[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:58

Das leuk om te horen. Ik ben heel tevreden over mijn instructrice maar vind het erg leuk om te horen dat er meer in de provincie zijn! Onder het motto houd de horizon breed zou ik graag een keer een les of training van hem zien :)

Het verbaast me overigens wel dat ik nog nooit eerder van deze Steef heb gehoord.

Heb jij ervaring met hem Stanzie?

Stanzie

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:06

Op 16 mei organiseert rechtpaard.nl in samenwerking met stal Mikado te Westwoud (Noord Holland) een clinic over Methode de Bodt.

Ja ik heb ervaring met Steef hij geeft mij les en het is mijn oom.
Hij woont nog niet zo heel lang in Opende dus in die regio nog niet zo bekend. Voornamelijk gaf hij les in de noordkop.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:11

Aaah, dat verklaart het :) Leuk hoor, zo'n leerzame oom!
Weet je ook of hij in het noorden onderhand een leskring heeft opgebouwd?

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:18

Ja die wordt steeds groter.
Op 11 April heeft hij een trainingsdag in Opende.
Anders stuur je een mail naar hem om te vragen waar hij precies allemaal komt. Dan kun je misschien een keer kijken.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:20

Ja, zal hem inderdaad even mailen en noteer de 11e alvast.
Tnx!

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:24

Graag gedaan..:)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:54

hoihoi,

Ik wou me hier ook even melden, ik probeer me ook steeds meer te verdiepen in de "de Bodt' methode... Puur omdat ik de dressuur van tegenwoordig geen dressuur met vind en met moeite nog een goede instructie kan vinden die naar mijn idee op de 'goede'manier bezig is...

Mijn vriend heeft vorige week een eenmalige les gehad van mireille de hoedt (schrijf ik het goed?) en beviel hem goed, helaas kon ik niet mee... Maar toch gaan we proberen hier meer instructie in te vinden wat toch wel lastig is...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:59

Mireille den Hoed, die geeft super les :D
Leuk dat je vriend daar is geweest, gaat hij vaker? Dan zou ik als ik jou was zéker proberen om mee te gaan, is heel leerzaam!
Ik ga volgende week ook weer :D

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:03

nou ze was vorige week voor een eenmalige les hier in de Achterhoek. Dus helaas is er voor ons verder niet echt de mogelijkheid om bij haar vaker te lessen. Zoveel tijd om naar haar af te reizen hebben we niet.....

Ik weet niet of iemand instructie in omgeving van achterhoek/winterswijk weet/kent?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:07

Ah dat is idd jammer, ik ben ook iedere keer een goed uur/uur en kwartier onderweg, enkele reis!
Misschien dat er iemand anders in de buurt zit? En anders is een lang weekend/midweek stage bij mireille misschien een leuk idee voor in de vakantie?
Staat wel wat over op haar site geloof ik :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:44

Bets schreef:
Nou ja ik heb misschien niet helemaal duidelijk omschreven maar voorwaarts betekent bij mij niet altijd dat hard en vlug moet gaan. Voorwaarts bedoel ik dat als ik been geef dat mijn paard naar voren moet, wil niet zeggen dat hij hard moet gaan, maar moet wel enigzins reactie tonen op been. Als paard reactie geef, dan hoef ik dus ook niet constant met benen eraan te blijven sjorren of duwen. Ik reageer alleen op moment dat ik voel dat paard tegen been in wil komen hangen. Dat vind je vaak terug als paard moeite heeft met bepaald iets, bijvoorbeeld inzet volte ofzo. Ik zeg maar dit als voorbeeld. Maar wat ik wel belangrijk vind om paard te leren dat hij op eigen benen gaat loopt en in tact komt.
Natuurlijk blijf ik niet constant drijven, paard moet als ware electrisch worden aan het been. Als je been geeft moet ie "bijna als ware naar voren vliegen"natuurlijk niet letterlijk. Maar ik hoop dat je begrijpt wat je bedoeld.

