Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:20

De argumenten die worden gebruikt om bitloos te gaan rijden, werken in op het gevoel en emotie die mensen hebben naar paarden. Nadeel van die lijstjes met argumenten is dat de afzonderlijke argumenten oorspronkelijk in een ander verband zijn gebruikt en dat die argumenten op een hoop worden geveegd om een verhaal te kuinnen maken om de argeloze ruiter op het juiste spoor te zetten. Niemand wil immers een paard pijn doen en schade veroorzaken en dan hoef je er als ruiter praktisch niets voor te doen...... Daarop wordt met natuurlijk, biologisch, bitloos en die waslijst ik nog groter te maken, heel handig ingespeeld. Als iemand alleen met kopieren, knippen en plakken zijn gelijk probeert te halen, dan geeft dat al aan dat er niet serieus gewerkt wordt, het is alleen maar handig om te gebruiken als het je uitkomt.....

Wat aanleuning betreft die hoeft op twee onderkaakhelften en de tong tesamen niet meer dan het gewicht van de teugel te zijn. Dus over de tong en twee kaakhelften geeft bij een teugel van 250 gram = 0,25 kg een druk van minder dan 0,125 kg per kaakzijde, dus 125 gram. Als je dit soort voorbeelden gebruikt om bitloos aan te prijzen, dan gebruik je argumenten die bij niet juist bitgebruik horen.

Een paard dat geen bit in de mond accepteert, heeft een heel ander probleem. Bitloos kan je er dan omheen zonder iets daadwerkelijk te hoeven doen. Dat is heel gemakkelijk en erg in in algemeenheid.

Met bit en zonder bit rijden kan beiden, zonder problemen.

Bedenk wel dat je Z rijden of hoger zoals dat nu met bit gedaan wordt, in de meeste gevallen niet bitloos kan. M.a.w. het gymnastiseren en beter maken van paarden door correcte africhting en dressuur vereist zeer kundige aanpak. Bitloos is bij dressuur dan op hetzelfde niveau en op dezelfde manier gejureerd veel moeilijker te realiseren dan met een bit. Een bit vereist geen kracht bij goed gebruik en er is geen sprake van afstervende zenuwuiteinden in de onderkaak.

Voor 2004 hebben zijn er al tal van discussies gevoerd en is er onderzoek gedaan naar de biomechanica, fysiologie en de neurologisch/psychologische aspecten die een rol spelen bij de africhting, training en het correct rijden van een paard.

Het lijstje met het klachtenbeeld dat ontstaat als je een bit gebruikt is zeer tendentieus. Het geeft een oneigenlijke voorstelling van zaken. Door de lange lijst wordt gepoogd om intimiderend mensen over de streep te trekken. Omdat de meesten niet of nauwelijks redelijk kunnen paardrijden, geeft dat voordelen.....

Dat de verkeerde voorbeelden gebruikt worden van ruiters die met bit rijden, om de voordelen van zonder bit rijden aan te prijzen, slaat nergens op.

Kijk eens naar hoe paarden erbij lopen en hoe ze gaan, met of zonder bit...... Kreten als natuurlijk, biologisch, bitloos, paardvriendelijk zijn one-liners, zolang er geen inhoud aan wordt gegeven.

De vraag is dus wie er beter van wordt......

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:22

@RK: Sorry, Zanda bedoelde ik.
Er is eerder in het topic meerdere keren gesuggereerd dat mensen die bitloos rijden, dit zijn gaan doen omdat ze het met bit niet kunnen... Ik weet niet meer precies voor wie overigens.
En dat vind ik dus heel vervelend om te lezen, als ik merk dat mijn paard fijner loopt zonder bit, dan moet ik daar toch gewoon voor kunnen kiezen zonder voor slechte ruiter versleten te worden? Niemand die het persoonlijk over mij heeft gezegd, maar de bitloze ruiters worden wel allemaal in 1 hokje geduwd.
En ik heb dus nergens gezegd dat een bit per definitie niet goed is, als een ander daar prima mee kan rijden is dat voor mij ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:26

Ik heb dat ook gezegd, omdat ik mensen in mijn omgeving ken die om die reden zijn overgestapt.
En die mensen hadden volgens eigen zeggen een zachte hand...maar naar mijn idee dus echt niet...en daar lag dus ook het probleem van het niet aannemen van het bit.
Simpelweg omdat een paard niet een bit aan wil nemen van een stugge hand... maar maak dat die ruiters maar eens wijs.

