Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:19

Moet ik nu alsnog het kinderbadje gevuld met olie klaarzetten? Dan kan je stoeien om het laatste woord.
Of gaan jullie weer lief doen? }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:25

Gini schreef:
Lamar schreef:
Kritisch betekent : als je negatieve aspecten ziet (van iets)

En hier sla je de spijker op de kop! Het begon allemaal met de uitspraak 'paarden zijn niet van suiker'. En dat vind ik ten alle tijd een negatieve bijklank hebben. Impliciet wordt toch bijna altijd bedoeld: komaan, pak dat paard eens wat harder aan, want...en dan de al vermelde uitspraak.
Ik hou gewoon niet van die uitspraak. Ze kan heel gemakkelijk verkeerd begrepen worden en daarin schuilt het gevaar.

mwaoh, kweenie, ik zeg het ook wel eens tegen mijn dochter als ze met de auto naar school wil worden gebracht in de regen.
Ik neem zo'n uitspraak wel wat meer gekoppeld aan de situatie.
Nu sla ik, als het al echt moet, als een mietje... dus zo'n uitspraak is al snel tegen mij gezegd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:27

coiboi schreef:
Moet ik nu alsnog het kinderbadje gevuld met olie klaarzetten? Dan kan je stoeien om het laatste woord.

Mag het ook een groot bad zijn? :D

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:30

Uiteraard!! Als ik maar mag kijken als jullie gaan worstelen... O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:32

coiboi schreef:
Uiteraard!! Als ik maar mag kijken als jullie gaan worstelen... O:)

_O-
Weet je zeker dat je naar zo'n oud wijf als ik wilt kijken :D
Mag je wel een zonnebril opzetten 8-)

Sorry... we gaan helemaal offtopic :o

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:34

Ja joh, why not!? Bikini doet wonderen! ;)
En anders mag je altijd iemand (V, 21+) namens jou laten vertegenwoordigen.
In bikini uiteraard. 8-)

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:40

Lamar schreef:
Sorry... we gaan helemaal offtopic :o

haha denk het wel jaa :oo
maar ff over het topicxD:
ik wil het het liefst altijd gewoon zonder strenge methodes doen maar aangezien mijn paard nogal lui is en soms geen zin heeft om te rijden,
geef ik bij deze toe dat ik soms een beetje strenger ben, nou is dat nog niet heel vaak gebeurd :P
maar wanneer ik eraf val en erweer op ga zitten(ben ik achtergekomen toen ze pas was ingereden) doet ze dan opeens best wel veel wat ik wil dat ze doet, zo doet ze soms uitzichzelf aan de teugel lopen enz. <3

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:45

Ook ik doe wel eens iets buiten `het boekje`. Onze hengst die wij nu niet meer hebben was ongeduldig bij het voeren en wilde schoppen om zo zijn eten af te dwingen. Als ik hem dan een week lang ga voeren met een zweep erbij voor als hij het nog eens probeert noem ik dat opvoeden. Intussen is de niewe eigenaar heel blij met hem en gedraagt hij zch voorbeeldig dus zo`n slechte opvoedstijl heb ik niet naar mijn idee. Dat zal niet iedereen met me eens zijn maar ik wil paarden hebben die niet over me heen lopen (zoals ik er zovelen zie). Ik pas mijn opvoeding aan aan het (wan)gdrag van het paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:17

Volgens mij gaat deze discussie inmiddels over hele andere zaken dan waar hij mee is gestart.
Dit was de beginpost

Ik wel, bij deze bokkers: Ik rijd niet altijd volgens het boekje!

Na weer een topic dat zojuist gesloten is over een ruiter die de stang horizontaal in de mond van het paard had zitten, want die ruiter was wel heel dieronvriendelijk!! En dat werd allemaal uit gemaakt van één enkele foto, waarschijnlijk werd het paard gewoon even doorgevraagd/op de plek gezet en was het beeld daarna waarschijnlijk een stuk aangenamer.

Dus welke bokker durft ervoor uit te komen dat je ook je paard wel eens strenger door moet vragen of op de plek moet zetten om een gewenst resultaat te krijgen en weer fijn door te kunnen rijden? in mijn ogen niks mis mee maar voor sommige hier op bokt regel rechte mishandeling

Als ik het dan goed begrijp, gaat het hier over een dagelijkse rij situatie en geen extreme situaties waarbij een paard op hol staat of een gevaarlijke situatie ontstaat, noch over de omgang met.