Paard hoeft niet op teugels te hangen, als je paar keer goed vertrekt en weer terug rijdt, zul je moeten merken dat paard lichter word in aanleuning en daardoor dus ook op eigen benen moet lopen. Bij mij mogen paarden geen kans krijgen om te gaan hangen of steunen op teugels in tegendeel. Maar ik ben wel van mening dat je een verbinding met hand naar bit moet hebben. Want je moet enigzins een verbinding maken om paard na te laten geven. Want als je niets aan laat spannen (let op ik bedoel niet qua gewicht in handen ofzo gewoon net het bit voelen is voor mij voldoende) kan het paard ook niet gaan nageven.

Wat deed je paard dan? Die hing in je handen?
Maar wat doen paarden die in het wild lopen, die gaan eerst hard en als ze op de rem moeten, wat doen ze dan, gaan maken ze vaak soort sliding maar komen ze met hoofd omhoog. Nou dit is erg extreem uitgelegd, maar als je dus paard aan been wil krijgen ga je beginnen met tempowisselingen. En dat wil zeggen consequent te werk gaan, 2 benen is wegwezen. Zo niet dan gaat ie vliegen desnoods met zweep erbij. Maar als ik bedoel weg, dan ga ik geen compromis aan maar moet ie ook vertrekken. (ik ga even uit van extreem paard dat niet voor been weg wil, bijv flegmatiek paard) als het paard weet wat ik bedoel ga ik het herhalen maar in minder extreem vertrekken en dan ga ik tempowisselingen op pakken maar ik blijf die achterkant aanspreken dat die aan de gang blijft en actief blijft.

Zo, jullie gaan veel te snel! ;)
@Bets: Marny was slecht aan het been (idd flegmatiek maar wel sensibel). Na 3x drijven pas stappen. Wel snel, maar niet actief.
Ik las net terug dat AdB op je paard had gezeten en een tik had gegeven... Nou, dat heb ik met mijn paard ook gedaan.
Klinkt heel hard maar ze weet donders goed wat been geven betekend en als ik haar zo door laat lopen sloop ik haar.
Dus been = actie (en ook actief!) geen reactie = een tik.
Binnen 1 les had ze het al door en na 2 lessen heb ik haar goed aan het been.
Ik drijf, vraag een tempo en die moet zij behouden tot ik wat anders aangeef (dus ook als ze de volte inzet).
Natuurlijk ben ik wel eerlijk, als ik mijn balans verlies en in het zadel "plof" en zij vertraagd ik haar daarvoor niet straf maar gewoon licht aandrijf.

Op de teugel hangen bedoel ik absoluut niet dat ze "hangt". Ze is extreem ligt in de handen en met de pinken te rijden.
Maar ik wil haar bv in een volte als ze naar binnen valt met beiden handen over de schouder naar buiten zetten.
Dat soort gewoontes maakt zij gebruik van. Ook meer spanning op 1 teugel, en als ik die los geef kukelt ze even naar voren of naar de zijkant en dan heb ik alleen nog maar contact met de mond en niet strak ofzo.

Ik moet eerlijk zeggen dat wij absoluut geen basis hadden om op te werken en zij als een tank aanvoelde.
Dus een volte word ook zo gereden en binnen been? Dat negeer je, gewoon door tanken, rondje afmaken en doorgaan. ;)
Ik ben dus eerst met de basis bezig (nog steeds) en nu door te sturen en je houding goed vouwt zij zich vanzelf om het binnenbeen.
En nu ik haar aan het been heb en ze kán inbuigen kan ik haar ook de volte op sturen en binnen been buiging vragen en reageert ze er wel goed op :).