Maar dan zeg je toch niet meteen dat iedereen daarom overstapt? Lachen

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:29

Goofy44 schreef:
Wat aanleuning betreft die hoeft op twee onderkaakhelften en de tong tesamen niet meer dan het gewicht van de teugel te zijn. Dus over de tong en twee kaakhelften geeft bij een teugel van 250 gram = 0,25 kg een druk van minder dan 0,125 kg per kaakzijde, dus 125 gram. Als je dit soort voorbeelden gebruikt om bitloos aan te prijzen, dan gebruik je argumenten die bij niet juist bitgebruik horen.

Helaas zijn er maar weinig mensen die met lichte aanleuning kunnen rijden, zowel met als zonder bit.

Goofy44 schreef:
Een paard dat geen bit in de mond accepteert, heeft een heel ander probleem. Bitloos kan je er dan omheen zonder iets daadwerkelijk te hoeven doen. Dat is heel gemakkelijk en erg in in algemeenheid.

Mijn paard accepteert dus het bit wel, is er jaren zonder problemen mee gereden, maar ik merk dus aan haar dat ze het fijner vindt zonder.

Goofy44 schreef:
Het lijstje met het klachtenbeeld dat ontstaat als je een bit gebruikt is zeer tendentieus. Het geeft een oneigenlijke voorstelling van zaken. Door de lange lijst wordt gepoogd om intimiderend mensen over de streep te trekken. Omdat de meesten niet of nauwelijks redelijk kunnen paardrijden, geeft dat voordelen.....

En daar komt dus weer het bitloze ruiters kunnen niet of nauwelijks rijden om de hoek kijken...

Goofy44 schreef:
Dat de verkeerde voorbeelden gebruikt worden van ruiters die met bit rijden, om de voordelen van zonder bit rijden aan te prijzen, slaat nergens op.

Net als dat ook de verkeerde voorbeelden van bitloze ruiters boven worden gehaald?

Goofy44 schreef:
Kijk eens naar hoe paarden erbij lopen en hoe ze gaan, met of zonder bit...... Kreten als natuurlijk, biologisch, bitloos, paardvriendelijk zijn one-liners, zolang er geen inhoud aan wordt gegeven.
De vraag is dus wie er beter van wordt......

Mijn paard voelt dus beter zonder bit en verbetert wel in haar bespiering momenteel, dan is voor mij de keuze simpel.

@RK: ik weet ook niet meer wie het zei hoor, en ik zit natuurlijk in een andere omgeving, maar hier heb ik niet het idee dat mensen overstappen om die reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:33

Lees ook eens op bokt, zelfde omgeving heb je dan.

Paard is sterk oid
dan komt te vraag, moet ik er een passoa in hangen of zou bitloos helpen.
1 van die 2 oplossingen word dan bedacht...ipv meid, hou je tengels stil en maak je paard aan het been en rij hem van achter naar voor naar een ontspannen hand...

Maar das de verkeerde tip...dat betekend werken aan jezelf Lachen

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:37

Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig op het rijtechnische deel kom, zie liever dat iemand goed les heeft dan adviezen via Internet gaat opvolgen. Maar ik geloof je als je dat zegt.
Voor mij was het eerder een teken dat ik Sheril ging vertrouwen toen ik over stapte, toen die nog regelmatig onder mij vandaan knalde was er geen haar op mijn hoofd die aan bitloos rijden dacht.
Ik moet wel zeggen, ik heb een dr Cook aangeschaft met het idee dat ik daar wat meer controle mee heb en ook gewoon dressuurmatig kan rijden. Naar aanleiding van dit topic ben ik wel eens na gaan denken over de aansnoerende werking, ik ga eens kijken of ik hem om kan bouwen tot een meer sidepull achtig iets.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:38

Citaat:
Helaas zijn er maar weinig mensen die met lichte aanleuning kunnen rijden, zowel met als zonder bit.

