Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:18

nee ik snap het ook niet meer we vallen van het een in het ander geloof ik ,

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:19

Citaat:
juist en om die laatste zin in professor zijn post gaat de discussie over , als het paard in de situatie zoals u beschrijft te hoog zou komen dan motiveer je hem toch met een halve ophouding weer naar de juiste hoofdhalshouding toe?

Dat beschreef quadripes ook, denk dat u beide de points gemist heeft wat de ander bedoeld.

Het is niet ik bedoel wat u begrijpt, maar ik begrijp wat u bedoeld.... _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Professor op 15-02-11 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:19

en idd je word er scherp van het word alleen ietswat lastig als je niet dichterbij elkaar kunt komen vind ik

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:20

Professor schreef:
Citaat:
juist en om die laatste zin in professor zijn post gaat de discussie over , als het paard in de situatie zoals u beschrijft te hoog zou komen dan motiveer je hem toch met een halve ophouding weer naar de juiste hoofdhalshouding toe?

Dat beschreef quadripes ook, denk dat u beide de points gemist heeft wat de ander bedoeld.

Het is niet ik bedoel wat u begrijpt, maar ik begrijp wat u bedoeld.... _/-\o_

jah laten we het daar bij houden , dat is toch altijd het probleem met digitale communicatie ,

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:24

Citaat:
dat is toch altijd het probleem met digitale communicatie

Denk sorry dat ik het zeg dit niet het geval is, het is meer de uitdrukkingen die gebruikt worden door de meesten, daardoor onstaan de verwarringen.
Wanneer men gewoon net zo als woordjes leren voor een buitenlandsetaal de vakuitdrukkingen leert, dan begrijpt men veel sneller wat de ander bedoeld.
Nu is het vaak een uitleg geven van wat men geschreven heeft, bv woorden als schakelen en terugrijden zijn hier op dit topic eigenlijk geheel niet aanspreekbaar, het gaat om Klassiek en niet de polderuitdrukkingen van Sjefke.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:31

ja kan ook mag u idd zeggen ben het met u eens , daarom is dit een heel leuk topic om te proberen de termen helder te krijgen en er een gewoonte van maken dezen te gebruiken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:33

Alle termen geven in ieder geval al heel wat te leren!

Appie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:40

Professor schreef:
Denk dat de opbouw van de proeven in Nederland totaal voorbij gaan aan de opbouw van de dressuur.
Er zou 1 klasse moeten zijn voor wedstrijd beginnende ruiters, met stap draf en galop waarbij de baan figuren eenvoudig worden gehouden, en waarbij men bij het verruimen mag lichtrijden.
Daarna is doorzitten het a en o, en krijgt men een klasse met nog niet verzamelde oefeningen.
Daarna de klasse L waarbij de lichte verzamelde oefeningen gereden worden. zoals halthouden enkele passen achterwaarts daaruit aandraven, volte 8 meter en geen progressieve overgangen meer.
Dan M met changementen en zijgangen zoals Appuyeren en Schouderbinnenwaarts (verzamelde draf)
Dan Z met serie changementen bv 4 en 3.
Dan de ZZ met Passage en Piaffe.
En geen basis dressuur die doet men thuis de basis leert de leerling in het begin dat zijn zitoefeningen en de stap de draf en de galop en bestuuringsoefeningen. Daar zijn de wedstijden niet voor het niveau moet men niet zo laag zetten, wanneer men er niet aan kan voldoen dient men vlijtig te oefenen maar dan thuis.

En wat is dan eigenlijk uw antwoord op wat u van mij quote??? Begrijp het verband niet helemaal.

Het is een mening die op een eerdere quote van je sloeg. Excuse me.
In de B zijn de verruimingen vanuit het lichtrijden. De oefeningen zijn simpel. In het L moet je achterwaarts en halthouden en een volte 10 meter. In het M zit schouderbinnenwaarts en een stukje contragalop. Daarnaast travers en keertwendingen. Pas in het Z komen de appuyementen en de wissels/changementen.
Daarna komt pas de subtop, dus van ZZlicht tot aan GRand Prix.
Om in het Z2 al Passage en Piaffe te vragen vind ik voor de basis echt teveel gevraagd.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:45

