Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:45

wimmus schreef:
Cryssie schreef:
Ik ben met heel veel dingen eens in dit topic, maar mensen.....Paarden van nu worden ontzettend verwend en mogen blij zijn met zulke baasjes.
Vroeger werd er al heel vroeg mee gereden. 2 jaar stonden ze al voor de kar en weet niet hoeveel kilo's te trekken.
Kijk zelf wanneer je paard er klaar voor is. Jezelf als geen ander voelt het aan. Of je paard nou 3 jaar of 10 jaar is en beleerd moeten worden ........ paarden van nu mogen in hun handen klappen (als ze het konden)

Vroeger moesten kinderen van 10 jaar ook allang keihard aan het werk en was er in menig huis een karwats te vinden.
'DUS' dan zijn de hedendaagse kinderen die zo nu en dan in elkaar geslagen worden door hun ouders dus echt zo zielig niet.

Zulke opmerkingen vind ik echt dooddoeners, is totaal geen argument :n

Nee dit is een lekker argument :D

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:01

Ik vind zelf om te beginnen met longeren en dat soort dingen op de 3jarige leeftijd maar echt in rijden op 4 jarige leeftijd ongeveer. Je paard is dan meer gegroeit en heeft meer balans en zal nietmeer zo wankel zijn als ze echt moeten gaan werken, en heeft al een beetje een goed figuur.

Kyalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:15

daniquexx94 schreef:
Ik vind zelf om te beginnen met longeren en dat soort dingen op de 3jarige leeftijd maar echt in rijden op 4 jarige leeftijd ongeveer. Je paard is dan meer gegroeit en heeft meer balans en zal nietmeer zo wankel zijn als ze echt moeten gaan werken, en heeft al een beetje een goed figuur.

Helemaal mee eens, op vierjarige leeftijd zijn paarden meestal uitgegroeid en zullen ze later geen last krijgen van een overbelaste rug! :j
Citaat:
Een vraag, die vele eigenaren van in te rijden paarden bezig houdt is: “wanneer is mijn paard nu werkelijk in het skelet uitgegroeid en kan bereden te worden?”
Hier is sinds enige tijd een sluitend – medisch onderbouwd - antwoord op; namelijk de volgende:
- Een paard is dan uitgegroeid en kan dan bereden worden, als de zgn. Epiphysen-spleet die net onder het kniegewricht (de zgn. Aponeurose) zit, dichtgegroeid is -
Het betreft een botdeel, dat in de jeugd van het paard nog los is van de hoofdbot, het scheenbeen.
Op röntgenbeelden is heel duidelijk vast te stellen of het botdeel wel dan niet is vastgegroeid.
Uit onderzoeken is gebleken dat het betreffende botdeel bij vrijwel alle paardenrassen tussen de leeftijd van 3 en 3,5 jaar als laatste vastgroeid en dat daarmee het skelet volgroeit is.

Onderzoeken hebben verder aangetoond, dat inrijden voor deze “volgroeide leeftijd” ernstige gevolgen kan hebben in het verdere leven van het paard.
Te vroeg belasten resulteert heel vaak in ontregelde groei van de gewrichten, met als gevolgen, spat, artrose, hoefbeen problemen en ernstige ontregeling van de rug.
Veel van de gevolgen zijn pas op latere leeftijd herkenbaar, de oorzaken liggen echter heel vaak in te vroege belasting van het paard !!!!!.

In het artikel werd er verder op gewezen, dat “skelet volgroeid” iets anders is, dan “geheel volgroeid”.

Skelet volgroeid betekent dat het paard rijdbaar is.
Geheel volgroeid betekent dat het paard – vergelijkbaar met de mens – lichamelijk en mentaal “klaar” is.
Bij merries ligt deze leeftijd tussen de 6 en 7 jaren, voor hengsten en ruinen ligt deze leeftijd nog eens 1 tot 2 jaar verder.
Het mentale “volwassen” zijn, wordt door vele ruiters sterk onderschat.
Een paard dat jonger is dan 3 jaar kan in vrijwel alle gevallen de mentale belasting niet aan.
Trainers die paarden op jonge leeftijden inrijden, “gebruiken” de lage mentale weerstand, maar berokkenen daarmee deze paarden grote mentale schade.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:47

ik ben voor 3/4 jaar.
Als je tevroeg begint is dit erg slecht voor de groei.
te laat vind ik niet erg, het maakt als ie uitgegroeid is niet echt er als je later begint.

