Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:41

Kritiek kan ook comisch zijn, kreeg laatst kritiek dat een lip scheef zat. Na uitleg hoe en waarom de lip zo bij die hoef, konden we er gezamenlijk smakelijk om lachen.
Ook een hoefsmid is bezig met rechtrichten, al is dat anders dan met rijden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 19:49

Tis zelfs zo dat mijn hoefsmid (nou ja, bekapper) mij er het eerst op wees dat mijn paard scheef was. Da's ook grappig of nie!

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:51

Nou idd erg komisch! Ik denk lip?? HUH?Zoiets? :\ Letten ze daar ook al op bij het rechtrichten? :oo _O-

Maar goed even serieus dan, kritiek krijgen is niet zo erg idd en je kunt er van leren als het onder/opbouwende kritiek is dat besef ik me ook wel.
Alleen ik ben gewoon nog niet zo goed en nog erg zoekende naar het juiste, het is allemaal redelijk nieuw voor mij en ik ben nog maar heel kort bezig en daardoor toch onzeker of ik wel tegen al te veel kritiek kan ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:57

HannahFrouk was dat voor u nieuws dan? Hoewel vreemden ogen vaak meer zien of een beter beeld hebben.

MissPK over dat hoefsmeden ook rechtenrichten al anders dan bij rijden, is serieus dacht u dat het een 1 april grap is?
Het is maar net hoe men critiek geeft, de wijze waarop kan iemand maken of breken.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:03

Nee Fabersmid ik las eerst even letterlijk lip als in lip van het paard zelf, zijn mond dus vandaar ook deze smilie erbij :\ maar goed, misschien mijn humor alleen :=
Ik begrijp heel goed wat een hoefsmid kan doen voor een scheef paard hoor! Kijk maar eens naar die Appaloosa in mijn profiel, bij dat paard heeft mede de hoefsmid echt enorm veel goed werk kunnen verrichten :j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:06

Vandaar dan kan ik u weer begrijpen, ga meteen even kijken naar uw profiel. Mijn profiel zal misschien al bij u bekend zijn, hoewel die nu weer anders is speciaal voor beheer en moderatoren voor 1 april.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:19

Fabersmid ik moet wennen aan uw humor maar ik zie het wel, grappig dat aangepaste profiel :+
Mijn profiel zal u misschien niet heel veel zeggen, er staat nu niet echt een goede foto op van dit paard maar geloof mij dat deze scheef was, en dan bedoel ik met name dat hij echt extreem scheef de voorhoeven afsleet en dat zeker in de beweging terug te vinden was, ik heb heel veel geleerd van dit paard en dan met name wat een invloed beenstand hebben kan en wat een hoefsmid daar ook nog aan doen kan :j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:31

Zou maar zo kunnen, mijn humor is voor vele wennen en sommige zullen er nooit aan wennen.
Kan me natuurlijk vergissen, maar toontredend? Is het niet prachtig dat wij mensen zo veel kunnen leren van paarden (dieren)?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:44

Ja prachtig maar soms ook erg ingewikkeld! :j
En ja hij was behoorlijk toontredend...hij is inmiddels verkocht dus details ga ik hier niet verder neerzetten over hem maar ik dacht dus serieus niet dat u het over een 1 april grap had toen u over hoefsmeden en rechtrichten schreef ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 20:51

FaberSmid schreef:
HannahFrouk was dat voor u nieuws dan? Hoewel vreemden ogen vaak meer zien of een beter beeld hebben.
.

Ja op dat moment eerlijk gezegd wel. Ik voelde zelf wel met rijden dat het een tijd al niet helemaal lekker liep en probeerde dat met meer oefeningen op te lossen. De klad was er in gekomen na een kootblessure, daarna bleef hij in een soort kadans lopen die naar mijn idee niet klopte en waar hij altijd heel soepel en als vanzelf naar mijn hand toe kwam, werd het opeens worstelen geblazen.

Dat hij neiging had om scheef te lopen, DAT had ik wel door, maar naar mijn idee had ik dat altijd met rijden goed op kunnen lossen.
Toen de hoefsmid zei dat ze vond dat hij scheef was, heb ik RR les genomen en toen begon ik steeds meer dingen te zien, zo viel eigenlijk alles op z'n plek

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:09

MissPK dat behoorlijk is ook wel te zien, neem aan dat het foto's zijn nadat uw hoefsmid de voetas gecorrigeerd had voor zo ver mogelijk?

HannahFrouk met alleen rijden is het niet op te lossen, iedere ruiter heeft correctie en begeleiding nodig. Vanaf de grond zie je vaak anders dan het te paard aan voelt.
Wat zei uw hoefsmid (of is die mevrouw hoefverzorger of natuurlijke bekapper?) over de hoeven, die vertellen dan ook het een en ander. De gehele anatomie en beweging te samen, geeft een totaalbeeld.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 22:19

Nee, dat heb ik dus gemerkt dat het met alleen rijden niet op te lossen was. Vandaar ook dat ik toen op de grond, met les ben verdergegaan. Daarvoor had ik er eigenlijk nooit een probleem mee en heb ik die scheefheid eigenlijk ook nooit echt opgemerkt. Het leek nog het meest alsof er door de blessure waar hij vrij lang (half jaar?) last van had, een bepaalde stijfheid was ingesleten. Ik heb dat eerst zelf willen oplossen maar merkte na nog een half jaar/ jaar dat het niet structureel beter werd en dat hij last begon te krijgen van zijn rugspieren.

