Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:juist en om die laatste zin in professor zijn post gaat de discussie over , als het paard in de situatie zoals u beschrijft te hoog zou komen dan motiveer je hem toch met een halve ophouding weer naar de juiste hoofdhalshouding toe?
Professor schreef:Citaat:juist en om die laatste zin in professor zijn post gaat de discussie over , als het paard in de situatie zoals u beschrijft te hoog zou komen dan motiveer je hem toch met een halve ophouding weer naar de juiste hoofdhalshouding toe?
Dat beschreef quadripes ook, denk dat u beide de points gemist heeft wat de ander bedoeld.
Het is niet ik bedoel wat u begrijpt, maar ik begrijp wat u bedoeld....
Citaat:dat is toch altijd het probleem met digitale communicatie
Professor schreef:Denk dat de opbouw van de proeven in Nederland totaal voorbij gaan aan de opbouw van de dressuur.
Er zou 1 klasse moeten zijn voor wedstrijd beginnende ruiters, met stap draf en galop waarbij de baan figuren eenvoudig worden gehouden, en waarbij men bij het verruimen mag lichtrijden.
Daarna is doorzitten het a en o, en krijgt men een klasse met nog niet verzamelde oefeningen.
Daarna de klasse L waarbij de lichte verzamelde oefeningen gereden worden. zoals halthouden enkele passen achterwaarts daaruit aandraven, volte 8 meter en geen progressieve overgangen meer.
Dan M met changementen en zijgangen zoals Appuyeren en Schouderbinnenwaarts (verzamelde draf)
Dan Z met serie changementen bv 4 en 3.
Dan de ZZ met Passage en Piaffe.
En geen basis dressuur die doet men thuis de basis leert de leerling in het begin dat zijn zitoefeningen en de stap de draf en de galop en bestuuringsoefeningen. Daar zijn de wedstijden niet voor het niveau moet men niet zo laag zetten, wanneer men er niet aan kan voldoen dient men vlijtig te oefenen maar dan thuis.
En wat is dan eigenlijk uw antwoord op wat u van mij quote??? Begrijp het verband niet helemaal.
Citaat:Om in het Z2 al Passage en Piaffe te vragen vind ik voor de basis echt teveel gevraagd.
quadripes schreef:@Professor: een jong paard moet je niet de hele tijd vwnw rijden, ik meen dat een jong paard vanuit het halsstrekken naar de hand toe moet worden gereden en daarbij altijd gereden moet worden, zodat het zich lang kan maken op het moment dat dat nodig is. (dat bedoel ik met vwnw rijden, maar dat heb ik al eerder geloof ik gezegd en dat blijft voor verwarring zorgen, ik weet echter niet hoe ik het anders moet noemen)
cherie78 schreef:Wat Quadripes bedoelt, is dat het paard zelf aanleuning mag en moet nemen.
Dit mag nooit of te nimmer van de ruiter uitgaan.
Daarom ook mijn afkeer van die halve ophoudingen om een paard nageeflijk te maken/dwingen.
Een paard wat zelf de aanleuning opzoekt, zal ten alle tijden een goed doorlatend paard zijn.
En inderdaad, profkunnen de handen wel het zenuwcentrum zijn, maar dan is er alweer iets mis in het paardenlijf.
Een blokkade ergens in het paardenlijf zal inderdaad doorwerken op hoofd/halshouding.
Maar daar zijn genoeg oefeningen voor om die blokkade op te heffen.
Daar hoeft geen halve ophouding bij te komen
Professor schreef:cherie78 schreef:Wat Quadripes bedoelt, is dat het paard zelf aanleuning mag en moet nemen.
Dit mag nooit of te nimmer van de ruiter uitgaan.
Daarom ook mijn afkeer van die halve ophoudingen om een paard nageeflijk te maken/dwingen.
Een paard wat zelf de aanleuning opzoekt, zal ten alle tijden een goed doorlatend paard zijn.
En inderdaad, profkunnen de handen wel het zenuwcentrum zijn, maar dan is er alweer iets mis in het paardenlijf.
Een blokkade ergens in het paardenlijf zal inderdaad doorwerken op hoofd/halshouding.
Maar daar zijn genoeg oefeningen voor om die blokkade op te heffen.
Daar hoeft geen halve ophouding bij te komen
Kan ik alleen maar antwoorden droomt u verder,zodra men op paard zit dient men in de rijbaan om het paard te trainen toch wel degelijk halveophoudingen te geven dit heeft niets met dwang te doen maar met het bespelen van de reflexen van het paard het zg kauwen.
Wat Quadripes bedoeld weet ik, maar het is niet alleen zo. Een paard word in de hand gereden het moet de hand opzoeken, daar zijn wij allemaal mee eens.
Er is niets mis met het paardenlijf wanneer de handen het zenuwcentrum van de hulpen zijn, u haalt iets door elkaar, men kan niet zonder iets te doen rijden dan zou u nooit en te nimmer een paard verzamelen kunnen het tempo kunnen reguleren een wending maken, omdat u door deze oefeningen wanneer niet begeleid door de hulpen en niet goed ingezet daardoor het paard constant uit het rijtechnisch evenwicht zou halen en dan ziet men de paarden niet meer gaan maar lopen.
Wanneer u meent dat u geen halve ophouden hoeft te geven geweldig maar dan bent u een van de weinige die een paard daarmee werkelijk rijd. Het is nl biomechanisch niet mogelijk wat u nu beschrijft.
liberty22 schreef:en toch mist u een hulp om het dier te kaderen , ik heb vijf jaar lang zo gereden en rij nu sinds een aantal maanden op een manier die wel de halve ophoudingen enzo gebruikt een wereld van verschil echt.
waarom is al uitvoerig besproken in het topic
liberty22 schreef:ja en ik weet er veel van toch blijf ik bij mijn mening, misschien verandert ie wel met een paar jaar weer .
maar zoals gezegd ik heb al vijf jaar lang zo gereden
Citaat:Dus als ik bovenstaand goed "begrijp", zou een paard in vrijheid nooit kunnen verzamelen
Het paard kan zeer goed met zit, been, gewichtshulpen gereden worden.
liberty22 schreef:ja en dat pretendeer ik ook leest maar eens terug , echter een motivatie kan het paard ook veel hulp opleveren daar hij dan niet eerst uit balans hoeft te geraken en we hebben het nu niet over heel groene jonge paarden voor de duidelijkheid , maar lees het topic een sterug als u wilt dan hoeven we niet alles te herhalen namelijk
Citaat:Er zijn zoveel nuance's in zithulpen
Citaat:Maar het allerbelangrijkste bij het rijden, is dat een paard ten alle tijden reageert op een been/kuithulp