Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:27

vanzuijlen schreef:
Balans en evenwicht worden helaas weer steeds door elkaar gehaald heel spijtig maar waar, daarom steeds weer die verwarringen.

Zal het aan de vertaler van Kottas doorgeven, zodra ik hem ontmoet :')

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:28

cherie word een volwassen en leg ons toch een uit wat jij met je zit doet? Omdat het niet uitgelegd word door jouw en nombrado alleen maar kreten geuit maar niets onderbouwd met filmpjes of foto´s of enige uitleg en steeds het thema veranderen wat jammer is voor een open discussie die steeds weer vastloopt om dat er geen uitleg is die logisch is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:32

vanzuijlen schreef:
cherie word een volwassen en leg ons toch een uit wat jij met je zit doet? Omdat het niet uitgelegd word door jouw en nombrado alleen maar kreten geuit maar niets onderbouwd met filmpjes of foto´s of enige uitleg en steeds het thema veranderen wat jammer is voor een open discussie die steeds weer vastloopt om dat er geen uitleg is die logisch is.

Filmpjes zeggen zo weinig nietwaar :')

Daar werden volkstammen klassieke instructeurs te kijk gezet :j en niet begrepen :')

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:34

cherie78 schreef:
Moll schreef:
Ja heel leuk, echter trek je dat geen uit zijn verband, een nieuwe oefening word ook in gezet met een halve ophouding, dat geen wat je schrijft zijn momenten.

Waarom zet jij een nieuwe oefening in met druk en weerstand?

Zoek in je boekjes eens op waar voor de halve ophouding voor dient.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:38

cherie78 schreef:
Daar werden volkstammen klassieke instructeurs te kijk gezet :j en niet begrepen :')

Nog steeds geen uitleg over alleen met de zit, en halve ophoudingen zijn niet nodig, alleen maar thema veranderen, daarom word eens volwassen en leg het uit jij en nombrado.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:45

cherie78 schreef:
Je hebt nogal wat "aanname's" :j
Ik kan "klassiek" zeer goed onderscheiden van "niet-klassiek"

Dan gelijk maar even mijn volgende vraag aan jou; Wat is "niet-klassiek" ??

Ik begrijp "perfect" de filosofie van het "klassieke"
Maar ik interpreteer een aantal "meesters" net iets anders dan bv jij.

Als je het boek van Treffers, van Loon etc goed leest en begrijpt, is het ook niet verwonderlijk dat mijn haren recht overeind gaan staan van "weerstandbiedende" handen.
En "weerstandbiedende" handen in alle gradatie's

Als een ruiter dat nl nodig heeft, is er al het één en ander mis gegaan.

Weerstandbieden is nl alleen maar nodig om een paard dmv DRUK ergens iets los te laten.

Wat is niet Klassiek. Deze quote maakt dat voor mij heel duidelijk, alles wat hier niet aan voldoet is dus NIET klassiek.
Professor schreef:
Belangrijke principes van de Klassiek Rijkunst, is de vrijwillige medewerking van het paard, en een spier training die het paard in de gelegenheid stelt om het gewicht van de ruiter te dragen in alle opgave die wij hem stellen zonder schade een aan lichaam en psyche.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:41

cherie78 schreef:
Filmpjes zeggen zo weinig nietwaar :')

:D
heb jij dat ene voorbeeld nog? misschien kunnen we die als leuk voorbeeld nemen, wat daaraan nu klassiek is en wat niet?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:42

vanzuijlen schreef:
Nog steeds geen uitleg over alleen met de zit, en halve ophoudingen zijn niet nodig, alleen maar thema veranderen, daarom word eens volwassen en leg het uit jij en nombrado.