De (nieuwe) hoefmevrouw (=natuurlijk bekapper) vertelde me dat zijn hoeven ongelijk afsleten en liet hem even heen en weer lopen. Toen zei ze dat hij duidelijk scheef was. Maar ze moest het me wel aanwijzen voor ik het zelf goed kon zien.

Dus toen dacht ik: nu wordt het echt eens tijd om verder te kijken. En toen ben ik dus met RR begonnen, aan de hand om mee te beginnen. DAt heeft een behoorlijke verbetering gegeven. Alleen de laatste 3 weken hebben we vreemd genoeg een soort terugval jammer genoeg.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:45

HannahFrouk bedoeld uw natuurlijke bekapper scheef bewegen of afwijkende been en hoevenstand?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 07:12

Toch maar even een berichtje plaatsen hier, dat lees wat makkelijker bij.
Ik ben sinds een paar weken ook bezig met RR en Klassieke dressuur.
Ik vond dat in mijn westernlessen te weinig de nadruk werd gelegd op een goed verzameld paard. Dat lag wss meer aan de instructie dan aan de discipline. Mijn paard is niet zozeer erg scheef maar wel stijf en hij had moeite met het ondertreden van zijn achterhand. Na een paar lessen merk ik al wat verschil. Er is nog veel om aan te werken maar ik ben toch blij dat ik deze keuze heb gemaakt.
Hoop hier nog veel leerzame dingen te gaan lezen :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 08:25

FaberSmid schreef:
HannahFrouk bedoeld uw natuurlijke bekapper scheef bewegen of afwijkende been en hoevenstand?

Volgens mij beide. Een van zijn voorhoeven staat in een iets andere stand en bij het rechtuit lopen plaatste hij 1 achterbeen licht buiten de looplijn. En een van zijn hoeven sleet scheef af, maar ik weet eerlijk gezegd niet meer of het daarbij om dezelfde voorhoef of achterhoef ging. Het is al een tijd geleden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:55

van wie zouden jullie nou nog wel eens les willen hebben, in de klassieke rijkunst?

mol

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:08

Horst Becker staat nog op mijn verlanglijstje. Al zal het niet snel gebeuren want hij woont inmiddels in Oostenrijk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:07

HannahFrouk schreef:
FaberSmid schreef:

Volgens mij beide. Een van zijn voorhoeven staat in een iets andere stand en bij het rechtuit lopen plaatste hij 1 achterbeen licht buiten de looplijn. En een van zijn hoeven sleet scheef af, maar ik weet eerlijk gezegd niet meer of het daarbij om dezelfde voorhoef of achterhoef ging. Het is al een tijd geleden.

Afwijkende been en hoefstand verdwijnt niet zo maar, dat zou u moeten blijven zien? Erfelijke factoren kan een hoefsmid niet weg toveren, wel corrigeren en begeleiden. Tot volwassen paard verminderen, maar "genezen" niet. Uw natuurlijke bekapper volgt de zool, dus zal dat niet zo corrigeren en geleiden als een hoefsmid.

Moll dan zou ik het onmogelijke willen en van de echte oude leermeesters onderricht willen hebben, waaronder ook Baucher om die beter te leren begrijpen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:49

ja dat zou mooi zijn, maar is er niet meer iemand vandaag de dag waarvan je zegt ja bij die persoon zou ik wel eens een tijd door willen brengen?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:49

Anja Beran, en dat ga ik ook doen :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:04

Moll schreef:
ja dat zou mooi zijn, maar is er niet meer iemand vandaag de dag waarvan je zegt ja bij die persoon zou ik wel eens een tijd door willen brengen?

Meneer Branderup, Marijke de Jong, Paardentango, Mindfields en u moll, lijkt mij ten zeerste leerzaam.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:13

als alles mee zit ga ik volgend jaar voor 3 maanden naar Bent branderup, waar ik ook nog wel een tijd zou willen doorbrengen is Richard Hinrichs, en Cottas, de professor om maar wat mensen op te noemen

mol
Laatst bijgewerkt door Moll op 02-04-10 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:16

Iedereen, die niet met binnenhand de beweging en de houding van een paard afdwingt ;)
dat kan dus ook iemand zijn, die gewoonweg met veel gevoel rijd en geen of nauwelijks naam of ervaring heeft.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:19

Ik ben trouwens ook wel heel benieuwd naar Nombrado's manier van werken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:25

Woodstock schreef:
Ik ben trouwens ook wel heel benieuwd naar Nombrado's manier van werken.

je bent altijd welkom ;)