Maar als wij nu de schuld van niet zo fijn als we willen rijden, en dat niet kunnen, niet mogen afschuiven op de bitloze optoming, mag jij dan dat protest wél afschuiven op het bit? Dat is dan toch net zo goed een rijtechnische tekortkoming?
Overigens had ik, toen ik mijn merrie net reed, steeds protest, op het bit dacht ik. Ik heb er een bitloze optoming omgehangen, maar dat bleek de oplossing toch niet. Toen een ongebroken trensje, en dat ging al een stuk beter. Nu heb ik er een K&K correctiebit inhangen, en madame heeft nog nooit zo lekker gelopen........
Nu wilde ik toch wel weten hoe de vork in de steel zat, en heb dus de tandarts eens laten kijken, en die gaf aan dat dit bit heel mooi anatomisch gevormd is, en dat er dus niets in haar mond in de knel komt. Je zou dan denken dat het dubbelgebroken bit ook werkt (dat vormt zich nl alle kanten op) maar dat is niet het geval. Mevrouw houdt niet van gerommel in haar mond. Zij vindt alleen iets fijn wat heel erg stil ligt. Ze houdt ook niet van druk op de neus, achter de oren of bij de wangen (mijn hoofdstel zit dus echt zo los mogelijk, de neusriem kun je met gemak 3 vingers tussen steken, en de sperriem kunnen er ook 2 tussen. Ik wil hem nog wel losser doen, maar dan blijft hij niet meer zitten. Als ze nu een stuk metaal in haar mond vervelend zou vinden (het is geen ijzer namelijk, het is aurigan) dan zou ik dat nu merken, ze heeft alle ruimte om met haar mond wijdopen te lopen, haar toch over het bit te gooien en whatever. Zij doet dit allemaal niet. Zij houdt haar lipjes netjes op elkaar en heeft een prachtig slagroomrandje. Echt een heel klein randje, geen grote vlokken, geen woest gekauw.
Ik moet er bij vertellen dat ik een stuk netter heb leren rijden.........
Maar ik wil de uitdaging toch eens aan, of het niet een rijtechnische tekortkoming was, ik wil binnenkort eens een paard dat regelmatig bitloos gereden wordt, rijden. Eens kijken of het net zo goed voelt als met bit

Maar imo zijn er twee factoren waar je rekening mee moet houden, idd de rijtechnische factor (imo kun je met bit veel subtieler zijn, ik kan me wat dat betreft in Chaos en papagroom heel goed vinden) maar ook de voorkeuren van je paard.