@Professor: een jong paard moet je niet de hele tijd vwnw rijden, ik meen dat een jong paard vanuit het halsstrekken naar de hand toe moet worden gereden en daarbij altijd gereden moet worden, zodat het zich lang kan maken op het moment dat dat nodig is. (dat bedoel ik met vwnw rijden, maar dat heb ik al eerder geloof ik gezegd en dat blijft voor verwarring zorgen, ik weet echter niet hoe ik het anders moet noemen)

je moet in dat stadium, althans mijns inziens, het paard telkens de hoofdhouding laten kiezen en de aanleuning en het contact zal vanzelf stabieler worden naarmate het paard de ruiterhand zal vertrouwen. als je met zit en houding het paard daartoe uitnodigt.

verder kun je een paard dat onder je uit dreigt te lopen, natuurlijk wel met de teugels een halt toe roepen, maar elke actie met het bit dient te worden gevolgd door een onmiddellijk totaal nageven en uitnodiging tot lang maken.

daarbij heb ik echt geleerd om de halshouding niet te beinvloeden. pas op het moment dat het paard aanleuning gaat zoeken, kun je dat beantwoorden als ruiter en dan kun je eigenlijk telkens al voorkomen dat het paard de neus de lucht in steekt. toch, zullen er momenten zijn dat dit wel plaatsvindt en dan moet je gewoon afwachten, totdat het dier weer naar beneden komt. een paard wil namelijk aanleuning zoeken.

dus ook al duurt dat drie rondes, gewoon rustig doorrijden of bijvoorbeeld een oefening rijden, waardoor het paard uitgenodigd wordt om zich naar de hand toe te strekken, zoals schouderbuitenwaarts.

en dat heb ik al eerder ook met een citaat uit de literatuur onderbouwd, dat dit zo gaat.

ok, ik moet de paarden binnen gaat zetten, hoor ik nu van mijn man... want we gaan uiteten :D :D

ok nog een klein dingetje: natuurlijk is dit allemaal weer geschreven en dan kun je vlgs mij niet in de nuanceringen treden die je hebt als je aan het rijden bent... een stuk gevoel en timing enz is ook belangrijk, plus het vertrouwen en de ervaring dat het goedkomt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:13

Citaat:
Om in het Z2 al Passage en Piaffe te vragen vind ik voor de basis echt teveel gevraagd.

Dit toch waanzin, dit noemt men basis dressuur nee basis heb ik beschreven dat is zitten leren de basis van het rijden hier worden alle termen door elkaar gehaald echt polderdressuur dat scheiden van meer en minder.
Z is zwaar internationaal net zo, alleen in Nederland zijn ze zo bekrompen om die verschrikkelijke A dressuur proefjes in het wedstrijd program op te nemen, gewoon beschamend de proeven na het niveau toe schrijven, nee wedstrijden zijn een meet lat wanneer je daar aan niet voldoed moet men trainen thuis en je niveau verbeteren.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:19

ik ken het begrip polderdressuur niet is dat net zo als poedeldressuur?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:22

quadripes schreef:
@Professor: een jong paard moet je niet de hele tijd vwnw rijden, ik meen dat een jong paard vanuit het halsstrekken naar de hand toe moet worden gereden en daarbij altijd gereden moet worden, zodat het zich lang kan maken op het moment dat dat nodig is. (dat bedoel ik met vwnw rijden, maar dat heb ik al eerder geloof ik gezegd en dat blijft voor verwarring zorgen, ik weet echter niet hoe ik het anders moet noemen)

Dat dient men met een ouder paard ook steeds te herhalen en tussen de oefeningen in de training te rijden.
In wezen past het paard zijn hoofd en hals stelling aan aan de graad van het ondertreden van de achterbenen onder de massa, en aangezien men een jong paard mits goed gedoseerd af en toe echt wel een lichte verzameling mag vragen veranderd daardoor zijn hooofd en hals stelling.
En verzameling daarmee bedoel ik bv vanuit het achterwaarts gaan aandraven, vanuit halthouden aangaloperen, dan zijn de eerste 3 passen/sprongen verzameld.

Dat het paard zijn hoofdhouding mag kiezen daar ben ik het niet mee eens, wat doet u wanneer u een jong paard longeerd????
Een paard dat in de houding is men noemt het in het Duits eigenlijk veel mooier durchs Genick, dit dient een jong van begin af aan te leren nageven in de nek en mond, daardoor onstaat de gebogen bovenlijn van de hals, dit kan bij alle oefeningen en alle hals lengtes.
Het voordeel is dat het paard makkelijker wat men tegen woordig noemt over de rug gaat, zelf zeg ik hij laat zijn rug los kan gaan schwingen, wat niet het geval kan zijn wanneer deze gebogen halslijn (oprichting/ durchs Genick) er niet is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:23

liberty22 schreef:
ik ken het begrip polderdressuur niet is dat net zo als poedeldressuur?