Je zou je kunnen afvragen of aanleuning noodzakelijk is en waarom.
Moet er met sterke of lichte aanleuning worden gereden, wat levert dat op, wat bereik je ermee ?
Het feit dat de ruiters die met en zonder bit rijden dit niet kunnen, zegt in algemeenheid iets over de kwaliteit van de ruiter. We zetten dus niet een bepaalde stroming in de hoek...

Citaat:
Mijn paard accepteert dus het bit wel, is er jaren zonder problemen mee gereden, maar ik merk dus aan haar dat ze het fijner vindt zonder.

Fijn toch, iedereen happy.

Citaat:
En daar komt dus weer het bitloze ruiters kunnen niet of nauwelijks rijden om de hoek kijken...

Je moet goed lezen, dit lijstje komt van de mensen die je bitloos door de strot willen drukken. Degeen die in de hoek gezet worden, als je dat zo mag en kan stellen, zijn de ruiters die hun paard met bit rijden....

Citaat:
Mijn paard voelt dus beter zonder bit en verbetert wel in haar bespiering momenteel, dan is voor mij de keuze simpel.

Fijn toch en als je het bij het rechte eind hebt is dat fantastisch.
Niets mis mee.....

Maar wil je nu ook een proefjes bitloos rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:42

Is op HAR dat ze dat vragen Lachen

Ik zie ook liever dat mensen goede les halen...
Maar helaas, goede les is wel eens moeilijk te vinden als ik zo om me heen luister.

Ook ik krijg tranen in mijn ogen als ik mensen zie rukken aan een bit, of gewoon zo al giga veel druk hebben...
Zo hoort een bit niet gebruikt te worden...en ja dan is het een vorm van paarden kwelling..
Maar niet het bit maakt die kwelling, maar de ruiter... en gaat die zefde ruiter bitloos rijden is het ook kwelling...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:45

Ik behoor dus niet bij de mensen die bitloos bij anderen door de strot willen drukken, en ik hoor hier niet helemaal want ik heb helemaal geen wedstrijdambities Knipoog . Tenminste, niet op dressuurgebied, endurance en TREC trekken mij wel, maar dan is bitloos geen probleem.
Zit nog wel over de IBOP te denken, zou mijn Haf graag Ster laten worden, maar omdat mijn jaarling (haar dochter) in principe niet eerste premie waardig is zit dat er eigenlijk niet in en ik ben ook niet zo'n springer. Maar daarvoor zou ik dan wel weer tijdelijk met bit gaan rijden, als ik die IBOP echt zou willen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:46

@RK: met je laatste post ben ik het helemaal eens! En goede les is lastig, dat heb ik zelf ook al een paar keer ervaren... Op HAR kom ik eigenlijk ook niet, ben tevreden met mijn eigen spullen en alles bijlezen hier is niet te doen.

annejetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:03

Rana schreef:
ze weet er mooi onder uit te komen kawa vind je niet?

Arabesk , even 1 ding : als paarden ademhalings problemen, doofheid, longbloedingen e.d zouden krijgen van een bit(!!! doofheid? bit? Gestoord ), ga ik er van uit dat de regeing in ons oh zo kleine landje snel aan de bel zou trekken.

Heb nog wel ergens het nummer van onze premier liggen als je het noodzakelijk vind om hem deze info te verstrekken...

Clown

Die longbloedingen en ademhalingsproblemen kunnen wel hoor! Maar doofheid ben ik met je eens. Dat lijkt me sterk!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:13

alles kan maar je gaat me niet vertellen dat dat door een bit komt, er is namelijk nooit geken of deze paarden misschien al iets van een achterliggende kwaal hadden...

deze resultaten zeer ongeloofwaardig en meer uit op de angst van ruiters die het oh zo goed willen doen en daarom overstappen... Daarbij ben ik van mening dat arabesk alleen maar bezig is voor haar eigen marketing, dus die mag wel eens met iets anders komen dan quote's die 13 x per dag gebruikt worden verder ben ik het volkomen met rk en goofy eens

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:32

De pest is dus dat die ruiters die jij noemt Rana het echt niet goed willen doen. Alleen maar dat willen doen, waarvoor ze niet zichzelf hoeven aanpakken. En dus niet hoeven leren rijden. Nee, hang er maar een scherper/ander bit in (of haal het bit er maar uit is imo hetzelfde)

Dat geldt ook voor wat Arabesk zegt:

Arabesk schreef:
Deze nadelen van een bit zijn niet van toepassing op vriendelijke bitloze optomingen (en niet de traditionele op pijn gebaseerde bitloze optomingen, bosal, hackamore ).