Wat begrijp je niet professor alias vanzuijlen aan de uitleg die ik gegeven heb en de inwerking van je zit/bekken op het paard?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:44

Moll schreef:

ik weet nie, maar mijn paarden lezen geen boeken
die stoppen nl zelf ook niet door hun hoofd of mond in iets hard te houden om een halve ophouding na te bootsen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:19

nombrado schreef:
Moll schreef:

ik weet nie, maar mijn paarden lezen geen boeken
die stoppen nl zelf ook niet door hun hoofd of mond in iets hard te houden om een halve ophouding na te bootsen.

nee maar die kiezen er ook niet voor om door de mens bereden te worden wat een gebakken lucht allemaal , leg nu gewoon eens uit hoe je een SB inzet en in balans vasthoud.
uitleg van je tegenstanders genoeg van jullie niets , en kom dan niet met DE ZIT das leg gewoon precies uit wat je doet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:37

liberty22 schreef:
, leg nu gewoon eens uit hoe je een SB inzet en in balans vasthoud.
uitleg van je tegenstanders genoeg van jullie niets , en kom dan niet met DE ZIT das leg gewoon precies uit wat je doet.

ik begrijp niet wat je met in balans vasthouden bedoeld.
balans is nl niet vast...dat is los , het draait ook allemaal in het loslaten

inzet SB, ruiter draait de schouders , hoe het paard de schouders moet hebben, maakt buitenbeen langer, en brengt binnenheup minimaal omhoog om het paard de ruimte te geven iets de romp te kunnen kantelen.
het buitenheupbeen brengt de ruiter iets naar voren, daarbij zorgend dat de ruiter niet teveel in het eigen lijf tordeerd. verder blijft de ruiter daarin meegaan met de beweging van het paard.
Bij het naar binnenbrengen van de schouder, gaan de armen handen ook iets mee, in die beweging, daarbij kan dit zowel met lange teugels aan aangenomen teugels gereden worden. Het paard voelt de hulp al van de ruiterhulp.
basis is wel, de uitgangpositie van de ruiter, die moet echt in het middelpunt zijn, dus geen holle rug, of stoelzit, maar in je eigen middelpunt. en flexibiliteit in het bekken
anders klopt het doorgeven van het signaal niet
(hoop dat dit begrijpelijke jip en janneke taal is) :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:48

nou ben blij dat je met wat over de brug komt , ook al is het een lang verhaaltje het is in een halve sec. gebeurd wat je opschrijft.
JE beschrijft niets meer als wat een ieder van ons doet met zijn eigen loodlijn in overeenstemming met die van het paard blijven , je kunt iig niet je paard voorgaan met dit dan vraag je hem te compenseren voor jouw en dat is niet goed.

Ik heb een paard dat zo boterzacht en gevoelig is echt een porselijnenpoppetje , maar ook bij die kom je hier alleen niet mee weg en het is werkelijk het lichtste paard dat ik ooit in me leven heb gereden , en ik heb al heel veel gedaan zonder aanleuning eenhandig op stang een twee jaar , bitloos zo een twee jaar en nu weer met trens met een kleine aanleuning en moet zeggen dat bevalt ons allemaal het beste ( paarden en ik) ik kan ingrijpen indie ik een keer niet optijd ben of als ik de grens van me paard op zoek zonder dat die eerst uit haar hele frame moet vallen en de correctie nog een keer zo groot moeten worden.
Waar je nu over praat is biomechanisch gewoon niet mogelijk omdat je je paard niet gymnastiseerd als het niet gekaderd word.daar kunnen we kort over zijn dat is een gegeven.
En zonder aanleuning en of halve en of hele ophoudingen kun je je paard niet ten allertijde gekaderd houden

nombrado

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:12

moet jij ook gekaderd worden als je jezelf gymnastiseerd?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:17

nombrado schreef:

Wat een onzin, een mens kan altijd zijn grenzen aangeven, verbaal bijvoorbeeld.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:19

nombrado schreef:

nee , maar er zit ook niemand op mij dus dat scheelt ik ben geen vluchtdier dus zie me niet genoodzaakt alle pijn te verbijten dusz , gelul in de ruimte natuurlijk

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:12

setteke schreef:
nombrado schreef:

Wat een onzin, een mens kan altijd zijn grenzen aangeven, verbaal bijvoorbeeld.

een paard net zo goed, alleen niet verbaal, die doen dat op een andere wijze
en er zijn er heel wat te noemen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:14

liberty22 schreef:
nombrado schreef:

nee , maar er zit ook niemand op mij dus dat scheelt ik ben geen vluchtdier dus zie me niet genoodzaakt alle pijn te verbijten dusz , gelul in de ruimte natuurlijk

ik zou toch heel graag willen weten, hoe jij zou reageren als er iemand op je rug zit , die wat van je verlangt.
en diegene zit zwaar tegennatuurlijke beweging met de zit te geven en vervolgens in je mond te snokken omdat je niet "luistert" , wat zou jij doen? Accepteren , omdat het gymnastiseren heet?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:17

nombrado schreef:
liberty22[quote="nombrado schreef:

ik zou toch heel graag willen weten, hoe jij zou reageren als er iemand op je rug zit , die wat van je verlangt.
en diegene zit zwaar tegennatuurlijke beweging met de zit te geven en vervolgens in je mond te snokken omdat je niet "luistert" , wat zou jij doen? Accepteren , omdat het gymnastiseren heet?[/quote]

snokken pffff das kinderachtig , ik krijg elke maand goede zitles nog steeds dus ik doe genoeg op dat gebied .
Ik vind het erger dat jij niet bang bent op je paard te gaan zitten die zijn rug wegdrukt en of zijn bekken in extensie zet , dat is veel veel erger want dan gaat ie namelijk kapot!!!!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:19

liberty22 schreef:
Ik vind het erger dat jij niet bang bent op je paard te gaan zitten die zijn rug wegdrukt en of zijn bekken in extensie zet , dat is veel veel erger want dan gaat ie namelijk kapot!!!!

dat ligt sterk aan de zit en het gewicht van de ruiter.
ik ben niet zo zwaar..... *D :D en zit ook niet in stoelzit
bovendien train ik de paarden eerst aan de longe sterk genoeg in de achterhand om het ruitergewicht (dat overigens nooit te zwaar hoort te zijn) te kunnen dragen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:21

ja maar dan ben je er nog niet als jij niet aan je paard aangeeft hoe jouw te dragen kun je longeren tot je een ons weegt toch maak je hem dan kapot!!!

Net alsof het afdoende is als je alleen niet in stoelzit zit , komt nogal heel wat meer bij kijken en dat je niet al te zwaar bent pffff dat heeft er niets me te maken als je gemiddeld bent is het prima als je maar rijden kan he , is nogal een biomechanisch proces en dat bereik je niet door alleen maar mee te gaan zitten in de beweging
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 04-10-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:23

liberty22 schreef:
ja maar dan ben je er nog niet als jij niet aan je paard aangeeft hoe jouw te dragen kun je longeren tot je een ons weegt toch maak je hem dan kapot!!!

Hoe doe jij dat? je paard leren jou te dragen?

liberty22

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:25

door hem te kaderen opdat hij de juiste spieren gaat gebruiken , maar kaats de bal niet weer in mijn hoek we haddenhet over jouw manier

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:26

liberty22 schreef:
door hem te kaderen opdat hij de juiste spieren gaat gebruiken , maar kaats de bal niet weer in mijn hoek we haddenhet over jouw manier

en waarom zou ik mijn manier moeten uitleggen? en jij niet jou manier?
wat bedoel je met kaderen? doe je dat als je erop zit en hoe doe je dat?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:27

liberty22 schreef:

Dus jij "kadert" vanaf het moment dat jij op een paard stapt.
Net gewend aan het zadel en nog niet eens aan een ruitergewicht.

Of "kader" je hem ook al aan de longeerlijn? En wordt door dat "gekader" geleerd hoe het paard wat later een ruiter moet gaan "dragen"?
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 04-10-11 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:27

heb ik allllaaaaaannnnngggg uitgelegd had je beter moeten opletten