Weet u, ik heb deze benaming van iemand overgenomen, het is die verschrikkelijke LDR, en de zg uitdrukkingen van Anky en haar man, zo respectloos als knopjes erop en schakelen net een auto.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:36

Wat Quadripes bedoelt, is dat het paard zelf aanleuning mag en moet nemen.
Dit mag nooit of te nimmer van de ruiter uitgaan.

Daarom ook mijn afkeer van die halve ophoudingen om een paard nageeflijk te maken/dwingen.

Een paard wat zelf de aanleuning opzoekt, zal ten alle tijden een goed doorlatend paard zijn.

En inderdaad, prof :j kunnen de handen wel het zenuwcentrum zijn, maar dan is er alweer iets mis in het paardenlijf.
Een blokkade ergens in het paardenlijf zal inderdaad doorwerken op hoofd/halshouding.
Maar daar zijn genoeg oefeningen voor om die blokkade op te heffen.

Daar hoeft geen halve ophouding bij te komen :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:47

cherie78 schreef:

Daarom ook mijn afkeer van die halve ophoudingen om een paard nageeflijk te maken/dwingen.

Een paard wat zelf de aanleuning opzoekt, zal ten alle tijden een goed doorlatend paard zijn.

En inderdaad, prof :j kunnen de handen wel het zenuwcentrum zijn, maar dan is er alweer iets mis in het paardenlijf.
Een blokkade ergens in het paardenlijf zal inderdaad doorwerken op hoofd/halshouding.

Kan ik alleen maar antwoorden droomt u verder,zodra men op paard zit dient men in de rijbaan om het paard te trainen toch wel degelijk halveophoudingen te geven dit heeft niets met dwang te doen maar met het bespelen van de reflexen van het paard het zg kauwen.
Wat Quadripes bedoeld weet ik, maar het is niet alleen zo. Een paard word in de hand gereden het moet de hand opzoeken, daar zijn wij allemaal mee eens.
Er is niets mis met het paardenlijf wanneer de handen het zenuwcentrum van de hulpen zijn, u haalt iets door elkaar, men kan niet zonder iets te doen rijden dan zou u nooit en te nimmer een paard verzamelen kunnen het tempo kunnen reguleren een wending maken, omdat u door deze oefeningen wanneer niet begeleid door de hulpen en niet goed ingezet daardoor het paard constant uit het rijtechnisch evenwicht zou halen en dan ziet men de paarden niet meer gaan maar lopen.
Wanneer u meent dat u geen halve ophouden hoeft te geven geweldig maar dan bent u een van de weinige die een paard daarmee werkelijk rijd. Het is nl biomechanisch niet mogelijk wat u nu beschrijft.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:50

fijn dat u zich er eindelijk mee bemoeid , voor mij helder beschreven van het geen ik al die tijd bedoelde

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:52

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Kan ik alleen maar antwoorden droomt u verder,zodra men op paard zit dient men in de rijbaan om het paard te trainen toch wel degelijk halveophoudingen te geven dit heeft niets met dwang te doen maar met het bespelen van de reflexen van het paard het zg kauwen.
Wat Quadripes bedoeld weet ik, maar het is niet alleen zo. Een paard word in de hand gereden het moet de hand opzoeken, daar zijn wij allemaal mee eens.
Er is niets mis met het paardenlijf wanneer de handen het zenuwcentrum van de hulpen zijn, u haalt iets door elkaar, men kan niet zonder iets te doen rijden dan zou u nooit en te nimmer een paard verzamelen kunnen het tempo kunnen reguleren een wending maken, omdat u door deze oefeningen wanneer niet begeleid door de hulpen en niet goed ingezet daardoor het paard constant uit het rijtechnisch evenwicht zou halen en dan ziet men de paarden niet meer gaan maar lopen.
Wanneer u meent dat u geen halve ophouden hoeft te geven geweldig maar dan bent u een van de weinige die een paard daarmee werkelijk rijd. Het is nl biomechanisch niet mogelijk wat u nu beschrijft.