Wijken, schouder binnenwaarts zijn wij (nog lang) niet aan toe. Ze kan het wel maar idd been ver naar achter leggen :') en teveel spanning dus daar wacht ik nog mee :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:11

Dat is eigenlijk jammer Succubi, schouderbinnenwaarts wordt ook wel de aspirine van het paardrijden genoemd. ;)
Goed uitgevoerd (maar dat geldt voor alle oefeningen), is dat een prima oefening voor de lengtebuiging en ondertreden van het binnenachterbeen.
Wijken gebruik ik zelf veel met losstappen om de gehoorzaamheid te testen en te voelen welke buiging het paard die dag heeft.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:55

Inderdaad, SB en schouderbuiten deed ik zelfs met Wis, ivm ondertreden linksachter en ivm buiging naar links
Dat vond ze erg moeilijk, en uiteraard oefende ik het beide kanten op.
Met Hilde begon ik ook al snel met sb, toen ik eenmaal druk op de teugels had en geen neus meer achter de LL en ze haar achterbeen erbij had ipv alleen maar van't achterbeen af te lopen ben ik de les daarna met sb begonnen.

Wijken doe met Hilde idd ook al vrij snel met het losstappen, vanaf de volte wat openen of wat pasjes van middellijn naar binnenhoefslag, ook als gehoorzaamheid en nu dus omdat we bijna L gaan starten dus ja dan moet dat knopje er ook wel opzitten.

Hilde die heeft gister weer dr best gedaan, was helemaal alleen in een 25 x 80 binnenbak en ze heeft heel wat metertjes sb enzo moeten lopen en de diagonaal in middendraf was nu wel heeeeeel lang haha, maar ze ging er gruwelijk van bewegen, erg leuk :D
En afwenden en wijken steeds wisselend een andere kant op kon ik daar ook wel heel makkelijk oefenen, ruimte zat :D

Het enige nadeel is dat ik dan heel gemakzuchtig wordt met de galop, die is natuurlijk veel makkelijker in een groooote bak met af en toe een hele grote volte, terwijl ze dan van het achterbeen afgaat ipv meer gesloten gaat galloperen.
Draf is echt geweldig fijn, maar de galop zit nog veel sleutelwerk aan.
Gaat al 10x beter dan eerst, pasje wegrijden en terugrijden lukt wel, maar nog lang niet goed genoeg!

Er was jaarvergadering in de kantine van die bak, en de helft van de mensen zat de bak in te kijken ipv richting voorzitter haha, volgens mij dachten ze in t begin dat ik niet wijs was toen ik in verlichte zit wat ging rondgalloperen met Hilde zo lang mogelijk in de hals en de neus er uit, en toen in draf vierkante volte's sturen haha.
Hilde denderd dan ook zo lomp rond als ze nog niet aan elkaar gerede is haha, dan hoor je dan zo goed in een stille bak :=
Maar kwartiertje later liep ze dus al heel anders.

Als ze zo mooi gesloten loopt in draf gaat ze achter echt al veel buigen in de sprong en blijft mooi aktief achter ook in een heel laag tempo, kan heel fijn schakelen met kleine hulpen en ze loopt dat zo lichtvoetig dat je dr haast niet meer hoort haha, dan is ze ineens niet meer zo lomp als in t begin lijkt ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:07

Betteke schreef:
Dat is eigenlijk jammer Succubi, schouderbinnenwaarts wordt ook wel de aspirine van het paardrijden genoemd. ;)
Goed uitgevoerd (maar dat geldt voor alle oefeningen), is dat een prima oefening voor de lengtebuiging en ondertreden van het binnenachterbeen.
Wijken gebruik ik zelf veel met losstappen om de gehoorzaamheid te testen en te voelen welke buiging het paard die dag heeft.

Vooral het "goed uitgevoerd" heeft nog wat sleutel werk ;)
Daarom gebruik ik het nog niet.
Maar ik ben echt nog met basis bezig. Ik vergelijk het maar met het (opnieuw) inrijden van een paard en daar ben je ook niet in de 1e 3 maanden bezig met sb ;).
Vandaag haar voor de wagen gehad en zelfs daar merk ik al enorm veel verschil, haar houding is al stukken verbeterd! :)

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:21

Het verschilt denk ik per paard hoe snel je aan oefeningen kunt beginnen als SB. Ik denk dat ik ook wel ruim een half jaar bezig ben geweest om de voor mij nieuwe manier van rijden goed te leren begrijpen en vooral uit te voeren voordat ik echt aan oefeningen rijden toe kwam.

