Het verbaast me overigens wel dat ik nog nooit eerder van deze Steef heb gehoord.
Heb jij ervaring met hem Stanzie?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bets schreef:Nou ja ik heb misschien niet helemaal duidelijk omschreven maar voorwaarts betekent bij mij niet altijd dat hard en vlug moet gaan. Voorwaarts bedoel ik dat als ik been geef dat mijn paard naar voren moet, wil niet zeggen dat hij hard moet gaan, maar moet wel enigzins reactie tonen op been. Als paard reactie geef, dan hoef ik dus ook niet constant met benen eraan te blijven sjorren of duwen. Ik reageer alleen op moment dat ik voel dat paard tegen been in wil komen hangen. Dat vind je vaak terug als paard moeite heeft met bepaald iets, bijvoorbeeld inzet volte ofzo. Ik zeg maar dit als voorbeeld. Maar wat ik wel belangrijk vind om paard te leren dat hij op eigen benen gaat loopt en in tact komt.
Natuurlijk blijf ik niet constant drijven, paard moet als ware electrisch worden aan het been. Als je been geeft moet ie "bijna als ware naar voren vliegen"natuurlijk niet letterlijk. Maar ik hoop dat je begrijpt wat je bedoeld.
Paard hoeft niet op teugels te hangen, als je paar keer goed vertrekt en weer terug rijdt, zul je moeten merken dat paard lichter word in aanleuning en daardoor dus ook op eigen benen moet lopen. Bij mij mogen paarden geen kans krijgen om te gaan hangen of steunen op teugels in tegendeel. Maar ik ben wel van mening dat je een verbinding met hand naar bit moet hebben. Want je moet enigzins een verbinding maken om paard na te laten geven. Want als je niets aan laat spannen (let op ik bedoel niet qua gewicht in handen ofzo gewoon net het bit voelen is voor mij voldoende) kan het paard ook niet gaan nageven.
Wat deed je paard dan? Die hing in je handen?
Maar wat doen paarden die in het wild lopen, die gaan eerst hard en als ze op de rem moeten, wat doen ze dan, gaan maken ze vaak soort sliding maar komen ze met hoofd omhoog. Nou dit is erg extreem uitgelegd, maar als je dus paard aan been wil krijgen ga je beginnen met tempowisselingen. En dat wil zeggen consequent te werk gaan, 2 benen is wegwezen. Zo niet dan gaat ie vliegen desnoods met zweep erbij. Maar als ik bedoel weg, dan ga ik geen compromis aan maar moet ie ook vertrekken. (ik ga even uit van extreem paard dat niet voor been weg wil, bijv flegmatiek paard) als het paard weet wat ik bedoel ga ik het herhalen maar in minder extreem vertrekken en dan ga ik tempowisselingen op pakken maar ik blijf die achterkant aanspreken dat die aan de gang blijft en actief blijft.
Betteke schreef:Dat is eigenlijk jammer Succubi, schouderbinnenwaarts wordt ook wel de aspirine van het paardrijden genoemd.![]()
Goed uitgevoerd (maar dat geldt voor alle oefeningen), is dat een prima oefening voor de lengtebuiging en ondertreden van het binnenachterbeen.
Wijken gebruik ik zelf veel met losstappen om de gehoorzaamheid te testen en te voelen welke buiging het paard die dag heeft.
sjorsie schreef:@bets: wat bedoel je met 'lang in achterbeen' ken deze term niet?
labionics schreef:sjorsie schreef:@bets: wat bedoel je met 'lang in achterbeen' ken deze term niet?
Van de loodlijn naar achter? (dat begrijp ik er uit)
CarovdG schreef:Het verschilt denk ik per paard hoe snel je aan oefeningen kunt beginnen als SB. Ik denk dat ik ook wel ruim een half jaar bezig ben geweest om de voor mij nieuwe manier van rijden goed te leren begrijpen en vooral uit te voeren voordat ik echt aan oefeningen rijden toe kwam.
Renske: had 2 weken geleden in de les bij Mireille hetzelfde probleem met de galop. Heb zelf al snel het gevoel van "wauw" maar dat komt ze toch teveel van het (binnen)achterbeen afkomt en door bijv. schoudervoor te rijden in de galop, komt het binnenachterbeen weer goed eronder. En daar moet je dan wel weer even op gewezen worden! Ook door het rijden van contragalop wordt ze steeds sterker.![]()
sjorsie schreef:@ Bets; oke dankjewel voor je uitleg, ik denk dat ik het begrijp, paard zet achterbenen er niet onder maar ze gaan alleen mee achter de beweging aan?
Betteke schreef:Dat is eigenlijk jammer Succubi, schouderbinnenwaarts wordt ook wel de aspirine van het paardrijden genoemd.
sjorsie schreef:@ Bets, fijn dat je het zo duidelijk verwoord, erg interessant.
Roos_s schreef:nou ze was vorige week voor een eenmalige les hier in de Achterhoek. Dus helaas is er voor ons verder niet echt de mogelijkheid om bij haar vaker te lessen. Zoveel tijd om naar haar af te reizen hebben we niet.....
Ik weet niet of iemand instructie in omgeving van achterhoek/winterswijk weet/kent?
Citaat:http://www.stalmireille.nl
* Mireille zal vanaf 26 april iedere maand een lesdag geven in Winterswijk (Achterhoek). Voor aanmelden of meer informatie over deze lesdagen kun je contact opnemen met Mireille (info@stalmireille.nl) of met de organisator Birgitt Dumpelman (b.dumpelman@chello.nl).
Zie de agenda voor data.