Nog een paar opmerkingen:
* Het is geen goed idee om met constante aanleuning te rijden. Het paard voelt met de neus voornamelijk het verschil tussen wel of geen druk, maar minder goed het verschil tussen druk of nog meer druk. Als je met constante aanleuning rijdt heb je je grootste communicatiemiddel wel of geen druk al verspeeld en blijft voor het rijden slechts druk of meer druk over, wat veel minder effectief is.
* Bij de meeste optomingen trek je niet aan de teugels om te sturen, maar beweegt ze opzij. In algemene zin bestuur je door de teugels opzij te sturen de voorhand, door de teugel naar achteren te bewegen bestuur je de achterhand. Neck-reining is daarbij ook een belangrijke cue, waar je paard vanzelf op reageert als hij eenmaal heeft geleerd te wijken voor druk.
* Remmen doe je niet door de teugels naar achteren te trekken, maar door ze op te tillen, of door aan een enkele teugel te trekken (zie de One Rein Stop).

Over de Dr. Cook achtige hoofdstellen valt nog veel te discussieren, met name omdat je een strop achtige werking kan krijgen als je heel hard trekt (maar ja, moet je dat willen? hard trekken?)

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan sidepull's met een zachte neusriem (dus niet die met die harde ringen of metaal erin)

Het hebben van aanleuning is nu net dat wat je laat voelen wat er met je paard gebeurt, zonder dat kun je niet africhten. Het is je telefoonverbinding waardoor je praat met je paard. Aanleuning heeft niets, maar dan ook niets met druk te maken zoals jij dat nu schetst. Wanneer een paard eenzijdig of tweezijdige druk geeft in de ruiterhand, dan weet je dat hij iets moeilijk vindt zul je dit rijtechnisch moeten oplossen. Los je dat niet op dan ben je fout bezig.

Ook remmen en sturen doe je met bit niet door aan de teugels te trekken. Een "One rein stop", dat is vriendelijk.... Je kunt ook gewoon leren paardrijden. Bloos Maar het optillen of opzij plaatsen van de hand zijn belangrijke hulpen. Het ligt aan de ruiter hoe hij of zij daar mee omgaat. Dus je kunt wel sputteren tegen het gebruik van bitten, je kunt beter mensen leren om goed te gaan rijden.

Hoofdschudden of in de lucht gooien, bokken, tandenknarsen, staartzwiepen, aanleuningsproblemen hebben niet het bit als oorzaak! Dit zijn rijtechnische onvolkomenheden die je wel denkt kunt “oplossen” door het bit er uit te halen, maar je lost dus het echte probleem niet op. Je verdoezeld alleen de uitting! Nee, dat is fijn voor het paard als je instructie dat soort tips geeft. Laat die ruiters verder nog steeds hun paard verknoeien alleen dan zonder bit.

Om mensen te kunnen lesgeven, moet je zelf eerst kunnen rijden en ook nog ervaring en inzicht hebben! En dat heeft niet iedereen. Als je denkt dat je hoofdschudden en dat soort kwalen kunt oplossen door een ander bitje (of geen bitje) dan ben je spoorloos, om het maar zo even te zeggen. Dan omzeil je het probleem dat gecreerd wordt door de ruiter op zijn rug. Die moet je aanpakken en veranderen! Die moet leren rijden! Maarja, als je dat zelf al niet snapt, hoe kun je dat dan aan een ander overdragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:49

Esperanza schreef:
Hoofdschudden of in de lucht gooien, bokken, tandenknarsen, staartzwiepen, aanleuningsproblemen hebben niet het bit als oorzaak! Dit zijn rijtechnische onvolkomenheden die je wel denkt kunt “oplossen” door het bit er uit te halen, maar je lost dus het echte probleem niet op. Je verdoezeld alleen de uitting! Nee, dat is fijn voor het paard als je instructie dat soort tips geeft. Laat die ruiters verder nog steeds hun paard verknoeien alleen dan zonder bit.