Nee... het betreft een dagelijkse rijsituatie waarbij het niet gaat zoals de ruiter wil.
Onder het 'niet volgens het boekje rijden' wordt hier mi bedoelt: stevig doorpakken als paard niet luistert.

Persoonlijk vind ik dat geen goede zaak.
Je kunt het keren en draaien zoals je wilt, maar het grootste probleem van het paard zit in de regel op zijn rug.
Niet reageren zoals de ruiter wil, is het gevolg van de verkeerde vraag stellen, de vraag verkeerd stellen, dingen verlangen waar het paard nog niet aan toe is, geen moeite steken in motivatie voor het paard etc etc.

Heel vaak wordt beweert dat het paard goed weet wat wordt bedoeld/het goed kent etc... maar er wordt vaak voorbij gegaan aan het feit dat minimale onbedoelde signalen voor verwarring kunnen zorgen, een oef linksom niet hetzelfde is als rechtsom is voor een paard, het ergens last van kan hebben (of last heeft van de ruiter :P )etc etc
Ruiters zijn niet altijd even goed in zelfreflexie vrees ik,

Frustratie uiten, kwaad worden etc hoort m.i. daarom niet thuis in een training.
Maar goed... dat is mijn mening :)

Anoniem

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:26

Ik ben volgens sommige mensen veel te lief, maar mijn merrie heeft eigenlijk voor alles wat zij doet een heel goede reden. Als ze boos is als ik haar buik wil poetsen, heeft ze buikpijn, om maar een stom voorbeeld te geven, haar buik is erg gevoelig, dus ik moet er zachtjes mee doen.
Als ze door mijn buitenteugel heenloopt, ben ik te streng met mijn binnenbeen. Kan ik wel boos op haar worden, maar het ligt niet aan haar, zij doet wat ik vraag. Zij kan ook niet raden dat ik iets anders wil.

En dat is denk ik vaak het probleem: het paard moet maar raden wat wij willen, terwijl wij tegenstrijdige signalen geven, of met onze lichaamstaal een heel andere boodschap uitzenden dan wij willen dat het paard krijgt. Gek hè, dat het paard het niet meer snapt?
Zie opeens dat ik het helemaal eens ben met Liljebo.
En nee..... ik verlies nooit mijn geduld eigenlijk. Paarden hebben de wonderlijke eigenschap alles in mij heel rustig te maken, gefrustreerd raken lukt niet eens goed...... de enige tik die ik uitdeel is aan de ruin om hem te leren wanneer hij goed knabbelt en wanneer te hard. Hij mag best lief knabbelen, maar hij mag niet hard in een dun velletje bijten.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:18

Yamcha schreef:
het ligt niet aan haar, zij doet wat ik vraag. Zij kan ook niet raden dat ik iets anders wil.
O, dat ken ik zó van die ouwe tante die ik rij. Het beste dier reageerd heel licht op stoptekens, druk ik mijn hak iets teveel uit, of ga ik net wat te diep zitten, dan staat zij stil. Maakt niet uit vanuit welke gang. Kan me voorstellen dat het best moeilijk is om dan zo eerlijk te zijn om het paard dan toch te belonen, of iig niet te straffen, omdat ze toch netjes deed wat ik vroeg.
Verder ben ik ook veel te lief. Zoals vandaag. Zou eigenlijk die ouwe taart gaan rijden maar mevrouw had wel zo gigantisch de bokkepruik op dat ik dat idee maar uit mijn hoofd heb gezet. Dan gaan rijden zou alleen maar leiden tot oeverloze discussies over het nut van specifieke gangen of oefeningen, laat staan welke kant het leukst is...
En dan heb je ook nog zoiets als zelfkennis. Weten wanneer het eigenlijk geen goed plan is om te gaan rijden of überhaupt iets te gaan doen met paarden. Ik heb zelf van die dagen dat ik zelf vreselijk gefrustreerd ben en laat de dames dan gewoon met rust, simpelweg omdat ik weet dat ik dan al van niets onredelijk kan zijn. Leef me dan maar uit op die bezem, die elke keer de hoek verkeerd neemt.