Dus als ik bovenstaand goed "begrijp", zou een paard in vrijheid nooit kunnen verzamelen :D

Het paard kan zeer goed met zit, been, gewichtshulpen gereden worden.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:56

en toch mist u een hulp om het dier te kaderen , ik heb vijf jaar lang zo gereden en rij nu sinds een aantal maanden op een manier die wel de halve ophoudingen enzo gebruikt een wereld van verschil echt.

waarom is al uitvoerig besproken in het topic

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:57

liberty22 schreef:
en toch mist u een hulp om het dier te kaderen , ik heb vijf jaar lang zo gereden en rij nu sinds een aantal maanden op een manier die wel de halve ophoudingen enzo gebruikt een wereld van verschil echt.

waarom is al uitvoerig besproken in het topic

Het dier kan perfect "gekaderd" worden, door zithulpen.

Er zijn zoveel nuance's in zithulpen :j

Maar het allerbelangrijkste bij het rijden, is dat een paard ten alle tijden reageert op een been/kuithulp

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:58

ja ben ik mij bewust van
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 15-02-11 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:01

liberty22 schreef:
ja en ik weet er veel van toch blijf ik bij mijn mening, misschien verandert ie wel met een paar jaar weer .
maar zoals gezegd ik heb al vijf jaar lang zo gereden

Dus omdat u vijf jaar lang zo gereden hebt :) neem ik aan dat u AR bedoelt?

Vooral ook juist klassieke RIJKUNST gaat uit van een paard wat zelf de aanleuning neemt :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:03

Citaat:
Dus als ik bovenstaand goed "begrijp", zou een paard in vrijheid nooit kunnen verzamelen

Het paard kan zeer goed met zit, been, gewichtshulpen gereden worden.

Verkeerd begrepen u mag een paard in de vrijheid dus los zonder ruiter nooit met een bereden paard vergelijken, wij vragen dingen die in de natuur maar heel kort worden getoond en onder veel meer spanning.
Dat is een vergelijk tussen appels en peren. Wanneer u begrijpt wat er werkelijk gebeurd wanneer men paardrijd dan zou u deze stelling hier niet neerzetten.
Het paard kan met zit, been en gewichtshulpen gereden worden daar heeft u gelijk in men kan hem daarmee voorwaarts laten lopen maar niet gaan.
U begrijpt niet wat een ophouding is het is een vervelend woord in het Nederlands, een Parade klinkt al minder hard, maar in wezen is het niet hard, men brengt het paard tot kauwen het nageven in nek en kaak.
Begrijpt u het goed??? Wanneer u ballet zou doen dan zou u begrijpen waarom men spieren moet ontspannen die men normaal zou spannen of makkelijk zou verspannen wanneer men een bepaalde beweging maakt, daarom traint men daarop,
Zithulpen zijn: eenzijdig belastend bijdezijde belastend en ontlastend.
Been/Kuithulpen: voorwaartsdrijvend, zijwaartdrijvend begrenzend.
Zegt u nu hoe men dat dus met deze hulpen doet????

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:04

ja en dat pretendeer ik ook leest maar eens terug , echter een motivatie kan het paard ook veel hulp opleveren daar hij dan niet eerst uit balans hoeft te geraken en we hebben het nu niet over heel groene jonge paarden voor de duidelijkheid , maar lees het topic een sterug als u wilt dan hoeven we niet alles te herhalen namelijk ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:07

liberty22 schreef:
ja en dat pretendeer ik ook leest maar eens terug , echter een motivatie kan het paard ook veel hulp opleveren daar hij dan niet eerst uit balans hoeft te geraken en we hebben het nu niet over heel groene jonge paarden voor de duidelijkheid , maar lees het topic een sterug als u wilt dan hoeven we niet alles te herhalen namelijk ;)

Dus u noemt een Z2 "paard" een jong groen dier ;)

Ik heb het hele topic gevolgd :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:08

Citaat:
Er zijn zoveel nuance's in zithulpen

Zo ook in de teugelhulpen.

Citaat:
Maar het allerbelangrijkste bij het rijden, is dat een paard ten alle tijden reageert op een been/kuithulp

Bovenbeen niet???? Hoe wilt u een paard rechtgericht houden?????
De voorhand word nog altijd bestuurd door de teugelhulpen, de achterhand het meest met de zit en de beenhulpen gereden.
U laat veel uit, uw paarden lopen en gaan niet daar reageert u helemaal niet op.