Universely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:03

Veel mensen willen ze vroeger inrijden omdat ze dan in de sport willen (doortrainen tot ze 5zijn en dan mooi jong is de sport) als jij een 8jarige inrijd, duurt ong jaar voordat veel goed is en dan ga je naar de wedstrijd, alleen dan krijg je vaak cometaar van waarom is je paard 8! en loopt die nog niks! bla bla bla, ik vind zelf 2.5 een goede leeftijd om te beginnen met longeren en dan met 3jaar beleren, en met 4.5jaar goed beginnen door te rijden.

Jolliegirl

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:04

veel verschillende meningen hier dus :j

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:33

Mijn meisje wordt in mei 3, ik heb er 2 keer eerder heel even (als in een half minuutje) opgezeten en vandaag, zonder zadel en aan het halster met een vriendin er naast, een rondje door de bak gestapt. Ik heb geen haast, ik bouw het héél langzaam op en volledig op basis van vertrouwen. Mijn paardje is het type dat alles voor je doet, als het maar op de juiste manier gevraagd wordt..
Ik merk dat ze er aan toe is om langzaam aan iets meer te gaan doen en ik vind longeren met een jong paard gewoon niet prettig. Rondjes lopen schijnt voor jonge paarden helemaal niet zo best te zijn, maar goed die mening verschilt. Ik bouw het gewoon stapje voor stapje op, misschien dat ik er volgende week wel weer een keer een rondje mee door de bak stap.... Als het maar geleidelijk gaat en mijn paardje het mentaal ook aankan. Ik wil niet alleen naar het lichamelijke kijken, maar ook zeker naar het geestelijke.... En ik bouw liever stapje voor stapje op, op basis van vertrouwen, dan op een bepaald moment te zeggen "Zo, nu is ze .... 3-4-5.... jaar oud, nu mag het...." Als ik erachter kom dat ik te ver ga, doe ik een pas op de plaats en neem ik een stap terug.... Maar voor nu werkt dit voor mijn dametje prima!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:39

wil niet lu llig doen maar kijk je asjeblieft uit?! zonder zadel zonder hoofdstel?!?!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:45

Dat doe ik zeker! Wij waren er vandaag ook met 5 man... Sowieso ga ik elke keer eerst braaf hangen, dan erop zitten en stil staan, en ik kijk constant naar haar reactie overal op... Zo lang zij rustig blijft, kan het.... Maar ik wil haar nu gewoon nog niet overmatig belasten en daarom heb ik ervoor gekozen om er nog geen zadel op te leggen.... Let wel, ik zou dit NOOIT doen als er niet iemand met een touw naast liep. Bovendien hebben we een ervaren paard voor haar laten lopen.... Dus we doen er alles aan om haar gerust te houden. Als ze maar enigzins laat merken dat ze iets niet prettig vindt, stop ik accuut. Ze is erg gevoelig en daarom ben ik ook heel voorzichtig. Zal vanavond of morgen wel een filmpje plaatsen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 03:07

Ja, want met een zadel is wel een heeeel erge belasting... :roll:

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 07:37

Ik vind van wel. Een paard is pas met een jaar of 7 helemaal uitgegroeid. Liever tot die tijd geen zadel dan een slecht passend zadel...
[edit] Ik kijk echt wel uit met wat ik doe hoor, maar iets vriendelijker mag.... Ieder zijn keus neem ik aan???

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:23

Zo heeft ieder dus zn mening en zn manier om te beginnen. :D
Ik heb toch besloten om haar nog een zomer het land op zetten. Ze is nog klein en heeft een kippenborstje... Ze wordt in Mei drie. Wel longeer ik gemiddeld 2 x in de week inc dubbele lijnen (anders groeit ze dicht) :=

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:54

Dat werken aan de dubbele lijnen wil ik ook nog gaan doen... Lijkt me enorm gaaf en ook nog eens goed voor je paard.... Longeren hou ik zelf niet van, zal dat waarschijnlijk ook niet zo snel doen... Ik word er altijd duizelig van hihi :o

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 02:24

denise04 schreef:
Ik vind van wel. Een paard is pas met een jaar of 7 helemaal uitgegroeid. Liever tot die tijd geen zadel dan een slecht passend zadel...
Ik kijk echt wel uit met wat ik doe hoor, maar iets vriendelijker mag.... Ieder zijn keus neem ik aan???