En toch kan ik het me levendig voorstellen dat het niet altijd makkelijk is om de wijsheid, rust, kennis en tijd te hebben om zó met je dier om te gaan dat je nooit je frustratie of onnodige hardheid op je dier los te laten. Er is ook, vind ik, nog altijd een groot verschil tussen écht onnodig hard optreden of een enkele keer iets te pittig doorkomen omdat er wat communicatiestoringen zijn. Als voorbeeld, ik heb altijd wat angst voor springen gehad en dus stopten negen van de tien keer mijn rijdieren voor de sprong. Snapte er geen bal van. Totdat een instructrice mij zei dat ik gewoon 'ho' riep voor de sprong, wat ik zelf niet eens doorhad. Tja...logisch dat paard stopt als zijn berijder dat zegt...

Met paarden omgaan en zeker paardrijden blijft verdraaid moeilijk hoor, je echt bewust zijn van jezelf al niet minder...

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:48

dit vind ik heel mooi gezegd.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:54

coiboi schreef:

Met modder, en de dames in een witte bikini.....
Doe ik mee hoor, ga wel eerts als het moet!

Ontopic: lieve mensen, schrikken jullie niet zelf een beetje van een heleboel reacties?
We houden toch van onze paarden?
Dan moet je er ook voor uit durven komen dat het niet altijd de schuld van je paardje is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:12

En coiboi maar lachen :')

Denk dat veel mensen niet zozeer van hun paard houden, maar vooral van het hebben van een paard en het paardrijden. Als je van je paard houdt, ga je er ook liefdevol mee om.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:15

Yamcha schreef:

Denk dat veel mensen niet zozeer van hun paard houden, maar vooral van het hebben van een paard en het paardrijden. Als je van je paard houdt, ga je er ook liefdevol mee om.

En wat is liefdevol mee omgaan?
heb je mee gelezen?
Zweep tegen een mond slaan, schoppen om een paard op de trailer te krijgen...
Ik word er zo verdrietig van en ook een beetje bang....
Paarden zijn zulke mooie, intelligente en zachte dieren!
Werk met ze, en zij werken met je mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:00

Ik heb het gelezen, daarom reageerde ik ook zo.

Voor mij is er liefdevol mee omgaan, dat ik wil begrijpen waarom ze doet wat ze doet, want als ik een ding heb geleerd, is dat ze voor alles wat ze doet een gegronde reden heeft. Zij is zó zacht, zo lief, zo meewerkend, zo sensibel......
Ik geloof er niet in dat een paard dingen doet om de ruiter te pesten, een paard kent het begrip leedvermaak niet. Als het paard onder het werk uit wil komen, dan doet de ruiter iets grondig fout, want paarden (en sommige rassen honden) zijn de meest werkwillige dieren die ik ken.
Mijn merrie vindt werken echt leuk, en ze doet altijd weer haar uiterste best, elke dag opnieuw doet ze zo haar best om uit te voeren wat ze denkt dat ik vraag, dat ik het als een bijna heilige plicht voel om dan mijn vragen juist te leren stellen. Zíj maakt geen fouten, zij is gewoon een paard, en zij doet wat zij denkt dat moet. En dat is de reden dat ik les neem, om ook met het rijden goed met haar te kunnen communiceren.

Het idee dat ik zo'n paard zou straffen, omdat ik een vraag verkeerd stel, vind ik vreselijk. Dat meen ik ook. Dat verdient zij niet. Zij toont zoveel inzet, en werklust, en gehoorzaamheid, dat moet je niet als vanzelfsprekend nemen, dat is een groot geschenk, zoiets. Een dier met die instelling straffen is volkomen onredelijk.
En daarom probeer ik steeds dingen te verzinnen die we óók kunnen doen. Samen wandelen, haar aan de hand laten grazen (normaal gesproken staat zij in een grote paddock, omdat we eigenlijk alleen koeienweides hebben, en koeiengras is veel te eenzijdig voor een paard). Clickeren (vindt ze geweldig!). Haar masseren, haar een goede poetsbeurt geven, met haar spelen en knuffelen, longeren, en ook rijden uiteraard. Zo kan het ook dat ik haar 4x in de week 40 minuten rijd, wij hebben meer te doen, namelijk :+

