TEGEN bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:23

MarlindeRooz schreef:
Tendance schreef:
Shetlanders zijn altijd gespannen als ze iets anders dan gras in hun mond hebben want stel je voor, dat ze met een bit in hun grasquota niet kunnen halen...
Oh ik moet achter de pc weg. Ik word echt te flauw nu.

Ja dat is waar, maar die pony op die foto is geen Shetlander maar een Fries met dwerggroei..
Je moet hem eens zien showen. :')

Oh vandaar! Ja maar een dwerggroei mond, daar past toch sowieso geen bit in? Dus dan is het toch ook geen issue?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:24

betadine schreef:
Ja veel paarden lopen beter zonder bit, maar die worden dan ook niet uitgebracht in moeilijkere dressuurproeven waar de concurrentie met bit overheerst. iedereen moet doen waar hij en zen paard zich het best bij voelt, maar ik krijg het stilletjes aan ook op mijn zenuwen van die reacties van die bitloos fanatieken :roll:
Ook al geef ik toe dat sommige paarden moeilijker te rijden zijn met bit als zonder, maar omgekeerd ook. Maar moet hiervoor iedereen die anders denkt afgebroken worden ? wat maakt het nou uit of je met bit of zonder rijd ? En als het dan toch zo veel beter kan zonder bit bewijs dan zelf wat je allemaal kunt zonder bit dat met bit niet lukt ?

Het maakt ook niets uit. Mijn auto rijdt al jaren zonder hoofdstel! Niks geen last van!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:24

Tendance schreef:
betadine schreef:
Ja veel paarden lopen beter zonder bit, maar die worden dan ook niet uitgebracht in moeilijkere dressuurproeven waar de concurrentie met bit overheerst. iedereen moet doen waar hij en zen paard zich het best bij voelt, maar ik krijg het stilletjes aan ook op mijn zenuwen van die reacties van die bitloos fanatieken :roll:
Ook al geef ik toe dat sommige paarden moeilijker te rijden zijn met bit als zonder, maar omgekeerd ook. Maar moet hiervoor iedereen die anders denkt afgebroken worden ? wat maakt het nou uit of je met bit of zonder rijd ? En als het dan toch zo veel beter kan zonder bit bewijs dan zelf wat je allemaal kunt zonder bit dat met bit niet lukt ?

Het maakt ook niets uit. Mijn auto rijdt al jaren zonder hoofdstel! Niks geen last van!

hahahaha , jij bent lekker bezig :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:25

Tendance schreef:
Oh vandaar! Ja maar een dwerggroei mond, daar past toch sowieso geen bit in? Dus dan is het toch ook geen issue?

Nee, inderdaad.
Maar hij heeft wel weer een groot hoofd, hij past halsters in maat cob.. :')

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:26

Sorry jongens ik zal wee serieus doen.
Mijn boodschap is gewoon continu: Laat iedereen in zijn waarde en respecteer elkaars keuzes.
Ik kies voor bit! Dus??? Ben ik daardoor een slecht mens?
Volgens mij niet. Maar iemand die bitloos rijdt is dat ook niet.

Iemand die een ander voortdurend de les leest op een respectloze manier, of die nu met of zonder bit rijdt, die mensen vind ik slecht!!!

MarlindeRooz

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:28

Daar ben ik het ook mee eens :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:29

Tendance schreef:
Mijn boodschap is gewoon continu: Laat iedereen in zijn waarde en respecteer elkaars keuzes.