Dit onder andere geeft toch wel aan hoe "normaal" een bit wordt gevonden. Het lijkt wel alsof het bit in de paardenmond 'hóort', alsof ie ermee geboren is. Verward

Vergeet niet dat het bit een uitvinding is van de mens. Dat het bit ontstaan is vanuit de hang naar macht en controle over het paard. Dat mensen het zo nodig vinden om onze paarden met een bit in de mond te rijden en te mennen.
De mens vindt dat het paard ermee om moet kunnen gaan en ook de mens vindt dat de ruiter en menner met een bit om moeten kunnen gaan.
Waaròm in vredesnaam?!?

Wanneer een paard tekenen van verzet toont, zoals jij deze bijv. noemt, dan geeft dat dus heel simpel aan dat het bit niet prettig of hinderlijk is of zelfs pijn doet. Hoe duidelijk moet het paard zijn?! En hoe wreed kun je zijn om dan doodleuk te zeggen "Ja jammer dan, dan moet je maar leren rijden. Dat bit hoort er nu eenmaal in en daar behoort iedereen mee om te kunnen gaan".

Dat bit hoort er helemaal niet in. De vele uitingen van hinder en pijn spreken dan ook boekdelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:51

euh... is een paard geboren met ruiter of kar?
Ook wij hebben maar uitgevonden dat we zelf te lam zijn om te lopen of te trekken Haha!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:58

@ Esperanza
Citaat:
De pest is dus dat die ruiters die jij noemt Rana het echt niet goed willen doen. Alleen maar dat willen doen, waarvoor ze niet zichzelf hoeven aanpakken. En dus niet hoeven leren rijden. Nee, hang er maar een scherper/ander bit in (of haal het bit er maar uit is imo hetzelfde)

Hihi heb het niet over ruiters gehad , Maar ben het wel met je eens

Ik ben eerder tegen het Arabesk -marketing plan. Ieder zijn ding wat werkt dat werk

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:07

Citaat:
Dat bit hoort er helemaal niet in. De vele uitingen van hinder en pijn spreken dan ook boekdelen.

Citaat:
Hoofdschudden of in de lucht gooien, bokken, tandenknarsen, staartzwiepen, aanleuningsproblemen, etc.

Als je dit soort zaken zonder met de ogen te knipperen toeschrijft aan het gebruik van een bit, dan zit je er goed naast. Er zijn heel veel paarden die nog nooit bereden zijn en ook nooit een bit in de mond hebben gehad, die dit soort uitingen van ongenoegen, discomfort of pijn hebben. Daar zijn heel wat voorbeelden van te geven. De kunst is om uit te vinden waarom en waardoor een paard dit doet.
Een goede ruiter weet dat......

Het mooie van aanleuning is dat als je een beetje ruitergevoel ontwikkeld hebt, dat je via de teugel verbonden met een bit in de paardenmond via je handen en armen doorgespeeld krijgt hoe het met het paardenlijf is gesteld. Alle spiergroepen die gebruikt worden in het paardenlijf bij beweging spiegelen in de nek van het paard..... De losse soepele en ontspannen nek is essentieel voor elk rijpaard. Of je een paard nu met of zonder bit rijdt. Het bit maakt via de onderkaak van het paard de delicate verbinding met de nek mogelijk. Alleen daardoor kan een goede ruiter iets met deze info doen.
Deze essentiele info ontbeert een bitloze ruiter volkomen.

Een bit in de mond van een paard veroorzaakt normaal gesproken geen pijn. In tegendeel het ontspant, het paard kauwt het bit af, waardoor onderkaak en nek verder ontspannen en los en soepel worden. Bij bitloos heb je dit effect ook niet.

Een paard rijdt je van achteren naar voren, de fysiologische keten waarlangs een paard ontspant begint bij de hals, dan de nek, dan de onderkaak enz. Die ontspanning is in een bepaalde volgorde. Als een van deze punten in de spierketen niet ontspannen, los en soepel is, dan kan het paard niet goed bewegen. Het paard uit dit via de nek en de onderkaak. Ook hier is het bit de sensor waarmee je dit soort zaken herkent als ruiter.

Dat de meeste ruiters dit soort dingen niet meer leren en ook niet meer beheersen is een ander verhaal.

