijken. Er niet aan willen werken, niet bereid zijn om het vanuit paardenperspectief er zelf als mens ook nog wat moeite voor te willen doen. En dan kan ik me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die zich er mateloos aan kunnen storen. Want zeg nou zelf....je moet op een willekeurige pensionstal/manege/wedstrijd/event een ruiter eens vrijblijvend een suggestie aan de hand willen doen.... ;)

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:06

Zelf ben ik veels te licht ( geen anorexia, maar ik eet heel veel, maar kom gewoon niet aan :) )
Maar ik vind dat je uit respects zowieso niet dit topic moet openen omdat ik het gewoon onrespectvol vind eigenlijk naar de dikkere mensen te paard. Ik vind het helemaal niet zo'n naar beeld, het kan er gewoon ook heel leuk uitzien! :) ik snap niet waarom je dit geopent hebt eigenlijk :o

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:12

Sabine_Duco schreef:
nienke_H schreef:
Zelf ben ik veels te licht ( geen anorexia, maar ik eet heel veel, maar kom gewoon niet aan :) )
Maar ik vind dat je uit respects zowieso niet dit topic moet openen omdat ik het gewoon onrespectvol vind eigenlijk naar de dikkere mensen te paard. Ik vind het helemaal niet zo'n naar beeld, het kan er gewoon ook heel leuk uitzien! :) ik snap niet waarom je dit geopent hebt eigenlijk :o

Wat dacht je van omwille van de gezondheid van het paard? Omdat je respect voor dikke mensen moet hebben, zou je de gezondheid van paarden niet mogen aankaarten? Dat vind ik een beetje raar hoor. Er zijn grenzen.

tuurlijk wel, dat zeg ik niet .
Ligt er ook aan wat voor pony ze rijden natuurlijk, en hoe dik ze zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:19

Ik denk dat er een verschil is tussen obese zijn, of je dat wil blijven of niet is een keuze die iedereen alleen voor zichzelf kan maken en daar mag je als buitenstaander je niet in mengen. En aanspreken omdat het kosten zijn voor de gezondheidssector, gaan die mensen dan ook alle rokers, alle drinkers, of dunne mensen die ongezond eten ook aanspreken. Of mag dat alleen bij obese mensen... wat een zever seg in mijn ogen

Echter is er een verschil tussen zijn en wat je ermee doet. Als je te dik op een paard gaat zitten kan dat gevolgen hebben voor je paard, en dan is de verantwoording niet alleen bij jezelf.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:22

Weet je wat me wel opvalt, in zo'n discussie reageren vaak
de 'zwaardere' mensen hetzelfde. Zij vinden vaak dat het
nog wel kan en dat de 15% regel voor normale paarden is en
dat je daar met een breder gebouwd paard nog wel overheen kunt gaan.

Ik vraag me alleen af, waarom zou je uberhaupt die grens op willen zoeken?
Stel dat je tijdens het rijden in de buurt van ongemak komt voor
het paard waar je op rijdt? Hoe kun je daar nou plezier van hebben..
Ik vind zware mensen op paarden een vreselijk gezicht, en vind echt
dat er in ieder geval op manege's een gewichtslimiet per paard zou moeten komen.
(hier is dat nog niet zo jammergenoeg)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:24

Ik denk dat je naast ruitergewicht en hoogte en bouw van het paard ook moet kijken naar het gebruiksdoel. Er zit natuurlijk ook nogal een verschil tussen een (te) zware ruiter die topsport bedrijft en een (te) zware ruiter die recreatief rijdt. Zou een paard wat recreatieve stapritten door de bossen maakt niet wat meer kilo's kunnen dragen dan een paard wat grand prix loopt. Natuurlijk ga ik er dan vanuit dat beide paarden in goede conditie zijn hé. De algehele belasting ligt bij het eerste paard namelijk veel lager dan bij het tweede paard. Ik ben van mening dat een flink paard aan een lang teugeltje ontspannen door de bossen best wel wat kan hebben hoor. Op ieder potje past een dekseltje.

Wat ik overigens wel een beetje naar vind is het feit dat sommigen (te) dikke mensen hier verweten wordt dat ze niet naar het welzijn van hun paard kijken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:25

Het probleem is, vind ik persoonlijk, dat iedereen een andere maatstaf geruikt. De één vind dat te dik, terwijl de andere dat niet vind.
Persoonlijk val ik soms van mijne stoel wat sommige dik vinden, als je die maatstaf dan doortrekt dan zou paardrijden alleen weggelegt zijn voor de ultraslanke mensen, en denk ik dat bokt zou leeg lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:00

lesilla schreef:
Ik denk dat er een verschil is tussen obese zijn, of je dat wil blijven of niet is een keuze die iedereen alleen voor zichzelf kan maken en daar mag je als buitenstaander je niet in mengen. En aanspreken omdat het kosten zijn voor de gezondheidssector, gaan die mensen dan ook alle rokers, alle drinkers, of dunne mensen die ongezond eten ook aanspreken. Of mag dat alleen bij obese mensen... wat een zever seg in mijn ogen

Echter is er een verschil tussen zijn en wat je ermee doet. Als je te dik op een paard gaat zitten kan dat gevolgen hebben voor je paard, en dan is de verantwoording niet alleen bij jezelf.