Renske: had 2 weken geleden in de les bij Mireille hetzelfde probleem met de galop. Heb zelf al snel het gevoel van "wauw" maar dat komt ze toch teveel van het (binnen)achterbeen afkomt en door bijv. schoudervoor te rijden in de galop, komt het binnenachterbeen weer goed eronder. En daar moet je dan wel weer even op gewezen worden! Ook door het rijden van contragalop wordt ze steeds sterker. ;) :D

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:18

sjorsie schreef:
@bets: wat bedoel je met 'lang in achterbeen' ken deze term niet?

Lang achterbeen wil zeggen dat (bijvoorbeeld vele Friezen) die zetten hun achterbeen recht naar beneden neer en duwen het verder door naar achteren, dat wil zeggen dat het lang achterbeen is.

Dus eigenlijk moet been werken net als een slinger van een klok die moet net zoveel naar links gaan als naar rechts. Nou dat moet eigenlijk bij paard ook. Maar paarden die dus makkelijker op voorhand lopen of van nature zo gebouwd zijn zoals vele Friezen (maar ook steeds minder word omdat ze meer dressuurgefokt gaan fokken) worden de achterbenen minder lang, dus de "konten" van de paarden ook minder hoog gefokt. En kan paard ook makkelijker het achterbeen naar voren plaatsen.

Maar paarden die dus hoog in kruis gefokt zijn en lang achterbeen hebben, daar moet je aan gaan werken dat ze de achterbenen veel verder naar voren gaan brengen.

Ja ik vind moeilijk om dit via internet uit te leggen, ik weet niet of het beetje duidelijk is of dat iemand anders het mooier kan verwoorden.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:21

labionics schreef:
sjorsie schreef:
@bets: wat bedoel je met 'lang in achterbeen' ken deze term niet?

Van de loodlijn naar achter? (dat begrijp ik er uit)

Ja inderdaad of als ze van nature hoog kruis hebben van bouw dan zie je ook vaak paarden dat ze Lange benen hebben zoals mensen met lange benen, die moeten dus meer getraind worden in bovenste gedeelte van benen zodat de benen verder naar voren geplaatst kunnen worden. Ik train dat door buigingswerkzaamheden zodat paard meer moet veren in achterbeen en daardoor dus spieren in gaat ontwikkelen.

Ga zelf eens door je hurken staan en ga naar boven en naar beneden puur opdrukken via je been, je gaat je bovenbeenspieren voelen en dat is dus wat je ook bij paarden dan meer gaat trainen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:24

@ Bets; oke dankjewel voor je uitleg, ik denk dat ik het begrijp, paard zet achterbenen er niet onder maar ze gaan alleen mee achter de beweging aan?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:29

CarovdG schreef:
Het verschilt denk ik per paard hoe snel je aan oefeningen kunt beginnen als SB. Ik denk dat ik ook wel ruim een half jaar bezig ben geweest om de voor mij nieuwe manier van rijden goed te leren begrijpen en vooral uit te voeren voordat ik echt aan oefeningen rijden toe kwam.

Renske: had 2 weken geleden in de les bij Mireille hetzelfde probleem met de galop. Heb zelf al snel het gevoel van "wauw" maar dat komt ze toch teveel van het (binnen)achterbeen afkomt en door bijv. schoudervoor te rijden in de galop, komt het binnenachterbeen weer goed eronder. En daar moet je dan wel weer even op gewezen worden! Ook door het rijden van contragalop wordt ze steeds sterker. ;) :D

Ja komt het binnenachterbeen eronder en moet die dus ook gaan dragen en word die dus ook getraind in de bespiering van achterbeen. Dat werkt goed. Alleen waakzaam zijn, ook dit goed uitvoeren dat je niet te snel teveel stelling vraagt, hou paard goed gesloten via buiten teugel want anders krijg je weer effect dat paard over buitenschouder weg gaat lopen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:31

sjorsie schreef:
@ Bets; oke dankjewel voor je uitleg, ik denk dat ik het begrijp, paard zet achterbenen er niet onder maar ze gaan alleen mee achter de beweging aan?