Hoezo de keus tussen een slecht passend zadel of geen zadel? :?
Je kunt er ook gewoon een passend zadel opleggen hoor! Vaak zelfs beter dan zonder zadel rijden. :Y)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 02:46

hebben mijn knollen even mazzel dat er pas met 4 jaar wat mee gedaan gaat worden :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 05:00

Bij mijn merrie ben ik per toeval pas op 4.5 jaar begonnen. Toen kocht ik haar. Daarvoor was er amper wat mee gedaan. Ze was wel al zadelmak, maar ook alles meegezegt

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:01

[quote="LiberaHoezo de keus tussen een slecht passend zadel of geen zadel? :?
Je kunt er ook gewoon een passend zadel opleggen hoor! Vaak zelfs beter dan zonder zadel rijden. :Y)[/quote]

Ik snap dat dat kan, alleen heb ik geen geld om elk jaar een ander zadel te kopen omdat ze nog zoveel verandert.
Ik heb overigens een wintec zadel liggen, waar ik haar uiteindelijk mee ga inrijden.

Het feit dat ik er nu (heel even) opgestapt ben, is puur om naar haar reactie te kijken. Toen ik haar net kocht, was ze een dominante muts, die zelfs niet met andere paarden kon staan.
Nu, een half jaar later, is haar gedrag 180 graden omgedraaid en zolang ik dingen op de juiste manier aan haar VRAAG (en dus zeker niet dwing om dingen te doen) doet ze alles voor me. Het was de bedoeling dat we een paar stapjes zouden doen, puur om naar haar reactie te kijken met mijn gewicht op haar rug. Ze was echter zó braaf en ze deed het zó ontzettend netjes, dat we er een rondje in de bak van hebben gemaakt.

Voorlopig ga ik haar helemaal nog niet inrijden. Ik merkte nl, dat ze bij het maken van de bochten (in de hoeken) nog moeite had om haar evenwicht te bewaren en ik ga dus van hieruit héél langzaam, stapje voor stapje opbouwen. En nee, dan heb ik het hier niet over rijden, maar over een zadeltje erop leggen als ik ga wandelen, het wennen aan de stijgbeugels die los hangen, enz....

Ik heb ook gezegd dat als ik merk dat ze er nog niet klaar voor is, ik gewoon nog een jaartje wacht. Maar in die tussentijd kan ik stapje voor stapje haar wel aan vanalles laten wennen....

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:08

ik zou ze gewoon eerst lekker uit laten groeien en aansterken, en dan beginnen met inrijden. Zadeltje erop en longeren kan wel eerder, vind ik.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:27

Mijn paard heb ik in 30 mei 2009 gekocht, en ben ik in juni mee begonnen.
Ze is 23 februari 2009 4 geworden. Ik doe nog steeds rustig aan met haar, want ik vind dat we nog alle tijd hebben.

Wat betreft met of zonder zadel, vind wel dat je beter met zadel kan inrijden, anders moeten ze dat na die tijd nog een keer leren, lijkt mij niet handig.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:49

Met Whoopi eens, met een goed passend zadel inrijden en niet te vroeg beginnen.

Wat ik me wel afvraag, ik zie hier allerlei topics, en dat men vaak als excuus 'geld' gebruikt (als iets dus niet kan)
Maar wat doe je dan als je paard heel ziek wordt of zo dat kost toch ook geld?

Heb het idee dat men eerst kijkt naar de aanschaf prijs (daarom kiest men ook vaak voor een jong paard lekker goedkoop??!) dan doet men concessies op bijvoorbeeld het harnanchement (slecht zittend zadel, hoofdstel, bit etc.) en dan naar de rest.

Er niet bij stilstaan dat als je té jong begint een paard deze nog niet goed uitgegroeid is (ze groeien minimaal tot hun 7e daarom moeten pony's in de wedstrijdsport tot die leeftijd ieder jaar gemeten worden) en komen idd vanaf 8e jaar tot hun volle wasdom.