Wat ik ermee wil aangeven is dat een bit niet uitsluitend een potentieel kwel-middel is, maar juist een stukje verfijnd gereedschap, waarmee je paard heel veel gevoelige informatie aan je doorspeeld.

Die informatie, die essentieel is voor goed rijden, is vaak uitgeschakeld, ook bij rijders met bit, maar altijd bij ruiters die zonder bit rijden.

Ik vind de voorstelling van zaken over "bitloos" en "met bit" rijden eigenlijk misleidend, omdat met simpele kreten het met bit of zonder bit rijden, te simpel en vaak onjuist wordt voorgesteld. Daar wordt het paard beslist niet beter van en ruiters in spee ook niet.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:36

Het bit geeft niet zoveel schade, het is maar net hoe de ruiter er mee om gaat.
Dressuur wedstrijden mag je inderdaad niet meer starten, maar ik zie op springwedstrijden genoeg mensen bitloos rijden!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:49

Je bent goed bezig Goofy Knipoog Haha!

Goofy44 schreef:
Het bit maakt via de onderkaak van het paard de delicate verbinding met de nek mogelijk. Alleen daardoor kan een goede ruiter iets met deze info doen.

Dit is wat ik bedoelde dat ik van mening ben dat je bitloos die fijne afstemming niet kunt krijgen. Goofy weet het alleen beter te verwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:59

Goofy44 schreef:
Het bit maakt via de onderkaak van het paard de delicate verbinding met de nek mogelijk. Alleen daardoor kan een goede ruiter iets met deze info doen.

Een bit zorgt voor kauwbewegingen in de mond. Deze kauwbeweging wordt echter ook gemaakt bij een bitloze optomingen en ook dan is er dus sprake van een ontspannen onderkaak.
Je hoeft er geen bit in te leggen om deze info te verkrijgen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:11

Citaat:
Een bit zorgt voor kauwbewegingen in de mond. Deze kauwbeweging wordt echter ook gemaakt bij een bitloze optomingen en ook dan is er dus sprake van een ontspannen onderkaak.
Je hoeft er geen bit in te leggen om deze info te verkrijgen.

Het gaat erom dat via de onderkaak van het paard de essentiele feedback via het bit plaatsvindt naar de ruiterhand....

Het malen van de onderkaak wordt met en zonder bit bereikt, echter de ontspanning van de onderkaak naar de nek en de ontspanning van de nek, wordt met bit sneller en met verdere ontspanning bereikt.

Het gaat dus niet om afkauwen van het bit, of die info ontvangen, het gaat om toegang te krijgen tot de nek van het paard, dat kan alleen via de onderkaak. Voorbeeld: via het neusbeen werkt dat niet.

We noemen dat de gateway naar de nek gaat via de onderkaak. Van dat anatomische gegeven en de fysiologische reactie van het paard wordt alleen door het bit gebruik gemaakt. Met bitloos rijden kan dat niet.

De nek is het punt, waarin het spiercorset van een paard gespiegeld wordt. Daar komen alle essentiele verbindingen bij elkaar. Daarom gaat het, we willen een los, soepel en ontspannen paard hebben, en je wilt weten waar het goed en fout zit. Dan weet je wat je met het rijden of trainen moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:19

Dit topic gaat in rondjes Lachen.
Mijn doel is om straks niet met 1, maar met 2 bitten te rijden en dan wel zo, dat ik ze dan op het oog geen van beiden meer nodig heb Knipoog.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:21

met een bitloos hoofdtsel kun je de neus breken heb ik al een keer meegemaakt vind bitloos echt grote onzin als je gewoon met het bit overweg kan is er niks aan de hand kun je het niet rij dan geen paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:34

Je kunt 't leuk vertellen en voor een leek klinkt het allemaal erg aannemelijk denk ik, maar ik blijf 't niet met je eens Goofy.
Je hòeft geen ijzer in die mond te leggen en je hòeft niet rechtstreeks op de tong en onderkaak in te werken om toegang te krijgen tot de nek (en de rest van het lichaam).

Dat het snèller gaat met bit, ala, wat weten we inmiddels. Maar dat het niet zou gaan zonder bit, is gewoonweg niet waar.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:19

Heb nog nooit gehoord dat je met bitloos een paardeneus kunt breken Knipoog