Ik doe mijn best om onze band goed te houden, om het contact met mij leuk te maken, om een leuk, lief baasje te zijn, een leuke kameraad, en een veilige haven (zij vlucht naar mij toe als er iets is, iets wat ik een heel grote eer vind :o ). Ik geef de grens aan als ik vind dat zij te ver gaat, maar ik heb dat 2x hoeven doen, en dan was het nog alleen maar "nee" en haar even terug duwen. Meer is echt niet nodig bij haar. Zij heeft een enorme "will to please" en het is best makkelijk daar misbruik van te maken, maar je kunt een paard veel straffen, maar je kunt ze ook proberen te belonen voor elk iets wat lief is, en knap is...... en ze gaan snel genoeg zoeken naar dingen die ze kunnen doen om knap en braaf en lief te zijn.
Nu zullen er genoeg mensen zijn die denken dat zij een saaie piet is, maar dat is zij niet, zij is een hete warmbloed, een geboren sportpaard. Maar zij is een páárd, en dat alleen al maakt dat zij geen dingen doet om te pesten. En zij is goudeerlijk. Het moge duidelijk zijn: ik ben dol op haar :+:

De ruin test mijn grenzen iets meer, maar daar heeft hij ook de leeftijd naar, hij is bijna 3.
Maar het is absoluut geen gemenigheid, hij is echt heel eerlijk, alleen soms wat lomp en onbenullig, maar hij is een en al vriendelijkheid. Broodnuchter is hij. Maar soms knabbelt hij wat te hard, en dan geef ik aan dat dat wel zeer doet, maar zachtjes knabbelen mag uiteraard wel, het is wel erg lief van hem.
Maar meelopen aan een halster doet hij heel keurig, dan prijs ik hem, en dan vindt hij zichzelf ook erg knap :D En hij heeft tegenwoordig nette manieren, hij gaat opzij als je eraan komt, zal nooit onuitgenodigd in je persoonlijke ruimte komen, laat zich poetsen, tilt zijn hoeven netjes op..... al met al is het gewoon een leukerd, met heel veel humor, en heel speels. Hij is echt gezellig, dol op mensen (en oh, wat hoop ik dat dat zo blijft, ik hoop echt dat hij altijd aardige mensen zal ontmoeten). En nee is ook bij hem gewoon nee, dat snapt hij prima. Hij mag best dingen proberen, dat hoort ook bij het leerproces. Hij zal geen dingen doen waarvan hij weet dat ze niet mogen, hij maakt liever lol en heeft het liever gezellig dan dat hij op zijn kop krijgt. Ik heb ook veel liever plezier met hem. Ah, ik ben ook gek op hem :+:

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 06:46

Ik denk dat alle paarden in feite zeer meewerkend en vergevingsgezind zijn. Daarom komen mensen ermee weg om ze te behandelen op de manier waarop het gebeurt.
Kijk om je heen en stel je op de plaats van het paard een hond voor....Ik denk dat je veel dan met andere ogen ziet.

Het is zoveel gemakkelijker om een paard de schuld te geven als een oefening niet zoals bedoelt gaat. Want als het paard geen schuld heeft, betekent dat automatisch dat je als ruiter aan het klungelen bent. En de meesten zijn er toch van overtuigd dat ze het goed doen. Want ze hebben het al zo vaak gedaan en ze weten hoe het moet.
Maar minimale verschillen, maken een groot verschil uit voor een paard. Een iets andere gewichtsverplaatsing, een onbedoelde beweging met een been, een teugelhulp die misschien ietsje te veel doorkomt of verwarrend is... Kun je als ruiter werkelijk met 100% zekerheid zeggen dat je dat niet overkomt? Ik niet, in ieder geval. Daarom krijgt mijn paard het voordeel van de twijfel als ik rij. En dat heeft mij nog geen nadeel opgeleverd. Integendeel.

Het is de ruiter met dat bepaald beeld in het hoofd wat hij of zij wil doen/bereiken. En hij of zij denkt automatisch dat het paard alles begrijpt. Omdat het voor hem of haar zo logisch is.
Maar goed... als ik met iemand van een andere streek praat, die mij wat uitlegt, maar er hier en daar een enkel woordje dialekt tussen gooit, kan ik ondanks de uitleg toch de draad kwijtraken.