Iemand die een ander voortdurend de les leest op een respectloze manier, of die nu met of zonder bit rijdt, die mensen vind ik slecht!!!

oke ... er gebeurd hier een wonder .... ik ben het voor de 1e ( mischien de 2e ) keer met je eens! :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:29

Tendance schreef:

Ik durf mijn auto niet hoofdstelloos te rijden hoor, bang dat de rem het niet meer doet. Maar een bit accepteert hij niet, hij houdt niet van ijzer ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:30

MaritAriel schreef:
Tendance schreef:

oke ... er gebeurd hier een wonder .... ik ben het voor de 1e ( mischien de 2e ) keer met je eens! :j

Nieuttus jij bent het al veel vaker met me eens geweest! Je mag niet liegen op bokt!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:31

Citaat:
Nieuttus jij bent het al veel vaker met me eens geweest! Je mag niet liegen op bokt!

zie je . zolang zit ik al achter dit rot ding . ik ga zelfs dingen vergeten :oo

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:31

stef schreef:
De vraag is niet wie er voor is, maar wie er tegen is, dus om nu allemaal te gaan roepen "ik ben voor" heeft niet zoveel toegevoegde waarde ;)

Ik ben in die zin tegen bitloos dat ontzettend veel mensen zich niet verdiepen in de werking van een bepaalde optoming.
hangen er een touwhalster om (wat vervolgens te hoog of te laag hangt) of knopen er een hackemore aan (die vervolgens weer veel te strak zit) etc.
Maar zodra je daar dan wat van zegt heb je gelijk de poppen aan t dansen

ik sluit me bij "stef" aan, bij mij draaid het dan voornamelijk op die Hackemore, de weking die die heeft is alles behalve volgens de bitloosrijders vriendelijk....Ben dus grotendeels tegen...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:33

vivana schreef:
stef schreef:
De vraag is niet wie er voor is, maar wie er tegen is, dus om nu allemaal te gaan roepen "ik ben voor" heeft niet zoveel toegevoegde waarde ;)

Ik ben in die zin tegen bitloos dat ontzettend veel mensen zich niet verdiepen in de werking van een bepaalde optoming.
hangen er een touwhalster om (wat vervolgens te hoog of te laag hangt) of knopen er een hackemore aan (die vervolgens weer veel te strak zit) etc.
Maar zodra je daar dan wat van zegt heb je gelijk de poppen aan t dansen

ik sluit me bij "stef" aan, bij mij draaid het dan voornamelijk op die Hackemore, de weking die die heeft is alles behalve volgens de bitloosrijders vriendelijk....Ben dus grotendeels tegen...

tja , hackmore heb ik totaal geen verstand van , maar die hefboom werking op de neus staat mij inderdaad ook niet zo aan ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:49

Stef: Wat is dan het punt van een discussie? Dat er alleen mensen die tegen zijn komen?

Je hebt goed en slecht gebruik, goed en slecht passend tuig, maar dat heeft nog niks met de optoming te maken.
En dan kom je gewoon hier op uit:
[RT-D] Het ligt overal aan...... behalve aan de ruiter

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:51

Air schreef:
Stef: Wat is dan het punt van een discussie? Dat er alleen mensen die tegen zijn komen?

Je hebt goed en slecht gebruik, goed en slecht passend tuig, maar dat heeft nog niks met de optoming te maken.

je hebt goed en slecht tuig maar dat heeft nog niks met de optomming te maken? wat bedoel je daar mee ? :o

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:52

na al die jaaaaaaaaren wordt er nog steeds gediscusseerd over bit en geen bit :') best grappig...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:53

Rodo_ schreef:
na al die jaaaaaaaaren wordt er nog steeds gediscusseerd over bit en geen bit :') best grappig...

mischien handig als je alleen reageert als je iets 'nuttigs' te melden hebt? Anders staat dit topic straks vol met al dit soort (hard gezegd) 'onzin' ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:54

Alles begint met de zit en hulpen van de ruiter, met of zonder bit. Als een ruiter niet goed zit, dan kan je ook niet verwachten dat je paard goed loopt.
Zitlessen is voor iedereen aan te raden, met of zonder bit.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:56

MaritAriel schreef:
Rodo_ schreef:

mischien handig als je alleen reageert als je iets 'nuttigs' te melden hebt? Anders staat dit topic straks vol met al dit soort (hard gezegd) 'onzin' ;)

tis maar wat je hard gezegd vind....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:57