Hoe eerder je begint en met slecht materiaal, hoe eerder je slijtage e.d. krijgt (waar de dierenartsen weer wel bij varen)

Kan de wereld niet veranderen, maar zou zo fijn zijn als mensen eerst nadenken en dan doen.......
Wat zouden een boel paarden dan een beter leven hebben, maar ja wij mensen hé we willen meedoen met de rest......en doen dan soms (egocentrische) concessies ten voordele van onszelf. Dit terwijl ik de mening ben toegedaan dat het welzijn van het paard in alle gevallen voorop staat.
Je paard kan niet voor zichzelf opkomen dus moet jij dat als mens voor hem doen. Dat geldt ook voor de keuzes die je maakt.
Wel 350 per maand ( in een aantal regio's) betalen voor pensionstalling, maar geen 1500 over hebben voor een goed zadel.
dat kán ik echt niet rijmen!!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:20

Ik ben dus ook een voorstander van het laten ontwikkelen van een paard alvorens erop te kruipen
Ik heb helaas al heel wat kapotgereden paarden gezien, waarbij te vroege/te zware belasting een belangrijke rol speelde.
Dat vroeg longeren/inrijden normaal wordt gevonden, weet ik. Ik weet ook dat veel paarden op hun 7e versleten zijn.
Want ja... ook longeren is een zware belasting voor het jonge paard, die mijn inziens na behoorlijk wordt onderschat.

Grondwerk daarentegen vind ik wel kunnen met een jong paard en is een leuke manier om alvast een band en communicatie op te bouwen. Werk aan de hand, balkjes stappen, schrikparcoursje, spelletjes, wandelen... mits afgestemd op de nog niet volledig ontwikkelde gewrichten.
Ook eventueel een mogelijkheid: droog mennen. Erachter lopen, eerst thuis en dan lekker buiten. Paardje krijgt er enorm zelfvertrouwen van en daar pluk je later de vruchten van.
Door aangepast grondwerk/wandelen/droog mennen is je paard tzt goed voorbereid en wil het erop stappen niets meer zeggen.

Zelf ben ik sinds een tijdje op mijn gemak ook weer rond aan het kijken voor een paard. Ik heb hier een draversmerrie staan, maar kwam helaas vlak na de koop erachter dat ik bedonderd ben met het paard. Paard heeft Kissing spines en nog een scala aan problemen en is helaas voorbij het punt waar hulp dmv gymnastische oefeningen nog mogelijk is.
Omdat mijn man al 2 jaar wacht om samen buiten te kunnen rijden, ben ik nu dus weer op zoek.
Het is onvoorstelbaar hoeveel volledig ingereden driejarige paarden ik voorgeschoteld krijg. Ik wil ze dus echt niet en zeg ook erbij waarom niet. Een paard wat nu dit voorjaar drie wordt en al in alle gangen is bereden, is mijn inziens na te vroeg bereden. Te meer omdat ik op zoek ben naar een koudbloed en ik dan dus echt paardjes zijn die nog lang niet 'klaar' zijn met hun ontwikkeling en die volop worden gereden. Kan even goed gaan, maar ik vrees dat overbelastingsproblemen op de loer liggen. Ik ben iig niet bereid dat risico te nemen. Bovendien zie ik ook aan de paardjes dat het psychisch allemaal te veel is. Veel starre blikken, spanning, niet stil kunnen staan etc.
Onlang boodt iemand mij een koudbloed aan die in juni 3 moest worden en alle gangen al beheerste.
Sorry... maar never nooit niet voor mij. Die wil ik dus echt niet.
Zoeken naar een paardje wat 4 of 5 is en nog niet echt bereden (hooguit paar keer opgezeten) is stuk lastiger. Maar goed... ik wil in dat opzicht geen concessies doen.
Liever stukje ouder en voor mijn part nog niet gereden, dan eentje van 3 die al alles moet kunnen.