Ja paard maakt stuwende beweging maar hoeft niet letterlijk te stuwen zeg maar.
Het zet alleen het achterbeen minder ver naar voren en langer naar achteren.

Als je zelf stap naar voren zet als je gaat lopen, dan moet je eens een klein pasje naar voren maken en dat been lang laten staan op de grond, dan strekt jouw been ook veel verder naar achteren, dat loopt niet echt handig. Dat idee moet je beetje erbij hebben. Paard laat achterbeen te lang op grond staan en zet het wel weer iets naar voren maar plaatst het dan weer snel aan de grond.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:35

Betteke schreef:

Hier ben ik het wel mee eens, om te beginnen met schouderbinnenwaarts lichtjes te oefenen (zou het met instructeur doen als je hier geen weet van hebt) om paard goed te gymnastiseren en paard te gaan leren dragen. Ik begin zelf altijd vanuit een volte en sluit buitenteugel op tegen hals en buitenbeen lichtjes naar achteren om ook te begrenzen en binnenbeen lang bij singel. Je schouders wijzen diagonaal naar overkant en als je paard dus die buiging goed voor elkaar hebt in volte kun je zo klein stukje sb meenemen. Dit is erg fijn voor paarden te leren dragen en de lengtebuiging goed voor elkaar te krijgen. Paard moet korte kant korter maken (kijk dat moet ie dan ook doen als paard avn nature die kant lange bespiering heeft, dus moet paard die ook aanspannen om ze korter te maken) en de buitenkant word opgerekt.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:38

@ Bets, fijn dat je het zo duidelijk verwoord, erg interessant. :)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:41

sjorsie schreef:
@ Bets, fijn dat je het zo duidelijk verwoord, erg interessant. :)

Nou ik vind het moeilijk om te omschrijven dat het voor anderen duidelijk moet zijn, maar je begrijpt dus wat ik bedoel. Paard wil niet dragen met been maar wil ervan af. Tenzij het paard lange benen heeft van zichzelf. Maar dan kun je de benen trainen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:10

Helemaal duidelijk hoor Bets! :)
Ik zal het de volgende keer eens met mijn instructrice erover hebben :)
Als het morgen droog is zal ik het weer eens proberen, kijken hoe ze nu reageert :)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 01:40

Roos_s schreef:
nou ze was vorige week voor een eenmalige les hier in de Achterhoek. Dus helaas is er voor ons verder niet echt de mogelijkheid om bij haar vaker te lessen. Zoveel tijd om naar haar af te reizen hebben we niet.....

Ik weet niet of iemand instructie in omgeving van achterhoek/winterswijk weet/kent?

Mireille's site heeft leuk nieuws voor je :D

Citaat:
http://www.stalmireille.nl
* Mireille zal vanaf 26 april iedere maand een lesdag geven in Winterswijk (Achterhoek). Voor aanmelden of meer informatie over deze lesdagen kun je contact opnemen met Mireille (info@stalmireille.nl) of met de organisator Birgitt Dumpelman (b.dumpelman@chello.nl).

Zie de agenda voor data.

Had ik hier trouwens al verteld dat hilde en ik reservekampioen van de wintercompetitie friezendressuur 2009 van Zuid-Nederland zijn geworden!!!

In onze eigen ring werden we 1e met 207 & 2e met 197 punten, en van onze 8 proefjes telden de 6 beste voor het eindklasement van alle klasse's samen, en toen waren we dus ineens over all 2e geworden :D :D :D

Zaterdag de 11e heb ik weer les bij Mireille, dan even goed oefenen voor ons L1 debuut!!