MaritAriel schreef:
Air schreef:

je hebt goed en slecht tuig maar dat heeft nog niks met de optomming te maken? wat bedoel je daar mee ? :o

Het maakt niet uit wat voor hoofdstel je hebt, of wat voor zadel je hebt(met of zonder bit, dressuur/spring/veelzijdigheid), als het niet past, dan past het niet, en vice versa.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:05

Rodo_ schreef:

ik bedoelde dat wat ik zei mischien wat hard gezegd was ;)

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:10

MaritAriel schreef:
Rodo_ schreef:

ik bedoelde dat wat ik zei mischien wat hard gezegd was ;)

ok.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:29

@ Air: eigenlijk ben ik wel eens benieuwd naar foto's van jou.
Je hebt een hele duidelijke visie, dus ik denk, dat jij ook juist een heel duidelijk beeld kunt geven van hoe het hoort.
Als je ze niet wil posten, dan is dat natuurlijk ook je goed recht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:45

MaritAriel schreef:
papagroom schreef:
@Air......bit loos gaat inderdaat prima....ook op redelijk nivo.....echter is dan vaak door de zelfde combinatie met bit een nog beter resultaat te behalen.....

toch is dit bij veel paarden die bitloos worden gereden niet het geval! Hang der bij die van mij of die van mijn buurmeisje eens een bit in.... protest, protest en nog eens protest.

Maar als wij nu de schuld van niet zo fijn als we willen rijden, en dat niet kunnen, niet mogen afschuiven op de bitloze optoming, mag jij dan dat protest wél afschuiven op het bit? Dat is dan toch net zo goed een rijtechnische tekortkoming?

Overigens had ik, toen ik mijn merrie net reed, steeds protest, op het bit dacht ik. Ik heb er een bitloze optoming omgehangen, maar dat bleek de oplossing toch niet. Toen een ongebroken trensje, en dat ging al een stuk beter. Nu heb ik er een K&K correctiebit inhangen, en madame heeft nog nooit zo lekker gelopen........
Nu wilde ik toch wel weten hoe de vork in de steel zat, en heb dus de tandarts eens laten kijken, en die gaf aan dat dit bit heel mooi anatomisch gevormd is, en dat er dus niets in haar mond in de knel komt. Je zou dan denken dat het dubbelgebroken bit ook werkt (dat vormt zich nl alle kanten op) maar dat is niet het geval. Mevrouw houdt niet van gerommel in haar mond. Zij vindt alleen iets fijn wat heel erg stil ligt. Ze houdt ook niet van druk op de neus, achter de oren of bij de wangen (mijn hoofdstel zit dus echt zo los mogelijk, de neusriem kun je met gemak 3 vingers tussen steken, en de sperriem kunnen er ook 2 tussen. Ik wil hem nog wel losser doen, maar dan blijft hij niet meer zitten. Als ze nu een stuk metaal in haar mond vervelend zou vinden (het is geen ijzer namelijk, het is aurigan) dan zou ik dat nu merken, ze heeft alle ruimte om met haar mond wijdopen te lopen, haar toch over het bit te gooien en whatever. Zij doet dit allemaal niet. Zij houdt haar lipjes netjes op elkaar en heeft een prachtig slagroomrandje. Echt een heel klein randje, geen grote vlokken, geen woest gekauw.

Ik moet er bij vertellen dat ik een stuk netter heb leren rijden.........

Imo zijn er twee factoren waar je rekening mee moet houden, idd de rijtechnische factor maar ook de voorkeuren van je paard. Bij mij heeft het laatste mijn keuze bepaald, maar alle trenzen hebben min of meer dezelfde werking. Het dubbelgebroken bit is nog het gemakkelijkst om mee te rijden, met beide andere bitten kun je geen éénzijdige hulpen geven.
De 2 bitloze hoofdstellen hadden beide verschillende werkingen, maar ik heb niets gebruikt met hefboomwerking en niets scherpers. Al werd het kaakgekruiste hoofdstel direct afgekeurd, dat gaf teveel druk, en leverde een paard op dat in een valse knik ging lopen, en heel erg boos was...... de sidepull was prima, zolang ik geen contactteugel wilde, en anders was mevrouw ook boos, want volgens haar was hij streng op de neus.

Ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt, echt niet. Ik geloof wél dat ik de optoming heb, die het beste past en het fijnste zit. En dan vind ik het goed.

Dat maakt het één niet beter dan het ander.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:00

Citaat:
Maar als wij nu de schuld van niet zo fijn als we willen rijden, en dat niet kunnen, niet mogen afschuiven op de bitloze optoming, mag jij dan dat protest wél afschuiven op het bit? Dat is dan toch net zo goed een rijtechnische tekortkoming?

Overigens had ik, toen ik mijn merrie net reed, steeds protest, op het bit dacht ik. Ik heb er een bitloze optoming omgehangen, maar dat bleek de oplossing toch niet. Toen een ongebroken trensje, en dat ging al een stuk beter. Nu heb ik er een K&K correctiebit inhangen, en madame heeft nog nooit zo lekker gelopen........
Nu wilde ik toch wel weten hoe de vork in de steel zat, en heb dus de tandarts eens laten kijken, en die gaf aan dat dit bit heel mooi anatomisch gevormd is, en dat er dus niets in haar mond in de knel komt. Je zou dan denken dat het dubbelgebroken bit ook werkt (dat vormt zich nl alle kanten op) maar dat is niet het geval. Mevrouw houdt niet van gerommel in haar mond. Zij vindt alleen iets fijn wat heel erg stil ligt. Ze houdt ook niet van druk op de neus, achter de oren of bij de wangen (mijn hoofdstel zit dus echt zo los mogelijk, de neusriem kun je met gemak 3 vingers tussen steken, en de sperriem kunnen er ook 2 tussen. Ik wil hem nog wel losser doen, maar dan blijft hij niet meer zitten. Als ze nu een stuk metaal in haar mond vervelend zou vinden (het is geen ijzer namelijk, het is aurigan) dan zou ik dat nu merken, ze heeft alle ruimte om met haar mond wijdopen te lopen, haar toch over het bit te gooien en whatever. Zij doet dit allemaal niet. Zij houdt haar lipjes netjes op elkaar en heeft een prachtig slagroomrandje. Echt een heel klein randje, geen grote vlokken, geen woest gekauw.

Ik moet er bij vertellen dat ik een stuk netter heb leren rijden.........

Maar ik wil de uitdaging toch eens aan, of het niet een rijtechnische tekortkoming was, ik wil binnenkort eens een paard dat regelmatig bitloos gereden wordt, rijden. Eens kijken of het net zo goed voelt als met bit :D

Maar imo zijn er twee factoren waar je rekening mee moet houden, idd de rijtechnische factor (imo kun je met bit veel subtieler zijn, ik kan me wat dat betreft in Chaos en papagroom heel goed vinden) maar ook de voorkeuren van je paard.

tja , dan heb je weer het verhaal dat paarden heel erg verschillen. Sinds ik bitloos rijd loopt mijn paard als een zonnetje . Maar dat is mijn paard . Dat kan bij jou paard natuurlijk heel anders zijn. Ik heb laatst een haflinger met bit ingereden en dit ging ook perfect. Maar ik ben het met 1 ding gewoon niet eens in de discussie die vandaag is gevoerd en dat er betere communicatie is met bit dan zonder ;)

en ja ik schuif het op het bit af maar dat heeft zo'n zijn redenen. Je hoort mij dan ook absoluut niet zeggen dat er geen schuld afgeschoven mag worden op de bitloze optomming!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:02

Dat vind ik dan wel weer eerlijk van je :D

*en toen stond Yamcha met de mond vol tanden, heel verhaal en je bent het gewoon met me eens :x *