We hebben hier een koudbloeddraversmerrie staan van 14. Zijn we nu mee begonnen. Paardje heeft veulens gehad en buikje rond gegeten nadat ze de drafschoenen aan de haak heeft gehangen en verder heeft er alleen ong 10 keer iemand opgezeten.
Nu is zij (relatief) vroeg in training gezet voor de draf (zij had het geluk dat ze pas 3 was) Ook een pittige training, maar goed... ze heeft er niets aan overgehouden en iig geen rugproblemen. Maar dat er daarna niemand op heeft gezeten, een tijd lang, vind ik geen probleem.
Ook op haar leeftijd is ze echt niet te oud om het te leren. Ze vindt het alleen maar prachtig dat we actief met haar bezig zijn en is heel erg leergierig (en heeft natuurljk wel een eigen mening, zoals je bij een volwassen dame mag verwachten)

Een veelgehoord argument voor vroege start hier is het feit dat je een driejarige beter aankunt dan bv een vijfjarige (of veertienjarige dame van stand) Klopt wel, omdat een driejarige minder sterk is en zich wellicht beter laat overrompelen dan een paard wat al heel wat jaartjes meedraait en het klappen van de zweep wel kent.
Maar persoonlijk vind ik een paardje wat uitgegroeid en mentaal volwassen is een veel leukere uitdaging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:59

Een 2,5 jarige is natuurlijk wel jong.
maar je kunt dan altijd aan de hand werken met dat beestje...
denk maar aan longeren..
dat uitbreiden tot longeren met hoofdstel en een zadeltje op de rug.
ik vind dat je vanaf +/- 3 jaar LANGZAAM AAN kunt beginnen met het zadelmak maken.

wat vele ook doen is het paard zadelmak maken als die 3 jaar is en dan weer even een half jaar de wei op.
daar ben ik ook wel een voorstander van.

zelf begin ik er altijd mee als ze +/- 3 jaar zijn.
maar als ik zie dat het paard er echt nog uit ziet als een 2 jarige ( wat je soms hebt, dan zijn te groot en nog zo slap en smal) dan wacht ik liever nog een jaartje.

;)

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:07

ík denk dat dit een topic is die altijd zal blijven. niemand zal het ooit met elkaar eens zijn. ieder zijn eigen keuze.
sta er ook wel eens van te kijken. mensen gaan dan al een paar maanden van te voren lekker bijna elke dag longeren, en dan komt de dag dat ze er op gaan. tja en dan heeft het paard genoeg conditie ontwikkeld om er lekker onderuit te komen.
ik denk dat de leeftijd van 2 niet eens heel veel uitmaakt. het gaat er om hoe het paard al ontwikkeld is. en idd wat voor ras het is. een kwpner of een quarter is al een verschil qua bespiering, bouw en groei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:15

fique schreef:
ík denk dat dit een topic is die altijd zal blijven. niemand zal het ooit met elkaar eens zijn. ieder zijn eigen keuze.
sta er ook wel eens van te kijken. mensen gaan dan al een paar maanden van te voren lekker bijna elke dag longeren, en dan komt de dag dat ze er op gaan. tja en dan heeft het paard genoeg conditie ontwikkeld om er lekker onderuit te komen.
ik denk dat de leeftijd van 2 niet eens heel veel uitmaakt. het gaat er om hoe het paard al ontwikkeld is. en idd wat voor ras het is. een kwpner of een quarter is al een verschil qua bespiering, bouw en groei.

Klopt :j
Denk maar aan een haflinger of fjord.
Die zijn ( in mijn ogen) al eerder klaar om zadelmak gemaakt te worden dan indd een KWPNer .
Komt denk ik echt door de stevige bouw van dit soort koudbloeden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:18

dat vind ik dus een issue, veel mensen voeden hun paard aan de longe niet op en dan zeggen ze ineens ja hij heeft zoveel energie dat ze er niet op durven.. ik spendeer veel tijd aan het longeren, als ik op mijn been klop staan mijn paarden naast me en luisteren allertijde. ik ben dus ook niet bang om erop te klimmen, doe alles heel verantwoord. ik heb juist liever dat ze een beetje conditie hebben.
Ik heb trouwens mijn 3 jarigen nu wel zadelmak.. 2 x in de week rij ik ze een kwartier (ze kennen het nageven en stemhulpen al van de longe) dus een heel groot stuk basis werk hebben ze daarbij al meegekregen. ze leren nu om op mijn been naar voren te gaan, te sturen en op mijn zit terug te komen.
in de zomer gaan ze nog een paar maanden het land op en daarna pak ik ze weer rustig op.

@ liljebo dat je kapot gereden paarden hebt gezien hoeft niet aan de leeftijd te liggen, veel ruiters hebben de kunde niet om een paard heel te houden gedurende al die jaren, vaak ligt het aan hoe de ruiter de paarden traint dan dat ze jong zadelmak gemaakt zijn.