Met paarden net zo.

Lichamelijke klachten nog niet eens meegenomen. Mijn merrie werd door de vorige eigenaresse (met advies instukteur) regelmatig goed doorgepakt omdat ze bepaalde oefeningen kon en wist en het soms gewoon niet deed. Eigenwijs, werd gezegd. Even een beetje extra doorkomen.
Later, bij mij, bleek het paard een vergroeiing in de sprong te hebben die de bewegingen in het been beperkten en om dan toch de oefeningen uit te voeren (werkwillig dus) compenseerde ze in de rest van haar lijf. Ze is daarmee volledig tot gort gereden.

Mensen luisteren vaak zo weinig naar een paard met rijden, denken zo snel dat het eigenwijsheid is, onwil of weet ik veel wat. Maar er zijn geen andere dieren die zo'n will to please hebben als een paard. En die zoveel pikken van de mens.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:02

Yamcha schreef:

Ik lach inderdaad wat af hier.. *\o/*

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:35

Yamcha schreef:

Geldt dat niet voor het hebben van welk dier dan ook? Natuurlijk kies je voor het houden van een huisdier dat je leuk vindt, waar je 'iets mee hebt', zoals ze dan noemen. Maar uiteindelijk kiezen veel mensen voor het aanschaffen van een dier omdat ze het zelf willen. Niet noodzakelijk omdat dat in het beste belang van het dier is. (Nog los van het feit dat er bijzonder veel mensen zijn die pas na de aanschaf beetje bij beetje ontdekken dat er meer bij komt kijken dan af en toe wat eten en water geven..)

Maar goed, dat gaat wel erg off-topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:15

Is ook totaal offtopic, maar wel de waarheid.
En je ziet het in dit topic ook weer terug. Vind het soms wat frusterend, merk ik. Gister nog, hoorde ik een meisje aan de telefoon: "Nou, ik gaf hem een paar goeie meppen, en even flink doorgekomen met mijn hand, en toen deed ie zijn kop naar beneden".
Arm paard...... en nee, natuurlijk weet ik de voorgeschiedenis niet, maar ik kan me niets indenken wat het rechtvaardigt om een paard zo aan te pakken :n

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:09

En dat is ook waarom ik soms zo reageer.
Ik heb een verschrikkelijk heet paard, die er soms om vraagt om op haar plaats gezet te worden.
Maar ik laat me niet verleiden want er zit zoveel tijd, energie en geld in dat paard dat ik liever een half uur langer over iets doe....
Als ik haar op haar plaats zou trekken, zou ze alleen maar heter en bozer worden en daar heb je dan ook weer niks aan. En ja het is frustrerend en heel moeilijk, maar het getuigd ook van wilskracht en liefde voor je dier om toch maar weer tot 10 te tellen!

Enne Coiboi, zorg jij dan voor de warme douche en zachte handdoeken?

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:36

concetto schreef:
En dat is ook waarom ik soms zo reageer.
Ik heb een verschrikkelijk heet paard, die er soms om vraagt om op haar plaats gezet te worden.
Maar ik laat me niet verleiden want er zit zoveel tijd, energie en geld in dat paard dat ik liever een half uur langer over iets doe....
Als ik haar op haar plaats zou trekken, zou ze alleen maar heter en bozer worden en daar heb je dan ook weer niks aan. En ja het is frustrerend en heel moeilijk, maar het getuigd ook van wilskracht en liefde voor je dier om toch maar weer tot 10 te tellen!

Enne Coiboi, zorg jij dan voor de warme douche en zachte handdoeken?

Uiteraard mop, uiteraard! *stoere man gezicht op zet*
Ik zorg voor de handdoeken, het droogdeppen, de massages, aftercare, wijn, aardbeien en een paar lekkere mannen waar je bij kan 'uithuilen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:04

Denk dat ik ook kom....... vooral die aardbeien en massage smaken naar meer......

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:09

Yamcha schreef:
Denk dat ik ook kom....... vooral die aardbeien en massage smaken naar meer......

Tijd voor een topic daarover dan! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:15

Lijkt me een geweldig plan! :D