Rokers worden behoorlijk op hun gedrag aangesproken door de maatschappij hoor, drankmisbruik kan me niet genoeg in het nieuws. Eerder dit topic ging het er namelijk over dat rokers wel over hun gedrag mogen worden aangesproken en dat je van roken als niet roker directe schade ondervindt. Ik probeerde met mijn post aan te geven dat de maatschappij ook van obesitas de rekening gepresenteerd gaat krijgen, omdat het steeds meer voor komt.
Er wordt al geadverteerd dat men gezonder moet gaan eten vanwege hart en vaat ziekten. Er zijn niet voor niets complete documentaires, amusementsprogrammas over obesitas. Dat kan je toch moeilijk ontgaan, dat het een werkelijk probeleem aan het worden is.
Dus gezever? Neuh, dacht het niet. Ik wil daarmee niet zeggen dat roken, te veel drinken en drugs een minder probleem is, maar extreem overgewicht is wel degelijk een probleem.

Over de dik gedrukte zin, bij wie ligt de verantwoording als je met te veel gewicht op je paard gaat zitten dan wel, als ie niet alleen bij jezelf ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:05

robeer schreef:
Ik denk dat je naast ruitergewicht en hoogte en bouw van het paard ook moet kijken naar het gebruiksdoel. Er zit natuurlijk ook nogal een verschil tussen een (te) zware ruiter die topsport bedrijft en een (te) zware ruiter die recreatief rijdt. Zou een paard wat recreatieve stapritten door de bossen maakt niet wat meer kilo's kunnen dragen dan een paard wat grand prix loopt. Natuurlijk ga ik er dan vanuit dat beide paarden in goede conditie zijn hé. De algehele belasting ligt bij het eerste paard namelijk veel lager dan bij het tweede paard. Ik ben van mening dat een flink paard aan een lang teugeltje ontspannen door de bossen best wel wat kan hebben hoor. Op ieder potje past een dekseltje.

Wat ik overigens wel een beetje naar vind is het feit dat sommigen (te) dikke mensen hier verweten wordt dat ze niet naar het welzijn van hun paard kijken.

Ik zie dan nog liever een te zware sportruiter op een paard, dan een minder goed rijdende te zware recreant.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:06

Het is over het algemeen wel zo dat rokers, drugsgebruikers en obese mensen de staat en maatschappij minder lang geld kosten hé. Ze leven minder lang dus die dure ziekenhuisrekeningen worden dan weer gecompenseerd door minder jaren AOW. Daarnaast is het zo dat niet rokers de staatskas schaden. :D

aub niet te serieus opvatten. :=

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:07

robeer schreef:

Als jij je paard met overgewicht laat rondlopen, ben je ook niet goed bezig.
Dus als jij met overgewicht op je paard stapt.. Nee, dat is niet goed voor het dier zijn welzijn. En dat veroorzaak jij, als eigenaar, zelf.
Het IS naar, als je zoiets verweten wordt. Maar.. Het is ergens wel zo.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:09

Ja, en het ideaal is een ruiter die een BMI heeft van ergens tussen de 18 en 25 die niet rukt en plukt en dat het er ook nog eens super uitziet als combinatie.

Wat ik aan wil geven is dat een recreatieruiter minder hoge eisen stelt en dus ook wel makkelijker mee zal kunnen zitten tijdens dat stapritje. Recreatieruiter wil niet zeggen dat iemand niet de gangen van het paard kan volgen hoor.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:09

kohtje schreef:
Zijn jullie hier nu nog bezig....leven en laten leven. Waarom je zo druk maken over wat een ander doet? Kijk naar jezelf of je echt alles doet voor je paard.

Waarom laten leven?

Als jij een te dikke ruiter ziet -en ik spreek hier dan over een ruiter die tegen de 100kg weegt, op een arabier die zelf maar 400kg weegt-, dan zég je daar toch iets van?
Want ja, daar maak ik me wél druk om. Om het welzijn van het paard.

Als je iedereen maar laat doen, gaan er nog veel flaters begaan worden.
Tuurlijk moet je niet aan iedereen je mening opdringen.. Maar in sommige gevallen trek je toch echt wel je mond open..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:10

robeer schreef:
Ja, en het ideaal is een ruiter die een BMI heeft van ergens tussen de 18 en 25 die niet rukt en plukt en dat het er ook nog eens super uitziet als combinatie.

Wat ik aan wil geven is dat een recreatieruiter minder hoge eisen stelt en dus ook wel makkelijker mee zal kunnen zitten tijdens dat stapritje. Recreatieruiter wil niet zeggen dat iemand niet de gangen van het paard kan volgen hoor.

Inderdaad, minder hoge eisen. Maar maakt dat het daarom ok? Als het niet goed is voor het paard, doe je het toch gewoon niet?